Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:52

Maartje1990 schreef:
Ik denk dat het per tak van sport ook verschilt waarop de waarde wordt beoordeelt.

Bijv. Recreatiepaarden:
Haflinger a heeft een hele mooie afstamming, maar schijt zevenkleuren voor verkeer
Haflinger B geen papieren, onbekende afstamming, maar je kan er een bom naast afsteken.

Gok dat haflinger B dan voor recreatief gebruik nog wel wat meer zou kunnen opbrengen.

Maar zoietszal wellicht wat minder van belang zijn als je een engelse volbloed voor de rennen aanschaft

Inderdaad.Wat heb je aan mooie papieren als het paard niet geschikt is voor het doel waarvoor je hem wilt.En dat is natuurlijk voor iedereen anders! Als je er veel geld voor wil krijgen moet hij wel helemaal gezond zijn. Als er iets mee is kan hij toch nog geschikt zijn voor iemand die dat niet erg vindt,maar dan moet de prijs wel aangepast zijn.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:06

Bij het bekijken van advertenties valt het me op dat er een aantal vage kreten steeds terugkomen om de prijs te rechtvaardigen. Bv. 'potentie om hogerop te komen in de sport', 'kan meer met de juiste ruiter', etc.
Nu wil ik met heel veel plezier betalen voor een paard dat een correcte basisopleiding heeft. Maar 'springt een beginnende wissel', daar heb ik vragen bij. Ofwel kent hij geen wissels (dat heb ik het liefst), ofwel doet hij zijn wissels zoals het hoort. Iets daar tussenin lijkt me meer lastig dan nuttig.
Een ervaren leerpaard kan ook zijn geld waard zijn, maar dan moet de opleiding ook correct gebeurd zijn. Laatst zag ik een advertentie waar best een hoge prijs gevraagd werd voor een paard dat ervaring had zowel in springen als in dressuur. Voor de dressuur werd gezegd dat hij de wissel beheerste. Er was een filmpje bij waarop het paard bokt, paar passen verder ging in kruisgalop en tenslotte vooraan ook oversprong.
Het blijft moeilijk (zowel voor de koper als voor de verkoper) om te bepalen wat een correcte prijs is voor een bepaald paard.

Sheran

Re: Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:11

Sensibel is een beetje van alles wat je zei. Het heeft ook met elkaar te maken. Puur gevoelig aan de hulpen noem ik niet sensibel. Sensibel zit ook in het karakter.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:59

Sensibel is een beetje een vaag begrip. De een vind ze sensibel als ze overal van schrikken de ander vind ze sensibel als het zo'n typische pismerrie is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 13:21

Amiigo schreef:
Sensibel is een beetje een vaag begrip. De een vind ze sensibel als ze overal van schrikken de ander vind ze sensibel als het zo'n typische pismerrie is.

Dat bedoelde ik idd te zeggen. Sensibel is zo'n begrip waar iedereen een ander beeld bij heeft.

Maar zou er een prijsindicatie te geven zijn van een recreatiepaard vs een sportpaard in combinatie met leeftijd voor de jonge paarden ? Dus zonder opleiding.
Dus voor veulen - 1 jaar - 2 jaar - onbeleerd 3 jaar - zadelmak 3 jaar ? Alhoewel juist bij veulen, 1 en 2 jaar misschien nog niet het onderscheid wordt gemaakt in sport of recreatie paard ?!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:28

er heft laatst wel een artikel gestaan in een paardenblad dat het slimmer is om een veulen te kopen als je nog een sportpaard hebt. tegen de tijd dat je Eigen sportpaard niet meer mee kan in de sport is het veulen oud genoeg. dit is uiteindelijk goedkoper dan een jong paard kopen dat of groen is of zadelmak.

dan komen we weer terug op definitie recreatie paard/sportpaard. blijven vage begrippen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:42

DarkoFoitzik schreef:
er heft laatst wel een artikel gestaan in een paardenblad dat het slimmer is om een veulen te kopen als je nog een sportpaard hebt. tegen de tijd dat je Eigen sportpaard niet meer mee kan in de sport is het veulen oud genoeg. dit is uiteindelijk goedkoper dan een jong paard kopen dat of groen is of zadelmak.

dan komen we weer terug op definitie recreatie paard/sportpaard. blijven vage begrippen.

Een recreatiepaard is meestal een paard dwat vanwege problemen niet (meer) geschikt is om in de wedsstrijdsport mee te kunnen.Voor iemand die toch geen ambitie heeft in die richting kan het dan toch een geschikt dier zijn.Maar wel goedkoper in aanschaf dan een paard waar je nog wel een wedstrijdcarriere mee zou kunnen hebben.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:56

is dat de definitie of is het jouw definitie? ik rijd zelf denk ik recreatief, puur omdat ik geen wedstrijden rijd. ik train mijn paard wel dressuurmatig intens. mijn doel is dan ook om hem zo hoog mogelijk op te leiden. hierdoor zal ik in de toekomst ook een meer dressuur gefokt paard willen. ben ik dan recreatief of sport? als je het paard per definitie een gebrek toekent dan is die sowieso minder waard. in mijn ogen is dat niet de definitie van recreatief.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:00

Vaak wordt idd en paard dat onvoldoende presteert in de sport of fysiek iets mankeert als recreatiepaard aangeboden. Maar eigenlijk zou een goed recreatiepaard vooral over een grote dosis gezond verstand moeten beschikken, en fysiek tegen een stootje tegen kunnen. In frankrijk heb je het Hensonpaard, dat specifiek gefokt is als recreatiepaard, en meer bepaald als wandelpaard. Net omwille van het feit dat de recreatiepaarden die er beschikbaar waren niet voldeden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:03

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:08

DarkoFoitzik schreef:
is dat de definitie of is het jouw definitie? ik rijd zelf denk ik recreatief, puur omdat ik geen wedstrijden rijd. ik train mijn paard wel dressuurmatig intens. mijn doel is dan ook om hem zo hoog mogelijk op te leiden. hierdoor zal ik in de toekomst ook een meer dressuur gefokt paard willen. ben ik dan recreatief of sport? als je het paard per definitie een gebrek toekent dan is die sowieso minder waard. in mijn ogen is dat niet de definitie van recreatief.

Eigenlijk wat we al eerder in dit topic een beetje hebben gezegd, in feite komt het er vaak ( niet altijd) op neer dat een recreatiepaard wat mankeert en daardoor geen sportpaard meer kan zijn.

Wie kan wat zeggen echt over prijzen van een sportpaard per leeftijd als ze nog niet bereden worden ?
Dus voor een veulen- 1, 2 en 3 jaar. en wat betaal je dan voor beleren/ zadelmak maken ?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:32

Ja daar heb ik geen prijslijst van. Ik heb geen grote sportambities, koop niks boven de 3000 euro en laat eigenlijk niks keuren. En eigenlijk nooit echt idiote dingen gehad. Ook denk ik omdat ik geen zware lichamelijke prestaties van een paard hoef.

En juist deze prijscategorie zou het gevaarlijkst moeten zijn
. Juist omdat mensen voor die prijs geen rontchenfotos laten maken.

Inrijdprijzen zou ik echt niet weten. Denk dat als je zelf het voorwerk zou doen dat het werkelijke berijden in een maandje gepiept is. Misschien een eurotje of 500?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:38

Maar dan is weer de beginvraag. Waarom zijn er b.v. 2 jarigen van 2500 euro, maar ook van 5000 ? Ik vind dat verschil echt groot, zeker voor een paard waar nog niets tot weinig mee gedaan is. Of ligt dat nou echt aan mij ? Ik schrik echt van zo'n vraagprijs !

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:40

Dat heb ik soms ook met huizen. Sommoge mensen vragen teveel. Sommige aan de lage kant. Ligt er toch gewoon aan hoe snel ze van de bok afmoeten.

En daarbij ze kunnen wel wat vragen maar de echte vraag is wat zee uiteindelijk krijgen.
Laatst bijgewerkt door piezze op 06-06-16 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:41

Maris schreef:
Maar dan is weer de beginvraag. Waarom zijn er b.v. 2 jarigen van 2500 euro, maar ook van 5000 ? Ik vind dat verschil echt groot, zeker voor een paard waar nog niets tot weinig mee gedaan is. Of ligt dat nou echt aan mij ? Ik schrik echt van zo'n vraagprijs !

Een 2-jarige met een goeie bouw/goed exterieur, goede moederlijn, goeie gangen, commercieel kleurtje, etc. Zal meer kosten dan een simpel diertje.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 06-06-16 15:45, in het totaal 2 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:41

Wat ze bij het jonge spul mee nemen is de kosten die gemaakt zijn om het veulen te fokken
Een KWPN dekking kost al gauw tussen de 1500 en 3000 euro
Als je daar dus nog alleen de dierenartskosten bij telt vanwege de dracht en de geboorte
Zit je snel tussen de 2500 en 5000 euro
Maar er zijn ook veulens die voor meer dan 5000 worden verkocht

En een veulen wat als 6 maanden oud al 5000 op moet gaan brengen gaat als jaarling natuurlijk ook niet voor minder weg.
Daar kan je per jaar best wel eens tussen de 1500-2500 bij tellen

En ondanks dat wij misschien vinden dat het onmogelijke prijzen zijn zijn er ook mensen die het betalen

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:50

In principe is ieder paard de slachtprijs waard... De rest is gebaseerd op kosten, emotie en wat de gek er voor wil geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:53

Women2 schreef:
In principe is ieder paard de slachtprijs waard... De rest is gebaseerd op kosten, emotie en wat de gek er voor wil geven.

ja, dat is al een paar keer gezegd. Maar er zijn toch maar erg weinig paarden die voor zo'n lage prijs worden verkocht, dus veel emotie en veel dwazen dan ......

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:01

Ik vind dat stukje over "elk paard is slachtprijs waard de rest is..." altijd lekker kort door de bocht.

Koop je slachtpaarden, dan is het een ander verhaal. Maar dat gaat hier vrijwel niet op.

Qua prijs: voor kwaliteit betaal je, zo simpel is dat. En dan is het ook nog de vraag waar je het paard koopt. Bij een bekende handelsstal betaal je vaak (veel) meer dan wanneer je bij een particulier koopt.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:03

Kwaliteit is een relatief begrip waar geen exacte waarde aan gehangen kan worden...

En de kiloprijs is niet kort door de bocht... Totilas is toen voor 15 miljoen verkocht, als hij een dag later geslacht moet worden omdat hij een been gebroken heeft, is ook hij gewoon de kiloprijs waard. Hard, maar wel waarheid

(ja ik weet het, mensen gaan er nu over vallen dat Totilas en slachten in een zin genoemd wordt. Het gaat om het voorbeeld....)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:08

Women2 schreef:
Kwaliteit is een relatief begrip waar geen exacte waarde aan gehangen kan worden...

En de kiloprijs is niet kort door de bocht... Totilas is toen voor 15 miljoen verkocht, als hij een dag later geslacht moet worden omdat hij een been gebroken heeft, is ook hij gewoon de kiloprijs waard. Hard, maar wel waarheid

(ja ik weet het, mensen gaan er nu over vallen dat Totilas en slachten in een zin genoemd wordt. Het gaat om het voorbeeld....)

Je zegt het goed "als hij geslacht zou worden". Dan alsnog kan je niet, in jouw voorbeeld, zeggen dat het paard alleen slachtgeld waard is en de rest is emotie. Dat stukje vind ik persoonlijk te kort door de bocht. Er komt meer bij kijken dan dat.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:10

Ik noemde niet alleen emotie.... Ook de kosten en wat de gek er voor wil geven (en er dus aan denkt te kunnen verdienen >> zowel in emotie als in geld)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:17

DarkoFoitzik schreef:

Ja daar moet je wel geld voor hebben....

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:18

Maris schreef:

Als het een KWPN'er is schrik ik niet echt van € 5.000,00 .... met dekgeld van zo'n € 1.500,00, dan kom je al op zo'n 2.000,00 voordat die geboren is. Dan nog de kosten van de opfok (neem zo'n € 1.200 per jaar en dat is dan goedkoop). Dan zit je al op € 4.400,00 voor een 2-jarige. En als het dan ook nog een kwaliteitsvol paardje is met een hoge verwachtingswaarde, dan zal je daar voor moeten betalen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 16:21

Moratoetje schreef:
Maris schreef:

Als het een KWPN'er is schrik ik niet echt van € 5.000,00 .... met dekgeld van zo'n € 1.500,00, dan kom je al op zo'n 2.000,00 voordat die geboren is. Dan nog de kosten van de opfok (neem zo'n € 1.200 per jaar en dat is dan goedkoop). Dan zit je al op € 4.400,00 voor een 2-jarige. En als het dan ook nog een kwaliteitsvol paardje is met een hoge verwachtingswaarde, dan zal je daar voor moeten betalen.

En kan dit dan alleen met een KWPNer?
Waarom niet een zeg oldenburger of NRPSer?