Graag antwoord zsm (spoed)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:55

Vjestagirl schreef:
sadekeshia schreef:
ik wil je niet aanmoedigen om de wei in te gaan en de wet te overtreden, maar ik denk dat ik hetzelfde had gedaan en vind het eigenlijk wel goed dat je bent gaan kijken als hij er zo uit ziet :)

Ik zou het toch niet moeten merken, dat een totaal onbekende die vindt dat mijn paard er verwaarloosd uitziet besluit om erbij in het land te kruipen.

Nee tot het wel om een serieuze verwaarlozing gaat en dat half bokt over je heen valt omdat je niks hebt gedaan.Het is nooit goed.

Ts 144bellen en idd achterhalen wie de eigenaar is.
Een oudere pony die wat moeilijk uit de haren komt ziet er al gauw verwaarloosd uit.Dus hopelijk is het dat

Edit excuus topic was al verder dan ik kon zien op mijn telefoon
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 28-04-17 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:56

Maar dat is toch een hele andere discussie? Het gaat hier om een paard in nood..Niks meer niks minder!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:01

Maar hoe weet je dat het om serieuze verwaarlozing/ paard in nood gaat?
Alsof een penny een 30 jarig paard met cushing kan onderscheiden van een echt verwaarloosde?
Laat de dierenpolitie dat maar bekijken.

Dancyy

Re: Graag antwoord zsm (spoed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:05

[PP] Pony bereden door onbekend meisje.

Zoals al gezegd: alleen de wei in gaan als het echt nodig is, dus paard zit vast in het schrikdraad ofzo. Niet doen omdat je denkt dat het paard verwaarloosd wordt, bel dan gewoon 144. Vind het echt heel raar dat er hier volwassenen zitten die het normaal vinden om gewoon bij een vreemd paard de weide in te gaan zonder toestemming.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:12

Ja!! Jij hebt het topic wel gevonden :)

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:21

Als ze onervaren is met paarden kan het zijn dat ze gewoon niet zo goed heeft nagedacht toen ze de wei betrad. Nu is het al meerdere keeren op onvriendlijke wijze gezegt en volgens mij weet ze het nu wel. Ze wou helpen en heeft dat gedaan, misschien niet helemaal op de juiste wijze maar de bedoeling erachter was goed. Het was zover ik de berichten lees geen penny die dacht; " Go, pony heeft groentesoep nodig en moet strikjes in".

Ik zou ook boos worden als iemand zomaar de weide waar mijn pony op staat betreed. Maar als diegene met een goede uitleg komt, bijvoorbeeld dat mijn paard een grote wond heeft, dan zal ik dat ook begrijpen. In het vervolg zou ik wel vragen of diegene eerst iemand wil bellen en niet de wei in zou gaan.

Als dit een vakantie verhaal is, sorry voor deze "preek".

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:13

TerraHowrse schreef:
[PP] Pony bereden door onbekend meisje.

Zoals al gezegd: alleen de wei in gaan als het echt nodig is, dus paard zit vast in het schrikdraad ofzo. Niet doen omdat je denkt dat het paard verwaarloosd wordt, bel dan gewoon 144. Vind het echt heel raar dat er hier volwassenen zitten die het normaal vinden om gewoon bij een vreemd paard de weide in te gaan zonder toestemming.

Hier ben ik even stil van... ik vond de reacties hier nogal bijdehand en onvriendelijk. Maar na het lezen van bovenstaand topic kan ik er ook wel weer begrip voor opbrengen.
Wat een verhaal... :\

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:09

farahdiba46 schreef:
Gos wat is dat toch, die vreselijke bezitterigheid bij paardenmensen. Het zijn bijna Amerikaanse toestanden "get off my property or i will shoot you NOW!!"ik snap ook wel dat niet iedereen met goede bedoelingen een wei instapt maar dit is toch wel heel erg krampachtig allemaal hoor :+

Dus een pennymeisje die met goede bedoelingen mijn paard gaat borstelen, voeren en berijden, is iets wat je maar moet toestaan?; want anders ben ik te bezitterig?!

Ik deel mijn paarden gerust, laat mensen mijn paarden (met mijn! toestemming) rustig verzorgen/berijden, en leen ze ook wel eens uit.
Maar vreemden in mijn wei?!
Echt een grote nogo.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:22

farahdiba46 schreef:
Gos wat is dat toch, die vreselijke bezitterigheid bij paardenmensen. Het zijn bijna Amerikaanse toestanden "get off my property or i will shoot you NOW!!"ik snap ook wel dat niet iedereen met goede bedoelingen een wei instapt maar dit is toch wel heel erg krampachtig allemaal hoor :+

Want om te zien of een paard verwaarloosd is moet je bij iemand anders de wei in? Je kunt vanaf de weg niet zien dat de botten eruit steken?
En om het helemaal zeker te weten dat ie echt, echt, echt verwaarloosd is haal je er natuurlijk ook nog even een borstel over.

Ik moet niet merken dat er ongemerkt iemand hier in de wei staat/heeft gestaan, want dan heb je toch echt een groot probleem!
Want ja, 2 van de drie zijn best aardig hoor en vinden het heus wel gezellig, maar nummer 3 slaat je het licht wel uit je ogen als je denkt dat je aan zijn merrie kunt komen. Of denkt hem wel te kunnen poetsen.

En helaas is de wet hier nog niet zover dat ze dan idd denken eigen schuld dikke bult. En tot de wet zover is heeft niemand behalve de bevoegde mensen ook maar iets in die wei te zoeken!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:10

Gelukkig zijn er maar weinig paarden die letterlijk t licht uit iemands ogen slaat.. Een paard zal vele male ervoor kiezen om weg te lopen. Mijn merrie zal nooit naar een vreemde toelopen..Op stal draait ze haar kon naar vreemde mensen toe..Maar uithalen..Nee hoor zo'n paard wil ik niet eens hebben. Komt bij mij ook wel een beetje over als stoerdoenerij..
Natuurlijk wil je geen vreemde in je wei..Maar er is wel een heel verschil met spontaan een wei inlopen om paardje te poetsen oid of wei ingaan omdat je je grote zorgen maakt!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:45

Zolang iemand van ons erbij is is er niks aan de hand hoor. ;) Beetje het zelfde idee als met een waakhond, bekende mensen en vreemden met de baas er bij prima, maar onbekenden die denken ergens te moeten zijn waar ze niet horen hebben een probleem.

En ik moet zeggen, ik houd daar wel van.

Iemand die zich ergens zorgen om maakt kan dat van achter het hek ook wel zien, daar hoef je echt niet iemand zijn/haar terrein te betreden.
En dan ga je al helemaal geen paarden poetsen! Want een paard dat dezelfde dag door 144 wordt weggehaald heeft verrekte weinig aan een borstelbeurt..

Onbekend terrein blijf je gewoon weg! Of er moet al een hele grote spoed situatie aan de gang zijn, Maar zelfs dan kijk je eerst of er iemand thuis is.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:36

Ik ben toch vol verbazing dat er mensen zijn die dit blijkbaar toch normaal vinden. Een verwaalozing kan je ook mooi vanachter het hekje inschatten en je kan en mag er op dat moment niks aan doen. En daarbij gaat een poetsbeurt een echt verwaarloosd beest echt niet helpen :+ . 144 zorgt er wel voor dat t goed komt met t beestje. En als je zelf na een tijdje geen verbetering ziet kun je nog een paar keer 144 bellen.

Verder zou ik ook goed boos worden als iemand dit bij mij zou flikken. Ik heb een merrie die redelijk wantrouwig is en anderen uit de weg gaat maar ik heb ook een merrie die andere mensen wel degelijk hard handig de wei uit werkt als ik er niet ben. Het is dat ze altijd achter de lijntjes blijft maar anders zou ze wel degelijk zo lang doorgaan als zij nodig vindt. Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat ze iemand zo de wei in heeft gelaten en dat was omdat ze vast zat in het hek. Maar ook heeft ze die man netjes naar de uitgang van het weiland begeleidt. Mijn oma heeft lange tijd zicht gehad vanuit haar woonkamer op de weide en stuurde ook vaak berichtjes als er wat gebeurde, zodoende weet ik ook dat mijn merrie zulke dingen niet tolereert. En persoonlijk ben ik daar ook heel blij mee, ik heb liever dat ze mensen verjagen dan dat ze zich door iedere gek laten aanraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:48

Pfff.. Ik moet wel lachen om dit topic. Dat mensen hier zo serieus op in kunnen gaan. :') Als je het niet gelooft klik je het topic toch lekker weg. :o?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:05

Jongens(meiden) maak elkaar hier niet af. Het paard was volgens ts zwaar hoefbevangen en ze kan het weten want ze heeft de hoeven uit gekrabt. En paard liet dat zo maar toe hoor, geen probleem om even op drie pijnlijke voeten te staan, doet tie zo. En toen had ik al door dat het een nep topic was, verbaasd me dat dat niemand op viel maar ja. We mogen haar niet afbranden want ze heeft het beste voor met het paard.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:11

spookyjim schreef:
Pfff.. Ik moet wel lachen om dit topic. Dat mensen hier zo serieus op in kunnen gaan. :') Als je het niet gelooft klik je het topic toch lekker weg. :o?

:D
Tja ik ben ook wel lichtelijk verbaasd..Iedereen lijkt t op zijn eigen situatie te betrekken..Volgens mij is dat niet het onderwerp van dit topic! Ik ben blij iig voor het paard en vind dat ts het goed heeft gedaan! En ach ja die poetsbeurt maak ik me niet zo druk om!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:14

Of het nu wel of niet waar is..ik ga maar even uit van wel. Dan is het top dat er meteen actie is ondernomen.
En idd nooit zomaar een wei in gaan ts..hoe lief bedoeld ook.
Ik ben ooit 2 x een wei in geweest zonder eerst te bellen/zoeken waar de eigenaar was omdat het een gevaarlijke situatie voor pony en paard was. Volgens mij zou daar geen enkele eigenaar moeilijk over (mogen) doen. Maar buiten een acute noodsituatie is het echt not done. Niet alleen omdat sommige paarden link zijn maar een ongelukje zit sowieso in een klein hoekje. (Bijvoorbeeld op je voeten staan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:24

Mensen zoals TS zijn mijn grootste schrik sinds mijn paard ziek geworden is. Na 5 bezoekjes aan de kliniek, die me een kleine auto gekost hebben, zijn de gevonden problemen opgelost, maar is er nog steeds geen diagnose. Beest heeft een gezwollen buik, dikke koker en loopt sommige dagen wat stijver (vandaag zelfs licht kreupel). Osteo komt als het nodig is, DA idem en hij krijgt vochtafdrijvende druppels. Denk dat idioten die zich in mijn wei wagen, mij achter hen krijgen met mijn mestvork.

igesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:37

Waarom reageerd iedereen zo negatief. Ze ziet iets en vraagt raad. Oke het is niet slim om de wei in te gaan. Maar hoeveel mensen negeren slecht uitziende dieren die wel verwaarloosd worden. Dit meisje houd haar ogen open en wil dat paardje helpen. En vraagt om advies heel goed .
Bel de dieren politie en die handelen wel verder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 00:16

SVRL schreef:
Mensen zoals TS zijn mijn grootste schrik sinds mijn paard ziek geworden is. Na 5 bezoekjes aan de kliniek, die me een kleine auto gekost hebben, zijn de gevonden problemen opgelost, maar is er nog steeds geen diagnose. Beest heeft een gezwollen buik, dikke koker en loopt sommige dagen wat stijver (vandaag zelfs licht kreupel). Osteo komt als het nodig is, DA idem en hij krijgt vochtafdrijvende druppels. Denk dat idioten die zich in mijn wei wagen, mij achter hen krijgen met mijn mestvork.

Vergiftiging?

pol1 schreef:
En ach ja die poetsbeurt maak ik me niet zo druk om!

Maar het is niet jouw paard dus wat jij van dat poetsen vindt is niet relevant. Blijkbaar vind jij het heel normaal dat volslagen wildvreemden het erf van een ander op lopen om daar een willekeurig paard te gaan poetsen. Goed dat ik het weet. Ik kom binnenkort wel even bij jou thuis kijken of je het dan nog steeds vindt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 02:23

@ koper, bloed is op alles onderzocht en niets te vinden. De internist denkt iets met zijn nieren of iets auto-immuun, we vinden alleen niet wat juist. Vandaar dat ik mensen zoals TS niet moet. Een paard kan er gewoon ook slecht uitzien omdat hij ziek is. Bel gewoon het noodnummer als je denkt dat er iets niet in orde is, maar blijf van andermans paarden af.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 05:32

Goed lezen koper <<) ik heb gezegd dat ik niet val over het poetsen in deze context! In dit specifieke verhaal maken mensen van het poetsen wel een olifant! Mocht dit een waar verhaal zijn wees dan alleen maar blij dat het paard geholpen is en betrek het niet op je eigen situatie! Mag er toch vanuit gaan dat mensen geen reden hebben om bij jullie zomaar de wei in te stappen!
Ook wij hebben wel eens wat voor andere paarden gedaan nl bergen kuil over her hek gegooid vd buren ( pony's die daar staan waren uitgemergeld! ) 144 hadden andere mensen al gebeld! Ook springen wij jaarlijks over het hek vd buren om de grote bossen jkk te verdelgen, buren zien t gevaar er niet van in..doen er niks aan en zijn tegen onkruidbestrijding ( zijn er ook te lui voor) als wij er niks aan doen slaat het over naar onze wei..Daar pas ik voor!! Dus heel soms ontkom je er niet aan om in andermans wei te komen. Geef mensen geen reden om in je wei te komen en het zal over het algemeen ook zeker niet gebeuren!

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 07:14

Ik heb heel het topic gelezen voordat ik deze reactie typte.

Aangezien iedereen er zo sterk van overtuigt is dat dit topic niet waar is snap ik niet dat we er met ze alle nog op ingaan. En snap ik ook niet dat jullie zo druk maken over dat TS in het weiland heeft gestaan. Want als het niet waar is? Dan heeft ze er ook nooit gestaan.

Ik ben zelf ook paar keer een land ingelopen omdat een shetland pony vast in het prikkeldraad zat. Ook een keer omdat het halster gewoon in de pony stond, dat halster zat zo strak dat er een flink afdruk met wond op de neus stond. Maar van de verte zie je dat niet! Als ik toen een eigenaar met een riek achter me aan had gehad dan had ik me net zo hard verweert.

Maar goed, ik ga er niet verder op in. Meisje schrijft dat ze geen verstand heeft van bokt en gelijk wordt zij zo aangevallen. Bokt hoort een leuke plek te zijn waar je ervaringen kan delen en tips kan vragen op een normale manier. En dat er soms een discussie ontstaat, prima. Maar dit is al zover de andere kant op gegaan dat het niet eens meer over topic gaat.

En dan kan je wel gaan smijten met hoeveel ervaring je hebt maar dat slaat werkelijk nergens op. Het maakt niet uit hoelang je al in de sport zit, iedereen kan en mag raad vragen en iedereen doet het wel eens fout.

Ik zou gewoon als ik jullie was lekker op een ander topic storten en deze discussie eindigen. Of open een ander topic. Je kan trouwens het meisje wat op die pony is gaan zitten (ik ken dat topic uit die tijd heb het toen meegekregen) niet vergelijken met TS haar verhaal. Zij dacht dat het om een verwaarloosd paard ging.

Maar oh ja! Ik ging er niet verder op in.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 08:01

Het verhaal van de TS heeft 2 kanten, de eerste is het goed dat ze de wei is in gegaan om bij het paard te gaan kijken,borstelen is dan weer niet nodig.Maar de 2de kant,áls het paard haar iets aandoet is de eigenaar wel aansprakelijk en mag de ziektekosten [ziekenhuis,H.A.] zelf betalen aan die persoon zijn zorgverzekeraar.
Eerst vond ik het geen probleem dat er iemand de wei in ging om de paarden te aaien,maar sinds de laatste gebeurtenis wil ik geen anderen in de wei hebben,ook geen kennissen.

Mijn paarden zijn zeer lief en mak,maar ik heb er ook 2 gehad die je echt aanvallen en je de wei uit schopte. Dat was vanachter een hek niet te zien,dan kon je ze ook gewoon aaien enzo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 08:03

East dat topic werd aangehaald omdat je als eigenaar verantwoordelijk blijft als er wat gebeurt. Dus met goede of slechte bedoelingen maakt niet uit.
Dus een ts die gebeten geschopt omver gelopen word omdat zij niet het fatsoen kan hebben van een ander zijn erf te blijven ben ik alsnog verantwoordelijk.

144 volstaat.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:35

Saranghea schreef:
Ik ben toch vol verbazing dat er mensen zijn die dit blijkbaar toch normaal vinden. Een verwaalozing kan je ook mooi vanachter het hekje inschatten en je kan en mag er op dat moment niks aan doen. En daarbij gaat een poetsbeurt een echt verwaarloosd beest echt niet helpen :+ . 144 zorgt er wel voor dat t goed komt met t beestje. En als je zelf na een tijdje geen verbetering ziet kun je nog een paar keer 144 bellen.

Verder zou ik ook goed boos worden als iemand dit bij mij zou flikken. Ik heb een merrie die redelijk wantrouwig is en anderen uit de weg gaat maar ik heb ook een merrie die andere mensen wel degelijk hard handig de wei uit werkt als ik er niet ben. Het is dat ze altijd achter de lijntjes blijft maar anders zou ze wel degelijk zo lang doorgaan als zij nodig vindt. Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat ze iemand zo de wei in heeft gelaten en dat was omdat ze vast zat in het hek. Maar ook heeft ze die man netjes naar de uitgang van het weiland begeleidt. Mijn oma heeft lange tijd zicht gehad vanuit haar woonkamer op de weide en stuurde ook vaak berichtjes als er wat gebeurde, zodoende weet ik ook dat mijn merrie zulke dingen niet tolereert. En persoonlijk ben ik daar ook heel blij mee, ik heb liever dat ze mensen verjagen dan dat ze zich door iedere gek laten aanraken.

Layka laat zelfs niet iemand in de weide die ze officieel wel kent.
Okaayy mariska kwam ook van de achterkant van de weide, daar waar heilige grasjes groeien.
Heidi gaat echt wel wegrenne