Makkelijk denken over paard "delen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Makkelijk denken over paard "delen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:31

Ik wil niet eens dat men mijn paarden een appel voert, nee, ook mijn
Shetlanders niet.
Wat is dat voor iets, ik zorg zelf goed genoeg voor ze, blijf van mijn dieren af.
Rijden op mijn grote paarden? NEE! Ik heb ze voor mijzelf, niet voor een ander.
Als ik een ander er voor zoek, hoort men mij wel.
Arrogant? Egoistisch? Dan dat maar, maar eh...Ja, zeg, wie heeft het geld neergeteld om ze aan te schaffen en wie betaalt nog steeds om ze te stallen en te onderhouden?
Het harnachement? Hoefsmid, tandarts, ontwormen, etc. etc.

Het zijn mijn dieren (net zoals mijn Dobermanns, die ga ik echt ook niet door een ander ("even uitlaten")en ik ben er verantwoordelijk voor.

Ik ga ook niet iemand anders maar even op mijn paard niet al te makkelijke paard Jaopie laten rijden.

Verantwoordelijk ben en blijf ik als er in handen van een ander iets mee gebeurt, dus nee, blijf er alsjeblieft van af.

Als je zelf wel weet wat je verantwoordelijkheden zijn en hoe je dieren in elkaar steken, en je weet wat de juridische consequenties eigenlijk inhouden, kijk je wel uit met je dier aan een ander uitbesteden.

Je moet er dan minimaal zelf in persoon bij zijn.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:41

Ik denk dat een hoop Penny-meisjes snel genezen zouden zijn als je ze even loslaat bij Joapie :D

Ik heb vroeger ook eens gehad dat mensen letterlijk achter je rug om zich vrijheden veroorloven. Pony was erg eenkennig, stond thuis en werd ook alleen door mij gereden en verzorgd (en ouders dan). Mocht ook nooit iemand op, wilde ik gewoon niet en pony vond dat ook niet leuk. Was verder erg braaf in de omgang dus niemand geloofde dat. Was natuurlijk onzin van mij, pony zou dat niks uitmaken.... Stond (nota bene in de stalgang van de manege) met iemand te praten met pony aan de hand en rug er naar toe toen hij ineens een grote sprong opzij maakte. Ik keek verbaasd om, was er een meisje die achter mijn rug probeerde op te stijgen! Pony wil dat dus echt niet, duidelijk nu?!
Pony daarna wel beloond natuurlijk :P

Irene793

Re: Makkelijk denken over paard "delen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:26

Beetje off-topic, maar als we het over brutale mensen hebben; er is van mij al meerdere keren een foto gemaakt terwijl ik een buitenrit aan het maken was. Mensen vragen niet eens of ik dat wel wil, ze richten de camera domweg op je.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:42

dat soort mensen deze vraag stellen :

Afbeelding

en dan valt het kwartje misschien....je paard is geen gemeenschappelijk bezit...en zowel; wordt het toch eens tijd dat paardenhouders eens wat deurwaarders inschakelen voor achterstallige stalling/verzorging van die mensen die menen dat een paard wel gemeenschappelijk bezit is.

Vrienden of familie er een keer voor een rondje erop; prima. Of een kind wat je kent eens uitstappen.....maar niet zomaar wildvreemden die op je paard of pony willen rijden
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 01-10-17 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:45

Irene793 schreef:
Beetje off-topic, maar als we het over brutale mensen hebben; er is van mij al meerdere keren een foto gemaakt terwijl ik een buitenrit aan het maken was. Mensen vragen niet eens of ik dat wel wil, ze richten de camera domweg op je.

Tja, dat mag gewoon. Je mag ook op de fiets gefotografeerd worden, of in de auto, zolang je op openbaar toegankelijk terrein bent.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:05

Ibbel schreef:
Irene793 schreef:

Tja, dat mag gewoon. Je mag ook op de fiets gefotografeerd worden, of in de auto, zolang je op openbaar toegankelijk terrein bent.

Wat vreemd! Nooit geweten, ik wordt door mn werk ook wel gefotograveerd, vooral 'stiekem' vanuit auto's bv. Snap ook niet echt waarom je dat zou doen. Zelfde met paarden

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:08

Irene793 schreef:

Ohja heel herkenbaar. Wij vragen ons ook vaak af boven hoeveel schoorstenen we al hangen :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:09

Ik nodig juist veel mensen uit om gezellig mee te komen rijden, ze mogen niet op mijn jongste paard maar dat is nog nooit een probleem geweest.
Vind het wel gezellig mijn hobby te kunnen delen :o

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 18:23

Irene793 schreef:

Haha moest ik ook nog aan denken. Filmem zelfs. Wtf ik hoef niet met mijn kop op de foto en mijn paarden hoeven ook niet op andermans foto te staan.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 18:26

Ibbel schreef:
Irene793 schreef:

Ook al mag het, waarom zou je het doen? Denk dat de meeste mensen het niet heel chill vinden als er zomaar op straat een camera op ze gericht wordt. Ik snap het nut niet ervan.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:26

Irene793 schreef:

Door deze actie stond ik ook in de krant. Vrouw maakte een foto van mij te paard en stuurde die op naar de krant bij al die weer foto's. Stond toch wel raar te kijken toen ik ineens mezelf zag staan in de krant :')

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:28

Blijheid schreef:
Hier ook een keer meegemaakt dat mijn oom, tante en nicht op bezoek kwamen. Nicht rijd ook paard, en omdat wij de paarden bij huis hebben staan had ze haar rijspullen meegenomen en werd ons medegedeeld dat ze ging rijden.

Eeeeh nee :?

Deden mijn nichtjes ook altijd, ik vond het juist leuk, gingen we met zijn alle naar Flower :D Gezellig toch!

Irene793 schreef:

Heb ik ook zo vaak, is toch juist een eer? Ik vind het prachtig :D

xxCYNNxx schreef:
dat soort mensen deze vraag stellen :

[ [url=m/qfMOMB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn bezoek doet anders ook heel vaak een rondje in mn auto hoor :D haha! Krijg je met bijzondere auto's. Vind ik alleen maar leuk!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:29

cobiie schreef:
Ik denk dat veel mensen niet begrijpen wat voor ellende er juridisch kan komen als er wat gebeurd.

Ik ben ook zeker niet happig om mensen die ik niet ken op mijn paard te laten.

Als jij een paard bezit zonder WA verzekering ben je zelf nogal dom, want ook als het dier uitbreekt ben jij juridisch aansprakelijk.
Dus gewoon zorgen voor een goede WA verzekering, komt nergens gedoe van.....

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 18:31

Toydoll schreef:
cobiie schreef:
Ik denk dat veel mensen niet begrijpen wat voor ellende er juridisch kan komen als er wat gebeurd.

Ik ben ook zeker niet happig om mensen die ik niet ken op mijn paard te laten.

Als jij een paard bezit zonder WA verzekering ben je zelf nogal dom, want ook als het dier uitbreekt ben jij juridisch aansprakelijk.
Dus gewoon zorgen voor een goede WA verzekering, komt nergens gedoe van.....

Ben je toch nog niet gedekt als iemand eraf dondert.
Dan buiten juridisch om hoef ik nog geen mensen aan mijn paard. Maargoed.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:33

Soms neem ik eens een vriend of een vriendin mee naar Eclair (dat is echt bijzonder, ik vind het niet zo fijn om school etc... 'mee te nemen' naar stal). Naast dat de eigenaresse het liever niet heeft, vind ik het ook niet fijn om ze dan op Eclair te laten. Ik zeg het er gelijk bij en daar heb ik gelukkig alleen maar positieve reacties opgehad :j

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:49

Tegenwoordig wordt het niet zo veel meer gevraagd aan me of mensen mogen rijden op mijn pony, maar vroeger toen mijn pony's naast een tennisbaan stonden heb ik heel wat meisjes uit de wei geplukt. Zelfs een keer een volwassen fotografe, zij was gewoon het weiland in gegaan om foto's te maken...

Ook is er een tijdje een meisje uit het dorp veel in de wei geweest, zonder toestemming uiteraard. Dan ging ze vaak zitten op de chronisch hoefbevangen shetlander (dat was de kleinste pony). Dat rotkind luisterde naar niemand. Ik kan er echt niet bij met m'n hoofd dat je zonder toestemming gewoon op een pony neerploft. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:55

Toydoll schreef:
Blijheid schreef:
Hier ook een keer meegemaakt dat mijn oom, tante en nicht op bezoek kwamen. Nicht rijd ook paard, en omdat wij de paarden bij huis hebben staan had ze haar rijspullen meegenomen en werd ons medegedeeld dat ze ging rijden.

Eeeeh nee :?

Deden mijn nichtjes ook altijd, ik vond het juist leuk, gingen we met zijn alle naar Flower Gezellig toch!

Als ze het netjes gevraagd had, dan had ik er nog eens over nagedacht, maar als het me medegedeeld wordt vind ik het toch wat anders :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:57

Ibbel schreef:
Irene793 schreef:

Dat het legaal is maakt het nog niet fatsoenlijk of aangenaam. :\

Het publiceren in de krant mag trouwens volgens mij niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:01

Jacquel schreef:
Nou heb jij een paard om op te rijden, dus vinden veel mensen het niet gek om te vragen of ze dat ook eens mogen.

Een auto is ook om mee te rijden, die wil ik wel eens van iemand anders lenen dan. Oh en z'n rijbewijs ook want dat heb ik zelf niet.
Geen probleem toch?

En ja, ik zal meteen bekennen dat mensen die aan het hek komen aaien van mij ook een aai in hun gezicht krijgen. Ik heb daar zo'n schurfthekel aan. Mensen snappen gewoon niet hoe strontvervelend een paard daarvan kan worden. Nog afgezien van dat ik het een absurde manier vind van iemand begroeten. Prima als je als primaat een vlooi- en voerreflex hebt. Maar neem die lekker mee naar de kinderboerderij.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:11

Ik weet nog wel toen ik 3 rijpaarden had ( waarvan 1 niet officieel van mij, maar in doen en laten wel ). 1 daarvan was een hele brave appaloosa en heel populair onder de paarden mensen in de buurt omdat de vorige eigenaar iedereen er op liet rijden en het beestje echt heel braaf was. En een hele brave fjordenmerrie. Het niet officiële eigen paard was een KWPN.
Ik had me een partij veel vriendinnen joh! En ik was ook zo dom! Ze mochten rijden wanneer ze wilde op het paard dat ze wilde. Aan de rand van het bos stonden ze en ik woonde er in het gastenverblijf. Bosjes mensen kwamen er.
Toen de boel allemaal verkocht was, waren er 2 ofzo waar ik nog contact mee had. Zo zie je maar waar ze voor kwamen.

Ik heb nu een vrij pittige haflinger als bijrijdpaard. Hij is zeker niet makkelijk en als je geen respect voor hem heb kom je er ook geen stap verder mee. Ik mag er op rijden wanneer ik wil en mee naar buiten, net een eigen paard dus.
Omdat dit niet mijn paard is laat ik er zeker niet op rijden en al helemaal omdat hij niet makkelijk is. ( hebben wel vriendinnen opgezeten hoor ) en heb dus ook geen last meer van zogenaamde vrienden :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:13

Ik moet eigenlijk heel eerlijk zeggen dat dé pony nogal een reputatie heeft dus dat ik niet zoveel last er van heb :+

Toen hij jong was en we hem nog in pension op de manege hadden staan is hij wel eens per ongeluk gepakt door een leerling voor de les en dit had de manege eigenaresse gelukkig op tijd door omdat het meisje vroeg waarom de pony die zij zou rijden sloeg met zijn voorbenen :+
(De pony die zij zou rijden en die van mij leken in eerste oogopslag best op elkaar)

Maar omdat mijn toen nog jonge pony zo makkelijk uithaalde en andere streken verzon wilde eigenlijk niemand er op :+

Later toen hij iets rustiger werd wilde mensen er wel graag op, maar als ik ze dat al toestond wilde ze er vaak geen tweede keer meer op :+

En tegenwoordig zijn er nog steeds mensen die heel eerlijk zeggen: Op die van jou stap ik echt niet.

Zo maar in de wei lopen doen ze ook niet, Dé pony heeft nogal een hekel aan vreemde in zijn weide (mensen, honden, katten, koeien, vogels, hij maakt nergens een uitzondering op :+ ) dus die jaagt hij altijd vrij snel de wei weer uit.
Nadat een paar keer gedaan te hebben bij volwassenen en kinderen gaat niemand die weide meer in zonder dat wij er zelf bij zijn :')

Terwijl hij voor de mensen die hij kent echt heel lief is (alleen een beetje wispelturig).

Dus ik ken die verhalen niet echt, maar ik val wel van de ene vernazing in de andere als ik de verhalen zo lees :o
Zou het wellicht ook plaatsgebonden kunnen zijn?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:17

M_D_H schreef:
Ik moet eigenlijk heel eerlijk zeggen dat dé pony nogal een reputatie heeft dus dat ik niet zoveel last er van heb :+

Toen hij jong was en we hem nog in pension op de manege hadden staan is hij wel eens per ongeluk gepakt door een leerling voor de les en dit had de manege eigenaresse gelukkig op tijd door omdat het meisje vroeg waarom de pony die zij zou rijden sloeg met zijn voorbenen :+
(De pony die zij zou rijden en die van mij leken in eerste oogopslag best op elkaar)

Maar omdat mijn toen nog jonge pony zo makkelijk uithaalde en andere streken verzon wilde eigenlijk niemand er op :+

Later toen hij iets rustiger werd wilde mensen er wel graag op, maar als ik ze dat al toestond wilde ze er vaak geen tweede keer meer op :+

En tegenwoordig zijn er nog steeds mensen die heel eerlijk zeggen: Op die van jou stap ik echt niet.

Zo maar in de wei lopen doen ze ook niet, Dé pony heeft nogal een hekel aan vreemde in zijn weide (mensen, honden, katten, koeien, vogels, hij maakt nergens een uitzondering op :+ ) dus die jaagt hij altijd vrij snel de wei weer uit.
Nadat een paar keer gedaan te hebben bij volwassenen en kinderen gaat niemand die weide meer in zonder dat wij er zelf bij zijn :')

Terwijl hij voor de mensen die hij kent echt heel lief is (alleen een beetje wispelturig).

Dus ik ken die verhalen niet echt, maar ik val wel van de ene vernazing in de andere als ik de verhalen zo lees :o

Het is alsof je mn haf beschrijft hier!! ook in de wei, jaagt ook onbekenden, honden etc eruit. En dan trekt ie me toch een hasses...:D
En ook zat die er voor geen goud opstappen :D

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:29

Mijn redenen door de jaren heen (enkele uitzondering daargelaten, een kind die het netjes vroeg en dan zelf al les had, dan vond ik het wel leuk voor een keer) waren: niet betrouwbaar voor beginners, en het is mijn wedstrijdpaard (die deed het goed). En echt brutale vragen (meer eisen) gaf ik geen reden, dat was gewoon 'nee dat kan niet'. Wat al helemaal nooit op mijn paard kwam was een volwassene die niet kon rijden, zo'n gewicht in onbalans op haar rug dat vond ik echt niet fair. Maar ik geloof eigenlijk dat ik ergens al uitstraal dat je de vraag 'mag ik op je paard rijden' niet aan mij moet stellen haha.

Oh ja een bijrijdster die eens (zonder het eerst te vragen) een vriendin die niet kon rijden op mijn paard liet: vriendin viel eraf en in de sloot. Tja... twee klemmende beginnersbenen er tegenaan, 'dat is toch wegwezen' dacht mijn paard. Maar je staat soms verbaasd van de onbeschaamdheid van dat kan toch wel even. Ik vond het altijd een intensieve actie, je voelt je toch verantwoordelijk voor degene die op je paard kruipt, en voor je paard.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:43

Cinnepin schreef:
M_D_H schreef:

Het is alsof je mn haf beschrijft hier!! ook in de wei, jaagt ook onbekenden, honden etc eruit. En dan trekt ie me toch een hasses...:D
En ook zat die er voor geen goud opstappen :D

De buurman stapte ooit over het draad heen om zijn hek goed te maken. Hij heeft het nog over die zwarte duivel zonder oren die met zijn bek wijd open op hem afgerend kwam :') (Hij is op tijd het hek weer over gesprongen)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:47

Ik heb geen dure sportpaarden (gewoon shetjes) maar ik zal ze ook niet uitlenen voor een ander zijn vermaak, ik heb ze ten slotte voor mijzelf (en eigen gezin) en inderdaad er zal maar iets gebeuren dat je oh zo brave pony die nooit een stap verkeerd doet ergens van schrikt, en kind breekt een arm of zo.
Nee hoor hier mogen ze aaien en daar houdt het mee op