Wie denkt er nog meer wel eens stiekem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

langedeel

Re: Wie denkt er nog meer wel eens stiekem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:33

Toen ik nog een eigen paard, en het slecht weer was oid. dacht ik wel is ah kon ik maar lekker binnen blijven, of ik heb geen zin om te gaan. (als je er dan eenmaal bent is dat gevoel helemaal weg). maar nu hebben we in september ons paard moeten laten inslapen wegens artrose. en getsie wat vind ik het saai :( , ik heb wel een hele leuke verzorgpony en rij weer op een manege maar toch, geen eigen paard meer die mee gaat op vakantie etc. En ik vind het echt vreselijk ;( ! ik verveel me, huiswerk enzo doe ik op het laatste moment omdat ik nu toch niet meer tijd moet hebben om naar sietske te gaan. en ik kan nu echt niet wachten totdat ik zelf een eigen paard kan kopen. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:54

VickyS schreef:
Een leven zonder pony's kan ik me wel voorstellen maar zou ik niet willen.
Ik heb er momenteel 6,van shet tot D-pony.Het is het zeer moeilijk geworden om werk,huishouden,zorg voor de kinderen,tuin- en weideonderhoud te combineren.In die mate dat ik zeer weinig (lees;zo goed als geen) tijd meer overhoud om effectief wat met de pony's te doen.
Daarom heb ik besloten om er 2 (misschien 3) te verkopen.Een heel moeilijke beslissing des te meer omdat ik weet hoeveel potentie ze hebben en er liever geen enkele kwijt wil.
Ik loop thuis voortdurend chagrijnig rond omdat ik hier alles alleen moet doen en dat dit feitelijk de reden is waardoor ik geen tijd meer voor ze heb.
Enkele pony's weg doen betekent minder tijd kwijt aan het uitmesten van de weides,sleuren met water en hooi.De rest kan dan tegelijk in één weide.Wat vooral in de winter een voordeel is.
Hopelijk kan ik op die manier tijd gaan vrijmaken om intensiever te gaan mennen.

Ik zou eerder mijn man/vriend eens melden dat ie ook pootjes heeft.
Ongeacht of je paarden hebt: het huishouden wat verdelen is wel zo eerlijk.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:02

Heb ik al duizend keer gezegd.Ook tegen de drie tieners die hier rond lopen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:58

Rianne_ schreef:
Ik twijfel ook wel eens. Het is qua tijd soms zo lastig in te plannen allemaal. Naast een 40-urige werkweek, hondjes, huishouden, een man om quality time mee door te brengen..

Nu ben ik 27 weken zwanger en slaat de twijfel nog meer toe. Door bekkeninstabiliteit kan ik helaas erg weinig doen waardoor paard veel stil staat, ondanks een bijrijder. En dan vraag ik me af, heb ik straks dan wel weer genoeg tijd? Met werk, man, baby, hondjes, huishouden.. Ik weet het niet. Het zou in ieder geval veel zorgen, geld en tijd schelen wanneer ik haar verkocht. Maar alleen de gedachte om haar te verkopen maakt me al gek.. :o

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, moeilijk hoor. Mijn paard staat nu in training maar heb geen idee hoe het er straks uit gaat zien als ik bevallen ben. Ik mis het wel vreselijk momenteel!

marjannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:04

Hier ook een tijd getwijfeld. Verzorg nu al 10 jaar een shetlander waar m'n nichtjes zo nu en dan op rijden en daardoor eigenlijk ook niet wil stoppen stopt het voor hun ook.
Maar deed haar eerst 6 dagen per week. Sinds ik getrouwd ben naar 4 dagen gegaan. Kom er nu op maandag woensdag vrijdag en zaterdag. De andere dagen word ze door stal genoot gedaan. Het is een bijzet shet op een handel stal voor in de wei of paddock.
Maar nu zit ik met het punt tot ik zwanger ben en mijn man er alleen op zaterdag en zondag is. Dus denk tot ik als de kleine er is nog 2 dagen per week kom ook puur voor mijn nichtjes en tot m'n moeder dan 1 dag oppast.
Maar nog 25 weken om na te denken en nu nog lekker genieten van de shetlander.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:02

Hier niet gedacht maar werd de keuze voor mij gemaakt (ivm de lease die stop gezet werd). In het weekend vond ik het heel lastig, want je hebt ineens tijd over, door de weeks kon ik het makkelijker hebben na het werk eens lekker naar huis en op tijd eten.
Maar waar mijn plan was om over een half jaar te gaan kijken, was er 3 weken later alweer een nieuwe. Van vol pension naar zelf mesten en 1x in de week voeren ... Heel anders, maar ook zoveel fijner! Ik bepaal nu zelf alles over het paard.
Ik heb er nog 3 weken naast gestaan voordat ik wat kon doen, aangezien de tandarts en zadelmaker nog moesten komen en nu gaan we er 3/4x per week op, dus ik heb nog wel "tijd" om rustig aan te doen en vroeg thuis te zijn!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:57

Ik herken het ook wel wat je zegt... Ik heb mijn Haflinger nu van jongs af aan. Hij is inmiddels bijna 20 en ik denk dat ik nooit weer zo een speciale band met een dier zal krijgen. Ik denk dat je onbewust blijft vergelijken met je vorige dier. Vaak krijg ik de reactie: Wedden dat jij hierna weer een paard hebt?
Ik durf echter te wedden van niet :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:56

Wat veel herkenbare dingen! Af en toe komen bij mij de twijfels ook opzetten, maar de knoop doorhakken durf ik niet.
De keren dat mijn paard even tijdelijk ergens anders stond voor een paar weken wist ik niet hoe snel ik hem weer terug moest halen, maar nu in de winter moet ik mezelf soms met moeite naar stal slepen en vraag ik me af waarom ik het nog elke dag doe :')

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:08

Ik denk dat als ik zou stoppen er dan veel tijd en geld zou vrijkomen maar dat ik me verschrikkelijk zou vervelen... mijn leven word al vanaf dat ik vijf was geregeld door paarden..
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik stop.. hoe moeilijk het ook is :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:12

Het is een manier van leven.In de winter met slecht weer is het niet altijd even leuk,en de vreselijke zorgen als je paard ziek is,daar zit je ook niet op te wachten.Maar eenmaal besmet met het paardenvirus kom je daar moeilijk meer vanaf.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:39

Aan huis of op pension is wel een heel groot verschil, heb het idee dat veel paarden op pension staan..

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:42

Pfff vandaag nog. Heb er drie. Alle drie hun eigen karakter maar soms zo k***t beesten. Ze staan thuis dus het is een deel van mijn leven. Ik doe er letterlijk alles voor en soms krijg ik gewoon een klap of een beet terug. Ik zou zoveel geld hebben moest ik hen niet hebben...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:58

Ik heb het een ruim jaar geprobeerd en kwam toen tot het inzicht dat ik het wel heel erg miste.
December 2014 mijn sportpaard verkocht, zat financieel niet ruim en door een relatie op afstand ook steeds minder tijd.
Dat met een paard die graag wil werken, vond ik niet eerlijk.
Maar zo rond maart dit jaar begon het weer te kriebelen en nu lopen er 2 in de wei aan huis.
Ik miste het te erg, het omgaan met de paarden, lekker knuffelen lekker bezig zijn.
Maar moet ook bekennen, ik heb ze aan huis staan en ben dus altijd alleen met ze bezig.
Ik mis nu wel de aanspraak die je wel hebt op een pensionstal, ik heb niemand om mijn hobby mee te delen.
Maar ik vind het ook heerlijk dat ze aan huis staan. :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:03

Zonder paarden?? Echt niet :n

Ik kocht mijn eerste paard toen ik 21 jaar was en zelf werkte.
De afspraak was dat als we aan kinderen begonnen en eentje minder zou gaan werken, het paard er weer uit zou gaan, maar mijn man zag wel in dat dat geen goed idee was.
Paard wel verkocht, in die tijd voor een hele mooie prijs en een welsh cob gekocht om mee buiten te rijden en western.

Jaren voor de paarden, ja het werden er al snel 3 en later zelfs 5, gezorgd ergens op een wei, 2 x per dag voor en na mijn werk.
Heerlijk toen we verhuisden en de boel aan huis kwam.
Het zijn mijn huisdieren, moet er niet aan denken dat ze ergens op pension staan.
Vorig jaar er 2 in moeten laten slapen, eentje die ik 14 jaar had en eentje die ik 24 jaar had |( en nu heb ik er nog maar 3.
Het is een stuk minder werk zo en een heel fijn clubje samen dus het blijft bij 3.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:28

Ik denk er ook wel eens aan! Maar ook bij ons is het een way of life en volledig verweven in ons bestaan.

Wij hebben allebei een volle baan, 3 paarden op stal, 3 in de opfok (waarvan 2 straks weer thuiskomen), en ook nog 3 'pensionpaarden'. Wij verzorgen ze, rijden, laten rijden, fokken en fokken op. Ik geniet er van en ik kan me moeilijk een leven voorstellen zonder paarden.
Maar mensen vragen ons wel eens of wij 'ook nog buiten de deur werken' en dan vraag ik mezelf ook wel af waar we mee bezig zijn. Dan droom ik van één paard op een pensionstal vlak aan het bos...ik slaap ieder weekend uit en ga op vakantie als ik daar zin in heb.
Ondertussen staat hier een stal vrijwel nooit lang leeg, doe ik vrolijk mijn merries weer bij de hengst en besluit ik mijn jonge paarden niet te verkopen maar nog een jaartje aan te houden...

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:56

Oh heerlijk even dit! Zat er de laatste weken aan te denken om ook zo'n topic aan te maken en lees nu dat ik dus echt niet de enige ben die zich wel eens afvraagt 'waar ben ik in vredesnaam mee bezig'... Heb er 3 aan huis, sinds 2 jaar. Werk fulltime, vriend, huishouden, hond en katten. Paar weken terug had ik een soort van panic-attack. De paarden moesten weer in pension, dit was geen doen zo. Dus op jacht naar stallen. Ben er bij 4 geweest en ken er daarnaast echt véél in de wijde omtrek. Naast het feit dat het veelal minstens halfpension is, dus nog steeds flink wat werk rondom paardlief zelf, werd ik ook echt niet blij van de omstandigheden. Als ik mn paardjes daar zou neerzetten, zou ik mezelf opvreten qua schuldgevoel... Financieel zou ik er zelfs bij inschieten. En geen paarden.... Denk er wel eens over, maar daar zou ik zéker niet blij van worden. Vakanties is wel een dingetje, maar daar kunnen we wellicht nog wel wat op verzinnen. Ik had de panic-attack even nodig. Goed om weer op nieuwe plekken te zijn geweest en te kunnen vergelijken. Voor nu ben ik weer ontzettend blij met de monsters achter het huis, en straks als de dagen weer langer worden, helemaal. Vorig jaar had ik het ook in de winter. Niet mijn sterkste periode van het jaar blijkbaar.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:04

Zonder mijn paardjes zou ik niet kunnen denk ik, maar ik denk er soms weleens over dat ik m'n wedstrijdpaardje liever als enige had en in pension had staan. Dan een pension met een binnen- en buitenbak en waar ze verzorgd worden, zodat ik alleen van de lusten kan genieten en niet ook nog alle lasten heb.
Maar dat is geen optie, want ik zou mijn pony nooit kunnen missen, die is zo bijzonder voor me.

Zoals het nu is, met twee paardjes en alles volledig in eigen beheer, dat is ook heerlijk, maar wat zou ik graag eens gewoon uit kunnen slapen zonder dat ik daar dagen van tevoren over na zou moeten denken en iemand zou moeten regelen om ze te voeren, haha. :')

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:05

Zoals m'n vriend altijd zegt, jij hebt geen hobby, het is a way of life. En dat is het ook echt. Soms denk ik wel eens aan een leven zonder paarden, maar of ik zonder zou kunnen? Ze is m'n uitlaatklep, ik heb het soms echt nodig om naar de paarden te gaan. Maar of er een nieuw paard komt als zij er niet meer is? Nee, dat denk ik niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:07

_PatriciaH schreef:
Aan huis of op pension is wel een heel groot verschil, heb het idee dat veel paarden op pension staan..

Ik heb inmiddels beide kanten meegemaakt. Het heeft beide voor- en nadelen, thuis was een enorme hoop werk en op pension wordt dat werk uit handen genomen, maar dan is de omgang met je paard wel veel oppervlakkiger.
Nu had ik ook een droomplek voor de paarden thuis dus ik heb wel een stap terug moeten doen, ondanks dat ik tijd over houd nu en even geen onderhoud hoef te doen mis ik wel de omgang die je alleen hebt als je ze aan huis hebt.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:03

Gisteren kon ik ze in de stoofpot steken en vandaag hebben ze (alweer) mijn hart gestolen. Bewijst dus echt dat ik niet zonder hen kan :')