Verplichte weidegang voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:13

mrie schreef:
Wel eens in een koeienstal geweest dan? Ook daar staan ze opgepakt, komen veel te weinig buiten, er is geen ruimte voor de normale rangorde bepaling en op de grond ligt stront. Koeien kunnen hun frustaties niet kwijt doordat ze onthoornd zijn. Dus verdedigen en dominant zijn wordt verhinderd. Oh ja dan hebben ze geluk als er niet een stuk van de staart gehaald is en ze niet permanent ontstoken en gescheurde oren hebben van de oormerken die daar in horen te zitten.

Jij blijkbaar niet en ik vind het eigenlijk schandalig dat we ons steeds moeten verdedigen tegen leugens en wetgeving die ons opgelegd wordt door de mannen van de overheid die nog nooit een koe gezien hebben.

Om maar even met de leugens te beginnen, wij mogen in Nederland geen staarten amputeren en dit gebeurd ook helemaal niet. Die stront op de grond wordt netjes meerdere keren per dag weggehaald. Voorheen hadden we roosters (brede betonnen planken met een smalle gleuf ertussen) om te zorgen dat de stront sneller weg was, nu is ons opgelegd dat we dichte vloeren moeten bouwen met als gevolg dat er meer stront ligt. Achter elke vreetplek aan het voerrek moet 2x de lengte van een koe gehanteerd worden, de overige paden hangt van de inrichting van de ligboxen af en ook hier wordt een lengtemaat voor gehanteerd. Deze afmetingen groeien netjes met de koeien mee om te voldoen aan groeiende lengte en hoogte van de koeien door de jaren heen. Opnieuw is dit door de overheid opgelegd en daarom zijn de stallen van tegenwoordig ook zo belachelijk groot en zorgt de hoogte van de stallen voor een hoop problemen.

Dat we de koeien hun hoorns verwijderen doen we voor de veiligheid en het welzijn van de andere koeien. Biologische boeren mogen dit niet, al eens gezien hoeveel schade ze daarmee aanrichten bij elkaar? Overigens is het stuk bovenop de kop tussen de hoorns in, zo hard dat ze hier ook genoeg inwendige bloedingen aan kunnen richten bij soortgenoten. Verdedigen kunnen ze zich prima en de rangorde wordt ook gewoon bepaald. Oornummers, geen boer wil ze hebben en inderdaad vanwege de reden die je noemt. Ze kunnen uitscheuren, permanent ontstoken oren zul je niet zien want daar wordt wel degelijk naar gehandeld. Opnieuw dit is ons ook weer opgelegd door de overheid.

Verder heb je geen flauw idee hoe vaak er hier controle gehouden wordt. De RMO-chauffeur is vaak de eerste die aan de bel trekt bij de melkfabriek en zo gaat het balletje rollen. Deze chauffeur komt elke 3 dagen de melk ophalen. Onze koeien gingen altijd al naar buiten, nu is dit verplicht overdag door de melkfabriek en gaan onze koeien nog steeds zo lang mogelijk dag en nacht naar buiten. De stront die ze namelijk zelf naar de wei brengen scheelt ons in diesel- en arbeidskosten om het uit de kelders te rijden.

Van mij mogen ze echt eens net zo streng gaan controleren als bij ons
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 18-02-17 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:14

Duhelo schreef:
maar daar heb je het wel over bedrijven, dus professionals. Voor grote stallen zie ik dit haalbaar, maar voor jantje met de pet die in zijn achtertuin een pony heeft?

Nee klopt.
Maar voor jantje met de pet zijn er ook geen regels voor het houden van zijn hond of konijn.
Als die de hond op het balkon opsluit met een bak water en af en toe brok is er ook niets aan de hand.
Of het konijn in zo'n klein boerenbond hokje houd zijn even lang.

Dus ja er zal eerst bij de bedrijven begonnen moeten worden bij de paarden ben ik bang.
Al mag voor mij de regel droge fatsoenlijke paddock beschikbaar zijn ook wel doorgevoerd worden naar particulier. Dat is gemakkelijk te controleren.
En als de particulier duizenden euro's heeft geïnvesteerd is de kans er ook wel dat een paard er ook wel in mag staan.

En ja voor huisdieren mag het ook strenger, maar het is dan weer echt moeilijk te controleren.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Verplichte weidegang voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:22

Hier is Weidegang verplicht, net zoals ze niet alleen mogen staan en de stal minimaal 2x de schofthoogte x 2x de schofthoogte groot. Vind dat wel heel goed. :)

Dieren moeten gewoon dier kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:28

Er is zoveel controle op de veehouderij. Het is zo jammer dat dat nog steeds niet geloofd wordt.

Idd de RMO chauffeur die om de 3 dagen bij boeren komt.
De veearts, die verplicht elke maand komt.
Melk wordt gemonsterd, klopt er iets niet hangt de fabriek aan de telefoon of krijg je strafpunten. In het ergste geval wordt de melk niet meer opgehaald.
Vanuit de melkfabriek is er nog een andere instantie, Qlipp, die komt controleren. Bij excellente bedrijven eens in de 3 jaar geloof ik. Bij het gemiddelde bedrijf eens in de 2 jaar, bij bedrijven die niet zo goed zijn elk jaar.
ALLES moet je bijhouden. Het kalf wat het erf verlaat afmelden bij LNV. De koe die je een spuit antibiotica geeft omdat ze uierontsteking heeft (en die je dan apart melkt, en de melk weggooit, dus voor die discussie komt, nee, er zit geen AB in de melk die in de winkel staat. Elke tank die wordt opgehaald wordt daarop gecontroleerd door de fabriek!). Alle medicijnenadministratie. Heb je 3 flesjes AB afgenomen en maar 2 kalfjes behandeld, heb je een probleem, want waar is het 3e flesje??
Mest die je aan of afvoert. Voer wat de koeien verbruiken (kringloopwijzer). De energie die je verbruikt voor de melkwinning en de TL buizen.
Je hoeft nog net niet bij te houden hoe de scheet van Clara 126 ruikt.

Sorry, misschien niet het juiste topic, maar ik ben het gestront op boeren zo zat!!
Ik hoop ook van harte dat er strenge regels komen voor alle huisdiereneigenaren. Altijd maar fitten op die boeren (en in de winkel het goedkoopste pak melk grijpen), maar zelf 3 vissen in een vissenkom van 5 liter drukken. Bah.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:29

bruintje123 schreef:
Duhelo schreef:
maar daar heb je het wel over bedrijven, dus professionals. Voor grote stallen zie ik dit haalbaar, maar voor jantje met de pet die in zijn achtertuin een pony heeft?

Nee klopt.
Maar voor jantje met de pet zijn er ook geen regels voor het houden van zijn hond of konijn.
Als die de hond op het balkon opsluit met een bak water en af en toe brok is er ook niets aan de hand.
Of het konijn in zo'n klein boerenbond hokje houd zijn even lang.

Dus ja er zal eerst bij de bedrijven begonnen moeten worden bij de paarden ben ik bang.
Al mag voor mij de regel droge fatsoenlijke paddock beschikbaar zijn ook wel doorgevoerd worden naar particulier. Dat is gemakkelijk te controleren.
En als de particulier duizenden euro's heeft geïnvesteerd is de kans er ook wel dat een paard er ook wel in mag staan.

En ja voor huisdieren mag het ook strenger, maar het is dan weer echt moeilijk te controleren.

Als je dingen verplicht, dan moet er vrijstelling zijn voor het treffen van de bijbehorende voorzieningen ipv nu dat het bakken geld kost om het al te mogen, want onwil is echt het grootste probleem niet in dit hele verhaal. Daarnaast is wetten maken niet succesvol om dingen af te dwingen waar de betrokkenen niet achter staan. Discriminatie is ook verboden, maar het bestaat nog steeds. Eerst maar eens serieus wat doen aan de kennis kant van het verhaal, wetten zijn er al genoeg, adviezen ook, maar zonder draagvlak van zowel burger als overheid maakt de strengheid niks uit, de mensen moeten het niet alleen willen, maar het ook mogen uitvoeren. Op dat punt schiet er nogal wat tekort in het huidige beleid waar dierenwelzijn o.a. ondergeschikt is aan uitzicht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:06

Wetten zijn er betreft paardenhouderij geen.
Kennis is er genoeg.
Maar eigen plezier gaat boven het welzijn van het paard.

De beroepsmatige houderij loopt hopeloos achter op andere sectoren in regels. Of beter de vraag. Welke regels?

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:27

_/-\o_ amoj

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:50

Quir schreef:
Hier is Weidegang verplicht, net zoals ze niet alleen mogen staan en de stal minimaal 2x de schofthoogte x 2x de schofthoogte groot. Vind dat wel heel goed. :)

En dat zou hier ook door gevoerd moeten worden.
Waarom zou het in andere landen wel kunnen en hier niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:00

bruintje123 schreef:
Quir schreef:

En dat zou hier ook door gevoerd moeten worden.
Waarom zou het in andere landen wel kunnen en hier niet.

Ben ik helemaal mee je eens!

Echter is er in Nederland natuurlijk wel veel minder grond. Zweden is 16x groter dan Nederland, maar ze hebben pas geleden pas de 10 miljoen inwoners bereikt. Maar goed, in Nederland moet dat ook gewoon mogelijk zijn.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:13

Mijn paardje staat het hele jaar door overdag buiten in de wei. In een groepje van 6. Er is genoeg weide om ze regelmatig te verplaatsen. snachts staat ze in een ruime stal met buitenluik.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:13

In zweden is er ook een heleboel grond niet bebouwbaar.

Maar dan nog als er hier geen ruimte voor is zullen we ons er bij neer moeten leggen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:08

oh mennn, is er een nieuw onzinverhaal bij gekomen? Ontstoken oren door oormerken? Nog nooit gezien en nog nooit meegemaakt. :+ }:0

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:54

Kinke schreef:
oh mennn, is er een nieuw onzinverhaal bij gekomen? Ontstoken oren door oormerken? Nog nooit gezien en nog nooit meegemaakt. :+ }:0

Maar wat weet jij nou ook over koeien :D ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 01:26

's winters modder hoeft niet als je investeert. Wij hebben goede zandpaddocks en die zijn niet nat. Na een bui wel even op enkele plekken, maar het is zo weer weg. En zand is anders dan modder/blubber.

Ook hebben wij onbeperkt hooi en water. Maar doen alles zelf en harken ook zoveel mogelijk hooi weg wat gemorst wordt, mesten vrijwel elke dag en houden zo de paddock wel goed. Kost veel tijd.

Onze 3 oudjes stonden op een klein stukje bos met open stal. Dat werd te blubberig, maar ze waren wel happy samen. Vanwege ernstige problemen door slecht kuil zijn we verhuisd en moesten ze 's nachts weer op stal. Onze 24jr merrie had daar wel wat moeite mee, ook al stonden de 2 ruintjes naast haar.
Straks gaan ze weer tot later in de avond buiten. Nu 10-12 uur per dag. Ze kreeg al snel dikke benen. Dat is weer gezakt en houden haar in beweging, maar toch.....

Ik word er echt naar van dat ik iemand haar paard elke dag zie afspuiten en bandageren, terwijl het paard helemaal niet naar buiten mag. Beetje wandelen en aan de longe, meer niet. Maar wel de nodige problemen en die zo verhelpen, ipv de oorzaak begrijpen. En eigenwijs.............

Zolang er geen regels zijn blijft dat doorgaan. Maneges hebben het zwaarder dan pensionstallen natuurlijk. Iedereen kan pension aanbieden en daar zit nou net het probleem. Er zijn maar weinig stallen die het echt netjes en officieel doen en ook hun mest etc bijhouden.

Het is wel gek eigenlijk. De opleidingen zitten best vol, maar op de gewone stallen zie je geen opgeleide mensen terug. ( hoewel ik zelf de opleidingen echt niet hoog heb zitten qua welzijn )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 02:33

Tja. De meeste stallen kunnen zich geen betaald personeel veroorloven. En om een stal te kunnen beginnen heb je veel kapitaal nodig en dat verdien je niet met een paardenopleiding. ...

Dus heb je mensen die ofwel een boerenachtergrond hebben (en een koe is geen paard, niet elke boer heeft verstand van paarden of moderne ideeën over welzijn)

Ofwel mensen die hun geld hebben verdiend buiten de paarden en voor wie de paarden een hobby er bij is.

En de kleine groep die geen boer is maar wel fulltime paardenhouder heeft vaak het vak in de praktijk geleerd als sportruiter (al dan niet met instructeursdiploma) of fokker en zo zijn bestaansrecht verdiend. Paardenhouderij is meestal opleiding op MBO niveau. Dat zijn meestal niet de best betaalde opleidingen en degenen die meer kunnen kiezen vaker een opleiding in een richting die beter betaalt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:11

Ayasha schreef:
elena: Simpel zat; niet voldoende land... Dan houdt het op. :) Waarom zou ik mijn land aan jouw "geven" ? :+

lol, ik doel op diegene die niet voldoende land hebben om een paard te houden om mee te beginnen..
als die allemaal hun knollen verkopen en mij het land efkes toesturen.. plak ik het aan het mijne vast..
ik heb net aan voldoende en wil dan best uitbreiden :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:19

bruintje123 schreef:
Elena. Ik werk heel hard voor mijn eigen land om de paarden te kunnen houden zodat ze ook nog echt paard kunnen zijn.
Als een ander dat niet kan bieden is niet mijn probleem.
Hier geen dikke salarissen om het te realiseren. Wel heel veel wil.
Dus als wij dat kunnen kan een ander het ook.

Wil een ander dat niet. Prima. Maar dan hoort een paard houden misschien wel niet bij de levensstijl van die persoon.

dat is niet correct..

Neem jouw oppervlakte land en doe dat maal het inwonersaantal van Nederland..

Heeft Nederland dan genoeg ruimte om iedereen een paard te laten houden als jij? Echt niet..
zelfs als je allemaal een dikke ton per jaar verdient en allemaal een boerderij zou kopen met land..
zoveel land is er niet.. Er is niet voor ieder paard 2500m2 beschikbaar.. Een deel van de mensen kan dat bieden, omdat zij in de gelukkig omstandigheid zijn dat land te bezitten.. Als je 5000m2 per paard verplicht zou stellen, dan moet het aantal paardeneigenaars tot zo'n 25% terug gebracht worden... Teruggebracht worden dus tot diegene die genoeg grond bezitten + die een dan peperdure stalling kunnen betalen, want het aantal paarden per manege of pensionstal moet zeer zeker enorm omlaag om dat oppervlakte per paard te kunnen halen..

ergo.. het hebben van een paard gaat dan terug naar de boeren en de superrijken (want reken maar dat ook de grondprijzen en de prijzen van een boerderijtje met een beetje grond weer extreem zullen stijgen, want iedere paardeneigenaar zoekt dan een boerderij met grond om zelf een paard te kunnen houden).. Plus er komen weer veel paarden alleen te staan, immers met 5000m2 mag je dan weer geen 2 paarden houden.. dus het stukje land dat je dan hebt kunnen bemachtigen, daar kun je maar 1 paard op zetten..

vandaar dat ik zeg, niet realistisch om een wettelijk minimum aan hoeveelheid paarden per grond te bepalen.. Wel kun je per situatie een beoordeling maken... 4 paarden op 7000 meter 24/7 in de noordhollandse klei is dikke ellende, zeker in de winter.. 4 paarden op 6500 meter op brandbandse grond waar het gras het goed doet en het water goed afvloeit, is met strak weidebeheer nog redelijk te doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:30

Ieder paard 2500 heb je mij dan ook weer nooit horen zeggen. Dus je maakt je pleidooi dan wel tegen de verkeerde :D
Op een goede droge paddock kunnen er best meer samen spelen.

Wel heb ik gezegd dat die kleine paddockjes geen zin hebben.
Die van 10 x 10 dat is gewoon een veredelde stal, daar heeft een paard niets aan betreft beweging.
Dan kun je beter die paddockjes samen voegen zodat er 1 fatsoenlijk stuk uitkomt zodat ze kunnen rennen als ze willen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:34

Maar ik reageerde in eerste instantie ook niet op jou,
maar op het 'verplicht minimum' stellen van grond.

denk dat de post waarop je eerder reageerde van mij dan verkeerd gelezen of begrepen is ;)

bij ons staan ze op dit moment in een paar groepen in de buitenbakken, die zijn opgeofferd als paddock (2x 20 bij 60), de longeercircel is opgeofferd als er even een half uurtje een paard/pony geparkeerd moet worden.. En ook de binnenbak wordt overdag geofferd aan kleine groepjes (2-4).. er wordt gerouleerd zodat iedere groep tenminste 1x per 2-3 dagen zich volledig kan uitleven in de binnenbak (buitenbakken zijn zwaarder door de regen en vocht in de grond). en de andere dagen juist weer langer frisse lucht buiten kunnen snuiven.. gemiddeld genomen staan ze dus of 2-3 uur in de binnenbak, of 5-6 uur in de buitenbak momenteel.. zodra de weides weer geschikt zijn, gaan ze gewoon van smorgens vroeg tot s avonds de weide op..

niet optimaal voor de meeste paarden, immers je zou ze liever langer buiten zien.. Maar ik zie ze dan liever 5 uur in een grote bak staan, dan 8 uur op een paddock van 3 bij 4 inderdaad.

die van mij knapt zienderogen op nu hij binnen staat met gematigde paddockgang.. ik heb een contract voor de huur van een weide met schuilstal, samen met een weidemaatje.. Helaas liep onze weide onder en moesten we er echt af.. gelukkig een meewerkende stalhouder.. die van mijn weidegenote staat nu in een andere wei met schuilstal, die van mij kon gelukkig naar binnen.. Waarschijnlijk wordt er dusdanig geschoven dat die van mij binnen blijft en met de grote kudde meegaat overdag en een ander de gelukkige weideganger wordt, want helaas blijkt mijn paardje het ook dik ingepakt gewoon niet te redden 24/7 op de weide.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-02-17 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:39

Ja dat denk ik ook dat je dat anders bedoelde dan wij oppakte.
Tekst is niet altijd handig :)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:39

mrie schreef:
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in midden brabant komen gelukkig de meeste paarden wel buiten. Niet dat er niet veel verbeteren kan maar dat is een ander verhaal.
Alleen een uitzondering voor bevangen paarden lijkt me wat mager, er zijn heel wat aandoeningen, blessures, weersomstandigheden, ect te verzinnen waarbij het handiger is om even binnen te blijven. Een paar dagen binnen blijven daar lijd een paard niet van.
Heb je je wel eens in de welzijnsnota van een paar jaar terug verdiept, daar staat al lang in beschreven dat weidegang, beweging en gezelschap noodzakelijk zijn voor het welzijn van het paard.

Menig koe het beter dan de mens...? Wel eens in een koeienstal geweest dan? Ook daar staan ze opgepakt, komen veel te weinig buiten, er is geen ruimte voor de normale rangorde bepaling en op de grond ligt stront. Koeien kunnen hun frustaties niet kwijt doordat ze onthoornd zijn. Dus verdedigen en dominant zijn wordt verhinderd. Oh ja dan hebben ze geluk als er niet een stuk van de staart gehaald is en ze niet permanent ontstoken en gescheurde oren hebben van de oormerken die daar in horen te zitten.

Compleet met je eens.

Verbijsterend dat mensen vaak nog zo'n verkeerd beeld hebben van de veehouderij.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:42

bruintje123 schreef:
Ja dat denk ik ook dat je dat anders bedoelde dan wij oppakte.
Tekst is niet altijd handig :)

lol, ja echt he :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:51

Ik ben een absolute voorstander dat paarden de hele dag moeten kunnen bewegen, liefst op het land (mits gezond) vanwege de graasbehoefte. Of een dusdanig grote omheinde oppervlakte, waar op verschillende plekken voortdurend hooi tot de beschikking is. Hier even verderop wordt beweerd dat de paarden elke dag naar buiten kunnen, wat theoretisch ook het geval is maar in de praktijk nergens op slaat: de 'paddocks' zijn gewoon vakjes ter grootte van een kleine stal en daar staan de beestjes dan de hele dag - met een deken op - in stil. Bewegen is bijna niet aan de orde. Niet kunnen bewegen is ook een oorzaak van veel lichamelijke klachten bij paarden, dus ik pleit echt voor verplichte uitloop- en uitrenmogelijkheden. Voor mij staat het welzijn van mijn dieren voorop en dan ergens onderaan bungelt ergens mijn plezier. Hoewel mijn plezier eigenlijk gelijk staat aan met het plezier wat de dieren hebben: zij gelukkig, ik gelukkig. En alle andere dingen, zoals rijden of mennen, zijn dan alleen maar een kers op de taart. Om financiële redenen en later tijdgebonden redenen, heb ik een paar jaar geleden mijn paard verkocht. Omdat het hier in de omgeving pet is qua los zetten (maximaal een half uur buiten bij de andere stal en dus minuscule vakjes bij de andere), had ik haar zo'n 20 kilometer verderop bij een boer staan. Daar kon ze elke dag de hele dag naar buiten en 's nachts in een loopstal. Voor haar ideaal en dat was voor mij het belangrijkste. Ik gun elk paard een paardvriendelijk(er) leven!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:09

joyce B schreef:
Dus heb je mensen die ofwel een boerenachtergrond hebben (en een koe is geen paard, niet elke boer heeft verstand van paarden of moderne ideeën over welzijn)

Ofwel mensen die hun geld hebben verdiend buiten de paarden en voor wie de paarden een hobby er bij is.

En toch zijn het vaak de boeren waar een paard gewoon een goed leven heeft: geen gemeut, gezeur of moeilijkdoenerij, gewoon naar buiten elke dag en altijd een berg hooi. Is mijn ervaring hier.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:39

elenaMM77 schreef:
niet optimaal voor de meeste paarden, immers je zou ze liever langer buiten zien.. Maar ik zie ze dan liever 5 uur in een grote bak staan, dan 8 uur op een paddock van 3 bij 4 inderdaad.

Dat zie ik dan weer net anders. Ik ben van de voorkeur dat een paard altijd moet kunnen kiezen waar die staat, op het vlak van pure beweging ben ik minder kritisch. (ik heb dan ook trekpaarden die eens in de drie weken een sprintje trekken ,en de rest van de tijd staan te vreten.)
Een pension stal met een ruime stal van 5*5 met daaraan een (verharde) paddock van 5*5, met eventueel nog 2 meter daaraan vast in zand, dat zou ik op zich prima vinden. Paard kan warm en droog binnen staan, kan buiten frisse lucht opsnuiven (eventueel de eerste twee - drie meter een afdakje eraan zou ideaal zijn), kan in de regen staan als die wil en kan even liggen/rollen in lekker zand. Is prima voor me. Voeg daar in de stal en onder het afdak een goede slowfeeder aan toe, en dagelijks een uurtje in een grote paddock met vriendjes. En daar kan ik mee leven hoor.
nog beter zou zijn als de draadjes tussen de paddockjes overdag opengezet worden (en de stallen binnenin ook) zodat ze overdag in groepjes van 2-4 staan, kunnen ze lekker kroelen, ze komen een uurtje buiten voor de beweging en ze worden regelmatig gewerkt.

Momenteel staan ze met drie 24/7 buiten, dan hebben ze een stal van 8*5, een verharde paddock van 12*5 waar een slowfeeder staat, en een zachte paddock van 60*5. Vorig jaar hadden ze "enkel" dat, en gelijk welk moment stonden ze in de stal of op de verharding, ondanks de lange zachte paddock. Dit jaar hebben we een weide open gelaten en daar staan ze enkel bij goed weer, zodra het natter is staan ze op de verharding.

5000 m² per paard vind ik dus ook absoluut niet nodig. Laten we beginnen met boxen + uitloop naar buiten, die per box en per uitloop minstens 5*5 zijn, en voldoende ruwvoer, dan voldoe je al een deel aan geestelijk welzijn. Voeg daaraan minstens 1-2 uur paddock in een paddock van minstens 20*60 dat ze ook effectief even kunnen rennen, en dan denk ik dat je kwa welzijn al behoorlijk hoog zit en de paarden voldoende afwisseling en uitdaging biedt.