Slaan van een paard, wel? niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:50

connie64 schreef:
meisjes, sla ze en scheld ze uit...

ik ga t verder niet uitleggen....

Ben blij dat ik jou niet hier in het weiland heb staan, want dan had ik je direct kunnen afvoeren naar de SEH..

Stel je niet zo aan zeg mens! Het zijn geen porseleinen popjes die breken als ik een keer roep dat het een rotbok is en als ie zich niet gedraagt hij in de worst beland.

En ook na een maatje 41 onder hun reet leven ze nog. And guess what, ik hoef maar te fluiten of ze staan voor het hek. Dus nee, ik geloof het niet zo dat ze me haten of het me kwalijk nemen..

Echt, juist de mensen zoals jij weiger ik een paard van te kopen. Waarom? Omdat dat vaak juist de rotbokken zijn die alles mogen flikken zonder dat ze daar voor op hun kop krijgen.

De vorige eigenaar van mijn fjord was ook zo, en die kon na een buitenrit van een paar kilometer zelf naar huis lopen. Want paardlief had haar er halverwege al afgegooid en was zelf weer naar huis gelopen. Thuis werd ze opgevangen, afgezadeld en als beloning weer in het land gezet bij de rest.
Wat moet je daar dan mee? Foei paard, dat mag niet? Werkt niet hoor, heeft ze 4 jaar geprobeerd.

Bij mij heeft ze het 1x geprobeerd, 1x goed afgestraft en ze probeert het niet eens meer. Heel leuk die fluwelen handschoenen aanpak, maar in situaties tussen leven en dood heb je soms echt iets beters nodig.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:56

Soms heb je een eye opener nodig om te beseffen dat slaan nooit helpt. Echt niet. Ik rij een merrie, handleiding om mee te werken. Ging in het begin een keertje omhoog, niet als reactie op mij maar op dingen naast de piste. Ik had haar ook een lel kunnen geven, had niets opgelost hoor.. paard is volgens de eigenaar nog nooit zo werkwillend geweest als nu. Zijn meerdere ruiters gepasseerd om paard zadelmak te maken,paard heeft meerdere lellen gehad en ruiters hebben meerdere malen de spoedafdeling bezocht. Ik denk dat er zoveel met opvoeding en de reactie van de ruiter te maken heeft. :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:18

Hier heeft een wel getimede tik toch al meerdere malen perfect geholpen. Maar dan moet je het wel direct doen en niet een halve minuut later.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:19

Hier laatst een pony voor het eerst een rotschop gegeven..
Kleine etter (kleine duivel manegepony) staat erom bekend eerst de mensen uit te testen die zijn stal in komen. Meeste kleine kinderen kunnen niet erin zonder hoeven of tanden te zien --> bingo pony mag blijven staan. Meiskes vragen mij om hulp, doe netjes de deur open, krijg spontaan 2 billen te zien, ik geef verbaal een waarschuwing en daarop vlogen twee achterbenen gericht mijn kant op :oo Nou die heeft die terug gehad :Y) Vol op zijn dikke billen. Pony wist niet hoe snel die moest omdraaien en normaal moest doen. Vastgezet, ik kon zo in en uit lopen zonder problemen. Die meiskes? Nou mooi niet, kregen de volle laag..

Heel soms, mag je best consequenties stellen nadat je het op verschillende manieren gevraagd hebt :j Als je het maar eerst duidelijk verteld, en heel heel soms, verdienen ze die waarschuwing niet en moet je gewoon even ingrijpen. Maar meestal lijkt mij ingrijpen op een andere manier een stuk effectiever :(:)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:47

_Dominique schreef:
Mijn merrie heeft echt wel een paar keer een tik op de neus of onder de buik gehad hoor.

Als ze op stal stond en ik wilde haar voeren, slobber oid in dr voerbak doen werd ze bijna agressief omdat ze dat eten zo graag wilde. Ze banjerde zo door me heen. Inmiddels loopt ze van zichzelf een meter achteruit en wacht netjes tot ik klaar ben.

Onder haar buik toen ze me een trap wilde verkopen. Heeft ze me dan ook nooit meer geflikt. Soms heeft ze ook de bui om tijdens het opleggen van haar zadel aan de wandel te gaan zover ze kan aangezien ze gewoon vast staat. Stom want dit doet ze echt eens in de zoveel tijd..

Op dr schelden doe ik nauwelijks. Soms tijdens het rijden kan ze zo'n verdorie vervelende bui hebben (ze is nog vrij jong) dat ik wel loop te godveren. ;)

Ik ben van mening dat een corrigerende tik moet kunnen. Elk paard is anders natuurlijk maar alleen een ''HE DAT MAG NIET!'' had echt niet geholpen bij het voer-probleem.

Is er niks mis met het zadel oid?
Gezien je verteld dat ze "vervelend" kan doen als het zadel erop gelegd wordt en soms tijdens het rijden.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:25

Connie64 neem het ze niet kwalijk, ze weten niet beter. Ze weten niet hoe het anders kan. Ik ben ook 20 jaar zo geweest, gelukkig leerde ik de 20 jaar daarna dat het wel het echt anders kan. Slaan en/of schelden is een snelle fix, je hebt snel resultaat en je hoeft er niet bij na te denken want slaan en schelden kan iedereen. In sommige gevallen zal je paard daarna inderdaad wel luisteren of stoppen met het ongewenste gedrag. Dan is dat toch dé manier om je etter van een paard te corrigeren? Want als het werkt zal het wel goed zijn, toch? En paarden bijten en slaan elkaar toch ook?

Maar hoe kan het dan anders? Want de andere manier is toch de fluwelen handschoenen aanpak met aai paardje aai? En daar krijg je alleen maar vervelende paarden van. Als mijn paard zijn kont naar mij toe draait en wil trappen moet ik dan ipv een mep een aai over zijn kont geven?

Nee beste mensen, de fluwelen handschoen is het andere verkeerde uiterste. Het is niet een kwestie van streng en de 'leider' zijn versus zacht en lief zijn. Van zacht en lief kan je ook hele gevaarlijke paarden krijgen.

Maar hoe dan wel? Dat is een lang verhaal en vooral een leerproces van jezelf. Rotbokken bestaan niet, wel rotmensen. Een paard doet nooit iets zonder reden. Maar paarden in de wei etteren elkaar toch ook? Dat klopt, als een kudde niet stabiel en in balans is dan krijg je geëtter. In een stabiele kudde heerst rust en wordt er nooit getrapt en gebeten, maar op subtiele wijze met elkaar gecommuniceerd. Net als bij mensen zijn er ook paarden die elkaar niet liggen en begrijpen, gefrustreerd raken en elkaar in de haren vliegen. Paarden kunnen niet iets overdenken en handelen altijd vanuit instinct. Wij mensen kunnen wel nadenken en handelen naar inzicht. Slaan en schelden is handelen naar instinct. Met handelen naar inzicht bereik je meer en dat zonder geweld te hoeven gebruiken. Met timing, geduld, het paard lezen en consequent zijn. Het beste is 'ongewenst gedrag' (wat wij zien als ongewenst maar voor een paard juist heel logisch gedrag is) te voorkomen, maar als het dan toch fout gaat, is het altijd op te lossen zonder geweld. Hoe? Dat wordt een te lang verhaal. Makkelijk is het zeer zeker niet! Ik beheers het zelf ook niet perfect en leer elke dag bij en zal dat de rest van mijn leven blijven leren.

In ieder geval is het echt mogelijk om met zo min mogelijk dwang en zonder slaan, schelden of een 'corrigerende' tik met een paard om te gaan. Het omgaan met paarden wordt er zoveel fijner van, het voelt als een bevrijding, en niet alleen voor jezelf maar ook voor je paard. Je moet dit alleen wel echt willen en er veel tijd en energie in steken. Heb je daar geen zin in en ga je liever voor de snelle fix, dat moet je zelf weten. Maar roep niet dat het niet mogelijk is!

Veulen84

Re: Slaan van een paard, wel? niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:33

Paarden kunnen niet overdenken. Maar ze kunnen wel denken, daaromtrent zijn ze gevoelig voor leerprincipes. (Positieve) Correcties in de vorm van een tik of een vermaning kunnen wel degelijk werken. Is wetenschappelijk bewezen. Maar dat is natuurlijk wat anders dan je paard lens beuken. Maar volgens mij heeft niemand het daar hier over.

Overigens wil dat niet zeggen dat positieve of negatieve bekrachtigingen niet ook werken. Er zijn verschillende methodes die naar de zelfde weg kunnen gaan. De keuze van de trainingsvorm hangt af van het paard en de eigenaar.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:36

astridklomp schreef:
Maar paarden in de wei etteren elkaar toch ook? Dat klopt, als een kudde niet stabiel en in balans is dan krijg je geëtter. In een stabiele kudde heerst rust en wordt er nooit getrapt en gebeten, maar op subtiele wijze met elkaar gecommuniceerd. Net als bij mensen zijn er ook paarden die elkaar niet liggen en begrijpen, gefrustreerd raken en elkaar in de haren vliegen. Paarden kunnen niet iets overdenken en handelen altijd vanuit instinct.

Ik quote dit stukje toch even, maar we hebben drie paardjes in de weide staan. Ze zijn alledrie gek op elkaar, wat bewezen wordt als we er eentje uit de weide halen en die later weer terug in de weide komt, de overige twee al hinnikend op de derde toe lopen. Met name de twee volwassen merries zijn gek op elkaar. Toch haalt de een zo nu en dan wel eens uit naar de ander of jaagt ze op naar de andere kant van de weide zonder dat daar een duidelijke reden voor is. Ook happen ze wel eens naar elkaar, en dat is hier en daar verre van speels. Met name het veulen wordt wel eens door de andere twee op haar plek gezet en gecorrigeerd als ze iets te lang uitgeprobeerd, wat me ook niet meer dan logisch lijkt.

Houdt dat dan direct in dat deze kudde niet in balans is? Ik weet niet, maar je theorie lijkt wat kort door de bocht, vandaar dat ik het vraag omdat ik je gedachtegang heel mooi vind, maar hij wat te rooskleurig lijkt.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:37

Nou leg mij dan maar eens uit hoe je zo'n situatie als van Yasmine oplost door het paard voor te zijn.

Echt, sorry, er zullen heus situaties zijn die je kunt voorkomen of voor kunt zijn. Maar zo'n chagrijn die bij het open van de stal al gericht achteruit slaat heeft wel meer nodig dan dat.

Liever 1x een goede schop onder zijn kont zodat het kwartje valt dan een stel manege kids die het ziekenhuis ingeslagen worden.

En ja, dan kun je weer gaan discussiëren over het feit dat zo'n pony niet op de manege hoort en blabla, maar daar gaat het niet om. Paarden mogen best laten weten dat ze iets niet leuk vinden, maar schoppen en bijten is gewoon not done. In geen enkele situatie.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:40

Froukje schreef:
Nou leg mij dan maar eens uit hoe je zo'n situatie als van Yasmine oplost door het paard voor te zijn.

Echt, sorry, er zullen heus situaties zijn die je kunt voorkomen of voor kunt zijn. Maar zo'n chagrijn die bij het open van de stal al gericht achteruit slaat heeft wel meer nodig dan dat.

Liever 1x een goede schop onder zijn kont zodat het kwartje valt dan een stel manege kids die het ziekenhuis ingeslagen worden.

En ja, dan kun je weer gaan discussiëren over het feit dat zo'n pony niet op de manege hoort en blabla, maar daar gaat het niet om. Paarden mogen best laten weten dat ze iets niet leuk vinden, maar schoppen en bijten is gewoon not done. In geen enkele situatie.

Tja vaak geven ze eerst iets al aan door het subtieler en zachter te laten merken, maar op gegeven moment kan een paard niet anders.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:47

Maar je moet toch die stal in om dat paard te pakken? Dan kan ie heel subtiel aangeven dat ie dat niet wil, maar mee moet hij toch. Wat wil je daar aan doen?

Ach jochie, we slaan jou vandaag wel over, blijf maar lekker staan. Hier heb je een extra wortel?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:49

Froukje schreef:
Maar je moet toch die stal in om dat paard te pakken? Dan kan ie heel subtiel aangeven dat ie dat niet wil, maar mee moet hij toch. Wat wil je daar aan doen?

Ach jochie, we slaan jou vandaag wel over, blijf maar lekker staan. Hier heb je een extra wortel?

Nee maar met slaan pakt dat misschien handig uit voor jou, maar ondertussen zal het paard in zichzelf gekeerd raken.
Je kan beter kijken wáárom die zo doet, ipv een mep geven dat die meeloopt. Hebben jij en het paard op lang termijn veel meer aan

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:55

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. ;) Ik vroeg hoe je zo'n situatie aanpakt als Yasmine had. Dus dat moment dat je al 2 hoeven voor je gezicht ziet vliegen.

Dan heb je er helemaal geen reet aan om nog even te analyseren waarom dat paard zo reageert namelijk, dan moet je gewoon handelen om het veilig te houden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:55

Van streng aanpakken raakt een paard niet in zichzelf gekeerd.
Van onduidelijkheid wel.
En dan mogen andere met wat pech het oplossen door veel strenger op te treden dan nodig was geweest als persoon 1 wat doortastender was geweest.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:57

bruintje123 schreef:
Van streng aanpakken raakt een paard niet in zichzelf gekeerd.
Van onduidelijkheid wel.
En dan mogen andere met wat pech het oplossen door veel strenger op te treden dan nodig was geweest als persoon 1 wat doortastender was geweest.

Oh dat is erg kort door de bocht.
Oud verzorgpaardje van mij is bij zijn vorige eigenaar erg streng aangepakt, mede door 'corrigerende' tikken te geven.
Was geen vrolijk paard meer en heel erg in zichzelf gekeerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 22:58

Dat ligt aan verkeerd aanpakken.
Niet aan een tik op het juiste moment.
Meerdere tikken zijn ook zelden nodig.
Is dat wel ben je onduidelijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:00

Er zit een groot verschil in wangedrag in de omgang en wangedrag met rijden/trainen.

Maar vaak vertoont het dier al klein wangedrag in de omgang, waar niet goed mee wordt omgegaan en dan krijg je het des te harder terug onder het zadel.

In de omgang kun je best heel duidelijk en direkt zijn, zoals paarden onder elkaar .
Doe je het gelijk goed is het vaak maar 1 x nodig al heb je ook terriers onder de paarden.

Als een paard niet doet wat je vraagt onder het zadel, heb je of de vraag niet goed gesteld of iets gevraagd wat hij niet begrijpt.
Verder natuurlijk wel zeker weten dat er geen ongemakken zijn door tuig bv.

Ik gebruik zelden mijn stem , alleen om ze te roepen, dan hun naam.
Schoppen of slaan heel sporadisch maar soms is het nodig in de omgang.
Mijn ruin is een dominante leider, mijn merrie een dominante merrie en het jonkie probeert af en toe hoger op te komen.
Ruin en jonkie hebben heel soms even een verduidelijking nodig, bij de merrie moet je dat echt niet doen met een schop maar meer met terug uit zetten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:15

CalipsoLover schreef:
Oh eindelijk een topic waar ik dit bij kan vragen.
Mijn paard kan af en toe gewoon een enorme etter zijn onder het zadel en we waren (bijvoorbeeld) op cross geweest, was lang geleden... Had me er al op voorbereid dat ik m'n handen vol ging hebben en dan krijg je opmerkingen van 'geen probleem die van ons is ook nog jong' Ja hij is eigenlijk 13 en ging vroeger regelmatig op cross en jumping, verplaatsing is niks nieuws. Meneer haalt daar opeens dus enorme bok en stijger-toeren uit. Dit is niet uit pijn of iets anders, echt gewoon puur vervelend doen. In de piste doet hij dit bijvoorbeeld nooit, bij het wandelen kan hij zich opeens ook omdraaien en zeggen 'nope ik wil naar huis'. Maar stel nu, mijn paard begint enorm te bokken, straf ik hem af ja of nee? Ik doe dit normaal niet omdat ik niet weet of dit enig nut gaat hebben maar ik heb er ook totaal geen plezier aan, laatste keer ook gewoon het terrein moeten verlaten omdat het te gevaarlijk werd...

Deze herken ik wel. Je kunt proberen om hem meer uit te dagen en zo de energie voor je te gebruiken. Mijn clown kan ook eerst zoeken naar een aanleiding om ergens uit zijn stekker te gaan. Hij blaast zich dan wat op en je ziet aan zijn oren en ogen dat hij de omgeving aan het scannen is. Als hij iets gevonden heeft is het scannen klaar maar kan je ervan uit gaan dat het volgende rondje hij op dat punt uit zijn plaat gaat. Ik kan het voorkomen door de eerste 10x bij dat punt hem extreem in de knoop te leggen door bijvoorbeeld in het schouderbinnenwaarts een middendraf te vragen of juist een kleine volte te rijden; oefeningen waar hij goed zijn kop bij nodig heeft en zijn voorgenomen acties vergeet. Soms kies ik ervoor om hem gewoon maar even zijn gang te laten gaan. Ervaring leert nl. dat het dan ook klaar is en ik daarna een heel meewerkend paard heb.

Ik word niet boos maar lach er meestal om. Schoppen en slaan lost hierbij niet zoveel op. Voorwaarts houden en hand ontspannen wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:24

Anne dan los je het rijtechnisch op door hem aan het werk te zetten zodat zijn energie daar heen gaat en de stress afvloeit, hij weet immers wat hij moet doen.

Mijn merrie is er ook eentje waaraan je ziet als ze bevestiging nodig heeft, dan gaat ze inderdaad zoeken en soms plofte ze pas na een half uur.
Dat deed ze dan bij mijn dochter die het niet oploste maar afwachte.
Bij mij is het hele probleem er niet omdat ik veel duidelijker hulpen geef met benen en zit .

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:38

Een paard 'probeert niet uit'. Een paard denkt niet na van: oh, daar komt iemand aan, eens kijken wat diegene doet als ik....

Een paard reageert op wat er zich op dát moment voor doet. Hij denkt daar niet een paar minuten over na om dan tot een besluit te komen. Of met een vooropgesteld plan om iemand eens uit te testen. Een paard neemt bijv. ruimte, omdat de persoon hem ruimte geeft. Een paard gaat bokken, omdat de ruiter op dat moment iets doet wat het paard stoort.

En 9 van de 10 keer is er sprake van incongruente lichaamstaal van de persoon zelf. Bijv. 'Ik mag niet laten merken dat ik het spannend vind' > stoere lichaamshouding > paard merkt dat er iets niet klopt (lichaamshouding komt niet overeen met gedrag bijv. Of spierspanning, verhoogde hartslag etc.) > paard voelt zich onveilig> geeft daarop een reactie (bevriezen, vechten of vluchten).

Ik zie in mijn werk als hippotherapeut zo vaak verandering bij het paard als mensen zich daar bewust van worden en dáár iets mee doen (hun gedachten aanpassen, daarmee verandert het gevoel en gedrag vd persoon), waardoor er helemaal geen grof geweld gebruikt hoeft te worden. Op mijn werk hebben we bijv. niet eens zwepen. Er komen ook genoeg mensen over de vloer die een andere visie hebben en gewend zijn leiderschap te tonen met slaan etc. Mensen die er open voor staan en hun eigen ideeën even los kunnen laten zien we altijd snel veranderen wat ook direct opgepikt wordt door de paarden. Zij leren bij ons leiderschap te tonen dmv een duidelijk plan, een duidelijke intentie en congruente lichaamstaal.

Ik heb zelf hengsten, maar die hebben ook nooit een tik nodig. Heb wel een tijd gehad dat eentje zich niet liet vangen in de wei en zijn kont toekeerde en bokte. Ik loste dit op door hem net zo lang van me vandaan te blijven drijven tot ik zelf aangaf dat hij weer mocht komen.
Hij bleek ook fysiek niet lekker ik zijn vel te zitten. Door daar ook naar te luisteren en hem een periode rust te geven van een paar maanden was er daarna niets meer aan de hand.

Daarnaast is mijn mening dat je paarden niet moet slaan in bijzijn van kinderen. We leren kinderen (denk ik) om elkaar met respect te behandelen en van elkaar af te blijven, niet te slaan. Ga dan ook geen paard slaan in bijzijn van een kind.

Tenzij(!) het echt gaat om een situatie dat de veiligheid ZO in geding komt dat er geen andere mogelijkheid meer is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 07:50

wemkelover schreef:
connie64 schreef:
calipsolover, heb je je wel eens afgevraagd waarom je paard een etter is?? wow wat een belediging zeg naar je eigen dier..... een paard IS geen etter maar gedraagt zich naar hoe hij zich voelt.....bah wat een negatieve eigenaar ben jij

Jaaaaa joh hoe kun je calipsolover....
dat paard voelt zich nu echt achtergesteld omdat jij hem een etter vind. Dat kan niet hoor.
Dan krijgen ze een deuk in een zelfvertrouwen van.

Ja.. Straks geef ik mijn paard ook geen eten meer, stel je eens voor! Omdat hij zo'n etter is! Nu behandel ik hem ook echt als een etter. Pest hem dan ook elke dag met het hem te zeggen _/-\o_
Kom op :') Tandjes en rug is in orde, aangezien hij dit soms wel doet en andere dagen weer totaal niet en heel erg braaf is is het moeilijk om te zeggen of dit echt lichamelijk komt. Meestal is er gewoon wel IETS naar waar hij kan bokken. Ik ben er dus vrij zeker van dat dit eerder psychisch dan fysisch is. In de piste geeft hij vaak geen kick.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:08

Ingrid en hoe jaag jij een paard weg wat met achterbenen op je af komt en slaat?

Toen onze merrie met 2.5 jaar bij ons kwam was ze blijkbaar gewend de baas te zijn over mensen en de paarden kudde.
Ik liep in de paddock, ze komt op mij afgelopen met oortjes naar voren maar 2 meter voor me draait ze zich ineens om met oren in haar nek en wilde voluit slaan met haar achterbenen.
Ik grijp naar het eerste de beste houten hindernisbalkje wat naast me ligt en laat dat op haar kont vallen.
Ze schiet verontwaardigt naar voren maar heeft het ook nooit meer gedaan.
Mijn ruin heeft haar weken lang duidelijk moeten maken dat hij de baas was en niet zij en toen ze eindelijk toegaf, moest dat iedere keer weer terug bevestigt worden als ik weg geweest was met mijn ruin.
Ze is een intelligent paard , heel sensibel en fijn om mee te werken maar het heeft even geduurd voordat ze zo was.

Ik rij trouwens nooit met zwepen, snap niet hoe mensen fijne handhulpen kunnen geven met zo'n stok er tussen.
Ik rij mijn ruin wel met sporen maar de merrie weer niet.

We reden eens een buitenrit met iemand die een dressuurzweep bij zich had die dus de hele tijd op en neer wapperde in draf en galop.
Onze paarden werden er enorm opgefokt van.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:10

Mijn paard krijgt eigenlijk nooit een tik, tenzij ze echt iets doet wat me in gevaar brengt. Laatst waren alle paarden op stal al richting de wei, terwijl zij er nog stond want ik wilde nog een halfuurtje gaan rijden. Heel vervelend voor haar natuurlijk, want ze wilde ook mee en daar werd ze heel onrustig van. Dan let ze dus niet meer op mij. Paar keer "hé pas op" geroepen maar toen ze bleef draaien en me tegen de stalmuur dreigde te pletten heeft ze toch even een flinke pets tegen haar buik gehad. En toen was 't over. Gelijk toen ze netjes stilstond kreeg ze dan ook een aai en een "goedzo".

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:19

Ik kreeg hier een paard op stal.
De eerste dag heeft hij alleen maar liggen slapen en suf staan zijn?
De tweede dag, ik open de staldeur, heb zijn halster in de hand want hij mocht ook lekker naar de wei.
Hij staat gewoon ontspannen in de stal, op het moment van openen van de deur schiet hij direct als een pijl naar voren met de oren compleet plat en de mond open om te kunnen bijten.

Ik had een wortel kunnen gaan halen misschien.
Ik heb er voor gekozen om met dat halster uit te slaan. Met een schreeuw erbij van hoe hij het in zijn bol haalde.
Zijn aanval stopte, maar zijn blik en uitstraling niet, hij kon dus zo weer naar voren komen.
Daarop zet ik een stap naar voren en haalde weer uit. Nog geen houdingsverandering.
En ik herhaalde wat weer.
Pas toen veranderende zijn blik in, ohh oeps, foutje bedankt.

Ik ben de stal uit gegaan.
Heb een minuut of 5 gewacht.
Ik ben de stal weer in gegaan, maar toen bleef hij netjes. Ik heb zijn halster aangedaan en hem verteld dat hij braaf was.

Van mij mag de rest hier vertellen wat ze zouden doen.
Ik vermoed zoals zijn vorige eigenaren de stal uitrennen zodat hij keer op keer bevestiging kreeg dat zijn gedrag beloond word.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 08:20

Mijn dame krijgt in principe bijna nooit een tik tenzij haar gedrag mijn of iemand anders veiligheid in gevaar brengt.

In het begin toen ik mijn paard net had bleef ze maar door mij heen lopen als ik eten had. Dan kreeg ze inderdaad wel even een tik. Flinke tinkermerrie die door je heen loopt wil je ook niet hebben.

Of zoals laatst bij de hoefsmid. 2 hoeven waren gedaan en mevrouw stond te slapen. Bij de 3e was haar geduld op en begon ze eerst te hangen. Als dat niet werkte ging ze trappen. Heb haar zelf meteen gecorrigeerd en toen ze het nog een keer deed heb ik de hoefsmid toestemming gegeven haar te corrigeren. trap onder dr buik en het was klaar en werd ze door hem ook beloond. Daarna kwam die nog met snoepjes aan voor dr dus toen was ze ook weer tevreden.
Nu is ze weer gewoon braaf bij de hoefsmid. maar bij haar moet je gewoon af en toe je grenzen weer opnieuw aangeven