Slechte kant van je paard toegeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:24

M'n bijrijdpaard is een ontzettend lief paard! Maar als ik 'minpuntjes' op zou moeten noemen..
Als er een paard te dicht in haar buurt komt gaat ze piepen. Ook tijdens het rijden :') ik schrik me af en toe rot van dat gegil haha. Sowieso reageerd ze af en toe wat chagrijniger dan ik verwacht.

Als er een ander paard in de bak schrikt, begint ze te rennen. Ook als ze denkt dat een paard schrikt doet ze dit. Dus wanneer er een paard in de bak loopt dat wat explosief aanspringt in galop, zijn wij in een halve seconde aan de andere kant van de bak. Zelf schrikt ze dan weer niet zo snel, ze reageerd vooral op schrikkende paarden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:11

het enige wat ik eigenlijk niet leuk aan mijn pony vindt is dat ze zo enorm op eten is echt niet normaal :Y) maar ja.... hoort misschien beetje bij het ras tinker / irish cob. Ze lijkt wel een speurhond ook al heb ik maar een brokje ergens in mijn jas verborgen weet ze die te vinden :)) :roll: ze doet dan echt al haar hele mond open en kijkt me dan aan maar baas, je weet toch, dat brokje, dat hoort echt hier (in mijn mond) _O-

En ja ik maak er ook misbruik van (als ze ergens niet langs wil oid dan heb ik altijd wel ergens een brokje wat kan helpne) .... en daarom doet ze het ook nog steeds zo natuurlijk... dus eigenlijk is die slechtere kant gewoon mijn schuld :o :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:23

Slechte kant van mijn Bella?

Ze denkt niet dat ze de koningin is van de stal, nee ze weet het zeker..

Ze verwacht ook dat iedereen daar naar handelt. Als madam aan komt schrijen dan hoort een ieder aan de kant te springen.

Indien men niet wijkt volgt de blik des doods. Indien mogelijk volgen sancties.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:26

Jouw en mijn paard moeten elkaar maar nooit tegen het lijf lopen. Twee opties:
1) Ze vechten elkaar de tent uit (met alle risico's van dien)
2) Ze worden partners in crime (en dan hebben wij pas echt een probleem)

NatasjavE

Re: Slechte kant van je paard toegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:39

Baas B gaat niet aan de kant nee.

Als ze partner in crime worden, geen ondenkbare situatie, heb ik daar geen last van.

Naast mensen toe is ze zeer vriendelijk. Zit geen kwaaie haar op.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:10

Interessant topic dat me aan het denken zet, wat zijn nou precies de dingen waar ik tegen aan loop met mijn bijrijdpaard? door dat te bedenken om hier op te schrijven wordt het ook duidelijker voor mezelf!

Een hele slimme haflinger, nieuwsgierig, leergierig, ontzettend lief, grappig, dominant...
ze is heel goed opgevoed maar oh ze kan echt een trut zijn. ze weet prima dat ze niet over de drempel mag als de staldeur openstaat, dan kan ze minutenlang braaf staan wachten met haar voetjes keurig achter de drempel. maar heel af en toe besluit ze dat ze zomaar dat ze geen zin heeft in wachten vandaag. en het is niet dat ze dan de box uit loopt, nee ze stormt er in volle galop uit, door de hele stal (inclusief mensen en hondjes) en staat pas stil in de bak of de wei. ondeugend is ze dus zeker, al vind ik het stiekem ook wel een leuke kant van haar, dat ze die ene keer zo doet (al wordt het natuurlijk wel uitgelegd dat dat niet de bedoeling is :'D).

wat wel echt een hele vervelende eigenschap is, is dat ze alle spanning opbouwt in haarzelf. ze is heel heel heel snel gestresst maar laat dit niet merken. staat prima braaf naast/onder je, niks aan de hand, en dan ineens boem draait ze om en rent ze heel hard weg (met nek erop dus die houd je nooit). dan wordt de spanning haar teveel. zou veel liever hebben dat ze het duidelijk laat merken. liever een paard dat om je heen begint te springen ofzo dan dus niks laat merken en ineens ontploft.

verder is er rijtechnisch nog een hoop te doen, maar dat kan ook komen door eventuele ongemakken. We hebben haar afgelopen tijd van alle kanten laten onderzoeken, tandarts, hoefsmid, zadelmaker, röntgenfotos, ortophedisch onderzoek, maagscopie, alternatief, en eindelijk krijgen we antwoorden. Nu we weten wat er aan de hand is kunnen we beginnen met trainen op een manier waar ze actiever van wordt en fijner in haar lichaam gaat lopen.

maar verder is het echt een schat van een paard <3 <3 <3

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:17

Tevens ook wel fijn als het de goede kant op gaat :+, maar het super snel kunnen schieten van heet naar traag. Sowieso heb ik 2 paarden in 1, want het verschil buiten en in de bak is dag en nacht :'). Alleen soms gaat 't koppie van braaf traag naar onopgevoede rillerige 3-jarige (ze is 22 _O- )

Kan er vaak wel om lachen (soms := )

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:26

Mijn paard is echt geweldig.
Super lief, een tikkeltje arrogant en ontzettend knap.

Maar póh- wát een luie donder zeg.
Nu mag ze nog even een paar maanden 'chillen', maar daarna moet ze aan de bak! Weg met dat flegmatieke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:38

Esaqar schreef:

Nu mag ze nog even een paar maanden 'chillen', maar daarna moet ze aan de bak! Weg met dat flegmatieke.

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken! :+

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:00

Mijn bonte is vrij lang en behoorlijk breed gebouwd waardoor we in het parcours minder makkelijk een scherpe wending kunnen maken.

Onze bruine gaat in de staak op wedstrijd in het parcours.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:09

AmoorM schreef:
Esaqar schreef:

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken! :+

Ik ook. :+ les les les

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:26

Heb je even? _O-

-kan er niet fatsoenlijk mee buitenrijden, met haar bijna 26 jaar is nog steeds alles eng, lang teugeltje zit er niet in..
Afbeelding
Terwijl met een schriktraining haar niks boeiend is -O-
Afbeelding

-als ze hengstig is hoef ik niet in de buurt te komen van mannelijk schoon want kan trekken wat ik wil maar krijg haar geen cm meer verder en kan daarna de hele stalgang dweilen.
Afbeelding

-als ze zich verveeld, dan verveeld ze zich.... tot irritants toe >;)

Afbeelding

-ze wil nooit knuffelen als ik verdrietig ben... en ook niet als ik niet verdrietig ben... gewoon niet dus.
Afbeelding

- als ze niet hengstig is kijkt ze heel boos naar alle andere paarden.
Afbeelding

Maar voor de rest is ze heel leuk hoor, ben er nog steeds gek mee na 18 jaar samen <3

Afbeelding

Afbeelding

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:28

Mijn pony vind mensen leuk... Hartstikke fijn natuurlijk, maar als je dan lekker met een lang teugeltje aan het uitstappen bent en hij ziet een mensje staan, moet hij er bij gaan theeleuten... _O- De aantrekkingskracht is erg groot bij hem!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:31

heidy_wilco schreef:
Mijn pony vind mensen leuk... Hartstikke fijn natuurlijk, maar als je dan lekker met een lang teugeltje aan het uitstappen bent en hij ziet een mensje staan, moet hij er bij gaan theeleuten... _O- De aantrekkingskracht is erg groot bij hem!

Herkenbaar.

Kimmy139

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:31

Ik denk dat zijn mindere kanten zijn dat hij eigelijk altijd een beetje sukkelig doet tijdens het rijden. Hij loopt vaak heel langzaam enzo. Alsof hij er geen zin in heeft. En als de hoefsmid zijn achterhoeven moet doen hij best zwaar verdooft moet. Anders is de hoefsmid niet zoveel meer...........
Maar het is een schat van een pony❤️
Laatst bijgewerkt door Kimmy139 op 30-12-18 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:35

Ik had een arabier wat ik minder vond was overdreven kijkerig/schrikkerig, buiten wandelen ging prima maar als ik er dan op ging zitten was het net alsof ze niet snapte waar ik gebleven was en dus zat een ontspannen buitenrit er eigenlijk nagenoeg niet in _O-

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:39

AmoorM schreef:
Oh ja, dit herken ik zo erg! Kan de mijne ook zo goed. En ze daagt je steeds uit, want als je aan komt lopen blijft ze braaf staan maar kijkt je met 1 oog aan en loopt op 't lastste moment snel weg. {:)-:(

Ja of van die stomme rondjes om je heen draven (paint x fries, dan opeens wel knieactie laten zien hè) met oren in de nek, hals erop en heel imposant overkomen.

- ondertussen weet ik dat ze niets doet, maar kan me indenken dat er mensen zijn die zouden denken van .... -

Als je voer gaat halen laat ze zich dan vaak wel pakken uiteindelijk, ook niet altijd maar hè.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:40

Mijn Friese merrie is super stoer en een echte knuffel. Op buitenrit durft ze heel veel en trekt ze niet naar andere paarden, heel fijn.

Nadelen? Er had wel meer pit in gemogen, ook de reden dat we gestopt zijn met dressuur. En ze is echt een dikke klingel, heb al een paar keer door struikelen om de stomste redenen op de grond gelegen: samen of alleen.

Maar ik ben hartstikke gek op haar en met mij vele anderen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:41

Absolem schreef:
heidy_wilco schreef:

Herkenbaar.

+1

Wijlen onze 1/4 was daar ook erg goed in :j

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:46

Mijn verzorgshet is heel stoer, dapper en lief. Ze is te stoer. Bij mij laat ze altijd alle pijn en ongemak die ze heeft zien, bij de eigenaresse niet. Zit ik me weer zorgen te maken terwijl de eigenaresse denkt van, wat is er nou, er is niets aan de hand met haar hoor. |o

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:26

Na 10 jaar kan ik weinig echt slechts aan mijn paard bedenken.

Wat wel lastig is, is dat hij mentaal vast zit. Hij denkt dat hij niet recht kan lopen, hij denkt dat hij zijn lijf niet kan gebruiken zoals ik het hem vraag. Hij gaat liever de discussie en mijn frustratie aan, dan doen wat ik vraag. Heeft heel lang geduurd voor ik wist wat hij aan het doen was en hoe dit opgelost kan worden. Nu sinds een maand of 4 is de emotie uit het rijden weg en zitten er super fijne momenten bij.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 00:58

ikke schreef:
heidy_wilco schreef:

+1

Wijlen onze 1/4 was daar ook erg goed in :j

Hihi, altijd gezellig! Ik weet ook niet echt als dit onder een hele slechte eigenschap moet vallen. Naja, als dit het slechtste is wat in hem zit, mag ik mezelf in de handen knijpen. Heeft hij trouwens van zijn moeder geërfd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 01:10

Dat is herkenbaar gedrag, maar dat ervaar ik niet als een 'slechte kant'

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 03:51

Zijn slechte eigenschap is elke keer in de waterbak schijten. Klootviool...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 07:24

NatasjavE schreef:
Slechte kant van mijn Bella?

Ze denkt niet dat ze de koningin is van de stal, nee ze weet het zeker..

Ze verwacht ook dat iedereen daar naar handelt. Als madam aan komt schrijen dan hoort een ieder aan de kant te springen.

Indien men niet wijkt volgt de blik des doods. Indien mogelijk volgen sancties.

_O- _O- beeld bij :')