[VOLG] Edje, nieuw project van de paardenmarkt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:05

Toydoll schreef:
Sowieso is ' klophengst zijn' niet erfelijk, maar de aanleg ivm weinig ruimte bijvoorbeeld is erfelijk dus de kans dat er gewoon goede hengsten uitkomen is vrij groot. Zeker als je een lijn zoekt qua merrie waarbij het niet voorkomt.....

Ik denk dat het punt is dat TS helemaal niets van deze hengst af weet, dus ook niet wat er in zijn bloedlijnen qua erfelijkheid voorkomt.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:11

Toydoll schreef:
mooney schreef:
Maar begrijp ik nu goed dat je een klophengst hebt laten dekken? :o naar mijn weten wordt dat afgeraden omdat het een erfelijke eigenschap is (klophengst zijn).

Wat maakt dat nou uit. balletjes die niet altijd allemaal indalen heeft dier geen last van.
Slechte ruggen, slappe benen en weet ik het allemaal wel en daar wordt ook door jan en alleman mee gefokt.

Sowieso is ' klophengst zijn' niet erfelijk, maar de aanleg ivm weinig ruimte bijvoorbeeld is erfelijk dus de kans dat er gewoon goede hengsten uitkomen is vrij groot. Zeker als je een lijn zoekt qua merrie waarbij het niet voorkomt.....

Ik vind het een leuk kleurtje maar verder echt nog een lelijk eendje :P Maar gezien zijn tekorten en de leeftijd, ben ik wel zwaar benieuwd hoe die straks wordt!

Als je ze laat zitten heeft het dier er wel last van, wanneer de bal te warm zit (dus in het lichaam) krijg je naar verloop van tijd een hyper productie van testosteron en dat is niet fijn voor het beest. Haal je ze weg heb je er als eigenaar 'last ' van omdat het meer gedoe is met castreren.
Beetje een dooddoener om slechte ruggen etc te gebruiken, dat moet je OOK niet mee fokken nee. Maakt dit niet opeens beter.

Ik nam aan dat iedereen wel begreep dat het om aanleg ging, maar blijkbaar niet. Fijn dat je het even hebt opgehelderd ;) . Voor mij (en een hoop stamboeken) zou dit een reden zijn om zo'n dier uit te sluiten van dekdienst, daarom vroeg ik er even na om het van TS haar kant te kunnen benaderen.

@Cayenne vult het verder mooi aan.

Lies09

Re: [VOLG] Edje, nieuw project van de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:19

Wat een leukerd TS! Gave kleur ook! Ben heel benieuwd hoe hij er over een tijdje uit ziet!

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:28

Citaat:
Wat maakt dat nou uit. balletjes die niet altijd allemaal indalen heeft dier geen last van.
Slechte ruggen, slappe benen en weet ik het allemaal wel en daar wordt ook door jan en alleman mee gefokt.

Citaat:
Als je ze laat zitten heeft het dier er wel last van, wanneer de bal te warm zit (dus in het lichaam) krijg je naar verloop van tijd een hyper productie van testosteron en dat is niet fijn voor het beest. Haal je ze weg heb je er als eigenaar 'last ' van omdat het meer gedoe is met castreren.
Beetje een dooddoener om slechte ruggen etc te gebruiken, dat moet je OOK niet mee fokken nee. Maakt dit niet opeens beter.

Ik nam aan dat iedereen wel begreep dat het om aanleg ging, maar blijkbaar niet. Fijn dat je het even hebt opgehelderd ;) . Voor mij (en een hoop stamboeken) zou dit een reden zijn om zo'n dier uit te sluiten van dekdienst, daarom vroeg ik er even na om het van TS haar kant te kunnen benaderen.

@Cayenne vult het verder mooi aan.

Kans op kanker is tevens vergroot met binnenbal.

Onze hond had een binnenbal, zsm laten verwijderen en de bal zag er misvormd uit. Dus je weet ook nooit hoe zon binnenbal zich ontwikkeld .

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 18:11

Dekken is mijn eigen keus en mijn merrie geeft altijd erg fijne,brave veulens die goed als sport paard meedoen dus ik wil nog steeds zoiets en dan een merrie in dat kleurtje!

Graag niet teveel gezeur meer over dat klophengst zijn.

Ik hoopte dat het niet zou kloppen, maar ik heb hem gisteren eens aan de longeerlijn gedaan en dat kende die.. zadel erop en dat dus ook... arm dier.. dus ik ben bang dat hij ook echt al gereden is. Misschien inderdaad als draver, maar hij gallopeerd veel te makkelijk aan en heeft een normale galop.

Ik hoop hem lekker bij te laten komen, maar hij zal tzt wel te koop komen gezien ik eens goed ben gaan nadenken en ik ga toch niet meer fanatiek rijden en ik denk dat het een heel leuk paard voor iemand kan zijn.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:13

Wat een knapperd, ben benieuwd wat daar onder vandaan komt over een poos. :D

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:28

Ik vind het een leuk project, mooi koppie en kleurtje.
Ik ben benieuwd hoe het verder met hem gaat lopen, dus ik volg wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 18:41

Dustinlover schreef:
Dekken is mijn eigen keus en mijn merrie geeft altijd erg fijne,brave veulens die goed als sport paard meedoen dus ik wil nog steeds zoiets en dan een merrie in dat kleurtje!

Natuurlijk is dat je eigen keuze :), maar ben je dan niet bang dat hij een niet gewenst karakter/gebreken zal doorgeven? Wat ga je doen als dat het geval is? Verkopen? Ik probeer je onderbouwing voor het fokken met deze hengst een beetje te begrijpen, behalve dan dat hij misschien een leuk kleurtje doorgeeft. Wat is dan de reden dat je niet voor een hengst hebt gekozen waar je meer informatie over hebt met een soortgelijke kleur?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:46

In frankrijk wordt er veel monte dus onder het zadel gekoerst. Dat hij snel aangallopeerd kan dus de rexen van verkoop zijn

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 00:24

Als dit al een Franse draver is ( wat ik zwaar durf te betwijfelen gezien zijn bouw, kleur en leeftijd waarop hij verkocht word voor zo'n laag bedrag) zou hij al een chip moeten hebben. Zou de moeite waard zijn om deze na te trekken dan :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 00:38

Aangezien hij silver draagt geloof ik ook niet dat het een draver is.. zulke bijzondere kleurtjes komen daar niet voor :')

Kruising zou natuurlijk altijd kunnen.. maar dan mag hij sws niet als draver de baan op dus dan zal hij daar ook niet voor getraind zijn.. of de regels in Frankrijk moeten echt totaal anders zijn dan hier maar kan ik me niet echt voorstellen op dit gebied

Het is wel een knap paard! Maar draver denk ik echt niet ;)

SharonStory5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 01:36

Dravers zijn inderdaad over het algemeen erg saai van kleur, de sporadische bonte die je tegenwoordig tegenkomt is al heel wat. Sowieso vind ik hem niet echt iets van Draver weg hebben.
Hij is erg aan het opknappen, zo te zien, ik ben benieuwd hoe het verder gaat... Heel veel succes in ieder geval!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 08:14

Het gaat met Edje erg goed, dinsdag gaat hij naar de kliniek zodat zijn tanden even flink onder handen genomen worden want wat een rommeltje is dat toch.. Hij is ook gestopt met enorm veel eten dus ik denk dat zijn honger is "aangevuld". Hij krijgt nog steeds onbeperkt hooi en 2x per dag: 1 schep paardenmeel,1 schep sportbrok,halve schep muesli en dan bijna een emmer pulp word verdeeld over de dag. Broodjes lust hij nu ook eindelijk :)

Afbeelding
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:19

Hij wordt steeds leuker Rowan

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:24

ik volg even

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 08:28

Heel leuk dier <3

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:27

Ik vind hem ook echt leuk hoor! :j

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:35

Bijzonder mooi dier! Ik volg!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:54

Leuk dier! Ben benieuwd!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:51

Wat ziet hij er al goed uit! Top!

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:14

Ik vind hem prachtig <3

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:43

Hij is al mooi bijgetrokken. Dat je hem hebt laten dekken is toch je eigen keuze lijkt me ook niet dat je daarvoor hoeft te verantwoorden. Ook al weet je niks over zijn karakter als een veulen een goede opvoeding krijgt maakt dat niks uit. Heb je de merrie al laten scannen?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:05

Wat is hij al mooi bijgetrokken zeg, wauw! Ik vind het een superleuk dier <3

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 13:10

Ik denk niet dat het gepakt heeft want ze lijkt hengstig te staan maar anders binnenkort keer scannen of tegen het voorjaar aan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:13

Wauw! Ik ga volgen