Het klikt niet met mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:54

Nou, als 4 maanden niet genoeg zijn om iets tot stand te brengen van lol met je knol dan is het een redelijk zware dobber.

FjordHorse

Re: Het klikt niet met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:05

Hangt ervan af op welke manier je die 4 maand door brengt hé

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:11

Persoonlijk zou ik de knoop al doorgehakt hebben.
Je hebt in die 4 maanden alles gedaan wat je kan doen. Dit paardje is duidelijk een "paardje teveel" voor je. Dit geeft niet, is alleen maar een leermoment.
Je hebt twee opties of net zolang door zoeken naar een juiste instructie, dan raad ik gert van het hof aan, die heeft heel veel ervaring in en met karakter paarden.
Of verkopen, echter is het raadzaam om paard weer goed op de rails te krijgen. Nu heeft ze de link gelegd steigeren betekent dan heb ik de leiding. Dit moet er uiteraard goed eruit zijn, voordat je een ander mee opzadeld. Dan zou ik je toch weer verwijzen naar gert. Ik weet dat het financieel ook haalbaar moet zijn, maar zodra je een niet goed berijdbaar paard probeert te verkopen, ga je ook veel geld verliezen.

Je zou ook de oude eigenaar kunnen vragen of zij je paard onder de hoede kunnen nemen tijdens het corrigeren, zij kennen dit paard het beste en kunnen jou misschien wel verder helpen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:11

Ik heb niet gezien hoevaak en hoe lang ze buiten staat?

Mijn merrie (inmiddels 20) heb ik ook met 6 jaar gekocht, ze begon mij op een gegeven moment te testen en ging er constant vandoor. Op dat moment was het winter en stond ze max een uur buiten per dag. Ik ben van stal veranderd, ze ging van 8 tot 5 naar buiten in de winter. In de zomer 24/7) en ik had een totaal ander paard.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:14

Ts als je er al van alles aan hebt gedaan en het plezier er niet meer van in ziet, zou ik haar verkopen. Een paard is veel te duur om te houden als je er niets meer aan vind en de klik er gewoon niet is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:18

Jes schreef:

Mijn merrie (inmiddels 20) heb ik ook met 6 jaar gekocht, ze begon mij op een gegeven moment te testen en ging er constant vandoor. Op dat moment was het winter en stond ze max een uur buiten per dag. Ik ben van stal veranderd, ze ging van 8 tot 5 naar buiten in de winter. In de zomer 24/7) en ik had een totaal ander paard.

ts reageert amper op kritische vragen. En als ze al antwoordt dan is het dat ze Hulp heeft gehad en dat ze arme student is.

Ik Denk dat ze haar keuze al heeft gemaakt en hier op zoek is naar"goedkeuring".

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:28

Dat denk ik ook ja. Er komt amper reactie op vragen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 18:53

Ik heb inderdaad mijn keuze gemaakt en ga ze bijhouden. Ik heb geen zin meer in dit gedoe. Ik kwam helemaal niet om om goedkeuring vragen, maar naar ervaring van andere mensen en wat hun mening is.

Om op de vragen te antwoorden. Ze staat overdag buiten en snachts op stal, dit is ook al een hele verbetering want waar ze eerst stond kwam ze amper buiten. Ik ga inderdaad gewoon meer tijd met haar doorbrengen en rijden. Want er is iemand die beweerd dat ik niet durf rijden? Wel dat is best wel grappig want de enige rede dat ik nog niet zoveel met haar heb gereden is omdat ik geen passend zadel vind. Cessie heeft een heel korte rug en de zadelpassers die al zijn geweest konden mij gewoon niet helpen met haar korte rug. Dus nee, ik heb helemaal geen schrik om te rijden, ik rij heel graag met haar. Daarom ga ik verder zoeken tot ik een goed zadel heb gevonden, ga binnenkort eens horen voor Massimo.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 18:56

Rocamor schreef:
Jouw merrie komt op mij onzeker over. Dat icm een onzekere baas, moet ze wel leiderschap gaan tonen, want iemand moet het doen.

Staat jouw merrie samen met andere paarden op de wei? En hoeveel komt ze buiten?

Je merrie werd voorheen gewoon gereden. Hoe lang hebben haar vorige eigenaren haar gehad? En hoe omschrijven zij jouw paard?

Zij staat met andere paarden naast haar, binnekort wel bij de paarden zelf in de wei. ZE komt overdag buiten en nachts binnen. De vorige eigenaars hebben haar een jaar gehad. Zij vinden het een pittige merrie.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 18:59

Rytir schreef:
Ik lees deze vragen bijna nergens terug (op een enkele daargelaten). Maar hoe stond de merrie in het werk voordat jij haar kocht? Hoe werd zij toen en nu gehuisvest en ben jij haar tweede eigenaar of zijn er al meer voor jou geweest?

Ze werd daar veel gereden, maar wel met een verkeerd zadel want ze heeft een enorme drukplek op haar schoft. Ik ben haar 3de eigenaar. Ze is afkomstig uit Wales en is dan naar België gekomen. ZE staat overdag buiten en in de nacht op stal.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 19:02

Rocamor schreef:
Jes schreef:

ts reageert amper op kritische vragen. En als ze al antwoordt dan is het dat ze Hulp heeft gehad en dat ze arme student is.

Ik Denk dat ze haar keuze al heeft gemaakt en hier op zoek is naar"goedkeuring".

Ochja vergeten, tuurlijk kom ik hier om wat medelijden vragen :') _/-\o_

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:15

Meid, trek het je niet aan, dit is typisch bokt. Stoer dat je er voor gaat! Want dat leek niet je uitgangspunt te zijn eerst (wat ook niet erg is trouwens)

En als hart onder de riem: ik heb hier een eigen fokprodukt waar ik 10 jaar over gedaan heb om er een klik mee te krijgen met rijden. Niet dat ze moeilijk was, maar ze was gewoon veel te voorwaarts en te snel. En dat vereiste een andere manier van rijden die niet mijn manier was. Toch gedaan, en nu is ze mijn favoriet. En dat is ook meteen de beloning: als je een 'moeilijk' paard eenmaal door hebt, heb je er een wereldpaard aan.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 20:41

Ik haal juist een beetje vijandige toon uit je berichten.. Je vraagt om advies maar tegelijkertijd zeg je je keuze al te hebben gemaakt en geen zin te hebben in 'dit gedoe'.. Terwijl ik alleen maar berichten met goed advies zie! Vandaae denk ik de speculaties ;)

Maar goed, ik zou het inderdaad nog een paar maandjes aankijken! Lekker het grondwerk met rijden combineren en misschien vind je dan sneller het plezier terug omdat ze dan braver is en gaat. het op de grond ook beter!
Ik kan uit ervaring zeggen dat de klik altijd later nog kan komen, ook als de karakters niet hetzelfde zijn. Een relatie is tenslotte niet alleen succesvol bij gelijke karakters, maar vooral bij een balans tussen geven en nemen!

Succes :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:25

Als ik even onbeleefd mag zijn- je komt op mij over als iemand die op zich wel weet wat ze wil, maar onzeker is en bij anderen gaat vragen om een soort bevestiging.

Ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar je lijkt me een 'people pleaser'- kan het zijn dat je dit overdraagt op je paard?

Jou en je paard heb ik nog nooit gezien, maar misschien is die stres die jij ziet, juist haar zoek naar leiderschap en doet een (nog)doortastender optreden juist goed.

Edit: we zijn allemaal bokkers, met dezelfde liefde. We hebben allemaal werk/studie/huishouden en 1001 dingen die ons bezig houden buiten Bokt. Laten we het vooral gewoon gezellig houden en niet speculeren over waarom iemand al dan niet online is/antwoord geeft/hoe wij reacties interpreteren.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:31

Ik vind het fijn dat je wat meer commitment toont. Kijk je weleens naar de Dog Whisperer? Cesar Millan zegt dat moeilijke honden in ons leven komen met een reden. Vaak geven hondenbaasjes die moeite hadden met leiderschap tonen en dat na training met Cesar wel geleerd hebben een pack leader te zijn voor hun hond, aan dat zij hierdoor in het dagelijks leven ook meer autoriteit hebben.
Van dit paard kun je juist super veel leren. :)

Nog een laatste tip. Observeer Cessie een in de kudde. Is zij in de kudde ook zo dominant? Jaag zij de andere paarden weg of jagen zij haar weg?

Ik heb een hengst jaarling. Hij werd in zijn oude kudde een beetje irritant. Hij stond bij een groepje oudere paarden en de leidmerrie van die kudde nam hem nogal onder haar vleugel. Het kleine ettertje kun werkelijk alles maken bij de kudde en werd niet gecorrigeerd. Omdat ik hier last van begon te krijgen heb ik in overleg met mijn trainer mijn jaarling verhuisd naar haar stal waar hij nu staat met een 2 jarige hengst. Mijn jaarling wordt nu voor het eerst van zijn leven weggejaagd bij het hooi in plaats van dat hij op de beste plek staat te eten.
Hij is niet zielig hoor want hij kan ook heel lief spelen, groomen, en slapen met het oudere hengstje. En er wordt genoeg gevoerd voor beiden. Maar het oudere hengstje is overduidelijk hoger in rang. Sinds mijn jaarling op de nieuwe stal woont is hij veel kalmer, minder bijterig en een stuk minder brutaal.

Observeer je Cessie in de kudde en vraag je af hoe de kudde jou zou kunnen helpen.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:29

Zou het niet kunnen dat jouw paard zich gewoon verveeld? Ze staat nu veel buiten, en als ik het goed begrijp doe je nu alleen grondwerk met haar. Wat versta jij daaronder? Wat voor oefeningen doe je en welke opdrachten krijgt ze?

Ik denk dat alle gegeven adviezen een oplossing kunnen zijn, maar ergens herken ik ook wel iets van mijn eigen paard erin. Ook een enorm arrogant en dominant ventje. Veel te slim voor zijn eigen goed. En hoewel hij heel slim is qua leren, is hij oliedom als het om "op jezelf letten" gaat. Hij heeft dus al met een blessure gestaan. De ene keer boxrust, de andere keer alleen longeren.
Mijn hemel, wat een terrorpaard werd het dan. Ineens bijten, aan de longe op zijn achterbenen tegenover je komen staan, etc. Terwijl hij dus wel werd gelongeerd, veel aandacht kreeg en zat buiten kwam. Hij miste alleen de mentale stimulatie en raakte gefrustreerd. Aan de longe kan je veel doen, maar ergens houd het op. Hij is een paard wat veeeeel afwisseling nodig heeft. 3 dagen alleen dressuur, en je hebt al ruzie. Het kost veel energie en creativiteit om hem een zo afwisselend mogelijk schema te geven, maar als hij dat heeft heb je er geen kind aan.

In het kort is de vraag dus, geef je je paard genoeg om over na te denken? Het kan natuurlijk zijn dat ik er compleet naast zit, maar niet geschoten is altijd mis. Als het qua jouw vertrouwen en haar gezondheid gaat, probeer dan eens zoveel mogelijk afwisseling te bieden. Wandelen, vrijspringen, het grondwerk, longeren met en zonder balkjes, laat je creativiteit de vrije loop. Mijn paard vind het een leuke om balken kris kras op de grond te leggen als een soort mikado, en dan zelf uit moeten zoeken hoe hij bij mij en de eventuele beloning moet komen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 05:41

elisedcl schreef:
Rocamor schreef:

Ochja vergeten, tuurlijk kom ik hier om wat medelijden vragen :') _/-\o_

Als je mij quote, leg me dan geen andere woorden in de mond, ik heb nergens gesproken over medelijden. Ik had het over goedkeuring.

Je bleef consequent reacties met vragen negeren en reageerde alleen op reacties die aangaven dat het geen schande zou zijn als je haar zou verkopen. En dat kwam op mij over dat je er geen zin meer in had, maar dat je die verkoopstap pas durft te nemen als je er anderen zouden zeggen dat je groot gelijk hebt. Dat is prima, jouw paard, jouw leven, jouw keuze.

Maar de antwoorden op de vragen geven wel extra info. Weet je wanneer je pony uit Engeland is gekomen? Fijn dat ze straks bij andere paarden samen komt. Probeer daninderdaad bij een duidelijk maar eerlijk dier te zetten. Zodat ze haar energie kwijt kan maar ook haar plek leert. Welke grondwerk oefeningen doe je nu? En krijgt ze naast hooi ook nog brok of muesli ofzo?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 05:53

Ik volg dit topic al een tijdje. Vind sommige reacties hier inderdaad vrij hard.

Goed van je dat je het nog een kans geeft. Maar wees wel eerlijk! Je hebt je paard voor de lol. Als je je hele hebben en houden aan moet passen om maar een beetje met je paard overweg te kunnen, dan is dat een gigantische commitment. Kan en wil je dat de rest van Cessies leven bij jou doen?

Het is helemaal niet erg om eerlijk te zijn en, in dit geval, voor jezelf te kiezen. Ups en downs hebben we allemaal, maar het moet wel leuk blijven. Mijn paard is mijn rustpunt, mijn ontspanning. Als ik een paard als Cessie zou hebben, dan zou dat ook niet goed gaan. Ik weet namelijk van mijzelf dat ik geen zin heb zo alert te zijn iedere seconde dat ik bij een paard ben. Mijn vriend dan weer wel, die heeft ook 3 totaal andere paarden dan die van mij.

Heel veel succes TS. Je moet doen waar jij je goed bij voelt!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:35

Ik had het ook over grondwerk, leiderschap etc. Denk ook nog steeds dat dat het punt is in dit geval.
Mijn ervaring: toen ik 16 was kreeg ik een pony. Een welsh X arabier van 4 jaar oud, net ingereden. Ging ook gewoon niet goed. Na proberen, wikken en wegen toch tot het besluit gekomen dat dit niet de juiste match was. Pony had iemand nodig met meer ervaring en natuurlijk leiderschap. Dat kon ik niet bieden. Verdrietig? Ja. Verstandig? Ook. Het kan ten eerste gevaarlijk worden en ten tweede is het een hobby, oneindig doorgaan is dan gewoon zonde. Voor alle partijen.
Wel denk ik dat het goed is dat je het gaat proberen. Kan er ook iemand bij jou thuis komen die je de komende tijd kan helpen? Echt met de basisdingen? Vaak zie je dat het daar al mis gaat namelijk. Benadering, contact, uit de stal halen, meelopen etc. Dat is nog belangrijker dan het paard aan het werk zetten. De echte basis moet goed zitten. Paarden kunnen heel subtiel het leiderschap overnemen waardoor de 'grote' acties (zoals bijv steigeren) dan ineens onverwacht lijken.
Ik denk echt dat het voor jezelf heel fijn is als je iemand kan vinden die een poosje met je meeloopt en je helpt.
Succes, ik hoop voor je dat het gaat slagen!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:17

herkenbaar probleem. Ik heb ook (nog) geen klik met mijn paard. Ik heb haar nu sinds mei vorig jaar, maar het lukt ons maar niet om elkaar te begrijpen of aardig te vinden. Ze blijft maar uitproberen en voor mij lastig gedrag vertonen.
Ik sta op het punt om haar te verkopen, maar dat vind ik ook nog erg lastig,
sterkte en succes met je beslissing!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 10:40

Ik herken gedeeltelijk je verhaal. Ik heb zelf ook een welsh merrie die dit jaar 6 wordt. Ik heb haar beleerd toen ze bijna 4 was. De eerste maanden was het super! Werkte goed mee, pakte alles super op en ik had echt het idee dat de verhoudingen tussen ons allemaal goed zaten. Na een paar maanden kwam ik erachter dat dit niet zo was. Ze begon uit te proberen (logisch, jonge pony). Op het begin reageerde ik hier veel te onzeker op, waardoor het net zoals bij jou alleen maar erger is geworden. Dit lag niet aan de pony, maar aan mij!! Het werd zo erg dat ik haar niet eens meer een deken op durfde te doen, ze dreigde altijd te trappen. Het rijden was niks, ik zat voorover en maakte mezelf strak, en Larissa (de pony) 'schrok' van alles. Mijn zelfvertrouwen met rijden was echt 0. Mijn voormalige instructrice hielp ook niet mee, die zei dat ik haar door iemand anders moest laten rijden, dat alles mijn fout was (waardoor je alleen nog maar meer onzeker wordt). Toen heb ik voor mezelf een goede keuze gemaakt. Ik ben gestopt bij mijn vorige instructrice. Ik heb nu een nieuwe instructrice, die me echt het vertrouwen geeft dat ik het kan! Klieren? Hup! Aanpakkend! En zodra ze weer luistert kan ik bezig om echt een band op te bouwen. Nu ben ik eigenlijk nooit meer bang, en ik kan echt zeggen dat ik een band met haar heb gekregen. Het was zeker niet altijd makkelijk, kwam meerdere keren huilend thuis en zat ook te twijfelen of ik niet moest stoppen. Ik heb er heel veel voor moeten doen, maar het was het allemaal waard!
Ik hoop dat dit je misschien wat motiveert! Ik weet niet of je zelf ook onzeker reageert, maar mij tip is dus om iemand te zoeken die streng is maar die je ook veel vertrouwen geeft!

drKlavierus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 09:21

Een pittig paard vraagt om een nog pittiger berijder. Het is niet erg als die rol niet bij je past.
Maar goed als je echt alles wilt doen dan is het zaak om een instructeur of instructrice te vinden die je echt goed kan coachen bij de juiste signalen afgeven aan je paard. Dit is een lang proces en kan best kostbaar zijn.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 08:48

Ik wil nog even iedereen bedanken! Echt iedereen! Al die meningen en ervaringen hebben mij echt deugd gedaan en ik weet dat het leek dat ik agressief uit de hoek kwam maar dat was helemaal niet de bedoeling. Ik apprecieer echt iedereen die mij wou helpen.

Om nog op een paar vragen te antwoorden: Nu doe ik vooral leiden/stoppen bij haar en cirkelen. Ze moet voldoende afstand van mij bewaren. Buiten hooi krijgt ze nog een half schepje Pianissimo per dag, om haar wat te kalmeren omdat het een heethoofdje kan zijn ;) Wanneer ze uit Engeland is gekomen weet ik niet want om eerlijk te zijn is er van alles al misgegaan... Zo hebben ze haar aan mij verkocht als 4 jarige merrie, maar toen ik de tandarts liet komen bleek ze 6 jaar te zijn. Haar geboortedatum staat dus ook verkeerd op haar paspoort.

Nuja in ieder geval, iedereen bedankt! En sorry voor mijn soms kwade reacties. Had ik niet moeten doen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:28

Dat is het moeilijke met geschreven woorden, het is niet altijd duidelijk hoe het bedoeld is. Komt goed..

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:22

Sommige reacties zijn inderdaad heel hard. Misschien vaak niet zo bedoeld maar ik kan begrijpen dat ze slecht worden opgevat.

Verkopen is geen schande. Ik wil je even mijn verhaal delen.. Ik heb als 21jarige mijn eerste paard gekocht. 12jarige ruin. Vaak geweend, kwaad, teleurgesteld. Terwijl ik wekelijks les had (op 2j ook verschillende lesgevers) zowel dressuur als grondwerkles. Ik begreep exact wat er werd uitgelegd, wat de bedoeling was maar het lukte me niet om dit naar ons paard-ruiterduo over te brengen. Na 2j kreeg hij koliek, overleden. Veel verdriet gehad.
6 maand later kocht ik een 4 jarige. Terwijl ik NOOIT een jong dier wou, net omdat ik mijn andere paard het al niet geleerd kreeg. En, geloof me, ik zag mijn vorig paard graag maar deze is gewoon een geschenk uit de hemel! Ik heb hem nu 8 maand en nog geen 1 dag spijt gehad. Ik kom elke keer met een glimlach van stal. Ineens is alle uitleg, die lesgevers me gaven, uitvoerbaar. Sterker nog, op 8 maand hebben we nog maar 5 lessen gehad maar we gaan met sprongen voorruit. Terwil ik met vorig paard 2j heb stilgestaan.

Hiermee wil ik je gewoon wijzen op het feit dat jij bent zoals je bent. En zoals in elke relatie klikt dit of niet. En je zoals in elke relatie kan je leren van elkaar maar je kan elkaar niet veranderen. Wel moet je zelf kritisch zijn! Waarom ging iets niet? Ben je te onzeker? Daar is niets mis mee hoor, zoveel mensen dat (niet-paardgelateerd) onzeker zijn. Maar daarom zijn het geen slechte personen. Die kritische kijk is belangrijk om te weten wat je dan wél zoekt als paard. Ken helaas ook stalgenote die al 5 verschillende paarden heeft gehad. Allen na maximum 8 maand verkocht als onhandelbaar. Dan moet je jezelf toch eens afvragen, hoe dit komt? In dit geval gebeurt de zelf reflectie niet, ze zou anders weten dat de paarden onhandelbaar worden door haar fout leiderschap en rijstijl. Met haar zou ook mijn doodbraaf paard onhandelbaar worden op héél korte tijd.

Persoonlijk geloof ik niet in 'testen', jong of niet. Persoonlijk zie ik het als 'slechte communicatie'. Zo steigert mijn jong paard bij onbegrip. Zowel aan de hand als ohz. Dan weet ik ook meteen dat ik het voor hem niet duidelijk uitleg. Dat is dan weer zelf-reflectie, want ik zou even kwaad kunnen reageren Als ik dat doe, dan lig ik er gegarandeerd af en hebben we niets geleerd. Dus hoe je dan reageert is belangrijk! Een reactie kan je aanleren maar is ook grotendeels intuitie, wat weer slaat op 'wie jij bent'.