Recreatief met goed sportpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:19

Tango1979 schreef:
Ik heb een super fijn "sportpaard" met beweging en een mega meewerkend karakter. Als hij bij een goede ruiter terecht was gekomen, had ie waarschijnlijk nu wel LT gelopen. Mijn instructrice geeft aan dat ze hem daar zo kan hebben :D

Ik heb hem lekker tot vorig jaar thuis gereden. Daarna wat B en L wedstrijden en dit jaar naar de M op mijn gemak. Spring wat recreatief en galoppeer ook lekker met hem door de bossen.

Ik vind dat niet zonde. Paard is gelukkig, ik ben super blij. Prima toch

Dit vind ik best al sportgericht hoor qua dressuurmatig. :)

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:22

ik rijd nu sinds een paar maandjes een arabier van 21 (niets van te merken kan net zo goed 10 zijn)die M2 heeft gelopen in dressuur. ik rijd hem 3 keer per week op recreatieve manier, merk hierbij dat hij soms wel wat meer wilt doen en hij wil er ook weleens vandoor gaan maar gemiddelt gaat het prima en loopt die heel braaf en ontspannen.

bij deze ''stelling'' zou ik zeggen is helemaal prima

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:37

Ik denk dat je vóór alles vooral naar het paard moet kijken.
Ken van beide kanten voorbeelden, maar de meest voorkomende in mijn omgeving is toch die van het recreatiepaard wat gedwongen wordt sportpaard te zijn (tegen beter weten van de eigenaar in), dat stoot mij dan ook tegen het zere been. Want je ziet dat die dieren niet gelukkig zijn met wat de ruiter van ze eist. Je rijdt de spirit kapot op zo'n manier.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:58

BarbaLala schreef:
Ken van beide kanten voorbeelden, maar de meest voorkomende in mijn omgeving is toch die van het recreatiepaard wat gedwongen wordt sportpaard te zijn (tegen beter weten van de eigenaar in), dat stoot mij dan ook tegen het zere been. Want je ziet dat die dieren niet gelukkig zijn met wat de ruiter van ze eist. Je rijdt de spirit kapot op zo'n manier.

Mijn paard is hiervan een voorbeeld. Heeft hoog in de dressuur gelopen en is nu totaal dood aan je hulpen of blokkeert.. Wordt nu wel weer beter.. Maar krijg t niet cadeau.

pompadour

Re: Recreatief met goed sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:53

Daar ben ik wel mee eens.
Gebeurt helaas te veel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:33

Gizeppie schreef:
BarbaLala schreef:

Mijn paard is hiervan een voorbeeld. Heeft hoog in de dressuur gelopen en is nu totaal dood aan je hulpen of blokkeert.. Wordt nu wel weer beter.. Maar krijg t niet cadeau.

Dat is gekomen door verkeerde training, overvragen etc. en dat gebeurd inderdaad nog veel te veel.

Je kunt ieder paard zo goed mogelijk krijgen dmv de juiste training mits je ze niet overvraagd en binnen hun mogelijkheden blijft. (zo blijven ze ook blij en happy)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:36

Aan de andere kant heb je ook in de recreatie kant paarden die absoluut niet meer fijn te rijden zijn. Aan beide kanten zitten goede en slechte ruiters. Dat ligt niet aan de sport of aan de recreatie, maar aan de ruiter/mens zelf.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:38

MyWishMax schreef:
Aan de andere kant heb je ook in de recreatie kant paarden die absoluut niet meer fijn te rijden zijn. Aan beide kanten zitten goede en slechte ruiters. Dat ligt niet aan de sport of aan de recreatie, maar aan de ruiter/mens zelf.

Juist! Ik ben het met je eens.

Ik heb het paard gekocht van iemand die hoog dressuur met hem gereden heeft. Hij heeft een tijdje even stil gestaan en ben hem nu weer opnieuw aan het trainen. Ik doe naast dressuur ook andere dingen, zoals met materialen werken/grondwerk/dubbele lijnen/rondje naar buiten. Dit maakt het werk voor hem leuker en merk dat het na 3 maand zijn vruchten aan het afwerpen is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:42

Of een paard goed gereden wordt of niet heeft niks met sportpaarden of voor de recreatie te maken. Zat paarden met een ongelukkige blik in hun ogen in de ring en heel fijn te rijden recreatiepaarden gekend

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:55

MyWishMax schreef:

Precies

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:19

Elvirawortel schreef:
Of een paard goed gereden wordt of niet heeft niks met sportpaarden of voor de recreatie te maken. Zat paarden met een ongelukkige blik in hun ogen in de ring en heel fijn te rijden recreatiepaarden gekend

En andersom......

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:37

Ik verdien geen geld met paardrijden, dus mijn Z niveau is ook gewoon recreatie. Zo kun je het ook weer zien.
Maar ik denk niet dat een paard het erg vindt om een B proef rond te hobbelen terwijl hij ook GP kon lopen. Ik denk dat een paard eerder gelukkig is met een natje, droogje, vriendjes, eerlijke ruiter en weidegang.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:55

germie schreef:
Ik verdien geen geld met paardrijden, dus mijn Z niveau is ook gewoon recreatie. Zo kun je het ook weer zien.
Maar ik denk niet dat een paard het erg vindt om een B proef rond te hobbelen terwijl hij ook GP kon lopen. Ik denk dat een paard eerder gelukkig is met een natje, droogje, vriendjes, eerlijke ruiter en weidegang.

Precies dit! Een hele goede ruiter op zijn rug is natuurlijk super voor het paard, maar de meeste vergeven je je fouten wel zolang de rest eromheen maar klopt.

Wel grappig dat iedereen een andere definitie heeft van sportpaard trouwens. Ik ben vorig jaar 8x gestart, nu overstap naar L2 en dat wordt al als sport gezien. Ik zie mezelf toch meer als recreatieruiter. Sport is voor mij echt LT en hoger

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 08:33

Tango1979 schreef:
germie schreef:

Precies dit! Een hele goede ruiter op zijn rug is natuurlijk super voor het paard, maar de meeste vergeven je je fouten wel zolang de rest eromheen maar klopt.

Wel grappig dat iedereen een andere definitie heeft van sportpaard trouwens. Ik ben vorig jaar 8x gestart, nu overstap naar L2 en dat wordt al als sport gezien. Ik zie mezelf toch meer als recreatieruiter. Sport is voor mij echt LT en hoger

En ik heb geen startkaart meer, maar zie mezelf eigenlijk echt als wedstrijdruiter. Ik rij om beter te worden. Maar ja, ik verdien er niets mee, sterker nog, het kost enorm veel geld, dus ben een recreatieve ruiter, maar ik ben absoluut geen recreatieruiter. Als ik een fjord zou hebben, dan zou die ook bovengemiddeld afgericht zijn, gewoon puur omdat daar mijn ambities liggen. Maar daarnaast worden paarden bij mij ook verkeersmak en evt. tuigmak, ik wil wel paarden waar ik ook zo een bosritje op kan maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:00

Ik heb een heel goed paard. Komt uit een mooi lijntje. Volle zus is ZZ-zwaar.(komen heel veel sportpaarden uit die stam)
Merrie is echt een goed bewegend paard dat goed in elkaar zit.

Plan was om haar lekker in de sport uit te brengen. Dat ik er niet de zware tour mee zou gaan rijden wist ik wel(om te beginnen heb ik dat talent niet)

Wat ik niet bedacht had is dat een gezin met jonge kinderen wel heel veel tijd vraagt. Zeker als je man een bedrijf probeert op te starten.
Dan train je te weinig. En een hele dag weg voor een wedstrijd??? Oef!

We doen het nu maar op een laag pitje. we rijden in het bos...ja ook mijn man maakt een rondje over De Lage Vuursche.

Zonde?? Ja vind ik wel. Maar ja. Ik kan teminste wel rijden.

En ik heb er een goed paard uit gefokt wat nu bij Theo Timmermans in het marathon 4-span staat.