Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:32

Ik heb persoonlijk voor het wandelen alleen een hele goede ervaring met IJslanders. Zijn super leuke beestjes maar ook niet zo'n goedkoop ras. Tinker geen ervaring maar haflinger en fjord wel. Waren ook heel leuk om alleen mee te gaan wandelen en relatief 'goedkoop' ras. Het is zeker een zoektocht, en misschien zal je hier en daar wel een compromis moeten sluiten. Maar een geschikt paard met een klik vind je dan ook niet op een maand tijd, of je hebt al geluk.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 12:35

Ik heb gelukkig ervaring met koudbloeden en weet hoe ze zijn, het eigenwijze is net het leuke.

Het is voor mij wel een harde eis dat ze (met training) alleen naar buiten kunnen, aangezien ik meestal niemand erbij heb.

Dat het lang ging duren verwachtte ik wel hoor.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:36

Ik had zojuist een leuke IJslander via PB gestuurd maar deze zal je inderdaad niet snel vinden binnen je budget :) Dan zijn ze of al wat ouder of hebben eczeem.

Persoonlijk zou ik kijken voor een leuke haflinger oid.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:41

Ik heb een trainingsstal gefocust op het buiten rijden met koudbloeden/Tinkers. Heb het nog geen enkel paard niet kunnen leren. Dat is echt enorme onzin. Alle paarden hier gaan gewoon alleen mee. De barock pinto ook trouwens.

Ik weet niet wat voor Yoeri wordt gevraagd, maar afgaande op het karakter wat zn vader doorgeeft heeft hij wel de power die jij zoekt TS, dus dan is het een kwestie van opleiden voordat je het paard hebt wat je zoekt.

Verder vind ik je budget voor een goede Tinker icm deze wensen aan de lage kant. Dan kom je toch bij de “importrommel” (wat wat anders is dan een liefhebbende fokker die wat dieren importeert) of dieren op leeftijd/mindere opleiding/gebrek. Haflingers en IJslanders zijn voor zover ik weet nog wat prijziger op dit moment, Fjorden of kruisingen zou ik niet durven zeggen.

Grofweg kan je ook wel algemeen stellen dat een braaf recreatiepaard die gezond is en alleen mee kan begint bij een prijs van 3000. Ongeacht ras geslacht of leeftijd.

Maar, je hebt maar een gelukstreffer nodig, dus als je de tijd hebt, kom je jouw paardje vast wel tegen! :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 12:46

Bedankt voor de tips! Het staat er ook bij omdat ik er veel te koop zie staan omdat ze niet alleen weg kunnen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:12

Maddoxx schreef:
Bedankt voor de tips! Het staat er ook bij omdat ik er veel te koop zie staan omdat ze niet alleen weg kunnen.

Cally zegt dus dat zij het elk paard kan leren. Maar dan krijg je er dus trainingskosten bij. En kun je niet meteen zelf beginnen met je nieuwe paard.Het paard wat jij zoekt bestaat wel,maar je moet misschien even geduld hebben om hem\haar te vinden.En laat je vooral niet ompraten om er ergens een te kopen die niet aan je eisen voldoet!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:13

Ik begrijp je eis dat je alleen weg wil kunnen. Niets zo irritant als een paard dat alleen niet het erf af wil.
Het is elk paard wel te leren maar bij sommigen kost het wel wat moeite en daar heb je (terecht) geen zin in als je gewoon onbezonnen wil buitenrijden.

Moet het persé een ras zijn? Voor dat budget ga je misschien makkelijker iets vinden bij de rasloze mengelmoezen. Braaf en koudbloedtype zitten daar ook tussen.

Ik denk dat naast je eisen vooral de klik de doorslag gaat geven. Soms geeft dat verrassingen.

Verdere tips heb ik niet voor je, ben zelf toendertijd thuisgekomen met wat ik nìet zocht maar hobbel er toch al 5 jaar met alle plezier mee rond.
Mijn zoektocht heeft toen wel bijna een jaar geduurd. Velen net niet, velen ook gewoon niet eerlijk beschreven.
En de merrie die het geworden is heb ik bijna uitsluitend op klik gekocht. Alleen gaan kijken, 's morgens gereden, ook op de weg getest (alleen buiten kunnen was voor mij ook harde eis), 's middags koop afgerond. Volgende dag stond ze op stal, niks keuring etc.
Compleet hoe het vooral niet moet :+ .

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 13:18

Het hoeft absoluut niet per se een ras te zijn.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:19

ik stuur je een pb :)
weet een leuk merrietje, kan prima alleen naar buiten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:23

anjali schreef:
Maddoxx schreef:

Cally zegt dus dat zij het elk paard kan leren. Maar dan krijg je er dus trainingskosten bij. En kun je niet meteen zelf beginnen met je nieuwe paard.Het paard wat jij zoekt bestaat wel,maar je moet misschien even geduld hebben om hem\haar te vinden.En laat je vooral niet ompraten om er ergens een te kopen die niet aan je eisen voldoet!

Nu zet je me bijna neer als tovenaar :D Ik ben er nog nooit een tegen gekomen die het niet te leren is. En ook allemaal eigenlijk wel binnen 2 maanden dat het op ontspannen manier gaat. Maar of ze het écht allemaal kunnen weet ik natuurlijk niet.

TS, je kan ook bokker calandra een pb sturen, zij had haar merrie ook te koop, maar zie geen advertentie meer. Misschien is ze al verkocht, maar misschien ook een andere reden, klonk wel als een paardje passend bij wat je zoekt.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:39

Friezen zijn ook fijne beestjes voor buiten. Heb er heel wat gereden en zijn ook lekker koel in het koppie! Zijn er ook in alle maten :) Van E maat tot 1,75. En ze zitten zooooo lekker!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:40

Er staan op Facebook veel paarden. En zeker het paard wat jij zoekt kan je vinden bij paard natuurlijke verkoopsites. Die hebben alleen maar dit soort paarden. En vaak zijn die ontzettend leuk, braaf en op latere leeftijd opgeleid.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 13:44

Isabel_k schreef:
Er staan op Facebook veel paarden. En zeker het paard wat jij zoekt kan je vinden bij paard natuurlijke verkoopsites. Die hebben alleen maar dit soort paarden. En vaak zijn die ontzettend leuk, braaf en op latere leeftijd opgeleid.

Heb je een paar links? Mag ook via pb.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:56

CalipsoLover schreef:
Ik moet zeggen (ik ben ook aan het rond kijken) dat de prijzen nu ontzettend hoog zijn. Het paard dat ik nu heb kun je niet meer kopen voor die prijs, je betaalt haast het dubbele of het driedubbele, en dan spreek ik over prijsklasse B/C 4 jaar geleden. Mijn eisen liggen zelf niet belachelijk hoog maar bevind mezelf toch al in de hogere prijsklasse. Wat zoek je zoal in een paard TS? Misschien kan ik wat mee kijken voor je? Moet het perse een Tinker zijn?

Ik heb zelf de indruk dat de markt een bitje aan het overspannen aan het raken is..
Goede , gezonde en brave paarden zijn in no time verkocht, men stapt blijkbaar direct in auto, kijken en betalen oid ?
Krijg niet de indruk dat er vaak serieus wordt gekeurd of men bedenktijd neemt.
Zorgelijke ontwikkeling voor zuivere en nette handel.

Vermoed zomaar dat er dus veel in de handel komt die de prijs totaal niet waard zijn of veel mankementen en gebreken hebben.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:01

Peetstap schreef:
CalipsoLover schreef:
Ik moet zeggen (ik ben ook aan het rond kijken) dat de prijzen nu ontzettend hoog zijn. Het paard dat ik nu heb kun je niet meer kopen voor die prijs, je betaalt haast het dubbele of het driedubbele, en dan spreek ik over prijsklasse B/C 4 jaar geleden. Mijn eisen liggen zelf niet belachelijk hoog maar bevind mezelf toch al in de hogere prijsklasse. Wat zoek je zoal in een paard TS? Misschien kan ik wat mee kijken voor je? Moet het perse een Tinker zijn?

Ik heb zelf de indruk dat de markt een bitje aan het overspannen aan het raken is..
Goede , gezonde en brave paarden zijn in no time verkocht, men stapt blijkbaar direct in auto, kijken en betalen oid ?
Krijg niet de indruk dat er vaak serieus wordt gekeurd of men bedenktijd neemt.
Zorgelijke ontwikkeling voor zuivere en nette handel.

Vermoed zomaar dat er dus veel in de handel komt die de prijs totaal niet waard zijn of veel mankementen en gebreken hebben.

Ik krijg die indruk ook. Had nog geen maand geleden een leuk paard zien staan door een handelstal. 3500 euro en niet zadelmak, 4 jaar. Staat nu inmiddels door een andere handelstal te koop, licht zadelmak en dus wss het dubbele van de vraagprijs. Niet gekeurd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:07

Zo heb ik kwpn hengsten voorbij zien komen die er bij de hengstenkeuring uit zijn gegooid. 2.5 jaar, kent longeerwerk
25.000 euro -O-

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:25

De prijzen stijgen behoorlijk

Zag laatst een haf.. 19 jaar oud, maar 1.40 vroegen ze 3500 voor...

Ik zou wel iemand mee nemen met verstand van paarden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 14:44

Ja de prijzen zijn maf. Maar iemand meenemen doe ik zeker!

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 15:27

Caily schreef:
Ik heb een trainingsstal gefocust op het buiten rijden met koudbloeden/Tinkers. Heb het nog geen enkel paard niet kunnen leren. Dat is echt enorme onzin. Alle paarden hier gaan gewoon alleen mee. De barock pinto ook trouwens.

Ik weet niet wat voor Yoeri wordt gevraagd, maar afgaande op het karakter wat zn vader doorgeeft heeft hij wel de power die jij zoekt TS, dus dan is het een kwestie van opleiden voordat je het paard hebt wat je zoekt.

Verder vind ik je budget voor een goede Tinker icm deze wensen aan de lage kant. Dan kom je toch bij de “importrommel” (wat wat anders is dan een liefhebbende fokker die wat dieren importeert) of dieren op leeftijd/mindere opleiding/gebrek. Haflingers en IJslanders zijn voor zover ik weet nog wat prijziger op dit moment, Fjorden of kruisingen zou ik niet durven zeggen.

Grofweg kan je ook wel algemeen stellen dat een braaf recreatiepaard die gezond is en alleen mee kan begint bij een prijs van 3000. Ongeacht ras geslacht of leeftijd.

Maar, je hebt maar een gelukstreffer nodig, dus als je de tijd hebt, kom je jouw paardje vast wel tegen! :)

Voor Yoeri vraag ik 3000, maar de prijs is zeker bespreekbaar als ik de perfecte nieuwe eigenaar heb gevonden. Ook weet ik dat Yoeri absoluut leerbaar is, maar zelf kan ik dit gewoon niet.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:03

ik moet om 18 uur werken, zal je dan appen m.b.t de vraagprijs :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:15

Een paar tips, gezien vanuit een andere hoek. Verspil niemands tijd, overschat je rijkunsten niet, communiceer beleefd, kun/wil je onverhoopt toch niet komen: meld je af bij de verkoper, vond je het paard niet geschikt na het testen: laat het de verkoper tijdig weten dat je geen verdere interesse hebt. En verder: zoek in een jouw passende prijsklasse en niet daar boven.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 16:21

hoogendroog schreef:
Een paar tips, gezien vanuit een andere hoek. Verspil niemands tijd, overschat je rijkunsten niet, communiceer beleefd, kun/wil je onverhoopt toch niet komen: meld je af bij de verkoper, vond je het paard niet geschikt na het testen: laat het de verkoper tijdig weten dat je geen verdere interesse hebt. En verder: zoek in een jouw passende prijsklasse en niet daar boven.

Uiteraard! Al is het vaak moeilijk om niet toch naar een hogere prijsklasse te kijken.

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:23

Maddoxx schreef:
hoogendroog schreef:

Uiteraard! Al is het vaak moeilijk om niet toch naar een hogere prijsklasse te kijken.

Pff vooral dat overschat je eigen rijkunsten niet... Had gisteren iemand die bij mijn paard kwam kijken die er na 1 rondje al af gestapt is omdat ze zelf gewoon veel te bang was... Mijn paard was echt mega braaf...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:28

Of pas je budget aan naar boven als er in jouw prijsklasse echt niets geschikts te vinden is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 16:30

Prijzen zijn tegenwoordig belachelijk, nog een voorbeeldje: leuke c-pony Z1 dressuur geklasseerd en heeft een kleurtje mee. Mensen vroegen er 19.500 euro voor. Toen viel ik wel even van mijn stoel. Want wie geeft dat geld nu uit aan een c-pony!? Maar oke, zal verder weer on-topic gaan :+