[VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 18:55

De beloofde foto:
Afbeelding

@mer1980 de eerste 2x heb ik wel samen gedaan ivm haar angstige karakter, en niet wetend hoe ze zou reageren maar gaat super met haar. Voorheen deed ik ook veel alleen.
En mocht ik iets niet vertrouwen of tegenaan lopen haal ik er wel iemand bij, simpelweg omdat 2 meer weten dan 1 en het soms gewoon handig is wel even iemand te hebben ter ondersteuning.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:22

Goed hoor hoe je dat allemaal aanpakt!
Ik doe het altijd samen. Soms heb ik een ander gevoel en dan kan bij mij degene op de grond zeggen hoe het vanaf de grond eruit ziet en of het kan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:50

Nou ik heb er ook wel een paar zadelmak gemaakt, maar nooit na 2 keer al alleen :D Ik vind het echt super knap. leuke pony is het geworden, Van Hollands welvaren naar sportieve stoere sportpony.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 09:20

Wat een leuke pony! Ik kom ook volgen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 12:53

Leuke foto, lekker relaxed!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 17:26

@suikermeisje grappig, ik heb juist dat ik evt spanning vaak eerder voel dan degene op de grond het ziet (wel afhankelijk van wie er helpt, maar helaas geen vast handig iemand hier die met mij op 1 lijn zit).

@mer1980 ik stap ook niet (meer) op alles wat los en vast zit en bepaalde situaties zorg ik ook voor iemand die vanaf de grond kan assisteren wanneer nodig hoor. Veiligheid blijft belangrijk. Maar met goede voorbereiding vanaf de grond kan ik vaak de meeste 'issues' die evt bij rijden voorkomen vaak wel al oplossen.
@aranka en ruitje thanks!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 06:26

Ik vreet vanaf de grond al zoveel gekkigheid UT dat je nergens meer vreemd van op kijkt :P

Op veel paarden voel ik het juist eerder maar bij hem is het lastig te voelen. In het filmpje van mij van vorige week kon ik het terugzien, maar hij liet het toen niet echt voelen. Wel leer je de signalen kennen dus nu iets voorzichtiger met hem. Hij was toch niet zo'n dooie als ik dacht.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 17:40

Oei laatste update alweer even geleden haha. Time flies! Dus een lange update incl beeldmateriaal :D
(Beeldmateriaal wel lage kwaliteit, ivm bewerkt vanaf telefoon ipv op pc).

Vorige week woensdag zijn we lekker bezig geweest met wat grondwerk vanuit het Freestyle systeem. Wending om de voorhand (deze kende ze wel al), wending om de achterhand (vond ze erg lastig, maar vanuit stap had ze snel door dat het de bedoeling was benen over elkaar te gaan kruisen) en zijwaarts langs de wand (die ze verrassend soepel deed, nog niet met juiste stelling en buiging, maar dat komt wel). Daarna de zigzag geoefend, die vond ze wat verwarrend, waardoor ze teveel in mijn ruimte kwam en wat onzeker werd.
Had de halve bak afgezet, wat met longeren altijd prima gaat, dus dacht: we gaan nog even loswerken. Nou mooi dat madame dus niet achter het draad bleef en er vol in dook. := Elastische lijn die als veiligheid aan 1 kant zit stuk, maar paard nog heel, dus geen ramp. Maar dat was dus nog even een stap te ver. Toen maar gewoon even in de hele bak losgewerkt.

Vorige week vrijdag mocht ze voor het eerst in haar leven (zover bekend) naar de tandarts. Had wat haken, 2 doppen op de kiezen en behoorlijke wolfskiesjes die eruit gehaald zijn. Ze heeft zich wel echt super gedragen. Aantal dagen geen bit in, en ivm verwijderde wolfskiesjes besloten haar gewoon paar dagen helemaal vrij te geven.
Madame heeft trouwens ook haaktanden :+
Afbeelding

Mooi even van de sedatie gebruik gemaakt om haar benen keer te wassen, want qua water plassen gaat nu goed, maar afspuiten nog steeds eng. Met emmertje en spons ging het goed, de slang was nog te eng. Zelfs met sedatie kreeg ze daar nog teveel spanning van.
Afbeelding

Eergisteren lekker eerst even 5 minuutjes los en gek laten doen. Daarna aan de longeerlijn gewerkt aan stap en draf op kleingere cirkel (12m ongeveer). Gaat haar al stuk beter af, en meer balans. Ook meer rust in het tempo, constanter. Rechtsom dacht ze er wel nog even over na of ze kon omdraaien, t draakje, maar na 2 mislukte pogingen was t over.
Daarna weer met grondwerkoefeningen bezig geweest. Zigzag ging nu al een stuk beter. En een stukje trailertraining gehad, want stalgenoot was net terug, dus trailer met klep omlaag midden op t erf, was meteen mooie oefening om haar even aan de klep en trailer te laten snuffelen en in alle rust erlangs te kopen.

Gisteren eerst losgewerkt en wat grondwerk gedaan:

Daarna in de bak opgezadeld en opgestapt:

Fijn gereden op zich. Voor het eerst zonder enige afzetting in de bak. Ze was best wel relaxt. Wel was het sturen wat lastig en trok ze steeds richting uitgang van de bak. Dus daar gaan we komende dagen weer even wat meer aandacht aan besteden. Eerste drafjes ook gedaan (Of eigenlijk de 2e, maar de 1e was al tijdje terug, en dit was eerste keer los en in de grote bak). Dat deed ze eigenlijk best braaf.
Ik zit in de draf wat naar voren/richting verlichte zit om eventuele huppels wat op te vangen en haar rug te ontzien nog, omdat ze dat de 1e x met draf best wel spannend vond. Kon nu al stukjes gewoon netjes rechtop gaan zitten zonder extra stress.

Aan het eind helaas even een miscommunicatie, ze dook weer die hoek in en corrigeerde haar nu iets strenger (meestal werkt dat prima als het duidelijk gaat), maar ze schoot in de paniekstand zijwaarts met draai, paar bokkesprongen en nog een draai en toen een sprintje. Bij de laatste draai belande ik in het zand. Ze liet zich gelukkig makkelijk pakken en meteen weer erop gegaan. Opstappen geen enkel probleem, maar in het lopen had ze wat spanning. Dus wat gewerkt in stap, keertwendingen en halthouden en toen ze ontspande meteen gestopt.

Ondanks de val super trots op haar. En die was volledig mn eigen schuld. Druk was te groot/te onverwachts voor haar.

De blooper:

En er weer op:

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 09:43

Gezien mijn spieren even nodig hebben om te herstellen (blijkbaar toch hardere klap gemaakt dan ik dacht) hebben we gister lekker gepoetst (komt nog steeds veel haar vanaf!).
Daarna in de longeerkraal even snel wat grondwerkoefeningen herhaald (zijwaarts en keertwendingen) en daarna lekker los gewerkt. De hoeken waar ze vaak in duikt even een balkje op de grond gelegd, dat scheelde wel. Ook galop lukt haar nu op de kleinere cirkel. Daarna de cirkel met de 2 balken 'gesplits' om wat te kunnen gaan schakelen en passen tellen tussen de balken.
In eerste instantie even aan de hand eroverheen gestapt, omdat ze ze weer wat spannend vond maar al snel sprong ze erover heen en later ook netjes in draf. Daarna balkje schuin gelegd als hindernisje. Eerst ging ze daar het liefst omheen maar zodra ze door had wat ik wilde en erna een fijne beloning kwam wilde ze maar wat graag springen en dat deed ze best goed!
Afbeelding

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:02

Leuk hoor dat ze het zo leuk oppakt allemaal....en met veel enthousiasme...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 14:45

Even stil geweest, maar zeker niet stil gezeten in de tussentijd. Geoefend met spannende objecten, het zeil blijft nog wel een dingetje. In de longeerkraal in volte om me heen durft ze er nu wel overheen, maar zo in de bak ging het nog niet.
Ook de smalle doorgang is nog wat spannend en deze maand gaan we ook de trailer erbij pakken voor de training.

Verder lekker gewerkt aan het grondwerken en loswerken, en dubbele lijnen. Gisteren kon ik voor het eerst normaal opschuiven naar schuin achter en menpositie zonder dat ze meteen in de stress raakte. Ook de druk/contact op de buitenlijn accepteert ze inmiddels veel beter.

Verder staat ze sinds deze week ook lekker op de wei met vriendjes, wat haar zichtbaar goed doet. Komende week weer even erop! Mijn blessure nog niet helemaal hersteld, maar wel goed genoeg.

De kudde:
Afbeelding

Beentjes strekken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Echte merrie :')
Afbeelding

Nog even poseren:
Afbeelding

Edit: ze heeft hier 2 halsters om, omdat ik haar van en naar het land nog met touwhalstertje mee neem. Ze staat gewoon nu lekker zonder halster op t land.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:29

Ik heb net pas je topic gevonden. Wat een leuk project zeg en wat ben jij geduldig en leuk te lezen hoe jij traint! Ik ben zelf een 4-jarige aan het trainen die van de eigenaar alles mocht doen zonder regels dus ik herken ook wel dingen. Ik blijf in ieder geval volgen hoe deze merrie zich verder gaat ontwikkelen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:05

Top hoor.....die kan straks compleet opgeleid een baasje blij gaan maken!

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:08

Ziet er super goed uit, leuk hoor! Ik blijf haar echt een knapperd vinden! <3

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 00:20

@wortel115 Leuk dat je ook komt volgen! En ja, geduld heb ik wel en loont zich zeker op de langere termijn. Vertrouwen opbouwen. Stond toevallig ook een mooi artikel over op BIT:
https://www.bitmagazine.nl/gedrag-artik ... non/30117/
Leuk dat je ook met een 4 jarige bezig bent. Vaak nog lastiger om ze dingen af te moeten leren dan vanaf 0 beginnen.

@kally Ze heeft al een nieuwe baas gevonden, daar gaat ze eind van de maand naar toe, samen met een andere hele leuke merrie komt ze daar te staan aan huis. Maar wie weet willen zij dan dit dagboekje voort zetten :)

@_mjwb ja ze is zeker knap geworden, kan ook echt wel leuk lopen. Maar wegens haar stress gevoeligheid (al wordt die steeds minder) zie ik haar niet zo snel echt fanatiek in de sport lopen. Al is ze wel enorm werkwillig. Maar ze mag bij haar nieuwe baas straks lekker verder opgeleid worden, buitenritjes maken, grondwerken en genieten.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 01:33

Dank je dat is een fijn artikel heb het gelijk helemaal gelezen. Ik vind het altijd interessant om te lezen hoe andere mensen werken, ik probeer daar dingen uit te halen wat mijzelf zou kunnen verbeteren.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:32

Ze wordt met de week knapper, zeker omdat je van Hollands welvaren spierloos ding verandert in een sportpony ;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 15:49

@wortel115 Ook dat herken ik. Nooit uitgeleerd met paarden :) Dat is ook wat ik er zo leuk aan vind. Heb ook vanuit verschillende hoeken lessen/clinics gevolgd omdat er wat mij betreft niet 1 perfecte manier is, maar je afhankelijk van de paard/mens combi een bepaalde methode/tool moet gebruiken.

@mer1980 Ja de overtollige vetjes hebben plaats gemaakt voor spiertjes :)

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:49

Ja zo zie ik het ook. En ze ziet er top uit!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 17:43

Helaas nog niet erop gezeten. Ze is wat van slag door het 24/7 land en dat er bij stal dus geen andere paarden meer zijn. Erg spokerig al aan de hand toen ik haar eergisteren van het land af haalde, dus besloten dat het niet verstandig was om er met zoveel spanning op te stappen. Lekker gewerkt aan de dubbele lijnen, zowel op de cirkel als menpositie. Heel grappig om te zien dat ze bij menpositie echt wil omkijken van:'Baas waar BEN je?'. (Filmpje volgt nog in haar eigen topic, moet ik even editten).
Ze was ook onderuit gegaan op het land, en het idee dat ze niet 100% in haar vel zit, dus dinsdag komt de osteo haar ook nog even checken (Die zou sowieso in mei komen voor een 2e sessie).

Vandaag zouden we trailerladen gaan oefenen. Helaas gooide het weer roet in het eten. En gezien ze het al zo spannend vindt, vond ik het niet verstandig om dat op een natte (gladde) straat te doen terwijl de regen keihard op het trailerdak klettert. Maandagavond in de herkansing. Zal proberen daar ook beeldmateriaal van te maken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 00:31

Vandaag dus de trailerlaad sessie gehad. Ging eigenlijk boven verwachting. Eerst even wat grondwerk gedaan, volgen/leiden/halthouden en achterwaarts. Daarna even bij de trailer laten kijken en toen gewoon rondje voor trailer langs en erna stukje ervoor stil gezet en dat zo verder stapje voor stapje uitgebreid. Al best snel durfde ze 1 voetje op de klep te zetten, maar probeerde dan toch weer eraf te stappen en erlangs te lopen. Wat voor een paard overigens ook veel logischer is, daar is immers alle ruimte.
Omdat ze inmiddels bekender is met dubbele lijnen geprobeerd door lijn te spannen (werd vastgehouden door iemand) haar wat meer voor/op de klep te houden. Helaas was dat voor haar teveel druk, en schoot ze in paniek er vandoor, van het parkeerterrein af. De straat is gelukkig rustig, en na een sprintje en de conclusie dat er geen paarden bij de paddocks waren en ik haar riep kwam ze gelukkig terug.
Snel de lijn van de trailer af en na weer paar cirkels ervoor gelopen te hebben weer voor de klep. Rust was gelukkig vrij snel terug gekeerd en al snel stond ze met beide voorbenen steady en relaxt op de klep. Daar hebben we het voor vandaag mee afgesloten.

Morgen komt de osteo, en donderdag mag ze dan weer oefenen met de trailer. Helaas niet kunnen filmen vandaag (weer wat regen, gelukkig niet zo heftig als vrijdag). Donderdag hopelijk wel.

Super trots op die bonte dame! En zelf meteen weer wat dingen bij geleerd voor het trailer laden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:32

Trailerladen is dus nog een hele uitdaging. Wat heb jij een geduld zeg poeh... Ik had ooit een paard dat niet wilde laden en heb meteen zo'n goeroe erbij gehaald de lijn overgegeven een bak geld betaald en heb gezegd ik kom terug als dat kreng er normaal oploopt :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 10:28

Haha @mer1980

Sja geduld is noodzaak als je met paarden werkt. En ook bezig er mijn beroep van te maken. Ik ben vooral altijd geïnteresseerd in het waarom een paard zo reageert, want dan kun je vaak ook veel beter erop in spelen. Het is bij haar echt angst, dat valt niet op te lossen met veel druk of boos worden, worden ze alleen maar banger van.
Wat ze in begin deed, was dat ze uit ging staan, in de freeze. Dat heeft ze nu geen een keer laten zien, dus al hele grote stap vooruit. Nu stond ze ook na de training lekker te briesen, en was ze ontspannen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:19

Tsja ik vind dat gewoon knap, ik weet dat ik dat gewoonweg niet kan, maar ik heb ook gelukkig niet de ambitie om professioneel met paarden bezig te zijn. Blijft leuk om te volgen :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 01:08

Haha, nou mijn ambitie was het wel, maar toen toch een andere kant op gegaan (want ja paarden was toch niks in te verdienen enzo) maar blijf er toch steeds weer terug komen. Dit is waar mijn hart ligt en waar ik blij van word. Andere mensen verder kunnen helpen met hun paard, maar ook de paarden zelf kunnen helpen aan meer vertrouwen, beter in hun vel zitten enzo :)