bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:31

Ja hoor, onze 4 pony's zijn allemaal heel braaf.

Shet, nu 20+ jong gekocht, ruim 18jr in ons bezit en altijd braaf, maar ook netjes mee omgegaan. Houdt totaal niet van te druk, dwingen etc. Stel dat we hem verkopen aan kinderen die eraan trekken en doen, wordt hij minder schattig verwacht ik.

D-pony nu 21, was 4 toen ik hem kocht. Was een eikel, mijn zoon was jong, dus meteen weer te koop gezet. Maar doorgezet en heel veel bloed, zweet en tranen gekost, maar kon er alles mee. Nu met pre pensioen vanwege blessures, maar doet het goed.

Quarter merrie 26. Heel braaf, maar behoorlijk pittig. Ben je angstig, gaat het echt mis met haar. Maar voor ons een geweldig paard. We kennen haar grenzen en ze doet het goed. Gaat nog steeds mee op rit. Maar, kan absoluut niet niks doen.

Quarter ruin 20, super braaf. Heeft een verleden en ook wel een slechte naam gehad, maar is gepusht zoals je niet zou moeten doen met paarden. Hij kan wel een beetje indruk maken op mensen en als je dat eng vindt, wordt het ook niks meer.

Ze staan 24/7 buiten samen, dus kunnen goed hun ei kwijt en zeker de merrie heeft dat nodig. Zoals op bevroren grond liepen ze ontzettend voorzichtig. Zaterdag was grond gedooid en laat ik haar even begeleid uitrazen, maar is ze echt gestoord.
Als je haar veel op stal zet, wordt ze vervelend. Wij trekken ons daar niks van aan, maar als iemand haar uit stal zou halen die haar ''eng'' vindt, kom je niet de stal weer in.

Maar ze zijn allemaal echt braaf en als er nu iemand komt die angstig is of weinig ervaring heeft, zijn ze braaf, zeker als wij erbij staan. Mijn broer zat in een rolstoel en waren ze heel voorzichtig mee altijd.

Ik denk dat elk braaf paard, lastig kan worden als de mens onrustig, angstig is of een heel verkeerd management voert, qua bewegen en voeren bijv.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:32

Ik zie genoeg paarden die als 2 of 3 jarige echt wel braaf zijn voor het weinige dat ze dan vaak nog gezien hebben.
Het is vaak hoe er vervolgens mee omgegaan wordt door mensen dat ze later niet meer als braaf bestempeld worden.

Ze mogen/kunnen vaak niet veel buiten staan in een groep.
Worden enkel in de binnenbak gereden, liefst nadat er eerst gelongeerd is.
Springen of buitenrijden als afwisseling is er zeker niet bij, stel je voor dat die zich aantikt en een peesblessure krijgt.
Enz enz

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:41

mijn paard durf ik zeker wel braaf te noemen. met beleren was hij zelfs eerder lui dan moe. eergister in mn 1tje langs een drukke weg naar een dressuurwedstrijd gereden, over dun bruggetje gegaan met een sluisje eronder wat ontzettend lawaai maakte, door de woonwijk, langs een bouwplek. in het donker met kerstverlichting op hem terug gegaan :) dus ja ze bestaan zeker.

hij kan wel eens schikken, maar hij gaat er dan niet vandoor, hij duikt dan alleen een beetje en daarna verder. hij was overigens niet altijd zo braaf geweest (toen hij jonger was was hij erg dominant en wou hij me nog wel eens uitproberen)

als er een kind op zit of iemand die niet goed genoeg kan rijden en te onzeker is, gaat hij gewoon naast me stil staan :') die neemt hij nieteens mee op pad. terwijl het geen sloom paard is

het is een kwpner btw

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:41

Ik denk dat een heel groot deel van die nerveuze, sensibele, hete paarden er al baat bij heeft als ze als paarden gehouden worden ipv barbiepoppen ;)

Als ik hele dagen in een kamertje van 1×1 meter word opgesloten, word ik ook chagrijnig. En als ik dan naat buiten mag voor een uurtje, heb ik ook teveel energie. En ja, dan schrik ik eerder van geritsel in de bosjes.

En als ik in de winter geen winterjas aan doe en naar buiten stap, wil ik ook het liefst rennen en springen om warm te blijven.

Heb zelf een draver, 11 jaar oud. Absoluut geen dooie, juist heel voorwaarts, vooral in het bos. En ja, hij is vrij gevoelig, slim en kan heel eigenwijs zijn.

Ik gaf hem een paddock met een maatje, schuilstal en onbeperkt hooi. Hij geeft mij zijn goudeerlijke karakter, vertrouwen op buitenrit, ondanks dat ik een angstige ruiter ben en is bereid om bosritjes met mij te lopen, zonder gek te doen :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:48

Ik heb relatief een hele brave kwpn-er Lord Leatherdale x Negro. Ik rijd dressuur, springles en buitenritten met hem, kijkt nergens naar. Hem als 4 jarige gekocht, toen was hij netjes professioneel beleerd.

Maar ik denk dat het niet een geschikte geweest zou zijn voor een ruiter net van de manege (die sowieso geen jonge paarden moeten kopen imo). Opvoeden en consequent zijn is vaak wel nodig bij jonge dieren. Kan er nu een kind op zetten en dan doet hij braaf zijn ding.

Vroeger werd er toch wat verstandiger aangekocht heb ik het idee. Een fijne 15 jarige voor een eerste paard, niet meteen een 4 jarige.

En zoals hierboven gezegd wordt, paarden worden meer opgehokt. Helpt ook niet om ze braaf te houden.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 28-01-19 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:55

O leuk topic! ik ga zo alles lezen maar JA ik heb er een. Een merrie, een quarter en ik heb haar al 11 jaar.
Het is wel zo dat je naarmate je elkaar langer kent het ook steeds makkelijker en vertrouwder wordt. Maar ze is mijn eerste eigen paard en ik ging er eigenlijk meteen al mee naar buiten, eerst met een maatje maar daarna ook alleen.

Afbeelding

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:56

Jaa ze bestaan zeker nog! Ik heb er ook zo een. Hij is nu 10 jaar. Maar ik heb altijd gezegd dat hij zadelmak is geboren. Hij is super veelzijdig : dressuur / springen / crossen / mennen / kinderpaard. Hij doet het allemaal.
Maar ik vind ook een beetje dat je zo’n paard natuurlijk zelf zo maakt.

En buiten dat, je vind ze niet, omdat iedere eigenaar die zo’n goude paard heeft deze echt niet gaat verkopen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cobiie

Ik heb een kwpn’er die menig puber al door meerdere dressuurklasses heeft geholpen, op regio kampioenschappen met hun gepresteerd en in talententeams opgenomen. De jongste ruiter nu is 11 jaar die erop rijdt, waarbij gekeken wordt of het paard teruggekeurd kan worden tot e pony zodat ook zij officieel kan starten.

Ik heb hetzelfde paard uitgeleend aan iemand waarbij het schijnbaar niet klikte, ik kreeg toen te horen dat mijn paard allemaal trauma’s zou hebben en niet te handhaven was. Paard kwam weer terug en er kon zo weer mee weggereden worden door jonge ruiters. Ook bij angstige ruiters is ze superbraaf, gaat eerder stilstaan dan gek doen.

Die ene persoon zal mijn paard dus als niet braaf enz betitelen terwijl de anderen haar zeker wel braaf gevonden hebben.

Bij een niet passende combi kan een paard dus flink veranderen in negatieve zin.

Anoniem

Kelly_ann schreef:
Ik was laatst op het trainers seminar. En HP en Edward Gal, die toch zitten als een huis. Gaven toe dat ze Ricardio op de frisse en stoute beesten zetten voor ze zelf gingen.

En veel van deze paarden zijn de papa's van onze nieuwe generatie 'recreatie' paarden. Want de meeste fokkers doelen toch op een nieuwe topper in de sport. Recreatie verkoopt niet, want ook de koper heeft een droom. En slechts het lef of rijkunst voor de basis.

Tel daarbij op dat we niet meer zo veelzijdig en doortastend worden opgeleid als paardenliefhebbers.

Het werkt elkaar allemaal een beetje in de hand. De ambitie, de fokkerij, de skills van de gemiddelde ruiter, de opleiding van ruiters en paarden.

Genoeg leuke, fijn brave paarden nog hoor. Maar iets meer aandacht voor veelzijdig en nuchter zou van alle kanten best mogen!

Goede post
+:)+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:07

moonprayer schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb ook een super brave Sandreo gehad, paard had een instelling van: zeg maar wat ik moet doen en ik doe het. Niet kwalijknemend, wel heet maar niet op een vervelende manier. Niet snel onder de indruk of in paniek. Loopt nu bijna Z1 met zijn huidige amazone van 70 jaar...
Iedereen kon er in principe mee weg rijden, hij bleef gewoon altijd zijn best doen. (ook beginners)

Dus ja, ze zijn er..bepaalde foklijnen geven ook bravere paarden bij de warmbloeden en sowieso is ieder individu verschillend. Maar ook zijn ze zeer gewild en goud waard dus worden ze denk ik ook minder snel verkocht.

Sandreo is van Samber toch? Ik vind Samber afstammelingen fantastisch!!!! Precies wat jij zegt. Misschien zit ik er helemaal naast met sandreo en Samber haha

Samber staat idd ook bekend om brave paarden te geven, het ligt bij de warmbloeden toch echt wel deels ook aan de bloedlijnen.
Sandreo is van Sandro Hit x Flemmingh en die laatste staat er ook bekend om fijne karakters te geven.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:09

Ja hoor, hier ook zo'n lieverd <3

Heb Troy dit jaar alweer 6 jaar en de eerste 3/4 jaar waren echt niet altijd leuk en gezellig!
Troy is een tinker met alle tinker streken en "humor die er bij hoort en lomp, heeeeeel lomp!

Ik kon er niet altijd tegen, Troy en ik hadden een haat /liefde verhouding, ik verstond zijn zogenaamde humor niet! 2 jaar geleden dacht ik na Troy zijn zoveelste tinkerstreek, ik verkoop hem en ga op zoek naar een ander paard die niet zo lomp is en niet zo "humoristisch"is!
Nou Troy had ik binnen 1 dag onder voor behoud verkocht aan een dame die helemaal aan de andere kant van het land woont, maar zij kon pas 3 weken later komen ivm drukte op het werk en ik had geen haast en een plekje bij haar leek mij helemaal wat voor Troy

Ik in de tussenttijd alvast op zoek naar een ander paard, nou mijn hemeltjelief viel dat even tegen, ze hadden werkelijk allemaal wat! De 1 was super braaf, maar zodra je het erf af ging met hem ontpopte hij zich tot draak!! de ander bleek nog lomper dan Troy.

Na 2,5 week regelmatig naar paarden kijken, kwam ik een beetje tot de conclusie dat wat ik had misschien nog niet eens ze gek was :=

Gelukkig was Troy nog bij ons en heb ik heel eerlijk tegen de dame die hem heel graag wilde kopen gezegd dat ik af zag van de verkoop. Ze was natuurlijk teleurgesteld maar ze zei ook, joh je hebt zo'n fantastisch paard die moet je noooooooooooooit weg doen!

En zo geschiede, 3 jaar later staat hij er nog steeds, ik heb me een beetje verdiept in zijn humor en we hebben trainingen gevolgd in grondwerk om onze band hechter te laten worden en dat is gelukt!

Wat ben ik nu blij met de braverd (nog steed lompe en humoristische) tinker!

Never nooit niet 1x dat Troy nog weg gaat, inmiddels 14 jaar en samen hebben we er al heel wat kilometers in het bos op zitten!Dit jaar rijden we onze 4de Eper4daagse, nu al zin in!

ambre

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:20

Ik rij nu een Sandreo x Flemming en die was het 1ste jaar echt niet braaf, en zo ken ik er meer.Maar ze zijn dan ook vh werkontwijkend gedrag :)
Maar goed, ik heb ook een asbak van een Gelder gereden.Is ook afgemaakt vanwege haar karakter.
En sommigen zijn nu eenmaal niet braaf te krijgen, mijn Rhodium x Jazz heb ik er ook voor weg gedaan.Zoek je iets gemoedelijks dan beter naar een andere bloedlijn/ras kijken.
Duitse bloedlijnen vind ik over het algemeen al relaxter en springpaarden zijn meestal minder kijkerig.Als je met een lang teugeltje buiten wil rijden dan kies je beter geen 4 jarige Apache.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:24

Tja daar geloof ik dan weer niet zo in (werkontwijkend gedrag) maar goed, ze hebben ook allemaal nog een moeder.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:35

Mijn D-pony was ook een geweldige brave knol. Na een aantal jaar kreeg ze de term haflinger in een verkeerd lichaam. Had op een klein dingetje hier en daar nooit wat. Ouders onbekend, deed er echt alles mee.
Voltige beginselen, enkelspan, eventing, dressuur, springen, buitenritten. Het was geen talent maar een enorme schat.

Kinderen hoe jonger, hoe beter ze liep. Merkte ze dat er iemand afviel ging ze liever stilstaan dan door te lopen. Schrikken deed ze ook nog wel eens, maar dan ging je een keertje door de knieën. Nadat haar longen zwaar achteruit zijn gegaan, wat het einde voor haar heeft mogen betekenen, heeft ze een aantal jaar als leer maatje van mijn huidige rijpaard mogen zijn. Heb ik tot op de dag van vandaag nog veel profijt van.

Afbeelding

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:35

op de manege hebben ze gewone brave paarden.

Ik denk dat hoe meer een paard doet, ziet en meemaakt, en ook even afhankelijk van degene die het paard in die situaties brengt.... dat hij vanzelf makkelijker wordt.

Die van mij is ook gewoon braaf alleen kan die nog wel verrassend uit de hoek komen af en toe. Dat is de leeftijd.

Ik denk dat je voornamelijk naar een koudbloed moet kijken voor een rustig, braaf karakter.
de dressuurpaardjes worden tegenwoordig gefokt op temperament en show in de ring.
maar ondertussen hoef je er vaak niet zomaar mee naar buiten te gaan.
Ken weinig friezen/tinkers/trekpaarden waar je niet mee naar buiten kunt (die zijn er natuurlijk wel, maar dat kom ik zelf niet tegen) en ik ken twee handen vol aan paarden die top zijn voor de show maar die levensgevaarlijk zijn buiten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:52

Ons vorige paard was er zo 1, kon je alles mee doen. Schrok alleen van de eendjes in de sloot :') . En de leasepony van mijn dochter is ook superbraaf.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:15

ik ken zat leuke brave paarden die af en toe een papier hebben waar je rillingen van zou krijgen (jazzbloed enzo..) maar doordat deze paarden baasjes hebben die met 2 benen op de grond staan en ze opleiden volgens het doe maar gewoon dan doe je gek genoeg principe zijn kunnen en kennen ze vanalles.

Ik heb zelf al jaren merenspaarden, meeste zijn stikbraaf van zichzelf, andere moet je beetje leren dat niet ieder boomblaadje vleesetend is..

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:16

Die bestaand zeker! Ik heb een hele brave. Het is een draver! Hele veelzijdige paarden en ze zijn overal wel voor in :) Je vindt ze in meerdere disciplines, veel endurence, TREC, maar ook springen, dressuur, western en aangespannen. Ik denk dat je meer naar het individuele paard moet kijken en je niet blind moet staren op het ras, er zullen binnen ieder ras geweldige goedzakken en rotte appels zitten.
Mijnes blinkt misschien niet uit, maar loopt braaf zn rondje in de bak, doet altijd zijn best, is zeker niet schrikkerig en overal voor in. Ik kan ook heerlijk met hem buitenrijden, zowel alleen als met andere paarden. Helaas hier geen ruiterpaden/bos/strand, dus altijd langs de openbare weg met veel agrarische bedrijven, grote machines en eigenlijk nergens van onder de indruk. Het enige waar hij ooit écht van geschrokken is, is een stapel stenen die er eerder niet stond :+ In de bak zou ik er absoluut kinderen of onervaren/angstige ruiters op laten, hij is heel braaf :) En voor het buitenrijden ben ik er van overtuigd dat iedereen die enigszins kan rijden er ook mee overweg kan.
Het zal ook grotendeels aan de opvoeding liggen, ik denk dat dat een groot verschil kan maken.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:46

Wij hebben er ook 4 staan.
Een Welsh nwr ruin. Beetje lomp soms maar super braaf, vriendelijk en betrouwbaar.
Een welscob merrie. Sensible type maar enorm betrouwbaar en werkwillig. Staat nu met vervroegd pensioen en is helemaal fan van clickeren samen met;
Mijn 2,5 jarige zelfgefokte cruzado ruin. Broekzakpaard, type zwarte labrador. Gaat overal mee naartoe als handpaard en is vrienden met de hele wereld.
En tenslotte zijn moeder, een NAS merrie die kwam met een onzeker en eenkennig karakter maar waar je nu een kind op weg kan sturen. Super betrouwbaar en altijd werkwillig. Cool in de kop en heet in een marathon :D
Het ligt er ook aan hoe je ermee omgaat denk ik. Bij ons op stal zijn we allemaal heel relaxt en houden we wel van een geintje en dat geeft af op de paarden ;)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:59

Hier heb ik ook een fijn braaf paard. Een hengst, dressuurgefokt. Staat met zijn minipaard overdag in de wei/paddock en snachts samen op stal. Iedereen kan ermee lopen en erop is hij ook braaf, kan er een 4 jarige mee laten lopen / stappen, maar ook een ruiter met iets minder ervaring zou hem goed in het rond kunnen sturen, ook tussen de merries. Wel een flinke werklust, maar absoluut braaf. Heerlijk zo'n paard, sloot ernaast uitbaggeren was geen probleem, vuur naast de bak ook niet.. Natuurlijk is hij wel eens een x iets fris, of heeft hij weleens een sprongetje gemaakt over een denkbeeldige hindernis, maar doe mij er hier maar 10 van :D

Gewoon zal ik hem niet noemen, maar het is een braaf, bijzonder en knap paard! Maar dit is echt mijn once in a lifetime paard, die gaat de verkoop niet in.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 28-01-19 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:00

Ik heb er al een stuk of 8 gereden, telkens tot ze 9 jaar waren. Allemaal heb ik ze no-nonsens braaf gekregen, behalve eentje. Die bleef af en toe eens compleet door het lint gaan, en dan gooide hij al zijn talent in de strijd. Daar het totaal onverwacht kon komen, vond ik het uiteindelijk te gevaarlijk en heb hem weg gedaan, MET het correcte verhaal erbij.
Opvoeding is belangrijk, maar toch ook niet alles,

Nu rijd ik ook een lord-leatherdale x Negro en het is een schat. Gisteren ben ik in de storm over de velden gaan rijden. En ook een stukje dressuurrijden op het maisveld: schouderbinnenwaarts, schakelen, korte overgangen ... Het gaat allemaal, op een paar keer wegspringen na, maar wat wil je als een Duitse herder plots langs een haag komt aangestormd.
Super paard en ... Hij is inderdaad niet te koop.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:02

@ nessie.
Wat is zijn afstamming.
Ik volg een aantal goede-karakter-hengsten uit de dressuurrichting.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:04

koend schreef:
@ nessie.
Wat is zijn afstamming.
Ik volg een aantal goede-karakter-hengsten uit de dressuurrichting.

Everdale x Wup :) Zit via moeders kant ook nog een aardig bloedpercentage door.

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:07

Ja hoor, ze bestaan zeker. Ik heb een zelf gefokte Kasparow x Exponent.
Schat van een merrie. Nergens bang voor. Opstappen en wegrijden.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 21:08

Ik heb er eentje... vanaf 8 maanden oud bij me en nu 5,5. Qua karakter altijd al heel stoer, ondernemend en een tikkie dominant geweest. Ik hem hem van jongs af aan veel laten zien (wandelingen naar het strand samen met kuddegenoten etc) en hij is opgegroeid op een stal met veel grote landbouwmachines en veel gedoe. Altijd 24/7 buiten gestaan in een gemenge kudde. Vrijwel zadelmak geboren. Kan zonder problemen alleen naar buiten en km’s rijden en is 99% verkeersmak en bomproof. Als hij schrikt staat hij stil om te kijken. Ik kan er echt alles mee. En hij is super voorzichtig met kleine kindjes.

Maarrr... hoewel zijn karakter heel relaxed en makkelijk is, is hij behoorlijk zelfverzekerd. En er heeft best wat werk in gezeten om zijn brutaliteit om te vormen tot het type stoerheid dat voor je werkt ipv tegen je. En geef hem een vinger en hij pakt 2 handen. Beginnende ruiters zijn geen probleem denk ik, maar met mensen die niet om zijn humor kunnen lachen en 100% gehoorzaamheid eisen of mensen die hem alle ruimte geven wordt hij strontvervelend. Ik denk dat als hij 8 is dat dat alweer anders is.

Ik ben van mening dat paarden die in alle omstandigheden en bij alle soorten eigenaren braaf zijn dun gezaaid zijn, en dat vergt veel opleiding. Maar ook een deel karakter.