Mode in de paardenwereld!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:14

Hilary schreef:
Vergeet de geruite sokken tot je knieën over je rijbroek niet.

Is dit uit dan -O- ?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:15

Eef_Bam schreef:
Hilary schreef:

Is dit uit dan -O- ?

Ik zie ze ook nog volop hoor.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:20

Wat mij te binnen schiet, zo rond 2005 ging iedereen ineens massaal over van poetsbox naar poetstas. Heb de mijne nog steeds :D .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:27

Ik vind de bitfitters ook wel echt iets van deze tijd hoor. Vroeger hoorde je daar nooit iemand over. Het bestond niet eens. Dat een zadel werd aangemeten en later je laarzen was al echt heel hip.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:58

Eef_Bam schreef:
Hilary schreef:

Is dit uit dan -O- ?

Geen idee, maar er is een moment geweest dat het hip werd.

Lous

Re: Mode in de paardenwereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 16:18

De voorloper daarvan was de sportsok over je rijbroek. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:27

Ik mis de New Sealand deken. Die loeizware waxdingen.

Uitrisbare mouwen in je doorgestikte ruitjesjas, dan had je een bodywarmer. :+

DIt weekeinde werd ik geattendeerd op de kniebroek, van Pikeur geloof ik. Heel handig, je sokken gaan er toch overheen 8-)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:36

Whuut, kniebroek?! Dat moet ik zien. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:37

Antheman schreef:
Ik mis de New Sealand deken. Die loeizware waxdingen.

DIt weekeinde werd ik geattendeerd op de kniebroek, van Pikeur geloof ik. Heel handig, je sokken gaan er toch overheen 8-)

De new sealand deken is nog bij Renco te koop.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:57

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:06

Wat een leuk topic! Ik ben rond 1980 begonnen en herken veel! Wat ik nog niet las is de mode in vlechten: op de ponyclub maakten we vlechtjes met rode plakband en het moest een oneven aantal vlechtjes zijn weet ik nog. Je zag ook veel "matjes" toen. Je moest vlechten zoals je vereniging dat voorschreef, voor je achttal of viertal.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:11

Ik wil meer foto’s zien! Zo heerlijk al die mode van ooit!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:48

Antheman schreef:

Die mis ik eigenlijk wel, die 2-in-1 jassen :o

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 18:52

Haha, dat stukje over de jaren 80 vind ik grappig. Zo herkenbaar. Die frontriemen met groenwitte driehoekjes. Ik heb zelfs nog vilten zadeldekjes gehad (schabraks noemden wij die toen). In lelijke kleuren, grijs, bordeauxrood, flessengroen.
En ik herinner me dat ik een hele mooie deken op mijn pony had. Knalblauw en de riemen/banden waren geel. Uiteraard had ik daar een bijpassend glimmend blauw halster bij met een geel touw.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:00

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:00

Dus, de tijd van (en ja, geef de vertaling maar! :) )
Peitz
Longe
Chambriere
Gogue
Chambon
Schabrak
Frontdeel
Springstokje
Lewa

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:01

Ik heb foto's haha de 1e met de sweatshirts die je droeg op wedstrijden. Foto genomen tijdens de parade na een wedstrijd daarna opstelling voor de prijsuitreiking altijd.
Doen ze dat nog tegenwoordig, parade rijden?

edit: verhip de touwtjes singels en bij mij de dichte witte stoffen, zijn er ook op te zien haha

Afbeelding

En nog een zwartwitte, sta ik zelf ook op, (2e van rechts) dezelfde sweatshirts en goed te zien dat iedereen met een lage neusriem reed :)

Afbeelding

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:04

Doezenbende schreef:
Ik heb foto's haha de 1e met de sweatshirts die je droeg op wedstrijden. Foto genomen tijdens de parade na een wedstrijd daarna opstelling voor de prijsuitreiking altijd.

edit: verhip de touwtjes singels en bij mij de dichte witte stoffen, zijn er ook op te zien haha

[ Afbeelding ]

En nog een zwartwitte, sta ik zelf ook op, (2e van rechts) dezelfde sweatshirts en goed te zien dat iedereen met een lage neusriem reed :)

[ Afbeelding ]

Haha, leuk om te zin. En die caps zonder bandjes, wat is daar het nut van? Als je zelf valt, blijven die caps dan wel zitten? Zag laatst ergens iemand met een redelijk moderne qhp cap rijden zonder bandjes eraan. Gekkigheid

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:10

emma_evg schreef:
Doezenbende schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Haha, leuk om te zin. En die caps zonder bandjes, wat is daar het nut van? Als je zelf valt, blijven die caps dan wel zitten? Zag laatst ergens iemand met een redelijk moderne qhp cap rijden zonder bandjes eraan. Gekkigheid

De caps hadden wel een eleastiek hoor om onder je kin te doen, maar de meesten droegen die over de klep in die tijd, behalve als je de ring in moest. Ik ben wel eens van mn pony gedonderd in die tijd, maar die cap viel echt niet af trouwens. Wat het nut was? het was verplicht een cap te dragen, maar de meesten hadden er een gruwelijke hekel aan. Denk ik ook de tijdsgeest, ik heb bv ook nooit een helm gedragen op mn fiets, en de kinderen tegenwoordig hebben die nu ook vaak op. Dit was halverwege de jaren 80 denk ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:15

rien10 schreef:
Peitz - weet ik niet
Longe - longeerlijn
Chambriere - longeerzweep
Gogue - hulpteugel die vanaf de singel naar de oren, naar het bit en weer terug naar de singel ging
Chambon - hulpteugel die vanaf de singel naar de oren, naar het bit ging
Schabrak - dekje onder het zadel
Frontdeel - frontriem?
Springstokje - springzweep?
Lewa - weet ik niet

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:21

emma_evg schreef:
Doezenbende schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

De caps hadden wel bandjes, een elastische. Maar die deed je altijd aan de binnenkant, het zat niet zo lekker onder je kin. Als je ging springen had je een soort tuigje wat je over die cap kon doen en dan kon je hem onder je kin sluiten, zat een kinbeschermer aan. Zat echt niet fijn, zo'n plastic ding.
En toch vielen de caps echt niet snel af. Maar we reden eigenlijk nooit met cap.
Op wedstrijd is er een tijd geweest dat je vanaf de L met hoedje mocht rijden.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:30

De sokken met ruit-patroon tot aan je knieeën ookal draag je Johdpurs is inderdaad nog helemaal niet uit de mode bij mijn weten... Ik zie dat toch nog heel vaak.

De dag van vandaag is blauw, en zeker marineblauw, toch echt wel hot. Afschuwelijk vind ik dat.

Ik hoop alleszins dat de ribbelbroek terug in de mode komt. Ik vind dat die zalig zitten. en liefst in kleuren zoals bordeauxrood, bruin ofzo want ik ben dat donkerblauw echt beu beu beugezien.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:35

Vroeger had je dunne neusriempjes voornamelijk zwart onderlegd, enkele merken hadden wit onderlegd en stubben had bruin en bordeaux onderlegd.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:01

rien10 schreef:
Peitz
Longe
Chambriere
Gogue
Chambon
Schabrak
Frontdeel
Springstokje
Lewa

Alleen die laatste ken ik niet...

En wat dacht je van de karwats, dat woord hoor je ook nooit meer.

Heerlijk die foto's van de parade! Zulke heb ik ook nog, maar dat was paar jaar later een dus met gecombineerde neusriem. Op de manege daarvoor inderdaad alleen maar lage.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:19

Ook al ben ik geen fan van gewone drie-kwart broeken: die drie-kwart rijlegging is best geniaal :wow: