mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:35

Dit kan je van vele kanten bekijken. Er zijn heus mensen die het heel goed met een paard voor hebben en ook die misbruik maken van dit soort dieren en mensen die hun dier voor het, zo later blijkt, toch niet zo goede tehuis hebben weg gedaan voor niks of weinig. Tsja wat is een goed tehuis? Ik ben van mening dat ik mijn paarden ongeveer het beste geef, maar dat kan een ander ook wel weer niet zo vinden. Ik rij er niet mee, ze gaan elke dag (ook in de winter) de weide op en op stal ontbreekt het ze aan niets. Toch heeft mijn nieuwe aanwinst mij ook geld gekost. Als je eisen hebt waar je aan wil vasthouden dat moet je ook accepteren dat daar kosten aan vast zitten.

Het vragen van fantasieprijzen zoals iemand zegt staat iedereen vrij. De markt ligt allang niet meer op zijn gat en mensen zijn bereidt om meer te betalen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:44

Ik heb nu ondertussen vijf jaar geleden twee gratis paarden opgehaald.
Ik zocht toen der tijd een brave haflinger voor beginners.
Werd toen benaderd door de vrouw van de eigenaar. Dat ze een brave haf van zes hadden staan met een tweejarige zoon. We konden ze gratis ophalen.

We zijn daar aangekomen de merrie getest op braafheid. Na twee jaar stilstaan zadel erop en geen kik.
Uiteraard zat er werk in, merrie was alleen zadel en ruitermak, kende geen beenhulpen omdat ze altijd voor de wagen had gestaan.

Dus de keus was toen snel gemaakt. Inladen en op naar stal.

Eigenaar was allang blij dat ze bij elkaar bleven en dat ze een goed huisje kregen.
Na twee weken bracht hij ook nog gratis en voor niets de menwagen, twee tuigen en een zadel naar ons toe.
We kregen alles gratis en voor niets.

Dus het kan wel, Amber loopt nu bij mij mijn beginnerslessen en bij mijn vrijwilligerswerk aangepast paardrijlessen mee en dit doet ze supergoed en braaf.
Valentino is van een slungelige tweejarige uitgegroeid tot een krachtpatser met een tikkie boefjesstreken.
Maar allebei hebben ze een hartje van goud en wil ze niet meer missen.

Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 07:51

GabberGill schreef:
Zo vind ik de shetten en welshjes van tegenwoordig stervensduur.

Ik zoek een weidemaatje voor mijn welshruin. Ik ben gewoon 400 euro voor een bruine shet met zwarte manen kwijt en 80 cm hoog!

Dan zoek je gewoon niet goed. Voor een weidemaatje / shetje die verder niets meer hoeft te kunnen al braaf meelopen aan de hand ga ik echt geen 400 euro uitgeven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:03

Ik heb mijn paard min of meer weggegeven. Braaf paard (nrps stamboek) van 12 jaar, recreatieniveau, geen stalgebreken, superlief in de omgang. Enige mankement was dat er een kies was getrokken, dus iets meer onderhoud qua tandarts.
Mijn instructrice wist een goed adres, kleinschalige stal waar ze zo veel mogelijk in de wei staan. Ik ben wezen kennis maken en meteen een goed gevoel. Supernuchtere mensen waarbij de dieren op nummer 1 staan.
Ik heb 1000 euro gevraagd incl zadel (msfc), hoofdstel en regendeken. Daarbij hebben deze mensen mijn paard ongezien gekocht, op basis van vertrouwen.
Voor mij was het belangrijkste dat ze een goede plek zou krijgen. En dat is het. Ze doet het super daar en geniet van bosritjes en de springlessen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:40

myk_en_shant schreef:
Dus het kan wel, Amber loopt nu bij mij mijn beginnerslessen en bij mijn vrijwilligerswerk aangepast paardrijlessen mee en dit doet ze supergoed en braaf.

En hoeveel mensen zouden steigeren als ze horen dat hun paard aan een "manege" is verkocht, waar die beginners op zijn rug moet dragen? Vind dit een heel mooi verhaal om aan te geven dat het allemaal niet zo zwart wit is en dat een '5* sterrenhuisje' niet 1 definitie heeft voor iedereen, net zoals 'het perfecte paard'.

Ik durf eigenlijk wel gokken dat de meeste verhalen waarin een paard gratis/voor niets weggegeven wordt, gewoon goed aflopen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:41

GabberGill schreef:
Zo vind ik de shetten en welshjes van tegenwoordig stervensduur.

Ik zoek een weidemaatje voor mijn welshruin. Ik ben gewoon 400 euro voor een bruine shet met zwarte manen kwijt en 80 cm hoog!

Dan kijk je niet goed, staan hier ook regelmatig gratis aangeboden of voor 50/100 euro.

Wij hebben mini's en kan er ieder jaar zo 20 gratis bijkrijgen..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:55

Gini schreef:
myk_en_shant schreef:

En hoeveel mensen zouden steigeren als ze horen dat hun paard aan een "manege" is verkocht, waar die beginners op zijn rug moet dragen? Vind dit een heel mooi verhaal om aan te geven dat het allemaal niet zo zwart wit is en dat een '5* sterrenhuisje' niet 1 definitie heeft voor iedereen, net zoals 'het perfecte paard'.

Ik durf eigenlijk wel gokken dat de meeste verhalen waarin een paard gratis/voor niets weggegeven wordt, gewoon goed aflopen.

Ik ben geen manege, absoluut niet. Heb een kleinschalig lesgeefstal. En deze mensen wisten dit en vonden het juist fantastisch.
Dus voordat je wat rondblabberd eerst de feiten controleren.
Alles stond namelijk in mijn advertentie toen der tijd.
Bij mij staat paardenwelzijn hoog in het vaandel.

Rizette

Re: mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:00

Ik ben geen manege, absoluut niet. Heb een kleinschalig lesgeefstal. En deze mensen wisten dit en vonden het juist fantastisch.

Wat is het verschil dan?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:14

Het verschil is in de manege lopen ze vier tot zes uren op een dag en vaak meerdere uren achterelkaar. Manege zijn massaproductie en staat geld voorop en niet de paardenwelzijn.

Bij mij lopen ze max twee uur op een dag een privé of een duoles.
Paarden staan bij mij op de eerste plaats en dan geld verdienen.
Paarden zijn bij mij geen afgestompte dieren en mankeren niet vanalles. Zodra er wel wat aan de hand is dan gaan ze de lessen uit en komt er iemand ervoor, da, hoefsmid, fysio, zadelmaker wie er maar nodig is.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:15

Nou het is nogal een verschil als een paard 6 x per dag een les moet lopen of 1 x per dag misschien 2.

Maar los daarvan zoals eerder al werd gezegd ik denk dat het voor ieder weer anders is wat een 5 sterrenhuisje is. En de ene manege is zeker de andere manege niet, laat staan een kleinschalige lesgeefstal. Als de verkoper zich ervan bewust is waar die het aan verkoopt en daar helemaal content mee is dan is er toch niks aan de hand? Beide blij en het paard krijgt alle aandacht dat die verdiend.

Waar ik destijds een paard reed heeft ook een pony die te klein was geworden voor de verzorgster als bruikleen gegeven aan een kleinschalige manege. De pony miste duidelijk de aandacht van kinderen. At amper werd mager en zat niet lekker in z'n vel. Nadat die als bruikleen werd aangeboden aan de kleinschalige manege zag je hem helemaal opknappen. 5 x per week werd die gereden. Zijn vacht begon te glimmen, kreeg heel veel energie. Dus ik denk heus niet dat elke manege slecht met paarden omgaat. Al moet ik toegeven dat ik mijn paard voor geen goud aan de manege zou geven waar ik ooit heb gelest, al boden ze mij een miljoen maar dat was anders met die kleinere stal.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:32

HorseTimeXL schreef:
Waar ik destijds een paard reed heeft ook een pony die te klein was geworden voor de verzorgster als bruikleen gegeven aan een kleinschalige manege. De pony miste duidelijk de aandacht van kinderen. At amper werd mager en zat niet lekker in z'n vel. Nadat die als bruikleen werd aangeboden aan de kleinschalige manege zag je hem helemaal opknappen. 5 x per week werd die gereden. Zijn vacht begon te glimmen, kreeg heel veel energie. Dus ik denk heus niet dat elke manege slecht met paarden omgaat. Al moet ik toegeven dat ik mijn paard voor geen goud aan de manege zou geven waar ik ooit heb gelest, al boden ze mij een miljoen maar dat was anders met die kleinere stal.
Hierbij speelt overigens ook de persoonlijkheid van een paard mee denk ik. Sommige dieren hebben echt een vaste ruiter nodig en houden er helemaal niet van om aandacht van verschillende mensen te krijgen. Andere dieren vinden het juist allemaal best of vinden het zelfs heel leuk zoals deze pony.

Bij verkoop staat 1 ding vast. Je geeft het dier 100 procent uit handen en hebt daarna helemaal niets te zeggen. Je kunt enkel het verhaal horen van mensen, van andere mensen over deze mensen om zo een goede thuis te vinden. Daarna weet je gewoon niet wat er gebeurd. Jij was bij aankoop van het paard misschien ook niet van plan om het dier te verkopen. En toch doe je het nu en heeft de vorige eigenaar er helemaal niets over te zeggen. Ook mensen die de juiste prijs kunnen bieden, geven vaak een heel goed thuis aan hun nieuwe paard. Verkopen = afstand nemen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:38

myk_en_shant schreef:
Manege zijn massaproductie en staat geld voorop en niet de paardenwelzijn

dat is nogal n uitspraak....en dat van iemand, die niet graag heeft, dat mensen zomaar wat rondblabberen.

On Topic: Ik kan me voorstellen, dat het best kan werken. En vragen kan altijd :D . ik zou mn beest misschien ook eerder voor weinig wegdoen bij iemand die er echt blij mee is, als het hele gedoe rond verkoop aangaan.

Al gaat het ook erg vaak fout en worden ze doorverkocht etc....en ja, dan heb je er niets meer over te zeggen, helaas.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:41

myk_en_shant schreef:
Het verschil is in de manege lopen ze vier tot zes uren op een dag en vaak meerdere uren achterelkaar. Manege zijn massaproductie en staat geld voorop en niet de paardenwelzijn.

.

Dit is zo achterhaalt. Ken meerder manege's waar paarden max 2 uur per dag lopen. Juist als ze groot zijn kunnen ze veel variëren.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:52

Riel schreef:
HorseTimeXL schreef:
Hierbij speelt overigens ook de persoonlijkheid van een paard mee denk ik. Sommige dieren hebben echt een vaste ruiter nodig en houden er helemaal niet van om aandacht van verschillende mensen te krijgen. Andere dieren vinden het juist allemaal best of vinden het zelfs heel leuk zoals deze pony.

Bij verkoop staat 1 ding vast. Je geeft het dier 100 procent uit handen en hebt daarna helemaal niets te zeggen. Je kunt enkel het verhaal horen van mensen, van andere mensen over deze mensen om zo een goede thuis te vinden. Daarna weet je gewoon niet wat er gebeurd. Jij was bij aankoop van het paard misschien ook niet van plan om het dier te verkopen. En toch doe je het nu en heeft de vorige eigenaar er helemaal niets over te zeggen. Ook mensen die de juiste prijs kunnen bieden, geven vaak een heel goed thuis aan hun nieuwe paard. Verkopen = afstand nemen.

Ja daar heb je absoluut gelijk mee inderdaad.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:06

Ik zie weleens een advertentie voorbij komen dat 2 vriendinnetjes van 13-14 jaar een paard zoeken, prijs tussen 0-500. Dan vraag ik mij af of de ouders wel op de hoogte zijn :=

Ook mensen die een gratis hond/kat etc. willen. "Ik heb geen geld voor de aanschaf maar ga er heel goed voor zorgen"

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:08

myk_en_shant schreef:
Gini schreef:

Je snapt mijn punt niet en steekt daarom maar meteen je stekels op! Niet zo fijn, want eigenlijk was ik jou complimenten aan het geven over dit mooie verhaal.
Maar ik zal anders gewoon verder doorblabberen. -O-

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 13:13

als je nu een paard verkoopt voor een normaal bedrag of voor een habbekrats wegdoe(bt 200 euro),wat maakt het verschil qua risico dat het paard alsnog ergens anders terecht komt?
dat snap ik nooit goed?
omdat mensen er 2 keer niets voor geven,heeft het paard een betere thuis ofzo?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:49

antje_vip schreef:
Ook mensen die een gratis hond/kat etc. willen. "Ik heb geen geld voor de aanschaf maar ga er heel goed voor zorgen"

Geen/weinig geld voor de aanschaf betekend niet automatisch geen geld voor de verzorging en dierenartskosten. :)
Ik heb ook weinig tot niks over voor de aanschaf van een (rasloze, volwassen) kat, simpelweg omdat je daar vaak nog een chip, entingen, ontvlooiing, ontworming etc voor moet regelen en soms ook nog castratie/sterilisatie.
Als dat allemaal netjes geregeld is heb ik er maximaal €150,- voor over mits het dier kerngezond is, moet ik zelf alles nog regelen dan betaal ik niets, dat geld gaat dan rechtstreeks naar de dierenarts toe en ik moet dan bijleggen ook.
Van de 7 katten die ik heb/had waren/zijn er 4 ziek (1 hartfalen tgv hartruis, 1 chronische nies en kanker in de holtes, 1 hooikoorts, gevoelige spijsvertering, nierinsufficiëntie, nystagmus, patella luxatie, vlooienallergie en gezwellen in neusgaten en 1 ontstekingen/tumoren in de dunne darm en hartruis) en 1 hoogbejaard, op 1 na was het of niet bekend of verzwegen/tussen neus en lippen vermeld bij ophalen/afleveren, 2 ervan zijn binnen het jaar ingeslapen en 1 ervan is het nu even afwachten hoe het verloopt.
Als ik alle dierenartskosten bij elkaar reken zit ik over de €3000,-, variërend van gezondheidscheck tot knie-operatie en pin in poot en dan ben ik hier en daar nog behoorlijk gematst door de dierenarts.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:04

Ik snap werkelijk niet waarom mensen zo laag doen over shetlanders. Wij hebben al 17 jaar onze shet en die is echt zijn gewicht 10x in goud waard. Is goed bod op gedaan, maar gaat never weg. Toen hij in Utrecht stond, kregen we ook zo een opmerking dat veel mensen zeggen; we opereren niet, voor 50 euro heb ik een nieuwe. Maar het is gewoon een paardje, iets kleiner, maar 4 benen, 2 ogen, oren een staart etc. We doen bij hem ook mestonderzoek, enten, tandarts, hoefjes etc etc.

Wat betreft doorverkopen snap ik het soms wel. Ik heb pas een paard terug dat bij ons geboren is. Zijn laatste baasje was echt stapelgek met hem en ze is blij dat hij naar ons kon. Ik heb beloofd dat hij bij ons blijft. Als ik hem morgen toch moet verkopen, kan ik haar zo bellen. Maar kan me ook voorstellen dat mensen dat niet meer durven of moeilijk vinden.

Of de vorige baas was er helemaal niet zo goed voor. Dan haal je een paard op en had hij het niet zo goed. Dan doen mensen heel zielig dat ze contact willen en hem zo gaan missen. Maar ondertussen moet je eerst de hoeven weer goed krijgen, tandarts met spoed laten komen, aan conditie werken etc. Als je zo eentje weg moet doen, zou ik ook de vorige baas niet bellen en hopen een goed baasje te vinden. Dan neem ik de scheve gezichten achteraf wel voor lief.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:36

Ach de aanschafprijs is een eenmalig iets, het gedonder begint meestal pas daarna :D .
Mijn man zegt altijd: het is maar een slag in de lucht, een duur, een middelduur, goedkoop of gratis dier, het geeft geen enkele garantie op de evt kosten die daarna komen. Wat je vooral moet hebben is geld om die kosten te kunnen betalen, geld achter de hand dus.
Ik heb mijn paard overgekocht van een vriendin, 15 jaar oud met wat lichte gebreken toen, maar nog prima geschikt voor wat ik wilde, ik was superblij toen ze hem aan mij aanbood! Ik was tijdens mijn paardenzoektocht mezelf te pletter gevallen en een paard aangeboden krijgen wat superleuk is en wat je al jaren kent was voor mij een buitenkans.
Ik heb zelf gezegd wat ik ervoor wilde geven, dat bleek meer te zijn als wat ze had gevraagd, mazzeltje voor haar want ik vond zelf dat hij dat zeker waard was.
In de jaren daarna heeft hij nog 3x zoveel gekost als wat de aanschaf was. Gewoon pech, niks anders, kan niemand wat aan doen.
De waarde die hij voor mij heeft is niet in een getal uit te drukken, er is geen bedrag wat iemand kan bieden waarvoor hij weg zou gaan.
Mijn paard heeft zeker dat 5* huisje bij mij gevonden hoor, daar twijfel ik niet aan :D

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:01

Precies en zo ken ik weer iemand die een vrij duur dressuurpaard aan had geschaft van 4 jaar oud. Keuringen etc goed doorstaan. Ze had hem voor de wedstrijden. Helaas kreeg hij, net voordat ze over mochten naar het Z last van Atrose en kon ze vanaf z'n 12e vrij weinig dan buitenritten en af en toe een rondje in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:02

En dan even een andere kant, ik heb een oproep geplaatst dat ik een paard zoek, budget 3000. Krijg dus heel veel reacties nu van verkopers die er een hebben ver boven mijn budget (en dan bedoel ik 1500/2000 er boven)...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:15

Dat vind ik ook raar idd, alsof je zo ineens 2000 Euro ergens vandaan tovert...

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:23

Ik vind mensen die zoeken naar een bomproof recreatiepaard die ook nog alleen naar buiten kan voor weinig of niets juist bijzonder. Juist de allerbraafste paarden zijn een speld in een hooiberg en hun geld zeker waard, zeker als ze ook nog alleen naar buitengaan en niet bang zijn voor een tractor :7 . Die zijn hun gewicht in goud waard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:51

Het probleem is dat paarden geen barcode hebben. Als je je budget hardop noemt als deze ruim is, kost elk paard opeens rond die prijs. Zelfs als de verkoper misschien 2000 minder had willen vragen normaal.