ruzie met een hondeneigenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: ruzie met een hondeneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:58

Eerlijk is eerlijk onze hond is ook een keer achter een paard aan gegaan. Man had haar vast gepakt en pas toen paard een eind weg was haar weer los gelaten. Normaal gaat ze echt nooit achter een paard of achter wild aan maar dit keer wel. Als ik mag kiezen tussen een schop van een paard of een fikse tets met de zweep dan hoop ik dat de ruiter mijn hond een tets met de zweep geeft.
Gelukkig is er bij ons toen verder niks gebeurd, paard schrok wel even maar na een eerste schrikreactie gebeurde er niks, man heeft hond weer aangelijnd de rest van de wandeling en duizendmaal excuses aangeboden aan de ruiter.

Dat er een keer wat kan gebeuren dat klopt het zijn beide dieren, maar de reactie van de eigenaren is dan vaak nog een stuk belangrijker.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 18:09

als de eigenaar van die hond zich dat zou realiseren. iets wat ik hem ook verteld heb voor het feit dat die geluk heeft gehad dat het paard zijn hond niet corrigeerden. was het allemaal niet zo erg geweest. ik ben me wel degelijk bewust hoe gevaarlijk het is voor paard en hond als een hond eropaf rent en tegenaan springt blaft en bijt. wat ik al zei ongelukken gebeuren nu eenmaal alleen hoe de eigenaar er mee omgaat is belangrijk. en ben ook blij dat er excuses is aangeboden dat doet al veel bij mensen :j

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:43

KimD schreef:
Mijn honden zitten qua gevoel even diep als bij andere mensen kinderen, als jij de kinderen van mensen bedreigt dan heb je wel meer mensen die het waarschijnlijk niet zo braaf opnemen.

Als je dus ook maar één vinger richting mijn dieren durft uit te steken met kwaad in de zin, dan ben je van mij. Ongeacht de situatie. Mijn honden hebben al genoeg te maken gehad met mensen die dachten dat 'corrigeren' dé oplossing was. Daarom zitten ze nu als herplaatser bij ons thuis.

Mijn hond is ook als een kind voor mij, en ook als herplaatser bij mij gekomen.
Jammer genoeg is mijn hond nu wel bang voor kleine hondjes omdat hij meerdere keren hard in zijn flanken werd gebeten door dat hondje.
De eigenaar deed niets, dus dan doen wij het wel.

Jammer voor de eigenaar als hij het er niet mee eens is, had hij zelf maar actie moeten ondernemen.
Ik laat mijn hond niet tot bloedens toe bijten omdat de eigenaar te laks is.
Omgekeerde wereld als je het mij vraagt.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:52

sunshine schreef:
KimD schreef:
Mijn honden zitten qua gevoel even diep als bij andere mensen kinderen, als jij de kinderen van mensen bedreigt dan heb je wel meer mensen die het waarschijnlijk niet zo braaf opnemen.

Als je dus ook maar één vinger richting mijn dieren durft uit te steken met kwaad in de zin, dan ben je van mij. Ongeacht de situatie. Mijn honden hebben al genoeg te maken gehad met mensen die dachten dat 'corrigeren' dé oplossing was. Daarom zitten ze nu als herplaatser bij ons thuis.

Mijn hond is ook als een kind voor mij, en ook als herplaatser bij mij gekomen.
Jammer genoeg is mijn hond nu wel bang voor kleine hondjes omdat hij meerdere keren hard in zijn flanken werd gebeten door dat hondje.
De eigenaar deed niets, dus dan doen wij het wel.

Jammer voor de eigenaar als hij het er niet mee eens is, had hij zelf maar actie moeten ondernemen.
Ik laat mijn hond niet tot bloedens toe bijten omdat de eigenaar te laks is.
Omgekeerde wereld als je het mij vraagt.

Hier ben ik het inderdaad mee eens.
Zoals al gedaan, vergelijk de situatie met kinderen. Jij bent rustig aan het wandelen en je kind rent weg (maar niet zorgwekkend ver, neem t met een korreltje zout) om te spelen en gaat wildvreemden zitten treiteren. Volgens mij word het kind dan ook aangesproken op zijn/haar gedrag, zeker wanneer de ouders er niets van zeggen. Iets met sociale controle ofzo. Geen mep of tik die er aan te pas komt, maar wel een opmerking als 'hee, wil je hier even mee ophouden'.
Een hond verstaat geen mensentaal en dieren corrigeren elkaar met aanrakingen of andere geluiden. Die geluiden kunnen wij moeilijk gaan na doen (en dat wordt vaak ook niet goed of zelfs verkeerd begrepen aangezien we geen soortgenoten zijn) dus een corrigerende aanraking (let op, geen tik maar een aanraking op de flank oid) is volledig op zijn plaats.

Moraal van het verhaal, eigenlijk ook wel een soort van samenvatting van meerdere reacties in het topic, geweld is niet de oplossing :+ Een lakse houding ook niet, maar vervolgens geweld gebruiken, dan zit je hoe dan ook fout.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:05

sunshine schreef:

Als jij je zo op stelt ga ik er ook van uit dat jij je hond dan zelf corrigeert als dat gevraagd wordt in een situatie.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 18:34

meggiemeg schreef:
sunshine schreef:

Als jij je zo op stelt ga ik er ook van uit dat jij je hond dan zelf corrigeert als dat gevraagd wordt in een situatie.

dat is dus ook precies wat ik bedoel.

zou ik ergens lopen met mijn kind. en komt er een kind van een ander aan gerend die mijn kind treitert slaat maakt niet uit wat. en de vader/moeder staat erbij en vindt dit de normaalste zaak van de wereld. en als ik vervolgens vraag of ze er wat aan willen doen en dat niet doen. zal er een oplossing moeten komen op een of andere manier. dit noemen ze opvoeden. en inderdaad met een kind kun je praten. maar een hond moet je op een andere manier corrigeren als hij een paard aanvalt. nu snap ik dat wanneer je hond je kind is dat je beschermend bent. dit ben ik dus ook voor het geen wat mij dierbaar is. dit is dus een gevalletje actie is reactie. jou hond bijt paard. jij doet er niks aan maar mijn paard heeft pijn. ik bescherm het geen dat mij dierbaar is... het gevolg lijkt me overduidelijk. dit had je zelf in die situatie dus ook gedaan. dus die stoere woorden (dan ben je van mij ) gaat er wel iets aan vooraf.. en nogmaals voor de duidelijkheid, ik heb de hond niet aan geraakt.dit heb ik opgelost met mijn eigen hond. was dit niet gelukt en bleef de windhond door gaan met aanvallen. en bleef het baasje van de hond toe kijken lijkt mij het gevolg vanzelfsprekend.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:40

En daarom vind ik ook dat je het goed hebt opgelost want honden kunnen met elkaar wel duidelijk communiceren.