Hoe vaak naar paard, volpension?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:19

Ik ga elke dag, ik sta volpension maar moet mijn paarden zelf buiten halen (niet écht volpension dus in mijn ogen haha) waardoor ik dus nooit een dag kan skippen tenzij een stalgenoot me helpt. Verder wordt alles super gedaan, staan op super schoon stro en worden goed gevoerd, maar ik moet bijvoorbeeld ook zelf hooi geven op de middag want anders staan ze van 10 tot 17 te gapen zonder voer. Dus ik ga meestal op de middag zodat ik ze de hele dag door kan laten knabbelen. In de winter is het echt zwaar want dan kunnen ze niet op de wei waardoor ik echt MOET gaan voor minstens een paar uur. In de zomer (van mei tot oktober weidegang) valt het mee, maar dan moet ik natuurlijk wel minstens 2 keer per dag gaan (eerst buiten zetten en dan in de namiddag/avond weer binnen en rijden) dus dat is ook een hele planning met studies en sociaal leven. Ik zou het liever anders zien natuurlijk, maar de stal lijkt het niet echt te zien zitten om opnieuw een soort regeling te treffen voor de klanten en hun paarden om het wat makkelijker te maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:22

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook wel van opkijk. Een paard is geen fiets die je even uit de schuur haalt om te gaan fietsen als je daar zin in hebt. Voor mij is een paard in ieder geval veel meer. Maar misschien ga ik daar wel te ver in. Daarom heb ik ook geen paarden meer, het trekt een enorme weerslag op je leven. En op de volpension manier waar je maar 3-4 keer in de week gaat is dit veel beter te combineren natuurlijk. Maar zo zou ik geen paard willen en kunnen hebben.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:23

ow zo herkenbaar ik sta nu ruim week op volpension hiervoor altijd alles zelf moeten doen. nu ga ik nog elke dag. komende donderdag wordt de eerste x dat ik dus niet heen ga en vind het nu al moeilijk haha.

maar denk dat het wennen is.
maar ga liefst elke dag gewoon nog steeds heen. zijn toch mijn beestjes

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:25

ik heb een van mijn paarden megenomen op kamers
ik ga door de weeks, het streven is 5 keer maar school heeft gewoon voorrang dus als ik toetsweek heb heeft hij vakantie als ik een deadline heb dan heeft hij een extra dagje vrij. als ik toetsvrije week heb heeft hij bootkamp :+ en als ik vakanties heb gaat hij mee naar huis.
in de weekeinden moet ik naar huis, naar mn gepensioneerde pony en zijn shettevriendin, zij staan in een box van 25m2 (gewoon groter dan mijn hele studio in den bosch :') ) met vrije uitloop naar de paddock. mijn moeder zorgt door de weeks voor ze en zet ze buiten, in het weekeind trek ik met de heftruck ff de stal en de paddock leeg, en geef ik ze grote poets (waar nodig was) beurt zodat ze er weer tegenaan kunnen.
school heeft 1e preoriteit, dan paarden, dan werk en dan vriend (dus die moet helaas voor hem regelmatig mee naar stal). verder ga ik ook niet stappen als ik die volgende dag niet vrij ben, ben daar in wel anders dan mijn klasgenootjes die kop kamers zitten merk ik wel.
ik ga me pas schuldig voelen als het mijn eige domme schuld is datk niet gegaan ben.
tis ook dik 10 km fietsen naar stal, dus ff heen en weer voor een aaitje is er niet bij voor mij, dat vind ik echt zonde van mijn tijd. maar ik mis dat wel, hopelijk haal ik binnenkort mn rijbewijs want met een autotje heen en weer is wel fijner zeker in de winter
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 10-04-18 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:26

Paard staat op vol pension. Wordt buiten en binnen gezet stalletje wordt gedaan en voer krijgt hij ook.
En ik ben er ook iedere dag. Maar goed stalling staat zo ongeveer in mijn achtertuin op pension.

Ondanks dat ik zijn stal niet hoef te doen haal ik altijd de mestbollen er even uit en iedere dag krijgt hij aandacht ook als ik niet rij :) Voor mij is een paard ook meer als alleen rijden.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:36

Mijn paard staat sinds kort s'nachts op stal waardoor ik je gevoel goed herken. Ik ga nu 7 dagen in de week. Overdag komt hij wel op de wei met vriendjes. Ik ben aan het wachten om door te stromen naar de bewegingsweide waar hij 24/7 buiten komt te staan (zo heeft hij voorheen altijd gestaan maar dan op een andere stal). Als hij eenmaal verhuist is, zal ik ong 4x per week gaan.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:59

Weinig op stal zijn staat voor mij los van "paard is alleen voor rijden".

Ik help zondagochtend of middag vaak wat op stal (stallen mesten of binnen/buiten zetten) want paard is ook ontspanning. Het liefst ga ik iedere dag al is het alleen om even een aai te geven. Maar 40 minuten in de auto zitten (enkele reis) om alleen een knuffel te geven is ook zo buitenproportioneel :')
De gekozen stal is een keuze, maar ze staat er echt prima. Ik kan een dergelijke stal dichterbij niet vinden.

Ik heb mijn paard gekocht in een andere levensfase en heb serieus overwogen om mijn paard te verkopen, door mijn gewijzigde leven maar toch kan ik de knoop niet doorhakken.

En dan denk ik: waarom moet ik haar verkopen? Ze staat prima waar ze staat, haar basisconditie wordt onderhouden en meer heeft ze ook niet nodig gezien mijn rijden zich momenteel toch beperkt tot de basis.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:08

Suzanne F. schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook wel van opkijk. Een paard is geen fiets die je even uit de schuur haalt om te gaan fietsen als je daar zin in hebt. Voor mij is een paard in ieder geval veel meer. Maar misschien ga ik daar wel te ver in. Daarom heb ik ook geen paarden meer, het trekt een enorme weerslag op je leven. En op de volpension manier waar je maar 3-4 keer in de week gaat is dit veel beter te combineren natuurlijk. Maar zo zou ik geen paard willen en kunnen hebben.

Grappig, toen mijn paard nog in pension stond zou het hem een worst wezen of ik 7x of 3x per week aan kwam zetten. Hij stond buiten, werd gevoerd en had voldoende vriendjes. Dan ga ik me echt niet tegen heug en meug naar stal slepen omdat.. tsja? Waarom eigenlijk? Om te aaien? Te borstelen? Te rijden? Wat is daarvan de meerwaarde voor een paard? En wanneer is een bezoek aan stal goed genoeg, als je je paard een aai over zijn bol geeft en de kantine in duikt, of als je een uur flink rijdt? De meeste dingen die wij met een paard doen doen we omdat WIJ er blij van worden. De meeste paarden zijn perfect tevreden met een leventje als grasmaaier.

Nu staat hij thuis en zie ik hem iedere dag.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:12

Mijn paarden staan in volpension en ik ga +/- 2x per week. Ik rij niet meer, dus het enige dat ik doe is knuffelen en poetsen. Zelfs de dekens worden gewisseld, dus heb er echt nul omkijken naar.
Deze situatie is ontstaan door omstandigheden en puur uit loyaliteit heb ik ze nog.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:17

enjoy86 schreef:
Ik verbaas me er best over hoeveel paarden-eigenaren maar een enkele of paar keer per week naar hun paard gaan omdat ze het niet vaker halen.
Mijne staat ook in volpension, hij wordt prima verzorgd, maar toch ga ik iedere dag. (ook al rij ik hem nog maar een keer of 2-3 per week, omdat hij nog jong is) Toch wil ik mijn paard iedere dag effe zien, ik ken hem als geen ander en weet meteen als er wat scheelt.
(ik werk ook fulltime, heb een huishouden en gezin, ga wanneer mijn kleine slaapt, ben dus altijd pas rond 20.30 op stal- tot een uur of 10)
Dat je het niet haalt om vaker dan 2-3 keer per week bij je paard langs te gaan, kan ik moeilijk begrijpen. (begrijp me niet verkeerd, dit is geen verwijt, het is ieders goed recht, maar ik denk dat je dan andere prioriteiten hebt, want het zou toch wel haalbaar moeten zijn om snel even langs te gaan)
Iemand verwoordde het heel eerlijk, het was niet haar lifestyle, ze zou in principe wel dagelijks langs kunnen gaan denk ik, maar vind dat niet noodzakelijk, prima toch.
Ik wil dus niemand hier veroordelen, ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. (ik wilde enkel mijn verbazing uiten)

Jouw man is dan waarschijnlijk iedere avond thuis? Want mijn man is ondernemer en moet ook regelmatig in de avond werken. En dan zal er iemand voor de kinderen thuis moeten zijn.

Ik moet ook regelmatig in de avond werken.(en dan ben ik tussen 21:30 en 22:30 thuis)

Dat kan je andere prioriteiten noemen maar ik zou niet zo goed weten hoe dat anders te doen.

En dat kan voor andere mensen ook gelden uiteraard.

Ik ben er overigens 5 keer in de week. 2 a 3 keer in de week zou ik ook te weinig vinden. Maar hoe dat voor een ander is kan ik ook niet bepalen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:44

Enjoy86, dat jou dat lukt is fijn maar dat geldt denk ik niet voor iedereen.
Als je bijvoorbeeld alleen 's avonds tijd hebt en je partner moet 's avonds werken. Of je volgt er een studie bij 's avonds.
Of je werkt onregelmatig of hebt andere verplichtingen of of..
Daarnaast heeft het ook met prioriteiten te maken. De ene wil persé elke dag heen, de ander is daar wat makkelijker in.
Kan je heel verbaasd over zijn maar iedereen is anders.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:07

Mijn keus op volpension komt voornamelijk omdat ik de tijd niet heb om dagelijks te gaan en omdat ik bijna 30 weken zwanger ben en niet altijd de energie heb.

Ja, ik stond eerst op 7 minuten fiets afstand en met de auto nog minder, maar daar moet je zelf mesten en zelf binnen halen en staan de paarden met een beetje regen al de hele dag binnen.

Nu komt ie iedere dag gewoon lekker buiten en in de hand (want hij moet er toch in en uit gehaald worden) en wordt goed verzorgd. Dus nu voel ik mij ook niet schuldig als ik maar paar keer per week ga, hij komt er toch wel uit en krijgt z’n natje en z’n droogje wel.

Plus de locatie is ideaal en heerlijk rustig daar!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:20

enjoy86 schreef:
Ik verbaas me er best over hoeveel paarden-eigenaren maar een enkele of paar keer per week naar hun paard gaan omdat ze het niet vaker halen.
Mijne staat ook in volpension, hij wordt prima verzorgd, maar toch ga ik iedere dag. (ook al rij ik hem nog maar een keer of 2-3 per week, omdat hij nog jong is) Toch wil ik mijn paard iedere dag effe zien, ik ken hem als geen ander en weet meteen als er wat scheelt.
(ik werk ook fulltime, heb een huishouden en gezin, ga wanneer mijn kleine slaapt, ben dus altijd pas rond 20.30 op stal- tot een uur of 10)
Dat je het niet haalt om vaker dan 2-3 keer per week bij je paard langs te gaan, kan ik moeilijk begrijpen. (begrijp me niet verkeerd, dit is geen verwijt, het is ieders goed recht, maar ik denk dat je dan andere prioriteiten hebt, want het zou toch wel haalbaar moeten zijn om snel even langs te gaan)
Iemand verwoordde het heel eerlijk, het was niet haar lifestyle, ze zou in principe wel dagelijks langs kunnen gaan denk ik, maar vind dat niet noodzakelijk, prima toch.
Ik wil dus niemand hier veroordelen, ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. (ik wilde enkel mijn verbazing uiten)

Mijn paard staat ook op volpension en komt iedere dag buiten. Hoe vaak ik ga varieert hoe druk ik het heb die week. Soms kan ik 5 keer gaan maar andere keren ook maar 2-3 keer. Ik heb fybro en hms dus als ik het druk heb met werken heb ik echt geen puf meer om naar mijn paard te gaan. Ik kan dan letterlijk omvallen van de vermoeidheid dus daar heeft mijn paard niks aan :+ En ik woon nu 35 min van stal af dus "even" naar stal gaan zit er niet in. Gelukkig verhuizen we binnenkort ( dan nog maar 10 min reistijd) en dan kan ik wel eens even langsgaan voor een extra borstelbeurt ofzo als ik geen energie heb om iets intensief te doen. Maar mijn paard geeft er echt niks om hoevaak ik langsga, die staat lekker te vreten in de wei/stal :+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:26

Het is toch een ontzettende luxe voor het paard dat ze elke dag heel de dag buiten staan met vriendjes en beweging krijgen. Wat is de meerwaarde als eigenaar dan om elke dag uren langs te gaan.

Ik heb mijn paard eerst jaren op stalen gehad waar ik alles zelf moest doen. Dat redde ik niet meer, althans ik vond het oneerlijk dat hij er in de winter maar max 3 uur uit kwam. Dus vanuit het paard gedacht heb ik hem op volpension gezet waar ze elke dag buiten kwamen. Dat is voor deze omgeving redelijk uniek en daarom had ik er 35 min reistijd voor over. Maar met zo'n reistijd red je het niet om elke dag te gaan, ook niet in combinatie met de benzinekosten.

Dus daarom naar 5 keer in de week gegaan en daarna ging ik ongeveer 2-3 x per week. Of ik mij schuldig voelde? Nee, want het gaat in mijn ogen er echt om of een paard voldoende beweging en contact met andere paarden heeft. De rest is bijzaak.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:31

Niwla schreef:
Grappig, toen mijn paard nog in pension stond zou het hem een worst wezen of ik 7x of 3x per week aan kwam zetten. Hij stond buiten, werd gevoerd en had voldoende vriendjes. Dan ga ik me echt niet tegen heug en meug naar stal slepen omdat.. tsja? Waarom eigenlijk? Om te aaien? Te borstelen? Te rijden? Wat is daarvan de meerwaarde voor een paard? En wanneer is een bezoek aan stal goed genoeg, als je je paard een aai over zijn bol geeft en de kantine in duikt, of als je een uur flink rijdt? De meeste dingen die wij met een paard doen doen we omdat WIJ er blij van worden. De meeste paarden zijn perfect tevreden met een leventje als grasmaaier.

En toch.. heeft mijn paard mij/aandacht gemist toen ik vorige week er 4 dagen niet was i.v.m. lang weekend weg.
Ze had haar natje en droogje, werd binnen en buiten gezet, kreeg een aai over d'r bol en halster werd afgedaan en gecontroleerd door stalgenootjes maar kroop toch in mijn armen toen ik er gisteren was. En volgens stalgenootje naast ons had ze na 2 dagen al staan te bedelen om aandacht als zij met haar paard bezig was.
Dus paarden missen hun eigenaar niet? Sommige misschien maar er zijn ook paarden die hun vaste mensen wel missen.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:00

Majabeestje schreef:
Enjoy86, dat jou dat lukt is fijn maar dat geldt denk ik niet voor iedereen.
Als je bijvoorbeeld alleen 's avonds tijd hebt en je partner moet 's avonds werken. Of je volgt er een studie bij 's avonds.
Of je werkt onregelmatig of hebt andere verplichtingen of of..
Daarnaast heeft het ook met prioriteiten te maken. De ene wil persé elke dag heen, de ander is daar wat makkelijker in.
Kan je heel verbaasd over zijn maar iedereen is anders.

Heb je helemaal gelijk in hoor, ik wil ook niemand veroordelen.
Mijn man is idd savonds meestal thuis, als hij dat niet is, ga ik nog snel met kinders bij mijn paard langs voordat ze gaan slapen of rij vanuit het werk meteen even langs. (gewoon even kijken, verder niks doen met hem, hoe dan ook, ik ga altijd ff)
Nogmaals ieder moet doen wat hij kan en wil, ik was er alleen verbaasd over, had niet gedacht dat het aantal mensen wat niet iedere dag gaat zo groot is.
Ik had er inderdaad niet bij stil gestaan dat de wederhelft niet zo vaak thuis is als in mijn geval :o
(en dat het dan een stuk moeilijker is)

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:06

flettie schreef:
Niwla schreef:

En toch.. heeft mijn paard mij/aandacht gemist toen ik vorige week er 4 dagen niet was i.v.m. lang weekend weg.
Ze had haar natje en droogje, werd binnen en buiten gezet, kreeg een aai over d'r bol en halster werd afgedaan en gecontroleerd door stalgenootjes maar kroop toch in mijn armen toen ik er gisteren was. En volgens stalgenootje naast ons had ze na 2 dagen al staan te bedelen om aandacht als zij met haar paard bezig was.
Dus paarden missen hun eigenaar niet? Sommige misschien maar er zijn ook paarden die hun vaste mensen wel missen.

Mijne is ook heel vrolijk als ik kom. Hij geniet van de aandacht. (en ik geniet daar weer van)
Daarom dat ik het ook zo belangrijk vind om dagelijks even langs te gaan.
Ik heb er echter ook al eens ene gehad die het allemaal wel prima vond, als die maar buiten kwam en zn eten kreeg. Geloof dat die zelfs blij was als ik eens een dag niet zou komen _/-\o_

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:23

flettie schreef:
Niwla schreef:

Ik snap wat bovenstaande bedoelen. Maar ik merk het echt wel aan mijn paard als ik 3 dagen achter elkaar kom. Of bijwijze van 4 dagen achter elkaar niet komt.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:29

Mijn pony staat op een stal waar alles wordt gedaan, zelf kom ik sowieso 3 keer per week, omdat ik i.v.m. werk en sporten niet snel vaker langs kan gaan. Dan heb ik nog 2 bijrijdsters voor 2 x in de week. Zondag is het bij ons op stal rustdag :) Los daar van rijd ik geen wedstrijden, en rijd voornamelijk recreatief. Meestal kom ik tussendoor altijd nog even een knuffel halen. Dat is dan maar 10 minuutjes.

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:50

Mijn paard staat volpension, ik heb als single moeder een co-ouderschap, ga de ene week 3 keer, de andere week 5 keer en de overige dagen gaat mijn bijrijdster.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:06

Mijn pony staat ook in volpension, alles wordt gedaan dus je kunt makkelijk 'overslaan'. Toch ben ik er eigenlijk elke dag wel, ook als ik niet ga trainen. Dan ga ik even tutten of wandelen. Voordeel is dat het op de route van mijn werk is.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:21

Hier ook paard in volpension, en ik ben ook zo iemand die 2 max 3 keer per week gaat (en de helft van de keren ook nog niet eens "werkt" met haar paard).
Ze is fysiek niet meer 100%, en intensief trainen of dagelijks rijden zit er voor ons dus niet meer in. Buitenritje als het weer en het verkeer (veel sluipverkeer op weggetjes met blinde bochten) het toelaten, een keertje bakhobbelen of wat longeren/grondwerken, en dan hebben we het dus wel gehad. In de winter doen we weken aan een stuk niks, omdat we echt een heel slechte bak hebben die ook nog eens geen verlichting heeft. Pony wordt ook niet echt warm of koud van poesten/tutten/frullen, die is het gelukkigst als ze gewoon gras of hooi mag staan vreten. En tja, daar heeft ze mij inderdaad niet voor nodig :)

Niet helemaal wat ik zoveel jaar geleden voor ogen had, maar het is wat het is, en levens veranderen inderdaad. Ik heb (na een heel lang verhaal) de belofte gemaakt dat deze pony niet meer bij me weggaat, wat er ook gebeurt. Ik zal er alles aan doen zodat ze krijgt wat ze nodig heeft, maar ik zie de meerwaarde er niet van in om daar elke dag helemaal in m'n eentje voor te zorgen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:12

DiantaM schreef:
Het is toch een ontzettende luxe voor het paard dat ze elke dag heel de dag buiten staan met vriendjes en beweging krijgen. Wat is de meerwaarde als eigenaar dan om elke dag uren langs te gaan.

Ik heb mijn paard eerst jaren op stalen gehad waar ik alles zelf moest doen. Dat redde ik niet meer, althans ik vond het oneerlijk dat hij er in de winter maar max 3 uur uit kwam. Dus vanuit het paard gedacht heb ik hem op volpension gezet waar ze elke dag buiten kwamen. Dat is voor deze omgeving redelijk uniek en daarom had ik er 35 min reistijd voor over. Maar met zo'n reistijd red je het niet om elke dag te gaan, ook niet in combinatie met de benzinekosten.

Dus daarom naar 5 keer in de week gegaan en daarna ging ik ongeveer 2-3 x per week. Of ik mij schuldig voelde? Nee, want het gaat in mijn ogen er echt om of een paard voldoende beweging en contact met andere paarden heeft. De rest is bijzaak.

Helemaal mee eens. Ik heb niet het gevoel dat ik naar mijn paard moet voor hem. Dat gevoel had ik wel, toen ik op een stalling stond waarbij hij mij nodig had voor extra hooi/extra uit de stal etc. Nu staat hij prima ook als ik niet kom. 24/7 met vriendjes buiten met onbeperkt hooi en schuilstal. Ik ga wanneer ik er tijd voor heb en dat is geen 6x per week, is ook duur qua bezine . Ik investeer liever in een goeie stalling verder weg, maar wel minder kunnen gaan, dat vind ik belangrijker dan dat ik hem vaak zie.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:29

Ik vind het ook wel grappig om te lezen dat sommige mensen iedere dag gaan om even gewoon te kijken of alles nog goed gaat, omdat 'zij het paard goed kennen'. Ik ben er van overtuigd dat staleigenaren waar het paard volpension staat na enige tijd ook echt precies weet wanneer een paard zichzelf is en wanneer er iets mis is. Ik zou mijn paard in ieder geval nooit op een stal achterlaten waarbij ik het gevoel heb dat de staleigenaren dat inzicht en die kennis niet hebben. Maar dat zien anderen dan misschien wel weer anders!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:30

Ik heb 1 paard die het fantastisch vindt als ik kom en 1 die het zijn reet roest of ik eens per jaar of eens per dag kom. Het eerste paard krijgt van iedereen aandacht, dat regelt hij zelf wel.