Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:38

Ik sta nu op een plek 7mij met de auto, 20min met de fiets. Beide prima te doen.

Ik heb hem ook op een plek gehad 12min met de auto en 30min met de fiets.

Twijfel nu wel om van doe het zelf naal all incl te gaan die stal is 17min met de auto (zonder file)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 07:49

All in of doe het zelf is wel een flink verschil. Helemaal als je er meerdere hebt. Ik had vorige winter dagelijks 3 stallen te doen en 2 in het werk te zetten. Moest ook alles zelf regelen qua hooi, stro, voer, binnen en buiten zetten. Ben eerlijk gezegd wel blij dat ik dat nu niet meer heb.

Volgende winter wordt het dus ofwel 24/7 weiland met hooi, ofwel op volpension. Tenzij ik een doe het zelf vind die dichterbij zit en waar ze de paarden 's ochtends buitenzetten. Dat scheelt me een dagelijkse rit én een hoop uitmestwerk.

DeniesRos

Re: Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 08:16

Ik heb op een stal gestaan waar ik 25 minuten over deed met de auto,
Maar toen uiteindelijk vondt ik toch wel dat je echt veel tijd kwijt bent aan het reizen.
Ik heb toen ook besloten om mijn paard te verhuizen dichterbij in de buurt, wel 3 hele minuten nu met de auto.
Paard staat hier wel wat duurder, maar ik ben als een speer op stal en paard staat super goed!
Ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt vorig jaar.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 08:33

Leuk om deze ervaringen te lezen. Mijn vorige paard stond eerst op 5min rijden, en daarna op 15min rijden. Dus op zich prima te doen. Het paard wat ik nu rijd staat daar ook. Nu ik over niet al te lange tijd wel weer een eigen paard wil aanschaffen zit ik toch in dubio. Merk dat met fulltime baan en studie(die dan bijna klaar is) het wel pittig vind om ook nog te mesten e.d. paarden binnen te halen. Liever zou ik hem/haar dan in vol pension stalling zetten. Ja er zit er dus 1 op 5min afstand, maar hier ben ik eerder weggegaan omdat die stal niet mijn ding is qua regels. Er zitten op 30min afstand genoeg stallen die wel aan mijn eisen voldoen dus leuk om jullie ervaringen te lezen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:52

DNIEZE schreef:
Ik heb toen ook besloten om mijn paard te verhuizen dichterbij in de buurt, wel 3 hele minuten nu met de auto.

En dat doe je dan ook echt met de auto?

Ik moet wel zeggen, dat als er eens wat met m'n paard is bv., dan zijn er al zeker zo 4 stalgenoten die wel veel dichterbij wonen (één zelfs op het erf), waarbij ik ook altijd terecht kan en kan blijven slapen. Is erg fijn om te weten :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:03

Ik zit ook wel met verbazing de verhalen te lezen van mensen die hun paard ver weg hebben staan en er maar 3 x of soms maar 2 x per week heen gaan. Wat blijft dan er over van de band met je paard? Op zo'n manier zou ik eerlijk gezegd geen paard willen hebben. Liefst ga ik een paar x per dag langs.
Het allerliefste zou ik ze bij huis hebben staan.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:11

Varekaj schreef:
Ik verbaas me er over dat zoveel mensen 30min lang vinden. Voor mij is dat normaal. Er is gewoon niks dichter bij huis, op 1 plek na en daar besparen ze nog het liefst van al op bodembedekking en ruwvoer... Al de rest zit verder weg.

45 minuten zou wel de limiet zijn. En het moet makkelijk bereikbaar zijn. 30min via gewone wegen met verkeerslichten etc is wel wat anders dan 30min via de snelweg. Want dat kan ook aangezien ik er vlakbij woon. Maar dan zit je al heel snel met nog ruimere afstanden.

Daar verbaas ik mij ook over. Ik zelf vind 30 min niet lang. De mijne hebben 2 jaar op 40 min afstand gestaan en ging 5-6 keer in de week. Als ik ze niet aan huis had kunnen zetten stonden ze daar nog steeds :j

Maargoed ik moet ook een uur rijden naar mijn werk (80km enkel) waarvoor mensen mij voor gek verklaren :+

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:18

Mijn paard stond 5min met de auto van huis vandaan maar van de een op de andere dag werd mij verteld dat er de rest van de winter geen gebruik meer mocht worden gemaakt van de weilanden wegens te nat weer. Toen ook gelijk een andere stal gezocht en nu staat mijn paardje 20km verderop. Duurt me ongeveer 20 minuten om er te komen maar hij kan zoveel buiten staan als hij wilt en er is allemaal bos rondom om lekker buiten te rijden. Ik vond het welzijn van mijn paard zoveel belangrijker dan mijn reistijd en hij ging er ook gelijk op vooruit. Ik ga trouwens nog steeds 7 dagen in de week naar mijn paard, weer of geen weer. Al is het om hem een borstelbeurt te geven. Gezien het ook een stal is waar je alles zelf doet (voeren, buiten zetten, binnenhalen, stal uitmesten etc.) Dus kan het niet veroorloven om een dag niet te komen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:24

Mijn 2 paarden staan op 25 minuten met de auto. Doe dit gewoon 7 dagen per week. Soms een uitzondering als een stalgenootje mn stallen wil doen en mn paarden buiten staan.
Doe ook alles zelf, uitmesten, hooi klaar hangen en water geven.

1 van de twee verhuist straks tijdelijk naar drenthe, dat is anderhalf uur enkele reis. Dat ga ik dan niet elke dag doen :p

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:28

Babootje schreef:
Ik zit ook wel met verbazing de verhalen te lezen van mensen die hun paard ver weg hebben staan en er maar 3 x of soms maar 2 x per week heen gaan. Wat blijft dan er over van de band met je paard? Op zo'n manier zou ik eerlijk gezegd geen paard willen hebben. Liefst ga ik een paar x per dag langs.

Ach, ik hoef niet iedere dag heen nu hij nog geen 2 is. Iedere dag borstelen is niet goed aangezien hij 24/7 buiten staat..
En zoals wandelen heeft hij tijd nodig om het te verwerken. Als ik naar het strand ga, heeft ie zelfs de volgende dag of zelfs 2 dagen vrij. Want het is aardig wat loop werk maar vooral veel dingen die om hem heen gebeuren. En dat kan voor hem vrij veel zijn. Ik heb het ook, nieuwe dingen heb ik tijd nodig om te verwerken.. En als ik die tijd niet krijg, wordt mijn hoofd vol, en dat is niet leuk.

Maar ik merk aan hem dat ie de aandacht ook heerlijk vind. Daarom ga ik 2-5 keer in de week heen. Net hoe mijn rooster is en wat ik met hem doe.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:32

Mijn paarden staan op 40 minuten afstand, in volpension. Ben er nog maar 1x per week, want het kost je je hele avond en dat kan helaas niet altijd (is plannen hier).

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:33

Mijn paard stond op 46km van huis af. Afgelopen weekend verhuisd en hij staat nu 30km van huis. Nog steeds een eind maar hier in de buurt heb je geen stallen naar mijn wens en op de nieuwe stal wordt alles verzorgd en kan ik ook wel eens een dagje overslaan. Ik ga meestal 5 dagen per week naar stal. Paard komt iedere dag op de wei met vriendjes, wordt gevoerd, stal ligt er netjes bij dus ik blijf nu ook met een gerust hart een dagje thuis.

Idealiter zou ik mijn paard om de hoek stallen (of ik om de hoek gaan wonen) maar met een partner die in de stad werkt en goede treinverbinding nodig heeft is dat geen optie, of je moet consessies doen op de stalling en dat vond ik ook geen optie. Dan maar wat langer in de auto!

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:40

Babootje schreef:

Bij mijn ouders staan ze wel aan huis, sterker nog mijn slaapkamer is bij hun in de schuur ivm verbouwing, dus tis ook wel ff afkicken geweest, maar dichterbij was er voor mij nix, en als hij lekker buiten staat met een vriendje, mist hij mij echt niet hoor. Ik word nog steeds met een hinnekje begroet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:42

Babootje, die band gaat mij ook aan het hart, maar heb geen andere keuze. Zeg ook hardop dat ik ze enkel nog heb uit loyaliteit.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:45

De mijne staan momenteel +- 1 uur en 10 minuten van mijn huis af met OV. Het is een fijne stal waar ik het naar mijn zin heb en daar heb ik het dan ook wel voor over. Hoewel een plekkie dichterbij soms handig zou kunnen zijn. Zou met god niet weten wat ik zal moeten doen als er eentje koliek heeft en ik met spoed erheen moet. Nou is mijn staleigenaar erg betrokken en die staat er binnen 5 minuten, maar voor alsnog. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:47

Babootje schreef:

Aan die band mankeert niks. Die gaat toch ook niet stuk als je een keer langere tijd op vakantie gaat? Wanneer mijn vriend thuis is (hij werkt internationaal en is vaak weg) dan ga ik 3-4x/week. Nu zelfs minder omdat ik toch niks kan, alles is bevroren.
De periodes dat hij weg is voor werk ga ik dagelijks. Wanneer ze in het land staan sla ik soms ook wel eens een dagje over. Zelfs nu in de winter met de pony's durf ik dat. Ik zorg altijd voor ruim voldoende hooi (of gras uiteraard) en water.

Mijn ideale stal heb ik nog niet gevonden in de regio. Jammer, maar ik ga daarom niet stoppen met paarden houden.

Paarden aan huis is leuk als ideetje. Er kruipt alleen gigantisch veel tijd en werk in. Ik doe het met alle liefde en plezier in de zomer. In de winter ben ik blij zat dat iemand anders met water moet zeulen, stallen scheppen etc,

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 09:48

Babootje: ik merk geen achteruitgang met de band die wij hebben.

Mijn pony staat op 70 km afstand (enkeltje). 50 min. Nadeel vind ik eerder de benzine dan de reistijd.
Ik ga 3 a 4x per week. Als ik er ben is het altijd wel trainen. Heb nog geen stal gevonden met dezelfde faciliteiten voor mijn pony

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 10:12

Babootje schreef:

Die band blijft wel hoor.

En voor de paarden maak je een hele belangrijke keuze: je laat ze meer paard zijn. Ik ging op mijn vorige stal ook twee of soms drie x per dag. Dan kwam hij dus maximaal 4 uur buiten in de winter en toen was ik zelf nog niet fulltime aan het werk.

Nu ga ik nog maar tweemaal per week, maar hij staat wel 8-10 uur per dag in de winter buiten.

Tja, dan maar pech voor mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:08

Ik kan me niet voorstellen dat die band blijft. Mijn paard staat nu door omstandigheden verder weg, ik ben er zelfs nog 4 x per week, maar ik merk al dat de band anders wordt dan toen ik iedere dag met hem bezig was.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 12:48

Ik denk dat het qua band ook afhangt van wat voor type paard je hebt. Mijne is enorm op mij gericht, ondanks dat ie andere mensen ook heel erg leuk vindt. Ik merk dan ook geen verschil bij hem tussen 6-7x per week en nu 4x per week. Wel merk ik het als ik 1-2 weken op vakantie ben geweest. Niet dat de band dan minder is, maar hij lijkt dan altijd wat beledigd dat ik een tijd niet ben geweest voor hem. Is ook wel altijd snel weer goed en over overigens.
En ja tuurlijk zou ik hem liever dichterbij hebben en meerdere keren per dag kunnen gaan, maar ik heb nog geen stal gevonden in de buurt die voor ons voldoet. En ik hoef echt niet perse een binnenbak, maar heb wel de nodige andere eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 15:34

Gaf ik eerder aan dat ik graag binnenbak wil en volpension, krijg ik deze middag ander mooi aanbod.

Voor 350/maand kan ik 1ha30 huren incl schuilstallen, alle onderhoud aan de weide wordt gedaan (kalken,spuiten,bemesten, mest afvoeren...), stroom, water, verlichting, opslagruimte en parkeerplaats voor trailer op beveiligd terrein op 15 min van huis. Binnenbak vlakbij. Samen met mijn eigen 1ha die ik in eigendom heb wil dat zeggen dat ik de paarden dan 24/7 en 365 buiten kan houden met voldoende gras zodat zelfs hooi wss niet meer nodig gaat zijn... zorg voor de paarden blijft wel voor mezelf (water geven en bijvoeren als ik dat nodig vind)

Aaaah dilemma!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 16:46

Varekaj schreef:
Gaf ik eerder aan dat ik graag binnenbak wil en volpension, krijg ik deze middag ander mooi aanbod.

Voor 350/maand kan ik 1ha30 huren incl schuilstallen, alle onderhoud aan de weide wordt gedaan (kalken,spuiten,bemesten, mest afvoeren...), stroom, water, verlichting, opslagruimte en parkeerplaats voor trailer op beveiligd terrein op 15 min van huis. Binnenbak vlakbij. Samen met mijn eigen 1ha die ik in eigendom heb wil dat zeggen dat ik de paarden dan 24/7 en 365 buiten kan houden met voldoende gras zodat zelfs hooi wss niet meer nodig gaat zijn... zorg voor de paarden blijft wel voor mezelf (water geven en bijvoeren als ik dat nodig vind)

Aaaah dilemma!

Welke regio? :))

Super aanbod maar denk dat de financiele kant de moeilijkse beslissing is?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 16:54

Babootje schreef:

Er zijn ook mensen die fulltime werken om hun huis te betalen (incl.huishouden), een sociaal leven hebben en daarnaast heel graag een paard hebben, maar daar niet voor in een kartonnen doos voor willen wonen en juist hun paard ook een fijn leven gunnen. Ik heb een hele fijne band met mijn paarden, maar gun ze net als mijn fijne privetijd. Dus ik kan ze lekker egoistisch voor mijn goede band met ze op een stal zetten hier vijf minuten vandaan, maar dan staan ze de hele winter binnen en dat wil ik niet.

Bovendien is een 'goede' band zoo subjectief..meestal kan de eigenaar slechter zonder paard dan andersom en in al die jaren die ik nu paarden heb, heb ik wel geleerd dat het ene paard gewoon in zijn algemeenheid veel meer behoefte heeft aan menselijk contact dan de ander.

Mijn ene paard herkende mij zelfs op de fiets als jonkie en rende vrolijk mee, elke dag. Terwijl ik maar 2x per week echt wat kwam doen. Die is gewoon een beetje raar. :D Mijn huidige merrie is een beetje introvert en we kunnen het super vinden met elkaar, maar ik hoef haar niet uren te gaan staan knuffelen ofzo. Daar is ze het type niet voor en dat zal ook nooit zo worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:59

@gekvanfleur: vlaams-Brabant in België, vlak aan de grens met Oost-Vlaanderen :)

Als ik het niet doe hoef ik van maart tot september hooguit hooi bij te voeren als het gras op raakt. Maar dan moeten er in de winter wel 2 op minimaal doe het zelf stal en eigenlijk zelfs volpension. Dan kost me dat excl. les 530/maand aan stalgeld. En 120/maand aan hooi en stal bedekking voor de pony's die in het land kunnen blijven.

Doe ik het wel heb ik maandelijks 350 maar geen kosten meer. Hooguit af en toe hooi bijvoeren in de winter maar normaal is 2ha50 voor 2 paarden, een tinker en 2 shetjes wel ruim voldoende.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:02

Die van mij is vandaag verhuisd naar een plekje veel dichterbij. Een stuk minder buiten in de winter helaas, maar wel de mogelijkheid om op regelmatige basis zelf iets te gaan doen, ipv 1x per maand het stalgeld te gaan betalen en even een aai :+
Ik hoop dat ik er geen spijt van krijg :)