Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 16:14

Wij hebben op enkele maanden tijd ook rond de 3000 euro aan onverwachte kosten gehad... en dan nog niet eens naar de kliniek,maar aan drukplekken / zadelpasser / nieuw zadel / allergies / nieuwe -anti-allergische spullen en wolletjes / zalfjes voor wondjes / kapotgescheurde dekens /... 't loopt snel op.
Ook met paard van een vriendin meegereden ivm koliek. Operatie is idd 3000 in het beste geval en tot 8000 bij complicaties

wij hadden ook een zadel hoor :) Maar als na een tijdje paardje opeens drukplekken ontwikkelt, zit er niet veel meer op dan een nieuw kopen. En dan zadelmaker laten komen, maar geen enkel zadel in onze prijscategorie (600-800 euro) paste hem en ze konden ook geen ander merk aanbevelen in die categorie. Dusja, dan schuiven de grenzen wel op.
En als meneer daarna nog wat prutsmuts uitvindt met allergische reacties en kapotte dekens, kan je opeens bijna heel het harnachement vernieuwen.

Pure pech, paardje had daarvoor nog nooit zulke klachten gehad, maarja... 't komt wel voor :(

Je hebt er duidelijk goed over nagedacht en als je het financieel trekt zonder te moeten knutselen elke maand zou ik het doen! Maar ik zou wel dat reservepotje nog wat aandikken.

Veel succes!
[/quote][/quote]

Jaa inderdaad! Als ik het besluit ook echt heb genomen om het te gaan doen wil ik echt ook wat meer voor mijn "potje" dit maakt het natuurlijk allemaal minder stressvol!! :) wel even een vraagje mijn voorkeur gaat uit naar boomloos, heb je dan ook te maken met drukpunten? Of is dat minder snel?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:21

Ik zou het doen als ik jou was :)

ik heb trouwens ook niet 3000€ op de rekening staan voor mijn paard ;) een koliekoperatie zou ik niet eens aangaan (paard is ongeveer hetzelfde waard in geld dan de operatie zelf...dat vind ik uit proportie), dus waarom zou ik zoveel geld op mijn rekening laten staan? :P Als mijn zadel niet past en ik moet een zadel laten aanmeten, spaar ik er wel eerst voor. Dan krijg hij vrij en doen we wel vrijheidsdressuur, ook prima :P
Mijn paard heeft trouwens ook nooit wat. Hij gaat 2 keer per jaar naar de tandarts à €30,- en volgens mij 4 keer per jaar naar de hoefsmid à €70,- in totaal (zijn hoeven groeien erg langzaam), dus het ligt er ook precies aan welk paard je treft.

(waar in Friesland gaat je paard ongeveer staan? :D )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:22

Ja hoor net zo goed. Bij elk zadel kan dat.
Er is geen 1 zadel dat bijvoorbeeld op alle paarden past. Dat willen sommige mensen bijvoorbeeld wel eens beweren bij boomloos of bij een verstelbaar kopijzer zoals een wintec.

Ik heb zelf een barefoot gehad, en ondanks dat ik het lekker vind zitten was het te breed voor mijn heupen.
Paste wel op het paard maar zo kon ik nog weer opzoek naar een ander zadel.
Hij is erg breed, dus mijn zoektocht was ook niet meteen klaar.
En dan weet je vooraf ook niet in welke prijsklasse je gaat vallen. Wat achteraf gezien dan weer mee viel.
Maar met 700 wordt het dan wel weer krap :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:24

@Ballard, dus zou jij een shet hebben laat je nog maar amper de da komen want het is nogal licht duurder dan wat hij waard is?

Een koliek operatie zou ik ook niet doen, maar op ander gebied kan het ook flink oplopen.
Naar de aankoopprijs voor mijn paard kan ik dan niet kijken.
Ze hebben ook een emotionele waarde.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:27

Boomloos heb ik geen verstand van, sorry. Wij hadden wintec, met verstelbare boom. Maar dus niet 'verstelbaar genoeg' :+ 't zadel begon achteraan te klapperen, waardoor we blijkbaar bredere kussens nodig hadden ongeacht de boom. Dus ik gok dat dat voor boomloos hetzelfde effect zou geven (maar please, schiet mij niet door als ik hier volledig fout in zit. Ben geen zadelpasser)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:34

700 euro als spaarpotje vind ik ook niet erg veel. Mijn pony had laatst een maagzweer, onderzoek op de kliniek inclusief medicatie kostte mij circa 620 euro. En dan is een maagzweer niet iets enorm groots of wat weinig voorkomt. Mijn spaarpot bestaat uit zeker 5000 euro minimaal, maar dit is ook geld voor eventuele andere kosten (denk aan studieboeken etc).

Overigens heb ik een pony gekocht toen ik net 2e jaars student was. Iedereen zou het mij afraden waarschijnlijk, maar ik heb gedaan wat ik zelf graag wilde. Mijn pony komt absoluut niks tekort en ik steek er al mijn tijd en geld in, met liefde en plezier. Ik ben nu bezig met afstuderen, wat betekent dat ik minder tijd heb. Toch ben ik bijna dagelijks op stal te vinden. Ik heb wel bewust gekozen voor een volpension stal, zodat ik ook eens een dagje kan overslaan :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:34

Bij een zadel gaat het erom dat het goed past. kunststofzadels zijn niet duur en zeker tweedehands niet.Zien er toch goed uit. Ik heb een tweedehands Beauty voor (kaal) 225 euro.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:36

anjali schreef:
Bij een zadel gaat het erom dat het goed past. kunststofzadels zijn niet duur en zeker tweedehands niet.Zien er toch goed uit. Ik heb een tweedehands Beauty voor (kaal) 225 euro.

Maar dat moet wel maar net passen.
Ik wilde bij mijn paard een wintec of thorowgood kopen.
Maar helaas paste dat dus niet.
En met die onvoorziene dingen moet je toch wel rekening houden.
Het is niet alleen de dierenarts die onvoorziene kosten kan maken.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 16:37

bruintje123 schreef:
Ja hoor net zo goed. Bij elk zadel kan dat.
Er is geen 1 zadel dat bijvoorbeeld op alle paarden past. Dat willen sommige mensen bijvoorbeeld wel eens beweren bij boomloos of bij een verstelbaar kopijzer zoals een wintec.

Ik heb zelf een barefoot gehad, en ondanks dat ik het lekker vind zitten was het te breed voor mijn heupen.
Paste wel op het paard maar zo kon ik nog weer opzoek naar een ander zadel.
Hij is erg breed, dus mijn zoektocht was ook niet meteen klaar.
En dan weet je vooraf ook niet in welke prijsklasse je gaat vallen. Wat achteraf gezien dan weer mee viel.
Maar met 700 wordt het dan wel weer krap :)

De 700 euro is voor medisch gevalletjes!! Zadel, hoofdstel en dat soort dingen heb ik op mijn spaarrekening! Dus dat reken ik er ook niet bij! :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:38

bruintje123 schreef:
@Ballard, dus zou jij een shet hebben laat je nog maar amper de da komen want het is nogal licht duurder dan wat hij waard is?

Een koliek operatie zou ik ook niet doen, maar op ander gebied kan het ook flink oplopen.
Naar de aankoopprijs voor mijn paard kan ik dan niet kijken.
Ze hebben ook een emotionele waarde.

Ik was het meeste geld kwijt aan spat. Had mijn paard goed verzekerd dacht ik. Voor alles dus, behalve spat. En hij had het aan 2 benen, dus op en neer naar Utrecht, infusen, stalrust en uiteindelijk heb ik hem af laten maken want pijnvrij zat er niet meer in. Vladimir was echt een wauw paard, zo lief en zo knap. Steeds als er een kans was heb ik die gepakt, tot het echt niet meer ging.

En eerlijk? Het geld zal me een rotzorg zijn. Maar ik heb makkelijk praten want het is er. Ik denk dat ik het mezelf nooit had vergeven als ik hem eerder moest laten gaan dan mijn gevoel zei.

Maar goed, daarom raad ik een verzekering goed aan.

En tuigage kan zo duur worden als je het zelf maakt, hoewel ik geen verstand heb van bit- en boomloos. Het zal ook aan de leeftijd van het paard liggen, een jong dier groeit makkelijker ergens uit dan een goed getrainde 10 jarige.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 16:39

Ballard_L schreef:
Ik zou het doen als ik jou was :)

ik heb trouwens ook niet 3000€ op de rekening staan voor mijn paard ;) een koliekoperatie zou ik niet eens aangaan (paard is ongeveer hetzelfde waard in geld dan de operatie zelf...dat vind ik uit proportie), dus waarom zou ik zoveel geld op mijn rekening laten staan? :P Als mijn zadel niet past en ik moet een zadel laten aanmeten, spaar ik er wel eerst voor. Dan krijg hij vrij en doen we wel vrijheidsdressuur, ook prima :P
Mijn paard heeft trouwens ook nooit wat. Hij gaat 2 keer per jaar naar de tandarts à €30,- en volgens mij 4 keer per jaar naar de hoefsmid à €70,- in totaal (zijn hoeven groeien erg langzaam), dus het ligt er ook precies aan welk paard je treft.

(waar in Friesland gaat je paard ongeveer staan? :D )

Heel fijn dat je paardje bijna nooit wat heeft! *afkloppen* ik woon in Heerenveen! Dus het liefst Heerenveen/oranjewoud/mildam! Ik rijd ook het liefst veel buitenritten!! :) nee precies, koliek ga ik ook niet aan vanwege het welzijn van het paardje en de slagingspercentage! Waar heb jij trouwens je paard staan? :)

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:43

Ik vind zelf een spaarpotje van 700 wel redelijk hoor.
Vorig jaar had ik iets wat veel kost en toen heb ik tijdelijk niets in het spaarpotje gehad.
Sociaal ben ik zelf toen even iets minder gaan doen om het weer te vullen.

Zelf heb ik mijn paard wel verzekerd voor 120 euro per jaar ongeveer, mocht hij koliek krijgen en geopereerd moeten worden heb ik in iedergeval de keus om het wel of niet doen...
Alleen de gedachten al dat ik mijn vriendje moet laten gaan omdat ik te weinig geld heb maakt me al nerveus :roll:
Ik weet toevallig dat er een kies bij mijn paard uitgestempeld moet worden en daar ben ik nu voor aan het sparen (2000,-)

Voor de rest heb ik eigenlijk weinig kosten..
stal 110,- pm (inc. hooi)
krachtvoer 16,- pm

hoefsmid 25.- (eens in de 10 weken)
tandarts 150,- (eens per jaar)
osteopaat 50,- (eens per jaar, soms 2 x)
enten 30,- (eens per jaar)
zadelmaker 80,- (eens per jaar)

aan extraatjes kun je het zo duur maken als je wilt uiteraard

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:57

Niet alleen de kosten per maand of een bedrag achter de hand hebben zijn belangrijk, maar vooral de tijd. Hoeveel mensen gaan niet alleen even 's avonds snel naar stal om een uurtje te hobbelen en het paard weer opsluiten? Of het in de stapmolen te zetten om vervolgens te staan ouwehoeren met stalgenootjes? Een studentenleven is zoveel anders dan een werkend leven, plus dat je ook tijd voor je relatie wilt hebben. Als jij dagelijks meerdere uren bij jouw paard bent, zal dit op een gegeven moment ook een dingetje bij jouw vriend kunnen gaan worden. Hoeft niet, maar ik heb genoeg situaties in mijn omgeving meegemaakt. Zelf had ik het geluk dat ik naar stal kon als mijn man werkte en mijn zoon op school zat, maar toen ik een fulltime/onregelmatige baan kreeg was die luxe ook over. Gelukkig kon ik mijn paard toen een half uurtje van huis stallen, waar ze overdag de hele dag op het land stond en 's nachts in een loopstal, maar de quality-time met mijn paard was helaas echt weg. Daarnaast kwamen we in financieel onweer en de stalkosten gingen omhoog, waardoor ik haar moest verkopen. Dat was onverwacht, dus niet een reden om het niet te doen, maar wel belangrijk genoeg om te melden. En wat als je van plan bent om een gezinnetje te stichten? Hou je dan wel tijd genoeg over voor je relatie, je kind(eren) EN je paard?

Ik gun het je meer dan van harte, maar ik ga mee met de reacties om een paard eerst te leasen met optie tot koop.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:24

Ik zelf heb mijn paard nu 6 jaar en in het begin had ik vast gezegd dat een spaarpot van 700,- genoeg is. Mijn paard had nooit wat! Tot 2 jaar terug heeft hij ineens zo lopen klooien met verstoppingen en een verschuiving van zijn darm. In totaal rekening van +- 1500 euro. Daarvoor niet eens naar de kliniek geweest. Enkel kosten van de vele dierenarts bezoeken, behandelingen en medicatie. Tja, je moet toch wat als je paard ziek op stal staat. Daar boven op komen nog telkens kosten van maagzweer medicatie.

Het kan heel lang goed gaan.. Maar hou er ook rekening mee dat het ook fout kan gaan. Ik was op dat moment 20 jaar en studeerde en had geen baan. Spaargeld gaat er dan wel snel doorheen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:41

als het alleen voor medische gevalletjes is, ga dan eens na wat bepaalde kwaaltjes of ernstigere ziektes dan kosten, ga voor je zelf na tot hoe erg je er voor wil betalen. en wanneer je dan voor het einde (van zijn rij carierre, of erger) kiest.
wat wil je er mee? wil je een (koudbloed)pony of een 'teer'sportpaard? wil je wedstrijden of lekker buitenritjes.
ik snap best dat er mensen zijn die zeggen dat ze voor hun paard die 5000,- heeft gekost wedstrijden loopt en 8 jaar oud is een spaarpot hebben van 3000,- terwijl er mensen zijn die voor hun recreatie pony die 2000,- en lekker 3 a 4 keer in de week een buitenritje maken een spaarpot hebben van ong 1000,- alles in perspectief... je kunt heel veel van je paard houden en het je alles waard zijn, maar bij sommige geval van ziektes moet je toch economisch en en realistisch denken of je voor het geld van de behandeling niet beter een fit paard kunt kopen. heel banketstaaf maar in geval van koliek operatie haak ik af, ik hoef geen kasplantje en dat doe ik mijn paard ook niet aan. daarbij wil ik altijd een verkoopbaar paard houden, mocht er iets met mij gebeuren dat mijn paard een fijn nieuw huis kan krijgen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:45

lieveli schreef:
Ik ben niet negatief, ik ben nuchter. Het gaat hier wel om een dier, een levend iets. En je moet niet alleen bedenken hoe graag je het wilt, maar ook of het kan. Ook als de dierenarts bij je kunt afbetalen ermee stopt of het systeem verandert, ook als je even geen baan hebt, of als je vriend geen baan heeft.

liveli heeft wel gelijk ik heb ook altijd elk eurotje moeten omdraaien, het was het waard ik heb het ook onder enorm zware omstandigheden gered.
Maar het is idd plannen en verder kijken.Ik had en heb altijd hele gezonde paarden gehad, maar net toen het te slecht uitkwam had ik een dieren arts nodig 1 rekening was dus met alle toebehoren 890 euro!
toen heb ik echt gejankt,blut en mijn maatje levensbedrijgend gewond.....maar ook dat is met zuinigzijn en afspraken mbt betalingen goed gekomen!Paard leeft nog en was elke cent waard!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 17:46

BeeMed schreef:
Ik heb sinds 5 jaar een eigen paard en kan het niet echt afraden of aanbevelen. Het is een jeugddroom die in vervulling is gegaan en heb er zeker geen spijt van. Maar als ik alles van tevoren had geweten was ik er niet aan begonnen. Ik heb een geweldig once in a life time paard, maar ook 1 waar ik meer naast heb gelopen dan op heb gezeten. Paar jaar achter elkaar duizenden euro's aan dierenarts en revalidatie kosten. En dan heb ik het nog niet eens over de zorgen die ik me heb gemaakt en nog steeds regelmatig maak. En als ik in mijn omgeving kijk ben ik geen uitzondering.
Uiteraard is een eigen paard fantastisch, maar inmiddels ben ik wel tot de conclusie gekomen dat bijrijder zo gek ogen niet is.

Tja hard gezegd heb je ook de keus : tot hier en niet verder.
Je trekt zelf de streep. De een doet dat als hij de 1000 euro is gepasseerd en de ander gaat door tot hij failliet is.

Ook hier iemand die afhaakt bij bv een koliek operatie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:17

bettyvn schreef:
als het alleen voor medische gevalletjes is, ga dan eens na wat bepaalde kwaaltjes of ernstigere ziektes dan kosten, ga voor je zelf na tot hoe erg je er voor wil betalen. en wanneer je dan voor het einde (van zijn rij carierre, of erger) kiest.
wat wil je er mee? wil je een (koudbloed)pony of een 'teer'sportpaard? wil je wedstrijden of lekker buitenritjes.
ik snap best dat er mensen zijn die zeggen dat ze voor hun paard die 5000,- heeft gekost wedstrijden loopt en 8 jaar oud is een spaarpot hebben van 3000,- terwijl er mensen zijn die voor hun recreatie pony die 2000,- en lekker 3 a 4 keer in de week een buitenritje maken een spaarpot hebben van ong 1000,- alles in perspectief... je kunt heel veel van je paard houden en het je alles waard zijn, maar bij sommige geval van ziektes moet je toch economisch en en realistisch denken of je voor het geld van de behandeling niet beter een fit paard kunt kopen. heel banketstaaf maar in geval van koliek operatie haak ik af, ik hoef geen kasplantje en dat doe ik mijn paard ook niet aan. daarbij wil ik altijd een verkoopbaar paard houden, mocht er iets met mij gebeuren dat mijn paard een fijn nieuw huis kan krijgen.
Die van mij zijn niet duurder dan 1250,-
Maar toch maakt dat voor mij geen verschil met toen ik vroeger wel sportpaarden had.
Het dier blijft voor mij aan emotionele waarde net zoveel. Het dier zelf kan er niets aan doen welke stempel hij erop geplakt heeft en heeft net zo hard hulp nodig bij acute pijn of hij nu 1000 euro kost of 10.000.

Economisch rekenen doe ik dus ook niet, wel realistisch rekenen.
Heeft het paard daarna een paardwaardig leven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:18

Weet je wat het is met koliek,je komt dan plotseling en ineens met een doodziek paard te zitten wat ligt te rollen van de pijn. ik word daar zelf zo overspannen van dat ik dan tegen de veearts zeg dat hij alles moet proberen wat het ook kost. gelukkig is het tot nu toe nog met spuiten opgelost. Maar rationeel denken zit er dan bij mij niet in, en je moet ook meteen beslissen om eventueel naar de kliniek te gaan.Ik doe het wel als de veearts het kans van slagen geeft. Het kan dan wel zijn dat,mocht hij toch overlijden,dat ik dan even geen nieuwe kan kopen, want als hij sterft moet je de operatie toch betalen denk ik?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:23

Cowgirl schreef:
BeeMed schreef:
Ik heb sinds 5 jaar een eigen paard en kan het niet echt afraden of aanbevelen. Het is een jeugddroom die in vervulling is gegaan en heb er zeker geen spijt van. Maar als ik alles van tevoren had geweten was ik er niet aan begonnen. Ik heb een geweldig once in a life time paard, maar ook 1 waar ik meer naast heb gelopen dan op heb gezeten. Paar jaar achter elkaar duizenden euro's aan dierenarts en revalidatie kosten. En dan heb ik het nog niet eens over de zorgen die ik me heb gemaakt en nog steeds regelmatig maak. En als ik in mijn omgeving kijk ben ik geen uitzondering.
Uiteraard is een eigen paard fantastisch, maar inmiddels ben ik wel tot de conclusie gekomen dat bijrijder zo gek ogen niet is.

Tja hard gezegd heb je ook de keus : tot hier en niet verder.
Je trekt zelf de streep. De een doet dat als hij de 1000 euro is gepasseerd en de ander gaat door tot hij failliet is.

Ook hier iemand die afhaakt bij bv een koliek operatie.

Koliek opereren doe ik ook niet. Als het nu in 1x een rekening van een paar duizend euro was geweest had ik waarschijnlijk de stekker eruit getrokken. Maar waren elke keer dingetjes achter elkaar. En alleen al de medische beeldvorming om erachter te komen wat er nu aan de hand was, was al een rekening van meer dan 1000 euro. En had hem daarvoor al een half jaar op rust gehad omdat ze niks konden vinden en ik dacht laten we het maar aankijken, misschien lust rust het op. En natuurlijk hoef je niet zover door te zoeken. Maar enige andere opties waren anders als grasmaaier laten lopen of inslapen. En dat wilde ik ook niet, want je hoopt toch dat je de oorzaak vind en die op kan lossen.
En ik heb gewoon pech want heb er 1 die met rare capriolen 2x een pees blessure en een gescheurde meniscus op wist te lopen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:36

Hi Ilse! Wat leuk dat je nadenkt over het kopen van je eerste eigen paard.

Ik ben vierdejaars studente en daarnaast in het bezit van mijn eigen paard sinds ik in de onderbouw van de middelbare school zat. Het hebben van een paard is heel leuk, maar het brengt echt veel kosten met zich mee.

Heel eerlijk, met een spaarpotje van 700 euro ga je het echt niet redden zonder verzekering. Dierenartsen én paarden zijn duur en die combinatie zorgt ervoor dat het kleinste mankementje bij je paard er voor kan zorgen dat je spaarpotje in één keer helemaal op is of misschien zelfs wel leger dan dat.

Ik snap dat je heel graag een paard wilt hebben en je graag je doel nastreeft, maar neem alsjeblieft ook de reacties waar jij het niet mee eens bent mee in je beslissing. Niemand hier gunt jou geen paard, maar iedereen gunt jou wel een optimale situatie en start voor je eigen paard. Is die 700 euro het bedrag waarmee je wilt beginnen zodra je je paard hebt, of ben je van plan om vanaf nu enkele honderden euro's opzij te leggen maandelijks, waardoor je volgend jaar in de lente een fijn spaarpotje hebt voor noodgevallen? Een paard zelf is natuurlijk al een dure uitgave dus wanneer je het bijvoorbeeld wel lukt om een budget bij elkaar gespaard te hebben voor een paard, maar niet voor je spaarpotje voor noodgevallen, zou ik je aanraden om nog wat langer te sparen zodat je uiteindelijk twee mooie bedragen hebt.

Het is jammer dat je reacties die niet in jouw straatje passen afdoet als aanvallend of overbodig, dit maakt het geven van advies hier niet zo aantrekkelijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:11

Ik moet wat toevoegen aan mijn opmerkingen, nooit aan gedacht en schiet me ineens te binnen: hier zijn de dierenartskosten flink minder dan in Nederland. Sta nog steeds verbaasd bij elke rekening die ik krijg. Denk je honderden euro's te moeten lappen, komt er een rekening van 110 euro bijvoorbeeld. Vandaar mijn opmerkingen over een kleiner spaarpotje: het is hier echt niet nodig. Maar terug denkend aan de rekeningen die ik in NL kreeg (en waarom ik nog steeds hogere rekeningen verwacht hier), die waren wel behoorlijk. Dus sla mijn comments maar even over. (al denk ik nog steeds dat 3000 euro te overdreven is, dat heeft het gros echt niet als spaarpotje op zijn rekening staan)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:18

GamblersCup schreef:
Ik moet wat toevoegen aan mijn opmerkingen, nooit aan gedacht en schiet me ineens te binnen: hier zijn de dierenartskosten flink minder dan in Nederland. Sta nog steeds verbaasd bij elke rekening die ik krijg. Denk je honderden euro's te moeten lappen, komt er een rekening van 110 euro bijvoorbeeld. Vandaar mijn opmerkingen over een kleiner spaarpotje: het is hier echt niet nodig. Maar terug denkend aan de rekeningen die ik in NL kreeg (en waarom ik nog steeds hogere rekeningen verwacht hier), die waren wel behoorlijk. Dus sla mijn comments maar even over. (al denk ik nog steeds dat 3000 euro te overdreven is, dat heeft het gros echt niet als spaarpotje op zijn rekening staan)

Dat heb ik ook niet en in al die 23 jaar ook niet gehad.

Met een kleiner budget achter de hand kun je altijd ook nog kijken naar een verzekering.
Vriendin van mij heeft onwijs veel pech gehad met haar vorige paarden dat ik haar op het hart heb gedrukt deze nu toch maar te verzekeren.

En jawel weer zo'n pech geval maar financieel nu wel meer rust. Ook al is een verzekering niet altijd alles.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:22

Ik denk dat veel mensen ook de bank hebben om op terug te kunnen vallen. Dat had ik in NL in ieder geval wel, een persoonlijke lening was zo afgesloten als het nodig was.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:33

GamblersCup schreef:
Wat een enorme bullshit weer. Alsof iedereen even 3000 euro op een rekening heeft staan voor zijn paard. Bewijs maar :') :') _O-

Het is natuurlijk fijn om een degelijk potje te hebben, of weten dat je op iemand terug kunt vallen. Maar ook al heb ik het bijvoorbeeld wel (maar ik heb dan ook een paard, twee ezels en 3 katten), en zijn dierenartsrekeningen niet mals, ik heb in de afgelopen 30 jaar echt geen 3000 euro ineens moeten betalen. Of 2000. Of 1000. Je paard verzekeren vindt ik de grootste onzin die er bestaat (kost enorm veel, en ze hebben altijd weer uitvluchten) als je een beetje een normaal potje hebt. Gewoon elke maand wat aanvullen. Als mijn paard een koliekoperatie zou moeten krijgen, gaat de stekker eruit. Daar begin ik niet aan. Met verschillende redenen, hoofdzakelijk voor het welzijn van mijn dier (na 2 koliekoperaties en vooral de enorm lange, vervelende, dieronvriendelijke nasleep er van voor de betreffende dieren van dichtbij te hebben meegemaakt).

Laat je geen onzin op de mouw spelden TS! Ik denk dat 85% van de mensen het prima doen met een paar honderd euro als spaarpotje.

Vindt het zo gek nog niet, 3000 als buffer (of misschien toch verzekeren, maar ook daarover verschillen de meningen). In 2004 had mijn vorige paard een naar binnen geslagen ontsteking. Resultaat: een operatie en 5 weken kliniek. Ruim 2000 euro. In 2016 heb ik hem na een koliek in moeten slapen. Niet eens meer kunnen opereren, daarvoor was hij te slecht. Maar dierenarts- en kliniekkosten (onderzoeken en in laten slapen) 1000 euro.