Paard kopen maar je weet niet wat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:22

bruintje123 schreef:
Als ik een paard zou zoeken om snel L/m springen te worden zou ik voor we paard gaan die dat niveau al op concours heeft gelopen.
En dan zijn de lusitano's erg moeilijk te krijgen.
Laat ik het anders stellen. Ik ken er geen in Nederland.

Daarom heb ik aangeboden er een in Portugal te zoeken. ;)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:19

liekec schreef:
Ik vraag me ten zeerste af of die L springen aankunnen.

Ik vraag me af waar je dat idee op baseert? Welke tekortkoming zou er dan moeten zijn?

Hier in Portugal wordt op basisniveau gewoon op cruzados en Lusitanos rondgesprongen en het zijn ook de parden die intsructeursopleidingen doen.

Lusitanos zijn geweldig all-round en worden op bruikbaarheid gefokt, anders dan de PRE.

Er is zelfs een springcompetitie voor alleen Lusitanos vanuit het stamboek. 1m, 1.10m en 1.20m

Caetano is bv een fokker van Lusitanos waarbij alle jonge dieren én de arena in gaan, én de springsport in met zoon én dressuursport in met dochter en dan kijken ze waar het meeste talent ligt, maar ze starten in zowel springen als dressuur meteen op redelijk hoog niveau.

Nou heeft hij niet de paarden in goedkopere prijsklasses, maar om het ras hoef je het echt niet te laten.[/quote]
Ik ken geen enkel barok ras (pre, lusitano, Andalusiër) die uberhaupt ooit gestart is (springen), daarbij zijn ze vaak kleiner dan de gemiddelde kwpn waardoor 1.10 (L) ik verhouding hoger is. Het kan uiteraard wel dat die bestaan, maar het is niet gebruikelijk en daar zijn zo zijn redenen voor. Verder is er hier sprake van het zo makkelijk mogelijk maken voor TS om door de L te vliegen, dan is een springgefokte kwpn'er nou eenmaal makkelijker. Hetzelfde als dat je met een fjord prima Z dressuur kan worden, maar dat het gewoon lastiger is, en dat je daarom meer dressuurgefokte warmbloeden ziet in de dressuursport.

Anoniem

Re: Paard kopen maar je weet niet wat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:36

Overigens ben ik wel benieuwd wie de TS van plan is les te gaan geven.
Je kunt voor 15 euro per uur les krijgen van ruiters die meerdere paarden in het Z hebben gereden.
Behalve Manege ruiters en kinderen zal er niemand les willen van een ruiter die zelf nooit wat gepresteerd heeft.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 17:18

Lusitana schreef:
bruintje123 schreef:
Als ik een paard zou zoeken om snel L/m springen te worden zou ik voor we paard gaan die dat niveau al op concours heeft gelopen.
En dan zijn de lusitano's erg moeilijk te krijgen.
Laat ik het anders stellen. Ik ken er geen in Nederland.

Daarom heb ik aangeboden er een in Portugal te zoeken. ;)

Lusitana, ik ga jou rond augustus/september een berichtje sturen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:19

liekec schreef:
Ik ken geen enkel barok ras (pre, lusitano, Andalusiër) die uberhaupt ooit gestart is (springen), daarbij zijn ze vaak kleiner dan de gemiddelde kwpn waardoor 1.10 (L) ik verhouding hoger is. Het kan uiteraard wel dat die bestaan, maar het is niet gebruikelijk en daar zijn zo zijn redenen voor. Verder is er hier sprake van het zo makkelijk mogelijk maken voor TS om door de L te vliegen, dan is een springgefokte kwpn'er nou eenmaal makkelijker. Hetzelfde als dat je met een fjord prima Z dressuur kan worden, maar dat het gewoon lastiger is, en dat je daarom meer dressuurgefokte warmbloeden ziet in de dressuursport.

Je baseert je mening op het feit dat jij er geen kent?
En je blijft bij een bewering terwijl ik aangeef dat men Portugal gewoon massaal wedstrijden springt op Lusitanos? (Om Brazilë maar even buiten beschouwing te laten)

Daarbij zijn Lusitanos gemiddeld echt een stuk groter tegenwoordig en echt niet allemaal ponietjes ofzo.
Wat dacht je trouwens van de van nature krachtge achterhand?

En als een paard gewoon de springervaring heeft maakt het toch geen hol uit van welk ras het is? Sterker nog, Lusitanos zijn over het algemeen koeler in het hoofd en makkelijker te rijden door iedereen dan "springgefokte KWPN´ers".

Je doet alsof ze en Olympisch parcours af moet leggen. Je hebt het over 1.10m of 1.20m daar kom ik met mijn dikke hol nog overheen zónder paard als ik me een beetje kwaad maak.
Een beetje paard doet dat uit stilstand nog.

Om over Fjorden te gaan beginnen, die gewoon koudbloed zijn, is wel een erg grote sprong.
Het feit dat je Lusitanos over een kam scheert met Spaanse parden wil zeggen dat je werkelijk niet weet waar je het over hebt.

In Nederland zijn er in verhouding weinig Iberische paarden die dan ook nog eens hobbymatig worden gebruikt en gewoonlijk niet voor de wedstrijdsport, dus ja, de kans dat jij er een kent is dus wel klein, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen springen. Dat is een hele kromme redenatie.

Het feit dat er in Portugal gewoon een competitie is voor Lusitanos zegt toch genoeg?

Maar je hoeft het niet van mij aan te nemen.
https://www.youtube.com/watch?v=MJLOtzCQvWc
https://www.youtube.com/watch?v=nRnK4xBeYsY
en die kan ook een lekker stukje dressuur
https://www.youtube.com/watch?v=KpJf1uqk-qE

https://www.youtube.com/watch?v=jkRozjUq2NM

En doet die "springgefokte KWPN´er" ook een M dressuurproefje met hetzelfde gemak?

Maar goed, waarom zou ik ongelovigen moeten overtuigen?
Ik heb gewoon gezegd dat ik een geschikte Lusitano of cruzado kan zoeken. Als TS daar belangstelling voor heeft en ik er een kan vinden wat maakt het dan uit wat voor vooroordelen sommige Bokkers over het ras op zich hebben?

Wat betreft het lesgeven en niveau: dat iemand zelf hoog rijdt, zegt niets over zijn didactisch vermogen. Andersom kan iemand kan vanuit een rolstoel nog les geven.
Lesgeven is een vak. Dat kun je leren.

Ik snap niet waarom mensen komen met zoveel commentaar als de simpele vraag is welk soort paard ze zou moeten kiezen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 17:20

Dus even als samenvatting.
Ik ga denk ik mijn paardenhouderij niveau 2 opleiding afmaken. Dan koop ik rond september iig een paard die groter dan 160cm is. Dit paard moet dan al wel minimaal L zijn zodat ik de B door kan komen en we elkaar verder opleiden tot het M en de Z. Zo kan ik genoeg rijden om dressuurervaring op te doen en tegelijkertijd mijn opleiding afmaken :)

Ik denk dat dit reëel is?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:25

Heej Maureen95!
Laat je niet tegen houden door sommige bokkers, die het niet zien zitten en je zelfs afraden om de opleiding te volgen.
Volg je hart, volg je droom en maak er een mooie tijd van!

Kan je niet een oproep plaatsen op Facebook/Bokt dat je op zoek bent naar een leuk paard die eerder al wat heeft gedaan en nu op zoek is naar een nieuw iemand? (sommige noemen het een leerpaard)
Of een paard van 15+ die niet hoger op kan komen (vaak zie ik Z-paarden van 15+ die niet hoger op kunnen komen voor goedkope prijzen).

Ik weet dat het je gaat lukken. Ga er 100% voor en maak er een fantastische tijd van.
Lekker genieten, leren, ontspannen en groeien.

Ik ben benieuwd met wat voor paard jij thuis komt! :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:28

Ik vind het een heel goed plan!
Een opleiding is altijd goed en dat combineren met je hobby is helemaal geweldig.

Je zei dat je als penny een zwarte wilde toch?
Ik weet niet meer wie maar hier op het forum is iemand met 2 ongelofelijk knappe zwarte. Een merrie en een ruin(dacht ik), een daarvan start ze in de dressuur.
Dit zijn "gewone" warm bloeden dacht ik maar echt paarden op bij te kwijlen.
Dus waarom kies je niet zoiets?

En tja je moet vooral doen wat jezelf leuk vind en niet door bokkers hier tegen laten houden als dt jou droomopleiding is

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:31

Andalusiers zijn geen geweldige springers? Weet ff nie wie t zei maar das onzin. Ze kunnen prima springen. Dat ze daar normaal niet voor gebruikt worden is een ander verhaal. Dat is hetzelfde als dat je met een fries kan crossen (ja dat kan) en dat een quarter vet goed kan springen en ook echt weel een dressuurproef kan lopen.
Je kan niet zomaar zeggen dat een paard iets niet kan. De vraag is dan wel tot op welke hoogte ze iets kunnen maar dat is iets heel anders. Die stereotypes moeten echt is de wereld uit geholpen worden

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:39

Ik zou je wel écht met klem aanraden om een warmbloed te kopen voor de ambities die je hebt, zowel dressuur- en springniveau, als de opleiding, als voor de ORUN.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:01

DatBenIkNou schreef:
E pony prijzen liggen wel weer anders natuurlijk he? Voor de opleiding heb je wel een paard nodig. Die ook nog kan springen en een leuke proef kan lopen. Voor iemand zonder echt wedstrijdniveau en binnen het jaar M & L. Ik geef het je te doen voor 5000€.

Maar voor de opleiding heb je minimaal een paard (1.60) nodig, dus dat gaat dan weer niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:01

Maureen95 schreef:
Dus even als samenvatting.
Ik ga denk ik mijn paardenhouderij niveau 2 opleiding afmaken. Dan koop ik rond september iig een paard die groter dan 160cm is. Dit paard moet dan al wel minimaal L zijn zodat ik de B door kan komen en we elkaar verder opleiden tot het M en de Z. Zo kan ik genoeg rijden om dressuurervaring op te doen en tegelijkertijd mijn opleiding afmaken :)

Ik denk dat dit reëel is?

Ik denk dat dat heel reeel is Maureen. Stapje voor stapje

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:26

Babootje schreef:
DatBenIkNou schreef:
E pony prijzen liggen wel weer anders natuurlijk he? Voor de opleiding heb je wel een paard nodig. Die ook nog kan springen en een leuke proef kan lopen. Voor iemand zonder echt wedstrijdniveau en binnen het jaar M & L. Ik geef het je te doen voor 5000€.

Maar voor de opleiding heb je minimaal een paard (1.60) nodig, dus dat gaat dan weer niet.

Dat schrijf ik ook? Dat ze een paard voor de opleiding nodig heeft? Ik reageerde op iemand die zei dat er meer dan voldoende keus was voor 5000€ en dan minimaal L/M niveau omdat zij een E pony voor minder had gekocht.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:35

Lusitana schreef:
liekec schreef:

Je baseert je mening op het feit dat jij er geen kent?
En je blijft bij een bewering terwijl ik aangeef dat men Portugal gewoon massaal wedstrijden springt op Lusitanos? (Om Brazilë maar even buiten beschouwing te laten)

Daarbij zijn Lusitanos gemiddeld echt een stuk groter tegenwoordig en echt niet allemaal ponietjes ofzo.
Wat dacht je trouwens van de van nature krachtge achterhand?

En als een paard gewoon de springervaring heeft maakt het toch geen hol uit van welk ras het is? Sterker nog, Lusitanos zijn over het algemeen koeler in het hoofd en makkelijker te rijden door iedereen dan "springgefokte KWPN´ers".

Je doet alsof ze en Olympisch parcours af moet leggen. Je hebt het over 1.10m of 1.20m daar kom ik met mijn dikke hol nog overheen zónder paard als ik me een beetje kwaad maak.
Een beetje paard doet dat uit stilstand nog.

Om over Fjorden te gaan beginnen, die gewoon koudbloed zijn, is wel een erg grote sprong.
Het feit dat je Lusitanos over een kam scheert met Spaanse parden wil zeggen dat je werkelijk niet weet waar je het over hebt.

In Nederland zijn er in verhouding weinig Iberische paarden die dan ook nog eens hobbymatig worden gebruikt en gewoonlijk niet voor de wedstrijdsport, dus ja, de kans dat jij er een kent is dus wel klein, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen springen. Dat is een hele kromme redenatie.

Het feit dat er in Portugal gewoon een competitie is voor Lusitanos zegt toch genoeg?

Maar je hoeft het niet van mij aan te nemen.
https://www.youtube.com/watch?v=MJLOtzCQvWc
https://www.youtube.com/watch?v=nRnK4xBeYsY
en die kan ook een lekker stukje dressuur
https://www.youtube.com/watch?v=KpJf1uqk-qE

https://www.youtube.com/watch?v=jkRozjUq2NM

En doet die "springgefokte KWPN´er" ook een M dressuurproefje met hetzelfde gemak?

Maar goed, waarom zou ik ongelovigen moeten overtuigen?
Ik heb gewoon gezegd dat ik een geschikte Lusitano of cruzado kan zoeken. Als TS daar belangstelling voor heeft en ik er een kan vinden wat maakt het dan uit wat voor vooroordelen sommige Bokkers over het ras op zich hebben?

Wat betreft het lesgeven en niveau: dat iemand zelf hoog rijdt, zegt niets over zijn didactisch vermogen. Andersom kan iemand kan vanuit een rolstoel nog les geven.
Lesgeven is een vak. Dat kun je leren.

Ik snap niet waarom mensen komen met zoveel commentaar als de simpele vraag is welk soort paard ze zou moeten kiezen.

Grappig dat je je gelijk zo aangevallen voelt, en zo geïrriteerd reageert. Zoals ik al zeg, het kan prima dat deze bestaan, maar het zou IN MIJN OGEN niet de meest voor de hand liggende keuze zijn, mede omdat deze ook vanuit Portugal moeten komen, en je dan met nog extra kosten zit van transport en eventueel kijken/proefrijden. Overigens zeg ik nergens dat lusitano's Spaanse paarden zijn, alleen een barok ras en volgens mij is dat nog steeds correct.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:13

Ik moest wel beetje lachen dat lusitano's goedkoop in onderhoud zouden zijn, eerlijk gezegd. Want ze eten minder dan andere sportpaarden? Sorry hoor maar dat is wel de minste kostenpost zo ongeveer. Stalling, hoefsmid, eventuele dierenartskosten, lessen, verzekering, dat zijn echte kosten die er werkelijk toe doen. Niet die paar kilo brokken minder.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:56

Nou dat kan wel een hoop schelen hoor. Mijn fjord eet 1/3e van het hooi en 1/4e van het brok wat mijn KWPN'er weg eet. Hoefsmid en DA komen niet wekelijks over de vloer gelukkig dus dat tikt niet heel snel door. Als je ze ergens stalt is het natuurlijk meestal wel even duur.

Neemt niet weg dat ik het een vreemd argument vind om een paard wel of niet te kopen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:06

Bij ons op stal betaal je gewoon voor paard of voor pony.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:06

Of het haalbaar is durf ik niet te zeggen aangezien ik geen wedstrijdervaring heb. Maar je bent wel ambitieus.

Wel vind ik het een dure oplossing om studieschuld te ontwijken. Ik zie niet hoe het voor jouw aantrekkelijker is om zoveel geld in een paard te steken die je niet eens echt wilt, voor een opleiding waar je niet mee van plan bent om iets te doen in de toekomst en je weinig baankans hebt in plaats van dat geld te steken in een paard dat je oprecht leuk vind en daarbij een 'pret'opleiding volgen zoals recreatie ofzo, waarmee je ook nog eens veel goedkoper uit bent dan al dat geld in wedstrijden te steken.
Daarbij als er dalijk zoveel druk opzit dat je binnen een bepaalde tijd M1 dressuur en L springen moet halen, dan gaat de lol van het paardrijden toch ook een beetje weg lijkt me.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:39

liekec schreef:
Grappig dat je je gelijk zo aangevallen voelt, en zo geïrriteerd reageert. Zoals ik al zeg, het kan prima dat deze bestaan, maar het zou IN MIJN OGEN niet de meest voor de hand liggende keuze zijn, mede omdat deze ook vanuit Portugal moeten komen, en je dan met nog extra kosten zit van transport en eventueel kijken/proefrijden. Overigens zeg ik nergens dat lusitano's Spaanse paarden zijn, alleen een barok ras en volgens mij is dat nog steeds correct.

Ik vind het moeilijker om echte barokke Lusitanos te vinden dan nieuwere types.

En het is misschien geen voor de hand liggende keuze, maar als je wat anders wilt dat toch aan je eisen voldoet, hoort het gewoon bij de mogelijkheden.

Als de keuze voor haar is een geschikt paard in Nederland of een geschikt paard in Portugal en de eindkosten zijn hetzelfde dan is aan haar gewoon de keus wat ze leuker vindt, lijkt mij?

Laat TS maar gewoon zelf bepalen wat ze teveel gedoe vindt of niet.

Mijn irritatie kwam vooral voort uit het feit dat als ik zeg dat ik hier een paard zou kunnen vinden dat aan de eisen voldoet, ik zo´n beetje voor leugenaar wordt weggezet op grond van vooroordelen over Lusitanos.
En het hielp niet dat ik al geirriteerd was over het fet dat er zoveel mensen op Bokt zijn, in diverse topics, die het belangrijker lijken te vinden om te zoeken waar ze over kunnen vallen in posts van een ander dan dat ze zelf iets nuttigs toevoegen.

Enfin, ik begin nu weer met frisse moed.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:50

Wat ik zou doen is gewoon je belangrijke eisen op een rijtje zetten, op marktplaats of op de bokt markt kijken of er een paard is met wat jij belangrijk vind :o Ps. Ik zou niet erbij zetten welke kleur enzo, want de kleur en het uiterlijk (behalve de bouw) hebben niet echt met het karakter en wat hij of zij kan te maken, snap je? Veel succes!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:01

Maureen95 schreef:
Voordat er misopvattingen komen :P
Ik ben niet heel snel bang hoor. Een sensibel paard versta ik eigenlijk als een paard wat overal van schrikt en heel druk kan zijn.

Ik vind het fijn als een paard lekker actief is en mag ook druk zijn. Als het maar in de hand te houden is. Schrikken mag ook, als hij nog maar normaal kan reageren daarna.

@liekec een andere richting kan altijd nog. Ik wil gewoon kijken of dit haalbaar is. En ik moet gewoon binnen een aantal jaar minstens een niveau 2 diploma hebben. Maakt me niet uit wat als het maar goed te halen is voor mij. Daarna ga ik wel kijken wat ik echt wil en hoe ik mijn carrière op ga bouwen :)

Sorry hoor maar ik vind dit de meest belachelijke reden die er is om een opleiding te gaan. Maakt niet uit wat voor opleiding dus als je maar iets doet omdat je anders geld terug moet gaat betalen.
Wat denk je ervan om meteen een nuttige opleiding te gaan doen waarmee je een carrière kan gaan opbouwen??? Pfff kan hier echt boos om worden wat een motivatie zeg echt zonde van het voorrecht dat je nu in Nederland nog hebt om te kunnen studeren!!!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:18

Ach. Er moet toch een manier zijn om mijn stufie te gaan betalen. De een doet het zo. De ander doet het anders.

Ik neem beslissingen in het leven die ik denk dat die goed voor mij zijn. Ik sta er al vanaf mijn 16de alleen voor. Financieel en ook wua familie. Heb gelukkig nog fijne plegouders en een vriend om op terug te vallen.

Ik snap niet waarom ik hier mij nu moet verantwoorden. Dit is toch pot erdorie mijn leven en mijn keuzes die ik wil maken -:(-

Sorry dat ik hier even over uit mijn slof schiet. Maar dit topic gaat heel ergens anders over dan studiekeuzes maken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:28

Maureen95 schreef:
Ach. Er moet toch een manier zijn om mijn stufie te gaan betalen. De een doet het zo. De ander doet het anders.

Ik neem beslissingen in het leven die ik denk dat die goed voor mij zijn. Ik sta er al vanaf mijn 16de alleen voor. Financieel en ook wua familie. Heb gelukkig nog fijne plegouders en een vriend om op terug te vallen.

Ik snap niet waarom ik hier mij nu moet verantwoorden. Dit is toch pot erdorie mijn leven en mijn keuzes die ik wil maken -:(-

Sorry dat ik hier even over uit mijn slof schiet. Maar dit topic gaat heel ergens anders over dan studiekeuzes maken.

Ja jou leven en jou keuze maar wel van geld waar uiteindelijk iedereen aan meebetaald . Als iedereen op deze manier denkt wordt studeren alleen maar duurder en bv voor jou kinderen in de toekomst niet meer haalbaar. Paarden is geen toekomst in over het algemeen. Doe dan Eem andere opleiding die wel wat toevoegt aan je toekomst .

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:29

Maureen95 schreef:

Denk dat sommige, waaronder ik ook, vallen over het feit dat je nu iets wil doen om maar niet je stufi terug te hoeven betalen en daarna pas iets nuttigs.
Dat stufigeld is een gunst die door andere mensen voor je wordt betaald.

Buiten dat waarom wil je niet nu al beginnen aan een opleiding waar je wel gelijk mee bezig bent voor je toekomst.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:38

Ik zal je even kort uitleggen waarvoor ik stufie nodig had. Ik heb opleidingen gedaan en vanwege mijn onzekerheid en pesten allemaal niet af kunnen maken. Ik had maximale stufie nodig om te kunnen zorgen dat ik ergens kon wonen. Ja ik heb fouten gemaakt en ik zie dat nu ook in. Maar ik snap niet waarom sommige bokkers hier helemaal van het topic gaan afwijken en vragen waar ik het geld vandaan haal om een paard te kopen en het te onderhouden. Ik heb daar nergens wat van in de OP om raad gevraagd hoe ik een paard moet betalen. Laat staan mijn studiefinanciering en waar ik het nodig voor had. Ik het het niet gebruikt voor drank en drugs. Maar uit pure nootlot omdat ik anders geen eteb en drinken voor mezelf kon kopen. Dat ik mijn oude paard kon betalen kwam uit een ander potje en zat financieel heel anders. Jullie weten mijn hele leven en verhaal niet. Dus hoe halen jullie het in je hoofd om over mij te gaan oordelen dat ik stufie gebruik. Welke opleiding ik moet kiezen. Ik had mijn paardenhouderij allang af kunnen maken. Maar ik ben erg gepest en kon daar niet mee omgaan. Bij iedere opleiding heb ik het weer geprobeerd. En het lukt me niet.

Ik ben gewoon een persoon met een moeilijke start en probeer het nu beter te maken.
Jullie hoeven daarover dus niet over mij te gaan oordelen zonder mijn achtergrond te weten :(