Help, ik wil een nieuwe pony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:10

Ik lees dat hij een grote box heeft en voer...
Had liever gelezen dat hij veel buiten zou komen in het weiland ( of in de winter in de paddock ) met paardenvriendjes.
Dan kan hij daar al energie in kwijt en spelen... grote kans dat hij dan al minder zal bijten vermits jij consequent en zonder angst met hem omgaat.
De eerste tijd zou ik dan ook niet zonder begeleiding wat met hem doen op de grond. Gewoon altijd iemand erbij die kan zien wat jij doet en kan ingrijpen / zeggen wat je moet doen als hij iets doet wat niet mag. En daarna als dat nodig is ook lan uitleggen hoe je dat ongewenste gedrag kunt voorkomen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:14

Ben je zeker dat de pony van je vriendin niet al eens in het Z2 is uitgebracht? :)

Wat zeggen je ouders hier van? Laat je ouders dit bespreken met je lesgeefster/lesgever want dit kan heel gevaarlijk zijn.

Daarnaast denk ik dat deze pony eerst medisch nagekeken moet worden. Misschien heeft hij ergens pijn? Daarnaast moet je ook laten nakijken of het zadel en hoofdstel goed zit. Als alles in orde is dan kan je de pony laten doortrainen en verkopen aan de juiste eigenaar.

Als je ouders een nieuwe pony willen kopen dan moet je op zoek gaan naar een ouder dier dat alles heel goed kent. Jij moet nog heel veel leren en dat kan het beste op een ervaren en brave pony EN met een goede lesgeefster/lesgever.

Maar nogmaals, je ouders spelen hier een sleutelrol in.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:17

bigone schreef:
Of doe een net gekookte aardappel onder je mouw en laat hem daar in bijten.

_O- Lang geleden dat ik die boekjes heb gelezen [/jeugdherinneringen <3 ]

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:21

Ja wat zijn dat voor ouders dan die een pony geven en een dertienjarige maar aan laten klooien?
Ik zou aan die ouders zeggen help je kind en neem je verantwoording voor een levend dier met gevoel.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:23

Ooit een pony tot het Z1 gereden en nu de basis zoals recht op de hoefslag lopen niet kunnen leren? Het wordt een steeds leuker verhaal :Y)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:25

Ik krijg een kerstvakantie gevoel bij dit topic.

Ik wil ook een nieuw paard en een nieuwe auto en ook een binnenbak en ach doe die miljoen ook maar.
En omdat ik al Z heb gereden dan verzin ik maar dat ik GP ben geweest en dat het toch ook even niet lukt dat over de hoefslag rijden.

Meisje, met zo enorm veel ervaring als dat jij lijkt te hebben begrijp ik echt je probleem niet hoor.
Wil je hulp , dan kan dat best.
Maar misschien dan beginnen met vertellen hoe het echt in elkaar steekt?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:27

Mijn ruin had de neiging steeds het velletje van mn bovenarm te moeten pakken tijdens het wandelen. Tik werkte niet. Toen kreeg ik het advies (bleek een grapje) om hem in z'n oor te bijten. Resultaat: pony overdonderd en geen gebijt meer. Tot ie een paar jaar later tijdens een kreupelheid dit lesje was verleerd. Dat kostte hem een paar nagels in het puntje van z'n oor. (Knijpen) oja mocht niet bijten....

xoxobajaxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:50

Ahh dins echt jammer :(

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:54

xGuusje091 schreef:
Ahh dins echt jammer :(

Jaa :(

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:55

Ineke2 schreef:
Had liever gelezen dat hij veel buiten zou komen in het weiland ( of in de winter in de paddock ) met paardenvriendjes.
Dan kan hij daar al energie in kwijt en spelen... grote kans dat hij dan al minder zal bijten vermits jij consequent en zonder angst met hem omgaat.
De eerste tijd zou ik dan ook niet zonder begeleiding wat met hem doen op de grond. Gewoon altijd iemand erbij die kan zien wat jij doet en kan ingrijpen / zeggen wat je moet doen als hij iets doet wat niet mag. En daarna als dat nodig is ook lan uitleggen hoe je dat ongewenste gedrag kunt voorkomen.

Ja, hij staat het grootste gedeelte van de dag lekker op de wei met zijn vriendjes!

xdinciii

Re: Help, ik wil een nieuwe pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 12:57

Voor de zoveelste keer, maakt het me niet iit hoelang ik met hem bezig moet zijn voor hij een normale b proef loopt... alleen zijn gedrag is niet vol te houden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:59

Welke omgeving woon je? Misschien dat een bokker je kan helpen?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:02

xdinciii schreef:
... alleen zijn gedrag is niet vol te houden

Zoals al vaak gezegd, om dat op te lossen heb je hulp nodig van iemand die om kan gaan met probleempony's en die je kan leren hoe deze pony op te voeden.

De signalen die je onbewust afgeeft en de timing van eventuele correcties is erg belangrijk, dat is niet van achter een beeldscherm te doen. De instructie niet en het leren zelf niet. Dat moet net als bij het rijden één op één, in het echt, bij de pony.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:04

Rex_Rolfo schreef:
bigone schreef:

bijt een keer niet, zit je zelf met een pijnlijke rode vlek :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:05

Ik moet wel eerlijk toegeven dat de titel 'Ik wil' en je reacties hier een beetje gemakkelijk en vooral puberaal overkomen. Met je voeten op de grond stampen en het gaat niet zoals het gaat idee. Vraag of een Bokker je eens kan helpen, vraag iemand op de pensioenstal eens om hulp. Eerst eens je kansen bekijken en niet 'wat er allemaal mis gaat'.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:12

xdinciii schreef:
Voor de zoveelste keer, maakt het me niet iit hoelang ik met hem bezig moet zijn voor hij een normale b proef loopt... alleen zijn gedrag is niet vol te houden

reageer eens op de mensen die wel serieus je willen helpen, negeer de negativiteit
Hoe denk je over die reactie's? Hulp van een bokker, lessen in clicker training enz

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:29

Courses schreef:
Ik moet wel eerlijk toegeven dat de titel 'Ik wil' en je reacties hier een beetje gemakkelijk en vooral puberaal overkomen. Met je voeten op de grond stampen en het gaat niet zoals het gaat idee. Vraag of een Bokker je eens kan helpen, vraag iemand op de pensioenstal eens om hulp. Eerst eens je kansen bekijken en niet 'wat er allemaal mis gaat'.
TS komt inderdaad puberaal over maar dat past volledig bij haar leeftijd. :-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:30

Rex_Rolfo schreef:
bigone schreef:

Heb dit als klein meisje gezien, jong werkpaard van mijn opa pakte echt iedereen die voor de stal langsliep. Opa was een echte paardenman en deed het op deze manier. Paard heeft echt nooit weer gebeten. Kan zielig zijn maar het werkte perfect. En de pony van ts, als hij(of zij, word niet verteld) zo bijtzeker is dan is het toch simpel. Volgens ts is er lichamelijk echt helemaal niets aan de hand. Dus blijft de hete aardappel over. Minder erg dan dat hij/zij elke keer van de instructrice op zijn /haar falie krijgt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:32

Echt? Gaaf. Ik ken het alleen van de Zwarte Hengst, dacht dat z'n zoon Satan losse tandjes had. De oude trainer van de hoofdpersoon pakte dat ook met een hete pieper aan.

Afbeelding

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:33

xdinciii schreef:
Ineke2 schreef:

Ja, hij staat het grootste gedeelte van de dag lekker op de wei met zijn vriendjes!

Hoe doet hij dan als je hem uit de wei pakt? Ook aanvallen? Of weglopen? Of doet hij dan wel gewoon?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 14:42

Ts, heb je mijn posts ook gelezen?

Het kan vrij simpel opgelost worden, maar je zult er wel wat moeite voor moeten doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:17

Misschien je pony laten her opvoeden bij iemand? En dat je bij die persoon dan les neemt?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:50

Je pony is duidelijk slimmer, sterker en mondiger dan jij, als 13 jarige meid.

Naar mijn mening zijn er 2 dingen die je kunt doen;
1. begeleiding zoeken die jou in ieder geval slimmer en mondiger dan je pony maken

2. Je ouders overtuigen en een beginners-karakter pony zoeken, en daarmee aan de slag.

Je huidige pony door iemand anders laten trainen levert voor jou waarschijnlijk op dat je pony na een paar weken opnieuw begint. Jij bent namelijk niet veranderd en kunt nogsteeds hem niet aan.

Ga je met een andere pony door, leer je wellicht door de jaren wat meer over de omgang met paarden.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:58

khirshanta schreef:
2. Je ouders overtuigen en een beginners-karakter pony zoeken, en daarmee aan de slag.

Je huidige pony door iemand anders laten trainen levert voor jou waarschijnlijk op dat je pony na een paar weken opnieuw begint. Jij bent namelijk niet veranderd en kunt nogsteeds hem niet aan.

Als de basis bij TS op de grond niet aanwezig is zal ze dit probleem zelfs bij de braafste pony houden.

Even een voorbeeld. Mijn 19 jarige tinkerruin is de grootste goedzak die er is, heeft al veel mensen opnieuw vertrouwen gegeven.

Met onzekere mensen is hij altijd erg voorzichtig. Zo ook bij zijn verzorgster die er nu bijna een jaar is. Zij was al een tijdje uit het wereldje geweest en was wat onzeker. Goede match voor mijn ruin omdat hij iedereen vertrouwen geeft. Maar na een tijdje leerde hij haar goed kennen en was de voorzichtigheidsfase voor hem voorbij. Nu moest zij de leiding gaan nemen anders deed hij t. En zo werd hij eigenlijk niet zo leuk meer in zijn eentje in het bos bij haar. Maar ze gaf meteen aan te willen gaan lessen. Grondwerkles. En sindsdien gaat het een stuk beter!

Zo zie je maar dat zelfs bij de allerbraafste de basis op de grond er goed in moet zitten, jij moet de leiding nemen anders doet het paard dat.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:26

bigone schreef:
Dan is het toch echt einde verhaal, jij bent zo ervaren en kunt er niets mee, dus dat word de slager.

:Y) Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat het komkommertijd was, wat een onnozele ongein-antwoorden krijgt TS op haar normale vraag of ze het bijtgedrag van haar nieuwe pony af kan leren... Heb je niks nuttigs te melden, schrijf dan een keer niks (en ga een muts breien ofzo :brr: )

TS; aangezien jullie al heel veel mogelijke oorzaken hebben onderzocht, en de trainingsstal al aangaf dat het beestje "kuren" heeft, moet je misschien gewoon jezelf een plezier doen en de waarheid vertellen aan je ouders. Zeg ze dat je het eng vind dat die pony je continue wilt bijten, en dat je het je allemaal toch anders voorgesteld had, want of je met deze de lol gaat beleven die je graag zou willen... Vertrouwen is niet zomaar weer teruggevonden...