Oude paard terugkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Re: Oude paard terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:17

Cayenne, je kunt hem altijd nog verder lijden besparen en dat geeft ook rust, lees bijvoorbeeld het bericht van Git.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:24

Hier 4 jaar geleden ook mijn 'verzorg' pony teruggekocht. Ze stond op een haflingerfokkerij en ik reed haar zo af en toe bij en ik wist dat ze te koop stond. Toen verhuisde ze naar Amsterdam en heb ik haar huilend gewassen voordat ze naar haar nieuwe plekje ging.. al die tijd wel wat contact gehouden maar als ik filmpjes of fotos zag was ik alweer aan het janken..

Totdat er een berichtje kwam dat ze haar wouden verkopen. Nog harder huilen natuurlijk en ontzettend veel nadenken want ik had al 2 paarden waarvan 1 geboren zien worden, maar toch niet echt de klik mee had.

Toen kwam het moment dat ik besloten heb om ervoor te gaan. Naar Amsterdam gereden en ongezien en ongekeurd teruggekocht.

En absoluut de allerbeste keus die ik ooit heb gemaakt <3

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:27

Maar dan ia het financieel ook haalbaar. Bij ts word dit een wat ander verhaal

Als er eeb topic zou komen dat iemans overweegt een pony te kopen maar.... Dan word het afgeraden, en nu omdat het een bekende pony is moet ze het wel doen?

Overigens zou ik het ons gezin het ook niet aan willen doen, financieel minder breed om ik zo nodig een pony wil!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:18

Maar financieel is vaak ook keuzes maken. Het ligt er echt aan wat je belangrijk vindt en het liefste wil. Als je niet te rijk bent en keuzes moet maken, is het lastig als je niks wil inleveren of je partner dat niet wil voor een paard.
Maar bij een simpele huisvesting en wat minder luxe leven, kan je vaak toch al heel veel.

Bij ons is het ook keuzes maken, maar de dieren zijn voor ons belangrijk en we kunnen het wel doen. Alleen andere dingen dan niet. Dat moet je echt kunnen, allebei!

Ik heb mn merrie zo terug gekocht ondanks verwaarlozing en leeftijd en geen dag spijt. Haar zoon wilde ik al terugkopen toen hij 3 was, maar vroegen ze belachelijk veel geld voor. Later toen hij 10 was, maar was iemand me net voor, dus weer erg verdrietig geweest. Met die eigenaresse contact gehouden en van haar hem terug kunnen kopen. Ook niet getwijfeld, uitgerekend, laten keuren etc, hij moest gewoon echt komen en hij gaat nooit meer weg. Hij is niet meer 100% maar kan leuke ritjes goed aan. Ik vind het heerlijk dat hij nu een gelukkig paard mag zijn na zijn veel te zware leven.

De zus is nu 2x voorbij gekomen en dat voel ik wel, maar ik wacht mn tijd wel af. Ze komt niet voor niks al 2x voorbij. Maar de 3e keer ben ik wel wat sneller.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:03

Het is gewoon moeilijk en iedere situatie is uniek.
De verhalen die hier voorbij komen kun je niet zomaar leggen over het verhaal van de ts.

Ik denk dat er heel zinnige dingen worden gezegd zowel van mensen die zeggen "doen" als mensen die zeggen "laten gaan"
Ik hoop ts dat jij voor jou/jullie een goede keuze kunt maken. Met je hart maar zeker ook met je verstand en vooral ook in overleg met je man. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:23

Je opties rondom stalling nog eens grondig opnieuw onderzoeken. Speur marktplaats af, vraag na bij de plaatselijke vereniging, spreek iedereen te paard in je omgeving aan etc.
Er is vaak wel ergens iets passends te vinden. Dan opnieuw afwegen hoe je situatie er dan praktisch en financieel uit zou zien.

Als je dat plaatje beter rond krijgt: DOEN!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:37

Financieel leef je altijd naar gewoonte, afhankelijk van hoeveel er binnenkomt zo geef je ook weer uit.
Het is maar net wat iemands leefstandaard is. en de ene zal zeggen dat het wel kan en de andere zal zeggen dat het niet kan.
Het is meer de vraag wat je er voor over hebt of juist niet.. omdat je andere dingen ervoor 'moet laten.

Daarnaast is het hebben/houden van een paard ook heel persoonlijk, voor de een is het alleen een bezigheid en voor de andere is het een ''total way of life''.

Maar als het gevoel zo diep zit bij T.S. betreft dit paard, lijkt het me niet verstandig om dat te negeren.
zulke dingen komen later altijd weer boven drijven, had ik maar dit of had ik maar dat. schuldgevoel etc etc. Mentaal werkt dat niet echt in het voordeel.

en als ik de tussen de regels van T.S. doorlees heeft ze met dr hart allang een beslissing met gemaakt en is ze alleen bezig om dr verstand en dr man er van aan het overtuigen.

Maar je man kun je niet overtuigen, hij kan je hoogstens steunen. want deze voelt niet hetzelfde als jou en kijkt er heel anders tegenaan. Dus dit is een beslissing die je echt zelf moet nemen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:40

riegje schreef:
Financieel leef je altijd naar gewoonte, afhankelijk van hoeveel er binnenkomt zo geef je ook weer uit.
Het is maar net wat iemands leefstandaard is. en de ene zal zeggen dat het wel kan en de andere zal zeggen dat het niet kan.
Het is meer de vraag wat je er voor over hebt of juist niet.. omdat je andere dingen ervoor 'moet laten.

Daarnaast is het hebben/houden van een paard ook heel persoonlijk, voor de een is het alleen een bezigheid en voor de andere is het een ''total way of life''.

Maar als het gevoel zo diep zit bij T.S. betreft dit paard, lijkt het me niet verstandig om dat te negeren.
zulke dingen komen later altijd weer boven drijven, had ik maar dit of had ik maar dat. schuldgevoel etc etc. Mentaal werkt dat niet echt in het voordeel.

en als ik de tussen de regels van T.S. doorlees heeft ze met dr hart allang een beslissing met gemaakt en is ze alleen bezig om dr verstand en dr man er van aan het overtuigen.

Maar je man kun je niet overtuigen, hij kan je hoogstens steunen. want deze voelt niet hetzelfde als jou en kijkt er heel anders tegenaan. Dus dit is een beslissing die je echt zelf moet nemen.

Ts woont samen dus de beslissing neem je samen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 17:55

Ik zou het laten gaan. Je hebt hem blijkbaar goed verkocht, goede kans dat zij dus ook een goed nieuw huis voor hem zoekt. En ik krijg niet het gevoel dat jij hem meer kunt bieden dan de huidige eigenaresse of een andere nieuwe eigenaar. Jij kon of durfde minder met hem, onderschat dat niet. Die angst kan snel weer terug zijn en dan vervalt het paard ook gewoon in oude patronen. Bovendien heb je de tijd niet, ga je het financieel flink voelen en staat je man er niet om te springen. Ik zie eigenlijk niet in waarom je het wél zou doen tenzij je jouw rol in het bedrijf kunt aanpassen en meer tijd hebt...

Ben je wel gelukkig met je nieuwe ‘baan’ en leven? Is het bedrijf jullie droom of die van je man?

Dat het zo diep zit wil ook wat zeggen en dat zou ik niet zomaar negeren. Maar ik zou wel even kritisch kijken waar dat precies vandaan komt en of en wat je eraan kunt doen.

Ploef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 19:05

Bedankt allemaal!

Update is nu dat ik een lijstje heb gemaakt met voordelen en nadelen van elk senario. Dit gaf wel wat duidelijkheid. Mijn man en ik hebben uitvoerig met elkaar gepraat en dit heeft voor mij zijn standpunt wat meer verduidelijkt en ik begrijp hem nu ook beter. Ik nijg nu naar niet kopen, dit is alleen nog niet definitief. Punt is inderdaad dat het emotioneel diep zit, maar als dit paard niet te koop kwam had ik geen paard gekocht. De situatie is er momenteel gewoon niet naar. Daarnaast is het een heel lief paard en twijfel ik er niet aan dat zijn huidige eigenaar er alles aan zal doen om een goed plekje voor hem te vinden. Alleen tja echt zeker is zijn toekomst dan misschien niet... dat zit me wel dwars. Zelf een nieuw plekje zoeken, kan alleen vind ik dit voor het paard niet zo’n goed idee. Ik wil niet met hem leuren als dat niet nodig is. In het belang van het paard is dat dus geen goed plan.

Ik ben blij met mijn huidige leven, maar had vooraf niet helemaal voorzien wat voor dingen ik voor dit nieuwe leven moest inleveren. Dat vind ik nog wel lastig. Als ik het bedrijf niet had overgenomen, had ik mijn paard namelijk nog gehad. Maar soms maak je bepaalde beslissingen die meer gevolgen hebben dan je vooraf kon overzien. Dat weten jullie vast zelf ook wel.

Veel hier hebben het over een andere stalling etc. en vragen naar mijn woonomgeving. Deze zet ik niet zo op internet en jullie moeten me maar op mijn woord geloven dat er in mijn situatie echt geen andere optie is, anders ging ik daar wel voor.

Als ik er volledig uit ben laat ik het weten, het is nogal een rollercoaster van gevoel en verstand momenteel. Wat ik er voor nu nog over kwijt wil is dat velen hier zeggen meteen voor het gevoel te kiezen, maar soms is dat niet zo simpel als de omstandigheden er niet naar zijn. Ik zoek echt naar een oplossing, maar als die er niet is... dan heb ik eigenlijk niet echt een keuze.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:34

Jij bent hier aan niemand verantwoording schuldig :) Ook je beslissing hoef je helemaal niet te delen. Mag wel natuurlijk :P
Ik denk dat je hele goede input hebt gekregen, echt alle kanten zijn belicht. Ik wens je veel wijsheid toe :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:39

Heel verstandig. En fijn als je ook dat vertrouwen hebt in de huidige baasjes.

Dat je man er heel anders in staat, snap ik heel goed, want niet-paardenmensen kunnen het nooit 100% begrijpen.
Mocht je besluiten het niet te doen, hoop ik dat je het goed een plek kan geven en je wel je verdriet duidelijk maakt thuis, zodat het niet blijft vreten. Hoe meer je dit goed een plek kan geven, hoe beter voor jezelf.
En dat bedoel ik niet rot, maar uit ervaring als iets blijft knagen. Dan kun je toch beter er iets mee doen en het goed afronden. Daarvoor moet je soms wat meer open zijn naar je naasten over je gevoel.

Hopelijk komt het paard gewoon heel goed terecht. Gelukkig is dit voor heel veel paarden wel zo.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:49

StalNollie schreef:
riegje schreef:

Ts woont samen dus de beslissing neem je samen!

Nou dat vind ik toch echt niet hoor, je blijft een eigen individu met eigen verlangens en gevoelens.
Een partner kan soms echt geen voorstelling maken van hoe en wat iets voel, sommige dingen zijn ook eens in woorden uit te leggen) laat staan dat een ander dat kan begrijpen.
daarnaast zijn er altijd tegenstrijdige belangen,( hoe klein ze ook zijn) dat geldt voor elke relatie, op wat voor manier dan.

Verder zeg ik ook niet, dat ze niet met partner moet overleggen, maar sommige beslissingen moet je toch echt zelf nemen. Zeker als het gaat om een gevoel wat uit je tenen komt.

En ik vind dat je in een goede relatie elkaar dingen moet gunnen, dus ook de ruimte om een eigen beslissing, of dat een wijze of minder wijs besluit is, dat zal de tijd uitwijzen.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:58

Ploef schreef:
Bedankt allemaal!

Update is nu dat ik een lijstje heb gemaakt met voordelen en nadelen van elk senario. Dit gaf wel wat duidelijkheid. Mijn man en ik hebben uitvoerig met elkaar gepraat en dit heeft voor mij zijn standpunt wat meer verduidelijkt en ik begrijp hem nu ook beter. Ik nijg nu naar niet kopen, dit is alleen nog niet definitief. Punt is inderdaad dat het emotioneel diep zit, maar als dit paard niet te koop kwam had ik geen paard gekocht. De situatie is er momenteel gewoon niet naar. Daarnaast is het een heel lief paard en twijfel ik er niet aan dat zijn huidige eigenaar er alles aan zal doen om een goed plekje voor hem te vinden. Alleen tja echt zeker is zijn toekomst dan misschien niet... dat zit me wel dwars. Zelf een nieuw plekje zoeken, kan alleen vind ik dit voor het paard niet zo’n goed idee. Ik wil niet met hem leuren als dat niet nodig is. In het belang van het paard is dat dus geen goed plan.

Ik ben blij met mijn huidige leven, maar had vooraf niet helemaal voorzien wat voor dingen ik voor dit nieuwe leven moest inleveren. Dat vind ik nog wel lastig. Als ik het bedrijf niet had overgenomen, had ik mijn paard namelijk nog gehad. Maar soms maak je bepaalde beslissingen die meer gevolgen hebben dan je vooraf kon overzien. Dat weten jullie vast zelf ook wel.

Veel hier hebben het over een andere stalling etc. en vragen naar mijn woonomgeving. Deze zet ik niet zo op internet en jullie moeten me maar op mijn woord geloven dat er in mijn situatie echt geen andere optie is, anders ging ik daar wel voor.

Als ik er volledig uit ben laat ik het weten, het is nogal een rollercoaster van gevoel en verstand momenteel. Wat ik er voor nu nog over kwijt wil is dat velen hier zeggen meteen voor het gevoel te kiezen, maar soms is dat niet zo simpel als de omstandigheden er niet naar zijn. Ik zoek echt naar een oplossing, maar als die er niet is... dan heb ik eigenlijk niet echt een keuze.

Je probeert het nu rationeel aan jezelf te verantwoorden en je gevoel te ondermijnen. Maar laat je gevoel winnen, je intuïtie heeft altijd gelijk en de punten die je nu rationeel als tegenargumenten noemt, lossen zichzelf op. Heb vertrouwen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:58

Iedereen doet het anders en elke relatie en situatie is anders. Maar wij hebben best een aantal dieren waar mijn man niet van wist dat ze bij ons kwamen wonen.......Maar mn man kent me, dus die kijkt nergens meer van op.

Ik ben wel wat verstandiger geworden met de jaren en neem niet echt alles meer mee. Maar zij zoeken een boerderijtje en dan weet ik wel echt dat ik heel consequent moet blijven, anders loopt het snel uit de hand.

Vaak heb je allebei wel iets en moet je wederzijds begrip hebben.....Ik had al paarden en mn man wist 25jr geleden waar hij aan begon...Althans, dat denk ik. Hij is hartstikke gek op de dieren, verzorgd ze, rijdt zelf. Maar bij mij stroomt het echt door mn aderen en bij hem is het gewoon heel veel liefde voor de dieren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:03

Heel erlijk ts, goedzo.
Denk nog goed erover na, slaap nog een paar nachten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:09

superpony schreef:
Iedereen doet het anders en elke relatie en situatie is anders. Maar wij hebben best een aantal dieren waar mijn man niet van wist dat ze bij ons kwamen wonen.......Maar mn man kent me, dus die kijkt nergens meer van op.

Ik ben wel wat verstandiger geworden met de jaren en neem niet echt alles meer mee. Maar zij zoeken een boerderijtje en dan weet ik wel echt dat ik heel consequent moet blijven, anders loopt het snel uit de hand.

Vaak heb je allebei wel iets en moet je wederzijds begrip hebben.....Ik had al paarden en mn man wist 25jr geleden waar hij aan begon...Althans, dat denk ik. Hij is hartstikke gek op de dieren, verzorgd ze, rijdt zelf. Maar bij mij stroomt het echt door mn aderen en bij hem is het gewoon heel veel liefde voor de dieren.

Maar dan staan jij en je man daarin achter elkaar en weet je beide wat kan en niet.

Natuurlijk ben je nog altijd je eigen ik, maar als je ervoor kiest samen te zijn dan hoor je hier zeker goed over te praten als het van beide kanten botst.
En de situatie van ts laat het niet toe, en daar heeft haar man gewoon een heel groot en goed punt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 23:36

Neem je tijd TS :j volg jouw gevoel en jouw ratio. Beide zijn belangrijk en ze zitten elkaar veel minder in de weg dan we onszelf wijs maken :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 01:56

StalNollie schreef:
superpony schreef:

Maar dan staan jij en je man daarin achter elkaar en weet je beide wat kan en niet.

Natuurlijk ben je nog altijd je eigen ik, maar als je ervoor kiest samen te zijn dan hoor je hier zeker goed over te praten als het van beide kanten botst.
En de situatie van ts laat het niet toe, en daar heeft haar man gewoon een heel groot en goed punt.

Dat weten we niet. Je hoort niet wat tegen elkaar gezegd is, ziet geen uitdrukking, hoort geen toon, dus is niet te beoordelen.

Ik snap gewoon dat iemand die geen paardenmens is, heel snel afwijzen reageert en ook snel beren op de weg ziet.
Veel mannen denken; een paard kost geld, en dan zit je de hele tijd daar en wat als het wat mankeert? Etc etc etc.
Ze snappen niet het gevoel dat wij erbij hebben en dat is volkomen logisch. Daarom moet je toch wel heel goed voor je zelf beslissen of je zoiets als dit wil, zodat je dat ook kan uitleggen. Als je het koud op tafel gooit en iemand schrikt wat, wijst het af, is het gesprek over en blijf je als ex eigenaar met een gevoel zitten.

Paarden zijn echt duur. En hoe gek ik met ze ben, mn kind ( volwassen ) komt altijd op nr1 en voorheen mn ( gehandicapte ) broer ook dicht daar tegenaan. Dus dan zouden de paarden helaas toch echt plaats maken als dat voor hun nodig was/is.

Maar hoe duur je het wil maken, ligt ook echt aan jezelf. TS zegt weinig tijd te hebben en dat het niet een makkelijk paard is, dus zeg ik op mijn beurt. Kies geen luxe pensionstal met veel faciliteiten waar je geen gebruik van maakt of waar het paard weinig buiten komt en zn energie niet kwijt kan.

Maar als ze er samen uit zijn gekomen dat het niet kan, moet TS het ook echt een plekje geven en daar vrede mee hebben. Nu klinkt het alsof dat maar half zo is.
Ik lijd er niet onder, maar weet wel hoe het is om jaren met spijt rond te lopen en kansen voorbij te zien glippen qua paarden.

Ze vraagt het ook niet voor niks hier op Bokt. Dan zit je ermee en wil je je verhaal kwijt. Dat andere mensen het makkelijker naast zich neer kunnen leggen, snap ik ook. Maar dan start je ook niet een dergelijk topic.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 06:37

Vooral een beetje vreemd dat er zo vaag gedaan wordt over de regio of locatie.... Op welke plek zou je makkelijker oplossingen kunnen vinden voor mogelijke stalling of bijrijder dan hier op Bokt?!

Heeft mij wel heel erg het gevoel dat te ergens gewoon vanaf begin al niet wil denken in oplossingen en dan wordt het verrekte moeilijk om bv een partner te overtuigen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 06:44

Je hebt hem niet voor niets verkocht. De situatie is niet veranderd zeg je, dus ik denk dat de neiging om niet te kopen gewoon goed is!

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:26

Er is wel wat veranderd.
Toen wist je niet wat dit met je hart deed. Dat het zo'n intens verdriet geeft, nu nog steeds.
Dat je er wakker van ligt. Je enorme zorgen om hem maakt.
Ik vraag me af of je ook verkocht had als je wist dat dit je gevoel nu is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:48

Heel goed dat je er zo over nadenkt TS

Aan de "nuchtere" kant, het verdriet van het afscheid nemen heb je al gehad..je mist het paard ook niet in je huidige leven.

Als het een braaf en gezond paard is komt hij vast wel weer goed terecht, er zijn meer mensen die goed voor hun paarden zorgen.
Risico voor jou is dat je hem uit het oog verliest en niet meer weet wat er met hem gebeurd..kun je daar mee leven?

Ploef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 08:53

Ik vind het een beetje flauw dat wordt gezegd dat ik niet in oplossingen wil denken omdat ik mijn woonomgeving niet op bokt wil zetten. Je kent mijn situatie niet en ik heb er mijn redenen voor om dit niet op bokt te willen zetten. Dat is mijn beslissing.

Als ik geweten had dat ik hem zo erg zou missen, had ik hem never nooit niet verkocht. Grootste fout die ik heb kunnen maken. Ik had al eerder een paard/pony verkocht en dat ging prima. Maarja... dat was een heel ander beestje. Die was ook zeker beter af zonder mij en ik zonder haar. Geen klik.

Mijn man lijkt momenteel een beetje bij te draaien... niet dat alles opeens mogelijk is, maar hij zegt opeens wel dingen waarvan ik denk huh?! Je snapt het dus?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:08

Je zei dat je een aantal scenario’s , probeer je eens voor te stellen wat de consequenties zijn, om te beginnen het komend jaar. Het helpt mij om besluiten te nemen: wat verandert er dan, dagelijks, wekelijks, ....En ophouden met huilen, dat blokkeert het verstand. Natuurlijk speelt je gevoel een grote rol, maar je moet ook nuchter zijn. Want het mooiste is natuurlijk je huidige leven maar dan met paard. En als ik het goed begrijp gaat dat zakelijk en privé niet lukken. Dan is het uiteindelijk ‘wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen’.