Konikpaarden "redden" of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:51

Ik denk dat dit project weinig kans van slagen heeft, met de prijzen die hier genoemd worden...
Mensen die een jong dier, in die leeftijdscategorie (jaarlingen en 2-jarigen) kopen, nemen een risico.
Er kan vanalles mis gaan met een paard voor het goed en wel 4 jaar is en bruikbaar als rijpaard. (Geldt voor elk paard, los van het feit of het een konik is of niet. Jonge paarden zijn kwetsbaarder en doorgaans behoorlijke brokkenpiloten.)
En daarnaast steek je er zo'n 2 jaar geld, tijd en moeite in voor je investering mogelijk ook iets 'opbrengt'.
Er is een reden waarom van alle paarden jaarlingen een tweejarigen het slechts verkoopbaar zijn. (Veulens hebben nog de schattigheidsfactor, dus dat wil doorgaans nog wel lukken :+ )
En dan moet je je afvragen wat de economische waarde zou zijn van een volwassen gereden konik?
Mocht die voor één of andere reden weer verkocht moeten worden. Rond de 1000 euro ofzo, met een beetje chance 1200? (Want ook al houd je een paard zelf, als je een jong paard koopt, telt te economische waarde altijd mee. Je weet immers nooit hoe je leven eruit ziet in 5 jaar.)
Sowieso slechte investering dus, als je er al 500 euro voor neer zou moeten leggen. Dan minstens 2 jaar eten in steken, kosten van het inrijden en trainen én je hebt als koper ook nog eens het risico van je pony gezond en wel 4 jaar te krijgen.
Dan kan je die investering beter doen met een jonge stamboek pony, die meer sporttypisch is. Braaf gereden D-sportpony's zijn een veelvoud waard van die prijs namelijk.

Als de prijs laag is, speelt voor de koper ook nog de factor liefdadigheid meer mee.
Als ik een pony zoek als weidevriendje en ik kan een hengstje kopen voor 150 euro. Dan hoef ik daar niet zo over na te denken en maakt het mij niet uit dat het een pony is die minder is wat ik zocht.
Ik ben dan happy dat mijn paard een vriendje heeft en tegelijk ook blij dat ik de pony aan een goede thuis heb geholpen.
Moet ik er echter 500 euro voor neerleggen, dan speelt die factor veel minder mee en ga ik toch veel economischer denken. Voor 500 euro wil ik dat die pony mijn smaak is...
Er is mij gisteren nog gezegd dat er goed gefokte, mooie welshpony hengstenveulens te koop zijn voor prijzen rond de 300 euro of zelfs minder. Wel... :+

En tijdje geleden heeft een vriendin van mij meegeboden op een konik-merrie uit een natuurproject. Dat was een veiling. Zij zocht ook een vriendje voor haar rijpaard toen. Ik weet dat haar redenering ongeveer dezelfde was. En haar max lag rond de 200 euro voor dat paard.
Het was een veiling met gesloten enveloppe. Toevallig ken ik ook degene die het paard uiteindelijk gekocht heeft en hij heeft er maar een fractie meer voor betaald.
Hij had er uiteindelijk vier en die merrie was ook nog eens de duurste. De rest was nog minder ;)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:10

Waarom verkoop je die beesten dan niet gewoon aan mensen die een wei hebben etc.? Vaak krijg je daar nog meer geld voor dan dat de slager dat dus betaald. Dat is dus in financiëelste en diervriendelijkste optie het beste.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:12

Ik dacht dat het juist het doel van grote grazers, zoals koniks paarden en schotse hooglands, dat ze uiteindelijk naar de slacht gaan? Want waarom worden in die gebieden anders niet gewoon paarden van particulieren ingezet om te grazen? Er zijn vast zat mensen die hun paard daar willen als opfok, of paarden die niet meer bereden kunnen worden, ipv op een klein weitje ergens..

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:18

Betaalt een veehandelaar serieus maar 25 euro voor zo'n pony? Een konijn is nog duurder. Dat wist ik niet joh, dat dat zo goedkoop gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:24

Nabster schreef:
Betaalt een veehandelaar serieus maar 25 euro voor zo'n pony? Een konijn is nog duurder. Dat wist ik niet joh, dat dat zo goedkoop gaat.

Dat komt vooral omdat ze er meteen tientallen meenemen en niet 1....
Je hebt bij dieren kopen altijd voordeel als je een groepje overneemt, helemaal als het om ongewenste dieren gaat.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:35

Iemand hier in de buurt heeft een paddock paradise met 5 wilde exmoors erop lopen, beestje leren rustig te wennen en lopen lekker vrij rond. Volgens mij genieten ze elke dag

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 23:24

BMHP schreef:
Solleke_Noah schreef:
Goof: we hebben ook een kudde Galloways (kudde moet je ruim zien, gaat om honderden dieren)

Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde. Ik ben persoonlijk (!) meer voorstander van castratie om overschot te voorkomen.

Over je stuk over de lammetjes, dat is naast de kwestie. Ik werk niet op een lammetjesboerderij. Ik werk voor een organisatie die koniks en Galloways heeft, en wil onderzoeken of er voor deze dieren, die deels onder mijn verantwoordelijkheid vallen, alternatieven zijn.

Als ik het goed heb was de vorige oplossing ze voor 25 euro per stuk aan een handelaar te verkopen.
Gaat het redden van deze paarden over hoe ze meer kunnen opbrengen? of voor goedkoper beheer?

Ik vind de situatie en de vraag eigenlijk hypocriet, Voor onderhoud van de natuur worden dus galloways en Konik paarden ingezet maar het beheer van de kudde is niet goed meegenomen in het plan. Als er honderden Galoways staan is er dus genoeg grond en eten.
De enige nette oplossing is de aanwas van de kuddes te beperken. Het verwijderen of ruinen van het overschot aan hengsten is daarbij belangrijk verder zijn er mogelijkheden om de dracht van merries te voorkomen met middelen als PZP.

Ik ben in dit soort situaties tegen de slacht van gezonde dieren omdat deze organisaties de plicht hebben om de kuddes goed te beheren. Dieren afvoeren naar de slacht vind ik geen goed beheer.
verkopen voor 25 euro is een goedkope manier om het probleem te verleggen.

Dus zorgdragen dat het aantal dieren past op het grondstuk en door castratie/sterilisatie de populatie in stand houden.

Ik verwijs ook graag naar de Oost Vaarders Plassen heel leerzaam.

Toen werkte ik er nog niet (ben nog niet zo erg lang afgestudeerd ;) ) dus kon er toen moeilijk invloed op hebben.

Maakt het nodeloos ingewikkeld maar 'k wil het toch graag uitleggen: de vrijwilligers worden in het beheerwerk ondersteund door een prof.ploeg met een ploegleider. Daarnaast zijn er nog prof. medewerkers die plannen opmaken (bv ik). De ploegleider is nieuw en wil afstappen van de dieren wegdoen naar een veekoopman voor 25 euro, omdat hij dat geen fijn idee vindt (waar belanden ze? enz). Zijn oplossing was de slacht. Ik stelde voor of ik kon uitzoeken of er nog alternatieven waren.

Ze moeten dus zeker niet meer gaan opbrengen ofzo. Als ik geen realistisch alternatief vind is het gewoon nog steeds slacht.

Solleke_Noah

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 23:32

Ohja, de redden staat niet voor niks tussen haakjes. Wist zo snel niet hoe het anders te verwoorden, maar duidelijk de verkeerde woordkeuze geweest :P

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:47

Laura_Zodine schreef:
Ik dacht dat het juist het doel van grote grazers, zoals koniks paarden en schotse hooglands, dat ze uiteindelijk naar de slacht gaan? Want waarom worden in die gebieden anders niet gewoon paarden van particulieren ingezet om te grazen? Er zijn vast zat mensen die hun paard daar willen als opfok, of paarden die niet meer bereden kunnen worden, ipv op een klein weitje ergens..

dit vind ik nou ook, belachelijk dat er meer dieren worden bijgefokt, terwijl er zoveel al bestaande paarden die ruimte kunnen gebruiken!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 23:52

Amalarab schreef:
Laura_Zodine schreef:

dit vind ik nou ook, belachelijk dat er meer dieren worden bijgefokt, terwijl er zoveel al bestaande paarden die ruimte kunnen gebruiken!!

Omdat het niet de insteek is van dit topic, wil 'k er liever niet uitgebreid op ingaan, maar er zijn veel redenen en voor verschillende gebieden gelden andere redenen. Waarschijnlijk ook heel wat die ik zelf niet ken, maar waar ik zo op kan komen:

-deze dieren staan soms in gebieden die afgesloten zijn voor publiek, ook eigenaars zouden dus niet mogen binnengaan, de meeste eigenaars zullen dit niet willen
-veel eigenaars willen hun dieren bijvoeren, ontwormen,... chemisch spul (ontworming) en aanrijking (mest) komt in de gebieden, terwijl we juist het aantal voedingsstoffen zoveel mogelijk omlaag willen krijgen (verarmen) en ontworming is schadelijk voor waterleven en insecten
-gewoon al het feit dat je met andere eigenaars van doen hebt. Heb je alles in eigen beheer is een stuk simpeler
-...

Daarnaast zijn er zeker stukken die begraasd worden door particulieren of boeren (koeien, schapen en ook paarden). Dit gaat om "drukbegrazing": nieuw gekochte stukken die nog erg rijk zijn (denk aan raaigras, gestreepte witbol,...). Dit wordt stevig begraasd om de grasmat open te maken. Na x-aantal jaren (meestal tussen de 2-5 jaar) is er voldoende begraasd en wordt er overgegaan op maaibeheer (twee x per jaar maaien, geen dieren erop). Sowieso zijn voor de meeste natuurgebieden als eindbeheer maaibeheer en geen begrazing...

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:20

Ik vind, dat als wij mensen daar het gebied omheinen en er dieren in zetten, we er ook. Verantwoordelijk voor zijn. Als ze weg konden uit het gebied, oké. Maar ze kunnen niet weg en dus ook niet ontsnappen van de honger door naar een ander gebied te trekken. Wat betreft het slachten: ze zouden ze eerst een tijd te koop aan moeten bieden, voor geïnteresseerden. De niet verkochte worden dan wel geslacht.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:47

Sollekke je hebt bij mij gewoon op een paar knopjes gedrukt zodat er een paar scherpe randjes te voorschijn kwamen, trek het je niet persoonlijk aan, had just a hard day at the office ;)

Het voordeel is dat je misschien meer denkstof krijgt op deze manier.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 01:35

Lusitana schreef:
Los van dit alles vind ik persoonlijk dat ze alle "wilde" kuddes moeten inkrimpen door gewoon helemaal geen hengst er bij te hebben. Er moeten gewoon 0 veulens komen in natuurgebieden of begrazingsprojecten.
Zo´n kudde "wilde" paardjes is leuk en aardig, maar het heeft geen nut om ze omvangrijk te laten worden.

Ik ben wel eens rondgeleid in een gebied met koniks door een gids die daar al jaren de kuddes observeerde maar niet perse direct betrokken was bij het beheer. Zij beweerde dat een konik merrie die niet drachtig was vrijwel altijd in het voorjaar van het rijke gras hoefbevangen raakte. Nu heb ik geen idee of dat echt een probleem is wat je in alle gebieden zou hebben of het ook aan de begroeiing in dat gebied lag, maar daardoor snapte ik wel waarom men daar niet aan geboorte beperking deed. Daar werd de populatie trouwens in stand gehouden door te ruilen en verplaatsen naar andere gebieden oa in polen maar of ze in die andere gebieden dan wel bijv gewoon paarden slachtte of verkochten aan particulieren weet ik niet.

Ik snap trouwens niet helemaal waarom de verkoop van een konik een ander verhaal zou moeten zijn dan de verkoop van welk jonge paard dan ook. Ik heb wel eens een konik ontmoet en eerlijk gezegd had ik het geloofd als de eigenaar met had verteld dat het gewoon een grijze fjord was geweest (die niet zo heel rastypisch was gelukt misschien :Y) ), het zijn imo helemaal niet zulke bijzondere paarden dat de verkoop daarvan voor normale gebruiksdoelen dan ineens een enorm vraagstuk zou zijn?

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 01:44

Wij hebben een konik merrie gehad!

Het was opzicht een schat van een dier, maar het wilde leven bleef erin zitten.
Ze was niet te genieten op stal en in het weiland was het maar net of ze zin had om te komen ja of nee.
en inderdaad een goed stroom draadje was het voornaamste want mevrouw zwom van a naar b.

Ik vindt persoonlijk ook na deze ervaring,

klink misschien hard maar als er te veel zijn doe ze dan aub naar de slacht waar ze op een normale manier worden gedood.

een dier wat vrijheid blijheid geweld is geef je echt geen plezier in een box of een stukje weiland, en dan spreek ik uit ervaring

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:38

Ach - de Oostvaardersplassen...

Een razend interessant natuurgebied. Het ziet er uit als een kaalgevreten steppe, maar schijn bedriegt.
Juist bokkers horen te weten hoe paarden grazen: met hun tanden. Ze bijten een stukje gras af, laten de rest staan en een of twee dagen later is de plant bijgegroeid en wordt opnieuw begraasd.

Er sterven elke winter dieren: daar word ik niet blij van maar het is wel de natuur.
Voor alle duidelijkheid: deze paarden sterven niet, ik herhaal niet van honger. In strenge winters wordt bijgevoerd, juist omdat wij als mensen verantwoordelijk zijn en de dieren niet weg kunnen.

Van overbegrazing is in de Oostvaardersplassen geen sprake - landbouw universiteit Wageningen is het evenwichtssysteem tussen bodem (geen ontworming, etc) begroeiing en begrazing in kaart aan het brengen.

De kuddes waar Solleke_Noah mee van doen heeft graast heel ergens anders, en de omstandigheden zijn vast ook anders.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:07

In de OVP sterven de dieren wel degelijk van de honger en er is wel sprake van overbegrazing (meer dan 1 dier per hectare grasland). Ook op de WUR is de mening sterk verdeeld of dit nog te rechtvaardigen valt onder het mom van onderzoek en natuur (en het neigt naar niet te rechtvaardigen).

Oostvaardersplassen: circa 6000 ha (waarvan 1.600 open water, 2.000 riet en 2.400 gras en bos)
Afbeelding

Oftewel, tot 2014 waren dubbel zoveel dieren als er gras en bos is (de daling in 2016 is geschat, het rapport is 2014-2015). Er zijn afgelopen winter zo'n 1600 dieren gestorven waarvan 1450 geschoten. 1532 dieren (waarvan 318 paarden) zijn geschoten danwel gestorven in verband met slechte conditie. Dat betekent gewoon verhongering.

Paarden zijn juist uiterst belastend voor grasland omdat ze het kort (onder het groeipunt: gemiddeld zo'n 5-7cm) afgrazen, terwijl runderen het afsnijden. Dat is juist één van de redenen dat ze paarden inzetten, daardoor krijgen onkruiden een kans omdat het gras verzwakt. Dat betekent ook dat de hoeveelheid voedsel die de grond kan leveren meer beperkt is (immers geen productiegrassen).

De OVP is voor gedragsonderzoekers ook bijzonder omdat er een bijzondere situatie is ontstaan waarbij niet alleen de hengsten met bijtplekken zitten maar ook de merries. Juist dat is ook weer een duidelijk teken dat er te veel dieren in het gebied zitten.

Ik vind wel fokken maar dan ook uitdunnen, danwel door afschot/slacht, danwel door gewone verkoop prima. Anders moet je met hengstenkuddes gaan werken. Daar is genoeg aanwas voor en tegelijkertijd zijn deze minder gevoelig voor hoefbevangenheid. Ook geeft het veel minder als er één merrie om wat voor reden dan ook bij raakt, terwijl 1 hengst bij een groep merries direct al het werk teniet doet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:29

Fok is idd niet erg, en zelfs noodzakelijk om de kudde "gezond" te houden maar dan moeten er weer andere paarden weg (die in het wild door zouden trekken).
Dat is dus eigenlijk net zoals de jagers hier de wildstand op pijl houden. Bij te veel van een bepaald soort (hert, zwijn, ree) mag, of moet er eigenlijk meer geschoten worden om het aantal het jaar daarop weer wat terug te dringen. Als er minder te dekken is voor de bok, zullen er ook minder kalveren geboren worden.
Maar de andere kant van dit verhaal is dus ook dat als er "te weinig" loopt, dat er niet geschoten mag worden.
Dat is wildbeheer.

"Wilde" kuddes in een afgezet stuk dat vraagt een zelfde soort aanpak met een strenger beleid omdat ze niet zelf kunnen besluiten of ze naar een ander gebied trekken. De ovp loopt achter de feiten aan en is dus jaren te laat met ingrijpen.
Ruim de helft tot 3/4 op en begin vanaf daar weer met een consequent beleid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:03

Wat is er eigenlijk mis met het houden en vermeerderen van dieren in natuurgebieden die daarna als doel hebben naar de slacht te gaan?
Als je dat netjes doet als beheerder, komt er geen overbegrazing in je gebied en verkoop je je klanten een eerlijk stukje vlees. Zeker als je er op voorhand eerlijk over bent.
Mijns inziens beter dan welk biologisch vlees ook.
Schotse hooglandervlees van dieren uit natuurgebieden is veel lekkerder dan gewoon rundvlees, ik haal eens per zoveel tijd juist dergelijk vlees, om m'n vriezer mee vol te stoppen. Het is lekkerder en komt niet uit de bio-industrie, komt gegarandeerd (bij mijn leverancier)uit Nederlandse natuurgebieden en is lokaal, zonder lange transporten, geslacht.

Niks mooiers dan dat. Dieren doen het leuk in een natuurgebied, zijn daar bovendien nuttig als grazer en publiekstrekker.
En zorgen ervoor dat er een aantal consumenten minder bio-industrie-vlees eten.

Ik vind het 'redden' van dergelijke dieren discutabel. De paardenmarkten staan vol met overbodige veulens, elk jaar weer, omdat er al veel te veel gefokt wordt. Als je daar ook nog dergelijke dieren aan toe gaat voegen, 'red' je die koniks vast wel, want dat is een bijzonder verhaal.
Met als gevolg dat er nog meer overbodige andere niet gewenste veulens op het slachthuis zullen belanden. Verschuiven van het probleem, imo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:14

Bij de Oostvaardersplassen overlijden er elk jaar, ligt een beetje aan de winter, ronde 25% van de grazers aan de honger. Dan staan er nog heel wat procenten zwaar te lijden die nog net wel overleven. Dat is dus ronduit schandalig. En te gek en belachelijk voor woorden dat dat mag.
Laten we dat stuk "natuur" dus aub niet als voorbeeld gaan gebruiken.

Maar ik begrijp het redden van de dieren niet.
Vlees gegeten wordt er.
Kun je tegen zijn, maar dat helpt niet echt.
Waarom promoten we juist vlees van de natuur gebieden niet meer. Van alle grazers.
Want er is geen eerlijker vlees dan wat daar onbezorgd heerlijk rond gelopen heeft.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:22

En samen werken met andere organisaties die met koninks werken?? En op deze manier verkopen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:23

Waarom druk maken over dat ze 2 jaar semi vrij geweest zijn .
Jonge sportpaarden zijn ook in de opfok geweest en vaak de zomers op grote weides waar niks van ze verlangt word
En die komen ook op stal als ze 2,5 / 3 jaar zijn

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:43

bruintje123 schreef:
Bij de Oostvaardersplassen overlijden er elk jaar, ligt een beetje aan de winter, ronde 25% van de grazers aan de honger. Dan staan er nog heel wat procenten zwaar te lijden die nog net wel overleven. Dat is dus ronduit schandalig. En te gek en belachelijk voor woorden dat dat mag.
Laten we dat stuk "natuur" dus aub niet als voorbeeld gaan gebruiken.

Maar ik begrijp het redden van de dieren niet.
Vlees gegeten wordt er.
Kun je tegen zijn, maar dat helpt niet echt.
Waarom promoten we juist vlees van de natuur gebieden niet meer. Van alle grazers.
Want er is geen eerlijker vlees dan wat daar onbezorgd heerlijk rond gelopen heeft.

Ik ben het met je eens, maar het is echt gecompliceerd om het te veranderen. Ik weet ook dat er wel druk mee bezig zijn.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:57

Als ik de tijd had gehad, had ik graag willen helpen met deze paarden. Ik vind het een geweldig ras wat heel sober is maar keihard in hun lijf en leden. Goed opgevoed in de kudde en lekker vrij geweest de eerste jaren van hun leven.

Ik zou zeker kijken wat mogelijk is qua herplaatsen bij mensen met ervaring in africhting van een volledig groen paard (kwamen ze zelfs niet in handen voor hoefsmid/dierenarts?) en vooral bij mensen die de tijd ervoor nemen en waar ze worden gestald waar ze veel buiten komen (want vrijheid/weiland/stal moet naar eigen ervaring toch worden afgebouwd/opgebouwd)

En dit tip die ik al zag langskomen. Neem eens contact op met NH opleidingen. Misschien kunnen ze je helpen. Zij zorgen ervoor dat het paard iets minder groen wordt en ze krijgen gelijk een goede basis mee voor de nieuwe eigenaar. Misschien regelen dat de nieuwe eigenaar voor x% korting les kan krijgen de eerste periode van de NH opleiding.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:59

Ik had het inderdaad graag gewild, ik denk dat de aanschaf bij mij geen probleem is en de verdere kosten, maar ik denk dat ik te weinig ervaring heb :=

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:54

Wat ik mij nu wel afvraag door één van de laatste posts van de TS;
Haal je jezelf geen risico's op de hals door een jong paard in huis te halen dat nooit ontwormd is?
En dat ook nog eens in gebieden heeft gelopen waar ook herkauwers (en schapen?) lopen?
Kan dat geen problemen opleveren voor andere paarden?
Of worden die dieren nog behandeld tegen wormen voor ze verkocht worden?
En hoe zit het met leverbot in die natuurgebieden?