Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Coca2018 schreef:Nottinghill schreef:Ik snap de toegevoegde waarde gewoon niet om zo vroeg te beginnen, een paard van 4 kan je ook zonder problemen desensibiliseren. In mijn ogen is de enige reden er achter, dat je dan zo snel mogelijk door kan gaan met het rijden en de training. Want tijd is geld. Tegenwoordig rijden paarden al op 6-jarige leeftijd in het Z, terwijl ze dan nog niet eens volgroeid zijn, en daar zware oefeningen moeten uitvoeren..
Voor een kwalitatief goed paard is z niet moeilijk. De enige reden dat veel mensen vallen over een 6 jarige die Z loopt is omdat de mens/ruiter dat zelf moeilijk vindt.
Nottinghill schreef:Ik snap de toegevoegde waarde gewoon niet om zo vroeg te beginnen, een paard van 4 kan je ook zonder problemen desensibiliseren. In mijn ogen is de enige reden er achter, dat je dan zo snel mogelijk door kan gaan met het rijden en de training. Want tijd is geld. Tegenwoordig rijden paarden al op 6-jarige leeftijd in het Z, terwijl ze dan nog niet eens volgroeid zijn, en daar zware oefeningen moeten uitvoeren..
Gimme_Spurs schreef:Nottinghill schreef:Ik snap de toegevoegde waarde gewoon niet om zo vroeg te beginnen, een paard van 4 kan je ook zonder problemen desensibiliseren. In mijn ogen is de enige reden er achter, dat je dan zo snel mogelijk door kan gaan met het rijden en de training. Want tijd is geld. Tegenwoordig rijden paarden al op 6-jarige leeftijd in het Z, terwijl ze dan nog niet eens volgroeid zijn, en daar zware oefeningen moeten uitvoeren..
Dat geldt misschien voor de sporters onder ons, maar ik ben een hobbyist. Dus tijd en geld kan ik los zien van elkaar. Er is een meningsverschil (en dat zal er altijd blijven) want ik zie het probleem niet van een (langzame) opbouw in (goede) training. Ik vind niet dat ik mijn paard hiermee beschadig.
superpony schreef:Een paard van 2 hoort helemaal niet op stal. Die hoort het abc-tje te kennen en af en toe contact met mensen en verder niet. Lang genoeg bij de moeder en daarna een kudde met opvoeders doet meer dan wat mensen kunnen. Leer met volwassen paarden en breng dat later op je jonge paard over. Sterk? Paarden zijn altijd sterk, maar dat weten ze in een normale situatie helemaal niet.
Door teveel te doen en dat is vrijwel alles wat mensen doen zoals je leest, krijg je eerder problemen, dan als je het niet doet.
De meest voorkomende problemen;
Gedrag; maar daar zijn dan weer poedertjes en speciale trainers voor
Rijproblemen: dan een hardere aanpak, poedertjes, bijzet teugels etc
Gezondheid: Allerlei voer, poedertjes, vage artsen en therapeuten
beenproblemen; vooral veel op stal, diverse vage therapeuten, dure poedertjes, speciaal beslag etc. Met heel vaak 0,0 resultaat.
Het grootste probleem is dat mensen niet zien dat een probleem bij de basis ligt. Ze willen alleen het probleem oplossen, omdat het paard voor de mens functioneel moet zijn en blijven. Erkennen dat er heel veel mis gaat in de basis, dus fok, opfok, opvoeding, training, management, kost geld, geduld en dus tijd....
Er is geen enkele goede reden langsgekomen, waarom je met een jong paard moet werken, behalve geld, geld en geld. Een veulen aanschaffen is goedkoper denkt men, een jong paard gebruiksklaar verkopen levert sneller geld op etc.
Het is ook BS dat een ouder paard niet kan leren. Mijn 25jarige heeft de afgelopen 5 jaar bij osn nog veel geleerd na een zwaar en hard leven.
Ik heb een hele sterke band met onze paarden. Maar meer omdat ik alles zelf doe en dus ook elke dag in hun mini pp bezig ben, ik veel contact met ze heb etc. Kan bij 3 ( andere is shet ) er zo opspringen en gebeurt niks. Rij op 1 in bos met halster, zonder zadel met de andere 3 ernaast in stap en draf zonder problemen, ook al zou eentje alleen op shank te rijden zijn. De 4e keer dat ik erop zat, reed ik hem al zonder hoofdstel. Dat weten die paarden verder helemaal niet dat wij dat allemaal zo belangrijk vinden.
Wij hebben geleerd in stappen van; dekje, singeltje, bitje, hangen etc. Als we hadden geleerd zonder iets achterste voren op een paard te gaan zitten en aan de staart te trekken, hadden we nu allemaal zo rond gereden.
xLes schreef:Vind het wel frappant dat ik veel verzorgpaarden reed van 10+ en 20+ zelfs, opgeleerd op 3 zoals toen normaal was, stonden wel allemaal op een lekker grote wei met maatjes. Stuk voor stuk harde, kerngezonde paarden waar nooit iets mee was. Mijn eigen paard die op haar 6de is ingereden is daarintegen een lopende rekening.
xLes schreef:Het is en blijft subjectief. Ik vind 4 een mooie leeftijd, een ander 3 en weer een ander 8.
De groeischijven zijn interessant maar ik heb nog nooit een onderzoek gezien waarin effectief bewezen is dat het schadelijk is om licht aan het werk te gaan voor ze allemaal gesloten zijn. Als die er zijn, lees ik ze graag.
Vind het wel frappant dat ik veel verzorgpaarden reed van 10+ en 20+ zelfs, opgeleerd op 3 zoals toen normaal was, stonden wel allemaal op een lekker grote wei met maatjes. Stuk voor stuk harde, kerngezonde paarden waar nooit iets mee was. Mijn eigen paard die op haar 6de is ingereden is daarintegen een lopende rekening.
Mizora schreef:Het is niet standaard dat het (regelmatig kort in de handen hebben in de opfokperiode) gebeurt, maar dat heeft in mijn ogen een heel andere oorzaak. De meeste paarden staan op afstand in de opfok of groeien op op grote bedrijven waarbij arbeid gewoon per uur betaald wordt. Het is veel goedkoper om daar wanneer je ze in gaat rijden even te overdonderen en in 5-6 weken de knoppen erop te zetten (in 1x 25 uur eraan besteden), dan ze spelenderwijs een paar keer per week 10 minuten in handen te hebben (als jaarling 25 uur over een jaar verdeeld (30 minuten per week), als tweejarige ±50 uur over een jaar verdeeld (60 minuten per week), en eventueel de jaren daarna voor het inrijden ook ±50 uur per jaar, maar dat is bij klassiek met 3 jaar inrijden niet aan de orde). Voor die 5-6 weken zet je ze dichtbij of op stal, terwijl met de opfok je ze ook steeds van het land moet halen, dat vaak ook nog eens verder weg ligt (alleen dat kost al extra tijd).
Ja, er moet ontzettend opgelet worden dat de paarden geleerd wordt uit je persoonlijke ruimte te blijven. Veulens die veel geknuffeld worden, leren dat die persoonlijke ruimte er niet is bij mensen en vaak ook dat ze mensen opzij kunnen duwen. Maar dat slechte opvoeding gemakkelijker is, betekent niet dat het per se gebeurt. Anderzijds heb ik in de wei het voorbeeld staan van een paard dat juist met inrijden in eerste instantie niet goed in handen geweest is en daarna te langdurig intensief getraind is, omdat het toen allemaal moest. Laten we maar zeggen dat dat niet bepaald alleen maar feest is.

Festeropre schreef:xLes schreef:Als je meeneemt dat de meeste verzekeringen paarden op hun 15de eruit knikkeren, denk ik niet dat die cijfers representabel zijn.
Is dat zo? Mijn paard is 16 en nog niks vernomen vd verzekering