[VOLG] met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deoro

Re: Volgtopic met vallen en opstaan, kruising lammetje x varken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 19:52

In mijn gedachten is het ergens begin, misschien midden November begonnen en heb net even opgezocht, het weideseizoen was 30 oktober geëindigd.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:01

De meeste in Ierland opgegroeide paarden, staan zomer en winter meesten tijds buiten. Daarnaast wordt er niet al te voorzichtig mee omgesprongen.

Ik heb zelf een volbloed gehad, met een probleem aan de ruggewervels. Na veel uitzoek werk erachter gekomen, dat het paard was uitgegleden op koers snelheid tijdens een race.

Maar dit paard had altijd pijn. Probleem was duidelijk waarneembaar trouwens. Uiteindelijk opgelost.

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 21:48

De dierenarts is geweest vandaag. Eerst heb ik hem wat gelongeerd samen met degene die hem vroeger reed. Geprobeerd zoveel mogelijk te ontspannen.

Afbeelding

Ik moest werken vanaf 17 uur en de dierenarts was er pas rond 17 uur, maar ik kon nog een uurtje blijven gelukkig.

Hij vond (en ik ook) hem gevoelig en gespannen. Niet enkel de rug, maar overal. Hij denkt alleen absoluut niet richting artrose enz, maar volgens hem zijn het de spieren die zo gevoelig en pijnlijk zijn.

Nu is er bloed geprikt en wordt hij speciaal onderzocht op selenium en vitamine e. Dit tekort zou ook direct verduidelijken waarom hij last heeft van spierverzuring (daar kreeg hij al wat tegen, gaan we nu dus mee verder).

Na het weekend krijg ik de uitslag en daarna gaan we verder kijken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 21:53

Mooi, de eerste stappen zijn gezet. Goed bezig TS. Ik ben benieuwd wat er uit komt.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 21:58

Inhoudelijk kan ik niks toevoegen. Ik lees al vanaf het begin mee en wil even zeggen: chapeau hoe je met de adviezen omgaat! Paardje boft met jou als baas.

Ik hoop voor jullie dat je een uitslag krijgt waar je mee aan de slag kunt, zodat je paard beter in zijn vel zit en jullie weer van elkaar kunnen genieten.

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 22:25

Dankjewel. Wil me er niet blind op staren, maar ik heb me wat ingelezen en kan me er goed in vinden. Het zou alvast een hoop puzzelstukjes op hun plek doen vallen. Maar eerst maar eens de uitslag afwachten en daarna verder zien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:41

eventjes off the record ivm de laatste foto's: vind hem beter lopen zonder pessoa dan met, lijkt ook soepeler in het SI-gewricht. Hulpteugels (gewone teugels eigenlijk ook) kunnen trouwens ook spierpijn veroorzaken: je kan het paard in n houding zetten die ie fysiek (nog) niet aankan. Mocht hier fysiek weinig of niets uitkomen, lijkt me dit n paard van "less is more": alles opbouwen in kleine stapjes met voldoende ontspanning en beloning tussen, lichte hulpen, weinig dwang, voldoende rustpauzes, korte trainingssessies...

edit: als ie met de dochter braver is dan met de instructrice, dan zou ik:
1) de instructrice er niet meer mee laten rijden (vind je dochter netter rijden trouwens)
2) andere instructie zoeken (doe ik sowieso als instructrice zegt dat t puur karakter is)
Laatst bijgewerkt door hwn op 02-08-19 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 22:46

Het is geen pessoa, enkel een band om hem bewust te maken van zijn achterhand en hem zo beter te gebruiken, van voor hangt er niks aan. Moet zeggen dat het vandaag de eerste keer was dat we die band hebben geprobeerd (op beide handen 2 keer de cirkel rond in draf), dus het kan zijn dat hij nog moet wennen. Of zeg je gewoon nee? Bedankt voor het meedenken trouwens.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 23:54

dat klinkt al voorzichtig positief...hopelijk komt er wat uit dat bloedonderzoek waarmee je aan de slag kunt en hebben jullie straks een heel ander paard.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 07:29

Succes ermee, lees mee over het verloop.

Ik persoonlijk zou er zo mini mogelijk op en aanhangen, dit kan ernstig stress bevorderend zijn, wat zich weer vertaald in spanning op de spieren.

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:09

Wat knap hoe jij reageert en met de reacties omgaat TS +:)+
Ik volg en ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat. Vind hem wel super knap en een aansprakelijk hoofdje hebben!
Ben ook nog wel heel benieuwd naar de filmpjes, de foto’s zeggen al wat maar de reacties zijn veel heftiger dan de foto’s als je snapt wat ik bedoel.
Succes in ieder geval!!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:26

Ik ben benieuwd naar de uitslag en wat jullie gaan doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:58

Ben benieuwd! Ik vind je sterk reageren TS.
Kan hij zoals bovenstaande foto’s ook lopen onder het zadel?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:59

Wat een verhaal en wat een hoop meegemaakt. En respect voor de manier waarop je de reacties hebt ontvangen. Niet wat je hoopte of dacht maar super hoe je het opvangt. Hopelijk krijg je meer duidelijkheid voor zijn gedrag en kunnen jullie straks gerichter met hem aan de slag op een manier die beter bij hem past of pijn doet verminderen. Heel veel sterkte en succes en houd je ons op de hoogte?

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 12:31

Bedankt weer!

Ik heb de uitslag vandaag gekregen. Selenium is in orde, E is te kort. Hij brengt vanmiddag iets voor zijn vitamine E tekort en hij heeft gister al iets gebracht voor zijn maag (omeprazol).

Maag heeft hij al eerder mee gesukkeld en nu dus weer. Dierenarts denkt zelf dat het één misschien met het ander te maken heeft.

Als dit daadwerkelijk helpt zou ik hem graag op een onderhoudssuplement willen voor zowel zijn maag als de E. Kost wat begreep ik, maar het zij zo.

Maar goed, niet op de zaken vooruit, eerst zien wat er nu gebeurt.

Overigens is het helaas derdehands informatie, ik wist niet dat hij kwam en was er dus ook niet bij.

Onder het zadel kan hij wel zo lopen (niet gemakkelijk hoor), maar enkel als je hem van voor los(ser) laat en dat wordt dan weer afgeraden omdat je dan bij een eventuele frats van hem weer niet zoveel (niets) te zeggen hebt. We kunnen het natuurlijk altijd weer eens proberen en zien hoe het gaat. Moet hij wel vooruit ook, en ik weet niet of de meiden dat lukt (misschien de oudste).

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 13:04

En nog een foto van mijn knappe vriend. Fototechnisch gezien een hoop op aan te merken, maar vind hem toch erg mooi en voor een telefoonfoto nog best oke.

Afbeelding

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 13:34

Ik vind dat ook een hele gave foto, ben zo benieuwd hoe het verder gaat en wat de uitslagen worden!

Is er ondertussen nog gereden?

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 14:23

Ik ben ook heel benieuwd. Ja er is gereden (en gevallen, maar heeft hier niks mee te maken. Iemand klapte in zijn handen naast hem en hij schrok). We gaan op vakantie en hebben besloten voor hem een pauze in te lassen ipv te laten rijden. Een vriendin gaat hem dan wel longeren.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 14:35

Pauze lijkt mij ook verstandig! fijne vakantie alvast *\o/*

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:06

Super gave foto!!
Fijne vakantie!

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 21:19

Bedankt! Hopelijk komen we terug bij een ander paard :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:55

die vakantie zal hem ook vast goed doen.

Je foto is wel meer dan alleen best wel oke hoor; is gewoon een hele mooie foto.

Ben benieuwd hoe hij na de vakantie de boel weer oppakt.
En uiteraard fijne vakantie...lekker genieten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:55

Je kan proberen het paard wat distels incl. de wortels te voeren. In de gewone paarse distel zit een vocht waar vooral de in Ierland opgegroeide paarden gek van zijn. Dan heeft de maag in ieder geval wat te doen.
Als de distels ergens staan, kan je paard ook zijn eigen gang laten gaan en kijken of deze , de distels zelf gaat eten. Meestal trekken ze de distels uit de grond en eten ze deze op vanaf de wortel. Dan steken ze niet.

Succes ermee.

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 12:23

Bedankt!

Distels is een goeie tip. Ze staan op de wei, maar zal eens opletten of hij ze eet.

Iemand ervaring met Omeprazol? Hij stond te stuiteren. Eén brok energie. Was niks mee aan te vangen. Gespannen ook, als je bijvoorbeeld je hand maar omhoog deed poepte hij in zijn broek van angst (alsof hij bang was dat hij klappen kreeg). Iemand die dit herkent?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:43

Dat gedrag herken ik wel ja. Vos uit mijn profiel deed dat in het begin ook. Hoefde maar mn stem te verheffen en meneer vloog achterin de box.
Voor mij had een paar weken iemand anders hem gelongeerd en wat mee aangewerkt, maar dat is er eentje die iets te letterlijk de stelling van stalhoudster aannam; elke ongehoorzaamheid keihard afstraffen met mn maatje 37. Die pakte direct de keiharde aanpak dus.
Heeft even geduurd voor die het door had, maar door zelf rustig te blijven en gewoon hem weer rustig naar voren te trekken en hem op rustige toon zeggen; nou rustig maar jongen, doe je niks, leerde die al snel dat stemverheffing niet gelijk een rotschop betekende. Maar ik besteedde verder niet heel veel aandacht aan zn reactie; echt puur alleen op rustige, kalme toon zeggen; rustig maar jongen, ik doe je niks...en vervolgens in alle rust gewoon weer verder gegaan waar ik mee bezig was, alsof er helemala niks gebeurd was. Dan was het vaak ook gelijk oke en ontspande meneer zich en dan pas kreeg die een kriebel en een lieve 'brave jongen'....eerder niet.
En zo ging het eigenlijk compleet vanzelf dat hij leerde dat een correctie ook mild kan zijn ( maar wel streng en duidelijk) en dat dat ook met alleen stem kan.

maar...that said; dit is wel een heel ander paard dan die van jullie ts. Hij is eigenlijk van zichzelf een relaxte clowneske droogkloot met een ondeugende kwajongenskant...niet de stresskip die jullie hebben.......het zal veel meer geduld vergen om het eruit te krijgen dan bij de vos het geval was.