Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:37

Cassidy"]
[quote="Sily"][quote="Sjuimpje schreef:
Nogmaals voor de mensen die paarden hebben die normaal gesproken elke dag gewerkt worden;
Hebben jullie enig idee wat er met de spieren gebeurt na 24 uur stilstaan? Laat staan 48 uur?

Is heel makkelijk zelf uit te testen trouwens Haha!
Sávonds gewoon even flink sporten en dan de volgende dag een dagje zittend kantoorwerk doen, is maar 8 uur stilzitten maar wedden dat je het voelt.
[/quote]

Ik doe niets anders Haha!
[/quote]

BIKKEL Knipoog Haha! Tong uitsteken

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:41

Ik ben het er helemaal mee eens dat paarden zoveel mogelijk uit de box moeten!
Mijn pony komt minimaal 2 uur pd uit zijn box, dat zijn dan slechte dagen voor hem, meestal staat hij van 10 tot 3 in het weiland en daarna nog rijden.
Zodra ik hem niet meer kan bieden dan een uur of 3 los pd in de winter dan zal ik er voor kiezen om hem te verkopen aan iemand die hem dat wel kan bieden, in dat geval staat zijn belang boven dat van mij.
De enige uitzonderingen voor 24 pd op stal zijn voor mij medische redenen of dat het gevaarlijk is voor het paard om naar buiten te gaan (bijvoorbeeld ijzel).
Maar ik vrees dat dit een eeuwige discussie blijft, niemand vind tenslotte dat ze hun dier fout behandelen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:42

stef schreef:
Die van mij zijn er gister ook niet uitgeweest, maar met die regen en wind vond ik het te koud, en aangezien ik geen waterdichte dekens heb, heb ik dan gewoon een probleem.

Ik had voor 5 jaar terug ook geen waterdichte dekens...
Ik had wel een op maat geknipt bouwzeil van de Gamma... Vastgemaakt met strotouwtjes en op de kritieke plekken verstevigd met Ducktape.
Zelf had ik 2 truien aan een een goedkoop regenpak van de Hema met een paar rubberen kaplaarzen.
Als je wil is er altijd een weg, echt wel.

Tot nog toe heb ik weinig legitieme redenen gezien om een paard op stal te laten staan, alleen smoesjes, heel veel smoesjes.

En inderdaad,
ik heb na een goede nacht uitslapen al minstens een uur nodig om op gang te komen, voor een paard zit het er dan echter vaak al weer op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:43

Tja Lieke, als ik mijn paard 3 uur per dag naar buiten moet garanderen in de winter kan ik haar wel verkopen....ik heb die eis niet, zal proberen haar zo vaak mogelijk buiten te laten lopen in de winter, maar niet iedereen heeft de financiele mogelijkheden voor een weiland bij huis of een stalling met weiland in de winter.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:45

Ach, ik vind oordelen makkelijk. Als ik kijk naar hoe sommigen hun paarden trainen heb ik ook mijn twijfels. Als ik kijk naar hoe sommigen hun paarden buiten staan denk ik ook wel eens 'mot dat nou'. Feit is dat niet iedereen het zelfde denkt. Maar goed, stuur de dierenbescherming maar voor die enkele keer dat hij niet los kan. Wandelen of bewegen, heerlijke reiki behandeling, massage, TTouch, ze krijgen het allemaal op zo'n dag dat ze niet buiten komen. Maar inderdaad, als de dikke takken in het rond vliegen dan mag je het een smoes noemen maar ik vind het veel erger dat mensen die gok dan gaan nemen.

Hoe dan ook, ieder zijn meug zullen we maar zeggen he.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:51

Fasel schreef:
Ach, ik vind oordelen makkelijk. Als ik kijk naar hoe sommigen hun paarden trainen heb ik ook mijn twijfels. Als ik kijk naar hoe sommigen hun paarden buiten staan denk ik ook wel eens 'mot dat nou'. Feit is dat niet iedereen het zelfde denkt. Maar goed, stuur de dierenbescherming maar voor die enkele keer dat hij niet los kan. Wandelen of bewegen, heerlijke reiki behandeling, massage, TTouch, ze krijgen het allemaal op zo'n dag dat ze niet buiten komen. Maar inderdaad, als de dikke takken in het rond vliegen dan mag je het een smoes noemen maar ik vind het veel erger dat mensen die gok dan gaan nemen.

Hoe dan ook, ieder zijn meug zullen we maar zeggen he.

Ben ik het helemaal mee eens.
en net zoals bij mij, dat de omheining het begeeft en alles vrij ligt, noem dat maar een smoes dan, maar ik heb gelukkig nog gezond en wel mijn allerliefste bezit waar ik gewoon erg zuinig op ben omdat ik het me een tweede keer niet meer zou kunnen permitteren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:53

Fasel, als je op zo'n dag een andere vorm van beweging geeft is er toch niks aan de hand? Ik dacht dat dit topic meer bedoeld was voor mensen die hun paard een hele dag helemáál geen beweging geven, niet voor mensen die iets anders doen dan buiten zetten Lachen

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:55

Jawel Prompertje maar dan nog. Ik vind niet dat je iemand meteen maar moet aanvallen omdat het paard een dag niet in de paddock of wei komt. Niet iedereen zijn situatie is hetzelfde. Kijk, het wordt pas anders als je een week lang niet naar je dier omkijkt en hij dan ook niet buiten komt. Maar een dag binnen en dan meteen bestempelen als 'je bent slecht voor je paard'. Ik denk dan maar 'haal eerst die balk uit je eigen oog voor je over de splinter van een ander begint'. Om nou meteen maar alles als smoezen te bestempelen vind ik nogal ver gaan.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:58

Ik heb gisteren de hele dag NIETS met haar gedaan...... Bloos!
Maar goed.....gezien een blessure waarvoor ze behandelt wordt heeft ze al lang niet echt zwaar werk gedaan.
Ze mag uiteraard lekker de hele dag in de wei en als de bak redelijk is moet ze voor ze de wei in gaat daar loscrossen.
Aan aan de adviezen van een professional houd ik me dus ook maar.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:59

Ik zorg er meestal voor dat mn paardje 2 uur of langer uit haar stal is(excl rijden). Maar soms heb je gewoon neit de mogelijkheid, het kan best voorkomen dat je heel erg weinig tijd hebt en geen uren bij je paard door kan brengen, meestal is er dan wel iemand anders die dat voor je kan doen, maar wat als dat niet zo is. Zo kan het weer er ook voor zorgen dat je paard niet naarbuiten kan, gister was t ook echt ***weer. Al was het afgelopen jaar een keer erger. Toen werd ook geadviseerd om binnen te blijven.

Ik vind dat een paard idd elke dag buiten hoort te komen. Maar als bij wijze van uitzondering dan je je paard een dagje niet buiten kan zetten is er ook niks aan de hand. Doe je t omdat je geen zin heb of een of andere smoes. Dan is het wat anders. Maar als je smoesjes verzint om niet te moeten gaan, kan je ook beter een andere hobby zoeken..

Bij ons op stal is t trouwens heel erg. Doen net of d paardjes van porselein zijn. Als t regent niet naar buiten, en sommige gaan zoiezo nooit naar buiten want dan kunnen ze zich verwonden en vies worden Verward

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:00

Kijk Rebeltje, jouw laatste zin vind ik nou een goed voorbeeld van slecht zijn voor je knol. Nooit naar buiten omdat ze zich kunnen verwonden???? Djeez.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:01

Toen wij nog geen binnenbak hadden, en het was zeikweer, kwam Fleur er ook elke dag uit. Gewoon los in de bak, even de benen strekken. Of ik trok gewoon mijn regenpak aan en ging effe stappen! En ik heb ook geen regendeken, nu niet en heb hem ook nog nooit gehad. Meestal gooide ik er gewoon, een losgooi deken erop, dat er niet meer uitziet en dat ging prima!

En nu hebben wij nog steeds een Paddock, met een heleeeeeee boel blubber, en daar gaat ze gewoon in! En ze staat echt niet bij het hek te zeuren dat ze naar binnen wil hoor!

Maar meestal heb ik gewoon gereden. Oke, je ben wel nat erna...maar dat droogt wel weer! Je gaat er niet dood aan.

Als ik fleur ook maar 1 dag stil laat staan. ( Is in de 4 jaar dat ik haar heb) nog nooit voorgekomen, dan kan ik haar de dag erna niet uit haar stal krijgen van stijfheid. Ze is al heel moeilijk met haar spieren enzo! Nee hoor....is niets voor mij, een paard een dag op stal laten staan!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:01

MarijeR schreef:
Waarom zouden ze de tent afbreken als ze te eten hebben?
Als ze staan te vreten, denken die van mij nergens meer aan.
En ruwvoer ligt hier de hele dag door in de stal...

(niet hele topic meer doorgelezen maar even reactie hierop)

Mijn paard krijgt ook de gehele dag ruwvoer..Dus daar ligt het niet aan..
Als ik haar een dag niet in de weide kan zetten (vooral in het begin toen was de omheining niet klaar) en er komt iemand aangelopen,beukt ze zowat de deur eruit....Voor mij zegt dit genoeg.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:05

KellyenXena"]
[quote="MarijeR schreef:
Waarom zouden ze de tent afbreken als ze te eten hebben?
Als ze staan te vreten, denken die van mij nergens meer aan.
En ruwvoer ligt hier de hele dag door in de stal...

(niet hele topic meer doorgelezen maar even reactie hierop)

Mijn paard krijgt ook de gehele dag ruwvoer..Dus daar ligt het niet aan..
Als ik haar een dag niet in de weide kan zetten (vooral in het begin toen was de omheining niet klaar) en er komt iemand aangelopen,beukt ze zowat de deur eruit....Voor mij zegt dit genoeg.
[/quote]
Die van mij niet. Kijken niet eens op als ze aan het eten zijn.
Maar ja, het zijn cobs... Clown

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:05

Als je zelf bang bent om nat te worden of je paard 'het niet leuk vind'. Ga dan op een stal staan met een binnenbak. Hoeft je paard de blub niet in en zelf hoef je niet bang te zijn dat je smelt of van je paard waait.
Gister waren er trouwens ook droge perioden.
Ik snap trouwens best dat niet iedereen alle paarden kan rijden met zulke harde wind als gisteren, maar even los, aan de longe of stappen kan toch wel?
en anders solidair doen met je paard he. lekker de hele dag op de wc blijven, eten, drinken en raampje naar buiten mag. lick-it is ook toegestaan. wedden dat je op z'n minst even een rondje wil lopen, ook al waaien je haren alle kanten op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:08

Mijn paarden gaan elke dag naar buiten, weer of geen weer.
De enige reden waarom ze wel eens binnen zijn gebleven was omdat het heel erg ijzelde en ik zelf amper fatsoenlijk over het erf kon lopen.
Nu hebben we mooi grote weilanden met heuvels en een bosrand waar ze in kunnen schuilen, ze hebben dus altijd wel een beschutte plek met droge bodem, kan me voorstellen dat als je maar een halve hectare, of minder, hebt wat al een grote blubberzooi is je er wat anders over denkt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:13

Ik heb even dit topic zitten lezen. Leuk topic!
Mijn pony's komen met heel slecht weer ook niet buiten de schuur, althans in de winter niet.
In de zomer staan ze op het weiland. Maar zodra het echt slecht weer wordt gaan ze voor het hek lopen, en roepen om naar binnen te gaan. Dus haal ik ze maar binnen, waar ze helemaal gelukkig in de boxen staan dan. (Haal alleen aan het eind van de zomer binnen.) In de winter is weidegang niet mogelijk (aangezien ik op veengrond woon, en zelfs met goede drainage is te nat). Ik kan ze wel in de bak gooien. Maar dan draait hij zijn kont tegen de regen, en blijft voor het hekje staan wachten tot ik hem weer mee naar binnen neem. Doen ze vaak zelfs met goed weer, een enkele keer gaat hij staan slapen.
Die van mij blijven liever op stal. Hoewel rijden enzo heeft Taran geen hekel aan, maar met slecht weer liever niet. Dan ga ik weleens een enkele keer naar buiten met hem, even laten rennen. Wel aan de longe, anders wil hij niet.

Dus als het echt slecht weer is, zoals zaterdag (er is hier heel wat schade van zaterdag door de regen en wind) laat ik ze binnen. Vaak gooi ik de boxen wel even open, kunnen ze er even uit. Dan lopen ze meestal naar het hooi, of lopen een rondje.
Poetsen doe ik niet echt, want dat vind Taran niet prettig in de winter. Dus mag hij lekker even een stukje wandelen (al is het nu wat krap, over een paar weken is het ruimer) in de schuur.

Schuilmogelijkheid heb ik niet. En in de zomer moet hij met regen dus gewoon buiten blijven zolang het weiland niet nat is. Maar in de winter blijven ze vaker op stal. Moet wel zeggen dat het hoogstens een dag is dat ze niet buiten de schuur komen. En dat ze elke dag uit de stal komen.

Maar ook mijn Haflingertje en Welsh Cob maken er geen enkel probleem van om op stal te blijven met wat eten. Zal wel aan het ras liggen.

Even een toevoeging: Ik rijd wel in de regen en wind hoor. Zelfs weleens als het extreem is. Maar een enkele keer blijven ze met heel extreem weer binnen.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 01-02-04 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:13

De wei die ik tot mijn beschikking heb is niet groot, maar genoeg voor haar.
Dat het een blubberzooi is boeit me ook nog niet, daar houd ik haar niet voor binnen.
En zelf loop ik toch wel in de regen want ben er dagelijks lange tijd te vinden, doe er ook wat hand en span diensten indien nodig, dus het is ook zeker geen eigenbelang.
Er is trouwens ook een golfplaat van de stieren stal gewaaid, je zou niet mee willen maken hoe jij je paard aan zou treffen als het je paard zou raken want wat de stalhouder al zei, dan zijn het net vliegende scheermessen.
En de poen voor een manege met binnenbak heb ik domweg niet, dus moet op een wat primitievere manier(zou niet anders willen trouwens want zelf hard je er goed van af)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:14

Maar er zijn altijd oplossingen.

Op de vorige stal waar ik stond was erg geen binnebak en buiten een keer strooien was ook teveel gevraagd. Ook de bak slepen was op het laast erg veel, dus ook geen optie om daar op te komen als die bevroren was. (daarom ook tijd om te verhuizen)
Die dag vond ik het te gevaarlijk om met de trailer op de weg te komen.
Ik ben er toen heen gefietst
En heb ik met ijzel en een paard 4kant op ijzers toch uit de stal gehad.
Heb namelijk 20 min over het gang pad met hem gewandeld.
En buiten zelf het erf gestooid, dus later kon ik ook met hem over het erf wandelen.
Koste idd wat tijd en moeite, maar dat heb ik er graag voorover.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:24

runningkawa schreef:

Dan hebben jullie een erg lang gangpad. Die van mij is drie meter lang...missschien vier. (de gangpaden lopen in vorm van een H op stal) En dan zijn er ook nog hengsten op stal (jaja, staat allemaal door elkaar) die er normaal geen moeite mee hebben als er eens een merrie langs komt, maar ik moet geen half uur met een merrie voor hun neus langs lopen, want dan heb je dus wel de nodige gilpartijen en getrap tegen wanden en schotten.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:25

Een binnenbak heb je ook niet altijd wat aan. Bijv als je paard kreupel is.... Scheve mond

Als een paard niet naar buiten wil met rotweer, en je hem dus binnenlaat omdat hij dat prettiger vind, is het ook dieronvriendelijk.?(omdat dierenmishandeling zon groot woord is)
En wat dan met de dieren die wegens medische problemen stal moeten houden? Een meisje die moest haar paard 6 weken op stal laten staan, das dan toch eigenlijk ook dieronvriendelijk? Terwijl het voor zijn eigen bestwil is...

Het zou gewoon ideaal zijn als elk paard zelf kon kiezen of ie naar buiten ging of binnen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:28

promptertje schreef:
Fasel, als je op zo'n dag een andere vorm van beweging geeft is er toch niks aan de hand? Ik dacht dat dit topic meer bedoeld was voor mensen die hun paard een hele dag helemáál geen beweging geven, niet voor mensen die iets anders doen dan buiten zetten Lachen

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

Het is voor een paard noodzakelijk dat ie beweging krijgt, zeker als hij een rijker menu heeft dan hooi en stro alleen.
Er is altijd wel een manier om je paard beweging te geven, een uurtje stappen door de gang is ook een mogelijkheid. Soms loopt mijn paard ook maar even in de round penn, maar hij krijgt toch echt minimaal een half uur beweging (draf en galop). Maar een uur poetsen vind ik geen vervanging voor beweging, maar gewoon lekker aandacht geven, dat is ook wel belangrijk, maar het is geen beweging.

Sneeuw en ijzel vind ik vage excuses, met zout en een bezem kom je heel erg ver hoor. Ik sta dan op een superdeluxe stal, maar ik heb laatst ook een paadje door de sneeuw geveegd vlak voor de stallen langs omdat de zoutbak daar niet kon komen en ik mijn paard toch echt uit zijn stal wou hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:35

Citaat:
Sneeuw en ijzel vind ik vage excuses, met zout en een bezem kom je heel erg ver hoor.

Dat is waar. Helaas ken ik meer dan 1 stalhouder die het totaal niet kan waarderen als je zelf aan het sneeuwvegen gaat (ook als je dat van te voren hebt gevraagd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:37

Apple schreef:
Citaat:
Sneeuw en ijzel vind ik vage excuses, met zout en een bezem kom je heel erg ver hoor.

Dat is waar. Helaas ken ik meer dan 1 stalhouder die het totaal niet kan waarderen als je zelf aan het sneeuwvegen gaat (ook als je dat van te voren hebt gevraagd).

Prima, laat hem dan zelf maar vegen, ook goed Haha!.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:38

runningkawa schreef:
Koste idd wat tijd en moeite, maar dat heb ik er graag voorover.

Klinkt bekend! Haha!
Op de vorige stal waar ik stond konden de paarden met ijzel enzo ook echt niet naar buiten, dan was het spekglad. Maar ze hadden daar een grote bollenschuur waar je doorheen kon wandelen, dan hadden ze in ieder geval even beweging, en zo nodig 2x per dag!

Waar ik nu sta wordt de stapmolen altijd sneeuw en ijsvrij gehouden, dan kunnen ze in ieder geval zo nog even hun beentjes strekken!