Na 3 jaar weer in de baan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Na 3 jaar weer in de baan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:32

Jenny, ik rij zelf met een vzh zadel maar mijn benen liggen wel gewoon.
Dat heeft niet perse te maken met een vzh op zich.
Kan wel zijn dat dit zadel daar wel in uitnodigt. Elk zadel s weer anders.

Ik vind het er ook beter uitzien en meer relaxed uitzien voor ts.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:03

Murosch, respect hoe je je blijft inzetten en hoe vriendelijk je blijft ondanks sommige reacties.

Wat ik van je laatste serie foto's vind? Ik heb het gevoel dat het zadel te ver voorover kiepert en dat jij dat probeert te compenseren. Ik vind je hele houding wat weghebben van:"oh help". Je onderbenen komen wat krampachtig over. Alsof je die nodig hebt om te voorkomen dat jouw bovenlichaam naar voren helt (paard met uitdagende bouw wellicht icm een (al dan niet licht) kiepend zadel).

Met de lichtrij-stafoto kom je naar mijn gevoel te ver uit het zadel. Alsof je met je zit je paard naar voren wilt slingeren. Ik denk dat je veel minder hoeft te doen. Blijf meer in balans door je bewegingen kleiner te maken. Ga mee IN de beweging van je paard, niet er vooruit.

En wat me opviel Is dat je op meerdere foto's getordeeerd zit. Inknikken in linkerheup. Dramt je paard door je been heen en probeer je dat te voorkomen door deze houding of Is het een pijnontwijkende houding voor je?

Mbt het naar voren kantelen, ligt het zadel wel goed in evenwicht?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:32

Naar voren kantelen doet ts ook in het andere zadel. Is dat nu niet gewoon een houding van haar?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 09:34

Het zadel ligt beter maar schuift - net als je dressuurzadel - ook naar voren. Het is denk ik wel goed om de zadelmaker te vragen of daar wat aan kan worden gedaan. Je zit wel beter in het vzh zadel dan in het dressuurzadel.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 10:43

bruintje123 schreef:
Naar voren kantelen doet ts ook in het andere zadel. Is dat nu niet gewoon een houding van haar?

Of de houding van het paard? Haar paard is neerwaarts gebouwd. Dan moet je al je best doen om niet naar voren te vallen. Als je zadel dan normaal Is opgevuld of al meer ingezakt aan de voorkant Is het en en en. Geen idee of het kan/mag/acceptabel is, maar als dit zadel horizontaal tov de grond zou liggen (itt horizontaal tov het paard), lijkt mij dat de houding wel ten goede komen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 12:20

Wat een hoop reacties! :oo Lief dat iedereen zo mee probeert te denken.

Ik heb niet de indruk dat het zadel voorover ligt met het zwaartepunt. Ik heb zo geen foto ervan zonder dat ik erop zit. Zou ik wel kunnen maken, maar ik heb er zelf ook naar gekeken natuurlijk voordat ik erop ben gaan zitten en het is een vrij vlak zadel waarbij het zwaartepunt netjes in het midden ligt. Beugelriemen hangen ook netjes naar beneden als ik ze los laat hangen. Bij het dressuurzadel was het zwaartepunt wat meer naar voren en kon je ook zien dat de beugelriemen wat naar voren naar beneden hingen.

Die houding heb ik inderdaad in elk zadel de laatste jaren heb ik het idee. In draf valt het erg mee, maar in galop vooral. Ik vermoed dat ik dit inderdaad zelf doe, het schijnt dat ik die hernia dus al jaren heb gehad zonder dat ik er echt erg in heb gehad en nu hij weg is, heb ik nog altijd wat last van stijfheid/pijn in mijn onderrug, en dan met name bij het galopperen. Doorzitten in draf waag ik me sowieso nog niet aan, niet voor mijn lijf en niet omdat Noon daarvoor eerst beter in evenwicht moet gaan, dus of dat ook nog pijnlijk is weet ik zo 123 niet. Ik zit de laatste jaren eigenlijk nooit op een ander paard dan Wainonia, dus ik weet niet of het ook nog met het paard te maken heeft of dat niet. Zou kunnen, maar ik denk eerder mijn stijfheid.

Ik ben bang dat ik mijn benen niet verder naar achteren kan leggen in dit zadel. Ik probeer er nu bewust op te letten, maar als ik ze nog verder terug moet leggen dan moet ik heel geforceerd gaan zitten, dan sluit het allemaal niet meer aan bij mijn benen zeg maar. Nu kan ik ze rustig af laten hangen zonder te knijpen.

Ik heb iemand gevonden die zo'n dekje te koop aanbied waar jij het over had Babootje. Die zal ik eerst eens aan te schaffen zodat de boel in ieder geval eens goed op zijn plek blijft liggen.

Mbt ons rijden verder, ik heb met haar geen ambities om hoog in de sport te geraken hoor. Ze is 14 jaar en we doen lekker ons dingetje thuis in de bak en wie weet ooit eens een L proefje ofzo, maar ik heb geen verwachtingen en ben ook niet voor een hoger doel aan het werk. Zij geniet er van om eens op pad te gaan naar het bos en dergelijke. Noon is geen type voor de wedstrijdsport (lichamelijk misschien niet maar in haar koppie ook niet) en ik word dan weer nerveus van haar en die hele wisselwerking en spanning wil ik niet meer.

Ik wil met haar dochter straks heel graag weer echt wat wedstrijdgericht aan het werk en daar heb ik mijn zinnen meer op gezet. En ja, die heeft ook voor een groot deel de rug van oma en mams geërfd, maar is een heel ander type qua persoonlijkheid dus ik denk dat ik met haar samen lekker met plezier op pad kan naar een wedstrijd.

(voor wie haar niet kent, mijn tweejarige, Veronia, Groninger merrie)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:12

Ik vind 't goed hoe je nu aan de slag bent murosch, ik hoop oprecht dat deze tips je verder op weg helpen, wat ik me oprecht wel afvraag is dat je instructeur dit niet aangekaart heeft, als ik dit bij een van mijn leerlingen heb gaan we net zolang aan de stoei tot er een oplossing is.
Ik wordt een beetje melig van alle goedbedoelde foeis naar de wat directere posts van sommigen, deze posts hebben er naar mijn gevoel wel voor gezorgd dat murosch actie is gaan ondernemen, hiervoor hulde.
Met aaien en slijmen schiet niemand wat op, de waarheid is hard maar neem 'm aan en doe er je voordeel mee, ervoor verschuilen brengt je nergens. Het was niet voor het eerst dat deze adviezen en bevindingen aan murosch gegeven zijn en murosch maakt ongeveer een topic per week aan dus ik snap degenen die duidelijk willen maken dat er in de basis al wat verkeerd gaat helemaal, het lijkt alsof je tegen een muur praat, en ja dan worden de reacties wel wat heftiger ja.
Terug ontopic, ik hoop dat je met 't dekje een beter liggend zadel krijgt het, zou een mooie oplossing zijn :j

Hen001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:23

Ik ben normaal een stille meelezer, maar wil nu toch even reageren want wat zijn jullie ontzettend vooruitgegaan zeg! Heel fijn dat je na het lange traject van opnieuw beginnen en anders doen nu op dit punt bent aanbeland en zelfs weer bent gaan starten! :)

Ik vind het er goed uit zien, paardje is mooi ontspannen en goed nageeflijk. Voor de mensen met commentaar op de horizon en op dat het paard misschien meer duikt dan door de horizon op de foto's te zien is: het is L1 mensen! Een paard hoeft nog helemaal niet opgericht en mag prima neerwaarts zijn. Dat de foto's zo genomen zijn is voor de mooist mogelijke foto's en vast niet om te 'verdoezelen' dat het nog neerwaarts is, TS heeft namelijk juist altijd hele eerlijke en open topics :)

TS veel succes nog!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:34

Hen001 schreef:
het is L1 mensen! Een paard hoeft nog helemaal niet opgericht en mag prima neerwaarts zijn.

Er zit nog een stadium tussen "opgericht" en op de voorhand (neerwaarts) en dat heet "horizontaal evenwicht".
Een paard hoort in de B al niet meer op de voorhand te gaan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 07:17

Nog even drie plaatjes van gisteravond. We zijn de laatste tijd bezig om dmv veel zijgangen haar sterker en rechter te maken. Pakt ze eigenlijk heel lekker op en je merkt na een tijdje dat ze veel meer wil "gaan"

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 07:42

Lekker geconcentreerd koppie beide :))

Let wel op je handen/armen/polsen ;) Dat zie ik bij elke foto terug.
Maar jullie gaan echt steeds meer vooruit !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 08:10

Ik zie duidelijk een positieve verbetering tav je vorige topics Murosch! Paard loopt veel meer in evenwicht en de aanleuning ziet er ook veel fijner uit.

Feit is dat je paard ongunstig is gebouwd en wellicht komen daar ook de zadelissues door {daar ga ik me niet aan wagen verder, ik ben geen zadelexpert}
Wellicht scheelt het als je zelf je bekken kantelt.
Dit paard zal sowieso altijd een neerwaarts gericht beeld geven door haar bouw, ik denk dat een filmpje meer recht zou doen.

In ieder geval hoop ik dat jullie de positieve flow vast weten te houden en samen lekker vooruit blijven gaan waarbij het plezier voorop staat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 12:28

haha ik trek altijd een beetje een vreemd gezicht als ik geconcentreerd met iets bezig ben, erg charmant ahum :Y) . Bedankt voor je tip Mondy, ben ik het helemaal mee eens. Nog steeds ook de teugels korter en handen meer voor me houden, blijft moeilijk O:)

Dank je Elisa, vind ik heel fijn om te horen want hoewel we veel verbeterpunten hebben doen we echt wel ons best om vooruit te gaan. Zoals ik al zei, het hoeft niet in een wedstrijdbaan, maar lekker thuis ons dingetje doen waar we samen plezier in hebben. Hoe bedoel je de zin met het bekken kantelen? Het andere zadel duwde mijn rug wat hol en daarvan kreeg ik meer rugpijn, dus dat moet ik denk ik zeker niet willen nu.

Mbt haar bouw en zadels... dit is Wainonia's moeder Fonia:
Ik als gompie van 12 toen ik haar net had:
Afbeelding

En een paar jaar later.
Afbeelding

Nee, zeker geen porem hoe dat zadel er vroeger op lag als je het nu terugziet, maar in die tijd (ik heb het over 20-25 jaar geleden, zo oud zijn deze foto's) was er trouwens ook geen haan die er naar kraaide. Nooit 1 iemand die me toen vertelde dat het zadel niet goed lag. En 't paard staat nu nog steeds vrolijk in de wei bij mijn ouders en heeft net haar 30ste verjaardag gevierd. Ik wil zeker niet goed praten dat je maar met een niet passend zadel moet gaan rijden hoor! Maar wel aangeven dat ze die moeilijke bouw niet van een vreemde heeft :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:31

Ik zal wel heel onaardig zijn... maar waarom fokken met zulke ongunstige paarden? Vraag ik me oprecht af. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 12:34

Omdat er geen dressuurzadel op past zijn ze niet meteen ongunstig hoor :). Fonia kon springen als de beste en was een geweldig gebruikspaard (heeft ook het sportpredikaat gehaald). Ik heb alleen destijds de fout gemaakt om haar als "rijpaard" naar de keuring te brengen in plaats van Gelderse (daar hadden wij als nono's geen verstand van) en daarom is ze "slechts" stamboekmerrie. Wainoon is wat moeilijker qua karakter maar ik heb er een gouden paard aan en ze kan best prima lopen. Staat mooi recht op de benen, geen gezwaai, enkel wat neerwaarts. Veronia heeft een super karakter en lijkt een goed allround paard te worden die zeker iets kan bijdragen in de Groninger fokkerij. Ik zie niet waarom er niet mee gefokt zou mogen worden :). Ze komen ook uit een mooie oude merriestam.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:22

Gezondheid is belangrijker dan een exterieurmatige afwijking die geen kwaad kan. Je fokt toch niet om er een GP dressuur paard uit te halen dus ik zie niet in waarom je er niet mee zou fokken.

Zadel ligt bij haar moeder op precies dezelfde plek. Heb je weleens een staartriem gebruikt?

Ik bedoel het inderdaad precies andersom Murosch, je onderrug bol maken en op die manier dus je bekken kantelen en je buikspieren aanspannen. Dat kan weleens een positief verschil maken in je houding en been aanlegging. Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Graag gedaan, ik zie echt veel positief verschil :-}

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 19:27

Nee ik heb nog nooit een staartriem gebruikt bij deze. Ik ga dat dekje eerst maar eens proberen.

Ah op die manier, dat is wel een hele goeie, want mijn fysiotherapeut gaf me dat ook al als tip als ik een tijdje moet stilstaan (knieën iets buigen en bekken kantelen). Dat scheen beter voor mijn rug te zijn. Alleen vind ik dat wel heel lastig moet ik zeggen, omdat ik het totaal niet gewend ben en mijn rug eerder hol maak dan bol. Ik ga proberen om daar iets mee te doen. Dank je.

Ik heb mijn jonge paard trouwens ook al op de foto met een zadel op (puur om even kennis te maken ermee, nadat haar moeder gereden was een paar weken geleden), dan zie je in ieder geval al wel een beetje hoe het bij haar straks gaat zijn. Volgens mij iets beter dan bij haar moeder en oma? Of lijkt dat nu zo.

Afbeelding

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 19:57

Deze lijkt beduidend korter in de rug!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 20:21

Ze is natuurlijk nog maar 2 op deze foto, dus er zal heus nog het één en ander veranderen het komende jaar, maar een ongeveer beeld kan er al wel van gevormd worden zo. Ze is trouwens al wel een cm of 3 groter dan haar moeder op dit moment :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:49

Fijn hoe je alles oppakt murosch. Hier ook een pony met een moeilijke rug (korte rug, rondgeribt, lage lange schoft, schouders ver naar achter, singelplek ver naar voren en overbouwd.) hierdoor schoven mijn zadels eerst ook altijd naar voren en vooral met galop. Maar er is hoop ook buiten de maatzadels. Hier is het gelukt met een massimo zadel en een hele anatomische singel. Nu blijft haar zadel eindelijk netjes achter de schouder liggen. Dus ook voor jou paard moet er iets te vinden zijn. Succes

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 21:43

Dank je ryukapple (eerst 6 keer gekeken of ik het goed schreef hihi), een hele anatomische singel heb ik geprobeerd bij haar, maar omdat ook singels nogal naar voren kruipen (dat is het hele probleem ook denk ik) kwam hij uiteindelijk tegen haar elleboog aan waardoor ze daar wondjes kreeg. Die singel is de poort maar weer uit gegaan. Ik ben heel benieuwd wat zo'n dekje voor ons gaat doen. Het ziet er wel heel interessant uit.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 06:11

Ja singel was echt het aller laatste beetje zonder zadel wat uit zich zelf al goed blijft liggen heeft het geen zin. Maar dat zal met alle hulpmiddelen hiervoor zijn. Ze zullen pas echt goed werken als het zadel het voor het grootste deel zelf kan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 08:48

Dat is zeker waar ryukapple.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:11

Ik weet niet of het al gezegd is maar heb je al eens een zadel met een dijbeenwrong geprobeerd ipv een kniewrong? Gezien jouw lange benen en je vrij kleine paard zou dat je misschien beter passen. Bijkomend voordeel is dat je knieën ook minder ver naar buiten komen te staan en het in jouw geval misschien wat ontlast. IK vind het zelf heel prettig rijden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 12:40

Dank je voor je tip Saar, ik heb het opgezocht en dat zou inderdaad misschien wel iets kunnen zijn. Als we toe zijn aan een nieuw zadel, dan neem ik je tip mee!

Voor wie het leuk vindt, een filmpje van ons van deze week.