Je mag een 10 jarige officieel niet eens alleen thuis laten zonder oppas. Maar je laat zo'n jong kind wel met een gevaarlijk dier als een paard zelfstandig gaan verzorgen en rijden want anderen letten vast wel op?
Denk je dat anderen daar automatisch zin in hebben?
Zijn daar afspraken over gemaakt met de staleigenaar of medepensionklanten?
Er zijn stallen die hier beleid voor hebben.
Ik wil hier op stal bijvoorbeeld geen kinderen onder de 16 hebben rondlopen zonder begeleiding of aanwezigheid van een volwassene.
Dat kan een ouder/verzorger zijn, of een volwassen medestalgenoot, of ik moet thuis zijn. Maar we gaan er niet speciaal voor thuisblijven of op stal komen dus gaat dat altijd in overleg.
En een manege is geen gratis oppas waar het personeel je kind en de pony in de gaten moet houden.
Tijdens de les is de instructeur verantwoordelijk, maar meestal wordt van de ouders verwacht dat ze begeleiden bij het poetsen, opzadelen en afzadelen.
Vanaf een jaar of 12 worden ze steeds zelfstandiger maar dan nog blijven het kwetsbare kinderen waarbij het fijn is dat ze niet alleen zijn en er altijd iemand op het terrein is die in de gaten houd of er geen ongelukken gebeuren en aanspreekpunt is bij vragen of problemen.
Shaggy09 schreef:@tita, Dat je als ouder verantwoording hebt is zonder meer waar, maar ik denk dat als je dochter eenmaal weet wat ze moet doen (mesten/voeren/lekker troetelen?) dat ze gerust in ieder geval een aantal dagen zonder ouder naar stal kan gaan hoor. Zeker aangezien ze op een stal staat, daar zijn genoeg mensen die kunnen helpen en eventueel een oogje in het zeil kunnen houden.
Ik heb altijd weinig support van mijn ouders gehad wat betreft de paarden omdat ze er simpelweg weinig kennis van hadden en het was mijn hobby, niet die van hun. Die van mij stonden gewoon op een weiland met een schuilstal.
Maar mijn ouders gingen echt niet iedere dag mee hoor, onnodig ook, op je 10de kun je prima zelf een hooinet vullen. Als ik ze nodig had kon ik ze bellen en dan waren ze er met 2 minuten.