Wat is een normale prijsklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:00

dat is mijn ervaring totaal niet kendra, waarom denken sommige altijd maar hoe duurder hoe beter, is zo achterhaald vind ik zelf.

Babootje, volgens mijn lag de prijs hiervan 3500,- (tel daarbij dat er vaak nog wat afgeboden word)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:04

Babootje schreef:
StalNollie schreef:
ik totaal niet. ook in lagere zitten er echt gezonde paarden, zie paard wat hierboven als gereserveerd staat.

Dat is een E-pony. (prijsklasse van de pony staat er trouwens niet bij) Ik heb het over paarden. Of deze gezond is moet je natuurlijk ook altijd nog maar even afwachten. Daarom keuren.
Goed beleerde en brave pony's zijn overigens ook best geld waard. Maar hier geldt ook bij de E-maat dat je niet verder kunt dan Z. Heb je dus een ambitieus kind, dan is dit ook weer niet zo'n goede keuze.

Prijsklasse was 3500 zoals je kunt lezen in mijn bericht.

Het gaat hier toch om een kleine pony of paard in dit topic.
Ja 1 van 165 of groter is duurder, maar dat werd al aangegeven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:08

Redelijke prijs voor zo'n E pony-tje.
M1 gelopen (staat niet bij of dat met winst was of niet) en daarna B niveau is nog echt om over naar huis te schrijven.
Kleur (vos) is ook niet prijs verhogend.
Qua uitstraling vind ik het niet een heel mooie pony en het gangwerk zal huistuinenkeuken zijn (of komt ie niet echt over op de foto, kan natuurlijk ook).
Dus heel veel kun je daar m.i. niet voor vragen.

Recent is bij mij in de buurt een mooie donkerbruine E Z2 forrester verkocht voor z'n 10.000.
Wel met mooie gangen, maar dus ook E (hetgeen betekent dat je na het Z niet verder meer komt).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:10

bruintje123 schreef:
Het gaat hier toch om een kleine pony of paard in dit topic.

Nee, het gaat om een klein paard of mogelijk E-pony voor een 17-jarige amazone van 163 (die dus bij de paarden zal gaan starten).

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:11

Een E pony mag bij de paarden wel gewoon hoger lopen dan de Z.

Rex_Rolfo

Re: Wat is een normale prijsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:26

Precies, E is gewoon een paard. Mag je tot zelfs de olympische spelen mee uitkomen toch?

Alleen in NL kennen we dat als pony omdat anders veel van onze superlange 15-18 jarigen met de voeten over de grond slepen :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:27

sorry type fout, uiteraard klein paard ipv kleine pony.

Die ik als link gaf, ik zie echt niet waarom dat diertje geen z kan.
En het belangrijkste braaf met van alles.
Perfecte pony voor een ruiter die nog een beginner is.
Dan is werkwilligheid 100 keer belangrijker dan zijn gangwerk.
1 die geweldig kan lopen maar een fout karakter heeft daar kan alleen een ervaren ruiter wat mee.
Beter een minder gangwerk en mee werkend dier. Daar haalt elke huis tuin en keuken ruiter Z mee.
Want daar gaat het ook om, geen prof ruiter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:59

De pony zal best naar de Z gereden kunnen worden. Of het een goede leerpony is, is maar de vraag.
De pony heeft ooit met de vorige eigenaresse "M1 gelopen". Nu zegt dat ook nog niet zo heel veel (is dat M1 niveau of M1 met WP?)
Daarna is hij met de nieuwe eigenaresse niet verder meer gekomen dan de B. Wat mij de indruk geeft dat ze hem of heel kort heeft gehad (maar waarom zou je een pony kopen als je hem nog maar zo kort kunt rijden in de sport) , of een aantal jaren heeft gehad, maar geen interesse had in wedstrijden, of de pony geblesseerd is geweest. Bij de laatste twee moet je je afvragen hoe goed de pony feitelijk beleerd is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:09

Dat zijn dingen om natuurlijk na te vragen.
Maar wat wel belangrijk is is dat hij als braaf beschreven staat bij diverse dingen.
En ik denk dat dat voor een eerste paard en ontwikkeling van TS heel goed is.
Blijkt dan dat TS echt heel goed is in wedstrijden en daar haar passie echt in kwijt kan is die duurdere sportpony nog wel te koop. Al dan niet op dressuur of springen gericht.
Nu lees ik vooral een ruiter die nog niet ervaren is en zich op van alles wil oriënteren maar nog geen echte discipline gekozen heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:12

cobiie schreef:
Een E pony mag bij de paarden wel gewoon hoger lopen dan de Z.

Klopt, bij de paarden wel. Maar ben je door de maat dan wel weer wat in het nadeel.
Bij de pony's mag het nog steeds niet. Daarom zijn goed beleerde E-pony's ook goedkoper dan goed beleerde D-pony's.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:16

Eigenlijk is E pony een verkeerde benaming. Het zijn gewoon kleinere paarden die in NL dispensatie hebben gekregen om op ponywedstrijden uit te komen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:30

StalNollie schreef:
dat is mijn ervaring totaal niet kendra, waarom denken sommige altijd maar hoe duurder hoe beter, is zo achterhaald vind ik zelf.

Dat denk ik helemaal niet - maar het omgekeerde kan ook niet waar zijn.
Ik zie veel mensen om me heen die eindeloos op zoek zijn naar een goed, gezond, ongecompliceerd wedstrijdpaard. Het ligt waarschijnlijk aan de eisen die je stelt, maar je moet ze echt zoeken.
En voor iets dat schaars is, moet je betalen.
Er staan hier veel linkjes naar paarden op MP die wat mij betreft echt niet voldoen. Eczemers, paarden van 20, 'niet voor de beginnende ruiter' (nog steeds hét understatement), enz. TS heeft de mazzel dat ze wat wil toegeven op de maat, daarom kan ze waarschijnlijk nog wel iets vinden wat betaalbaar is.
Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten. Natuurlijk kun je een keer ergens tegenaan lopen en geluk hebben, maar zeker als beginnende eigenaar zou ik daar maar niet op gokken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:02

Kendra schreef:
Ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten. Natuurlijk kun je een keer ergens tegenaan lopen en geluk hebben, maar zeker als beginnende eigenaar zou ik daar maar niet op gokken.

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook.... :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:23

Kendra schreef:

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:56

Daarom ook geen paard van 2000 zoeken.
Maar rond de 4 is voor een TS zeker een goede prijsklasse. Ze zoekt nog geen echte sportpony, maar een lieve brave goedzak die haar wat wegwijs kan maken in het hebben van een eigen paard.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:07

Voor rond de 4000/5000 staan er genoeg E pony's te koop die al L of M gelopen hebben, puur omdat het dan E pony's zijn wordt er minder voor gevraagd. Dan heb je een leuke leerpony toch!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:03

Babootje schreef:
suikermeisje schreef:
Mijn simpele htk KWPN met goed papier kostte als 3-jarige €2500. Loopt ju Z2 met zeker meer potentie dan er tot nu toe uitkomt. Hij wordt 9 jaar en kan dus nog even mee. ZZzwaar is in ieder geval het doel geworden. Toch heeft dit paard absoluut geen spectaculaire gangen en ook geen dressuurpaardbouw. Hij wil werken en dat is eigenlijk zowat alles wat je mee moet hebben. Okee, een draver zou ik niet zo ver krijgen, omdat die zo z'n bouw tegen heeft. M'n nieuwe paard, zelfde prijsklasse. Ook htk, daarmee zie ik vanzelf wel hoe ver ik kom.

Klopt, maar daar heeft TS niks aan. Die mist de ervaring om
1. Die potentie bij aankoop in een paard te zien en
2. Het paard zelf te kunnen opleiden.

In dat laatste zit het meeste geld. Als je je paard - nu Z2 - zou verkopen, vraag je er ook geen 2500 meer voor toch?

Je hebt gelijk hoor.

Hij gaat pas vanaf 20.000 vrees ik. Maar TS kan wel iemand meenemen die de potentie in een B/L paard kan zien. Een Z paard is niet altijd makkelijk rijden. Mijn goedzak is super mak, vriend (rijdt 1,5 jaar nu) kan erop. Toch als die wil aangalopperen en hij legt net z'n been verkeerd aan loopt ie travers bv. Dat is niet altijd makkelijk voor iemand die nog niet zoveel ervaring heeft.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:21

Babootje schreef:
Kendra schreef:

Inderdaad. Ik ga straks echt een objectief iemand met verstand van zaken meenemen, maar na veel rondkijken is mij wel een beetje duidelijk wat een reëele prijs is.
Zo komt er soms een pony voorbij waar ze echt de hoofdprijs voor willen, maar laatst een droompony gezien ... ik keek alleen op van de prijs. Die klonk mij te mooi om waar te zijn, al zit ik er misschien compleet naast en is het een prima pony hoor.

Pony van 1.45m, 10 jaar, Z2 geklasseerd tussen de paarden, kan een sprongetje maken, topbraaf onder het zadel, zeer verkeersmak, zeer geschikt als leerpony voor jonge kinderen, braaf bij hoefsmid, makkelijk op de trailer te laden, geen stalgebreken en klinisch en röntgenologisch goedgekeurd.

Dan vraag ik mij af wat jullie een beetje een reële prijs vinden voor de pony die ik hierboven beschrijf?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:48

Citaat:
Inderdaad. Ik ga straks echt een objectief iemand met verstand van zaken meenemen, maar na veel rondkijken is mij wel een beetje duidelijk wat een reëele prijs is.
Zo komt er soms een pony voorbij waar ze echt de hoofdprijs voor willen, maar laatst een droompony gezien ... ik keek alleen op van de prijs. Die klonk mij te mooi om waar te zijn, al zit ik er misschien compleet naast en is het een prima pony hoor.

Pony van 1.45m, 10 jaar, Z2 geklasseerd tussen de paarden, kan een sprongetje maken, topbraaf onder het zadel, zeer verkeersmak, zeer geschikt als leerpony voor jonge kinderen, braaf bij hoefsmid, makkelijk op de trailer te laden, geen stalgebreken en klinisch en röntgenologisch goedgekeurd.

Dan vraag ik mij af wat jullie een beetje een reële prijs vinden voor de pony die ik hierboven beschrijf?

Dat ligt er maar net aan wat zijn percentages zijn tussen de paarden en hoeveel kwaliteit de pony verder heeft.

Ervanuitgaande dat er prima percentages gereden worden, dat de pony kwaliteit heeft en al de andere info klopt; 15.000

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:50

+- € 4000,00

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:52

Daar heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken Change. Maar de vraagprijs is 4500,00. Dat vind ik persoonlijk niet duur voor een pony met die capaciteiten. Al kijk ik er als recreatieruiter natuurlijk met andere ogen naar dan als ambitieuze wedstrijdruiter. Voor ons zou het echt een leerpony zijn.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:15

Delphi schreef:
Daar heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken Change. Maar de vraagprijs is 4500,00. Dat vind ik persoonlijk niet duur voor een pony met die capaciteiten. Al kijk ik er als recreatieruiter natuurlijk met andere ogen naar dan als ambitieuze wedstrijdruiter. Voor ons zou het echt een leerpony zijn.

Als je bij zulke ervaren pony's zulke prijzen ziet staan dan moet je je al snel gaan afvragen of er niet iets aan de hand is met de pony. :=

Een D pony van 10 jaar die Z2 dressuur loopt en verder van alles wat kan. Die zie je vrijwel nooit staan voor onder de 10.000.

Maar dat zou dan in dit geval een hele mooie kans zijn; een kleine prijs voor een super leerpony.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:39

Rex_Rolfo schreef:
Eigenlijk is E pony een verkeerde benaming. Het zijn gewoon kleinere paarden die in NL dispensatie hebben gekregen om op ponywedstrijden uit te komen.

Het is inderdaad de E-maat. :j

TS,..neem het budget watruimer om te zoeken. 2000 is mijn inziens echt te laag. Ja met veel geluk zal je er vast een vinden. Maar het maakt het zoeken niet makkelijker. Budget rond de 5 a 6 duizend euro lijkt mij realistischer. En dan zou ik het bijeen heel fijn passend paard niet op 1000 euro laten hangen. Vergeet niet...het is vaak een vraagprijs....onderhandelen mag.

Ik zou ook de E-maat laten varen. Net iets groter staatjes wat mooier in de ring. En fyi....Jeanet Haazen reed op reuzen en die was heeeeel klein.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:54

Een leuk gereden, goedgekeurd paard zonder gebreken, met gemiddelde gangen, een fijne leeftijd en wat wedstrijdervaring zul je voor 2000 niet vinden. Ik denk ook dat je op 5000-6000 moet rekenen. Dat is een vrij normale prijsklasse en extra beweging, prestatie, uitstraling, maat, afstamming etc kost ook extra.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:23

Change3x schreef:
Delphi schreef:

Als je bij zulke ervaren pony's zulke prijzen ziet staan dan moet je je al snel gaan afvragen of er niet iets aan de hand is met de pony. :=

Een D pony van 10 jaar die Z2 dressuur loopt en verder van alles wat kan. Die zie je vrijwel nooit staan voor onder de 10.000.

Maar dat zou dan in dit geval een hele mooie kans zijn; een kleine prijs voor een super leerpony.

Dat gevoel heb ik dus ook. Of het is een hele mooie kans of het is te mooi om waar te zijn! Vooral inderdaad de maat, leeftijd en niveau, maar pak dan ook dat super karakter er nog bij. Ik had zo'n pony ook niet verwacht voor heel veel minder dan 10.000.