Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:31

Het bontsjabrak, die vond ik geweldig. In de wasmachine doen en daarna helemaal uitborstellen. Je zadel op het stuur van de fiets mee naar huis nemen om te poetsen en je heel stoer voelen. Een nieuwe frontriem met koperkleurige blokjes oppetsen met brasso. De blauw gele dekens die er later ook in het rood waren en dan de vliegendeken van een soort stoffen net. Plastic beenbeschermers met blauwe streepjes

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:34

die koper/ zilver kleurige studs zie je nu ook weer.
Vind dat nog steeds mooi.

Afbeelding

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:35

Oh ja, zo'n vliegendeken, die heb ik hier ook nog!

En de Weather Beeta dekens, daar heb ik er ook nog 1 van, die gebruik ik nog als staldeken.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:39

Aaahh zo leuk dit topic.

Bordeau rood was het helemaal. Net als donkergroen.
Ik ben begonnen met een aubergine ribbroek. Maar zag ook in die tijd van die lelijke plofbroeken. Heb ik nooit begrepen.
Beenbeschermers waren uberhaupt ook hip. En die rubben springschoenen die je warm moest maken om ze om te krijgen. Geloof ik? Zijn nog te koop denk.

Manegeponys hadden allemaal bruine zadeltjes met koortsingel en een westernkleedje dubbelgeslagen onder hun sjabrakje. Oja en een lage neusriem!

Die caps waren vreselijk! Maar die heb ik nooit gehad.

bruintje123

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:41

rubberen springschoenen bestaan nog steeds, binnenstebuiten doen en dan aantrekken.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:42

bruintje123 schreef:

[ Afbeelding ]

Die heb ik ook aan twee hoofdstellen, vind ik dus ook nog steeds mooi!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:44

Jaime_ schreef:
bruintje123 schreef:

[ Afbeelding ]

Die heb ik ook aan twee hoofdstellen, vind ik dus ook nog steeds mooi!

Ik heb ze niet, maar was toevallig van de week nog op mp aan het kijken :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:45

Gladijs schreef:
Ineens was het ook hip om een petje te dragen met pikeur erop en dan je paardenstaart door het gat aan de achterkant!
dat doe ik nog steeds dagelijks, heb wel 20 petjes en altijd staart door het gat tegen het weg waaien.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 01:14

Gewéldig!
C'est moi op concours haha. Zal rond '88 geweest zijn. In club tenue, met scheef aan cap aangenaaid elastiek en rubberen laarsjes. Oh ja, en Stübben, Kieffer of Wintec was het helemaal. Ik had dus de bruine stubben met gele kussens. Was übertrots op m'n eerste echte zadel.

En de knalrode Eurostar ribbelbroek bleek idd onverwoestbaar. Verder was al m'n kleding oversized en alles behalve hip hahaha

Afbeelding

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 01:32

Ochja, lusjes in je elastiek vam je cap wegens het uitlubberen.
Rijbroek gemaakt door mijn moeder totdat ze zeker wist dat ik doorging.
Niemand die daar raar over deed.
Apart eigenlijk dat bij iedereen die ribbroeken zo onverslijtbaar zijn. Als je een topic naleest over de huidige rijbroeken wisselen de ervaringen per merk tussen een half jaar of 3 a 4 jaar.
Ik zou zo weer die ribbroeken kopen.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 01:57

De opgeschoren staart-wortel, zie je nu ook nooit meer.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 03:53

Afbeelding
Ergens in de jaren 90.Veelste grote shirt en ook zo'n zweetbakkie aan mijn kin. Van daarvoor geen foto helaas.

Ik mis de gelpads in dit topic

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 04:14

phormicola schreef:
Rijbroeken hadden een elastiekje voor onder je voet :D

Ja, mijn oudere zus had er zo 1 en mijn andere zus de paarse ribbroek.

Maar elastiek onder je voet werd klittenband en dan paardensokken erover. Ik ging laatst shoppen en je hebt dat nu al niet meer.. Het is nu allemaal stretch aan de onderkant.

Voet erdoor en het sluit netjes aan. Plus het komt met leuke motiefjes of kleurtjes, zodat je je sokken er eigenlijk niet eens over wilt doen.

Geen idee hoelang dit al is, maar verbaasde me zo. Want heb al sinds mijn 18de geen nieuwe rijbroek gekocht :')

Verkoopster zei dat broeken met klittenband aan de onderkant al niet echt meer verkocht werden.

Over 10 jaar spreken de kids die de klittenband broeken en geruitte sokmen aan hebben gehad over ouderwets en old school.

How times change.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 04:17

Ja dat elastiekje, helemaal vergeten :)

Ik vind het zelf wel jammer dat de klittenband verdwijnt.

Ribbroeken heb ik dan weer nooit gedragen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 04:46

Ik vind het eigenlijk wel fijn. In de zomer zo warm want het is wat dikker daar door het klittenband en sok erover... Nu is het gewoon dun en stretch en kan ik er lagere sokken bij aan. En niets geen gedoe dat het niet lekker zit en je afdrukken krijgt van de plek waar het klittenband op je enkel drukt.

Ik had vroeger een verzorgpaard en die was toen al 30. Een haflinger. Ik mocht 1x in de week rustig rijden, max halfuurtje en voor de rest borstelen, wandelen etc. Maar het tuig van dat dier kwam nog uit de eerste wereldoorlog werd me verteld en was het tuig door gegeven van zoon tot zoon, omdat het allemaal paardenmensen waren. Het tuig was dus van zijn opa geweest. Ze hadden er altijd goed voor gezorgd en ondanks dat het hier en daar begon af te takelen was het nog bruikbaar. Zadel, denk ik nu later, was misschien niet zo handig om te gebruiken. Slank oorlogspaard > haflinger. Mja, oude boertjes mentaliteit. Zadel past overal wel op.

Als kind vind ik het stom om met dat tuig te moeten rijden. Ik wilde nieuw en mooi spul. Maar nu ik erop terug kijk, het was wel echt gaaf om mee te mogen rijden.

Het leer van het hoofdstel was dunner en platter dan dat van nu, en ook breder, denk wel anderhalf cm of iets meer. Frontriem was ook gewoon heel plat. Neusriem was een hoge platte neusriem, zonder sperriem. Er hing een oud stangbit in, beetje roestig, waar je twee paar teugels aan kon doen. Heb toen zelf een nieuw bit en nieuwe teugels gekocht, want kon niet overweg met die brede teugels.

Zadel was ook interessant. Normaal plat oud zadel, spring denk ik, want korte zweetbladen die aardig rond waren. Twee ringen aan elke om iets aan te bevestigen. Beigelriemen voelde altijd alsof die verder naar voren hing dan de ophanging van beugels nu. Dunne beugels. Echt supersmal. Reed apart. Het dekje was niet meer van die tijd, maar gewoon een normaal geruit zadelvormig dek.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 04:55

hoofdstel leek toen wel wat van zoiets weg te hebben.
Alleen had je toen vaak geen bakstukken en zat dat net als bij een menhoofdstel er in vast.

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 05:10

Op 1 wedstrijd springen, dressuur, 8 tal, patrouille springen en parade. En 10 km heen en 10 km terug rijden. Dubbele teugels. Parcours stond altijd een muur in. Zware balken van minstens 4 meter in ronde lepels. Dressuur was soms letterlijk op een knollenveld. Losrijden Indoor soms op een stukje van 10 bij 20. Soms buiten op bevroren grond. Indoor Meppel met de feestverlichting en de pilaren was het hoogtepunt van het jaar. Vooral als je finale mocht rijden. Midden in de nacht en starten vanuit een startbox.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 05:15

Losrijden in een "circus" tent van zeker geen 20 x 40 meter met springen.
Dat vonden we super luxe, want je kon droog en uit de wind rijden.
2 binnenbakken bestond toen niet.
De palen in het midden namen we voor lief.
En bij wind wapperende zijkanten was ook geen probleem.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 07:25

Bruintje123 ik heb exact zo'n hoofdstel om te longeren :=

Een aantal jaar geleden was de lage neusriem trouwens hopeloos ouderweds, maar nu wordt het weer mode :j

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 07:55

:j de koordsingels die je uit moest wassen. ( en die ik dan per ongeluk aan de waslijn liet hangen als ik op wedstrijd ging haha.
Het club teneu dan: beige rijbroek, witte bloes met een fel oranje spencer. Die waren pas erg. En dan een rijbroek die je liggend dicht moest doen. :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:38

Hadden die kin dingen eigenlijk een nut? :p

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:52

Je had voor dat uitlubberen van het elastiekje toch zo'n plastic clipje die je er dan omheen kon doen en waar je vel dan tussen kwam.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:56

Ongeveer 1984 denk ik mijn eerste wedstrijd ooit met mijn verzorgpony Paula. Dit zal opweg naar de parade zijn.
Ik zat nog op school en betaalde alles voor die pony van mijn krantenwijk. Hoefijzers, lessen, ponyclub en wedstrijden. Geld had ik dus niet veel maar was wel handig met de naaimachine, dekje heb ik zelf gemaakt van een oud laken met een paar lagen molton eronder en van die strijkletters erop. Jasje was een oude blazer van mijn moeder.
Afbeelding

Grote ruitersportzaak was hier in de buurt niet te vinden, allen een winkeltje/werkplaats van de oude Hulsebos en een hoekje in de plaatselijke sportzaak.
Cap had ik alleen op op de ponyclub en wedstrijden, dan bleef hij netjes, nu had ik een pony waar het een hele kunst was op eraf te vallen. Het slimme dier stond al stil als iemand zijn evenwicht aan het verliezen was.
Als ik commentaar kreeg op het niet dragen van een cap dan zei ik altijd dat deze nog sneller op de grond lag dan ik zelf als ik al zou vallen.

Mijn tweede grote liefde, begin jaren 90: Frits
Slobbertrui en let vooral op de schapenvacht onder mijn zadel. Stuben Siegfried....
Afbeelding

Geen clubles, dus wederom geen cap...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:01

De cap die we alleen droegen terwijl we naar de club reden omdat dat verplicht was en daarna allemaal op elkaar stapelden op een houten paal.

Op een gegeven moment werd een cap met tuigje verplicht maar wij kregen natuurlijk geen nieuwe caps maar zo'n los opzetding over je cap heen. :=

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:02

Die champignon caps vond ik mooier en ik weet nog dat ze al een tijdje bestonden die plastic verstelbare caps en dat de manege ineens liet weten dat die vanaf een bepaalde tijd verplicht werden. Ik vond die eerste verstelbare caps verschrikkelijk.

Ik vond die broeken met ruimte bij de kont en heupen verschrikkelijk net barba pappa voelde ik me erin. Die rib broeken die zaten heerlijk vond ik. Ik heb een hele tijd met rib leggings van dikkere stof gereden omdat ik dat prettiger vond zitten dan de rijbroeken die er toen waren dat was al in de jaren 90. Die chaps dat klittenband vond ik ook niet fijn die waren later veel goedkoper maar de met rits waren veeeel fijner.

Wij hadden op de manege vroeger als regel dat we van die spelden met netjes moesten dragen in het haar dan had je ook een knotje. Een witte broek moest erbij en een zwart wedstrijd jasje.

Er was ook nog zo,n periode dan waren van die fleece vesten in van harry's horse.
Ook had ik van die bodywarmers met ruitjes, later droeg ik een gewone body warmer.

Grote t shirts droeg ik standaard zomers.