[VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linde99

Re: [VOLG] Sir Scotland... Een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:37

Wat een leuk dier is het zeg!
Ik volg

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 13:26

@granoek hij is ook echt mega, bij de neus passen ze nog wel maar bij het kopstuk en de kaak zijn ze veel te smal XD En dan moet hij nog meer gaan groeien :P

@Linde99 Leuk dat je erbij bent <3

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 17:27

*14 Zaterdag 19 augustus

Scott's nieuwe halster is binnen :D superblij mee! We hebben wat gaatjes bij laten maken omdat hij nog wat groot is maar hij groeit er wel in.

Afbeelding

Ook is zijn nieuwe touwhalster en leadrope aangekomen.

Afbeelding

En ik heb een UV-kap voor hem gehaald bij de Epplejeck. Gotta love BTW-vrij shoppen

Afbeelding

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 22:02

*15 Zondag 20 augustus

Vandaag ben ik met bokker Duality naar Belgie geweest voor het horses and dogs benefiet for kids.

Veel gelachen, stiekem gehuild, leuke mensen ontmoet en een extra touwhalster voor Scott gescoord!

Morgen ben ik weer thuis en ga ik gelijk naar mijn vriendje toe. Heb hem gemist.

Afbeelding
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:16

Hey, ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze op de stal waar Scott vandaan komt nog een Clyde hadden voor de verkoop? Heb jij hier meer info over?
Een kennis is pas haar Clydesdale merrie verloren aan kanker en is rustig op zoek naar een nieuwe.

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 15:11

@Granoek inderdaad toen wij zijn gaan kijken stond er nog eentje, ik dacht een ruin. Weet niet of hij er nog is, beste kan ze de Tukkerij even bellen.

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 23:32

*16 Woensdag 23 augustus

En toen zomaar ineens donderde ik van mijn roze wolkje af.

Scott zit nu goed in het voer en begint wat praatjes te krijgen maar tot aan vanochtend niks noemenswaardig.

Ik was al vroeg op stal om hem buiten te zetten en stond in de stal om zijn halster om te doen.
Hij stribbelde wat tegen en gooide steeds zijn neus omhoog dus hield ik met mijn rechterhand zijn neus vast en probeerde ik met mijn linkerhand het halster om te doen.

Toen zag hij ineens een uitweg en walste mij zonder moeite aan de kant waardoor mijn arm klem kwam te zitten tussen Scott en de muur.
gelukkig ging hij de box tegenover zijn eigen stal in en heb ik die gauw dicht gedaan.

Even mezelf gekalmeerd en toen geprobeerd zijn deken op te doen. Hij was aan het draaien en aan het drentelen en het heeft me zeker een half uur gekost.

Ik weet dat hij het niet met opzet doet maar het verdriet moest er even uit.
Ik probeer het iedere keer goed te doen en toch lijkt het bij mij altijd mis te gaan.
Even heb ik spijt gehad dat we een jong paard aan hadden geschaft maar met die instelling bereik je helemaal niks.

Ik heb hem buiten gezet, nog even een goed potje gehuild en ben maar naar huis gegaan.

Zo blijkt maar weer dat een jong paard nog een lange weg te gaan heeft en daar ook de nodige hobbels en kuilen inzitten

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 06:48

Diedelo schreef:
*16 Woensdag 23 augustus

En toen zomaar ineens donderde ik van mijn roze wolkje af.

...

Ik heb hem buiten gezet, nog even een goed potje gehuild en ben maar naar huis gegaan.

Zo blijkt maar weer dat een jong paard nog een lange weg te gaan heeft en daar ook de nodige hobbels en kuilen inzitten

:(:)

Even een hart onder de riem hier! Hopelijk heb je je arm niet teveel zeer gedaan.

En het kan gebeuren.. echt! Het is een jong paard, daarbij moet je soms even een stapje terug zeggen, super consequent zijn en af en toe zullen ze echt even de verhoudingen checken. Dat geeft niet, probeer rustig en consequent te blijven en dan komt het goed.

Misschien leuk om rustig wat grondwerk mee te pakken, zodat hij je ruimt wat beter leert te respecteren. Of leer hem bv aan zelf zn hoofd door het halster te steken. Kleine dingetjes die dit weer kunnen opvangen :)

Hopelijk voel je je al wat beter na het nachtje slapen. Succes!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:22

Och meis, wat vervelend! En dan zijn ze gelijk zo mega groot en lomp :(

Hoe is je arm nu?

Inderdaad, dit maakt iedereen met jonge paarden mee hoor. Je bent echt niet de ergste en je doet het echt niet meteen verkeerd!

Hij is jong, gaat klieren, uit proberen/uitdagen en lekker boefen..
Zoals ik (volgens mij al eerder) heb gezegd hier, pluis was ook geen lieverdje, dit klinkt echt heel Bekend! En soms nogsteeds..

Pluis is een echt merrie merrie en grondwerk heeft ons ontzettend geholpen elkaar te begrijpen!
Want het enne moment verdiende ze gewoon een fikse dreun terwijl het andere moment ze oprecht onzeker was en ze juist begeleiding nodig had.
En dat vond ik heel lastig vooral omdat pluis van nature een vechter is en bij onzekerheid in de aanval gaat (stijgeren, bijten, lelijk doen. Wegrennen heeft ze nog nooit gedaan! Zelfs met schriktraining viel ze bijtend een wit laken aan := )

En zo zijn ze allemaal anders, maar iemand met veel ervaring over lichaamstaal en grondwerk kan je hier echt onwijs fijn mee helpen!
Pluis was net 10 maanden met onze les, het hoeft voor het paard niet perse intensief te wezen, soms is een les nodig voor onszelf en onze eigen leerweg samen met het paard :o

Met pluis is overigens alles goed gekomen hoor ze is nu ruim 4 jaar en wij zijn echt 4 hoefjes en 2 handen op 1 buik geworden! Ik hoef maar te wijzen of te kijken en ze weet al. Hoelaat het is _O-
Soms heeft ze weer zo merrie bui en dan geeft ze me echt zo hoofd van kom maar op, sla me dan ~~}>
En dan wijs ik met mijn vinger ennzeg een x boos "je krijgt hem hoor!" en dan zwaait ze met haar blije Hoofd en oortjes naar voren alsof ze wil zeggen "nananana je zit weer op de kast :+)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:50

Oew dat is even naar inderdaad!!

Mijn jaarling heeft ook een tijd het bloed onder mijn nagels vandaan gehaald. Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik enorm streng optrad bij elke mini overtreding die hij uithaalde, denk hierbij ook aan hele kleine dingen zoals mij aan de kant duwen met zn neus, tegen mij aanschuren of me aan de hand voorbij lopen.

Ik heb hiervoor vooral heel goed gekeken hoe zijn moeder en tante met hem omgingen, dat ging er ook echt niet zachtaardig aan toe. Heb vooral veel met hem aan de hand gewandeld en hem geleerd mijn persoonlijke ruimte te respecteren.

Ik wil mijn paarden altijd ruim achter me hebben lopen. Ik loop voorop, neus van het paard mag nooit voorbij mijn schouder. En als ik stil sta staat mijn paard ook gelijk stil zonder dat ik aan het touw hoef te trekken. Als ik dan ook nog besluit een paar passen achteruit te lopen gaat mijn paard ook naar achteren zonder verdere druk op zijn lijf. Dit alles omdat hij weet wat mijn persoonlijke ruimte is, en dat hij daar uit moet blijven.

Vooral bij die joekels is dit heel belangrijk, qua kracht ga je het nooit winnen, en bij zulke paarden komt het nog net wat harder aan als ze tegen je aan lopen of op je tenen gaan staan. Mijn paarden weten heel goed waar ze hun voeten moeten neerzetten, en vooral waar niet!

En heel eerlijk, hier is wel eens een zweepje bij aan te pas gekomen. Aangezien mijn jaarling niet heel snel onder de indruk was. Het is nu een super fijn paard, met respect naar mensen toe. En ook als hij gespannen is of bang blijft hij mijn ruimte respecteren. Heel fijn! Wat ik soms op wedstrijden of op de kliniek zie aan onopgevoede paarden die zich niks aan trekken van de persoon die aan de andere kant van het touwtje hangt..

Goeie oefening voor jou, gewoon touwtje er aan klikken en door het land lopen. Bepalen wat jou ruimte is en hem duidelijk maken dat hij daar uit moet blijven. Hij mag niet tegen je aan beuken, en als jij stil staat moet hij dat ook. Doet hij dat niet zet je hem een paar passen terug. Paarden hebben er een hekel aan terug gezet te worden.

Daarnaast om te voorkomen dat hij de stal weer uitstormt is het een goeie om te oefenen met de staldeur. Laat hem wachten als je de deur open laat. Gewoon eerst simpelweg een half minuutje, dat kun je daarna uitbreiden. Hij moet leren dat deur open niet gelijk betekend dat hij er uit mag, dat mag pas als jij hem uitnodigt. Ik kon mijn paarden gerust een kwartier lang met een open stal laten staan terwijl ik lekker op stal bezig was. Stonden ze gezellig door de deur heen te kijken, maar ze kwamen er niet uit.

En wat mijn voorganger zegt, het is een jonkie, die wil je het liefst 24/7 buiten, vooral zo'n joekel, die moet de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. Hoe veel staat hij nu buiten?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:06

Goed geschreven monster :)
Omschrijft oom hoe ik inderdaad alles aangepakt heb ;)

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 21:00

@freetorun Het is zo af en toe ook echt een beetje intimiderend aangezien meneer nu goed in t voer zit en zich thuis begint te voelen dus naast zijn bulldozer formaat krijgt hij ook wat praatjes. Beetje de grenzen opzoeken.

Grondwerk wil ik graag mee beginnen maar zit te twijfelen aangezien mijn ouders er niet zo'n voorstander van zijn. Heb er met King wel altijd goeie ervaringen mee gehad.

@Nadiine_x gisteren een beetje opgezwollen en vooral pijnlijk gelukkig niet blauw (ik heb heel dun bloed dus dat mag een wonder heten) en nu is de zwelling gelukkig ook weg, enkel nog wat gevoelig.

Oh god en jij hebt de merriekuren er nog bij XD Arme jij.

@Monster_tos dank voor de tips! Ik loop er doorgaans naast aangezien Scott dusdanig grote passen maakt dat hij geheid op mijn hakken trapt. Hij mag naast me lopen maar me niet omver trekken,dit gaat gelukkig goed.

Hij staat nu zo'n 8 uur per dag buiten (van 8:00 tot 16:00) er is helaas geen mogelijkheid om paarden bij ons op stal 24/7 buiten te zetten.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:15

Mag ik vragen waarom je ouders geen voorstander zijn van grondwerk?

Beterschap met je arm!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:16

Prachtig dier maar wel aanpakken. Of ze nu maat reus of shet hebben, het blijven paarden die ernstige verwondingen kunnen veroorzaken. Onze enigste shet is slimmer en gehaaider dan alle grote bij elkaar. Ze heeft één keer proberen te bijten bij het hoeven uitkrabben, gelukkig staat ze ook in een grote box en heb ik haar echt scheldend en met een fikse schop onder de kont(wel met de platte kant van de voet) even door de box gejaagd. Ze staat nu al acht jaar bekend als het lievelingetje van stal want ze heeft nog nooit weer iets geprobeerd. Ook jouw reus kan leren achter je te lopen, gewoon heel erg streng zijn.

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 21:19

@sjanien ze vergelijken het met vrijheidsdressuur en dus kunstjes in pkaats van dat ze het zien als gehoorzaamheidstraining.

@bigone Heel veel verder als dit laat ik het nu ook niet meer komen, had dit alleen niet verwacht gezien zijn goede gedrag van de afgelopen 2 weken. Letterlijk geen stap verkeerd gezet.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:23

Kunstjes doen ben ik ook niet van. Maar oefeningen aan de hand doen zijn heel goed om controle te krijgen. Netjes meelopen-halthouden-achterwaarts enz

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:24

Prima, je moet het juist nu indammen en hem bijbrengen dat jij de leider bent. Zoals het niet stil willen staan om een deken op te doen naderhand, hij had er van mij een flinke brul en nog niet stil staan een flinke por in zijn zijkant gehad. Natuurlijk wel met oog voor je eigen veiligheid en juist dat brave is moeilijk want je verwacht het niet. En dan reageer je te laat, geeft niet, heeft iedereen wel eens. Maar in vervolg, heel consequent direct op zijn plek zetten. En dan krijg je inderdaad een baas respecterend paard, ook zonder grondwerk want dat is bij mij niet heilig. Duidelijk en je paardenverstand op de paardenmanier gebruiken en dan gaat het ook prima.

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 21:24

*17 Donderdag 24 augustus

En weer een lichtpuntje! Scott heeft vandaag voor de 2e keer aan de longe gelopen en hij doet het onwijs goed. Voor nu doet mijn moeder dat even aangezien die wat meer kracht in haar armen heeft dan dat ik heb.

Featuring het commentaar van zowel mijn moeder als mijn zus :P

https://youtu.be/ZxhyJ6_lQVI

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:26

Grondwerk is gewoon basisopvoeding. Respect hebben voor je ruimte, achterwaarts, blijven staan, wijken met elk lichaamsdeel.. JUIST met een jong en groot paard moet je dat nu gaan doen. Nu is het makkelijker dan over 2 jaar.

Edit: longeren vinden ze wel ok met 2 jaar? :+

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 21:27

@sjanien haha ik weet het, is ook best heel praktisch want ik mestte ook wel eens uit als King nog op stal stond.

@bigone ik ben wel wat voorzichtig met gelijk een tik verkopen of schreeuwen aangezien hij al de nodige stress heeft gehad en daar nu net weer van hersteld is. Hij moet wel begrijpen waarom ik boos word.

@Captain ik geef je helemaal gelijk, ik denk ook als ik ermee bezig ben en we daar allemaal de vruchten van plukken dat ze wel bijdraaien.

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 21:28

@Captain ja mam vond dat hij er klaar voor was. Hij loopt ook op de grote cirkel en vaak maar 5 minuten per keer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:01

Diedelo schreef:
@sjanien haha ik weet het, is ook best heel praktisch want ik mestte ook wel eens uit als King nog op stal stond.

@bigone ik ben wel wat voorzichtig met gelijk een tik verkopen of schreeuwen aangezien hij al de nodige stress heeft gehad en daar nu net weer van hersteld is. Hij moet wel begrijpen waarom ik boos word.

@Captain ik geef je helemaal gelijk, ik denk ook als ik ermee bezig ben en we daar allemaal de vruchten van plukken dat ze wel bijdraaien.

Juist wanneer een paard niet weet hoe ver hij kan gaan krijg je ongelukken. Dus op het moment dat hij iets doet wat jou in gevaar brengt of gewoon iets wat niet geaccepteerd word dan niet te voorzichtig maar direct en ook echt direct reageren zodat hij gedrag en reactie kan plaatsen. En van duidelijke regels word een paard echt niet gestrest maar juist blij want dan kan hij zich veilig voelen. En jammer dat hij stres heeft gehad maar beter nu een keer schrikken door een terechtwijzing dan straks een monster op stal.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:04

Misschien dat je(/jullie) iets aan het boek 101 horsemanship oefeningen hebben. Dit zijn grondwerk oefeningen van het respecteren van je ruimte, tot netjes meelopen en zelfs voorbereind werk op het rijden. Ik vind het heel overzichtelijk en doordat het gebaseerd is op lichaamstaal voor je paard ook duidelijk. Misschien dat dat voor jou én je ouders een leuke introductie is in grondwerk in tegenstelling tot vrijheidsdressuur.
Want grondwerk is zeker met zo'n jong paard dé basis!

Overigens zou ik ook niet meteen gaan schreeuwen en slaan. Consequent zijn, je ruimte nemen en veel herhalen en belonen. En maak goede dingen makkelijk, ongewenst gedrag moeilijk. Kan hij niet stilstaan, laat hem bv een stuk achteruit lopen en probeer het weer. Uiteindelijk leert hij dan wel dat stilstaan een leukere optie is dan telkens achteruit te moeten lopen bv.

Sterkte met je arm nog :(:)

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 22:31

@bigone ik geef je ook geen ongelijk hoor,komt vast mettertijd wel goed. Het enige wat ik niet wil is een paard die bang voor mij is, dus hij zal echt wel gecorrigeerd worden als hij te ver gaat maar wil vooral bezig zijn met het goede gedrag belonen zoals @freetorun zegt :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:38

Diedelo schreef:
@Monster_tos dank voor de tips! Ik loop er doorgaans naast aangezien Scott dusdanig grote passen maakt dat hij geheid op mijn hakken trapt. Hij mag naast me lopen maar me niet omver trekken,dit gaat gelukkig goed.

Hij staat nu zo'n 8 uur per dag buiten (van 8:00 tot 16:00) er is helaas geen mogelijkheid om paarden bij ons op stal 24/7 buiten te zetten.

Als jij je echt goed respecteert zal hij nooit op je hakken trappen :) Maar er naast kan ook prima werken, mits jij het tempo bepaald natuurlijk.

Jammer dat hij niet langer buiten kan, maar beter als niets :)

Longeren zou ik persoonlijk nog zeker een jaar mee wachten. Bij een normaal paard al niet eerder dan 3, maar deze joekels staan er om bekend dat het volwassen worden van de botten en spieren nog wat langer op zich laat wachten. Rechtuit is het beste voor een paard in de groei.