Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:54

In veel reacties over 'ojee, dan mogen we uiteindelijk niet meer rijden' lees ik vooral een drama voor de mensen, niet voor de paarden.

NenaC schreef:
Met varkens en kippen werd en wordt meer verdiend en die sectoren zijn bijna de nek omgedraaid vnwege alle extra extreme dierwelzijnsregels.
Dus ik zou daar maar niet zo zeker van zijn.

Het enige wat in die sectoren bijna de nek is omgedraaid, zijn de dieren *padam-tssj*. Vlees is gewoon nog volop beschikbaar en iedereen eet het zonder problemen, dieren zitten nog altijd in minimale hokjes en hebben een vreselijk leven, dus met dat 'extreme dierenwelzijn' valt het wel mee he.

Daarbij heb je het over een hele andere sector, de paardensector valt meer onder sport dan onder voedsel, en daarbij is het na voetbal de duurste sector waar het meeste geld in om gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-16 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:57

ruitje schreef:
N.a.v. een ander topic vraag ik het mij wel eens af. Waar gaat het heen met de regels m.b.t. dierenwelzijn.

Laat ik als eerste zeggen dat ik regels goed vind, als het gaat om mishandeling moeten mensen aangepakt worden.

Maar zelf heb ik moeite met waar de grens ligt?

Is een staart couperen niet gelijk aan een paard compleet kaal scheren?

Is elke vorm van paardensport niet uiteindelijk iets waar een paard niet om gevraagd heeft?

Ik ben soms 'bang' voor het sneeuwbaleffect van waar een PVDD heen gaat bijv. Ben ik de enige die denkt dat er mogelijk over 50 jaar geen paardensport meer is?

Ik vrees dat we er straks in doorslaan.
En ik denk ook dat je straks niet meer met je paard de straat op mag, zowel onder zadel als voor de koets.

maralyn

NikkiDeKerf schreef:
NenaC schreef:
Met varkens en kippen werd en wordt meer verdiend en die sectoren zijn bijna de nek omgedraaid vnwege alle extra extreme dierwelzijnsregels.
Dus ik zou daar maar niet zo zeker van zijn.

Het enige wat in die sectoren bijna de nek is omgedraaid, zijn de dieren *padam-tssj*. Vlees is gewoon nog volop beschikbaar en iedereen eet het zonder problemen, dieren zitten nog altijd in minimale hokjes en hebben een vreselijk leven, dus met dat 'extreme dierenwelzijn' valt het wel mee he.

JA, als de staat de boeren de kans ook gaven?
Betere prijzen voor hun "producten". Met duidelijke regelgeven van investeringen.
Daar heeft de staat ook behoorlijk wat zeggenschap in.

Vroeger waren het boeren, met laarzen in de modder.
Nu zijn het boeren, met pak aan in het kantoor (bij wijze van).

Dat dieren in minimale hokjes zit, dat klopt! Maar dat komt, omdat ze voldoen aan de eissen van de wetten.
En die wetten zijn er nog niet in de paarden.
En dat is een wezelijk verschil.

Anoniem

riegje schreef:
En ik denk ook dat je straks niet meer met je paard de straat op mag, zowel onder zadel als voor de koets.

En is dat erg voor de paarden?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:58

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de regels in de paarden wereld nog heel erg mee vind vallen ter vergelijking met de regels van veehouders (Zowel bedrijfs matig als hobbymatig)
Maar ik ben weer helemaal geen fan van pvdd of wakkerdier en dat soort instantie's.
Dat paarden niet meer gecoupeerd mogen worden vind ik niet erg. Moet eerlijk toe geven dat ik trekpaarden met staart er veel mooier uit vind zien.

Het scheren van mijn paard moet ik niet aan denken, dan maar minder rijden wat de mijne ook totaal niet erg vind :')

Wat ik wel vind wat veranderd mag worden is dat paarden onder huisdier vallen en dus iedereen maar een paard in de tuin mag hebben.
Zo weet ik dat in mijn oude woonwijk 2 paarden staan. Ze hebben wel een paddock en stal maar ik vind het eerlijk gezegt niet echt ideaal voor het paard.

Ik denk niet dat de paarden sport ooit zal verdwijnen. Misschien wel over 10 jaar geen olypmische sport meer, maar verwacht dat andere grote wedstrijden wel blijven bestaan. Mocht het wel zo zijn, dan zou ik het heel jammer vinden vind het altijd mooi om te zien, maar ik zal er weer niet van wakker liggen.

Ik denk dat als de paardensport verboden word dat de Fokwereld ook een flinke klap zal krijgen daardoor, want waarom dan nog goeie paarden blijven fokken als je ze toch niet op internationale wedstrijden kan uitbrengen? of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:59

maralyn schreef:
Betere prijzen voor hun "producten". Met duidelijke regelgeven van investeringen.

Dat dieren in minimale hokjes zit, dat klopt! Maar dat komt, omdat ze voldoen aan de eissen van de wetten.

Ik begrijp jouw reactie hierop niet zo goed, iemand post hier dat de varkens en kippensector al bijna de nek zijn omgedraaid door alle 'extreme dierenwelzijnsregels'. Alles wat ik zeg is dat die regels kennelijk wel meevallen want het welzijn is ronduit beroerd, en vlees ligt nog volop in de schappen, sterker nog: het is er niet uit weg te denken. Dus dan valt het wel mee...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:59

NikkiDeKerf schreef:
riegje schreef:

Nou voor alles wat dan door de vleesmolen moet wel, op dat moment dan :D

Verder is het de vraag of het erg is..
het bestand wordt wel veel kleiner dan.. :j

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:00

NikkiDeKerf schreef:
riegje schreef:

Euh ja want ik doe mijn beesten geen groter plezier dan een rondje buiten. zowel voor de koets als onder zadel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:01

maralyn schreef:
Sorry Jannepauli, maar jouw laatste zin vind ik wel erg op de persoon, en niet op de bal.

"Welk excuus heb jij ruitje."
Ik ga deze reactie dan ook TEMmen.

Waarom nou weer gelijk temmen? Ik vind het wel een relevante vraag eerlijk gezegd en ben ook wel benieuwd naar het antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:03

Cer schreef:

De vleesmolen is dan ook alleen maar omdat mensen die dieren niets waard vinden zonder erop te kunnen rijden of geen plek hebben ze te houden met genoeg ruimte, je moet je afvragen of die 'opoffering' het op termijn niet waard is - bovendien gaan er op termijn natuurlijk veel minder paarden naar de vleesmolen, dan. Ach, het bestand wordt klein, maar nogmaals... is dat erg voor de dieren? Even nuchter gezien, is dit een industrie die bestaat voor de mensen, niet voor de dieren.

riegje schreef:
Euh ja want ik doe mijn beesten geen groter plezier dan een rondje buiten. zowel voor de koets als onder zadel

Helaas is dat niet meetbaar. Wie weet zou je ze een veel groter plezier doen door ze onbelast, dus aan de hand, een rondje mee naar buiten te nemen, of zou dat fysiek veel beter voor ze zijn, want het geeft ze geen onnatuurlijke belasting.

Het is geen populair standpunt, maar ik probeer het wel van beide kanten te bekijken en niet in de vastgeroeste ideeën te zitten die ik als paardenmens heb geleerd. En dat vind ik zelf soms best moeilijk :o Maar kom er wel steeds meer los van. Geen paard hoeft van mij nog gereden te worden omdat het paard het zo leuk vindt, daar geloof ik niet in, ik denk dat paarden in een grote kudde veel beweging krijgen of uit wandelen gaan minstens zo leuk vinden. (Ik merk dat ik met die gedachte, ook steeds minder kan verantwoorden dat ik wil paardrijden, en het dus eigenlijk bijna niet meer doe... Voor iemand meteen begint te vingerwijzen dat je mening niet mag afwijken tenzij je zelf roomser dan de paus bent :D )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-16 10:06, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:06

NikkiDeKerf schreef:
maralyn schreef:

Ik begrijp jouw reactie hierop niet zo goed, iemand post hier dat de varkens en kippensector al bijna de nek zijn omgedraaid door alle 'extreme dierenwelzijnsregels'. Alles wat ik zeg is dat die regels kennelijk wel meevallen want het welzijn is ronduit beroerd, en vlees ligt nog volop in de schappen, sterker nog: het is er niet uit weg te denken. Dus dan valt het wel mee...

Dan zitten we wel op een lijn denk ik.
Mijn excuses.

Nou babootje.
Heel erg simpel.
Het is een persoonlijke aanval.
En dat is niet correct.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:06

Het nadeel van zulke instanties als pvvd, wakkerdier en alle andere aanverwanten.
Dat is het allemaal idealisten zijn en die denken alleen in hun eigen straatje.
Compromissen sluiten HUH wat is dat?
En dat het iemands levenswerk of broodwinst is, dat kan ze al helemaal geen ... schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:07

riegje schreef:
Het nadeel van zulke instanties als pvvd, wakkerdier en alle andere aanverwanten.
Dat is het allemaal idealisten zijn en die denken alleen in hun eigen straatje.
Compromissen sluiten HUH wat is dat?
En dat het iemands levenswerk of broodwinst is, dat kan ze al helemaal geen ... schelen.

Denken in hun eigen straatje? Volgens mij denken ze in het belang van de dieren, en denken mensen die hun broodwinst halen uit de dierensector vooral in hun eigen straatje... Dat is nou precies wat jij ook weergeeft hier?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:08

NikkiDeKerf schreef:
Cer schreef:

De vleesmolen is dan ook alleen maar omdat mensen die dieren niets waard vinden zonder erop te kunnen rijden of geen plek hebben ze te houden met genoeg ruimte, je moet je afvragen of die 'opoffering' het op termijn niet waard is - bovendien gaan er op termijn natuurlijk veel minder paarden naar de vleesmolen, dan. Ach, het bestand wordt klein, maar nogmaals... is dat erg voor de dieren? Even nuchter gezien, is dit een industrie die bestaat voor de mensen, niet voor de dieren.

riegje schreef:

Helaas is dat niet meetbaar. Wie weet zou je ze een veel groter plezier doen door ze onbelast, dus aan de hand, een rondje mee naar buiten te nemen, of zou dat fysiek veel beter voor ze zijn, want het geeft ze geen onnatuurlijke belasting.

Het is geen populair standpunt, maar ik probeer het wel van beide kanten te bekijken en niet in de vastgeroeste ideeën te zitten die ik als paardenmens heb geleerd. En dat vind ik zelf soms best moeilijk :o Maar kom er wel steeds meer los van. Geen paard hoeft van mij nog gereden te worden omdat het paard het zo leuk vindt, daar geloof ik niet in, ik denk dat paarden in een grote kudde veel beweging krijgen of uit wandelen gaan minstens zo leuk vinden. (Ik merk dat ik met die gedachte, ook steeds minder kan verantwoorden dat ik wil paardrijden, en het dus eigenlijk bijna niet meer doe... Voor iemand meteen begint te vingerwijzen dat je mening niet mag afwijken tenzij je zelf roomser dan de paus bent :D )

Beest komt aanrennen zodra ik de koets uit de schuur haal? voor mij meetbaar genoeg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:09

maralyn schreef:
Sorry Jannepauli, maar jouw laatste zin vind ik wel erg op de persoon, en niet op de bal.

Tja.. doe dat vooral.
Mijn post is niet als aanval bedoeld - ik vind het alleen raar dat er over nogal onnozele dingen gesproken wordt als er bedenkelijker zaken aan de orde zijn. En omdat Ruitje daar nou volop in zit, stel ik haar die vraag. Natuurlijk begrijp ik wel waar het om gaat en wat de vraagstelling is. Maar waarom dan over zoiets onnozels als het inmiddels verboden couperen en het scheren van een vacht? Als je je dingen afvraagt, denk dan aan zaken die een grotere impact hebben dan een vachtje scheren en een deken opdoen.

Dat kritisch zijn op bokt niet mag, dat weet ik zo langzamerhand. Calimero-gedrag is van alle tijden en als je niet wilt doordenken over wat ik nu echt zeg en alleen maar een persoonlijke aanval ziet .. tja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:11

riegje schreef:
Beest komt aanrennen zodra ik de koets uit de schuur haal? voor mij meetbaar genoeg.

En je weet zeker dat hij daarom voor een wagen lopen het leukste ter wereld vindt? Niet de aandacht, het samenzijn, wellicht voedsel, benen strekken, een andere omgeving, of alle andere factoren? Knap, paardenfluisteren 2.0...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:12

Jannepauli schreef:
maralyn schreef:

Tja.. doe dat vooral.
Mijn post is niet als aanval bedoeld - ik vind het alleen raar dat er over nogal onnozele dingen gesproken wordt als er bedenkelijker zaken aan de orde zijn. En omdat Ruitje daar nou volop in zit, stel ik haar die vraag. Natuurlijk begrijp ik wel waar het om gaat en wat de vraagstelling is. Maar waarom dan over zoiets onnozels als het inmiddels verboden couperen en het scheren van een vacht? Als je je dingen afvraagt, denk dan aan zaken die een grotere impact hebben dan een vachtje scheren en een deken opdoen.

Dat kritisch zijn op bokt niet mag, dat weet ik zo langzamerhand. Calimero-gedrag is van alle tijden en als je niet wilt doordenken over wat ik nu echt zeg en alleen maar een persoonlijke aanval ziet .. tja.

Volgens mij was de OP ook gewoon een opening, of het zal aan mij liggen.

Ik vind de zin idd : Nou ruitje, wat is jou excuus?" zeer aanvallend, en zeer persoonlijk.
Vind ik gewoon niet correct.

En het direct op Calimero- gedrag af te schuiven... is ook weer zo iets.

Weet wat je zegt, zeg niet alles wat je weet ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:13

maralyn schreef:
Nou babootje.
Heel erg simpel.
Het is een persoonlijke aanval.
En dat is niet correct.

Je moet niet alles gelijk als een aanval zien. M.i. is het een persoonlijke vraag waar Ruitje prima antwoord op zou kunnen geven. Bovendien draagt het ook wel iets bij aan de discussie. Het maakt wel duidelijk dat "welzijn" subjectief is en voor iedereen weer iets anders inhoudt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:13

NikkiDeKerf schreef:
De vleesmolen is dan ook alleen maar omdat mensen die dieren niets waard vinden zonder erop te kunnen rijden
zo, dat is nogal een veronderstelling...

Citaat:
of geen plek hebben ze te houden met genoeg ruimte, je moet je afvragen of die 'opoffering' het op termijn niet waard is

maar we lezen alleen in dit topic al zoveel uitzonderingen voor wat paarden nodig (kunnen) hebben.. dat zou mooi zijn dat je je ponnietje die met een maatje op een stukje kale grond staat een paar uurtjes per dag, naar de slager moet sturen omdat er bijv geen gras staat en de tijd te kort is.
Dat jouw ponnietje gevoelig is voor bevangenheid en vanwege de leeftijd cq weerstand liever met koude niet buiten moet staan, houden ze gemakshalve geen rekening mee..

Citaat:
- bovendien gaan er op termijn natuurlijk veel minder paarden naar de vleesmolen, dan. Ach, het bestand wordt klein, maar nogmaals... is dat erg voor de dieren?

Ja dat niet natuurlijk.. dieren die er niet zijn, zijn er niet... zo simpel is het..

Citaat:
Even nuchter gezien, is dit een industrie die bestaat voor de mensen, niet voor de dieren.
Eens :j
In het verlengde daarvan vind ik trouwens dat álle huisdieren verboden moeten worden :j
maar eer dat dat voor elkaar is .. :|

Citaat:
Geen paard hoeft van mij nog gereden te worden omdat het paard het zo leuk vindt, daar geloof ik niet in, ik denk dat paarden in een grote kudde veel beweging krijgen of uit wandelen gaan minstens zo leuk vinden. (Ik merk dat ik met die gedachte, ook steeds minder kan verantwoorden dat ik wil paardrijden, en het dus eigenlijk bijna niet meer doe...

Even advocaat van de duivel spelend..
Denk jij niet gewoon zo omdat het al volgens jouw idee is?
Jij gelooft niet dat een paard het leuk vind om te gereden te worden, maar dat maakt niet dat het ook zo is. En jij hebt die gedachte, en kan het niet verantwoorden dus dan is de redenatie natuurlijk ineens ook anders denk ik..

Citaat:
Volgens mij denken ze in het belang van de dieren
dat is nog maar de vraag... want ik ben er niet perse van overtuigd dat zij in alle gevallen weten wat het belang van de dieren is..

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:16

Het is al een discussie of paardensport nog wel thuishoort op de OS. De pvvd zal inderdaad uiteindelijk op een paardrijdverbod afstevenen, zoals ze het liefst ook hebben dat we geen vlees meer eten of leer dragen, omdat wij de dieren daarvoor gebruiken.

Maar of het daadwerkelijk zover gaat komen? Dat zal toch ook afhangen van de ontwikkeling in de landen om ons heen, want wij zijn in NL wel erg goed in het fokken, opleiden en verkopen van sportpaarden waar veel geld in omgaat. De paardensector levert daarmee een mooie bijdrage aan het bbp en als de paardensport in bijvoorbeeld Duitsland, Engeland en Frankrijk nog wel gebruikelijk is, zal het in NL niet snel verboden worden denk/(en heel egoïstisch) hoop ik. Wel zullen er meer richtlijnen komen voor het welzijn en dat mag wat mij betreft ook best. Denk aan > 4 uur per dag buiten en mogelijkheid tot contact met soortgenoten, een box met minimale afmetingen, geen 24/7 buiten staan in een modderpoel, minder zweep- of spoorgebruik in de sport. Ook de berichtgeving in de media helpt mee in een beeld dat paardensport zielig voor het paard is. Op niet paardensportgerichte sites lees je ook de berichten van overleden paarden in endurance, zweep- en spoorgebruik tijdens de OS, bloed in de mond van Parzival, paarden die vallen in de cross, etc.

De trend dat je persé je paard 24/7 buiten moet laten lopen zonder deken en alleen op ruwvoer slaat wel eens door en dat vind ik persoonlijk eng, maar past wel bij deze tijd waarin we ook zelf steeds meer vogelvoer en rauwe groentes gaan eten. Vaak zie je bij doorgeslagen naturals ook het 'thuisdokteren' dat eerder werd aangehaald; zonder gedegen opleiding zelf de hoeven bekappen, nooit ontwormen, geen dierenarts erbij halen bij een fikse wond, maar 'de natuur' zijn werk laten doen. Ook daarin mag wat mij betreft een grens getrokken worden, want het ontzeggen van zorg is in mijn ogen ook een vorm van mishandeling.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:18

Ach Maralyn.. er zijn altijd mensen die een argument willen bestrijden door het vooral over 'de toon' te willen hebben en niet over de inhoudelijke strekking. Maar hierover doorpraten maakt het een relletje, dus :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:21

Euhm, Cer, dat is jóuw veronderstelling hoor :+ We hebben het over een situatie waarin je met paard niet meer de straat op mag, zowel onder het zadel als voor de koets, en JIJ bent degene die zegt dat er dan paarden de vleesmolen in gaan. Áls paarden de vleesmolen in gaan omdat ze niet meer op straat mogen onder het zadel of voor de koets, dan is dat dus toch omdat ze geen waarde hebben zonder gereden/gemend te mogen worden, in jóuw uitspraak? Of hoe bedoelde je het dan :) ?

Cer schreef:
maar we lezen alleen in dit topic al zoveel uitzonderingen voor wat paarden nodig (kunnen) hebben.. dat zou mooi zijn dat je je ponnietje die met een maatje op een stukje kale grond staat een paar uurtjes per dag, naar de slager moet sturen omdat er bijv geen gras staat en de tijd te kort is. Dat jouw ponnietje gevoelig is voor bevangenheid en vanwege de leeftijd cq weerstand liever met koude niet buiten moet staan, houden ze gemakshalve geen rekening mee..

Ik ken geen regel van paarden die verplicht het gras op moeten, volgens mij is die er niet, toch? En een oplossing zou zijn een paddock of grote ruimte met schuilstal, dat ze kunnen kiezen: binnen of buiten. In een wereld waar zoveel paarden (nogmaals, jóuw woorden) in de vleesmolen belanden, is ook meer ruimte en mogelijkheid de dieren die er wél overblijven ook goed te houden.

Citaat:
Even advocaat van de duivel spelend..
Denk jij niet gewoon zo omdat het al volgens jouw idee is?
Jij gelooft niet dat een paard het leuk vind om te gereden te worden, maar dat maakt niet dat het ook zo is. En jij hebt die gedachte, en kan het niet verantwoorden dus dan is de redenatie natuurlijk ineens ook anders denk ik..

Natuurlijk denk ik zo omdat het mijn idee is... anders dacht ik het toch niet :o?
Maar ten eerste: ik heb niet jaren paardgereden met dit idee :+ Het meest populaire idee, namelijk dat paarden het ook leuk vinden, krijg je toch mee, tenslotte.

Er zijn veel aanwijzingen dat paardrijden per definitie schade toebrengt aan het paard (ook logisch, het brengt uiteraard meer slijtage dan wanneer een paard niet gereden wordt). Al zou een paard het leuk vinden, is de vraag of je het om die reden wel moet willen. Daarbij denk ik best dat er paarden zijn die het leuk kunnen vinden gereden te worden, maar wellicht is het onbelaste alternatief even leuk voor ze ;) ? En in elk geval beter... Maargoed, wie biedt zijn paarden nou net zo regelmatig een onbelast alternatief. Wandelen met paard of gewoon kijken naar een paard dat op de wei plezier heeft zonder jou, is niet half zo leuk als rijden of mennen, voor de meesten.

Citaat:
dat is nog maar de vraag... want ik ben er niet perse van overtuigd dat zij in alle gevallen weten wat het belang van de dieren is..

Niet onderbouwd dus weinig om op in te gaan.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:26

NikkiDeKerf schreef:
riegje schreef:

En je weet zeker dat hij daarom voor een wagen lopen het leukste ter wereld vindt? Niet de aandacht, het samenzijn, wellicht voedsel, benen strekken, een andere omgeving, of alle andere factoren? Knap, paardenfluisteren 2.0...

Beest staat aan huis in een kleine kudde, ik werk thuis, loop 100 x over het erf.
paarden staan in een groot PP . met altijd voer ter beschikking, schuil mogelijkheden. kunnen doen en laten wat ze willen staan niet in de blub enz enz.. Ja ik denk dat ik wel een paardenparadijs heb.
Dus ik ben werkelijk overtuigd als dat beest aan komt rennen als ik de kar uit de schuur haal:
Dat tie erg graag mee wil, en om wat voor reden dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:30

riegje schreef:
Beest staat aan huis in een kleine kudde, ik werk thuis, loop 100 x over het erf.
paarden staan in een groot PP . met altijd voer ter beschikking, schuil mogelijkheden. kunnen doen en laten wat ze willen staan niet in de blub enz enz.. Ja ik denk dat ik wel een paardenparadijs heb.
Dus ik ben werkelijk overtuigd als dat beest aan komt rennen als ik de kar uit de schuur haal:
Dat tie erg graag mee wil, en om wat voor reden dan ook.

Om wat voor reden dan ook- dus niet specifiek omdat hij graag voor de wagen wilt lopen, denk ik dan. Mijn paard komt tenminste vanuit haar paardenparadijs ook altijd aanlopen of zelfs rennen, maar wordt niet gereden of voor de kar gezet. Dus misschien zit het hem dan in iets anders. Maargoed, dat is iets waar wij niet uit komen en dat hoeft ook niet. Ik denk dat de stap 'niet meer mogen rijden of mennen met je paard' nog miijjjlenver is, en niet al binnen 50 jaar, dus dat bokt zich geen zorgen hoeft te maken in elk geval :D Het mooiste zou zijn als het welzijn wat betreft huisvesting wél binnen 50 jaar eens stelselmatig beter wordt. Zodat alle paarden zo'n droomplekje hebben als ze bij jou zo te horen hebben, dat is toch het belangrijkste wat welzijn betreft denk ik :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:31

NikkiDeKerf schreef:
Euhm, Cer, dat is jóuw veronderstelling hoor :+ We hebben het over een situatie waarin je met paard niet meer de straat op mag, zowel onder het zadel als voor de koets, en JIJ bent degene die zegt dat er dan paarden de vleesmolen in gaan. Áls paarden de vleesmolen in gaan omdat ze niet meer op straat mogen onder het zadel of voor de koets, dan is dat dus toch omdat ze geen waarde hebben zonder gereden/gemend te mogen worden, in jóuw uitspraak? Of hoe bedoelde je het dan :) ?

Nee dan gaan ze onder andere de vleesmolen in omdat er geen ruimte voor ze is. Voor bijv de paarden met special needs..

Citaat:
Ik ken geen regel van paarden die verplicht het gras op moeten, volgens mij is die er niet, toch? En een oplossing zou zijn een paddock of grote ruimte met schuilstal, dat ze kunnen kiezen: binnen of buiten. In een wereld waar zoveel paarden (nogmaals, jóuw woorden) in de vleesmolen belanden, is ook meer ruimte en mogelijkheid de dieren die er wél overblijven ook goed te houden.
:roll: die regel is er ook niet, er zijn nog wel meer regels (nog) niet.. maar het is toch ook een filosoferende vraag...
Over die paddock... als de PvDD de paarden verplicht naar buiten stuurt, maar de eigenaren van de gemeente geen toestemming krijgen voor een schuilstal, dan moet er weer 1 de vleesmolen in... ondanks dat die ruimte er wel zou zijn.
Of 24uur per dag buiten zonder afdak.. dat kan ook natuurlijk maar ik weet niet of dat perse beter is...

Citaat:
Er zijn veel aanwijzingen dat paardrijden per definitie schade toebrengt aan het paard (ook logisch, het brengt uiteraard meer slijtage dan wanneer een paard niet gereden wordt).

Dat zou heel sec kunnen betekenen dat paarden die niet belast worden, niet slijten... ik weet niet of dat waar is maar dat zou kunnen. Ik weet ook niet of bewezen is dat rijden altijd slijtage oplevert bij alle paarden.. is dat zo?

Citaat:
Citaat:

Niet onderbouwd dus weinig om op in te gaan.

Ik vraag ook niet of je erop in wil gaan :D Ik zeg gewoon wat ik vind.. punt.. :D

Overigens is het net alsof ik alles van jou moet hebben qua tekst maar das niet zo hoor :) ik vind puntsgewijs schrijven gewoon eenvoudiger...