Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:04

Ik denk eigenlijk dat er 2 prachtige aanbiedingen in het topic langs gekomen zijn en dat het verstandig is wanneer ts hier mee aan de gang gaat. Van Lily_Fee en paardje87. Mensen die beide in de buurt zitten en op korte termijn echt wat kunnen betekenen voor Pier en Ilana.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:20

Kun je geen advertentie op marktplaats zetten dat je een wedstrijd ruiter voor hem zoekt en dat verplaatsen geen probleem is? Dan ben je er zeker van dAT hij verzorgd wordt en als jij de kosten verder van de stalling op je neemt enzo is het 'probleem' opgelost. Paard aandacht, jij geen verantwoordelijkheid kwa verzorgen en iemand die misschien geen eigen paard kan betalen erg blij.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:32

Cayenne schreef:
Amado schreef:
TS, misschien is 24/7 buiten een optie? Dan ben je niet verplicht elke dag te komen. Paard lief kan dan staan en gaan wat ie wilt

Als het paard dat niet gewend is zou ik dat niet in dit seizoen met zulk veranderlijk weer doen. Dat is bijna vragen om problemen.
Is er geen bokker waar dit paard tijdelijk bij terecht kan tot TS weer in wat rustiger vaarwater zit?

TS, wat een rot reactie van stal zeg. Je zou denken dat ze begrip hebben voor deze situatie en dan is er altijd wel een mouw aan te passen.
Heel jammer dat je je om dit soort dingen druk moet maken terwijl je die energie liever steekt in het afscheid van je zus.

Ik woon in Haarlem en heb aangegeven om met haar een plan te maken. Zelf docent paardenhouderij en echt wel voldoende ervaring om te kijken naar paardenwelzijn. Ik hoop dat ze reageert, maar ben er zeker van dat een paard zo maar verplaatsen geen goed idee is. Eerst overzicht wat voor type paard het is en de wensen van TS en de zus van TS bekijken. Zou het paard ook zeker kunnen bijrijden bijvoorbeeld dan houdt ze het dier in het oog. Heb nu alleen een 1 1/2 jarige staan dus heb nu voldoende tijd. Maar kan ook kijken met haar om het paard te verkopen, verplaatsen of iets anders wat haar wensen zijn en het beste is voor het paard.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:35

Amable schreef:
Ik denk eigenlijk dat er 2 prachtige aanbiedingen in het topic langs gekomen zijn en dat het verstandig is wanneer ts hier mee aan de gang gaat. Van Lily_Fee en paardje87. Mensen die beide in de buurt zitten en op korte termijn echt wat kunnen betekenen voor Pier en Ilana.

Dat denk ik ook. Dan hoeft het paard niet uit zijn vertrouwde omgeving gehaald te worden en heb net in pb mijn telefoonnummer gestuurd naar TS. Ik weet niet of het bijrijden word of verplaatsen of verkopen, maar we kunnen in ieder geval met haar meekijken en een plan opstellen. Zodat paard en TS en familie van TS een passende oplossing hebben.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:38

Ik heb ook aangeboden om het paard te willen trainen/verzorgen. Paard zou dan wel verplaatst moeten worden, maar dat lijkt mij geen slecht idee als hij nu maar 2 uur per dag op een zand paddock buiten komt.

ChristinaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:50

Wat een naar verhaal. Allereerst heel veel sterkte gewenst!
Ik zou je willen adviseren om inderdaad eens goed te kijken naar de twee aanbiedingen hier eerder al genoemd.
Daarnaast ben ik groot voorstander van een groepsstalling. Dit is zeker een aanrader als je niet de mogelijkheid hebt om meerdere keren per dag bij je paard te zijn om hem naar buiten te doen.
Ik bied zelf een groepsstalling aan, het zal wel totaal niet in je buurt zijn, maar mocht je er niet uit kunnen komen met de andere aanbiedingen, dan kan je me een berichtje sturen en kunnen we kijken of je hem kunt verhuizen naar mij.
https://link.marktplaats.nl/m1235675650 bij deze de informatie.

Daarnaast denk ik dat een bijrijdster of een leaser veel plezier van het paard zou kunnen hebben.
Ik ken een dergelijke situatie van een ander paard. De eigenaresse was overleden, het paard werd gestald in een groepsstalling en er waren op stal altijd wel mensen die hem af en toe borstelde. De staleigenaar wisselde netjes de dekens en er was een bijrijdster die 3 x per week kwam om het paard te rijden.
Ik hoop dat je ook zoiets vind en ik vermoed dat het dan haalbaar is om zowel het paard een mooie toekomst te geven, als voor jou aan de belofte aan je zus te voldoen, doordat er immers goed gezorgd word voor hem en je hem niet verkoopt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:56

Vervelende reactie van die stal! Even snel iemand vinden die je kan helpen met het zoeken van een goede stal, en die het liefst ook nog de verzorging kan doen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:12

Persoonlijk denk ik dat TS meer heeft aan de aanbieding van Lily-Fee dan paardje87. Lily-Fee kan een plan maken en de andere is alleen maar een stalling. Daarmee krijgt het paard nog geen beweging of geschikte verzorger.

Aangezien het een sportpaard is zou ik deze niet in een klap stilzetten en dag en nacht op het land gooien. Die verandering is te groot.
Verder zou ik de stalling op zijn verantwoording wijzen, zij weten immers hoe slecht de eigenaar van het paard er aan toe is en dat zij geen familie met paardenkennis heeft. Ze kunnen best aanbieden (al dan niet tegen betaling) om het paard in ieder geval beweging te geven in de vorm van een paar uur paddock oid.
Dat hoeft ook niet gratis, maar ik vind dit wel heel kort door de bocht. Dat zou bij de pensionstal waar ik sta echt niet gebeuren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:14

Ts, nog een tip.
Zoek een ouder iemand bij voorkeur met aantoonbaar ervaring met meerdere paarden en bijvoorbeeld een eigen stal oid.
Ik zit even te kijken naar wat er zoal aangeboden wordt, maar voor mij zou dat te jong zijn en dus teveel kans op nog veranderingen. (Vriendjes, kinderen etc.)

Lilly-fee heeft het over verkopen. Dat zou mij persoonlijk in mijn verkeerde keelgat schieten. Er is nog geen woord gesproken over verkopen behalve wat gespeculeer in dit topic en bovendien is er een huis verkocht om het paard financiele zekerheid te bieden. Ik zou het woord nog niet in mijn mond durven nemen op dit moment.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:26

gekvanfleur schreef:
Ts, nog een tip.
Zoek een ouder iemand bij voorkeur met aantoonbaar ervaring met meerdere paarden en bijvoorbeeld een eigen stal oid.
Ik zit even te kijken naar wat er zoal aangeboden wordt, maar voor mij zou dat te jong zijn en dus teveel kans op nog veranderingen. (Vriendjes, kinderen etc.)

Lilly-fee heeft het over verkopen. Dat zou mij persoonlijk in mijn verkeerde keelgat schieten. Er is nog geen woord gesproken over verkopen behalve wat gespeculeer in dit topic en bovendien is er een huis verkocht om het paard financiele zekerheid te bieden. Ik zou het woord nog niet in mijn mond durven nemen op dit moment.

Grappige opmerking.. Ik heb mijzelf ook aangeboden, 25 jaar. Vind je dat te jong?
Als je met 25 jaar nog geen verantwoordelijkheid heb ga je die waarschijnlijk nooit krijgen. Ik heb 11 jaar lang hetzelfde paard gereden/verzorgd (die helaas is ingeslapen), maar vriendjes of iets dergelijks zijn nooit voor gegaan.
Iemand van 16 kan ik me voorstellen. Maar hoeveel bokkers van mijn leeftijd hebben wel geen paarden/vriend/man/kinderen/huishouden/ andere beesten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:27

gekvanfleur schreef:
Ts, nog een tip.

Inderdaad. De zus van ts wil toch juist niet dat het paard verkocht wordt!Ik heb voor mijn paard ook een testament zodat hij verzorgd blijft als mij wat overkomt, en als de nabestaanden dan toch mijn paard zouden verkopen, dan garandeer ik je dat ik uit mijn kist ga komen en bij hun ga spoken en niet zo'n beetje ook!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:27

idylle schreef:
Kun je geen advertentie op marktplaats zetten dat je een wedstrijd ruiter voor hem zoekt en dat verplaatsen geen probleem is? Dan ben je er zeker van dAT hij verzorgd wordt en als jij de kosten verder van de stalling op je neemt enzo is het 'probleem' opgelost. Paard aandacht, jij geen verantwoordelijkheid kwa verzorgen en iemand die misschien geen eigen paard kan betalen erg blij.

Dit inderdaad, en ik weet zéker dat er hier wat bokkers zijn die je willen helpen oordelen, TS. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:31

Lily_Fee schreef:
Amable schreef:

Dat denk ik ook. Dan hoeft het paard niet uit zijn vertrouwde omgeving gehaald te worden en heb net in pb mijn telefoonnummer gestuurd naar TS. Ik weet niet of het bijrijden word of verplaatsen of verkopen, maar we kunnen in ieder geval met haar meekijken en een plan opstellen. Zodat paard en TS en familie van TS een passende oplossing hebben.

Ts wilt zo te lezen echt niet het paard verkopen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:40

Sorry, toch even wat kanttekeningen maken, juist ook omdat hier tips worden gegeven waar iemand die geen ervaring met of in de paardenwereld heeft giga de mist mee in kan gaan :\

~ Marktplaats is een poel van ellende voor ALLE dieren, zéker ook voor paarden. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn met goede ervaringen, maar die wegen niet op tegen alle ellende die mooi pratende oplichters of fantasie figuren volkomen oncontroleerbaar of niet aanpakbaar/traceerbaar aldaar aanrichten!
Niet doen dus .. noch daar op zoek gaan naar berijder/verzorger/leaser, noch daar op zoek gaan naar stalling ..

~ Ik zag ook de optie rusthuis voorbijkomen, lief meegedacht uiteraard ... maar ik denk niet dat dat voor dit dier de bedoeling is ?

~ Wat TS ongetwijfeld niet zal weten is dat gras écht niet onder alle omstandigheden en voor elk dier altijd zo goed en gezond is als dat hier en daar gesteld wordt!
Denk aan gewenning, maar sowieso aan de gevaren van bv. fructaanrijk gras ( voorjaar, najaar, grote temperatuur schommelingen dag/nacht) ... gevaren die een ervaren iemand en/of goed werkend pension wél kent en daar ook rekening mee zal houden.
Om die reden mijn advies : nu niet 'zomaar' op het land zetten, voor beweging is aanwezigheid van paddock/bak altijd een pré.
Risico van blessure's voor een paard dat uit z'n gewone doen en ritme is zijn groot, maar óók bv. hoefbevangenheid is een reëel gevaar onder deze omstandigheden ( stress in combi met gras/ander voer/ritme ..)

~ Een paard sederen voor vervoer ? Niet doen!
Dit paard is sowieso gewend om vervoerd te worden, moet voor een ervaren iemand geen probleem zijn om te laden en mínstens zo belangrijk : om correct in een auto met trailer te rijden.
Misschien mogelijk om trailer te gebruiken die zus van TS voorheen ook gebruikt heeft voor de wedstrijden?
Maar mocht er gekozen worden voor optie van één van de alhier genoemde stallingen dan neem ik aan dat zij voor, vertrouwd, vervoer zouden kunnen zorgen ?

~ Het paard daar laten staan waar hij nu staat lijkt mij, gelet op het ontbreken aan meedenkende en begeleidende zorg, geen blijvende optie :n

~ Er is al vaker voor gewaarschuwd : (juist ..) ook in de paardenwereld komt veel leugen & bedrog voor.
Wees alert, privé personen blijven moeilijk te controleren op hun betrouwbaarheid .. maar probeer toch info en ervaringen in te winnen, bij stallingen moet dat sowieso mogelijk kunnen zijn.
Ik vind dus wél dat je kieskeurig mag en moet zijn in het belang van Pier ... sowieso en iig. voor lange termijn oplossingen.

Voor de nodige directe hulp op de huidige stalling denk ik inderdaad dat jij én Pier geholpen zijn met mensen uit de directe omgeving die nu eerst zouden kunnen zorgen dat Pier de benodigde beweging en verzorging krijgt.
Mensen met verstand/gevoel van zaken en geduld kunnen zo'n paard echt wel weer veilig op de rit krijgen en dat hoeft heus niet onder zadel of met sedatie (levensgevaarlijk! zou in uiterste nood hooguit Bach Rescue geven maar dat dan ook al bodempje leggen vóórdat de spanning er is/komt!)
Nu alleen maar 'losgooien' of proberen te wandelen is imo niet verstandig : longeren en van daaruit verder zien wat nodig en mogelijk is .. maakt het sowieso voor mens en dier makkelijker om volgende stap naar bv. een verhuizing te kunnen maken.

Succes en sterkte ..

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:59

Ha allemaal,

Wat denk ik belangrijk is dat TS een plan heeft wat zij kan doen. Daarin is het handig om eerst te kijken wat alle opties zijn. Verkopen kan een optie zijn, maar uit dit topic maak ik op dat ze dat niet wil. Toch is het niet gek om uit te zoeken wat dat betekent voor het paardenwelzijn. Nou denk ik, dat bijrijden een veel betere optie is. Dat bieden Paardje87 en ik ook twee keer aan. Ook verplaatsen naar een goede ruiter kan een optie zijn, dat bieden veel mensen ook aan. Of verplaatsen naar een goede stalling, wat veel mensen aanbieden. Het gaat er dus niet om wie er gelijk heeft of het beste kan rijden of weet ik wat. Het gaat er om wat TS wil, de zus van TS wil en het beste is voor het paardenwelzijn.

Ik heb aangeboden om een plan te maken op korte termijn. Ik woon in Haarlem, mijn werk is in Haarlem en ik kom veel op paardenbedrijven in Haarlem en omgeving voor stagebezoeken. Heb een groot netwerk hier, van veel staleigenaren heb ik een 06 nummer en kan vanavond of morgenmiddag al met TS is gesprek over hoe nu verder.

Het belangrijkste voor alle partijen is nu dat ze een plan hebben met dit paard. Want TS heeft er veel stress van en het paard staat te niksen op stal. Hierbij kan bokt haar mega goed helpen en er zijn super goede ideeën voorbij gekomen. Het kan helpen om dan met een professional dit te bespreken. Ik heb daarom TS mijn telefoonnummer gegeven dan kan zij zelf besluiten of zij daar behoefte aan heeft of ingaat op andere aanbiedingen.

Edit: bruintje moet paardje zijn
Laatst bijgewerkt door Lily_Fee op 31-01-18 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:03

In deze situatie lijkt bruikleen mij de beste oplossing. Alleen ook daar kan je flink mee gedupeerd worden als je dat met de verkeerde persoon doet. Er zijn echter ook mensen die je wel goed kan hebben daarbij!

Zelf was ik ook opzoek naar een bruikleen-paard, bleek onmogelijk te vinden.

Voor mij hield bruikleen in dat het paard gratis bij ons gestald zou staan, de dagelijkse verzorging zou ik ook op me nemen, eigenaar zou uiteraard ook gewoon welkom zijn, enkel de dierenarts en hoefsmid en andere benodigde rekeningen zou ik niet willen dragen. Voer en stal en strooisel uiteraard wel (want gratis voor de eigenaar), borstels en halsters e.d. ook gewoon.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:04

Lily ik bied mezelf niet aan als bijrijder hoor :)
Maar ik denk wel dat een vaste ruiter voor dit paard een optie gaat zijn. En ik kan me niet voorstellen dat er geen geschikte ruiter is te vinden die een geweldig leuk paard kan leasen en zo goed als eigen kan beschouwen. Dat is toch een geweldige kans :j

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:07

bruintje123 schreef:
Lily ik bied mezelf niet aan als bijrijder hoor :)
Maar ik denk wel dat een vaste ruiter voor dit paard een optie gaat zijn. En ik kan me niet voorstellen dat er geen geschikte ruiter is te vinden die een geweldig leuk paard kan leasen en zo goed als eigen kan beschouwen. Dat is toch een geweldige kans :j

Sorry :Y) verkeerde naam gekozen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:11

Booooo schreef:
gekvanfleur schreef:
Ts, nog een tip.

Grappige opmerking.. Ik heb mijzelf ook aangeboden, 25 jaar. Vind je dat te jong?
Als je met 25 jaar nog geen verantwoordelijkheid heb ga je die waarschijnlijk nooit krijgen. Ik heb 11 jaar lang hetzelfde paard gereden/verzorgd (die helaas is ingeslapen), maar vriendjes of iets dergelijks zijn nooit voor gegaan.
Iemand van 16 kan ik me voorstellen. Maar hoeveel bokkers van mijn leeftijd hebben wel geen paarden/vriend/man/kinderen/huishouden/ andere beesten.

Jup, te jong.
Al veel (inter) sportpaarden omhanden gehad?
Het gaat zoals ik het lees over een goed eventingsportpaard dat ook internationaal liep.
Dat is een mooie kans voor iemand, maar ook een mooi kans om iemand tegen te komen die zijn of haar talent overschat en een paard naar de knoppe helpt.
Nu zeg ik dat niet over jou en zeg ik ook niets over jou verantwoordelijkheidsgevoel.
Maar je zit in een periode in je leven met 25 dat je alle kanten nog opkunt. Werk, liefde, alles.
En ik zou het erg vinden voor ts als ze nog meer zorgen van het dier zal krijgen dan ze nu al heeft omdat het niet lekker loopt met de leaser.

Reken maar dat er wat mensen zijn die hun kans schoon zien om een goed paard te krijgen zonder de centen.
Zo werkt het gewoon.
(Ook weer niet naar jou voor de goede orde :-) )

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:23

Wat een reacties... Als ik TS was zou ik door de bomen het bos al niet meer zien. Het is vast allemaal goed bedoeld, maar ik vind dat sommigen wel wat ver gaan met het opdringen van hun 'hulp' of mening. Misschien is het geen verkeerd idee om allemaal even iets meer afstand te nemen en TS zelf te laten aangeven op welk gebied ze nog meer informatie of hulp wenst.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:25

Wat een vreselijk verdrietigw situatie.. wat me tegen valt is hoe de stalling nu reageerd,maar ook stalgenootjes etc.. stond het paard hier zou ik met alle liefde de verzorging van het paard op me nemen in zo'n situatie.. heel veel sterkte, kracht en succes Y;(

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:25

gekvanfleur schreef:
Het gaat zoals ik het lees over een goed eventingsportpaard dat ook internationaal liep.

Als dat het geval is zou je zelf een aantal echt goede ruiters kunnen contacteren en vragen of ze interesse hebben om het paard te rijden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:27

Ik vind 25 zeker niet te jong. Ook ik heb haar een berichtje gestuurd, wie weet kunnen we elkaar helpen, daarbij woon ik ook niet te ver van Haarlem en kan ze het paard dus makkelijk opzoeken.

Ik heb mijn paard afgelopen augustus laten inslapen en heb nu alleen twee ponies. Ik heb op verschillende grote dressuurstallen gewerkt als (intenationaal) groom, als stalruiter en kom net terug uit Amerika als groom, kan een leuk rondje rijden zonder je paard naar de knoppen te helpen, gemotiveerd en verantwoordelijk genoeg, maar op het moment geen geld meer om een nieuw rijpaard aan te schaffen, terwijl ik het wel alles kan geven wat het nodig heeft.

Ik vind dus roepen dat een bepaalde leeftijd te jong is nergens op slaan. Iemand die nog studeert en 16 is zou ik ook 2x over nadenken, maar halverwege 20 vind ik niet meer zozeer onder jong vallen. We kunnem goed genoeg nadenken over situaties.

Verder is het voor TS fijn dat ze zoveel opties open heeft staan, een oplossing gaat er dus zeker komen, maar wel erg triest dat de manege je niet wat meer tegenmoed komt om te helpen dat het paard op het moment gelukkig is. Vast genoeg manege meisjes die het een paar keer willen poetsen zodat het in iedet geval die aandacht krijgt die het verdiend en als dan de manege zorgt voor het feit dat hij voldoende zijn stal uit komt...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:31

TS, heel veel sterkte met de situatie. :(:) Het is niet niks, je zus verliezen en opeens eigenaar zijn van een dier waar je geen verstand van hebt.

Doe wat goed voelt. Of er nou een goede ruiter op komt met weet ik veel hoeveel ervaring of iemand die niet veel ervaring heeft maar een klik met het dier: zolang het paard het maar goed heeft en lekker in zijn vel zit. Prestatie is niet het belangrijkste, maar de lol die je samen met het paard kan hebben. :) Filter eigenbelang en hulpvaardigheid bij mensen die dingen aanbieden en hopelijk komt het dan goed. Ik duim voor een mooi plekje voor Pier.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 13:35

gekvanfleur schreef:
Jup, te jong.
Al veel (inter) sportpaarden omhanden gehad?
Dat is een mooie kans voor iemand, maar ook een mooi kans om iemand tegen te komen die zijn of haar talent overschat en een paard naar de knoppe helpt.
Nu zeg ik dat niet over jou en zeg ik ook niets over jou verantwoordelijkheidsgevoel.
Maar je zit in een periode in je leven met 25 dat je alle kanten nog opkunt. Werk, liefde, alles.
En ik zou het erg vinden voor ts als ze nog meer zorgen van het dier zal krijgen dan ze nu al heeft omdat het niet lekker loopt met de leaser.

Reken maar dat er wat mensen zijn die hun kans schoon zien om een goed paard te krijgen zonder de centen.
Zo werkt het gewoon.
(Ook weer niet naar jou voor de goede orde :-) )

Ach, als je 40/50 bent kan je leven gelukkig geen enkele kant uit in werk, liefde, alles. :')