De perfecte kinderpony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:20

Ik zou echt nog even wachten. Een goede, betrouwbare kinderpony kost nu eenmaal geld. Als een pony heel goedkoop is zullen er 9 van de 10 keer problemen zijn (gedrag of lichamelijk). Bovendien, de aankoopkosten zijn vaak nog de kleinste uitgave. De kosten beginnen pas echt met het vinden van een goed zadel, dierenarts, tandarts, hoefsmid etc.

Zelf vind ik het belangrijk dat een kind controle over de pony heeft, dus ik zou voor een jong kind geen grote pony kopen. Mijn dochter was 8 toen ze haar (grote) B pony kreeg en ik denk dat ze daar zeker totdat ze een jaar of 13 is nog prima op kan rijden (ze is heel slank). Ik vind gewicht van de ruiter (ivm rug van de pony) belangrijker dan de lengte. Ik ken iemand die op haar zesentwintigste haar C pony rijdt. Gaat nog prima. Zelf reed ik vroeger toen ik zo'n 13 was nog steeds op een grote A pony.

Op marktplaats zou ik uitkijken met handelaren die zich voordoen als particulier ('mijn dochter is uit de pony gegroeid', zogenaamde dochter rijdt pony voor en blijkt dan later allemaal niet te kloppen). Kijk ook uit met gezondheidsverklaringen - sommige blijken achteraf nooit door de dierenarts in kwestie afgegeven te zijn ... Als je een pony via marktplaats koopt, zou ik hem niet meteen kopen, maar eerst door een dierenarts laten keuren (inclusief bloedtest om te checken dat hij geen kalmeringsmiddel heeft gekregen!), dit kan je zoveel geld en ellende achteraf besparen. Verder zou ik vragen om de vorige eigenaren plus telefoonnummers en ze ook daadwerkelijk opbellen voor tot een koop over te gaan. Mijn voorkeur zou niet naar marktplaats gaan.

Mocht je echt perse nu een pony willen, dan zou ik instructeurs/instructrices van plaatselijke rijverenigingen/ponyclubs benaderen en vragen of 1 van de leden een pony heeft staan waar ze uitgegroeid zijn. Dan weet je tenminste wat je krijgt.

Ik zou geen manege pony kopen, die hebben vaak al een hele geschiedenis, bijvoorbeeld rugproblemen door slecht passend zadel/gedragsproblemen door inconsequente behandeling. Zodra zo'n pony opeens veel minder hoeft te werken, kunnen ze een heel ander gedrag gaan vertonen!

Je zou ook naar de Bixiedag in Ermelo kunnen gaan (26 april) en briefjes printen met dat je een leuke kinderpony graag een goed tehuis wil geven en die uitdelen. Daar zijn namelijk heel veel (kleine) kinderpony's. Bovendien is het een hele leuke dag (zijn ook pony ritjes en andere activiteiten zoals voltigeles voor kinderen zonder eigen pony).

Succes.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:22

Heb er nu een staan die te koop komt 8 jarige ruin maar die gaat toch ook niet voor een appel en een ei weg. ik heb gemerkt dat ze echt zo enorm gewild zijn. hoofdprijs zeker niet maar je moet toch denken boven de 2000 euro. voor minder? ga je niet vinden of er mankeert iets aan.

ik zie vele shetlanders bomproef redelijk op leeftijd al gaan voor 600 euro :j ik stond er echt versteld van.

Othilly

Re: De perfecte kinderpony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:28

Ik ben zo overtuigd van onze pony..denk er niet eens aan pony te verkopen onder de 2500.. eerder 3, 3.5 is ie 100% waard! Eerlijkheid is wat waard vind ik, gezondheid en dan ook nog wat in de sport lopen vind ik echt wat waard!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:29

StalNollie de prijzen zelfs van goed gereden shetlanders zijn ook hoog, dat lijkt in verhouding idd wel veel, maar ik snap het zeker wel. Shetlanders genoeg, maar slechts een handjevol die fatsoenlijk braaf onder het zadel loopt. Een rondje er op zitten is echt iets anders dan zelfstandig in alle gangen goed rond kunnen rijden. Volwassenen passen er niet op om ze aan te rijden/door te rijden en dat maakt het natuurlijk lastig om een goed gereden diertje te vinden. Ik snap de prijzen dan wel.

Idd Pol1, ik denk er voor die van ons hetzelfde over!

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:29

Ik zou kijken voor een B misschien een kleine C pony. je moet echt geluk hebben wil je zoiets op internet vinden, want zulke brave pony's worden vaak niet eens op internet gezet, maar via via verkocht. Kijk eens rond bij jou in de buurt op de ponyclub of bij wedstrijdjes. Spreek wat mensen aan en zeg wat je zoekt. vaak zie je ook al kindjes die wat groot gaan worden voor de pony. Die moet je in de gaten houden, voor je het weet zijn ze vertrokken!
En rond de 2000€ moet je denk ik echt wel rekenen wil je een echte kinderpony die niets mankeert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:38

Jeetje wat een prijzen zie ik voorbij komen :oo
Nu snap ik dat een jonge gezonde brave sportpony dat waard is, maar een al wat ouder dier dat misschien 1 keer in de week een ritje moet lopen vind ik dat wel erg veel geld voor :oo
Helemaal als ik het vergelijk met de prijzen die ik betaald/ gekregen heb voor de paarden die wij hebben gehad/ verkocht..! :o
Maar ik zit dan ook niet in de sportwereld, wij zijn echt puur recreanten.

Ik heb inderdaad ook bij de manege kenbaar gemaakt dat we een plekje over hebben voor een gratis of leen-pony. Hun netwerk is net wat groter, dus we zullen het zien. Ik hoop natuurlijk op een pony waar we wel wat aan hebben, en anders kunnen we over een paar jaar altijd nog opzoek gaan naar een andere.

En ik weet dat de rest ook duur is (net 2 nieuwe zadels gekocht), daarom is het aanschaf-geld nu ook op. Onderhoudt/ dierenarts/ tandarts is toch een heel andere kostenpost, en gezien wij alles al op 4 paarden hebben gehad altijd weet ik dat we dat wel kunnen dragen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:43

Toch gek dat duur altijd beter schijnt te zijn....het gaat om een kinderpony van een kindje wat gezien haar leeftijd nog altijd begeleiding nodig heeft! ;)

dit is geen aanval, maar wel food for tought!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:46

Duur is niet altijd beter, maar de betere pony's zijn gewoon duur. Op die leeftijd hebben we het niet over prachtige sportpony's die prestaties neer zetten, maar over betrouwbare diertjes die je kind heel laten. Dat is gewoonweg geld waard. Vind het altijd afwachten, en helaas ook eens een miskoop gehad, dan ben je er snel achter dat de combinatie op zo'n leeftijd echt moet passen.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:47

Ik denk dat juist hoe minder de pony gereden wordt, des te moeilijker het is om een betrouwbare en leuke pony te vinden. In mijn ervaring zijn pony's toch echt wel anders qua karakter dan paarden (eigenwijzer, minder meegaand vooral als de ruiter (nog) geen overwicht heeft), net zoals ruinen vaak meegaander zijn dan merries. Natuurlijk zal er altijd wel een uitzondering zijn.
Omdat veiligheid zo belangrijk is, denk ik ook dat een goede pony vinden gewoon veel moeilijker is dan een goed paard. Als je er zelf op zit weet je wat voor vlees je in de kuip hebt en of je het aankan of niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:54

eerlijk ts? ik heb mijn d pony te koop gezet (super braaf ruin 8 jaar ook voor de beginnende kinderen) wilde hem eerste aanhouden (niet voor mezelf vind te braaf niks aan) maar voor mijn zoon nu 5.5 jaar maar deze vind paardrijden niks aan. tja toch maar aanhouden voor me andere zoon die 2 is en helemaal paardengek.

Maar als ik me zoon van 5.5 jaar zie vind ik me d pony (hoe braaf en eerlijk ook ) gewoon een stap te groot. echt hij is 1.43 maar voor een kind van 5.5 gewoon te groot dit ga je met lessen niet oplossen.

Er zal nu een shetlander komen ter overbrugging en daarnaast heb ik een grote B pony voor daarna (mits deze niet verkocht is)

Mijn advies is of wachten of een kleinere pony aanschaffen voor je dochter of een grotere voor jezelf.
Als je dochter ouder was geweest was het makkelijker geweest.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:11

MightyMike schreef:
Duur is niet altijd beter, maar de betere pony's zijn gewoon duur. Op die leeftijd hebben we het niet over prachtige sportpony's die prestaties neer zetten, maar over betrouwbare diertjes die je kind heel laten. Dat is gewoonweg geld waard. Vind het altijd afwachten, en helaas ook eens een miskoop gehad, dan ben je er snel achter dat de combinatie op zo'n leeftijd echt moet passen.

De combinatie betrouwbaarheid/ gezond en wat prestaties zijn wat uitzonderlijker en daar betaal je zeker voor! Ik ben mijn pony dankbaar dat hij mijn dochter zoveel plezier en veiligheid heeft gebracht de afgelopen 4 Jr!! Hij verdient tzt een topadres maar zal wel wat moeten opbrengen..Dat is ie absoluut waard! Betrouwbaarheid is de meeste ouders wel wat waard! Ook wij hebben 4 Jr terug behoorlijk neergelegd en m.i is de pony meer waard geworden omdat deze ook nog voor de sport blijkt gebruikt te kunnen worden!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:20

Zeker! Ik bedoel alleen dat ze de prijzen ook al weten te vragen zonder sportresultaten, anders dan bij de paarden, maar dat de prijs al hoog is wanneer we gewoonweg over een simpele pony spreken, maar superbraaf. Al het andere telt daar alleen maar weer boven bij op! Wij hebben ook een leuke A in sportmodel, leuke prestaties gehad, mag het nu weer over doen met onze dochter in de Bixies, das dan ook geen koopje als ze er ooit uit groeit, zoveel plezier heeft ze er van en leert ze, wij weten wat we hebben, zoveel waard!

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:21

Een ijslander is een leuke en vriendelijke pony die het hele jaar dok zonder deken ka bukte staan, echt een leukers!!
Maar of die in D formaat er is??

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:25

Dublinlove8 schreef:
Een ijslander is een leuke en vriendelijke pony die het hele jaar dok zonder deken ka bukte staan, echt een leukers!!
Maar of die in D formaat er is??

Ijslanders zijn lief..qua gangenwerk lijken ze mij minder geschikt voor kleine Kids. .

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:25

MightyMike schreef:
Zeker! Ik bedoel alleen dat ze de prijzen ook al weten te vragen zonder sportresultaten, anders dan bij de paarden, maar dat de prijs al hoog is wanneer we gewoonweg over een simpele pony spreken, maar superbraaf. Al het andere telt daar alleen maar weer boven bij op! Wij hebben ook een leuke A in sportmodel, leuke prestaties gehad, mag het nu weer over doen met onze dochter in de Bixies, das dan ook geen koopje als ze er ooit uit groeit, zoveel plezier heeft ze er van en leert ze, wij weten wat we hebben, zoveel waard!

Ik denk dat het simpelweg al verdomd lastig is een brave te vinden!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:35

Dat bedoel ik maar, de rest is allemaal extra en meegenomen en toch aardig uniek onder de kleine maatjes.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:37

Shanna schreef:
Jeetje wat een prijzen zie ik voorbij komen :oo
Nu snap ik dat een jonge gezonde brave sportpony dat waard is, maar een al wat ouder dier dat misschien 1 keer in de week een ritje moet lopen vind ik dat wel erg veel geld voor :oo
Helemaal als ik het vergelijk met de prijzen die ik betaald/ gekregen heb voor de paarden die wij hebben gehad/ verkocht..! :o
Maar ik zit dan ook niet in de sportwereld, wij zijn echt puur recreanten.

Onze kinderpony is eigenlijk de duurste die hier op stal staat...

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:39

Ik weet wel dat je voor een superbrave D-pony veel geld neer kan tellen.
Heb in december een 16 jarige superbrave D-pony gekocht voor onze dochter en die had ik niet voor onder de 3200 euro.
Maar dochterlief kan er werkelijk alles mee en dan telt dat geld ook niet meer mee.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:41

Tjah.. Toch zullen de meeste gezonde zeer brave dieren duurder zijn. Ik geef zelf lessen en heb ook verschillende malen flink de jackpot betaald voor echt brave dieren. Die zijn hun gewicht letterlijk in goud waard.
Het is wel je kind die je erop zet, als je wil dat die veilig en verantwoord met een dier bezig is, is dat toch het meest belangrijk lijkt mij?
Ik heb oa een 10000% brave A pony van 1,08m waar de kindjes van 4 volledig los op kunnen rijden. Die is zo extreem betrouwbaar en braaf dat elk kind wat op hem rijd, totaal zonder angst alles leert.

Afbeelding

Terwijl ik ook al pony's heb gehad die juist angst creëerden bij leerlingen. ( heel snel bye bye pony)

Dat wil je niet voor je kind lijkt mij. Liever even sparen en iets meer uitgeven, dan goedkoop willen of op leenbasis ( waarom zou iemand zijn 100% brave gezonde pony zomaar gratis uitlenen aan anderen?). Heb geduld, er komt vast iets gaafs op je pad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:44

Mijn kinderpony heeft me destijds (hijnwas toen 4) 125 euro gekost, en ik kreeg er nog een gelukstientje op terug en een nieuw halster bij :D
Die pony heb ik nu ook alweer 11 jaar, en voor mij is hij ook echt goud waard. Weg gaat hij dus nooit..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:44

persoonlijk zou ik kids ook niet op te grote pony's zetten. Komt hun zit ook niet ten goede.

Een B pony kunnen ze vaak toch ook wel tot 13/14 op rijden hoor, even wel gerekend met geen overgewicht.

Ik had een leuke B pony (welsh mountain, 1.19 hoog) die echt super leuk is met kinderen, pony was pas 4 jaar, en die heb ik weggegeven aan kennis die twee beperkte kids heeft en nog helemaal moesten leren rijden, de oudste was toen 7 en nagenoeg blind, dat is alweer 3 jaar geleden en ze rijd er nog steeds met zoveel plezier op! Incl Bixie wedstrijdjes etc. Wel altijd onder begeleiding, en zij zou natuurlijk het verkeer er ook niet echt mee in kunnen ivm haar beperking.

Daarnaast rijden er andere kinderen zelfstandig op voor zn beweging, zo tussen de 10-15 jaar. Daarna worden ze meestal te groot, nu kan deze gelukkig ook nog voor de wagen dus ze kunnen hem gewoon blijven doen.
Deze kids nemen pony ook mee naar manege en wedstrijdjes enzo.

Dus, een B pony kan echt wel even mee hoor. En ik zie niet in waarom je hem perse moet houden, ik bedoel, waarom zou je geen ander jong kind die brave pony gunnen? Vind pony ook leuker dan ineens jarenlang geen aandacht krijgen.....

Misschien kan je anders kijken naar lease constructies of iets dergelijks. Zijn vast mensen die zo'n brave pony hebben maar kids eruit gegroeid en toch geen afscheid willen nemen, kan je hem vast een paar jaar lenen.

Mijn Kyano is met zn 4,5 ook al perfecte kinderpony. Zo ontzettend gek op kinderen, ze kunnen aan alle kanten aan hem hangen, hij wil alleen maar meer geknuffeld worden. Met rijden ook super betrouwbaar, zal nooit gek doen, en is heel kalm, rustig en geduldig. Is natuurlijk ook wel wat gewend. Maar ja gezien het mijn sportpony voor de koets is gaat ie voorlopig nog niet weg :D

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:45

Ze zijn er hoor ts! Maar meestal betaal je er ook wel flink voor, vooral voor de wat grotere. Denk dat je toch wel aan 3000/3500 mag denken. Ik zou persoonlijk minder snel maar koudbloeden kijken, er zitten vast wel geschikte tussen maar mijn ervaring is dat ze vaak te sterk en groot zijn voor een klein kind. Misschien op een manege kijken? Of een ex-manegepony.. van een buitenritten bedrijf, etc. Die zijn vaak ook wat ouder en goedkoper. En anders marktplaats afstruinen.
Formaat hoeft trouwens niet altijd uit te maken. Ik heb een grote E pony waar mijn broertje van toen 8 op heeft leren rijden. En die pony kostte maar 1000 euro.. Hij komt niet van een manege. Is ook niet bomproof, een temperamentvol paard. Maar heeft een heel eerlijk karakter en neemt ook een klein kind op zijn rug serieus. Dat zagen we meteen dus durfde we de gok te nemen.. Neem ook zeker je tijd. Het kan een lange zoektocht zijn. En hoe minder geld je te besteden heb Hoe kleiner het aanbod wordt.

Afbeelding

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 11:53

Je zou eens contact op kunnen nemen met de Eagles Ranch.
Ik zag op facebook dat alle manegepony's weg moeten, omdat de instructrice er per direct mee stopt.
Vanaf €500 incl zadel/hoofdstel.
Www.eaglesranch.com Voor informatie moest je even mailen.

Altijd de moeite waard om even te kijken!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:22

Op fb staat een C pony te koop van bijna 18 voor 200 euro. Zou heel braaf zijn en nog wel een kindje op kunnen rondhobbelen. Misschien is dat iets? Staat in Belgie aan het telnr te zien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:26

Ineke2 schreef:
Op fb staat een C pony te koop van bijna 18 voor 200 euro. Zou heel braaf zijn en nog wel een kindje op kunnen rondhobbelen. Misschien is dat iets? Staat in Belgie aan het telnr te zien.

Bij die leeftijd moet je er wel op beducht zijn dat dampigheid, cushing en andere ouderdomskwaaltjes op de loer liggen.
Goedkoop in aanschaf, duur in onderhoud. :=