"Band" met manegepaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GoldenWings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 09:56

Trui schreef:
Even het off-topic compenseren met het on- topic.

Zie nu allemaal capelse naampjes in je profiel, leuk!

En TS, al wat tips uitgevoerd?

Ik heb al wat geprobeerd! :D

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:56

Ik zal het ook even on-topic (proberen te) houden.

Ik kende eens een manegepaardje. Haar naam hou ik liever voor mijzelf.
Ze was een mooie welsh pony van zo’n 1,30m.
Ik heb op dit paardje leren rijden.
Zo’n 3 jaar lang heb ik op haar gereden. Daarna werd het tijd om toch echt met zwangerschapsverlof te gaan ( :P ). Deze lieve merrie werd ontsettend ziek. Wekenlang was de stal getroffen door droes. Ze geneesde, dachten we, maar ze werd weer ziek. Ze was toen al zeker 11 maanden drachtig. Hoogdrachtig dus. Haar veulen was gezond. Godzijdank. Ze dronk goed van haar zieke moeder. Ik ken de merrie nog steeds. Ze hinnikt nog elke keer naar me. Zij heeft mij (vroeger heel onzeker) telkens weer het vertrouwen gegeven en mij telkens weer laten zien hoe mooi springen is. Op afraden van mijn instructrice heeft zij meters met mij gesprongen. (Ik was toen 8). Ik denk dat er welzeker een band is (geweest). Ook al zie ik haar niet vaak meer. Dit is jaren geleden. Ik heb niet snel echt een klik met een paard. er zijn twee paardjes waar ik heel veel mee heb maar die staan niet op een manege dus dat terzijde, maargoed.

Na de komst van een nieuw paardje waar ik op mijn tijd veel mee heb gedaan, begonnen wat jonge meisjes mij te zien als ‘de paardenfluisteraar’ :') . Ze zeiden dat ik écht een band zou hebben met het dier. Of je dat wil geloven is aan jou :') .

Ik geloof dat het wel degelijk mogelijk is. Een paard kijkt niet naar hoe goed je rijd, hoe mooi halster je voor hem hebt of dat je met haar de 1e prijs hebt gewonnen, een paard wil geduld en rust. Als jij je daarin kan onderscheiden met de andere meisjes, zal ze je al beginnen te herkennen en dát is het begin.

Edit: de reden dat ik mijn ervaringen heb gedeeld is om je er een verder beeld bij te geven.

HeatherSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:27

Ik heb met een bepaald manege paard een sterke band gehad dan met Mn 4 verzorgpaarden..
maaar, dit was niet een manege paard waar iedereen zo maar op mocht.. ze was van de manege eigenaar zelf geweest, maar zij stopte op een gegeven moment met zelf rijden en ging alleen nog maar les geven. Toen mochten ik en nog 1 andere ruiter haar vast rijden. Soms reed ze met een andere ruiter mee als er bijvoorbeeld een kreupel was.

Nu rijd ik er niet meer ivm verhuizen, maar toen kwam ik vooral in de vakanties regelmatig. Op mijn instructie week daar reed ik haar elke dag. Na een paar dagen draafde ze al naar me toe als ik met een halster het weiland in liep. 1x moest ik een andere hebben (we reden elke dag 2x en meestal zat ik s’ochtends op haar en smiddags op een andere, maar nu was het Andersom). Toen kwam ze dus aan draven en liep ik na haar even te aaien naar de andere, ze ging er telkens tussen in staan

Dus: ja het is mogelijk, denk ik, als jij haar meer aandacht geeft dan andere mensen doen. En makkelijk zou het niet zijn.

CM_

Re: "Band" met manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:46

IK zit aan de andere kant, ik ben manegehouder.
Veel manegepaarden sluiten zich wat af tijdens het rijden, voor zelfbehoud, want ze zijn zo ontzettend gevoelig.
Ik heb er zo een heel stel , die hebben het prima naar de zin, zolang ze maar in hun eigen wereldje mogen zijn.
Ook heb ik er een paar waar ik maar selectief mensen op zet, deze zijn nog gevoeliger of in elk geval nog slimmer, want ze laten niet elke ruiter toe.
Dit zijn de paarden die echt hun ruiters wel herkennen, al komt dit wellicht vooral door het snoep wat ze krijgen en niet door de zgn band.

Maar goed hier hebben ze ook nog geen 10 ruiters per week, ik heb overcapaciteit en alles loopt gemiddeld 5 uur per week.