Paarden en relatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:05

Qimm schreef:
Je zou toch maar alleen wonen en paarden aan huis hebben. Dat lijkt haast onmogelijk.... Toch?

Dat kan prima, want dan zoek je dus gaandeweg oplossingen, maar dan heb je niet iemand erbij waar je verantwoording bij af moet leggen over de tijd die je er aan besteed of die je goed laat voelen dat hij een keer iets moet doen waar hij niet achter staat. Dat is eigenlijk veel meer het punt.
Het is de combinatie van zelf je droom verwezenlijken, maar dan tegenwerking krijgen.
Dat is weer anders dan je droom verwezenlijken en geen medewerking krijgen.
Of je droom niet verwezenlijken omdat je begrip hebt voor de argumenten van de ander.

Ik weet niet in welk hokje TS past.

Ik weet wel dat wensen die niet uitkomen omdat de ander er tégen is, gewoonlijk maar al te graag als munitie in ruzies worden gebruikt.
Evenals zin doordrijven trouwens. Is ook niet de correcte benadering van zoiets.

En dan kunnen de paarden nog wel eens de dupe worden en zelfs onveilig zijn. In a worse case scenario.

Een en ander moet gewoon in overleg voor elkaar gekregen. Wat is nog wel acceptabel, wat niet, wat is haalbaar, is er een gulden middenweg, dat moet er op tafel komen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:12

Esaqar schreef:
"Horses first, the rest later".
Vriend het er niet mee eens dat er een paard komt? De deur is dichtbij, kom nou toch, hij weet dat je een 'paardenvrouw' bent. En aan de geur raak je vanzelf wel gewend.

Ach als je iemand zo makkelijk de deur uitzet dan is de relatie al weinig gebasseerd op liefde....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:15

Huertecilla heeft gelijk dat je zulke belangrijke dingen moet bespreken voordat je emotioneel in elkaar investeert. Je kunt echt op iedereen verliefd worden, maar voor een levenslange succesvolle relatie moet je wel enigszins op dezelfde golflengte zitten. anders gaat er heel moeilijk een gezamenlijke gelukkige toekomst zijn. Maar misschien groeien jullie nog naar elkaar toe?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:17

0000 schreef:
Ik vind het wel grappig dat als iemand overweegt een hond te nemen er vaak heel hard word geroepen dat daar dan wel alle gezinsleden achter moeten staan, maar dat bij een paard (en dan bedoel ik de aan huis versie, van de pension versie snap ik dat nl wel) dat ineens niet meer op lijkt te gaan...

Omdat een hond ín huis tussen de familie leden leeft en deel van het gezin wordt. Een paard staat buiten en is in die zin minder betrokken bij het gezin/gedomesticeerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:19

Gianti schreef:
Esaqar schreef:
"Horses first, the rest later".
Vriend het er niet mee eens dat er een paard komt? De deur is dichtbij, kom nou toch, hij weet dat je een 'paardenvrouw' bent. En aan de geur raak je vanzelf wel gewend.

Ach als je iemand zo makkelijk de deur uitzet dan is de relatie al weinig gebasseerd op liefde....

News flash, een heleboel mensen willen een relatie om verzorgd te worden en te kunnen nöken, of dat men gewoon bang is om over te blijven of niet tegen alleen zijn kunnen.

Als er sprake is van echte liefde is het hebben van paarden of niet sowieso geen punt.

Overigens gaat het bij TS om némen van paarden, dat vind ik weer anders dan het hebben van paarden. Dan weten ze met welk pakket je komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:23

Lusitana schreef:
Qimm schreef:
Dat ik tijd in paarden steek betekent dat mijn ega tijd kan besteden aan zijn hobby's (waar ik dan weer geen enkele interesse in heb) Wanneer we beide uitgehobbyd zijn besteden we de resterende tijd lekker aan elkaar. Dat lijkt me heel gezond in plaats van elkaar te claimen, wij vinden het beide heel belangrijk om af en toe 'ik' te zijn ipv 24/7 'wij' te zijn.

Ik vind wel, en dat is al eens eerder genoemd, dat je paarden aan huis hebben niet echt meer onder hobby kan vatten. Dat is echt wel een levensstijl. Een hobby kun je al of niet tijdelijk aan de kant gooien als je er geen zin in hebt of als je ziek bent of meer of minder tijd aan besteden naar gelang van je dagindeling.

Dit is meer in de lijn van "nemen we wel of geen pleegkinderen."

De paarden komen hier aan huis en voor we samen waren heb ik ze altijd aan huis gehad. Zo extreem als jij het schetst is het bij mij nooit geweest. :?
Wij kunnen gewoon af en toe lekker "ik"/"wij" zijn. :?
Kwestie van plannen en prioriteiten stellen. Zou maar erg zijn dat je nergens meer heen kan zodra je paarden hebt. Toen ik in het ziekenhuis lag is de wereld gewoon door gedraaid en ze hebben er geen van allen last van gehad.
Overdrijven is ook een vak.

Hond en paarden staan hier trouwens gewoon gelijk. Had mijn man de hond niet kunnen uit staan waren we nooit een stel geworden. :+
Dieren die er nu bij komen worden wel overlegt natuurlijk maar als hij me niks meer zou gunnen (lees; je mag dit niet, je mag dat niet.) dan gaan die "regels" of van twee kanten gelden (niet de ene wel en de andere niet) of we zijn geen kleine kinderen onder elkaar en we spreken redelijk over wat wel en niet. Gelukkig kan dat laatste in een goede relatie gewoon, kan dat niet, dan moet je sowieso eens gaan nadenken lijkt me.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:28

anjali schreef:
Huertecilla heeft gelijk dat je zulke belangrijke dingen moet bespreken voordat je emotioneel in elkaar investeert. Je kunt echt op iedereen verliefd worden, maar voor een levenslange succesvolle relatie moet je wel enigszins op dezelfde golflengte zitten. anders gaat er heel moeilijk een gezamenlijke gelukkige toekomst zijn. Maar misschien groeien jullie nog naar elkaar toe?

Zeker heeft hij gelijk maar als je partners word kun je nog niet weten wat er allemaal op je pad komt. En het kan zo maar zijn dat je als bvb 20 jarige een vriend/vriendin krijgt en je na vijf jaar samen heel graag iets wilt en misschien ook kunt verwezenlijken (paard/wereldreis) en daar zou ruimte voor moeten zijn. In redelijke mate. Terwijl je misschien op je achttiende dacht, het rijden is voorbij voor mij, door studie/geld noem maar op. natuurlijk is het ook van belang dat je je nieuwe partner vraagt hoe hij/zij over de toekomst denkt maar ik denk persoonlijk dat geen enkel persoon meteen aan een eigen paard denkt wanneer zijn partner to be verteld dat ze altijd paard heeft gereden en dus fantastisch vond. Als er al een paard in het spel is dan geef je blijk van weinig meevoelen in je partners wereld. Net zo goed wanneer je partner heel graag naar het buitenland wil en jij zegt niet te gaan, dan moet je hem vrij laten. Partner van ts is gebleven maar ik denk dat dit altijd tussen hun zal staan, er komen zeker momenten waarop beide denken: Had ik maar.
Ik heb dat gelukkig niet en mijn man heeft in onze beestenbende maar één keer zijn veto uitgesproken, toen ik een geitebok zou krijgen, die kwam er niet in!! Prima, hij had goede redenen om het niet te willen en daar kon ik in mee gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:42

0000 schreef:
Ik vind het wel grappig dat als iemand overweegt een hond te nemen er vaak heel hard word geroepen dat daar dan wel alle gezinsleden achter moeten staan, maar dat bij een paard (en dan bedoel ik de aan huis versie, van de pension versie snap ik dat nl wel) dat ineens niet meer op lijkt te gaan...

HEEEL grappig ja.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 21:56

Ayasha schreef:
De paarden komen hier aan huis en voor we samen waren heb ik ze altijd aan huis gehad. Zo extreem als jij het schetst is het bij mij nooit geweest. :?
Wij kunnen gewoon af en toe lekker "ik"/"wij" zijn. :?
Kwestie van plannen en prioriteiten stellen. Zou maar erg zijn dat je nergens meer heen kan zodra je paarden hebt. Toen ik in het ziekenhuis lag is de wereld gewoon door gedraaid en ze hebben er geen van allen last van gehad.
Overdrijven is ook een vak.

Ik weet niet hoe jij mijn post leest, maar als je pleegkinderen in huis neemt kun je ook gewoon nog ik en wij zijn, en in het ziekenhuis liggen, alleen heb je wel verantwoording en dagelijkse verzorging die je niet even aan de kant kunt zetten als je daar geen zin in hebt of omdat je op vakantie wil en dat kan wel als je hobby tekenen en schilderen is bij wijze van spreke.
Dat hobby uitoefenen en het hebben van dieren niet echt hetzelfde is, hoewel het een het ander kan omvatten.

Het is redelijk ingrijpend om de verantwoording te dragen over levende wezens die afhankelijk van je zijn. Daar kun je een partner niet zomaar mee overvallen van " ik wil dat dus je schikt je er maar in".
Terwijl je hem wel best zou kunnen overvallen met "ik ga een cursus schilderen doen".
Dat is het enige dat ik duidelijk probeer te maken.

Ayasha
Blogger

Re: Paarden en relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:30

Het wordt toch niet de partner zijn verantwoordelijkheid. Mijn paarden, mijn taak om te zorgen dat ze verzorgt blijven ook als ik in het ziekenhuis kom. Daar heeft mijn partner nog nooit voor moeten zorgen. IMO moet je er zo ook gewoon in staan als je paarden wil. Niet er van uit gaan "dat je partner jouw verantwoordelijkheid wel over neemt".

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:38

Ayasha schreef:
Het wordt toch niet de partner zijn verantwoordelijkheid. Mijn paarden, mijn taak om te zorgen dat ze verzorgt blijven ook als ik in het ziekenhuis kom. Daar heeft mijn partner nog nooit voor moeten zorgen. IMO moet je er zo ook gewoon in staan als je paarden wil. Niet er van uit gaan "dat je partner jouw verantwoordelijkheid wel over neemt".

Dat zeg ik ook nergens. Het gaat er om dat je verantwoording over levende wezens in/bij huis hébt bij dieren en niet bij hobbies. Dat er daarom geen vergelijk is.
Ik heb het niet over hoe taken al of niet verdeeld moeten worden.
Nogmaals, ik moet er niet aan denken om een vent erbij te hebben, dus ik weet prima dat je alles alleen zou kunnen doen, maar het is wel zo prettig als de partner het er mee eens is en niet voor de voeten gooit dat je geen tijd voor hem hebt, etc.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:42

Maar daar heb je hem weer, hoezo "geen tijd"?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:53

In het hebben en houden en rijden van paarden gaat veel tijd zitten, ook afhankelijk hoe ze gehouden worden. In die zin kan ik me wel voorstellen dat een partner die niets met paarden(dieren) heeft soms wel eens kan denken dat het zonder fijner zou zijn. Echter , een partner hebben die fijn in zijn/haar vel zit omdat hij/zij kan leven zoals ze graag wil is ook meestal een fijne partner om mee samen te leven. En als de dieren er al waren voordat je een relatie kreeg dan weten de meesten wel waar ze aan beginnen. Er is ook nog zoiets als in goede en slechte tijden. Mijn man heeft niets met paarden maar zorgt wel degelijk voor ze, mest stallen uit enz wanneer ik weg moet of ziek ben. Net zo goed neem ik zijn taken /werkzaamheden over wanneer hij dat door omstandigheden niet kan. Een goede relatie i geven en nemen , op alle fronten. Dat is bij TS op dit moment eenzijdig, de partner geeft door in Belgie te blijven terwijl hij graag naar het buitenland zou gaan. En in dat kader kan ik me voorstellen dat hij niets heeft met welke tijdrovende/prijzige hobby van haar dan ook. Terwijl hij dus ergens ook heel egoistisch bezig is, ik niet achter mijn droombaan aan, jij niet achter je droompaard aan. En dat is geen goede, wat, dat is helemaal geen basis voor een relatie.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:58

Ergens snap ik je vriend, vooral het punt dat je nooit meer eventjes spontaan weg kunt. Dat is inderdaad niet heel makkelijk met een paard aan huis. Aan de andere kant is dit jouw droom en die moet je ook niet op zij zetten. Als mijn vriend het heel erg zou vinden zou ik zoeken naar en compromis, als je voor zoiets je relatie wil stoppen is er wel meer mis denk ik.. goed overleggen en elkaar ruimte geven om ideeën en gedachten uit te wisselen.

Ik heb heel veel geluk met mn vriend! Hij gaat altijd mee naar mn paarden die op een pensionstal staan.. Hij vindt het wel leuk een beetje met ze wandelen en poetsen. Laatst heeft hij nog een uur met een paard van mij naast de bak gestaan omdat dat paard flipte in zn stal toen ik ging rijden met ander paard. Krijg hem er alleen niet op, achja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 08:13

Captain schreef:
0000 schreef:

Omdat een hond ín huis tussen de familie leden leeft en deel van het gezin wordt. Een paard staat buiten en is in die zin minder betrokken bij het gezin/gedomesticeerd.

Ik ben het toch wel echt eens met 0000, een paard aan huis hoort (hier in elk geval) net zo bij het gezin als de hond :j Hij staat nota bene naast de tafel te schooien als we buiten eten, veel meer hond word het niet :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:01

Doriendr schreef:
Het gaat hem vooral om een kwestie van tijd hoor. Hij vindt het nu al teveel terwijl ik 2x per week ga voor ongeveer 4 à 6 uur. Op weekend met vriendinnen om te gaan paardrijden is bijvoorbeeld ook uit den boze.
Of wanneer ik een weekend met ons twee liever op een andere datum plan omdat ik graag naar een paardenevenement wil gaan net op dat weekend, daar kan hij ook niet mee om... dan vindt ie dat hij niet op de eerste plaats komt. Moest er dan een paard aan huis staan.....

Maar voor mij staan zowel paarden, familie als mijn vriend op de eerste plaats. Ik doe mijn best om er zowel voor iedereen zoveel mogelijk te zijn. Hij maakt het mij wel niet eenvoudig.

Als ik dit lees lijkt het me alsof niet de paarden het probleem zijn, maar gewoon het feit dat hij altijd op de eerste plaats wil komen.
Hij vindt het niet leuk dat je met vriendinnen op weekend gaat, of een evenement gaat bezoeken, of 2x per week een paar uur weg bent voor je hobby. Al zou je je paard verkopen en met de motorfiets gaan rijden, dan zal hij het waarschijnlijk niet minder vervelend vinden als je voor je hobby weg bent.

Ik denk dat het hier eerder een kwestie is van hoeveel water willen jullie beiden in de wijn doen. Misschien kan jij je droom van paarden aan huis aan de kant schuiven, als hij je meer ruimte geeft om naar je paard (op pension) te gaan. Dan kan jij meer met je paard bezig zijn, en heeft hij toch niet de ongemakken van een paard aan huis.

Want eerlijk gezegd, als je partner er echt niet achter staat is het lastig om paarden aan huis te houden. Er komt enorm veel bij kijken, en ook vaak dingen waar je gewoon hulp bij nodig hebt.
Ik ben alleenstaand met paarden aan huis, maar ik mag me echt in de handen wrijven met de hulp die ik van mijn moeder krijg. Zij voert de paarden als ik in het buitenland zit, ze helpt met snoeien, afrastering en onderhoud van de weides. Maar dan blijft er nog steeds heel veel werk over, uitmesten, voeren, hooi en stro halen, mesthoop wegvoeren, maaien, en zo kan ik nog wel een halfuurtje doorgaan.
En misschien wel het belangrijkste, ik moet altijd zorgen dat ik op vaste tijdstippen thuis ben om te voeren, hooi te geven of op de wei te zetten. Paarden aan huis betekent dat je een groot deel van je flexibiliteit verliest, zeker als je het allemaal alleen moet doen. Een dagje naar een evenement? Weekendje weg? Dat wordt allemaal heel lastig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:31

@Bigone: wat is het probleem met een geitebok dat je die niet mocht hebben van je man? Ik vraag dat omdat ik erzelf ook ooit in geinteresseeerd ben geweest toen er een een opvangplek zocht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:41

Eline91 schreef:
Als ik dit lees lijkt het me alsof niet de paarden het probleem zijn, maar gewoon het feit dat hij altijd op de eerste plaats wil komen.

en zij niet??

Je leest haar versie en zelfs die is behoorlijk egoistisch van haar zijde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:45

anjali schreef:
@Bigone: wat is het probleem met een geitebok dat je die niet mocht hebben van je man? Ik vraag dat omdat ik erzelf ook ooit in geinteresseeerd ben geweest toen er een een opvangplek zocht.

Meurt.
Herrie.
Hitsige onrust.
Soms agressie (indien slecht opgevoed).

Een bok erbij is prachtig. Wij hebben er verschillende hier 'aan huis' gehad, maar het is bepaald net zo veel geit als een dozijn geiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:56

anjali schreef:

Dat klopt ook wel, maar soms laat het leven zich niet op die manier sturen. Toen ik trouwde 30 jaar geleden had ik nog geen idee dat er ooit een eigen paard zou komen. Of je beiden kinderen zou willen, dat is iets wat je tevoren wel bespreekt, maar een paard?
Inmiddels hebben wij al ruim 25 jaar een "eigen paard" (niet dezelfde) :D :D.
Mijn man heeft niets met paarden, behalve dat hij leuk genoeg vindt om te aaien en te helpen als we op wedstrijd zijn. Die "we" zijn mijn dochter en ik.
Mijn man had ook een hobby waar veel tijd in ging zitten en ik ook. Als je elkaar daar vrij in laat gaat het best. FInancieel moet mijn man ook best offers brengen en daar waardeer ik hem erg in.
Het paard staat niet aan huis helaas, want dat zouden we (ja ook mijn man inmiddels) best leuk vinden.
Toen wij twee jaar geleden ons toenmalige paard moesten laten inslapen stond mijn man op dat moment het hardst te huilen :+

Toen mijn dochter een half jaar geleden verkering kreeg met een jongen die niets met dieren had hield ik mijn hart vast. Hij, ijdel-bang-dat-zn-kleren-vies-werden-er-mocht-geen-strootje-in-de-auto-liggen-type ging in het begin nog wel mee, maar haakte al vrij snel af. Hij kreeg gauw in de gaten dat zo'n paardenmeisje toch vrijwel dagelijks naar haar paard gaat, haar kleren "stinken" als ze thuis komt, etc etc. Uiteindelijk verwachtte hij (na een paar maanden al) dat ze zou kiezen tussen haar paard en hem. Nou je begrijpt.....
Het is nog echt niet zo gemakkelijk om een leuke relatie te hebben of te vinden als er paarden in het spel zijn. Het is niet "gewoon een hobby" maar een soort levenswijze.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:59

Ayasha schreef:
Maar daar heb je hem weer, hoezo "geen tijd"?

Er is plenty tijd, maar er zijn momenten dat die tijd echt naar de beesten moet. En die kan ook onverwacht zijn. Dat is die "even geen tijd" , het enige dat ik bedoel. Dat als je je in het zweet staat te werken je geen zeiksnor moet hebben die zegt dat je op moet schieten of het aan de kant moet gooien omdat je ergens met hem heen moet. Een beetje vent doet dat niet, maar iemand die tegen paarden aan huis is misschien juist wel. Die kan zelfs nog gaan saboteren.
Daarom moet een en ander wel in harmonie besloten zijn of hij zich er verder mee bemoeit of niet. Dat is het punt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:10

Maar iemand die zo doet, die doet dat vaak op vrijwel elk gebied en dan is de vraag of je daar een relatie mee wil. En dat merk ik in de berichten van TS sowieso; het lijkt op geen enkel gebied echt geweldig te gaan kwa communicatie.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:13

Zoals ik het lees, ligt het niet alleen aan de vriend, maar aan de 2. Plus het is maar 1 kant van het verhaal, dat altijd gekleurd is. Dus zou oppassen met conclusies te trekken dat dan nog te veralgemenen naar andere dingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:18

Ik weet niet of het op mij is maar ik zeg nergens dat het enkel aan de vriend ligt. Ik zeg enkel dat er duidelijk niet geweldig gecommuniceerd wordt (als er goed gecommuniceerd zou worden zou er geen topic op bokt staan.) en vraag me af of je zo'n relatie moet willen.

Communicatie komt van twee kanten, als die niet goed is ligt dat dus aan béide kanten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:32

Reageerde meer op je eerste zin dat als iemand zo doet, dit vrijwel doet op alle gebied. Dat is gebasseerd op het verhaal van ts (dus maar 1 kant) en is dus een voorbarige conclusie en die voorbarige conclusie nog is veralgemenen, vind ik niet zo correct.