Dilemma: wat te doen met paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:12

anjali schreef:
Rusthuis de Paardenkamp in Soest is bestemd voor 20plussers die niet meer thuis verzorgd kunnen worden.Daar moet je wel voor inschrijven en meestal is er nog een wachtlijst.

Er is een wachtlijst maar het is verder open voor alle paarden,ook die evt. thuis verzorgd kunnen worden ( ik heb er 2 op de wachtlijst staan en mijn oude paard heeft er bijna 16 jaar van zijn pensioen genoten ) . Je zou eens contact kunnen opnemen of er een uitzondering gemaakt kan worden of dat zij een optie weten. Paard is 20 en dat is de minimum leeftijd om toegelaten te worden.

Maar een 20-jarige die verder gezond is, is misschien nog wel te verkopen ( mits je er achter kan komen waarom hij bokt).
Misschien een coachings plek zoeken? Die willen nog wel eens dergelijke dieren opnemen; dan wordt er niet meer op gereden.
Anders kan je ook een contact opnemen met Paardenopvang Achterhoek https://paardenopvangachterhoek.nl/afstaan/ zij nemen ook paarden op waar niet voor gezorgd kan worden.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:37

anjali schreef:
Ik vind wel dat je een paard mag wegdoen als je hem niet meer wilt,hoe treurig dat ook is, maar dat je dan wel moet proberen een ander goed plekje voor hem te vinden.Het leven is kostbaar en niet iets om zomaar weg te werpen.

Dit dus. Het leven is inderdaad kostbaar. Ik vind dat er door sommigen erg licht gedacht wordt over het beëindigen van een leven. Best arrogant eigenlijk van ons mensen...ik vind dat jij een mooi leven hebt gehad, dus is het niet erg dat ik jouw leven beëindig.
Slachten of euthanaseren zou voor mij in de situatie van TS het laatste zijn waar ik aan dacht.

Sporthorsies

Re: Dilemma: wat te doen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:39

Een dier heeft geen weet van de dood. Een dier heeft wel weet van in de handel belanden en van het ene adres naar het andere gesleept worden.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 15:44

Sporthorsies schreef:
Een dier heeft geen weet van de dood. Een dier heeft wel weet van in de handel belanden en van het ene adres naar het andere gesleept worden.

Dat een dier er geen weet van heeft, is geen reden om er dan maar juist makkelijker een einde aan te maken.
Er zijn meerdere mogelijkheden dan dood of handel, die mogelijkheden zijn ook al geopperd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:03

Waarom heb je het over dat het makkelijk is om er een einde aan te maken en dat er licht over word gedacht?
Dat is namelijk helemaal niet het geval.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:04

Nicky1963 schreef:
Over dat 'wegwerpen': ik vind juist dat je een dier wegwerpt als je een ander met jouw probleem opzadelt.

Amen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:14

Ik word gewoon echt pissed dat mensen hier opperen dat het maar gewoon afgeschoten word. Als mens heb je inderdaad de mogelijkheid om een ander en zeker je dier niet met problemen / slecht leven op te zadelen.
Kijk alleen maar op marktplaats hoeveel oude dieren en hoogrisico of zieke honden er aangeboden worden. Bij veel gevallen denk ik neem je verantwoording i.p.v. zo’n dier de handel in te gooien.
Ik heb er ook nog wel eentje staan, sinds zijn 8 ste op pensioen, NK vier jaar gelopen , Z knoppen zitten er allemaal op maar totaal onberekenbaar in gedrag onder het zadel, daarnaast allergieën waar ik mee om weet te gaan maar een plak gewoon hooi en hij stikt. Veel vraag naar hem gehad maar die gaat ook alleen gestrekt de dam af. Ik heb respect boor het leven maar alles maar ten koste van alles in leven houden niet. Gebeurt mij wat dan word hij ingeslapen, punt uit.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:38

Mona81 schreef:
Sporthorsies schreef:

Dat een dier er geen weet van heeft, is geen reden om er dan maar juist makkelijker een einde aan te maken.
Er zijn meerdere mogelijkheden dan dood of handel, die mogelijkheden zijn ook al geopperd.

Ja daar heb ik in het verleden heel wat mooie voorbeelden van gezien op de paardenmarkt..
En dan staan alle paardenmeisjes en vrouwen hard tsskkk tsskk te roepen naar de handelaren. Terwijk zij degene zij die hun 'skatjes' wegdoen omdat ze 23 zijn, niet hoog genoeg meer in de dressuur mee kunnen lopen of van binnen kapot zijn maar erg geschikt als coachpaard en weidemaatje. :n

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:00

Sporthorsies schreef:

Een dier heeft geen weet van handel. Een dier reageert op zijn omstandigheden waarin hij zich verkeert.

TS, stel een deadline. Je hebt alle recht om weloverwogen keuzes voor jou en je gezin te maken. Als het betekent dat laten gaan de enige en beste optie is, dan is dat zo. Ik zou je niks kwalijk nemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 18:41

In een ideale wereld verzorgt iedereen zijn eigen paard van begin tot eind.
Uit liefde en uit dankbaarheid.

In een minder ideale wereld, van mensen die een paard puur als gebruiksdier ervaren, is inslapen of slachten een humaner keuze.

Dat leuren met oude of kapotte dieren is om je kapot te schamen. Lekker voor de karma punten van die mensen (not)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:00

Maar 20 is niet echt oud he?! Als een paard echt wat mankeert, oke, maar verder is het nog niet op.

Ik ben voor inslapen of slacht, maar dat je dat niet zomaar even doet is wel duidelijk.

Het probleem is dat TS nu niks meer met het paard doet en je dan minder band krijgt of minder plezier beleeft aan het paard, denk ik.

Wij doen alles zelf en zien onze paarden elke dag en hebben er echt een band mee. Ook alleen verzorgen, wat grondwerk or whatever is dan prima.

Ik denk alleen wel dat een paard een reden heeft voor bokken en een ander daar vast wel mee om kan gaan. Maar goed, een 20jr hoef je niet te rijden, dus is verder geen probleem dan.

TS, als je hem wil houden, zou ik kijken of je tijd kan vinden om andere dingen met hem te doen. Zodat je niet meer het gevoel hebt dat je geld door de plee trekt en nog wat lol met hem hebt. Naast kinderen ook niet zo slecht om wat voor jezelf te hebben.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 19:55

Al zou ik vuilnis moeten rapen voor wat geld....ik zou alles proberen te doen om mijn paard te kunnen houden.

een leven beëindigen alleen om geld..:(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:16

cursebreaker schreef:
Situaties kunnen veranderen en dat weet je vooraf niet.

Situaties veranderen, dat klopt. Maar meestal niet van de ene dag op de andere. Je hebt niet van de ene dag op de andere drie kinderen. In het leven moet je constant bepalen waar je naartoe wilt en welke prioriteiten je hebt. Vier jaar geleden was het paard al geen prioriteit meer, toen was het dier nog verkoopbaar. Maar pas nu -wanneer het water echt aan de lippen staat- wordt er nagedacht: oliebol, ik heb een paard.

Toen TS nog een job had, was er blijkbaar geen probleem. Het is nu pas een probleem nu TS geen baan meer heeft. Logisch, ik denk dat iedereen hier best wel even moet slikken wanneer die op straat komt te staan. Geen geld verdienen is voor iedere paardeneigenaar niet echt een optie. Oplossing is dus terug geld verdienen, een job zoeken. Best een simpele oplossing. En ja, ik weet dat dat ook niet van de ene op de andere dag in kannen en kruiken is, maar maanden of jaren (als je er echt actief voor gaat tenminste) duurt dat meestal ook niet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:47

En iets zoals Paard zoekt baas?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 21:03

Ts er zitten hier zoveel moraalridders , ik zou ze gewoon vragen om je paard tijdelijk gratis op te vangen , moet geen probleem zijn toch??
Het zou sommigen sieren om alles te lezen zodat ze niet meteen iemand veroordelen om een vraag waarvan de uitkomst nog niet vaststaat . Opmerkingen zoals een leven beeindigen alleen om geld is een rot opmerking , net alsof ts dat zo maar even doet. Elke situatie is anders en niemand kan die beslissing voor een ander maken. Wanneer het onderhoud van je gezin in het gedrang komt moet je keuzes maken en ts is alleen maar aan het nadenken wat voor haar en haar paard de beste keuze kan zijn.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:01

AnnemiekvM schreef:

Nou dat is " een fijne club "
Van de wal in de drup.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 23:13

RaafSmits schreef:
AnnemiekvM schreef:

Nou dat is " een fijne club "
Van de wal in de drup.

:P
Of van de regen in de sloot ?? :+ }>

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 23:30

Gini schreef:
cursebreaker schreef:
Situaties kunnen veranderen en dat weet je vooraf niet.

Situaties veranderen, dat klopt. Maar meestal niet van de ene dag op de andere. Je hebt niet van de ene dag op de andere drie kinderen. In het leven moet je constant bepalen waar je naartoe wilt en welke prioriteiten je hebt. Vier jaar geleden was het paard al geen prioriteit meer, toen was het dier nog verkoopbaar. Maar pas nu -wanneer het water echt aan de lippen staat- wordt er nagedacht: oliebol, ik heb een paard.

Toen TS nog een job had, was er blijkbaar geen probleem. Het is nu pas een probleem nu TS geen baan meer heeft. Logisch, ik denk dat iedereen hier best wel even moet slikken wanneer die op straat komt te staan. Geen geld verdienen is voor iedere paardeneigenaar niet echt een optie. Oplossing is dus terug geld verdienen, een job zoeken. Best een simpele oplossing. En ja, ik weet dat dat ook niet van de ene op de andere dag in kannen en kruiken is, maar maanden of jaren (als je er echt actief voor gaat tenminste) duurt dat meestal ook niet.

Ik sluit me hier toch wel bij aan... je hebt al 3 jaar WW gehad (wat maximaal is) en dus ook al die tijd de mogelijkheid gehad om een baantje te vinden/zoeken/accepteren en nu je waarschijnlijk geen recht op bijstand hebt vanwege het inkomen van je man moet het paard naar de slager..

Op de huidige arbeidsmarkt liggen de banen voor het oprapen, misschien niet in jouw vakgebied maar een stapje daaronder of nog lager zeker wel.. zoals ik het nu lees vind ik het niet fair tov het paard ts

Prijs van Frankrijk was genoemd €50 per maand is spotgoedkoop om een paard te kunnen houden, denk in ieder geval eens na over deze optie die geboden werd

Als je ermee naar de kliniek gaat weet je niet wat de diagnose gaat zijn (je bent zelf geen dierenarts toch?) en wat nou als het oplosbaar zou kunnenzijn en iemand anders nog 10 jaar plezier met je paard zou kunnen hebben?? Wat als ts... zoals jij je paard nu ziet denkt niet iedereen..
Laatst bijgewerkt door Zidore op 14-09-19 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 23:36

Wat een oordelen komen hier weer langs, zonder TS en haar situatie te kennen.
Maar ja, de beste stuurlui zitten tegenwoordig niet meer aan wal, maar achter een schermpje...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 23:50

Ik vind het zo jammer dat ts op alle goedbedoelde tips hier amper reageert.. met name die over werken worden compleet genegeerd.. lijkt mij de beste oplossing.. snap wel dat bokt dan gaat oordelen ja

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 00:00

Zidore schreef:
Ik vind het zo jammer dat ts op alle goedbedoelde tips hier amper reageert.. met name die over werken worden compleet genegeerd.. lijkt mij de beste oplossing.. snap wel dat bokt dan gaat oordelen ja

Misschien zijn het wel tips waar ts niks aan heeft ..
De tip zoek een baan is vast heel bijzonder. Daar zal zij nog nooit over hebben nagedacht...
En nee, ze hoeft zich niet aan bokkers verantwoording af te leggen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 15-09-19 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 00:04

Sunnda schreef:
Mona81 schreef:

Ja daar heb ik in het verleden heel wat mooie voorbeelden van gezien op de paardenmarkt..
En dan staan alle paardenmeisjes en vrouwen hard tsskkk tsskk te roepen naar de handelaren. Terwijk zij degene zij die hun 'skatjes' wegdoen omdat ze 23 zijn, niet hoog genoeg meer in de dressuur mee kunnen lopen of van binnen kapot zijn maar erg geschikt als coachpaard en weidemaatje. :n

En vervolgens ‘janken’ op Facebook omdat ze hun paard/pony terug willen vinden dat vanwege ‘privéomstandigheden’ weg moest...

In het verleden werkte ik in het weekend ‘s ochtends als schoonmaakster in de schouwburg, dan hadden we ieg geen opvang nodig. En kon ik de pony’s blijven betalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 00:13

Ts heeft aangegeven dat alle tips over banen via pb doorgegeven konden worden . Ze wil op basis van herkenbaarheid niet zeggen in welke regio maar staat blijkbaar open voor tips.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 01:32

Ik zou het zelf niet kunnen, een paard naar de slager doen om deze reden. Maar toch heb ik er wel begrip voor als je het wel zou doen. De kans dat het beestje anders in de handel komt en van hand tot hand gaat en uiteindelijk alsnog bij de slager beland is wel erg groot. Dus dat zou ook mijn laatste optie zijn.
Maar het is hoe dan ook een lastige kwestie. Ik zou zelf toch kijken voor wat werk erbij zodat je in ieder geval zijn stalgeld kunt betalen.

Sterkte, lijk me een moeilijke situatie voor je.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 07:17

Zidore schreef:

Compleet genegeerd? Volgens mij heeft TS aangegeven alle tips qua werk te willen bekijken via pb.

Wat een absurde reacties worden hier geplaatst. Alsof iemand ook maar in TS haar leven (of portemonnee) kan kijken. TS: sterkte met je beslissing!