Paard kopen voor dochter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Re: Paard kopen voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:48

Alleen op voetbal is wel even iets anders dan een paard kopen. Qua werk en financiën.
Maar ik debk dat ik mij verkeerd heb ge-uit wat ik bedoelde dat TS het leuk moet vinden voor zijn dochter. Niet zozeer dat hij zelf paarden leuk moet vinden.

Jij stond achter het feit dat je zoon op voetbal ging en je vond het leuk VOOR hem. Dat is precies wat ik ook bedoelde :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:53

Ik denk dat je vooral als ouder bereidt moet zijn om tijd en veel geld te investeren in de paardenhobby. Zeker als je zelf geen ervaring hebt moet je je omringen met mensen die dat wel hebben. Het beste zou zijn om je goed in te lezen zodat je kunt bepalen wie er verstand van zaken heeft. De gemiddelde manege heeft niet perse paardenwelzijn op nr 1 staan. Die doen sneller concessie omdat het ook geld moet opbrengen. Dus het vergt wel meer van de ouders dan bij een gemiddelde hobby

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:56

Het beste is om er nu al mee te stoppen voordat het gierend uit de hand loopt en vakanties er niet meer in zitten. _O- _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:01

Ik vind in dit geval eerst leasen (of verzorgpaard) voor een jaar helemaal geen slecht idee. Zo kunnen de ouders ontdekken wat het allemaal inhoudt. Op deze leeftijd moeten de ouders toch de verantwoordelijkheid op zich nemen en imo ben je daar niet geschikt voor als totale leek. Advies vragen klinkt leuk, maar iedereen zegt wat anders dus ook dan is een beetje ervaring om goed en slecht advies te kunnen onderscheiden wel handig.

Ik kocht op mijn 15e mijn eerste paard samen met mijn ouders. Ook ik heb er geen feestje minder om gevierd en ik had ook gewoon een bijbaan. Kan niet zeggen dat ik het als te druk heb ervaren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:01

Babootje schreef:
Het beste is om er nu al mee te stoppen voordat het gierend uit de hand loopt en vakanties er niet meer in zitten. _O- _O-

Ja daar zit wat in.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:04

TS denkt er in ieder geval over na. En waarom geen pony kopen? Niemand weet van te voren,of de kinderen het leuk blijven vinden,of niet....

Ik had geen pony,maar fietste elke dag trouw naar m'n verzorgpony en paard .

Zelf op mijn 20e een paard gekocht.

Er komt veel bij kijken. Scheelt al,als de pony op een fijn adres staat,waar ook begeleiding is. En de zoektocht kan lang duren. Belangrijkste is, een lieve pony te kopen,waar ze in de omgang veel zelf mee kan. Met rijden het liefste ook :D . Misschien kan de stal eigenaresse bemiddelen,zowel in de aankoop ( misschien viavia "bekende" pony te koop) als in de begeleiding en misschien n oudere bijrijdster, die de pony ook 1-2 x pw wat kan bijrijden? Dan "moet" je dochter niet elke dag.

Tuurlijk moeten ze leren,dat als je een pony hebt, dat er voor gezorgd moet worden. Maar dat hadden mijn ouders mij wbt konijn en kat etc ook al duidelijk gemaakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:08

Ik kreeg op mijn 10e mijn eerste pony, een veulen. Mijn ouders waren totale leken. Ik had alleen ervaring met manege- en verzorgpaarden. Ik heb alles aldoende moeten ontdekken maar heb vanaf dag 1 alles geregeld. Mijn ouders betaalden de basisspullen die nodig waren, maar ik besliste zelf wanneer er nieuw hooi moest komen of de dierenarts of smid. Ik verslond boeken over verzorging maar heb ook dingen 'hard' moeten leren. We besefte bijvoorbeeld later pas dat een pony veel gelukkiger is met een maatje. Dat heb ik mezelf wel kwalijk genomen toen ik zag hoe ze veranderde toen mijn shet erbij kwam. Het was super leerzaam en mijn pony's gingen voor alles, maar ik zou het achteraf anders aanpakken.

Eerst meer kennis opdoen en daarmee een goede stal zoeken waar ze minimaal de hele dag buiten komen met soortgenoten en waar mensen met kennis rondlopen. Dan is er een basis waar je op terug kan vallen. En ik zou voor een pony gaan die al wat ouder is.

xkuslaurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:13

mijn tip is begin is met een leaspony op bijvoorbeeld een manege, op die manier kom je erachter of je dochter het ook echt wil als ze er dagelijks naartoe moet en ook stallen moet bijhouden en de pony elke dag beweging moet geven. veel kinderen onderschatten dit namelijk en als ze hierachter komen als je al een dure pony hebt gekocht is vervelend voor zowel de pony als voor jullie,

daarnaast zou ik de manege waar ze rijd of een instructeur, fokker, eigenaar meerdere paarden meenemen naar de pony die je op het oog hebt om hem mee te laten kijken naar de pony, hun hebben er namelijk vaak een hele open blik op waardoor zij een eerlijke conclusie kunnen maken of de pony geschikt en gezond is of niet.

ik zou ook altijd de pony minimaal klinisch laten keuren door een zelf gekozen dierenarts, ga niet snel voor de dierenarts die de eigenaar heeft voor de pony, die kan namelijk bevooroordeeld zijn en misschien een niet eerlijke keuring afnemen waardoor je later voor verassingen komen staan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:30

lampjerulez schreef:
Alleen op voetbal is wel even iets anders dan een paard kopen. Qua werk en financiën.
Maar ik debk dat ik mij verkeerd heb ge-uit wat ik bedoelde dat TS het leuk moet vinden voor zijn dochter. Niet zozeer dat hij zelf paarden leuk moet vinden.

Jij stond achter het feit dat je zoon op voetbal ging en je vond het leuk VOOR hem. Dat is precies wat ik ook bedoelde :)

Onze zoon had op zijn 3e al een eigen pony, dus ja...... Dat vond ik leuk. Voetbal heb ik nooit leuk gevonden. Nog steeds niet. Maar net als met kleding die ze aan willen, studie keuze, keuze van vriendjes en vriendinnetjes etc etc, steun je je kind en wanneer het lastig is, probeer je erover te praten.

capopjekop, Kan ook zo lopen inderdaad. De paarden waren altijd onze verantwoordelijkheid en we hebben onze zoon altijd ruimte gegeven voor andere dingen. Mee naar de pony's was dan deels een soort verplichting, maar geen dwang.
Toch vertrouwde ik hem vanaf jong al meer dan menig volwassen persoon. Hij wist wat de paarden moesten eten en deed dit dan ook heel precies. Juist omdat hij al zijn hele leven mee ging, zag hij dingen en voelde dingen ook goed aan.

Voor TS is het wel heel lastig om de juiste begeleiding te vinden. Waar begeleiding en les is, zijn vaak niet de plekken waar welzijn altijd op nr1 staat en juist bij een kinderpony is het zo belangrijk dat zo een beestje lekker buiten staat en zn ei kwijt kan. Dat rijden ook niet een verplichting is en je een beestje ook een dagje kan laten staan, wat ook voor het paardje gewoon goed is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:35

Als je zelf als ouder zijnde niks met paarden hebt en hier ook niet open voor staat zou ik toch nog wel even goed nadenken of het dan zo slim is om aan paarden te beginnen. Financieel is het gewoon een aanslag op je portemonnee, en dat is niet eenmalig, dat gaat voor altijd door.

En de tijd die er in gaat zitten inderdaad. Nu hangt dat af van hoe je je paard stalt maar ook daar hangt weer een prijskaartje aan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:49

Ik heb een tijdlang een schat van een kind op sleeptouw genomen. Geholpen met eigen pony maar door het gebrek aan kennis en inlevingsvermogen van moeders is dit gierend fout gelopen. Het hebben van een eigen pony is echt een enorme belasting. Los van het geld want dat kun je van te voren berekenen, het is vooral de tijd waar je op stuk kunt lopen.

Ik zou lekker beginnen met een verzorg of huurpony voor 2 dagen in de week. Mooi zat om te wennen aan het idee!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:09

Bij paarden is het grootste verschil het geld en dat de kinderen er vaak heen moeten. Maar ouders zijn overal hetzelfde hoor. Bij bijvoorbeeld voetbal ook zat lakse ouders meegemaakt waar de kinderen eronder leden dat ouders alles een last vinden. Dan laten ze een heel team zitten ook.

Onze zoon zat va 8e in selectie en dan zijn er kledingvoorschriften, trainen ze 3x pw en en heb je een wedstrijd elke zaterdag, op vrije zaterdagen een oefen wedstrijd en div toernooien. Ook allemaal wat verder weg als niveau hoger wordt. Flinke regels ook; niet trainen, is minder spelen, dus dat vinden ze dan heel belangrijk.

Mijn ouders hebben elkaar ontmoet op een manege en dachten dat een eigen pony echt voor elite was destijds. Het was wel een droom om een pony voor mij te kopen, maar zagen ze nooit zitten. Tot ik een pony wilde redden........
Daarna kwam een 2e en 3e pony, wat zij ook vaak een last vonden, ondanks hun liefde voor paarden. Een eigen paard is altijd anders dan ervan dromen of een manege lesje.

Ik heb ouders meegemaakt die alleen hun kind afzette en 0,0 interesse hadden. Of alles deden om te voorkomen dat het kind naar de manege ging en echt de boel verpestte.
Maar heb ook hele trouwe ouders gezien die altijd maar weer langs de kant stonden, leerden opzadelen om te helpen etc etc. Dat heeft vooral met instelling te maken en niet met welke sport je kind uiteindelijk doet.

Op een goede stal, kan je ook gewoon op vakantie of een keer ziek zijn als je dat doorgeeft en netjes regelt. Dan is alleen het kostenplaatje datgene wat het verschil maakt of je wel of niet een eigen paard kan houden. En dan nog, zijn dat ook de keuzes die je maakt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:12

Er wordt hier wel gedaan alsof het een heel groot probleem is als dochterlief toch ineens haar interesse verliest. Dit is toch niet nodig? Het is misschien niet de intentie als je een pony koopt, maar mocht de interesse echt veranderen kan je het pony altijd weer verkopen. Mocht ze ineens gaan groeien en de pony wordt veel te klein dan zal dit misschien ook wel nodig zijn als ze wil blijven rijden.

Neemt natuurlijk niet weg dat het nemen van een leasepony om te testen hoe het is om een eigen paard te hebben een slimme zet zou zijn.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:15

mavantos schreef:
Er wordt hier wel gedaan alsof het een heel groot probleem is als dochterlief toch ineens haar interesse verliest. Dit is toch niet nodig? Het is misschien niet de intentie als je een pony koopt, maar mocht de interesse echt veranderen kan je het pony altijd weer verkopen. Mocht ze ineens gaan groeien en de pony wordt veel te klein dan zal dit misschien ook wel nodig zijn als ze wil blijven rijden.

Neemt natuurlijk niet weg dat het nemen van een leasepony om te testen hoe het is om een eigen paard te hebben een slimme zet zou zijn.

Eens, het is echter wel belangrijk dat je als ouder conclusies trekt als de pony niet voldoende aandacht krijgt. Ik ken inderdaad gevallen waarbij het diertje gewoon op stal staat voor maanden (op de weide is dat geen ramp, maar in de stal is echt vreselijk, ik ben daar ziek van).

Het is een heel erg verrijkende ervaring om als kind voor een dier te leren zorgen en je jeugdherinneringen met zo'n dier te delen. Ik heb dat met een pony en hond gehad en dat heeft me echt verantwoordelijker en zorgzamer (liefdevoller) gemaakt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:17

mavantos schreef:

Precies dat! En het geeft ook vaak teveel dwang, waardoor ze juist stoppen straks. Ik zat op drummen, had een drumstel en vond het heerlijk. Maar ik had een periode minder tijd en begon mn vader meteen; je moet wel oefenen, steeds weer en weer. Ik ben toen gestopt en heb altijd spijt gehad.

Bij een 10jr kind moet je ook de ruimte houden voor andere dingen en daarom is een fijne stal echt belangrijk. Als de pony lekker buiten komt, uitgemest wordt en eten krijgt, kan zo een meisje ook gewoon een middagje lekker met vriendinnetjes spelen.

Paarden zijn duur ja. Maar feitelijk kan je er als kind niks aan doen dat je iets leuk vindt dat duurder is dan tennis bijv. Daar heb je niet om gevraagd.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:48

Maar die prijs kun je wel deels zelf bepalen. Hoefsmid/voer/DA valt weinig op te bezuinigen maar er zit nogal een huge verschil in prijs bij bijvoorbeeld een rijlaarsje of een hoofdstel.
Daarvan gingen mijn tenen krommen, van jonge meisjes die imo alles al hadden wat ze konden hebben wat betreft paard en dan nog gingen zeuren en huilen ´want ze moest en zou ook zo´n dure animo rijbroek krijgen´ :r

Ik weet dat goedkoop vaak duurkoop is en spullen niet voor niets prijzig zijn maar bij ons op de ponyclub was het de laatste jaren meer een modeshow en een wedstrijd wie de duurste en mooiste equipment heeft. Ik vind dat echt heel jammer, toen ik daar begon met rijden had iedereen nog rubberen laarsjes en een casco cap en de sfeer was toen aanzienlijk een stuk beter. (Of dat nu daarmee te maken heeft durf ik niet te zeggen)

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:26

Ik vind TS een topvader <3
Ohhh wat zal die een blij kind hebben.

Ja, de tip van een leasepaard om te oefenen is zeer verstandig, maar wat een gave vader ben je zeg, als je je zo inleest en verdiept vanwege een super idee.
(Gewoon doen!)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:39

mavantos schreef:

Het is maar wat je je kind wil meegeven. Als ik ooit een kind krijg wil ik ze respect voor levende dieren geven. Een dier zomaar wegdoen omdat de interesse weg is vind ik erg makkelijk. Dan zou ik liever een paar jaar afwachten om te zien hoe de interesse verloopt met bijvoorbeeld een verzorgpony.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:57

capopjekop schreef:
mavantos schreef:

Het is maar wat je je kind wil meegeven. Als ik ooit een kind krijg wil ik ze respect voor levende dieren geven. Een dier zomaar wegdoen omdat de interesse weg is vind ik erg makkelijk. Dan zou ik liever een paar jaar afwachten om te zien hoe de interesse verloopt met bijvoorbeeld een verzorgpony.

Maar het is nooit 'zomaar wegdoen' tenminste niet als je een hart voor paarden hebt. Als een interesse vervaagt gaat dat vaak geleidelijk. Bij mij heeft het uiteindelijk ook bijna een jaar geduurd voordat ik echt de stap nam tot verkopen, in dat jaar heb ik heel veel nagedacht en heroverwogen of het wel of geen goede keuze zou zijn.
En tot nog toe geen spijt gehad.

Ik geloof niet dat als je een hart voor paarden hebt 'zomaar' je paard weg doet. Dat heeft vaak goede redenen en niemand vind het volgens mij leuk om zijn paardje weg te moeten doen. Maar beter is het soms wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:05

capopjekop schreef:
mavantos schreef:

Maar zo werkt dat niet. Een kind kan op zijn 10e stapelgek op de pony zijn en er jarenlang alles voor over hebben.
Er kan dan van alles gebeuren of mee gaan spelen, waardoor dit verandert. Dat het een levend dier is, maakt het dan lastig. Maar ook dan beslissen wat beter is voor de pony als ze er niet naar omkijkt, hoort bij het leren.

Vaak wil een kind helemaal niet de pony kwijt, maar wat meer ruimte naast de pony om ook die andere dingen te doen en dat kan prima als je goed staat.

Daarbij zijn er zat meiden die jaren werken en sparen om hun eigen paard te kopen. Kopen dan rond hun 20e een eigen paard, ontmoeten enkele jaren later een man, krijgen een kind en paard moet ook weg.......Is het dan anders omdat je volwassen bent en er goed over nagedacht hebt? Of omdat je andere dingen belangrijker vindt? En vaak ook weinig steun krijgt van de man, wat je ook kan vergelijken met steun van de ouders als je jonger bent.

Je weet nooit hoe het gaat als je het niet ervaart. Bij de een gaat het gewoon goed en bij de ander niet. Het is niet leeftijd gebonden en ook nooit te voorspellen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:36

Als niemand zijn of haar paard verkoopt dan kan ook nooit iemand een leerpaard kopen of een brave doorgereden kinderpony. Een paard is heel anders dan een hond, als ik terug kom van vakantie komt mijn paard niet keihard aanrennen terwijl mijn hond door het dolle heen is.

En ik zeg ook niet dat ze zo maar de pony moeten verkopen, maar als er niet meer naar omgekeken wordt en het gaat niet meer dan betekent dit niet dat je er echt voor altijd aan vast zit. Daarom zeg ik ook dat eerst 2 maanden een pony leasen om te proeven aan het hebben van een eigen pony wel verstandig is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:02

Je mag een 10 jarige officieel niet eens alleen thuis laten zonder oppas. Maar je laat zo'n jong kind wel met een gevaarlijk dier als een paard zelfstandig gaan verzorgen en rijden want anderen letten vast wel op?

Denk je dat anderen daar automatisch zin in hebben?

Zijn daar afspraken over gemaakt met de staleigenaar of medepensionklanten?

Er zijn stallen die hier beleid voor hebben.
Ik wil hier op stal bijvoorbeeld geen kinderen onder de 16 hebben rondlopen zonder begeleiding of aanwezigheid van een volwassene.

Dat kan een ouder/verzorger zijn, of een volwassen medestalgenoot, of ik moet thuis zijn. Maar we gaan er niet speciaal voor thuisblijven of op stal komen dus gaat dat altijd in overleg.

En een manege is geen gratis oppas waar het personeel je kind en de pony in de gaten moet houden.

Tijdens de les is de instructeur verantwoordelijk, maar meestal wordt van de ouders verwacht dat ze begeleiden bij het poetsen, opzadelen en afzadelen.

Vanaf een jaar of 12 worden ze steeds zelfstandiger maar dan nog blijven het kwetsbare kinderen waarbij het fijn is dat ze niet alleen zijn en er altijd iemand op het terrein is die in de gaten houd of er geen ongelukken gebeuren en aanspreekpunt is bij vragen of problemen.

Shaggy09 schreef:
@tita, Dat je als ouder verantwoording hebt is zonder meer waar, maar ik denk dat als je dochter eenmaal weet wat ze moet doen (mesten/voeren/lekker troetelen?) dat ze gerust in ieder geval een aantal dagen zonder ouder naar stal kan gaan hoor. Zeker aangezien ze op een stal staat, daar zijn genoeg mensen die kunnen helpen en eventueel een oogje in het zeil kunnen houden.

Ik heb altijd weinig support van mijn ouders gehad wat betreft de paarden omdat ze er simpelweg weinig kennis van hadden en het was mijn hobby, niet die van hun. Die van mij stonden gewoon op een weiland met een schuilstal.
Maar mijn ouders gingen echt niet iedere dag mee hoor, onnodig ook, op je 10de kun je prima zelf een hooinet vullen. Als ik ze nodig had kon ik ze bellen en dan waren ze er met 2 minuten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:17

Voor de vader Topic Starter:

Ik zou ook beginnen met een lease of verzorgpony voor jullie dochter.

Vaak is drie dagen per week al heel wat als ze daarnaast nog willen spelen, sporten, huiswerk moeten doen.

Een leasepony is vaak goedkoper dan een eigen en je loopt minder risico qua medische kosten en als het niet klikt of het dier is niet meer geschikt om te rijden, kun je stoppen en een andere zoeken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over een verkoop traject.

Als de dochter uit de pony groeit kunnen jullie overstappen naar een grotere pony.

Als ze geen zin meer heeft kan ze makkelijker stoppen met inachtneming van het opzegtermijn.

Er zijn veel verschillende variaties in leasen. Bij een manege heb je misschien wat minder vrijheid dan bij een particulier, dus soms is het even zoeken naar een geschikte plek met de juiste mogelijkheden en de juiste pony.

Maar ga in geen geval zonder het kind en goede begeleiding een pony kopen!

Het dier moet lief en betrouwbaar zijn en het kind moet zich er veilig mee kunnen redden. Want als ouder wil je echt niet je kind hangend aan een rodeopony de bak door gesleept zien worden of met driedubbele salto door de lucht zien vliegen... Een pony die braaf is bij een ervaren ruiter, kan in een vreemde situatie, met minder ervaren ruiter ineens heel ander gedrag vertonen.

Ga meerdere keren kijken, neem een ervaren persoon mee die liefst ook de ervaring van jullie en het kind op juiste waarde schat en probeer een paar weken proeftijd te krijgen. Desnoods eerst betaald en bij de oude eigenaar. En laat het dier in elk geval klinisch keuren bij een goed bekend staande onafhankelijke paarden keuringsarts.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:50

joyce B schreef:
Je mag een 10 jarige officieel niet eens alleen thuis laten zonder oppas. Maar je laat zo'n jong kind wel met een gevaarlijk dier als een paard zelfstandig gaan verzorgen en rijden want anderen letten vast wel op?

Denk je dat anderen daar automatisch zin in hebben?

Zijn daar afspraken over gemaakt met de staleigenaar of medepensionklanten?

Er zijn stallen die hier beleid voor hebben.
Ik wil hier op stal bijvoorbeeld geen kinderen onder de 16 hebben rondlopen zonder begeleiding of aanwezigheid van een volwassene.

Dat kan een ouder/verzorger zijn, of een volwassen medestalgenoot, of ik moet thuis zijn. Maar we gaan er niet speciaal voor thuisblijven of op stal komen dus gaat dat altijd in overleg.

En een manege is geen gratis oppas waar het personeel je kind en de pony in de gaten moet houden.

Tijdens de les is de instructeur verantwoordelijk, maar meestal wordt van de ouders verwacht dat ze begeleiden bij het poetsen, opzadelen en afzadelen.

Vanaf een jaar of 12 worden ze steeds zelfstandiger maar dan nog blijven het kwetsbare kinderen waarbij het fijn is dat ze niet alleen zijn en er altijd iemand op het terrein is die in de gaten houd of er geen ongelukken gebeuren en aanspreekpunt is bij vragen of problemen.

Shaggy09 schreef:
@tita, Dat je als ouder verantwoording hebt is zonder meer waar, maar ik denk dat als je dochter eenmaal weet wat ze moet doen (mesten/voeren/lekker troetelen?) dat ze gerust in ieder geval een aantal dagen zonder ouder naar stal kan gaan hoor. Zeker aangezien ze op een stal staat, daar zijn genoeg mensen die kunnen helpen en eventueel een oogje in het zeil kunnen houden.

Ik heb altijd weinig support van mijn ouders gehad wat betreft de paarden omdat ze er simpelweg weinig kennis van hadden en het was mijn hobby, niet die van hun. Die van mij stonden gewoon op een weiland met een schuilstal.
Maar mijn ouders gingen echt niet iedere dag mee hoor, onnodig ook, op je 10de kun je prima zelf een hooinet vullen. Als ik ze nodig had kon ik ze bellen en dan waren ze er met 2 minuten.

Vanaf 16? _O-
Over betutteling gesproken..

Veiligheid staat voorop, maar het is onnodig om altijd een ouder erbij te hebben als het kind bijvoorbeeld alleen even d'r pony hoeft te voeren. Een 10 jarige is geen baby meer. Rijden brengt risico met zich mee en is iets waar je als ouder bij wilt zijn neem ik aan, maar even een borstel over je eigen paardje halen of een schep brok geven kan een 10 jarige prima zelf hoor.

Je hoeft er helemaal niet van uit te gaan dat anderen opletten, maar een beetje stal die helpt elkaar als dat nodig is. Of is bij jou op stal individualisme een werkwoord?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:58

Tja, dat kun jij betuttelend vinden, maar in ons geval gaat het om groepshuisvesting. De paarden lopen vrij in en om het stslgebouw dus het kind of de jongere moet niet alleen letten op de eigen pony maar op een kudde paarden met groepsdynamiek.

En qua aansprakelijkheid ligt het dus ook iets ingewikkelder dan wanneer alleen de eigen pony uit de box wordt getrokken of alleen even een aai en een schep voer wordt gegeven.

Mijn eigen kinderen van nu 5 en 9 wil ik echt niet zelf tussen de paarden hebben lopen.

En zelfs als je er bij staat moet je als ouder goed opletten. Ook voor je eigen veiligheid trouwens.

Als ze van iets schrikken of door ander paard weggejaagd worden beuken ze je zo aan de kant of lopen je omver als je niet op let.

Verder is het kleinschalig dus grote kans dat er niemand is. Niet zo fijn dus als er iets mis gaat. Daarbij zit je met aansprakelijkheid bij schade aan spullen en paarden van anderen.

Wij hebben nu 4 pensionklanten met kinderen. 2 met paardrijdende leeftijd. De een komt altijd samen met ouder vanwege afstand, de ander mag ook zelf mits van te voren afgesproken met mij of een andere pensionklanten die er dan ook is. Zelfde geldt voor verzorgmeisjes van mijn pony. Zo is er altijd minimaal één aanspreekpunt en toezicht.

En dat is ook wel nodig. Er wordt vaak genoeg iets vergeten. Zweepjes laten slingeren, linten niet goed dicht, een schuifdeur niet goed in het slot geschoven, en mijn verzorgmeisjes werd laatst net na het opstappen gelanceerd. Gelukkig goed gegaan en weer opgestaan, maar dat had ook verkeerd kunnen gaan. En ik heb vanuit huis niet 100% zicht op de bak.

Ben zelf in het verleden ook vaak genoeg gevallen, waarvan 1x vanuit volle galop gelanceerd en dwars in een houten hek beland waarbij ik geen lucht meer kreeg, cap stuk, knie en ribben zwaar gekneusd etc. En toen was ik ook blij dat de eigenaren uit de keuken en stal kwamen rennen om paard te vangen, mij te bekijken en met me naar de eerste hulp te rijden.

Mijn pony heeft me een keer tegen mijn knie geschopt bij het lostrekken toen hij blij de weinig wilde, ik kon amper terug naar stal lopen. Was 150 meter.

En hij heeft me een keer met krijgen en al omver gelopen toen ik de wei aan het uitmesten was en hij van iets schrok, 180° draaide en wegrende, terwijl ik er 5 meter achter stond. Voor ik het doorhad knalde ik al plat tegen grond. Dat kwam echt heel hard aan.

Werken met paarden is gewoon niet zonder risico's en als je met meer bent kan iemand hulp inroepen.