Paard kopen, kaf van het koren scheiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:40

Mjoor schreef:
zanakuzies schreef:
Mag ik vragen waarom jullie zo bizar veel vragen voor dit paard dat in mijn ogen niet meer als 6000€ waard is?

Een paard is waard wat een gek er voor geeft...

Haha, ik wist dat ik deze vraag ging krijgen en ook lang getwijfeld om het wel of niet te plaatsen in dit topic. Maar om antwoord te geven op je vraag.. vraagprijs is door fokker/eigenaar bepaald en hij denkt dat ze dit op kan brengen, mede door de -arijke stam. Merrie loop daadwerkelijk M1 en kent de oefeningen van het M2/Z1. En zoals eerder gezegd: zakken kan altijd nog :D

Moeder van dit paard heeft nog 5 nakomelingen gegeven die Z of meer lopen(springen dan wel dressuur)

Grootmoeder heeft helemaal veel sportpaarden gegeven.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:28

NatasjavE schreef:
Babootje schreef:
het een merrie is en er "Glocks Johnson" op staat? :D
Nee ik vind de merrie ook niet waard wat ervoor gevraagd wordt "pas" M1 (niveau? of echt gestart)
8 jaar, geen noemenswaardige prestaties, toont iets overbouwd, incourante maat, en heel gewoon gangwerk. Meer als 4000 mag deze van mij niet kosten.

Prijs is om te beginnen vraagprijs. En komt uit de moederlijn van Madorijke. Een stam waar nog veel meer hele goede paarden uitkomen. Het komt dus niet zo zeer door de naam van de vader maar door de naam die de moederlijn heeft.

Het is dat deze merrie nog veulenboek is(waarschijnlijk door de stokmaat niet naar de keuring gebracht) maar anders was ze duurder.
De vraagprijs zou ik ook niet snel betalen.....maar dit is wel een hele interessante.

Nouja. Het kán een interessante zijn als je er ook mee wil fokken. En dat is niet wat de TS van plan is. :) M.a.w. dit is niet het best passende paard wat de TS aangeboden krijgt in het topic.

Op een knap stuk papier alleen kun je niet rijden.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 08:33

NatasjavE schreef:
Babootje schreef:
het een merrie is en er "Glocks Johnson" op staat? :D
Nee ik vind de merrie ook niet waard wat ervoor gevraagd wordt "pas" M1 (niveau? of echt gestart)
8 jaar, geen noemenswaardige prestaties, toont iets overbouwd, incourante maat, en heel gewoon gangwerk. Meer als 4000 mag deze van mij niet kosten.

Prijs is om te beginnen vraagprijs. En komt uit de moederlijn van Madorijke. Een stam waar nog veel meer hele goede paarden uitkomen. Het komt dus niet zo zeer door de naam van de vader maar door de naam die de moederlijn heeft.

Het is dat deze merrie nog veulenboek is(waarschijnlijk door de stokmaat niet naar de keuring gebracht) maar anders was ze duurder.
De vraagprijs zou ik ook niet snel betalen.....maar dit is wel een hele interessante.

Nouja. Het kán een interessante zijn als je er ook mee wil fokken. En dat is niet wat de TS van plan is. :) M.a.w. dit is niet het best passende paard wat de TS aangeboden krijgt in het topic.

Op een knap stuk papier alleen kun je niet rijden.[/quote]

Klopt, en ondanks dat ik het echt een leuke vind en ze eigenlijk in alles op mijn wensen lijkt te passen, zal ik op zo'n advertentie dus nooit reageren

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:52

Hoi ik kom even binnenvallen. Misschien kunnen k&k sporthorses in Hazerswoude dorp je ook helpen. Hebben vaak sportponys te koop staan maar ook wel eens wat paarden. Goede prijsklassen en meestal een leuke leeftijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 08:59

Bunn schreef:
NatasjavE schreef:

Kan zijn dat voor TS het paard met deze vraagprijs niet interessant is....maar als de vraag is hoe kan je nu zoveel vragen voor een dergelijk paard. Met als reactie omdat het een Johnson is.

Dan is het antwoord en tegenreactie: Nee, vanwege de goede moederlijn. Voor fokkerij maar ook sport interessant. Waarbij uiteraard er ook een goed presterende vader op het papier staat.

Ik vind bijvoorbeeld een goede moederlijn wel heel belangrijk en zal dus niet snel reageren op een paard waarbij de moeder en grootmoeder niet echt bijzondere nakomelingen hebben gegeven. Ook al zou het paard wel in mijn budget passen.

En op een papier kun je wellicht niet rijden....maar het papier vertelt je wel of er mogelijk potentie in een paard zit. Niet om niets dat bijna alle Olympische paarden een goed papier hebben. Prestatie is namelijk erfelijk.
En niet alle paarden met een goed papier zijn ook daadwerkelijk goed....de kans is alleen wel groter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:17

frisian_love schreef:
Oei, het gaat even heel hard met de reacties.
Sorry, als ik niet op iedereen persoonlijk reageer.

Ik wil echt niet kleiner, dan 1.55.
Dit , omdat mijn dochter nu al 60 kg weegt en wij in principe een paardje voor zijn leven willen houden.
Dus dat vind ik niet fair tegenover het paardje.
En 1.74 kan wel, maar ik vind het niet ideaal.
Ze is niet zo lenig en als ze er in het bos naast ligt, komt ze er nooit meer op :+

Tinkers vind ik geweldig, maar mijn dochter wil wel een sportpaardje.

Ik heb nergens gezegd, dat ik geen €5000 wil uitgeven.
Dus alle reacties, waarin er wordt gezegd nog even door te sparen, zijn overbodig.
Ik heb alleen gezegd, geen €5000 uit te willen geven aan een paard met gebreken.

De laatste link van Ikke vind ik wel leuk.
Daar zal ik eens een berichtje naar sturen

Maar 174 mag dan groot lijken, het valt best mee. Kun je er niet zo goed opkomen dan maak je gewoon de beugelriem even langer. Mijn dochter was 12 toen ze rustig op paarden van 1,70 klom en toen was ze net 1,50. Gaat er om dat het beest braaf is en blijft staan wanneer zij er af kukelt.

frisian_love

Re: Paard kopen, kaf van het koren scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 09:20

Dat is ook weer waar,bigone.
Donderdag gaan we iig even bij k&k kijken

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:25

Ook voor de fok vind ik de merrie (ondanks de goede merriestam) niet zo interessant.
Ze is gewoon te klein. Alom bekend dat maat van de merrie, rompomvang etc de maat van het veulen beinvloeden.
Als ik een fokmerrie zou zoeken zou ik - naast de merrielijn - toch echt wel kijken naar het exterieur, gangwerk en de maat van de merrie zelf. En die vind ik nu echt niet zo in orde bij deze merrie eerlijk gezegd.
Liefst zou je dan ook nog zien, dat ze al een eerste veulen hebben gehad.

Maar goed, TS zoekt geen fokmerrie. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:33

bigone schreef:
[
Maar 174 mag dan groot lijken, het valt best mee. Kun je er niet zo goed opkomen dan maak je gewoon de beugelriem even langer. Mijn dochter was 12 toen ze rustig op paarden van 1,70 klom en toen was ze net 1,50. Gaat er om dat het beest braaf is en blijft staan wanneer zij er af kukelt.

Dat ben ik eerlijk gezegd niet zo met je eens.
Ik heb de indruk dat de dochter van TS toch echt wel serieus wil gaan rijden en niet een beetje hobbelen. Dan heb je echt een paard nodig dat past en waar ze met haar been omheen kan.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:03

Is er niemand in de buurt die wat meer/ook in de paarden zit en de leuke paarden wel weet te staan?

Wij hebben een half jaar geleden voor een lesklant een nieuw paard gezocht. Na een hoop rommel op sporthorses, die allemaal boven de 10k werden gevraagd en sommige paarden gewoon echt niet correct waren, eentje gevonden die perfect voor haar was. Maar, we wisten dit paard te staan en hoorden dat ie te koop kwam. Perfecte klik tussen amazone en paard, prachtige merrie van 1.70m groot, donkerbruin, chique, klinisch en rongenologisch helemaal goed, superbraaf paard, goede bewegingen en ver onder de vraagprijzen van andere paarden. Nu zijn dit wel de lotjes uit de loterij, maar ze zijn er zeker!

En ook rechtstreeks bij fokkers kopen kan ook een idee zijn. Dus wellicht dat iemand via via nog leuke paarden weet te staan, want niet alles staat op internet te koop!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:06

FrankavdT schreef:
Is er niemand in de buurt die wat meer/ook in de paarden zit en de leuke paarden wel weet te staan?

Wij hebben een half jaar geleden voor een lesklant een nieuw paard gezocht. Na een hoop rommel op sporthorses, die allemaal boven de 10k werden gevraagd en sommige paarden gewoon echt niet correct waren, eentje gevonden die perfect voor haar was. Maar, we wisten dit paard te staan en hoorden dat ie te koop kwam. Perfecte klik tussen amazone en paard, prachtige merrie van 1.70m groot, donkerbruin, chique, klinisch en rongenologisch helemaal goed, superbraaf paard, goede bewegingen en ver onder de vraagprijzen van andere paarden. Nu zijn dit wel de lotjes uit de loterij, maar ze zijn er zeker!

En ook rechtstreeks bij fokkers kopen kan ook een idee zijn. Dus wellicht dat iemand via via nog leuke paarden weet te staan, want niet alles staat op internet te koop!

Dat zijn geen lotjes, dat zijn gewoon de juiste contacten en een goed netwerk.

en weet je, soms willen mensen juist wel (of niet) aan iemand verkopen en dan moet het paard ook nog maar zin hebben, zoals ik vrijdag ontdekte..........

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:10

Nou Ikke, ga ze maar eens zoeken, echt brave paarden waar de gemiddelde ruiter zo mee weg kan rijden, helemaal gezond, mooie paarden en nog fijne beweging er in, kortom waar gewoon niks aan mankeert en waar je geen halve gebruiksaanwijzing bij krijgt.

En dan mag het ook gerust juiste contacten en goed netwerk heten, feit is dat je ze moet weten te staan :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:20

Los van de vraag of de dochter van TS wel of niet leuk staat op 174...

Als 14 jarige tussen de paarden starten is ook een ander verhaal dan dat je nog lekker een paar jaar ponysport kan meepakken met je E pony. Lijkt me een belangrijker punt dan of het wel of niet past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:31

Ik kom me even mengen :Y)

Iemand van 1m64 kan prima op een paard tot 1m70 schoft. Er staat eentje van een vriendin bij mij in het land (paard is ook te koop, maar met zijn 15 jaar te oud voor TS vermoed ik) en ik pas daar gewoon op qua lengte met mijn 1m60. Het enige waar ik als ukkepuk met korte pootjes last mee heb, is om 'm tussen mijn benen te rijden. Hij is namelijk nogal lang in het lichaam. Het gaat en ik kan 'm fijn aan het lopen krijgen, het is alleen wat meer werk dan mijn eigen compacte prop van 1m65.

Over die merrie met de -rijke stam: De overgrootmoeder van mijn ruin is ook Wadarijke, en de moederlijn komt bijgevolg uit dezelfde stam. Zijn moeder, Onstarderijke, heeft ook diverse goede paarden gegeven en liep (loopt?) 1m40. Qua karakter kan ik maar 1 ding zeggen: top! Als dit een rode draad is binnen die moederlijn, dan hoef ik geen moment te twijfelen mocht ik ooit nog eentje tegenkomen met die achtergrond. Dit zijn paarden met een goeie kop erop, werklust, pittig maar relatief eenvoudig te rijden en veelzijdig. Heb ooit contact gehad met mensen die een halfbroer of -zus hadden, en daar hoorde ik hetzelfde geluid.

Dus op dat punt kan ik wel meegaan met oa Natasja dat zo'n paarden een tikje meer kosten. Ze worden zowat bomproof geboren.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:09

NatasjavE schreef:
Bunn schreef:

Kan zijn dat voor TS het paard met deze vraagprijs niet interessant is....maar als de vraag is hoe kan je nu zoveel vragen voor een dergelijk paard. Met als reactie omdat het een Johnson is.

Dan is het antwoord en tegenreactie: Nee, vanwege de goede moederlijn. Voor fokkerij maar ook sport interessant. Waarbij uiteraard er ook een goed presterende vader op het papier staat.

Ik vind bijvoorbeeld een goede moederlijn wel heel belangrijk en zal dus niet snel reageren op een paard waarbij de moeder en grootmoeder niet echt bijzondere nakomelingen hebben gegeven. Ook al zou het paard wel in mijn budget passen.

En op een papier kun je wellicht niet rijden....maar het papier vertelt je wel of er mogelijk potentie in een paard zit. Niet om niets dat bijna alle Olympische paarden een goed papier hebben. Prestatie is namelijk erfelijk.
En niet alle paarden met een goed papier zijn ook daadwerkelijk goed....de kans is alleen wel groter.

Jup, tuurlijk zegt papier iets over potentie. Maar als het paard daadwerkelijk zoveel potentie zou hebben dat het de 10.000 tot 15.000 voor de sport waard is, dan had dat denk ik toch al wel wat meer uit de behaalde resultaten moeten blijken. Een 8-jarige die M1 loopt is echt niet heel bijzonder, of althans: dat is niet zozeer aan de goede moederlijn te danken. :) Als ze nou 5 of 6 was geweest, dan snap ik het meteen. Misschien was ze dan zelfs goedkoop geweest.

Maakt het natuurlijk echt geen minder paard, want het is een hele leuke en je zal haar best kwijt kunnen. Ze zal haar prijs voor de fokkerij misschien uiteindelijk best waard zijn. Maar ik begrijp heel goed dat de prijs mensen (die minder interesse in de afstamming maar het verder een perfect paard vinden) toch zal weerhouden om te reageren, precies zoals TS ook zegt. Is dan misschien toch een gemiste kans voor de verkoper én potentiële koper. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:54

FrankavdT schreef:
Nou Ikke, ga ze maar eens zoeken, echt brave paarden waar de gemiddelde ruiter zo mee weg kan rijden, helemaal gezond, mooie paarden en nog fijne beweging er in, kortom waar gewoon niks aan mankeert en waar je geen halve gebruiksaanwijzing bij krijgt.

En dan mag het ook gerust juiste contacten en goed netwerk heten, feit is dat je ze moet weten te staan :D

Heb zelf een leuk haflinger die daar volledig aan voldoet, en mijn fjord trouwens ook. Beide hebben echt geen 5.000,- gekost :+ Beide zonde opmerkingen goed gekeurd behalve advies om tandarts keer te laten komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:55

MariekeS_ schreef:
Los van de vraag of de dochter van TS wel of niet leuk staat op 174...

Als 14 jarige tussen de paarden starten is ook een ander verhaal dan dat je nog lekker een paar jaar ponysport kan meepakken met je E pony. Lijkt me een belangrijker punt dan of het wel of niet past.

Ik denk dat je daarmee de kern van de zaak raakt........

FrankavdT schreef:

Joh, maak het verhaal niet interessanter dan het is. Er staat genoeg te koop voor hele normale prijzen, prima passend in het plaatje van TS.

Maar hey, ik durf ook wel te zeggen waarom je zo reageert: het is in het belang van de verkopers om de prijzen op te jagen om de marge te vergroten. DAT is wat erachter zit, schuttingwoord aan de rest!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:43

Ik denk ook dat het voor de dochter van TS veel leuker is om nog tussen de pony's te rijden en zou dan ook voor een grote e-pony gaan. Daar kun je ook iets meer eisen voor hetzelfde geld. Er zijn zat grote e-pony's te vinden (die misschien zelfs wel net een paard zijn maar waarbij de pony-meter aardig is geweest).

Wel moet je je bedenken dat je na die 4 jaar bij de paarden komt te rijden Voor de dressuur niet zo'n probleem maar voor het springen/cross misschien wat minder handig.

Succes met de zoektocht!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:50

ikke schreef:
FrankavdT schreef:

Joh, maak het verhaal niet interessanter dan het is. Er staat genoeg te koop voor hele normale prijzen, prima passend in het plaatje van TS.

Maar hey, ik durf ook wel te zeggen waarom je zo reageert: het is in het belang van de verkopers om de prijzen op te jagen om de marge te vergroten. DAT is wat erachter zit, schuttingwoord aan de rest!

Ik snap jouw reactie ook hoor. Maar helaas, de prijs voor dat paard was laag, eigenaresse heeft het rechtstreeks met de verkoper geregeld, wij wisten het paard alleen te staan. Oftewel, geen euri aan verdiend :) Dus niet iedereen is zoals jij het hier over wil laten komen ;)
Moraal van m'n verhaal, informeer links en rechts eens of niet iemand een leuk geschikt paard weet te staan. Je weet nooit waar je via via tegenaan loopt!

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:21

Er staat sinds zojuist een hele knappe 6 jarige E-pony op Facebook. Vraagprijs 3500.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:24

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:37

Kijk is naar stallen waar ze meerdere pony's te koop hebben staan, misschien vind je daar iets. Ik heb ook heel lang moeten zoeken voor het juiste paard met een redelijke prijsklasse. Maar je krijgt meestal nog wel wat van de vraagprijs af, dus houd daar rekening mee. Ook zou ik een paard met super erge mok niet eens laten keuren, krijg je misschien alleen maar gezeik mee later :n Dus laat je keuze niet alleen over aan emotie... Trouwens je kan ook in fb groepen is een oproepje plaatsen horse sale/paarden verkopen heeft best veel ertussen staan!

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:40

ikke schreef:
porcelain schreef:
Er staat sinds zojuist een hele knappe 6 jarige E-pony op Facebook. Vraagprijs 3500.

Deze? http://www.bokt.nl/markt/ad/419265/buit ... nte-merrie

Nope.. was een andere. Ik weet niet hoe ik een link kan plaatsen.. Naam pony: Madelon. Naam adverteerder: Elynne Keizer.

Misschien kan iemand die snapt hoe je een link kan plaatsen dat even doen?

Chique ding,3 hoge witte benen en leuke aftekening op hoofd

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:17

TS, ik bedenk me net wat. In België bestaat het formaat E-pony niet, dus die zijn verplicht om bij de paarden te starten. Nou is een kleine maat niet echt gewenst voor een sportpaard, en gaan die hier waarschijnlijk een stuk goedkoper van de hand dan in NL.