Mensen die een jong dier, in die leeftijdscategorie (jaarlingen en 2-jarigen) kopen, nemen een risico.
Er kan vanalles mis gaan met een paard voor het goed en wel 4 jaar is en bruikbaar als rijpaard. (Geldt voor elk paard, los van het feit of het een konik is of niet. Jonge paarden zijn kwetsbaarder en doorgaans behoorlijke brokkenpiloten.)
En daarnaast steek je er zo'n 2 jaar geld, tijd en moeite in voor je investering mogelijk ook iets 'opbrengt'.
Er is een reden waarom van alle paarden jaarlingen een tweejarigen het slechts verkoopbaar zijn. (Veulens hebben nog de schattigheidsfactor, dus dat wil doorgaans nog wel lukken

En dan moet je je afvragen wat de economische waarde zou zijn van een volwassen gereden konik?
Mocht die voor één of andere reden weer verkocht moeten worden. Rond de 1000 euro ofzo, met een beetje chance 1200? (Want ook al houd je een paard zelf, als je een jong paard koopt, telt te economische waarde altijd mee. Je weet immers nooit hoe je leven eruit ziet in 5 jaar.)
Sowieso slechte investering dus, als je er al 500 euro voor neer zou moeten leggen. Dan minstens 2 jaar eten in steken, kosten van het inrijden en trainen én je hebt als koper ook nog eens het risico van je pony gezond en wel 4 jaar te krijgen.
Dan kan je die investering beter doen met een jonge stamboek pony, die meer sporttypisch is. Braaf gereden D-sportpony's zijn een veelvoud waard van die prijs namelijk.
Als de prijs laag is, speelt voor de koper ook nog de factor liefdadigheid meer mee.
Als ik een pony zoek als weidevriendje en ik kan een hengstje kopen voor 150 euro. Dan hoef ik daar niet zo over na te denken en maakt het mij niet uit dat het een pony is die minder is wat ik zocht.
Ik ben dan happy dat mijn paard een vriendje heeft en tegelijk ook blij dat ik de pony aan een goede thuis heb geholpen.
Moet ik er echter 500 euro voor neerleggen, dan speelt die factor veel minder mee en ga ik toch veel economischer denken. Voor 500 euro wil ik dat die pony mijn smaak is...
Er is mij gisteren nog gezegd dat er goed gefokte, mooie welshpony hengstenveulens te koop zijn voor prijzen rond de 300 euro of zelfs minder. Wel...

En tijdje geleden heeft een vriendin van mij meegeboden op een konik-merrie uit een natuurproject. Dat was een veiling. Zij zocht ook een vriendje voor haar rijpaard toen. Ik weet dat haar redenering ongeveer dezelfde was. En haar max lag rond de 200 euro voor dat paard.
Het was een veiling met gesloten enveloppe. Toevallig ken ik ook degene die het paard uiteindelijk gekocht heeft en hij heeft er maar een fractie meer voor betaald.
Hij had er uiteindelijk vier en die merrie was ook nog eens de duurste. De rest was nog minder