Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:01

Het gaat om anderhalf jaar?! Je opa is 75. M'n schoonvader is 76 en voelt zich in de bloei van zijn leven }> Je ouders doen of hij al op z'n eindje loopt.......
je vriend en zijn ouders staan achter je. In geval van echte nood kun je altijd bij hun aankloppen?!
Als je opa hem die anderhalf jaar nog aan wil houden en jij hem daarna over koopt.
Ik hoop van harte voor je dat er een goede oplossing gaat komen waar alle partijen tevreden mee kunnen zijn!!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:03

Ts: neem gewoon je verlies en probeer je paardje naar een goed huis te verkopen.

Of mensen ooit een spaarpotje hebben gehad: ik heb nooit een eigen pony/paard gehad en mocht bij grote uitzondering op mijn 15e op paardrijles. Ik vind het echt super fijn voor jou dat je wel een 'eigen' paard hebt (gehad), maar snap niet dat jij dat als zo normaal beschouwd.

Open je ogen: je hebt geen geld voor een paard en je ouders betalen al veel voor je en gunnen je vanalles.

Lukt dat je niet, dan heb je nog veel te leren en kan het leven best zwaar worden als je voor jezelf moet gaan zorgen.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:04

Kentaro schreef:
Het gaat om anderhalf jaar?! Je opa is 75. M'n schoonvader is 76 en voelt zich in de bloei van zijn leven }> Je ouders doen of hij al op z'n eindje loopt.......
je vriend en zijn ouders staan achter je. In geval van echte nood kun je altijd bij hun aankloppen?!
Als je opa hem die anderhalf jaar nog aan wil houden en jij hem daarna over koopt.
Ik hoop van harte voor je dat er een goede oplossing gaat komen waar alle partijen tevreden mee kunnen zijn!!

Ja mijn opa zwemt en gymt en fietst als een dolle haha. Je zou zeggen dat ie 65 is. Maar dat ter zijde. Ik denk dus het zelfde maar mijn ouders zijn lastig te overtuigen. Dus even zoeken naar goed argumenten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:04

Ik zal voor jou even de kosten die ik tot nu toe deze maand gehad heb:

Stalling: €150,00
Hooi: €60,00
Hoefsmid: €50,00
Ontworming op basis van mestonderzoek: €100,00

Vandaag is het 4 november en ik ben deze maand dus al €360,00 aan mijn pony's kwijt. :) Jij zou in mijn geval dus al €300,00 tekort komen. Dan is jou spaarpotje dus met vier maanden al helemaal leeg. Daar moet ik dus bij zeggen dat ik op een redelijk goedkope doe-het-zelf-stal sta en het hier qua stalling niets extra's kost als je meerdere pony's op je wei zet.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 04-11-16 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:05

white_flame schreef:
Oke dan ga ik alles op een rijtje zetten (niet uitgaan van stalling omdat deze er al is)

Dus roep wat jullie kwijt zijn en dan ga ik het nog eens op een rijtje zetten

per maand

Brokken zommer:
Brokken winter:
Hooi:
Hoefsmid: hoe duur en hoe vaak per jaar?
Ontwormen: hoe duur en hoe vaak per jaar?
Extra kosten: waaraan en hoeveel?

Brokken zomer:
Afhankelijk van paard, afhankelijk van het werk wat hij/zij doet en hoe groot hij/zij is en afhankelijk van de voedingswaarde uit het weiland. gok zo'n 60,- er maand
Brokken winter:
Afhankelijk van paard, afhankelijk van het werk wat hij/zij doet en hoe groot hij/zij is. Meer dan in de zomer, reken op 90,- per maand.
Hooi:
10kg gemiddeld per dag x 30 dagen = 300kg /25kg baal = 12 x 5 = 60,-
Hoefsmid: hoe duur en hoe vaak per jaar?
1x per 6 weken = 30,-
Ontwormen: hoe duur en hoe vaak per jaar?
2x per jaar + 2x per jaar wormonderzoek +- 70,- per jaar.

Grove schattingen, Hoefsmid is ook afhankelijk van de prijzen van jouw hoefsmid en in hoeverre jouw paard z'n hoeven groeien en of hij ijzers heeft. Nu uitgegaan van standaard en bekappen.
Ontwormingen is ook afhankelijk van de prijzen van je DA.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:06

white_flame schreef:
Blijheid schreef:
Als het alleen gaat om anderhalf jaar overbruggen; kan je dan niet met je ouders en opa om tafel met een gedegen plan. Als Opa het paard nog anderhalf jaar kan houden, dan kan jij in die tijd veel doen.
Stel voor dat jij direct een goede bijbaan gaat zoeken en je inkomsten opspaart, en evt ook kostgeld gaat betalen. Je maakt ook een plan met alle kosten voor het paard die je verwacht en laat gedurende de anderhalf jaar aan je ouders zien hoe verantwoordelijk je bent.
Na die anderhalf jaar heb je een goede spaarpot, dus je ouders zullen niet zomaar hoeven bijspringen. Je kan het paard dan zelf kopen zonder dat zij er risico mee lopen.

Ja alleen willen hun dat k nog HBO ga studeren wat ik dus absolut niet zie zitten. Het gaat dus voor mij alleen over die 1,5 jaar. Maar mijn opa is net een rat (wil ook nog niet dood ) die heeft pas al een keer kanker gekregen vervelend genoeg maar is al weer beter verklaard...

Zo zeg, jij durft.
Ik sta met mijn mond vol tanden.
Ik snap dat je niet blij bent met het advies wat je krijgt, maar dit.....

Neem even een timeout voordat je verder schrijft.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 04-11-16 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:06

Nuray schreef:

Vandaag is het 4 november en ik ben deze maand dus al €360,00 aan mijn pony's kwijt. :) Jij zou in mijn geval dus al €300,00 tekort komen. Dan is jou spaarpotje dus met vier maanden al helemaal leeg.

Stalling: 385
Hoefsmid: 30
Ontworming: (vooruitbetaald aan begin jaar) 15,-
Harnachement: 100
Totaal: 530.

TS hoeft nogmaar 470,- _O-
:+ _O-

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:08

Celiien schreef:
Nuray schreef:

Vandaag is het 4 november en ik ben deze maand dus al €360,00 aan mijn pony's kwijt. :) Jij zou in mijn geval dus al €300,00 tekort komen. Dan is jou spaarpotje dus met vier maanden al helemaal leeg.

En dan te bedenken dat ik twee Shetlanders heb (waaronder een 2-jarige). :+

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:09

senna21 schreef:
white_flame schreef:

Ja alleen willen hun dat k nog HBO ga studeren wat ik dus absolut niet zie zitten. Het gaat dus voor mij alleen over die 1,5 jaar. Maar mijn opa is net een rat (wil ook nog niet dood ) die heeft pas al een keer kanker gekregen vervelend genoeg maar is al weer beter verklaard...

Zo zeg, jij durft.
Ik sta met mijn mond vol tanden.
Ik snap dat je niet blij bent met het advies wat je krijgt, maar dit.....

Nou nee ik hou mega veel van mij opa dit zeggen wij eigenlijk altijd in ons dorp...niet aan gedacht dat ander het zo zouden oppakken.

Het advies is best verdeeld en ja ik ben wel blij met het advies? en zeg net al dat ik nogmaals alles op een rijtje ga zetten?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:10

Nuray schreef:
Celiien schreef:

Ik heb er maar 1 _O-

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:10

Heb even gerekend vanuit hier

Ik zou 20 kwijt zijn aan ontwormen 2x per jaar
hoefsmid kost me 15 euro deed opa eens in de 2 maanden dus 7,50 in de maand zegmaar
En hooi haalde opa altijd bij vriend van hem dus kost me 30 per maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:12

Stalling: €215
Borg nieuwe stalling: €300

Dat is tot nu toe al november. :+

De smid is 1 oktober geweest de keer daarvoor was in begin juli. En alleen bekappen, voor hetzelfde geldt heeft jouw paard plots speciaal beslag nodig oid..

Maar TS wilt absoluut niet luisteren. Nog steeds zeggen jouw ouders nee, dan kan je het dalijk wel alsnog doen. En dan kan je een maand of 3 voor 'm zorgen en dan moet je hem alsnog weg doen omdat je het qua kosten niet redt.

Edit: waar zijn de entingen? Vervanging tuig als het kapot is? Of andere dingetjes die je wilt kopen en die nodig zijn?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:13

Mag ik vragen hoe je aan €20,00 voor ontwormen komt? De goedkoopste wormenkuur die ik ken kost al €14,00 (en dan moet je geluk hebben dat je hem zonder mestonderzoek meekrijgt).

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:13

Celiien schreef:
Nuray schreef:

Mag ik ts eraan herinneren dat ze de stallingskosten niet geheel kan schrappen, omdat daar vaak stro en hooi bij inbegrepen is?
En een toevoeging die ik zelf ook onder deze kosten vind vallen: kleding voor jezelf voor bij de paarden.
Als haar ouders dat wel betalen heeft ze al dik geluk.

Eunomia

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:14

Bij mij is het toevallig €150,00 excl. hooi en stro. :)

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:17

Nuray schreef:
Bij mij is het toevallig €150,00 excl. hooi en stro. :)

mooie prijs!

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:18

maar oke dan geef ik het op?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:19

Natuurlijk is het ontzettend moeilijk, maar het is voor jou op dit moment gewoon niet haalbaar. Geniet van de tijd die je nu nog met dit paard door kunt brengen en hoop dat het nog heel lang duurt voor hij verkocht wordt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:30

Ja, het beste voor jou paard is om hem te verkopen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:32

Kentaro schreef:

Nou hè?
Dat dacht ik ook!

Lekker stel om zo over Opa te praten en denken...die man zal zich echt welkom en geliefd voelen -O-

Misschien alles maar vast verkopen en hem op een laatste stoel op z'n dood laten wachten :D

Praat met je opa, meid, en zie dat hij het paard aanhoudt zolang het gaat, niemand kan hem dwingen en zie ondertussen een inkomen of andere geldbron te krijgen, zodat je straks zelf voor je kameraad kan zorgen!

Opgeven kan altijd nog, ik zou het bijltje er ook zomaar niet bij neergooien, hoor ~~}>

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:32

white_flame schreef:
Oke dan ga ik alles op een rijtje zetten (niet uitgaan van stalling omdat deze er al is)

Dus roep wat jullie kwijt zijn en dan ga ik het nog eens op een rijtje zetten

per maand

Brokken zommer: 30 per 6 maanden ( vitaminebrok, rest door stalbaas )
Brokken winter: 30 per 6 maanden ( vitaminebrok, rest door stalbaas )
Hooi: door de stalbaas
Hoefsmid: hoe duur en hoe vaak per jaar? 1 x per 2 maanden 85 euro
Ontwormen: hoe duur en hoe vaak per jaar? ongeveer 2 x per jaar 80 euro incl enten.
Extra kosten: waaraan en hoeveel? slowfeeder, zoutstenen, snoepjes, eventueel nieuw halster/hoofdstel/dierenarts/tandarts = ongeveer 140 euro 1 x per jaar/ ostheopaat 1 x per jaar 110 euro ETC ETC..

Stallingsgeld: 210/maand winter - 75 euro zomer.

Nooit uit gaan van gratis stalling. In het ergste geval sta je per direct op straat en moet je toch een stal gaan huren.

hoeveel gaat de spaarpot in voor eventuele ziekte per maand?

Ik spaar op het moment redelijk veel, maar voor mijn paard staat minimaal 1000 - 1500 ALTIJD opzij.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:35

Je hebt al eens aangegeven dat het lastig is om alles rond te krijgen, dan lijkt het me verstandig om er niet de verantwoordelijkheid bij te nemen van alle eigen lasten met betrekking tot je paard.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:36

Shirley schreef:
Kentaro schreef:

Nou hè?
Dat dacht ik ook!

Lekker stel om zo over Opa te praten en denken...die man zal zich echt welkom en geliefd voelen -O-

Misschien alles maar vast verkopen en hem op een laatste stoel op z'n dood laten wachten :D

Praat met je opa, meid, en zie dat hij het paard aanhoudt zolang het gaat, niemand kan hem dwingen en zie ondertussen een inkomen of andere geldbron te krijgen, zodat je straks zelf voor je kameraad kan zorgen!

Opgeven kan altijd nog, ik zou het bijltje er ook zomaar niet bij neergooien, hoor ~~}>

Ja mijn opa is echt de beste man richting mij die je je kan voorstellen. Snap ook niet dat ze zo over hem praten. Hij gaat nog wel een aantal jaar mee hoor. Als hij nou niet vast gaat roesten op zn stoel... zo houd hij het wel vol lekker beweging etc.
Denk dat hij nog wel jaar of 10 mee mag gaan hoor!

Toen hij mij zag hoe moeilijk ik het had zei die ook van je mag hem zo hebben. Maar het feit was dat mijn ouder het er niet mee eens waren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:38

:(:)

Gewoon alles bij het oude laten dan en niks forceren!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:40

Hier in de familie zeggen wij altijd: "Een dier geef je niet". Dat is om dit soort situaties dus te voorkomen. Het is uiteraard ontzettend lief en goed bedoelt van jou opa om een paard voor jou en je zusje te kopen, maar je ziet nu wat voor 'n "ellende" ervan komt.

Een dier is gewoon een ontzettend grote verantwoordelijkheid en kost vaak ook aardig wat geld. Je kunt iemand niet die verantwoordelijkheid opleggen door een dier cadeau te geven. Je ziet bij jullie thuis nu dat er al irritaties en conflicten ontstaan en dat is in mijn ogen van beide kanten logisch. Jij hebt een paard gekregen en dat wil je houden, maar jou ouders hebben nooit om de verantwoordelijkheid om voor een paard te zorgen en deze te financieren gevraagd.

Laat het voor jou een les zijn voor de toekomst: geef nooit iemand een dier cadeau.