Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:18

Mijn 5 jarige ruin is helaas afgelopen zomer veel te vroeg komen te overlijden nadat hij ‘s nachts was verongelukt in stal.. (en dan denk je dat je alles goed doet, grote stallen, zacht bed, geen halster of deken om, gewoon dikke pech..) wij hebben hem toen dus terplekke in moeten laten slapen en hij is opgehaald door de Rendac. Wat ze er mee gedaan hebben weet ik niet, en het maakt me ook niet zoveel uit. Hij heeft een super fijn leven gehad en dat vind ik het belangrijkste.

ultimate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:20

Het hangt allemaal af van hoe het gebeurd (gepland of niet, thuis of niet) maar het is Rendac (zodner erbij te zijn bij de ophaling)
Slacht zou ik nooit of nooit doen. Dat soort laatste momenten wil ik besparen aan het paard.
Cremeren wel voor de honden (katten worden gewoon begraven)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:22

mvdbijl schreef:
vilheide schreef:
Aangezien mijn paardje ook alweer 20 is denk ik er al een tijdje over na. Ik zou hem na zijn dood aan willen bieden bij een dierentuin zodat ze hem aan de roofdieren kunnen voeren. Ik heb geen idee of dit mogelijk is. Maar ik vind het een mooie gedachte dat mijn paard na zijn dood nog nut heeft.

Volgens mij las ik ergens dat ze hier echt heel veel aanbiedingen op hebben.
Daarnaast mag hij dan niet afgestempeld zijn natuurlijk.

Jawel hoor.
Paarden die niet voor humane consumptie geslacht mogen worden; mogen wel geslacht worden voor dierenvoer.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:31

OleJon schreef:
Mijn oudje is 27 jaar en als hij overlijd dan word hij in de wei begraven

Dan bega je een overtreding. Want het mag niet in Nederland.

En ik lees dat je een welshcob hebt, misschien heb je zelf een graafmachine, maar als je het met de hand moet doen is het flink karwei.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:36

Weet dat het niet mag maar doe het al zelf geen graan maar dat is al geregeld

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:37

Ik heb mijn pony vorig jaar laten inslapen bij de veearts en daar is ze de volgende dag opgehaald door rendac. Ik heb haar zelf afgedekt en ben naar huis gegaan en blij met de keuze. Ik hoef niet te zien hoe ze opgehaald worden..

Toen ze ingeslapen was merkte ik ook echt dat ze weg was. Het was puur het omhulsel. Dat maakte het afscheid nemen voor mij iets makkelijker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:39

Hier in eigen wei ingeslapen, daarna heeft staleigenaar gezorgd dat hij aan de weg kwam te liggen en is hij opgehaalt door de rendac. Wel een stuk staart meegenomen van hem.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:12

We hebben onze pony 3 jaar geleden laten gaan.

Hier hebben we zeg maar een b weg naast de grote weg, we hebben haar in het gras naast de b weg in laten slapen zodat er niet gesleept hoeft te worden, vrijdag ingeslapen maandag opgehaald, bij het ophalen zijn we niet bij geweest maar volgens de boer die helemaal in tranen was(een oud mannetje wat alles deed voor het paardje en eigenlijk voelt als een soort familie) was ze al een beetje opgeblazen, de meneer van de rendac zag dat de boer in tranen was en heeft zelfs na het in de bak leggen met de grijper even met de boer een kop koffie gedronken omdat het hem zo raakte, rendac was bij ons dus echt super netjes.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:50

Ayasha schreef:
kimmetje26 schreef:
Bijna 2 maanden geleden mijn vriendje moeten laten gaan. Dit is op zondag op de kliniek gebeurd zodat hij maandag door de rendac kon worden opgehaald. Was daar niet meer bij. Bewuste keuze voor de rendac. Had daar al langer over nagedacht voor als dat moment er ooit zou komen.
Had gedacht dat weglopen heel moeilijk zou zijn maar zodra de ziel uit het paard is is het mij. Paard niet meer maar alleen maar een omhulsel.
Dat vond ik nog het meest rare van de hele situatie . Het was mijn paard niet meer.

Vreemde gewaarwording is dat he? Ik had dat ook beide keren, ik dacht echt dat ik hun "lichamen" niet ging kunnen laten gaan.... Maar zodra het lichtje gedoofd was, was het echt niks meer dan een omhulsel voor mij... Ik vond dat ook heel raar hoe die klik echt vanuit mijn emotie en hart leek te komen en niet vanuit mijn verstand.

Yep hele rare gewaarwording. Maar op de kliniek hebben ze hem super netjes begeleid. Hoop het niet snel nog x mee te maken met eigen paard.
Binnenkort misschien paard van vriendin

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:57

Vorig jaar is mijn jonge paard in de kliniek in Utrecht ingeslapen. Hierbij kreeg ik de keuze rendac, crematie of voor wetenschap. Ik heb voor het laatste gekozen. Wat ze niet konden gebruiken is met de rendac afgevoerd.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:16

vilheide schreef:
Aangezien mijn paardje ook alweer 20 is denk ik er al een tijdje over na. Ik zou hem na zijn dood aan willen bieden bij een dierentuin zodat ze hem aan de roofdieren kunnen voeren. Ik heb geen idee of dit mogelijk is. Maar ik vind het een mooie gedachte dat mijn paard na zijn dood nog nut heeft.

Volgens mij las ik ergens dat ze hier echt heel veel aanbiedingen op hebben.
Daarnaast mag hij dan niet afgestempeld zijn natuurlijk.[/quote]
Jawel hoor.
Paarden die niet voor humane consumptie geslacht mogen worden; mogen wel geslacht worden voor dierenvoer.[/quote]

Dat snap ik, wat zouden ze dan met al die duizende pve'ers doen.
Maar met afgestempeld bedoel ik niet bij rvo gemelde paarden maar gestempeld ivm medicatie.
Nemen ze die dieren wel aan? veel van mijn oude paarden hebben een aantekening ivm medicatie, daar zit soms maanden wachttijd op.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:18

Mijn paard zal in principe gecremeerd worden als ze komt te overlijden. De as hoef ik niet te houden, ik knip voor het cremeren dan wel een stuk staart af.

Maar ik hoop dat dat moment natuurlijk nog héél ver weg blijft.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:26

Mocht mijn pony overlijden dan kies ik voor rendac. Ook al ben ik ontzettend gek met m'n pony en zou ik hem niet willen missen maar is cremeren mij het geld niet waard.
Daarnaast heb ik altijd met dieren gewerkt en heb al veel dieren zien opgehaald worden door rendac, ook dieren waar je een speciale band mee had. Dit maakt voor mij de keus ook makkelijker.

Ik ben wel benieuwd, de mensen die voor cremeren hebben gekozen, wat hebben jullie met het as gedaan?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:30

AmyJamess schreef:
Mocht mijn pony overlijden dan kies ik voor rendac. Ook al ben ik ontzettend gek met m'n pony en zou ik hem niet willen missen maar is cremeren mij het geld niet waard.
Daarnaast heb ik altijd met dieren gewerkt en heb al veel dieren zien opgehaald worden door rendac, ook dieren waar je een speciale band mee had. Dit maakt voor mij de keus ook makkelijker.

Ik ben wel benieuwd, de mensen die voor cremeren hebben gekozen, wat hebben jullie met het as gedaan?

Het ging bij mij om een veulen.
Ik had soort formaat koektrommel/beschuitbus vol.
Het zat in een aluminium blik van het crematorium.
Op een dag liep ik tegen een paardenbeeld aan, deze was hol.
Ik heb het as erin gedaan en het dicht gegoten met kunststof.
Het is nu een mooi paardenbeeld en, ik weet dat zijn as erin zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:31

Vorig jaar overleed mijn oudste en eerste pony. DA heeft voor mij hoofd en staart er af gehaald, rest is door loonwerker keurig aan de weg gelegd en met rendac afgevoerd.
Hoofd heb ik begraven (idee was schedel willen hebben toen, nu minder, kan zijn dat die herbegraven wordt op een ander plekje op de wei). Staart voor sierraad (moet nog). Uiteindelijk werkte dit qua afscheid nemen, etc. voor mij het beste, crematie was nooit optie (kosten en teveel op afstand). Nu controle over alles en zelf zo de boel kunnen regelen dat afgehandeld was wat meteen moest en de rest op eigen tempo kon.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:32

mvdbijl schreef:
Dat snap ik, wat zouden ze dan met al die duizende pve'ers doen.
Maar met afgestempeld bedoel ik niet bij rvo gemelde paarden maar gestempeld ivm medicatie.
Nemen ze die dieren wel aan? veel van mijn oude paarden hebben een aantekening ivm medicatie, daar zit soms maanden wachttijd op.

Jawel, eenmaal uitgesloten voor de slacht voor humane consumptie in het paspoort, door ppi, houder of dierenarts, is er geen verplichting meer om medicatie van de positieflijst (met wachttijd van 6 maanden) in het paspoort te noteren en mogen ook de diergeneesmiddelen gebruikt worden die sowieso niet bij voedselproducerende dieren gebruikt mogen worden, zonder dat dit in het paspoort genoteerd behoeft te worden.

Er is dus geen onderscheid te maken adhv het paspoort of de registratie bij RVO of een dier wel of geen medicijnen gehad heeft.

En toch kan zo'n dier voor vervoedering in aanmerking komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:42

Er is één ding wat ik belangrijk vind, en dat is dat het/de ander(e) paard(en) waar hij mee staat afscheid kunnen nemen.

Verder denk ik dat die van mij ook met de Rendac mee zullen gaan. Ik wil er niet bij zijn als ze worden opgehaald. En het lijkt me ook naar als ik bij voorbeeld zou zien dat mensen (of dieren) onder het zeil zouden rommelen om te kijken wat er ligt oid.

Bijzonder trouwens dat een pensionstal zoiets vraagt. Ik vind het erg goed. Beter dat ze het van tevoren vragen dan dat ze achteraf horen wat je eigenlijk had gewild, of dat ze op het moment zelf aan een emotionele pensiongast moeten gaan vragen wat de bedoeling is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:48

Ik vind het idd wel goed dat een pensionstal daar zijn klanten bewust van maakt.

Bij ons is dat van te voren niet gedaan.
Bij mensen met oudere paarden is het wel besproken met de pensioneigenaar.
Hij laat de klant kiezen, "gewoon" de rendac laten komen, dan regelt hij dat (heeft als veehouder een abonnement).
Wil je iets anders (individueel ophalen door rendac of door een crematorium, of door de GD voor sectie) dan moet je dat zelf regelen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:49

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar
Wat ik zou willen is dat mijn vriendje ingeslapen zou kunnen worden in vertrouwde omgeving waar ik bij kan zijn. Door een kundige veearts die hem respectvol en geduldig behandeld, eerst goed onder zeil brengt etc.

Daarna gaat hij ook met de Rendac mee. Ik vind het belangrijker dat mijn paard het fijn heeft als je leeft. Als dit niet meer zo is zal het hem vast niet veel meer uit maken.

Inderdaad wel goed van die stal dat ze daar zo mee bezig zijn! Zo kunnen ze echt de wensen van hun klanten respecteren

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:54

mvdbijl schreef:
AmyJamess schreef:

Het ging bij mij om een veulen.
Ik had soort formaat koektrommel/beschuitbus vol.
Het zat in een aluminium blik van het crematorium.
Op een dag liep ik tegen een paardenbeeld aan, deze was hol.
Ik heb het as erin gedaan en het dicht gegoten met kunststof.
Het is nu een mooi paardenbeeld en, ik weet dat zijn as erin zit.

Wat bijzonder! Heb je toch nog een mooie herinnering aan hem.

Appelgebak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:57

Ik heb destijds rendac gebeld. Geen fraai gezicht, maar ging heel netjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:20

Ik heb nog niks met de as gedaan. Zit in een bak en daar ligt haar halster, stuk staart en stuk manen op.
Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, heeft voor mij ook geen haast...

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:28

ik hem mijn lieve oudje thuis laten inslapen waar haar zoon en vriendje rustig afscheid konden nemen. Daarna heb ik haar door de Rendac laten ophalen. Wel individueel, zodat ik echt een tijd afspraak had en z ook niet aan de weg hoefde te liggen. Alles is heel netjes een waardig gegaan.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:06

tamary schreef:
Vorig jaar overleed mijn oudste en eerste pony. DA heeft voor mij hoofd en staart er af gehaald, rest is door loonwerker keurig aan de weg gelegd en met rendac afgevoerd.
Hoofd heb ik begraven (idee was schedel willen hebben toen, nu minder, kan zijn dat die herbegraven wordt op een ander plekje op de wei).

Hier zit ik bij mn huidige pony ook aan te denken maar iedereen kijkt me dan raar aan.. t lijkt me juist heel mooi om haar schedel ooit op de kast te hebben staan..

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:59

Sizzle schreef:
Bij mij gaan ze met de destructie mee.

Hier ook.
Knip wel een stuk van de staart af als aandenken.