help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:56

Yacintha schreef:
chevax schreef:
Kom op, zeg! Ik denk dat de OP heel wat meer over de geestesgesteldheid van TS zegt dan over die van Henk....

Nou nou nou, het enige wat ik zie is iemand die een paard verzorgt waar ze erg om geeft en daarmee in een hele moeilijke en vervelende situatie is terecht gekomen. Om gelijk te zeggen dat haar geestesgesteldheid niet goed is, vind ik wel weer heel laag.

TS, ik zou echt eens kijken of je met familie of inderdaad de huisarts van Henk in contact kunt komen. Misschien kunnen zij hem beter helpen ;)

Echt schandalig dit. Iemand opent een topic wat ze kan doen met een paard wat niet van haar is en het draait er op uit dat er contact moet worden gezocht met de huisarts van de eigenaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:16

Je bent pas de eigenaar als je het officiële aankoopbewijs kan voorleggen, en dat je op een rechtmatige manier hebt verkregen.

Denk niet dat je Henk even een papiertje onder de neus kan stoppen op een slecht moment onder het mom "dan tekent ie wel". Vooraleer iemand anders dan Henk zelf mag beslissen wat er met dat paard gebeurt moet hij eerst door een arts onbekwaam worden verklaard. Zolang die stap er niet is kan je niks. En dan moet je nog alles regelen met de familie. Als zij willen dat het paard algemeen verkocht wordt aan misschien een hogere prijs, dan ben je alsnog je paard kwijt hoor. Je hebt te maken met iemand met mogelijk dementie (ik ben geen arts, ik stel geen diagnoses). Als die in een minder moment akkoord gaat en in een helder moment de verkoop aanvecht onder de noemer "ze hebben me verplicht", nou, wees maar zeker dat de poppetjes dan aan het dansen gaan...

Laat het paard daar staan, laat die beste man er verdorie van genieten! Al een keer bedacht dat het zijn enige plezier nog is? Zijn houvast en waarschijnlijk zelfs zijn dagelijkse routine? Ga liever met de familie om de tafel zitten dat het niet goed gaat, dat er hulp in huis nodig is. Willen zij niet, ga dan even een kijkje nemen met de huisarts.
Dementie is confronterend en vaak angstaanjagend voor oudere mensen. Henk vraagt jullie tenminste nog om hulp, er zijn er talloze meer die dat niet doen, uit schaamte. Hoe zou jij je voelen moest je dit doormaken? Zou jij graag toegeven dat je niet meer voor jezelf kan zorgen? Het zou me niet verbazen als Henk jullie een beetje als familie ziet...

Verder, uitspraken als "de familie wil enkel geld zien", onthou je daarvan. Zelfs al beweert Henk dat, het zijn jullie zaken niet. Jullie weten niet wat er al die jaren voordien is gebeurd, jullie weten niet wat er speelt, hou je daar gewoon buiten.

Er schuilt nog altijd een mens achter demensie hoor...

Zidore

Re: help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:23

lieve TS wat een rotverhaal.. Ik vind (en dat is mijn mening) dat je het paard gewoon moet weghalen en elders stallen en daarna heel veel met Henk moet praten. En neem daarbij je vader telkens mee. Zolang je paard daar staat heb je (sorry dat ik het zo zeg) de kans dat hij de slager belt. Temeer omdat hij dementerend is en het allemaal niet zo goed meer weet. Ik weet dat dit geen leuke oplossing is, maar ik zou er zelf op deze manier voor kiezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:24

Zidore schreef:
lieve TS wat een rotverhaal.. Ik vind (en dat is mijn mening) dat je het paard gewoon moet weghalen en elders stallen en daarna heel veel met Henk moet praten. En neem daarbij je vader telkens mee. Zolang je paard daar staat heb je (sorry dat ik het zo zeg) de kans dat hij de slager belt. Temeer omdat hij dementerend is en het allemaal niet zo goed meer weet. Ik weet dat dit geen leuke oplossing is, maar ik zou er zelf op deze manier voor kiezen.

Dat is dus gewoon diefstal.

Ts, dit ga je niet winnen. Koop een eigen paard en neem afscheid van Henk en paard.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:25

het paard staat toch op hun naam en ze betalen de verzorging? ik zie niet waarom dat diefstal is, je paard door een oudere, verwarde man naar de slager laten brengen zie ik niet als oplossing...

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:27

MarliesV schreef:
Verzorgpaard, bruikleen, lease, met alles betaal je voor een paard de kosten maar wordt het paard niet van jou.

Paard is gekocht door Henk en staat ook gewoon bij hem thuis. Alle kosten die er bij komen zijn een mooie vergoeding voor het gebruik van het dier. Zo kijk ik er tenminste tegenaan.

Als jullie niet meer naar Henk willen dan moet je daar mee stoppen. Betekend ook einde paardrijden bij Henk. Paard kan je laten staan of over kopen.

Maar goed, alles geschreven door een leek en niet door een jurist. Misschien die eens inschakelen om zeker te weten wat wettelijk jullie recht is?

Mee eens, op de laatste zin na. Soms is iets juridisch wel mogelijk, maar helemaal niet wenselijk. Overigens denk ik dat er juridisch geen mogelijkheid is het paard toe te eigenen. Het paard is van hem EN staat op zijn grond. Dat er door TS een DA bij gehaald is, was een keuze. Je kunt daar geen rechten uit ontlenen. Als 1e verschijnselen van dementie aantoonbaar zijn, kan volgens mij zelfs de verkoop van het paard aangevochten worden. Ik begrijp dat het 4 mensen tegen 1 dementerende oude man is. Dat moet weer teruggebracht worden naar de oude situatie, waar iedereen gelukkig mee was. Dat blijkt onmogelijk. Trek je handen er vanaf, neem je verlies en zoek een andere verzorgpony.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:27

Zidore schreef:
het paard staat toch op hun naam en ze betalen de verzorging? ik zie niet waarom dat diefstal is, je paard door een oudere, verwarde man naar de slager laten brengen zie ik niet als oplossing...

Hij heeft toch dat paard gekocht?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:28

Zidore schreef:

pardon?! wat doet jou überhaupt denken dat de beste man zíjn paard naar de slager brengt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:29

princequillo schreef:
Zidore schreef:

pardon?! wat doet jou überhaupt denken dat de beste man zíjn paard naar de slager brengt?

Daar dreigt hij mee, toch? Maar goed, dat is dan het nadeel van zo'n rare constructie.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:30

lieveli schreef:
princequillo schreef:

Daar dreigt hij mee, toch? Maar goed, dat is dan het nadeel van zo'n rare constructie.

volgens TS zegt hij toch ook dat hij haar [het paard] niet kwijt wil. dat zegt genoeg in mijn ogen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:32

hij heeft toch geen koopcontract? (of lees ik daar overheen?) en in het paspoort en papieren staat het paard toch op ts haar naam?

als het paard niet van TS is zou ik ook daar weggaan en met een nieuw paardje elders gaan beginnen, dit gaat niet goed aflopen helaas... ook al heeft hij nu af en toe een goede bui, het patroon gaat zich herhalen..

hij zegt overigens meer tegenstrijdige zaken dus kortom, je kan er niet van op aan :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:33

Zidore schreef:

Het koopcontract staat op naam van de oudere man en hij voorziet stalling, weidegang en hooi. Paspoort is géén eigendomsbewijs, een koopcontract wel. TS betaalt de rest van de kosten in overleg met Henk, maar dus zeker geen 100% wat haar absoluut géén rechtmatige eigenaar maakt. Pas als zij het paard officieel overkoopt is zij rechtmatig eigenaar, en Henk wil niet verkopen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:35

ok, dan heeft TS geen rechten helaas.. :(

ik zou daar echt weggaan, sorry... de situatie is zo al heel verdrietig..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:36

Eigenaar ben je natuurlijk ook als je iets hebt gekregen.
Maar omdat er niets op papier staat (paspoort is geen bewijs) kun je het paard toch maar beter zien als lease paard.
Henk heeft haar gekocht. Op zijn grond staat ze en hij betaald ook het hooi.
De rest wat jullie betalen staat wel gelijk aan een lease bedrag.
Dat jullie haar verzorgen is uiteraard normaal .

Maar dat jullie zijn huis schoon moeten maken daar vind ik hier veel Bokkers wel erg gemakkelijk in.
Ik heb nog nooit van een verzorg of lease paard gehoord met die verplichting hoor ;)
En daar zou ik ook acuut mee stoppen.
Een keer een boodschapje mee brengen maar meer ook niet.
Daarover zou ik ook met Henk en familie om de tafel gaan zitten.
Voor dat soort zorg zijn andere instanties.

Het paard is zijn enige plezier maar voor jullie moet het ook hobby blijven.
Poetsslaaf worden zit daar niet bij.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:44

Zidore schreef:

Het paard staat helemaal niet op hun naam en ook de verzorging betalen ze niet, wat haal je dat vandaan? Je zit hier gewoon mensen tot diefstal aan te zetten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:44

Het is eigenlijk vrij eenvoudig: je moet een knoop doorhakken. Dat hij de zeggenschap heeft over het paard is een vast gegeven op dit moment. Het is niet aan jullie om contact op te nemen met familie of artsen of ... Zeker niet achter zijn rug om. De vraag is wat je dan zelf bereid bent te doen of te aanvaarden. Ofwel ga je weg, ofwel blijf je en neem je de gevolgen voor lief.
En dan is het aan jullie om wel of niet akkoord te gaan met zijn eisen. Zolang er geen bewindvoerder of iemand dergelijk is aangesteld, zal je je toch tot hem moeten richten en respect hebben voor hem als handelsbekwaam mens. Als je zijn manier van doen dan niet meer verdraagt, staat het je imo vrij om weg te gaan.

Maar veel meer opties heb je niet. Het paard proberen toe-eigenen op een andere manier dan kopen is misbruik maken van zijn toestand en diefstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:45

Dat schoonmaken zou ik ook niet doen hoor, daar kan Henk hulp voor aanvragen bij de gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:46

Het kan altijd dat de familie hun handen van zijn zorg af trekt bruintje123, en dat die mensen helemaal de weg kwijt raken. Voor hen is dat iets om zich enorm over te schamen. Vergeet niet dat het vroeger not done was om te tonen dat het allemaal niet meer lukte, wellicht heeft deze man dat ook altijd zo meegemaakt.
Soms tonen ze ook niks aan familie, houden ze die bewust afzijdig uit angst dat ze gelijk "weggestopt" worden in een home als het wat minder gaat. Wie weet is die familieruzie er net omdat Henk aan hen niks wil toegeven over zijn grotere zorgvraag en zorgnood? Maar durft hij dat wel aan TS, omdat zij hem in principe niets kunnen maken (lees: in een home stoppen). Dat komt heus niet alleen bij mensen met dementie voor. Alleen hebben mensen met dementie niet alleen te accepteren dat het fysiek niet meer allemaal zo goed lukt, ze moeten ook gaan accepteren dat hun verstand hen stilletjes aan in de steek laat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:47

Lijkt mij dat Henk dement begint te worden.Wat wel vaker voorkomt op die leeftijd.Erg moeilijk afspraken maken met deze mensen,en dat gaat alleen maar moeilijker worden.Het paard kopen is een optie maar ik heb het vermoeden dat Henk daar niets voor voelt.Het mooiste zou zijn als de huisarts zou toegeven dat hij dement is en ontoerekeningsvatbaar.Op die grond kun je het paard daar misschien weghalen.Succes,wat een rotsituatie

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:49

Geerke, vind jij dat ts het recht moet hebben om op de hoogte te zijn van meneer zijn medisch dossier? Want hoe kan ze dat anders weten? Ik vind dat allemaal veel te ver gaan. Het is niet aan haar om de huisarts in te schakelen.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 02-09-16 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:49

Kan niet Geerke, dan gaat de eigendom over naar de familie, zij krijgen dan het beheer over de goederen van Henk. TS zou dan met de familie in overleg moeten gaan om het paard eventueel over te kopen.

@ Tieneke: ik denk niet dat het verboden is dat zij de HA inschakelen hoor. Zie ik vanuit mijn werk best vaak trouwens, dat de mantelzorg niet noodzakelijk dichte familie is maar buren, vrienden, noem maar op...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:52

Tieneke schreef:
Geerke, vind jij dat ts het recht moet hebben om op de hoogte te zijn van meneer zijn medisch dossier? Want hoe kan ze dat anders weten? Ik vind dat allemaal veel te ver gaan. Het is niet aan haar om de huisarts in te schakelen.

Nee,maar via de familie...je kunt met iemand die dement begint te worden of al is geen afspraken maken....ze zijn vaak achterdochtig en wantrouwen iedereen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:54

@varekaj
Dat zou kunnen natuurlijk.
Maar nu vind ik dan toch dat de ouders van ts en zus er een halt op moeten zetten.
Deze twee meiden horen hier niet voor gebruikt/misbruikt te worden .
Hoe rot en zielig het voor die man ook is.

Of het moet compleet anders opgezet gaan worden los van het paard.
Henk. Het bijhouden van je huisje lukt niet meer zo goed.
Ts zoekt nog vakantie werk en komt elke zaterdag ochtend vier uurtjes poetsen voor €10,00.

Even zomaar als voorbeeld.

Maar ik ben bang dat deze man dat toch niet los kan koppelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:55

Maar met familie contact opnemen terwijl hij zelf ruzie met heb heeft, lijkt me vooral olie op het vuur. Zoiets komt toch uit. Kan goed zijn dat hij de boel helemaal opblaast als hij zich beledigd of geviseerd gaat voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:58

Hangt er van af waar de ruzie om gaat. Is het echt een oude familievete, tjah, dan kan je niet veel doen. Liggen ze overhoop omdat zij Henk willen helpen maar is hij te trots om het toe te geven, dan kan je mogelijks wel wat bereiken. Sowieso moet je niks achter zijn rug om gaan doen, daar blaas je elke mogelijke brug mee op.
In ieder geval geeft Henk wel aan dat het alleen niet meer wil lukken. Er moeten oplossingen komen maar naar hem toe dreigen "dan nemen we het paard mee", dat is ook niet bepaald het meest verstandige. Vergeet niet dat ze op zijn erf staat en dat hij perfect elke toegang tot het terrein kan weigeren.