paard jong beleren, omdat hij groot en sterk wordt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coca2018

Re: paard jong beleren, omdat hij groot en sterk wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:19

Vergeet niet dat een kapot z paard niets opbrengt. Dus juist de mensen die geld willen verdienen zijn zuinig op hun dieren.......ok er lopen veel wanna be Anky rond, maar die schaar ik ondanks subtop prestaties niet onder kundig.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:23

Coca2018 schreef:
Nottinghill schreef:
Ik snap de toegevoegde waarde gewoon niet om zo vroeg te beginnen, een paard van 4 kan je ook zonder problemen desensibiliseren. In mijn ogen is de enige reden er achter, dat je dan zo snel mogelijk door kan gaan met het rijden en de training. Want tijd is geld. Tegenwoordig rijden paarden al op 6-jarige leeftijd in het Z, terwijl ze dan nog niet eens volgroeid zijn, en daar zware oefeningen moeten uitvoeren..

Voor een kwalitatief goed paard is z niet moeilijk. De enige reden dat veel mensen vallen over een 6 jarige die Z loopt is omdat de mens/ruiter dat zelf moeilijk vindt.

Die kwaliteit zit denk ik ook in een stuk karakter/instelling; je moet een paard soms ook afremmen en hem beschermen.
Het kan dus zijn kracht zijn en tevens zijn valkuil
Laatst bijgewerkt door Clasical op 28-05-18 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:24

Nottinghill schreef:
Ik snap de toegevoegde waarde gewoon niet om zo vroeg te beginnen, een paard van 4 kan je ook zonder problemen desensibiliseren. In mijn ogen is de enige reden er achter, dat je dan zo snel mogelijk door kan gaan met het rijden en de training. Want tijd is geld. Tegenwoordig rijden paarden al op 6-jarige leeftijd in het Z, terwijl ze dan nog niet eens volgroeid zijn, en daar zware oefeningen moeten uitvoeren..

Voor het gewend zijn om in handen te zijn valt zeker wat te zeggen, maar wees je dan wel bewust dat als paard alles goed aangeboden krijgt en er dus lol in heeft, het heel makkelijk is om te snel te ver te gaan.

Als je met/voor 2 al er op wil met als argument "anders te sterk", dan is kennelijk inrijden synoniem met opvoeden en dan zit er dus een giga trainingsgat in de basis van zo'n paard.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:24

Gimme_Spurs schreef:
Nottinghill schreef:

Dat geldt misschien voor de sporters onder ons, maar ik ben een hobbyist. Dus tijd en geld kan ik los zien van elkaar :D . Er is een meningsverschil (en dat zal er altijd blijven) want ik zie het probleem niet van een (langzame) opbouw in (goede) training. Ik vind niet dat ik mijn paard hiermee beschadig.

+1
In mijn ogen moeten ze een rustige en aangepaste training krijgen afgestemd op wat zij kunnen.

Even een voorbeeldje:
Ik heb vorig jaar een 3 jarige hengst rechtstreeks uit de hengstenbegrazing gehaald, super braaf en ontzettend lief rondom mensen.
Echter dacht hij even de baas te worden over de kudde, daar was onze oude baas niet zo blij mee en ik geloof dat ik in de eerste week 8x de omheining heb moeten maken (ze staan op eigen terrein, kunnen de weg niet op als ze uitbreken)

Toen hij eenmaal een beetje gesettled was (ik had hem samen gezet met 2 anderen, onze "oude baas" en de meest onderdanige die we hebben) kreeg hij 2x in de week heel kort werk, alleen aan de hamd 20 meter over de weg naar een rondje door het bos en weer terug.

Met 2 weken was hij gewoon gangbaar met de andere ruinen, hij wilde heel graag spelen met de onderdanige ruin maar als hij te wild werd kwam de oude ertussen staan.
Ze staan nu al een jaar met zijn vieren (even getallen willen gewoon beter in een langstaande kudde maar voor introductie gebruik ik oneven aantallen) en hij is nu de meest stabiele van de groep.
Hij is inmiddels beleerd voor de kar (enkel- en tweespan) en we zijn hem aan het laten wennen aan het ruitergewicht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:47

Ik doe ook graag wat met een jong dier. Ik heb geen haast met inrijden, in principe gaan ze bij mij met 5 jaar onder de man, maar ik vind het wel belangrijk om ze een aantal keer per week meer in de handen te hebben dan van en naar stal toe lopen (ze staan bij ons 12/7 jaarrond buiten). Spelenderwijs leren ze dan allerlei dingen. Daarom heb ik toen ook het volgende topic geopend: [OPG] Wat hoort bij een optimale basisopvoeding van een paard?

Echter betekent dat niet dat ze met nog geen 2 aan de longe lopen. De enkele longe is sowieso het eindpunt voor mij en niet het beginpunt (eerst gewoon netjes meelopen aan twee kanten, dan vanaf de schouder wat kunnen rondsturen, dan vanaf de billen, dan vanaf een paar meter erachter/menpositie, dan nog een paar meter naar achter en al meer naar het midden staan en uiteindelijk met dubbele longe vanuit het midden min of meer stil staan. Als dat allemaal goed gaat kunnen ze aan de enkele longe).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:12

Een paard van 2 hoort helemaal niet op stal. Die hoort het abc-tje te kennen en af en toe contact met mensen en verder niet. Lang genoeg bij de moeder en daarna een kudde met opvoeders doet meer dan wat mensen kunnen. Leer met volwassen paarden en breng dat later op je jonge paard over. Sterk? Paarden zijn altijd sterk, maar dat weten ze in een normale situatie helemaal niet.

Door teveel te doen en dat is vrijwel alles wat mensen doen zoals je leest, krijg je eerder problemen, dan als je het niet doet.

De meest voorkomende problemen;
Gedrag; maar daar zijn dan weer poedertjes en speciale trainers voor
Rijproblemen: dan een hardere aanpak, poedertjes, bijzet teugels etc
Gezondheid: Allerlei voer, poedertjes, vage artsen en therapeuten
beenproblemen; vooral veel op stal, diverse vage therapeuten, dure poedertjes, speciaal beslag etc. Met heel vaak 0,0 resultaat.

Het grootste probleem is dat mensen niet zien dat een probleem bij de basis ligt. Ze willen alleen het probleem oplossen, omdat het paard voor de mens functioneel moet zijn en blijven. Erkennen dat er heel veel mis gaat in de basis, dus fok, opfok, opvoeding, training, management, kost geld, geduld en dus tijd....

Er is geen enkele goede reden langsgekomen, waarom je met een jong paard moet werken, behalve geld, geld en geld. Een veulen aanschaffen is goedkoper denkt men, een jong paard gebruiksklaar verkopen levert sneller geld op etc.

Het is ook BS dat een ouder paard niet kan leren. Mijn 25jarige heeft de afgelopen 5 jaar bij osn nog veel geleerd na een zwaar en hard leven.
Ik heb een hele sterke band met onze paarden. Maar meer omdat ik alles zelf doe en dus ook elke dag in hun mini pp bezig ben, ik veel contact met ze heb etc. Kan bij 3 ( andere is shet ) er zo opspringen en gebeurt niks. Rij op 1 in bos met halster, zonder zadel met de andere 3 ernaast in stap en draf zonder problemen, ook al zou eentje alleen op shank te rijden zijn. De 4e keer dat ik erop zat, reed ik hem al zonder hoofdstel. Dat weten die paarden verder helemaal niet dat wij dat allemaal zo belangrijk vinden.

Wij hebben geleerd in stappen van; dekje, singeltje, bitje, hangen etc. Als we hadden geleerd zonder iets achterste voren op een paard te gaan zitten en aan de staart te trekken, hadden we nu allemaal zo rond gereden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:24

Coca2018 schreef:
Kuggur schreef:
Kijk het zelf na, genoeg wetenschappelijke artikelen over te vinden, je weet hoe google werkt?

Google geeft maar 4% van alle werkelijke informatie welke op het net te vinden is. Niet heel betrouwbaar dus.

Misschien eens op pubmed zoeken?
Veel wetenschappelijk onderzoek :j

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 06:07

superpony schreef:
Een paard van 2 hoort helemaal niet op stal. Die hoort het abc-tje te kennen en af en toe contact met mensen en verder niet. Lang genoeg bij de moeder en daarna een kudde met opvoeders doet meer dan wat mensen kunnen. Leer met volwassen paarden en breng dat later op je jonge paard over. Sterk? Paarden zijn altijd sterk, maar dat weten ze in een normale situatie helemaal niet.

Door teveel te doen en dat is vrijwel alles wat mensen doen zoals je leest, krijg je eerder problemen, dan als je het niet doet.

De meest voorkomende problemen;
Gedrag; maar daar zijn dan weer poedertjes en speciale trainers voor
Rijproblemen: dan een hardere aanpak, poedertjes, bijzet teugels etc
Gezondheid: Allerlei voer, poedertjes, vage artsen en therapeuten
beenproblemen; vooral veel op stal, diverse vage therapeuten, dure poedertjes, speciaal beslag etc. Met heel vaak 0,0 resultaat.

Het grootste probleem is dat mensen niet zien dat een probleem bij de basis ligt. Ze willen alleen het probleem oplossen, omdat het paard voor de mens functioneel moet zijn en blijven. Erkennen dat er heel veel mis gaat in de basis, dus fok, opfok, opvoeding, training, management, kost geld, geduld en dus tijd....

Er is geen enkele goede reden langsgekomen, waarom je met een jong paard moet werken, behalve geld, geld en geld. Een veulen aanschaffen is goedkoper denkt men, een jong paard gebruiksklaar verkopen levert sneller geld op etc.

Het is ook BS dat een ouder paard niet kan leren. Mijn 25jarige heeft de afgelopen 5 jaar bij osn nog veel geleerd na een zwaar en hard leven.
Ik heb een hele sterke band met onze paarden. Maar meer omdat ik alles zelf doe en dus ook elke dag in hun mini pp bezig ben, ik veel contact met ze heb etc. Kan bij 3 ( andere is shet ) er zo opspringen en gebeurt niks. Rij op 1 in bos met halster, zonder zadel met de andere 3 ernaast in stap en draf zonder problemen, ook al zou eentje alleen op shank te rijden zijn. De 4e keer dat ik erop zat, reed ik hem al zonder hoofdstel. Dat weten die paarden verder helemaal niet dat wij dat allemaal zo belangrijk vinden.

Wij hebben geleerd in stappen van; dekje, singeltje, bitje, hangen etc. Als we hadden geleerd zonder iets achterste voren op een paard te gaan zitten en aan de staart te trekken, hadden we nu allemaal zo rond gereden.

Maar wie zegt dat een twee jarige niet én wat kan leren én lekker een kleuter kan zijn? Er wordt meteen uitgegaan van het ergte scenario, maar ik denk dat de soep vaak niet zo heet wordt gegeten. En geld? Ik heb mijn paard voor het leven, dus ze hoeft niet "snel" gebruiksklaar te zijn.

Ik ben het met je eens dat oudere paarden ook nog goed dingen kunnen leren. Maar zo lang er een goede balans is in "werkjes" en kleuter zijn, zie ik niet een probleem niet al wat te doen. Met andere woorden: ik zie geen reden voorbij te komen om het NIET te doen. Mits de balans er dus is :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:13

Als is het maar voor de gewrichten om het niet te doen, een zware belasting op het binnen achterbeen...

Lekker laten uitzwaren in de botten op een grote wei met weidegenoten...veel rennen en galopperen rechtuit..

Dan puppyhoofd met rust laten ipv als mens van alles willen wat ze niet snappen...

Ik vind het onzin, paard aan de hand opvoeden en dat kan moeiteloos, de kudde voedt ook op....een paard weegt 500-600 kg en als dat trekt of de andere kant op gaat ben je niks....respectvol opvoeden en met een goed karakter gaat dat moeiteloos...

Jammer dat amper 3 jarigen aan de bak moeten....wat is er mis met 4 jaar....je krijgt een stabieler paard en een lichamelijk sterker paard...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:56

Dus je mag je paard de eerste 5-6 jaar niet aanraken en niet te dicht in de buurt komen.

God verhoede dat hij zwaar overbelast wordt of het mentaal niet meer aankan als je een paar keer per week 10 minuutjes iets met hem doet.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:01

Het is en blijft subjectief. Ik vind 4 een mooie leeftijd, een ander 3 en weer een ander 8.

De groeischijven zijn interessant maar ik heb nog nooit een onderzoek gezien waarin effectief bewezen is dat het schadelijk is om licht aan het werk te gaan voor ze allemaal gesloten zijn. Als die er zijn, lees ik ze graag.

Vind het wel frappant dat ik veel verzorgpaarden reed van 10+ en 20+ zelfs, opgeleerd op 3 zoals toen normaal was, stonden wel allemaal op een lekker grote wei met maatjes. Stuk voor stuk harde, kerngezonde paarden waar nooit iets mee was. Mijn eigen paard die op haar 6de is ingereden is daarintegen een lopende rekening.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:05

xLes schreef:
Vind het wel frappant dat ik veel verzorgpaarden reed van 10+ en 20+ zelfs, opgeleerd op 3 zoals toen normaal was, stonden wel allemaal op een lekker grote wei met maatjes. Stuk voor stuk harde, kerngezonde paarden waar nooit iets mee was. Mijn eigen paard die op haar 6de is ingereden is daarintegen een lopende rekening.

Eens, ik heb er denk ik wel een stuk of 30 als het niet meer is gehad, die op 3 jarige leeftijd zadelmak zijn gemaakt en gewoon netjes met beleid zijn opgeleid en die zijn gewoon gezond oud geworden.

Pech kun je altijd een keer hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:09

Honden, katten, konijnen, cavia's, zelfs koeien (die op de keuring gaan) worden dingen op tijd geleerd omdat jonge dieren nu eenmaal gemakkelijker normaliseren en daarna wordt het bijgehouden zodat ze het niet vergeten (konijnen en cavia's hun tamheid verliezen), maar paarden zouden er opeens niet tegen kunnen.

Het is niet standaard dat het (regelmatig kort in de handen hebben in de opfokperiode) gebeurt, maar dat heeft in mijn ogen een heel andere oorzaak. De meeste paarden staan op afstand in de opfok of groeien op op grote bedrijven waarbij arbeid gewoon per uur betaald wordt. Het is veel goedkoper om daar wanneer je ze in gaat rijden even te overdonderen en in 5-6 weken de knoppen erop te zetten (in 1x 25 uur eraan besteden), dan ze spelenderwijs een paar keer per week 10 minuten in handen te hebben (als jaarling 25 uur over een jaar verdeeld (30 minuten per week), als tweejarige ±50 uur over een jaar verdeeld (60 minuten per week), en eventueel de jaren daarna voor het inrijden ook ±50 uur per jaar, maar dat is bij klassiek met 3 jaar inrijden niet aan de orde). Voor die 5-6 weken zet je ze dichtbij of op stal, terwijl met de opfok je ze ook steeds van het land moet halen, dat vaak ook nog eens verder weg ligt (alleen dat kost al extra tijd).

Ja, er moet ontzettend opgelet worden dat de paarden geleerd wordt uit je persoonlijke ruimte te blijven. Veulens die veel geknuffeld worden, leren dat die persoonlijke ruimte er niet is bij mensen en vaak ook dat ze mensen opzij kunnen duwen. Maar dat slechte opvoeding gemakkelijker is, betekent niet dat het per se gebeurt. Anderzijds heb ik in de wei het voorbeeld staan van een paard dat juist met inrijden in eerste instantie niet goed in handen geweest is en daarna te langdurig intensief getraind is, omdat het toen allemaal moest. Laten we maar zeggen dat dat niet bepaald alleen maar feest is.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:16

xLes schreef:
Het is en blijft subjectief. Ik vind 4 een mooie leeftijd, een ander 3 en weer een ander 8.

De groeischijven zijn interessant maar ik heb nog nooit een onderzoek gezien waarin effectief bewezen is dat het schadelijk is om licht aan het werk te gaan voor ze allemaal gesloten zijn. Als die er zijn, lees ik ze graag.

Een fysiek en geestelijk gezond en stabiel paard is natuurlijk ook niet enkel kijken wanneer de groeischijven zijn gesloten, een paard word ook fysiek sterk door veel vrije beweging op verschillende ondergronden.
Op jonge leeftijd ligt hier al een basis, bv. ook voor gezonde sterke hoeven.
Een paard op stal houden en wachten tot de schijven zijn gesloten is ook niet zo handig.
In die zin is het allemaal subjectief idd

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:34

Mizora schreef:
Het is niet standaard dat het (regelmatig kort in de handen hebben in de opfokperiode) gebeurt, maar dat heeft in mijn ogen een heel andere oorzaak. De meeste paarden staan op afstand in de opfok of groeien op op grote bedrijven waarbij arbeid gewoon per uur betaald wordt. Het is veel goedkoper om daar wanneer je ze in gaat rijden even te overdonderen en in 5-6 weken de knoppen erop te zetten (in 1x 25 uur eraan besteden), dan ze spelenderwijs een paar keer per week 10 minuten in handen te hebben (als jaarling 25 uur over een jaar verdeeld (30 minuten per week), als tweejarige ±50 uur over een jaar verdeeld (60 minuten per week), en eventueel de jaren daarna voor het inrijden ook ±50 uur per jaar, maar dat is bij klassiek met 3 jaar inrijden niet aan de orde). Voor die 5-6 weken zet je ze dichtbij of op stal, terwijl met de opfok je ze ook steeds van het land moet halen, dat vaak ook nog eens verder weg ligt (alleen dat kost al extra tijd).

Ja, er moet ontzettend opgelet worden dat de paarden geleerd wordt uit je persoonlijke ruimte te blijven. Veulens die veel geknuffeld worden, leren dat die persoonlijke ruimte er niet is bij mensen en vaak ook dat ze mensen opzij kunnen duwen. Maar dat slechte opvoeding gemakkelijker is, betekent niet dat het per se gebeurt. Anderzijds heb ik in de wei het voorbeeld staan van een paard dat juist met inrijden in eerste instantie niet goed in handen geweest is en daarna te langdurig intensief getraind is, omdat het toen allemaal moest. Laten we maar zeggen dat dat niet bepaald alleen maar feest is.

Ook in de grote opfokbedrijven komen paarden gewoon met regelmaat in handen, anders zou het naar de smid gaan en ontwormen een enorm gevecht worden en daar zit een opfokbedrijf ook niet op te wachten.

Dan geef jij aan dat een paard zadelmak maken in 5 a 6 weken ( vind ik nog lang) overdonderen is. Waarom vind jij dat? Wie zegt dat het voor een paard overdonderen is? Dat is wederom vermenselijken. En meestal doen we dat omdat we zelf het spannend en moeilijk vinden en daarom het paard dat ook maar moeilijk moet vinden.

Hier kwamen ze vroeger op maandag binnen, dinsdag hoofdstel en aan de longe, woensdag zadeltje erop, donderdag vrij, vrijdag ruiter erop, en zondag al een klein sprongetje onder de man.
En na die week werden ze 3 x per week een kwartiertje gereden.
Alle bedrijven die ik ken deden het ook op die manier ( niet altijd met een sprongetje) geen enkel paard heeft daar een tik van mee gekregen, zijn allemaal stabiele evenwichtige paarden geworden die fijn in de sport of recreatie hebben gelopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:40

Moderatoropmerking:
Aangezien dit niet echt een rijtechnische discussie is, maar meer gaat om de leeftijd waarop je een paard al wat klusje kunt laten doen verplaats ik het topic even naar PP :-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:54

Ik vind dat omdat ik de paarden op het trainingscentrum zie verschijnen waarmee het mis is gegaan. En ik zie hoeveel tijd paarden nodig hebben om het te processen. Ik zie ook de paarden die hier vanaf groen ingereden worden, en hoewel de paarden inderdaad stabiele paarden worden, zie ik ook hoe moe ze er van zijn. Ik geloof er niet in.

Wat ik aan opfokverhalen hoor, zowel hier op bokt als in mijn omgeving, is dat toch over het algemeen tussen de hoefsmidbeurten door 1 of 2x in handen (dus maximaal eens per maand), verder voornamelijk een kwestie van handige hoefsmeden en zo nodig klemzetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:27

Ik deed veulen abc vanaf dag 1 en dan echt hele korte sessies. Met mama in de kudde en kon ze pakken wanneer ik wilde, ermee lopen, hoefjes verzorgen, afspuiten etc. Ook als we maanden weg bleven.

De plek waar wij voor kozen, liepen ze gewoon enkele keren per dag door de kudde of reden er doorheen en omdat de merries goed gewend waren aan mensen, zijn er nooit veulens geweest met angst of problemen. Gewoon, handige, ervaren paarden mensen die niks teveel deden. Koste ons niks extra dat ze er doorheen liepen ter controle en hun eigen kostbare paarden stonden er ook.

Er is in Nederland wel een ontzetten groot gebrek aan goede opfok. Veulens bij elkaar zonder opvoeders. Recht toe, recht aan weilanden. Te jong van de moeder af zo een kudde van jong spul in etc.

Gimme-spurs, Omdat dat veel gebeurt. Dat jij je paard daarna in de kudde laat lopen is prima, maar het gaat om het geheel.
Het aantal probleempaarden in Nederland is echt heel groot en daar wordt behoorlijk dik aan verdiend.

Ik heb zelf ook weleens een paardje gekocht dat nog niet ingereden zou zijn rond zijn 5e. Daar begonnen we mee en was duidelijk wel iets mee geprobeerd. Kwamen we later ook achter. Mensen krijgen het niet voor elkaar en knallen ze dan nog een jaartje op de wei. Niet snappend, dat wat er verkeerd gaat ook in blijft zitten.
Merries die lastig zijn, moeten maar eerst een veulen krijgen, want daar worden ze rustiger/makkelijker van.......

Het is de mens die het zo geweldig vindt dat ze een dekje, singeltje en bitje hebben aangeleerd. Het is de mens zonder enig geduld en per se een jong paardje wil hebben. Paarden hebben er totaal geen baadt bij en doen alles net zo braaf en makkelijk als je het goed doet, wanneer ze 8 zijn bijv. Je moet er alleen niks aan verknallen voor die tijd.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:43

[/quote]
Voor een kwalitatief goed paard is z niet moeilijk. De enige reden dat veel mensen vallen over een 6 jarige die Z loopt is omdat de mens/ruiter dat zelf moeilijk vindt.[/quote]

Die kwaliteit zit denk ik ook in een stuk karakter/instelling; je moet een paard soms ook afremmen en hem beschermen.
Het kan dus zijn kracht zijn en tevens zijn valkuil[/quote]

Ik zeg ook niet dat het te moeilijk zou zijn. Ik ben juist van mening dat elk goed opgeleid en correct getraind paard het Z zou moeten kunnen halen. Maar dan nog al zou een paard het kunnen qua moeilijkheidsgraad, dan nog kunnen de oefeningen te zwaar zijn voor het lichaam en kunnen er dingen beschadigen. Alle paarden die gereden worden hebben beschadigde gewrichten, en dit wordt alleen maar erger als je er op zo’n jonge leeftijd al op gaat zitten. De kwaliteit kan dus inderdaad zijn valkuil worden, veel heel talentvolle paarden zijn op jonge leeftijd kapot en zul je op latere leeftijd niet in de sport zien. Juist omdat ze het allemaal makkelijk aan konden, maar dat betekent niet dat je het lichaam niet ontzettend kunt beschadigen en dat ze er niets aan over houden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:09

Z stelt werkelijk niks voor, met alle respect, ik ken voorbeelden van paarden die van alles mankeren maar toch z lopen, zelfs hoger. puur op karakter, op werkinstelling.
En idd, dan komen ineens de “problemen”.
En gaan geruchten uit de verzekeringswereld waarin word gesuggereerd dat een sportpaard in Nederland gemiddeld 7/8 jaar word.
Dit vind ik geloofwaardig.
Hoewel er mensen zijn die verklaren dat dit komt omdat veel paarden jong sterven in de opfok dus daarom de gemiddelde leeftijd laag is.
Is denk zelf dat het best een rieël cijfer is en dat (jonge) belasting daar een oorzaak van is.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:29

Als je meeneemt dat de meeste verzekeringen paarden op hun 15de eruit knikkeren, denk ik niet dat die cijfers representabel zijn.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:37

xLes schreef:
Als je meeneemt dat de meeste verzekeringen paarden op hun 15de eruit knikkeren, denk ik niet dat die cijfers representabel zijn.

Is dat zo? Mijn paard is 16 en nog niks vernomen vd verzekering

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:45

Festeropre schreef:
xLes schreef:

Is dat zo? Mijn paard is 16 en nog niks vernomen vd verzekering

Mijn paard zat jaren in de verzekering (dom dom dom). Totdat hij 18 werd. Of ik maar even meer wilde gaan betalen. Maar bij afkeur of dood was ie ineens ook flink minder waard...

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 20:49

Ok, ze kunnen toch niet zomaar van contract afwijken?
Of zijn dat dan de kleine lettertjes...
Begreep wel dat het moeilijk is om in te stappen vanaf een bepaalde leeftijd.
Ik vind het wel interessant, zou best eens meer transparantie willen op verzekeringszaken, echt benieuwd naar werkelijke cijfers...
Maar dat zullen we waarschijnlijk nooit helemaal weten.
Maar is OT