Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:55

Dat eigenaren eerst een vraag op het intwrnet stellen i.p.v. een dierenarts bellen als het paard ziek is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:07

Felicxa schreef:
Het enige waar ik echt moe van kan worden zijn mensen die er heilig van overtuigd zijn dat alleen hun aanpak met paarden de juiste is. Kom op zeg, er leiden meerdere wegen naar Rome.

En dan bedoel ik niet het hebben van een mening over de omgang met paarden, maar die mening door andermans strot douwen. Daar kan ik slecht tegen :)

Nah, dan douw je deze maar even door je strot: it all depends.......

Dat is namelijk de enige echte heilige waarheid.

:D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 22:24

Esirene schreef:
proudmama schreef:
Mensen die doorrijden op kreupele en/ of oude versleten paarden,en niet aan willen nemen dat kreupel pijn betekend, en dat paarden ook met pensioen en lekker van hun oude dag moeten kunnen genieten.

dit, zo erg. En dat als je er wat van zegt jij de boosdoener bent. Dat soort mensen zijn dan ook vaak geen vrienden van mij :')

Dat er mensen zijn die het not done vinden dat je je beest naar de slager brengt, omdat je een welverdiend pensioen gewoon niet kunt of wilt betalen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:36

Leuk om de dingen te lezen die ik herken. Wil er op 1 inhaken.

Waar ik me aan erger? Ouders.

Want? Lees veel dat mensen het zielig vinden dat paarden in de winter enkele uurtjes eruit komen. Ja dat vind ik ook, voor in de winter vind ik het prima als ze de hele dag in de paddock met hooi staan het liefst nog een soort track achtig.

Maar de waarheid... mijn paard komt er in de winter maar voor 3/4 uurtjes uit in de paddock. Ik wil wel verhuizen! Huisvesting verbeteren voor mijn paard! Maar wat denk je? Mijn ouders vinden het dat ze prima staat. Zij denken alleen aan de 'kou en natheid' dat vind een paard toch niet fijn? Ze staat lekker in der stalletje. Aldus mijn ouders.

Maar ik en paard moeten daaronder lijden: stramheid, opstartproblemen, stalbenen.

Ja paard staat echt fijn >;) , maar mag echt niet naar een andere stal hoor!!

Wat ik bedoel te zeggen: niet iedereen heeft t voor t zeggen waar zn paard staat. Helaas!

Othilly

Re: Waar wordt jij nou moe van in paardenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:43

Nog een irritatie: t zal en t moet principe..Ook al is mn paard niet happy ik als mens vind bepaalde dingen leuk ( vaak helaas wedstijdruiters ) en ook al moet ik mijn paard daarvoor in de " houdgreep" nemen en zijn eigen belangen en behoeften daarvoor laten passeren..Ik zal mijn doel halen!! Resultaat vaak zeer ongelukkige, onbegrepen paarden! Vind ik triest en irriteer me er mateloos aan!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:45

Hypes en alle goeroes die ademloos gevolgd worden door hele troepen mensen. Dat een zweep ineens een stick is en een touw een leadrope :D

En dat trailerladen veranderd is in het naar binnen kietelen van je paard ;) want oh stel je voor dattie een levenslang trauma oploopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:48

Dat paarden opeens zijn veranderd in porseleinen poppetjes en blijkbaar nergens meer tegen kunnen.

meerkoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 23:48

Dat ze denken dat ze Anky zijn,en er van alle soorten hulp teugels in gaan hangen.
Terwijl fjordje lief hier zo aan de teugel gaat,en dan nog vragen hoe doe je dat toch.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:19

Mensen die erg lang met een paard dokteren terwijl kans van slagen erg laag is.
prutsmuts met dekens. Regendeken opdoen bij regen terwijl t 20 graden is.
Paarden betuttelen.
Vliegendekens. Rot irritante dingen.
Mensen die heel hard zijn voor hun eigen paard en dit ook trachten te doen bij mijne.
Mensen die met een paard omgaan vanuit hun ego ipv vanuit je hart.
Stokers, over anderen praten is nog niet zo extreem maar echt stoken vind ik lelijk.
Ruiters die excuses zoeken buiten hunzelf om terwijl je om gewoon kan zeggen dat je t moeilijk hebt met iets.
Ultra domme mensen. Iedereen is wel is een beetje simpel of stom maar echt hele domme mensen zijn wel ergerlijk haha

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:43

1. Het elkaar niets gunnen op wedstrijden (vooral dressuur)
2. De doorgeslagen overjaarse penny's die ervan overtuigd zijn dat vetloos en ijzerloos ALTIJD beter is. Terwijl het interessante dingen zijn, maar als er maar 1 "goed" is in jouwn ogen dan vind ik het maar niets :o
3. Het tuig. Geen een hoofdstel mast pony te vinden met een dunne aansnoerneusriem, allemaal 3 cm of meer, bah wat lelijk, hele ponyhoofd valt weg.
4. Veel dressuurruiters kunnen niet eens meer zitten, en maar grip rijbroeken, diepere zit en dikkere wrongen op het zadel aanschaffen -O-
5. De bitten bij veel spingruiters, en dan vooral de manier waarmee ermee omgegaan wordt daar word ik ook niet vrolijk van :7

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 00:51

In een groepsstalling om de drie dagen met een ander plan/voorstel/beleid komen...joh...zucht....

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 01:00

Over het algemeen weinig irritatie puntjes (meer) gelukkig... Geweldige stalling voor m'n pony's gevonden waar ze 24/7 buiten staan met schuilstal, verhard stuk ,zandpaddock en weiland. Heerlijk!

Waar ik me vooral als (volwassen) shet eigenaresse aan irriteer, is het feit dat ik "niks met m'n pony's kan" " je hebt er niks aan" etc.. Terwijl ik denk, dat mijn pony's meer variatie in hun trainingen e.d. hebben dan de meeste rijpony's. Die worden gereden, soms gelongeerd. Dat is het vaak (niet altijd!!) De mijne doen vrijheidsdressuur, dressuur aan de lange teugel, dubbe longe, vrijspringen, rond hobbele met m'n zoontje, lange wandelingen buiten. En als ik er het geld weer voor heb, gaan ze ook weer lekker voor de kar. Wat nou je kan niks met een shetje?

Waar ik me ook aan irriteer zijn de bemoeials.. Iedereen weet t altijd beter. Doet het altijd beter.. Kan het allemaal beter..

En het hele in hokjes plaats. Ik ben "natural" ik rij alleen klassiek. En iedereen vind z'n eigen methode het beste, de rest is niks.. Zelf pas ik van alle soorten methodes dingen doe. Kijk naar de situatie, naar m'n pony's en kies dan voor (wat ik denk) dat de beste oplossing is.. Elke methode heeft z'n voors en tegens...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 01:50

Ouders die niks van paarden weten, en een ongeschikte pony voor hun dochter kopen.

meerkoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 02:11

Mensen die denken met zeuren en afbreken van je paard hun zin te krijgen.
De zogenaamde handelaren die soms je erf op lopen,zo vermoeiend terwijl ik niks verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 02:31

Mensen die zich bemoeien met hoe een ander zijn paarden houdt, omdat die ander een andere visie heeft. Zo lang een paard er gelukkig en gezond uit ziet, is er in mijn ogen geen probleem.
Mensen die vinden dat je te ver gaat voor je paard. Zo lang de DA zegt dat een paard een waardig bestaan heeft, is het de eigenaar die beslist hoeveel geld, tijd en energie hij of zij in de gezondheidszorg van een paard wil steken.
Mensen moeten eens leren om zich niet met anderen te moeien.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 02:38

Paarden die heel de dag op stal staan en de eigenaar zegt 'ja maar dit vind hij fijn!'

Al het gezeik op stallen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 02:41

Dat alles of zwart is, of wit. :+
Waar is grijs gebleven?

Ik heb problemen met de hoeven van mijn pony en houd die hoeven nu bij.
Feit is dat ik geen natuurlijk bekapper ben, maar dus ook nu niet in het klassieke 1x per 6-8 weken de hoefsmid laten komen val, en toch hoefsmid erbij wil.
Nou dat is knap ongemakkelijk, moet ik bellen en erbij melden dat ik uit noodzaak hem zelf doe, als niet hoefsmid maar gewoon een vakman erbij nodig heb.
Meestal vinden smeden dat niet een fantastisch idee geloof ik. :+
Ofwel ik zoek een smid die grijs ook erg mooi vind. :')

Verder extremisten.
Kijk ijzerloos, bitloos, dekenloos en dergelijke is allemaal mooi hoor, maar met verstand.
Maar ik lees soms dat paarden maanden zere voeten hebben nadat de ijzers eraf zijn gehaald, en dat eigenaren dat nog geregeld normaal vinden ook.

Al vaker gelezen, maar inderdaad de postzegels.
Een paard hoort niet alleen op een stukje wei..
Mijn pony staat als een van de weinigen in de kudde, helaas wel eens een wondje of zoals nu een wat dik been.
Maar hij is wel echt paard, en hij geniet er met volle teugen van.
Ik zie van blijdschap glimmende oogjes als ik op stal kom, en ik moet hem echt ophalen in de wei in plaats van dat hij naar de draad komt lopen.
Als ik de kudde loslaat om naar stal te gaan zie ik hem puur paard zijn.
Hij ziet mij, hij kijkt mij twijfelend aan, om dan met de kudde mee te gaan als ik zeg dat hij gauw mee moet gaan.

Met stipt op 1 staat dat stalgenoten gaan bepalen wanneer er een dierenarts moet komen bij een paard.
Een paard ziekjes was geweest, maar goed herstellende was, netjes overleg met de dierenarts geweest en toch een hoop gezeur.
Die dierenarts had nul toegevoegde waarde gehad, maar men vond gewoon dat er een dierenarts bij had moeten komen.
En echt extreme dingen werden er bijgehaald.

Zelf heb ik ooit een wat verkouden pony gehad.
Pony werd in overleg behandeld, netjes slijmverdunner, hoestdrank, druppeltje voor zijn weerstand en nat hooi.
Pony begon te genezen, het slijm kwam los en dus uit zijn neus en toen kreeg ik tig reacties of ik niet een dierenarts zou bellen.
Nou nee dus, beest voelde zich echt goed verder, geen koorts en de rotzooi moet er toch uit om beter te worden.
Wij hollen toch ook niet voor elk verkoudheidje naar de dokter, waarom moet dat bij een paard nou ineens wel?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 03:12

Dat elk paard tegenwoordig ingepakt wordt met bubbeltjesfolie of te wel altijd en overal peers erschermers aan als ze er mee bezig gaan... En dan andere mensen opdragen dat ze gevaarlijk bezig zijn als ze het niet doen

En eigelijk nog zo veel meer maar ga me daar niet druk om maken

Owjah to h dit nog even dat er bij ongeveer elk wondje wel wat op wordt gesmeerd en dat dierenartsen altijd metacam voor schrijven... voor elk klein wondje

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 03:55

Mensen die hun methode aan je opdringen, echt verschrikkelijk.
Staleigenaren die denken dat zij de beste zijn en alles weten terwijl ze eigenlijk nooit een stal hadden moeten beginnen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 05:49

Pinkie, dat van metacam klopt hier wel.
Mijn pony had een tik gehad en stond met een dik been.
Wel knijpgevoelig maar absoluut niet kreupel en scheurde het liefst in galop de paddock door.
Ik belde de dierenarts voor zijn gebit en heb gelijk dat been besproken.
Vooral hoe lang het mocht duren voor het dun was enzo, en wanneer ik voor de zekerheid moest laten scannen.
Ik kreeg dus het advies hem veel rust te geven en Metacam?
Waarom niet gewoon genoeg bewegen en enkel metacam als hij pijn heeft?
Een beetje pijn is ook niet ongezond, dat vertelt ze dat er wat mis is en dat ze soms beter even minder achterlijk kunnen doen als iets zeer doet.
Ik heb geen metacam gegeven en ben met hem gaan stappen op de weg.
Ingespannen en lekker stappen over het harde, lekker op zijn eigen tempo.
Pony dolblij, want hij vind niks mooier als op pad gaan en ik hoefde geen rondjes met hem te lopen wat hij toch alleen maar heel stom vind.

Ik smeer trouwens wel overal wat op aan wondjes.
Als de genezing van een wondje jeukt is dat verschrikkelijk aldus meneer, en schuurt het dan maar wat graag weer open. :+
Ik smeer open wondjes in met mestran, dichte wondjes die gewoon kriebelen met vitamine E huidolie of sudocrem.
Voor jeuk/droge huid/schuurplekjes/huidherstel is vitamine E huidolie erg fijn.
Het is zo vloeibaar dat het zelfs in staart en manen kan, letterlijk maar een flesje waar je allerlei kanten mee op kunt. :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 06:48

Safiera schreef:
Ouders die niks van paarden weten, en een ongeschikte pony voor hun dochter kopen.

Mijn ouders vroeger... :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:06

Bijna alle ouders vrees ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:44

Aan die mensen die lekker anoniem hun commentaar spuien op de ruiters die wel hun dikke punten scoren maar zelf geen deuk in een pakje boter rijden. Nog nooit een wissel gesprongen (bijv), maar wel een ander denken te weten te vertellen hoe ze dat moeten doen.

Aan het geroddel en gestook en met name dat laatste; heel ernstig hoe er karaktermoord gepleegd wordt door en op sommige mensen. Iedereen roddelt weleens, maar het moedwillig schade aan een ander toebrengen door nare verhalen de wereld in te helpen die niet waar zijn, vind ik vrij ernstig. En dan meteen aan de mensen die liever een roddel horen dan een verhaal van twee kanten.

Aan luie of gemakzuchtige pensioneigenaren, die wel hun benen uit hun lijf rennen voor de belangrijke klant maar het plebs 'vergeten' omdat het er niet zo toe doet of de pensionpaarden tevreden zijn. En dan wel klagen dat er geen pensionklanten genoeg zijn.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:55

Picasso schreef:
Aan luie of gemakzuchtige pensioneigenaren, die wel hun benen uit hun lijf rennen voor de belangrijke klant maar het plebs 'vergeten' omdat het er niet zo toe doet of de pensionpaarden tevreden zijn. En dan wel klagen dat er geen pensionklanten genoeg zijn.

Andersom komt ook vaak voor: veel pensionklanten zijn hoe goed je ook je best doet nooit tevreden! Eisen soms t onmogelijke! Gelukkig ook een grote groep pensionmensen die waarderen wat je doet! Dat geeft motivatie!

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:09

Waar ik mij ook nog aan kan ergeren, is aan staleigenaren die roddelen over hun pensiongasten op de social media.o.a op bokt,zonder naam of toenaam, terwijl zij dondersgoed weten dat deze gasten ook op dezelfde media's zitten. Zo zielig en zo frustrerend. In plaats met de gasten om de tafel te zitten en erover te praten. Heel laag zijn deze pensioneigenaren. Zelf een keer meegemaakt, wist niet hoe snel ik hier weg moest. Dat doe je als goede en nette staleigenaar niet. Roddelen over je gasten. Gelukkig een stal gevonden waar ik en de paarden gelukkig zijn. Mijn paarden zijn weer nette, gelukkige opgevoede dieren geworden.Zoals zij altijd al waren.