Het rijden echt het belangrijkst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:48

Pipodipo schreef:
Cinnepin schreef:
Dat vraag ik me af.

ik zie het om me heen, ik lees het op internet...we moeten altijd maar rijden.
Ben je te zwaar voor je paard? Naja het is toch voor je plezier he..
Heb je na je werk wat minder tijd? Ja sorry dan mest ik morgen wel uit, wilde even gaan rijden...
Is het warm buiten? Ja ik wil toch trainen voor die wedstrijd, of ik vind het zo lekker om in het zonnetje te rijden,..'
Is het paard oud? Heeft het een blessure? Zoeken we een goed huisje waar hij verder kan genieten en zo kan ik wel uren doorgaan.

Is het rijden voor veel mensen dan echt het belangrijkste wat er is? Heb je daar je paard voor?

Met warme temperaturen rijd ik niet...paard is al veel sneller over verhit als ik. Als mijn paard zijn dag niet heeft ( en ja dat merk ik ), prima heb ik ook wel eens niet, laat ik hem met rust.
Ff weinig tijd? Zorg ik liever dat zijn weiland en stal schoon zijn dan dat ik ga rijden.
Is het paard oud of geblesseerd? Kan je toch ook lekker knuffelen/poetsen/wandelen?

Of mensen met een slecht passend zadel als antwoord...ja volgende week komt er een ander en wilde toch ff doortrainen....

Ben ik de enige die er zo over denkt? Dat je een vriendschap hebt met het dier en je het beste voor hebt met het dier ipv alleen aan rijden te denken?

Je brengt me op een idee. Misschien kunnen we bij het beheer vragen of ze een nieuwe prijs uit kunnen rijken aan de Heiligste Bokker. Volgens mij ben je wel een goede gegadigde hiervoor.

Maar om antwoord te geven op je vraag: het is prachtig weer, er staat een gezond paard, de verzorging is uitstekend, er zijn goede spullen, een schone stal, fijne bodem en frisse zin om lekker aan de slag te gaan en fijn te trainen. Voor de ruiter ook goed trouwens, bewegen is gezond en paardrijden is ook goed om de gedachten even te verzetten. Dus waarom zo negatief over rijden en waarom van die opmerkingen die verwijtende bedoeld zijn? Paardrijden is een hele uitdagende sport en niet iedereen lukt het om het goed te leren. Het is niet alleen voor je lijf een pittige sport, maar ook mentaal moet je best je mannetje (m/v) staan om goed te leren paardrijden. Je moet je paard goed managen, maar jezelf ook. Als je dat niet kan, dan kun je je beter houden bij poetsen en wandelen inderdaad.

Sluit me volledig bij deze reactie aan. Primair heb ik een paard om op te rijden zo simpel is dat. Voor de wandelingen en het kroelie kroelie gedeelte heb ik twee geweldig honden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:51

Laurora schreef:
Jeetje, wat een lelijke reactie zeg, is dat nou echt nodig.... :n
Ik begrijp TS haar vraag heel goed. Ik zie ook steeds meer mensen in mijn omgeving die het rijden echt belangrijker lijken te vinden dan de gezondheid van hun paard.
Ik vind dit een uiterst zinvol en interessant onderwerp, er is een mooi gesprek gaande met niks meer dan respect en begrip en dan kom jij er even zo tussendoor walsen met je nare reactie.

Net zo op de teentjes getrapt voelen joh. Een andere dan jou mening is niet perse naar. Of moeten we allemaal meezingen en ja en amen knikken? Dan is er ook geen discussie meer, willen we ook niet toch?

Michelle_

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:53

Ik heb al 11 jaar niet op mijn paard gereden.
Ook de shet staat al 5 jaar in het zelfde rusthuis.
Ik vond het jammer dat ik moest stoppen met rijden maar nu zou ik niet anders meer willen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:54

anjali schreef:
Shirley schreef:
Geweldig plaatje, mooney :D

Inderdaad,midden in de roos!

Geweldig, deze prent vat de hele discussie samen in een leuke tekening. Einde discussie zou je denken.
Iedereen lol met de knol, maar op heel veel verschillende manieren.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 20:58

FatCat schreef:
Cinnepin schreef:
ik zie het om me heen, ik lees het op internet...we moeten altijd maar rijden.
Ben je te zwaar voor je paard? Naja het is toch voor je plezier he..
Heb je na je werk wat minder tijd? Ja sorry dan mest ik morgen wel uit, wilde even gaan rijden...
Is het warm buiten? Ja ik wil toch trainen voor die wedstrijd, of ik vind het zo lekker om in het zonnetje te rijden,..'
Is het paard oud? Heeft het een blessure? Zoeken we een goed huisje waar hij verder kan genieten en zo kan ik wel uren doorgaan.

Even terug naar de OP.

Wat is er trouwens mis met het laatste - past toch helemaal niet in het rijtje?

Paard weg naar een ander en kopen er een ander paard voor terug. Zo moet je het zien ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:16

mooney schreef:
:D Ik heb mijn pony's ook als huisdier, zoals aangegeven in een eerder bericht. Dus ik snap je eerste zin niet zo goed, maar verder zijn we het volgens mij juist eens :)

Oh sorry, ik zie nu dat ik jouw eerste zin verkeerd heb gelezen! Ik las slechts in plaats van slecht. |o Een letter verkeerd en je zin heeft een heel andere betekenis. Ik dacht dus dat je bedoelde dat er geen bokkers zijn die hun paard hebben gekocht om er slechts voor te zorgen. (dus zonder rijden als doel) Nou ik dus wel.. Maar goed dat staat er helemaal niet. Komt er van als je tussen alle bedrijven door nog even op bokt zit, haha.

Dan zijn we het dus helemaal met elkaar eens! ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:34

Ik heb mijn huidige paarden niet specifiek voor het rijden. Toen ik nog sportruiter was, was dat wel meer zo (maar nooit ten koste van het paard overigens).
Ik heb mijn huidige Ijslandse paarden en shet echt meer als huisdieren, waar ik als het meezit ook nog leuke dingen mee kan doen zoals rijden of mennen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:35

CharleyT schreef:
Laurora schreef:
Jeetje, wat een lelijke reactie zeg, is dat nou echt nodig.... :n
Ik begrijp TS haar vraag heel goed. Ik zie ook steeds meer mensen in mijn omgeving die het rijden echt belangrijker lijken te vinden dan de gezondheid van hun paard.
Ik vind dit een uiterst zinvol en interessant onderwerp, er is een mooi gesprek gaande met niks meer dan respect en begrip en dan kom jij er even zo tussendoor walsen met je nare reactie.

Net zo op de teentjes getrapt voelen joh. Een andere dan jou mening is niet perse naar. Of moeten we allemaal meezingen en ja en amen knikken? Dan is er ook geen discussie meer, willen we ook niet toch?

Heb je überhaupt gelezen waar ik op reageerde?
Ik reageerde op, ik quote:

Citaat:
Je brengt me op een idee. Misschien kunnen we bij het beheer vragen of ze een nieuwe prijs uit kunnen rijken aan de Heiligste Bokker. Volgens mij ben je wel een goede gegadigde hiervoor.

Ik vond dit niet aardig overkomen, noch een waardevolle toevoeging aan de discussie.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:39

Ik ben zelf geen hele fanatieke rijder, maar kan wel plezier hebben in een ritje.
Daarentegen heb ik een aantal paarden staan die niet gereden (kunnen) worden, zoals een jaarling en een 2 jarige en 1 met een gevoelige rug, dan nog een drachtige fokmerrie.
Met hun word gewandeld en gelongeerd. De dieren die wel gereden worden, rij ik ook niet elke dag omdat ik naast een drukke baan, ook gewoon niet de tijd heb om ze allemaal te rijden :)

Als ik ze nooit meer kan rijden zal ik voornamelijk balen dat een ander met ze aan de slag zal 'moeten' gaan.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 21:57

Cinnepin schreef:
Paard weg naar een ander en kopen er een ander paard voor terug. Zo moet je het zien ;)

Sorry ik snap het nog steeds niet :') :o?

Dus als het paard kreupel is zoekt men een fijne nieuwe geschikte plek voor en dan kopen ze een nieuw paard welke toch bereden kan worden?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 21:58

ja!

debberley83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:05

mooney schreef:
Ik denk dat er sowieso geen bokker is die een paard heeft gekocht om er slecht voor te gaan zorgen, dus ik denk dat niemand hier gaat zeggen dat hij het welzijn/gezondheid van haar paard ondergeschikt vindt. Echter denk ik wel dat er genoeg mensen op bezoek kunnen gaan bij iemand die heel tevreden is over hun management van hun paard en toch wel schrikken. Dat is omdat iedereen andere ideeën heeft over wat het betekent om goed voor een paard te zorgen. Een beetje het idee van dit plaatje:
[ Afbeelding ]

Ik denk dus dat je in een discussie als deze nooit helemaal tot de kern gaat komen, maar het blijft inderdaad wel interessant om verschillende visies te lezen.

Dit inderdaad ... en laat elkaars visie in waarde. Iedereen koopt een paard met een doel en dat verschilt per persoon. 'Paardenmensen' kunnen het elkaar zo moeilijk maken soms want eigen mening is de waarheid toch

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:07

Ik heb 2 ontzettend lieve en brave bijrijdpaarden. Beide op leeftijd en de laatste keer dat ik er op zat is ruim een jaar geleden haha. Evengoed 2x per week daar. Ik vind alles er om heen net zo fijn :) optimale ontspanning. Dus nee, voor mij ( en ook voor de eigenaresse ) is rijden zeker niet het belangrijkst! Gelukkig maar :)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:11

@Cinnepin Maar wat is er daar mis mee? Als het kreupele paard zo een fijn leven kan hebben?

Als mijn paard niet meer bereden kan worden ga ik ook gewoon een fijn plekje voor haar vinden hoor. Wellicht blijft van ze officieel van mij (of ik moet echt een betrouwbaar adres voor haar vinden, of een plek als fokmerrie) maar komt ze wel verder van huis te staan, op plek waar het wat goedkoper is.

Natuurlijk ga ik haar missen. Maar een paard is, allesinds niet voor mij, niet hetzelfde als een kat of hond. Het is een heel andere soort band. We zijn een team. En natuurlijk zou ik haar missen, maar zolang zij gelukkig is ben ik ook gelukkig. En mijn paard gaat mij echt niet missen hoor mocht ze verder van huis komen te staan op een adres met veel weidegang.

Dus volgens jou mag ik geen andere paard kopen tot mijn fictieve kreupele merrie dood is?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:13

Ik zou niet snel een paard kopen waarvan ik bij voorbaat al weet dat ik er niet op kan rijden, maar wat ik koop blijft hier tot zijn/haar dood. Mocht het dus zo zijn dat het paard om wat voor reden dan ook niet meer bereden zou kunnen worden dan zou dat jammer zijn, maar dan is het niet anders en dan vermaken we ons wel op een andere manier :D

Verder staat goede verzorging uiteraard altijd op nummer 1.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 22:17

FatCat schreef:
@Cinnepin Maar wat is er daar mis mee? Als het kreupele paard zo een fijn leven kan hebben?

Als mijn paard niet meer bereden kan worden ga ik ook gewoon een fijn plekje voor haar vinden hoor. Wellicht blijft van ze officieel van mij (of ik moet echt een betrouwbaar adres voor haar vinden, of een plek als fokmerrie) maar komt ze wel verder van huis te staan, op plek waar het wat goedkoper is.

Natuurlijk ga ik haar missen. Maar een paard is, allesinds niet voor mij, niet hetzelfde als een kat of hond. Het is een heel andere soort band. We zijn een team. En natuurlijk zou ik haar missen, maar zolang zij gelukkig is ben ik ook gelukkig. En mijn paard gaat mij echt niet missen hoor mocht ze verder van huis komen te staan op een adres met veel weidegang.

Dus volgens jou mag ik geen andere paard kopen tot mijn fictieve kreupele merrie dood is?

Ik heb toch nergens gezegd dat iets fout is? Alleen hoe ik het zou doen...de band belangrijker dan rijden. Tuurlijk rijd ik ook wel, maar niet heel vaak en als hij blijvend geblesseerd is ga ik geen ander rijpaard zoeken ofzo...maar zeg ik dat het fout is als je wel doet? Nee

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:23

Klopt - je zegt niet letterlijk dat het fout is.

Maar in de OP maakt het wel deel uit van het lijstje, waarbij de andere punten het welzijn van het paard worden genegeerd (niet uitmesten waar wel willen rijden, niet rekening houden met warm weer, toch rijden ookal ben je te zwaar of heb je een slechtpassend zadel)

Daarom dus ook mijn reactie , die hoort helemaal niet in het lijstje thuis. Want als er een passende thuis wordt gezocht voor het dier, dan stel je het welzijn juist voorop.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:55

De vraag die in mij opkomt is: is de emotionele waarde die we hechten aan het paard afhankelijk van diens (on)mogelijkheden en waarom is dat dan?

Zo heb ik 4 jaar geleden een jaarling gekocht die ik nu licht inrijd. Voor mij stijgt de emotionele waarde niet met het inrijden: hij is nog hetzelfde paard als vorig jaar. Er wordt alleen een discipline toegevoegd aan onze mogelijkheden.

Toch werkt het dus niet voor iedereen zo. Is het paard dan toch het 'gebruiksvoorwerp' waarmee we onze sport beoefenen? En als het ons doel niet kan dienen, vermindert dan de behoefte om tijd met het dier door te brengen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 23:29

Wijslander schreef:
De vraag die in mij opkomt is: is de emotionele waarde die we hechten aan het paard afhankelijk van diens (on)mogelijkheden en waarom is dat dan?

Lijkt mij dat het antwoord alleen: "zowel ja als nee" kan zijn. Voor de één wel, voor de ander niet. Ik denk dat we daar wel over uit zijn.

Ik sta dan aan de nee-kant. Voor mij hangt de emotionele waarde samen met dingen als het karakter van het paard en met wat ik van dat paard geleerd heb. De paarden waar ik van geleerd heb en/of nog steeds leer zijn me heel dierbaar.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 23:38

Ten eerste wil ik graag melden dat ik mijn paard nóóit zou rijden in hitte, bij blessureleed, slecht passende zadels, als ik het idee zou hebben dat zij het niet leuk vond, etc. etc.

Maar een paard heb je toch om op te rijden of om mee te mennen? Als je er niet mee kan rijden/mennen, is een paard dan niet een grote hond geworden? Want alle andere dingen die ik met mijn paard kan, kan ik ook allemaal met mijn hond.
Beter gezegd, mijn hond is zindelijk en zijn poep hoef ik niet op te ruimen, die van mijn paard wel. :+

Overigens, ik kan het wel goed begrijpen als een een onberijdbaar/onmenbaar paard koopt als weidemaatje, of omdat je het dier al lange tijd hebt en er emotionele waarde aan hebt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 23:46

Voor mij nu een heel actueel topic. Shet gekocht heb hem nu 3.5 jaar. Met als doel: mennen, leuke dingen doen, wedstrijden, mennen op de Veluwe, op vakantie samen etc etc.
Hij is nu 6 jaar en we hebben door ziekte en blessures van hem nog helemaal niets van dat lijstje af kunnen schrappen.

Hij moet nu waarschijnlijk met pensioen met 6 jaar.
Aan de ene kant voor mij een hard gelag omdat ik niet meer kan doen waar ik hem voor had. Maar..... het is zo ongelooflijk mijn vriendje, hij heeft zo'n prachtig karakter, dat ik direct al zei "die gaat alleen horizontaal bij me weg"
Ik zal alles doen wat in mijn macht ligt om hem nog een fijn leven te geven, bij mij het liefste of anders op andere fijne plek, maar ikk zal hem nooit weggeven of verkopen oid.

Ik heb voor hem gekozen toen ik hem kocht en als ik dan niet meer kan doen met hem wat ik wil dan is dat maar pech voor mij. Hij verdient het niet om van huis tot huis te laten gaan de komende jaren of ergens staan te verpieteren oid.
Dus ik zal voor hem zorgen. Ook al betekent dat dat ik geen andere erbij kan kopen om te gaan mennen. Alles voor mijn vriendje <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 23:53

DreamGuide schreef:
Maar een paard heb je toch om op te rijden of om mee te mennen? Als je er niet mee kan rijden/mennen, is een paard dan niet een grote hond geworden? Want alle andere dingen die ik met mijn paard kan, kan ik ook allemaal met mijn hond.
Beter gezegd, mijn hond is zindelijk en zijn poep hoef ik niet op te ruimen, die van mijn paard wel. :+

Een paard is toch een heel ander soort wezen dan een hond?

Overigens zijn mijn paarden ook zindelijk, ze hebben vaste mestplekken. Ik vraag me nu ook heel erg af waar jij woont, hier in de stad moet je namelijk de stront van je hond oprapen en in een daarvoor bestemde bak doen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 01:39

DreamGuide schreef:

Maar ik hou bijvoorbeeld helemaal niet van honden, dus zou nooit een hond nemen.
Tuurlijk is rijden leuk, maar zou ik mn hele leven alleen "hondendingen" met mn paard kunnen doen, prima, so be it, dan heb ik lekker een reuzehond :Y)
Als ik dan wil rijden leen of huur ik ergens wel een.
Ik hou van mijn paard omdat ze is wie ze is, daarom heb ik haar ook gekocht, niet omdat ik wil paardrijden.

Ik begrijp dat dit anders kan zijn als je een paard koopt omdat je graag wil paardrijden. Dan snap ik opk dat je een ander huisje voor hem/haar zoekt als je niet meer kan rijden, ik zou het zelf alleen nooit doen omdat ik rijden gewoon niet belangrijk vind.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 02:11

Ik heb mijn paard gekocht om in principe gewoon mee te gaan rijden...echter staat bij mij het welzijn voorop op welke manier dan ook.
Ik ben op dit moment te zwaar om op mijn (of uberhaupt een paard vind ik) te gaan zitten...hoewel ik mijn paard wel gekocht heb voor het rijden, stap ik niet op mijn paard omdat het voor zijn welzijn en lichaam niet goed is dat ik daarop zit met mijn gewicht. Ik ben dan ook bezig om af te vallen zodat ik straks wel weer met een fatsoenlijk gewicht op mijn paard kan zitten.
Mijn paard heeft een korte rug en hoewel ik zeker 18/18,5 inch nodig heb kwa zadelmaat, past er op mijn paard zijn rug net aan 17,5 inch...hij heeft dus momenteel een goed passend zadel voor hem maar 1 waar ik dus met mijn dikke kont niet in pas...oftewel, weer een reden om toch nog maar even niet op mijn paard te gaan zitten tot ik er wel in pas. Het welzijn staat ten alle tijden voorop, maar daarmee is niet gezegt dat rijden noet belangrijk is voor ons, dit is het namelijk wel en het is een behoorlijk dure knuffel om alleen maar voor de knuffels en kusjes en kroelmomenten aan te houden...ik ben dus bezig met flink afvallen en hoop einde van het jaar weer eens zelf op zijn rug plaats te kunnen nemen, tot die tijd heb ik 2 fantastische lieve bijrijdsters dus hem lekker rijden en fit houden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 02:38

Mijn paard is idd een grote hond :) sinds ik geleerd heb hoe belangrijk een goede band is met je paard, en hoeveel je ernaast kan doen, is bij mij welzijn heel belangrijk geworden, en rijden veel minder.