Help ik weet niet meer wat te doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:50

ruitje schreef:
Lijkt mij compleet niet raar dat dochter zoiets niet verteld, dat is logisch op je 16e :') .

Verder vind ik het echt naar dat iedereen haar afschilderd als ondankbaar omdat haar interesses verschuiven.

Dat mag, daar is de pubertijd ook voor. Je ontdekt wie je zelf bent en niet wat je ouders altijd willen.

Omdat de helft van Bokt wel zo'n opvoeding gehad zou willen hebben is ze ondankbaar?

Ik vind echt dat TS het super heeft aangepakt, zo krijgt dochter de ruimte om zichzelf te vinden maar wel met het besef dat bij een dier ook verantwoordelijkheden horen.

Jezelf kunnen zijn en toch begrikpen dat het leven verantwoordelijkheden heeft, dat is de pubertijd ten top denk ik :D

Nee ze is ondankbaar omdat ze en geen klop doet voor die knollen én er van uit gaat dat, omdat ze thuis staan, ze niks kosten wat dus automatisch weer geeft dat ze het maar normaal vind dat haar ouders die knollen onderhouden zonder enige vorm van "dankjewel" terug te krijgen. En als ze een bijrijder willen zoeken voor die dieren zodat ze naar zichzelf kan zoeken zonder dat de knollen staan niks te doen, dan gaat ze brullen en schelden op diezelfde ouders. Dáárom is ze ondankbaar.

bruintje123

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:09

Precies, het gaat niet om het minder willen rijden. Dat kan op die leeftijd, er is meer te doen dan paarden.
Maar totaal de waarde niet weten.
Ook een ander het rijden niet gunnen, want dan heeft ze ook weer een grote mond.
Ik krijg ook niet de indruk dat ze ooit een stal heeft gemest,maar dat is een aanname.
Dus de klusjes die horen bij het hebben van paarden.

Ik ben wel erg benieuwd hoe ze het nu afgelopen week heeft gedaan.

missymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:36

Oei, dit verhaal klinkt als een meisje dat een ietsepietsie te vaak haar zin krijgt en dat alles maar heel normal vind. Paard verkopen en klaar.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:38

Ik denk persoonlijk dat er weinig meiden zich bewust zijn van alles, als ze thuis staan....wij hebben dat niet en nu wellicht wel en dan zie je dat anders.

Het waarderen van iets leer je in je vroege jeugd, dat nu op 16 nog eens bijbrengen is te laat....dan is met neus op de feiten drukken....

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:44

Ja maar kun je het haar heel kwalijk nemen? Als het altijd zo aan je is gegeven, is dat voor haar toch normaal? Klinkt idd verwend, maar als zij niet beter weet dan dat dit normaal is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:45

Vind ik ook....sommige kinderen worden verzorgd alsof het huisdieren zijn....ik vind dat een vorm van kindermishandeling

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:35

Hier puberzoon in huis en ik leef met je mee :7
Ik heb alle pagina's niet gelezen want de reacties verkoop het paard dan maar vind ik zo kort door de bocht. Kind heeft misschien poosje geen interesse en dan direct verkopen... nee zou ik niet doen.
BIjrijder al dan niet tijdelijk.... voelt ze waarschijnlijk als enorme veeg uit de pan naar haar, iemand anders op HAAR paard, hoe halen jullie het in je hoofd :roll: :+
Denk dat ze gewoon op z'n pubers zwaar beledigd is en als ze een beetje karakter heeft (en dat heeft ze anders was ze niet zover gekomen met haar paarden) laat ze dat merken ook.

Mijn advies: laat even gaan, laat los, paard anders maar paar keer per week longeren of wat dan ook, daar wordt hij echt niet slechter van. Is hij straks vervelend als ze er op stapt, mooi haar probleem.
Met een bijrijder los je in feite haar probleem ook weer op ;)

Echt ik weer niet of je zelf 'uit de paarden komt' maar of jullie paard / paarden nu 2 of 10 weken minder doen, who cares. Met paar weken weer in training is dat zo weer opgepakt. Maar jullie dochter zal dat zelf moeten gaan doen.

Denk dat ze wijs genoeg is om het weer op te pakken. Ondertussen probeer op je handen te zitten, niet in te grijpen, vertrouwen te geven en niet te veel te sturen. Moet ze leren zelf te doen en ja, dat kost tijd en als ouders enorm veel energie en frustratie maar... ze zal zelf moeten gaan bewegen.

En besef hoeveel druk jouw dochter kan ervaren doordat alles zo goed voor haar geregeld is. Ze ontdekt nu ook andere dingen dan 'de paarden' en ja... of ze wel of niet doorgaat met de paarden en of jullie ja of niet straks een enorme zandbak hebben voor ... een BBQ of feestje van jezelf of voor je dochter om in te rijden, dat zal de tijd leren. Probeer er eens zonder te oordelen met haar over te praten. Laat haar eens aan het woord. Ze zal eerst boos zijn maar probeer eens dicht bij te komen hoe zij het ervaart... wat wil ze nu echt? En dan niet direct antwoord verwachten (zoals in het gesprek rond de tafel) maar neem de rust en de tijd (dwz niet een dag of een maand maar gewoon 'de tijd').... er gebeurt van alles bij die jonge meiden en jullie weten het antwoord? Nou echt niet, dat moeten ze zelf leren uitzoeken. Wees een steun, geen antwoord :)

Ze blaast waarschijnlijk heel hard omdat ze het zelf momenteel ook niet weet -O- :(:)

Heel veel sterkte in het proces!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 04:34

VanHuisUit schreef:
Hier puberzoon in huis en ik leef met je mee :7
Ik heb alle pagina's niet gelezen want de reacties verkoop het paard dan maar vind ik zo kort door de bocht. Kind heeft misschien poosje geen interesse en dan direct verkopen... nee zou ik niet doen.
BIjrijder al dan niet tijdelijk.... voelt ze waarschijnlijk als enorme veeg uit de pan naar haar, iemand anders op HAAR paard, hoe halen jullie het in je hoofd :roll: :+
Denk dat ze gewoon op z'n pubers zwaar beledigd is en als ze een beetje karakter heeft (en dat heeft ze anders was ze niet zover gekomen met haar paarden) laat ze dat merken ook.

Mijn advies: laat even gaan, laat los, paard anders maar paar keer per week longeren of wat dan ook, daar wordt hij echt niet slechter van. Is hij straks vervelend als ze er op stapt, mooi haar probleem.
Met een bijrijder los je in feite haar probleem ook weer op ;)

Echt ik weer niet of je zelf 'uit de paarden komt' maar of jullie paard / paarden nu 2 of 10 weken minder doen, who cares. Met paar weken weer in training is dat zo weer opgepakt. Maar jullie dochter zal dat zelf moeten gaan doen.

Denk dat ze wijs genoeg is om het weer op te pakken. Ondertussen probeer op je handen te zitten, niet in te grijpen, vertrouwen te geven en niet te veel te sturen. Moet ze leren zelf te doen en ja, dat kost tijd en als ouders enorm veel energie en frustratie maar... ze zal zelf moeten gaan bewegen.

En besef hoeveel druk jouw dochter kan ervaren doordat alles zo goed voor haar geregeld is. Ze ontdekt nu ook andere dingen dan 'de paarden' en ja... of ze wel of niet doorgaat met de paarden en of jullie ja of niet straks een enorme zandbak hebben voor ... een BBQ of feestje van jezelf of voor je dochter om in te rijden, dat zal de tijd leren. Probeer er eens zonder te oordelen met haar over te praten. Laat haar eens aan het woord. Ze zal eerst boos zijn maar probeer eens dicht bij te komen hoe zij het ervaart... wat wil ze nu echt? En dan niet direct antwoord verwachten (zoals in het gesprek rond de tafel) maar neem de rust en de tijd (dwz niet een dag of een maand maar gewoon 'de tijd').... er gebeurt van alles bij die jonge meiden en jullie weten het antwoord? Nou echt niet, dat moeten ze zelf leren uitzoeken. Wees een steun, geen antwoord :)

Ze blaast waarschijnlijk heel hard omdat ze het zelf momenteel ook niet weet -O- :(:)

Heel veel sterkte in het proces!

Als ik dit lees, lijkt het net of we medelijden moet het hebben met het meisje met eigen paarden aan huis en ouders die dat allemaal bekostigen en steunen...

Sorry maar het is toch heel simpel? Wil je een dier, dan neem je je verantwoordelijkheid. Het is heel logisch dat een kind van 16 dat nog moet leren, maar dat leert ze niet door haar maar haar zin te geven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 08:20

Wat een aannames, we weten helemaal niet of ze nog nooit een box heeft gemest. Je weet helemaal niet of de dochter ooit dankjewel heeft gezegd.

En als je al die aannames even opzij legt en je verdiept in de wetenschappelijke onderzoeken over pubers.

Dan kom je tenminste tot een echt gefundeerde mening. Ipv de teleurstellingen uit je eigen jeugd te projecteren op dit meisje. Vind het calimero gehalte hier echt enorm.

Pubers zetten zich af tegen hun ouders, vinden sociale contacten enorm belangrijk en overzien geen lange termijn gevolgen. Wetenschappelijk bewezen.

En nee, dat wil niet zeggen dat je geen grenzen moet stellen.
Maar ook niet dat je kan vereachten dat ze denkt zoals jij of ik.

Ik denk dat je daar een middenweg in moet zoeken? En dat heeft de TS volgens mij prima gedaan!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:30

Op je 16e kun je heus weten dat het houden van een dier een verantwoordelijkheid heeft... dat heeft niks met pubergedrag te maken... maar met volwassen worden en daar hoort een verantwoording bij.

Ga het gesprek aan... vraag haar naar de grote waarom... flipt mevrouw dan vertel je haar dat dit geen constructieve bijdrage aan het gesprek is en niet voor een oplossing gaat zorgen... even adem laten halen en een nieuwe poging om te vertellen wat er bij haar speelt. Laat haar uitspreken als ze op een normale respectvolle manier communciceerd.

Haak erop in door te vertellen waar jij mee zit en vraag haar of jullie samen tot een oplossing kunnen komen in het belang van de paarden. Het zijn immers haar paarden waarvoor zij verantwoordelijkheden heeft. Mocht zij de verantwoordelijkheid niet kunnen dragen geef je aan dat ze zich 2 weken bedenkt wat zij een passende oplossing vind en dat jij anders de verantwoodelijkheid van haar over neemt en een oplossing die jouw goeddunkt gaat uitvoeren. Afspraken die je met haar maakt handhaven allebei handhaven

blijf hierin respectvol maar resoluut. Ze heeft op deze manier een inbreng in wat er gaat gebeuren en de kans om het zelf waar te maken.

Paard zomaar verkopen zonder dat ze heel erg duidelijk gemaakt krijgt dat zij op de eventuele verkoop invloed heeft zou ik niet doen. Dat vergeeft ze je nooit... maar nu weet ze in ieder geval dat ala het tot een verkoop gaat komen ze dit had kunnen voorkomen door afspraken te maken en deze na te komen...

Overigens is een andere optie beestjes lekker de wei op gooien voor een vakantie... ook paarden die graag werken vinden het leuk om in kuddeverband de weide in te gaan. Verkocht is meestal verkocht en om ze dan ooit nog terug te krijgen is vaak erg moeilijk. Verkopen kan uiteindelijk altijd nog

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:04

ik denk ook.... dat je ala ouders te veel je eigen hobby door de strot van je kinders kan willen duwen, en ja ik ben daar ook best schuldig aan hoor. mooi paard alles voor elkaar en dan wil kind niet wat je al ouder wil :D .

het komt vast goed hoor

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:39

Ts hoe gaat het nu?