Draver kopen? Goede prijs???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:09

Wow.. heel Bokt gaat los over dravers. Hier kan ik (van huis uit dressuurruiter, maar nu jockey / entraineur) wel iets nuttigs over zeggen!

De waarde van een draver, of ieder paard, is geen vaststaand gegeven.... Iedereen heeft zijn eigen mening over de waarde van een specifiek dier en dat is ook logisch.

Een draver is in mijn ogen hetzelfde of misschien meer waard dan een ander "recreatiepaard" om de volgende reden: Het werkwillige, en mensgerichte karakter van een draver is echt heel bijzonder. Je moet er een keer 1 gehad hebben (of 30) om dit zo te ervaren. Daarnaast hebben de meeste een geschiedenis (koerscarriere) en daarmee ook levenservaring. Je koopt wel een paard om zelf verder door te rijden, maar dit paard kan heus al voor zichzelf nadenken!

Over die paar pasjes galop zou ik me overigens geen zorgen maken. Het is nu lastig omdat het paard altijd geleerd heeft dat galopperen niet mag, maar als eenmaal het kwartje is gevallen dat het nu wel mag, kan een draver ook een prima galopje doen hoor.

(kleine insiders joke: met name de Frans gefokte paarden vinden wij hier in Belgie al snel een beetje cuckoo in de bovenkamer :) dit heeft er dan weer mee te maken dat de Franse opfok iets anders gaat dan de Belgische, en dan krijg je af en toe behoorlijke hete paarden binnen die geen menselijk contact gewend zijn)

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:10

ruitje schreef:
* pakt popcorn * :')

hahahaha ik ga stuk!! _O-

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:14

VanHuisUit schreef:
@Goeroe cuckoo in de bovenkamer en slecht kunnen lopen? Dan krijg je deze prestaties echt niet hoor. Maar goed ook daarvoor geldt: het is maar wat je wilt lezen blijkbaar willen jullie alleen maar slechte dingen lezen over dravers. Jammer maar helaas. Valt toch niet tegenop te schrijven :wave:

Dat was inderdaad niet al te subtiel geformuleerd en ik snap ook wel dat het niet in goede aarde valt. Het staat buiten kijf dat er mensen zijn die enorm veel plezier beleven aan en met hun draver. Wat Dees volgens mij schrijft is dat een draver als je serieuze sportambities hebt niet de meest voor de hand liggende keuze is. Dat wil niet zeggen dat je niet best ver kunt komen als je 'een goeie' hebt en (niet onbelangrijk) zelf ook wat kunt. Dat sluit volgens mij perfect aan op jouw eerste artikel. Die eigenaar heeft ontzettend veel plezier gehad met haar draver en heeft geweldige resultaten bereikt, maar ondanks dat zou ze als ze het over moest doen een paard kopen met meer aanleg. Daar is geen woord Frans bij volgens mij.

Dees schrijft verder letterlijk dat er een heleboel dravers zijn die prima deugen voor de recreatie. Zoals er een heleboel andere rassen (en raslozen) prima geschikt zijn voor dat doel en die kosten vaak ook geen drol. Waarom zou een draver dan meer moeten kosten? Rationeel is die reden er denk ik niet, maar ik snap heel goed dat er redenen zijn om toch een hogere prijs te betalen. Zodra je een zwak hebt voor een bepaald dier gaan er andere dingen meespelen en dan is 3000 euro wat mij betreft niet veel geld voor een paard waar je heel lang plezier van hoopt te hebben (en een veelvoud van dat bedrag aan zult uitgeven).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:16

Prachtig hoe half Bokt een mening heeft over iets waar alleen ik iets over kan zeggen.

Al vraag ik 4 miljoen, moet ik weten :')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:20

ruitje schreef:
Al vraag ik 4 miljoen, moet ik weten :')

Er hoeft er maar eentje te zijn die het ervoor betaalt en ik gun het je van harte! :D

ruitje

Re: Draver kopen? Goede prijs???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:23

Haha dank :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:35

:') je weet maar nooit hihi.

Waar ik keer op keer over val en wat ik zo storend vind in het commentaar is dat 'de sport' wordt verward met simpelweg dressuren of springen op hoog niveau.
Sport is meer dan dressuren tussen de hekjes.

Ruitje wil je volgende keer 5000,- Euro vragen, krijgen we een nog heftiger topic :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:40

Grappig ook de opmerking over 'goede gangen'. Mijn quarter heeft enorm goede gangen, van nature traag en nauwelijk opwaarts, want dat willen we in de sport. De westernsport wel te verstaan..

Waarom moet DE sport altijd dressuur zijn?

Erg vermoeiend..

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:57

Ik heb mijn bijna 4 jarige draver gekocht voor 1750. Ze was netjes ingereden en braaf. Ze heeft niet op de baan gelopen omdat ze daar voor te druk was. 3000 vind ik best veel. Ik zou dat er zelf niet voor geven. Ik zou dan kiezen voor een Quarter.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:12

Er zijn verdomd weinig paarden zo goed opgevoed dan dravers die op de baan hebben gelopen. Het is dat ik ze persoonlijk niet knap vind maar anders zou ik zeker een draver overwegen als recreatie paard. Eerder een draver dan een tinker of fjord, geen gedoe met jeuk en mijten, geen eigenwijs gedoe en doordrammen. Gewoon een spijkerhard dier die voor zijn mens door het vuur gaat. Zo ken ik ze tenminste.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:31

Debbie00 schreef:
Ik heb mijn bijna 4 jarige draver gekocht voor 1750. Ze was netjes ingereden en braaf. Ze heeft niet op de baan gelopen omdat ze daar voor te druk was. 3000 vind ik best veel. Ik zou dat er zelf niet voor geven. Ik zou dan kiezen voor een Quarter.
Huh?!? Die laatste zin sluit niet geheel aan op het voorgaande verhaal.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:41

Een goed gereden Quarter heb je ook niet voor €3000. :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:43

tones schreef:
Een goed gereden Quarter heb je ook niet voor €3000. :')

Nope, eerder vanaf 6000 ofzo :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:23

CarinaR schreef:
Dat zal met het huidige chippen steeds moeilijker worden lijkt mij.

Met gemak. Papieren kapot scheuren duplicaat aanvragen( en dat kan overal dus zonder afstammelingen of wat dan ook) en hoop je hebt een rij paard onbekende afstammelingen.

En omdat het beter verkoopt is duplicaat aanvragen uiteindelijk goed voor de winst. Of het de juiste manier isis iets anders maar het gebeurd wel

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:55

Wat ik vooral heel erg raar vind is dat prijzen die hier genoemd worden rasgebonden zijn.

Een goed gereden Quarter kost minimaal 6000 euro maar een goed gereden Draver mag echt niet meer kosten dan 2000 euro.

Het zou toch niet moeten uitmaken wat voor een ras het paard is? Zolang hij maar aan je wensen voldoet, en voor een braaf amateurs paard mag je echt wel meer vragen dan 1500 of 2000.

Ik vind die 3000 dus helemaal niet gek.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:09

Ik vind het een goed bedrag, als je kijkt wat voor tijd je kwijt bent om draver om te scholen. Paard is braaf wat natuurlijk een grote plus is ( een jonge kwpn bijvoorbeeld is dus voor weinig mensen geschikt). Daarbij is het in deze situatie volgens mij ook 'werk' dravers omscholen, er moet dus ook op verdiend worden. Volgens mij zag ik dat het een zwart paard was? Ook is een zwarte vaak geliefder dan een 'simpele' bruine. Het is dus raar om te zeggen te zeggen dat €3000 veel is. Paardenmarkt is laatste jaar behoorlijk aangetrokken. ( koop maar is een zwarte, brave en jonge kwpn, die zijn enorm gewilt en duur;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:20

En Ruitje, heeft deze extra aandacht voor je te koop staande paard al gezorgd voor meer belangstellenden die hun interesse hebben getoond in het dier? Dan heeft de TS straks de keuze niet meer want gaat iemand anders er mee vandoor :P

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:37

Tja wat een paard waard is blijft altijd een discussie. Ik heb een fjord x fries die in de bak amper kan galoperen en we maken vaak 4kantjes ipv voltes ( ik hou absoluut niet van in de bak rijden, vandaar :') ) en als ik die te koop zou zetten zou ik er miss 1500 voor krijgen. Karakter van dravers vind ik leuk maar vind ze te slank anders had ik wellicht een buitenrijdraver gehad haha. Maar de waarde wordt toch wel bepaald door wat een dier kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:40

Change3x schreef:
Wat ik vooral heel erg raar vind is dat prijzen die hier genoemd worden rasgebonden zijn.

Een goed gereden Quarter kost minimaal 6000 euro maar een goed gereden Draver mag echt niet meer kosten dan 2000 euro.

Het zou toch niet moeten uitmaken wat voor een ras het paard is? Zolang hij maar aan je wensen voldoet, en voor een braaf amateurs paard mag je echt wel meer vragen dan 1500 of 2000.

Ik vind die 3000 dus helemaal niet gek.

Op zich is het wel logisch.
Een goede, goed gereden quarter kodt 6000 euro omdat die wss zal kunnen uitblinken in de westernsport.Voor een westernruiter is dit een goede prijs.
Iemand die de drafsport in wil vindt diezelfde quarter wss veel minder waard. Want die quarter zal vast geen drafren winnen.

Een goed betuigde draver met talent zal voor de drafsport ook veel waard zijn. Maar voor een dressuurruitet veel minder, want die draver zal wss nooit Grand prix lopen...

De draver die te traag is voor de sport is minder waard als recreatie paard. Net zoals de quarter die niet geschikt is voor reining minder waard zal zijn als menpaard. Ook al is die braaf.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:45

Wat ik meer bedoel is dat je niet minder moet willen betalen omdat het een 'een draver' is.

Stel dat je met die quarter en draver alleen maar buitenrij ambities hebt en ze zijn beide even braaf, gezond en goed genoeg voor je doeleinden. Dan leg je voor het ene paard toch niet meer neer dan het ander?

Dat was meer wat ik wou zeggen. :D

De draver wordt hier neergezet alsof hij niks waard is want het is een draver.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 22:56

Tuurlijk, daar heb je zeker gelijk in. Mits de 2 dieren dan ook te vergelijken zijn kwa karakter, aanleg, talent (of niet), bloedlijnen, etc .. En dat is dan weer niet zo evident.
Maar dat heb je in alle rassen.
Ik heb hier een geweldig trekpaard staan. 1.75. Bruin. Geweldig karakter, mooie gangen, loopt dressuurmatig netjes. Is bomproof en betrouwbaar met kinderen.
Zou ik maximaal 2500 voor kunnen krijgen. Steek haar in een dressuurpaard en ze gaat zeker naar de 4000...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:27

luffwinny schreef:
Ik vind het een goed bedrag, als je kijkt wat voor tijd je kwijt bent om draver om te scholen. Paard is braaf wat natuurlijk een grote plus is ( een jonge kwpn bijvoorbeeld is dus voor weinig mensen geschikt). Daarbij is het in deze situatie volgens mij ook 'werk' dravers omscholen, er moet dus ook op verdiend worden. Volgens mij zag ik dat het een zwart paard was? Ook is een zwarte vaak geliefder dan een 'simpele' bruine. Het is dus raar om te zeggen te zeggen dat €3000 veel is. Paardenmarkt is laatste jaar behoorlijk aangetrokken. ( koop maar is een zwarte, brave en jonge kwpn, die zijn enorm gewilt en duur;)

Tijd moet je niet rekenen in de handel of verkoop van paard dat verdien je nooit terug en moet je dus jiet mee tellen ongeacht het ras

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:55

Toch blijf ik het raar vinden dat mensen zonder moeite 1500 euro neertellen voor een chihuahua pup van 0,5 kg en dan voor een draver van 500kg 3000 euro teveel geld vinden :D

Een chihuahua kost dan 3000 ero per kg, terwijl de draver 3 euro perkg kost.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 00:02

StalNollie schreef:
luffwinny schreef:

Tijd moet je niet rekenen in de handel of verkoop van paard dat verdien je nooit terug en moet je dus jiet mee tellen ongeacht het ras

Je verdiend het inderdaad niet terug maar een bedrijf moet nou eenmaal meer betalen als een particulier, bedrijven moeten er in die zin dus op verdienen. Gaan bij hun de dravers weg voor €1000 heeft het dus geen enkele zin. Het kost gewoon werk en dat geeft niet maar mensen vinden paarden bij bedrijven als snel duur maar als je het zou omrekenen kwa tijd valt het best mee.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 00:08

Nu ben ik vanaf pagina 2 aan het lezen in de hoop een reactie van TS tegen te komen want ging die niet vandaan terug proberen?