Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Suzanne F. schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook wel van opkijk. Een paard is geen fiets die je even uit de schuur haalt om te gaan fietsen als je daar zin in hebt. Voor mij is een paard in ieder geval veel meer. Maar misschien ga ik daar wel te ver in. Daarom heb ik ook geen paarden meer, het trekt een enorme weerslag op je leven. En op de volpension manier waar je maar 3-4 keer in de week gaat is dit veel beter te combineren natuurlijk. Maar zo zou ik geen paard willen en kunnen hebben.
enjoy86 schreef:Ik verbaas me er best over hoeveel paarden-eigenaren maar een enkele of paar keer per week naar hun paard gaan omdat ze het niet vaker halen.
Mijne staat ook in volpension, hij wordt prima verzorgd, maar toch ga ik iedere dag. (ook al rij ik hem nog maar een keer of 2-3 per week, omdat hij nog jong is) Toch wil ik mijn paard iedere dag effe zien, ik ken hem als geen ander en weet meteen als er wat scheelt.
(ik werk ook fulltime, heb een huishouden en gezin, ga wanneer mijn kleine slaapt, ben dus altijd pas rond 20.30 op stal- tot een uur of 10)
Dat je het niet haalt om vaker dan 2-3 keer per week bij je paard langs te gaan, kan ik moeilijk begrijpen. (begrijp me niet verkeerd, dit is geen verwijt, het is ieders goed recht, maar ik denk dat je dan andere prioriteiten hebt, want het zou toch wel haalbaar moeten zijn om snel even langs te gaan)
Iemand verwoordde het heel eerlijk, het was niet haar lifestyle, ze zou in principe wel dagelijks langs kunnen gaan denk ik, maar vind dat niet noodzakelijk, prima toch.
Ik wil dus niemand hier veroordelen, ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. (ik wilde enkel mijn verbazing uiten)
enjoy86 schreef:Ik verbaas me er best over hoeveel paarden-eigenaren maar een enkele of paar keer per week naar hun paard gaan omdat ze het niet vaker halen.
Mijne staat ook in volpension, hij wordt prima verzorgd, maar toch ga ik iedere dag. (ook al rij ik hem nog maar een keer of 2-3 per week, omdat hij nog jong is) Toch wil ik mijn paard iedere dag effe zien, ik ken hem als geen ander en weet meteen als er wat scheelt.
(ik werk ook fulltime, heb een huishouden en gezin, ga wanneer mijn kleine slaapt, ben dus altijd pas rond 20.30 op stal- tot een uur of 10)
Dat je het niet haalt om vaker dan 2-3 keer per week bij je paard langs te gaan, kan ik moeilijk begrijpen. (begrijp me niet verkeerd, dit is geen verwijt, het is ieders goed recht, maar ik denk dat je dan andere prioriteiten hebt, want het zou toch wel haalbaar moeten zijn om snel even langs te gaan)
Iemand verwoordde het heel eerlijk, het was niet haar lifestyle, ze zou in principe wel dagelijks langs kunnen gaan denk ik, maar vind dat niet noodzakelijk, prima toch.
Ik wil dus niemand hier veroordelen, ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. (ik wilde enkel mijn verbazing uiten)
Niwla schreef:Grappig, toen mijn paard nog in pension stond zou het hem een worst wezen of ik 7x of 3x per week aan kwam zetten. Hij stond buiten, werd gevoerd en had voldoende vriendjes. Dan ga ik me echt niet tegen heug en meug naar stal slepen omdat.. tsja? Waarom eigenlijk? Om te aaien? Te borstelen? Te rijden? Wat is daarvan de meerwaarde voor een paard? En wanneer is een bezoek aan stal goed genoeg, als je je paard een aai over zijn bol geeft en de kantine in duikt, of als je een uur flink rijdt? De meeste dingen die wij met een paard doen doen we omdat WIJ er blij van worden. De meeste paarden zijn perfect tevreden met een leventje als grasmaaier.
Nu staat hij thuis en zie ik hem iedere dag.
Majabeestje schreef:Enjoy86, dat jou dat lukt is fijn maar dat geldt denk ik niet voor iedereen.
Als je bijvoorbeeld alleen 's avonds tijd hebt en je partner moet 's avonds werken. Of je volgt er een studie bij 's avonds.
Of je werkt onregelmatig of hebt andere verplichtingen of of..
Daarnaast heeft het ook met prioriteiten te maken. De ene wil persé elke dag heen, de ander is daar wat makkelijker in.
Kan je heel verbaasd over zijn maar iedereen is anders.
flettie schreef:Niwla schreef:Grappig, toen mijn paard nog in pension stond zou het hem een worst wezen of ik 7x of 3x per week aan kwam zetten. Hij stond buiten, werd gevoerd en had voldoende vriendjes. Dan ga ik me echt niet tegen heug en meug naar stal slepen omdat.. tsja? Waarom eigenlijk? Om te aaien? Te borstelen? Te rijden? Wat is daarvan de meerwaarde voor een paard? En wanneer is een bezoek aan stal goed genoeg, als je je paard een aai over zijn bol geeft en de kantine in duikt, of als je een uur flink rijdt? De meeste dingen die wij met een paard doen doen we omdat WIJ er blij van worden. De meeste paarden zijn perfect tevreden met een leventje als grasmaaier.
En toch.. heeft mijn paard mij/aandacht gemist toen ik vorige week er 4 dagen niet was i.v.m. lang weekend weg.
Ze had haar natje en droogje, werd binnen en buiten gezet, kreeg een aai over d'r bol en halster werd afgedaan en gecontroleerd door stalgenootjes maar kroop toch in mijn armen toen ik er gisteren was. En volgens stalgenootje naast ons had ze na 2 dagen al staan te bedelen om aandacht als zij met haar paard bezig was.
Dus paarden missen hun eigenaar niet? Sommige misschien maar er zijn ook paarden die hun vaste mensen wel missen.
flettie schreef:Niwla schreef:Grappig, toen mijn paard nog in pension stond zou het hem een worst wezen of ik 7x of 3x per week aan kwam zetten. Hij stond buiten, werd gevoerd en had voldoende vriendjes. Dan ga ik me echt niet tegen heug en meug naar stal slepen omdat.. tsja? Waarom eigenlijk? Om te aaien? Te borstelen? Te rijden? Wat is daarvan de meerwaarde voor een paard? En wanneer is een bezoek aan stal goed genoeg, als je je paard een aai over zijn bol geeft en de kantine in duikt, of als je een uur flink rijdt? De meeste dingen die wij met een paard doen doen we omdat WIJ er blij van worden. De meeste paarden zijn perfect tevreden met een leventje als grasmaaier.
En toch.. heeft mijn paard mij/aandacht gemist toen ik vorige week er 4 dagen niet was i.v.m. lang weekend weg.
Ze had haar natje en droogje, werd binnen en buiten gezet, kreeg een aai over d'r bol en halster werd afgedaan en gecontroleerd door stalgenootjes maar kroop toch in mijn armen toen ik er gisteren was. En volgens stalgenootje naast ons had ze na 2 dagen al staan te bedelen om aandacht als zij met haar paard bezig was.
Dus paarden missen hun eigenaar niet? Sommige misschien maar er zijn ook paarden die hun vaste mensen wel missen.
DiantaM schreef:Het is toch een ontzettende luxe voor het paard dat ze elke dag heel de dag buiten staan met vriendjes en beweging krijgen. Wat is de meerwaarde als eigenaar dan om elke dag uren langs te gaan.
Ik heb mijn paard eerst jaren op stalen gehad waar ik alles zelf moest doen. Dat redde ik niet meer, althans ik vond het oneerlijk dat hij er in de winter maar max 3 uur uit kwam. Dus vanuit het paard gedacht heb ik hem op volpension gezet waar ze elke dag buiten kwamen. Dat is voor deze omgeving redelijk uniek en daarom had ik er 35 min reistijd voor over. Maar met zo'n reistijd red je het niet om elke dag te gaan, ook niet in combinatie met de benzinekosten.
Dus daarom naar 5 keer in de week gegaan en daarna ging ik ongeveer 2-3 x per week. Of ik mij schuldig voelde? Nee, want het gaat in mijn ogen er echt om of een paard voldoende beweging en contact met andere paarden heeft. De rest is bijzaak.