Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:19

anniekow schreef:
Saddledancer hoezo denk jij dat jullie paarden het beter hebben dan menig particulier paard?

Polly hoezo ben jij geen voorstander van 24/7 buiten?

Puur uit nieuwsgierigheid :)

Nieuwschierig zijn is alleen maar goed haha.
Ik denk niet dat onze paarden het beter hebben dan alle paarden hoor, maar met alle osteophaten, tandartsen, fysio/massage, chriropractie, dry needling, en natuurlijk gewoon de veearts, grooms, en echt goede ruiters die hier klaarstaan voor de paarden, en dan heb ik t nog niet eens over topkwaliteit stro (en dik!), alleen t beste hooi en kuil, brok, poedertjes, alles heel specifiek individueel afgestemt op de behoeften van ieder paard door mensen die echt weten wat ze doen (dus geen eenheidsworst en basisbrok, of een vaste hoeveelheid hooi/kuil/sto zoals op veel pensionstallen) en een trainingsschema en bewegings schema afgestemt per paard, denk ik toch echt niet dat ze t bij ons erg slecht hebben, en durf ik te beweren dat ze t beter hebben dan t gemiddelde particuliere plezierpaardje.
Ja ze staan misschien minder of soms niet, buiten, maar ze krijgen ook heus wel tijd om lekker te dollen, alleen niet op de manier zoals 'heilig boontje bokt' dat graag zou zien ;)

EliseXJoelle

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 23:30

mijn paard staat 24/7 buiten. heeft samen met zijn vriendje beschikking over een contai er. voor de container liggen beton platen en altijd vrije uitloop de bak in.
Zomers kan hij vanuit de uitloop zo vrij de weide inlopen.

hij krijgt vrijwel onbeperkt hooi aangevuld met een vitamine brok (metazoa). het is een koudbloed en heeft meer niet nodig naar mijn mening :)

Ik kan hem niet binnen zetten ivm allergie voor stof uit hooi en stro. hij schuurt zich compleet open.. ook is het zo'n type die over de stal deur springt.
buiten lijkt hij (en ik) het fijnste te vinden.

nog idealer vind ik een paddock paradise maar helaas zijn er maar weinig hier in de buurt omdat veen grond daar niet geschikt voor is.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 01:16

Polly; als de paarden de hele dag in de modder staan te koekeloeren, snap ik inderdaad waarom je dat vindt. Wij hebben het geluk met een grond die altijd mooi droog blijft (in de zomer soms te droog).

Saddledancer; bedankt voor je uitgebreide antwoord. Interessant om verschillende standpunten te horen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 01:20

Mijn paard staat in de zomer (mits er voldoende gras is) 24/7 buiten op de weide in de kudde.
In de winter staat ze overdag ook de hele dag op de weide in de kudde en 's nachts op stal met hooi.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 01:44

Ik heb veel op de wei opgegeven, mijn merrie werd er echt niet gelukkig van om in de natte drek te staan. Regen vindt ze niets, maar een natte ondergrond vind ze een hel.
Hier staat ze dus grotendeels op stal, weide is 1 natte blub, paddock is 1 natte blub, piste is redelijk droog, maar die wordt vaak gebruikt door andere ruiters dus kan ik ze er geen hele dag opzetten.

Ik zorg ervoor dat ze minstens 2 uur per dag buiten komt (ook bij heel slecht weer), bij redelijk weer en een droge ondergrond komt ze 4u buiten, en bij goed weer zolang het licht is.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 06:53

saddledancer schreef:
anniekow schreef:
Saddledancer hoezo denk jij dat jullie paarden het beter hebben dan menig particulier paard?

Ik denk niet dat onze paarden het beter hebben dan alle paarden hoor, maar met alle osteophaten, tandartsen, fysio/massage, chriropractie, dry needling, en natuurlijk gewoon de veearts, grooms, en echt goede ruiters die hier klaarstaan voor de paarden, en dan heb ik t nog niet eens over topkwaliteit stro (en dik!), alleen t beste hooi en kuil, brok, poedertjes, alles heel specifiek individueel afgestemt op de behoeften van ieder paard door mensen die echt weten wat ze doen (dus geen eenheidsworst en basisbrok, of een vaste hoeveelheid hooi/kuil/sto zoals op veel pensionstallen) en een trainingsschema en bewegings schema afgestemt per paard, denk ik toch echt niet dat ze t bij ons erg slecht hebben, en durf ik te beweren dat ze t beter hebben dan t gemiddelde particuliere plezierpaardje.
Ja ze staan misschien minder of soms niet, buiten, maar ze krijgen ook heus wel tijd om lekker te dollen, alleen niet op de manier zoals 'heilig boontje bokt' dat graag zou zien ;)

Snap niet zo goed dat je een basisbehoefte van een paard vergelijkt met een heilig boontje??
Alle poedertjes, mooi stro/hooi/ dure brok enz enz heel leuk allemaal ik weet zeker dat als je jullie paarden de keuze zou geven en de mogelijkheid biedt naar buiten te gaan dat Ze daar 100% voor kiezen!Een paard is niet gemaakt om opgehokt te worden. Een andere uiterste is voor mij persoonlijk 24/7 buiten maar dat lijkt me dan nog altijd beter dan 1 uurtje of soms dus gewoon helemaal niet naar buiten..
Waarop baseer je de gedachte dat jullie paarden het beter hebben dan de het gemiddelde plezierpaardje?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 07:14

Ze staan buiten met een schuilstal, ik heb ze nog nooit in een klein stalletje gezet.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 07:26

saddledancer schreef:
maar met alle osteophaten, tandartsen, fysio/massage, chriropractie, dry needling, en natuurlijk gewoon de veearts, grooms, en echt goede ruiters die hier klaarstaan voor de paarden, en dan heb ik t nog niet eens over topkwaliteit stro (en dik!), alleen t beste hooi en kuil, brok, poedertjes, alles heel specifiek individueel afgestemt op de behoeften van ieder paard door mensen die echt weten wat ze doen (dus geen eenheidsworst en basisbrok, of een vaste hoeveelheid hooi/kuil/sto zoals op veel pensionstallen) en een trainingsschema en bewegings schema afgestemt per paard, denk ik toch echt niet dat ze t bij ons erg slecht hebben, en durf ik te beweren dat ze t beter hebben dan t gemiddelde particuliere plezierpaardje

Dat vind ik wel heel erg vanuit de mens geredeneerd, poedertjes en dry needling zeggen een paard niets. Buiten spelen en rennen met andere paarden, gewoon een natuurlijke behoefte, zegt ze veel meer.
Waarmee ik niet zeg dat de paarden het bij jullie slecht hebben, maar de vergelijking begrijp ik niet.

Mijn paard wordt ook zorgvuldig getraind en krijgt alles wat hij nodig heeft, o.a. op hem afgestemd voer en behandelingen. Maar die heeft veel meer een boodschap aan lekker rennen met zijn vrienden, wat hij elke dag doet.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 07:35

saddledancer schreef:
anniekow schreef:

ik snap de vergelijking ook niet goed, tuurlijk is goed hooi beter dan slecht hooi en mooi dat de paarden worden bijgehouden door tandarts etc, maar daar ligt niet voor het paard de basisbehoefte.
voor mij hoeft een paard echt niet 24/7 buiten. maar geheel niet, of een uur per dag is mi toch echt te weinig.
een paard is mi gelukkiger met wat slechter hooi en veel buiten dan andersom

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 08:06

@saddledancer, ik wil even zeggen dat ik het top vind hoe netjes jij blijft reageren hier. Ik ken meer stallen als waar jij staat/werkt en ik kan beamen dat paarden daar best heel gelukkig kunnen zijn. Dieren in een topsportstal draaien hele andere dagen dan onze recreatiepaardjes.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:22

Daancha schreef:
saddledancer schreef:
maar met alle osteophaten, tandartsen, fysio/massage, chriropractie, dry needling, en natuurlijk gewoon de veearts, grooms, en echt goede ruiters die hier klaarstaan voor de paarden, en dan heb ik t nog niet eens over topkwaliteit stro (en dik!), alleen t beste hooi en kuil, brok, poedertjes, alles heel specifiek individueel afgestemt op de behoeften van ieder paard door mensen die echt weten wat ze doen (dus geen eenheidsworst en basisbrok, of een vaste hoeveelheid hooi/kuil/sto zoals op veel pensionstallen) en een trainingsschema en bewegings schema afgestemt per paard, denk ik toch echt niet dat ze t bij ons erg slecht hebben, en durf ik te beweren dat ze t beter hebben dan t gemiddelde particuliere plezierpaardje

Dat vind ik wel heel erg vanuit de mens geredeneerd, poedertjes en dry needling zeggen een paard niets. Buiten spelen en rennen met andere paarden, gewoon een natuurlijke behoefte, zegt ze veel meer.
Waarmee ik niet zeg dat de paarden het bij jullie slecht hebben, maar de vergelijking begrijp ik niet.

Mijn paard wordt ook zorgvuldig getraind en krijgt alles wat hij nodig heeft, o.a. op hem afgestemd voer en behandelingen. Maar die heeft veel meer een boodschap aan lekker rennen met zijn vrienden, wat hij elke dag doet.

Poedertjes en dry needling zeggen een paard wel degelijk iets, het houd ze gezond, soepel, en gelukkig. Hoeveel recreatieruiters rijden er wel niet door met een blokkade hier of een probleempje daar zonder dat ze t weten. En zoals ik al zei, ook onze paarden hebben de kans om soms lekker te dollen, alleen niet zoals bokt dat zou doen, want op bokt moet alles 'natuurlijk' en 'zoals t paard het zelf zou kiezen' maar ondertussen gaat bokt er nog wel massaal gewoon lekker op rijden, want ja dat moet wel gewoon kunnen blijkbaar.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:25

Polly schreef:
@saddledancer, ik wil even zeggen dat ik het top vind hoe netjes jij blijft reageren hier. Ik ken meer stallen als waar jij staat/werkt en ik kan beamen dat paarden daar best heel gelukkig kunnen zijn. Dieren in een topsportstal draaien hele andere dagen dan onze recreatiepaardjes.

Dankje :) soms is t best vermoeiend om nog te vertellen hoe je t doet als het niet aan de 'normen van bokt' voldoet, maar ik weiger mijn mond te houden omdat ik anders de kans heb om bokt over mij heen te krijgen haha.
Onze paarden zijn idd eigenlijk niet te vergelijken met recreatiepaardjes, en ze zijn in mijn ogen echt wel heel gelukkig :)

CandyAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:27

Waarom wordt er toch steeds gedacht dat het alleen om recreatiepaarden gaat die veel of 24/7 buiten staan? Ik ken paarden die mee draaien op Europees kampioenschappen, en die komen toch écht héél veel buiten. Sommige zelfs 24/7. Dit geldt ook voor de dekhengsten. We moeten stoppen met dieren te vermenselijken, en ze lekker paard laten zijn. Sport, recreatie of wat dan ook; het kán allemaal samengaan met buiten staan. Iedereen doet het op zijn of gaat eigen manier, maar denk vooral aan het paard. En verdiep je in het welzijn en de gewoonten van een paard. Ook buitenpaarden krijgen osteopathie, gebitsverzorgers, en wat al niet meer. Maar geef ze de ruimte, laat ze paard zijn. Zó fijn voor ze...

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:40

saddledancer schreef:
Poedertjes en dry needling zeggen een paard wel degelijk iets, het houd ze gezond, soepel, en gelukkig. Hoeveel recreatieruiters rijden er wel niet door met een blokkade hier of een probleempje daar zonder dat ze t weten. En zoals ik al zei, ook onze paarden hebben de kans om soms lekker te dollen, alleen niet zoals bokt dat zou doen, want op bokt moet alles 'natuurlijk' en 'zoals t paard het zelf zou kiezen' maar ondertussen gaat bokt er nog wel massaal gewoon lekker op rijden, want ja dat moet wel gewoon kunnen blijkbaar.

Ik vind het ook goed dat je je laat horen met motivatie op een andere manier van paarden houden dan de 'ideale bokt wereld'. Want die bokt wereld is ook helemaal niet representatief voor de NL paardenhouderij. Ik kies zelf voor dagelijkse weidegang omdat ik me daar goed bij voel en iedereen kijkt naar zijn paard en maakt daar keuzes in.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:40

anniekow schreef:
Polly; als de paarden de hele dag in de modder staan te koekeloeren, snap ik inderdaad waarom je dat vindt. Wij hebben het geluk met een grond die altijd mooi droog blijft (in de zomer soms te droog).

hier een geboren en getogen zandgrondkind dat vorig jaar met paard naar de west Friese (klote)klei is verhuisd.

ondanks de herhaaldelijke waarschuwingen van een heel lieve vriendin, heb ik niet kunnen inzien Hoe ontzettend verrot die kl*te klei werkelijk is. Mijn paard stond al heel wat jaren 24/7 vrij met een grote kudde en zonder dekens en met een grote (oude) koeienloopstal en onbeperkt hooi in slowfeeders.

Die slowfeeders hebben ten eerste zijn ervoor gezorgd dat zijn voortanden onherstelbaar beschadigd zijn (leuk hè. Slowfeeders). Om het hooi eruit te krijgen, moest het paard echt plukken. Gevolg. Spieren en pezen en banden in de nek en hals die een opdonder kregen. (Leuk hè, sommige Slowfeeders). Ondanks onbeperkt hooi had mijn paard vorige winter constant een ondertemperatuur. Vermoedelijk was de kudde voor hem te groot en stress vol.

Van die stal is hij naar een dhz gegaan. Met buitenbak waar ze in konden en een inloopstalletje.
Na drie dagen regen glibberden ze over de klei. Na nog een dag regen stonden ze (grote paarden) Tot over de kogels in de bagger. Met als gevolg, een ontzettend ziek paard, mok, schimmels in de hoeven, pezen die bijna stukgetrokken werden. Paarden die enkel nog in een schuilstal wilden staan en letterlijk doodongelukkig waren.

Ik ben letterlijk geknakt toen ik bij de paarden kwam en mijn ruin de bagger drie dingen dik Tot in zijn oren had zitten. Zijn staart was 1 grote kleibonk.

Ze staan nu op een stal met zomers 24/7 buiten en in de winter en uur of 7 buiten. Beide paarden zijn enorm opgeleefd op de nieuwe stal. En ook al was Ik pro 24/7 eigen keus met schuil, als ik mijn paarden zie, hun gezondheid bekijk, ben ik blij dat ik deze beslissing heb genomen.

Die klei hier is gewoon echt letterlijk bagger

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:42

Mijne staan 24/7 buiten met 2 stallen die altijd open staan.
Ben zelf geen voorstander van 24/7 buiten in de winter, maar niet mijn paarden dus heb er zelf niks over te zeggen helaas.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:47

Rocamor schreef:
anniekow schreef:

hier een geboren en getogen zandgrondkind dat vorig jaar met paard naar de west Friese (klote)klei is verhuisd.

ondanks de herhaaldelijke waarschuwingen van een heel lieve vriendin, heb ik niet kunnen inzien Hoe ontzettend verrot die kl*te klei werkelijk is. Mijn paard stond al heel wat jaren 24/7 vrij met een grote kudde en zonder dekens en met een grote (oude) koeienloopstal en onbeperkt hooi in slowfeeders.

Die slowfeeders hebben ten eerste zijn ervoor gezorgd dat zijn voortanden onherstelbaar beschadigd zijn (leuk hè. Slowfeeders). Om het hooi eruit te krijgen, moest het paard echt plukken. Gevolg. Spieren en pezen en banden in de nek en hals die een opdonder kregen. (Leuk hè, sommige Slowfeeders). Ondanks onbeperkt hooi had mijn paard vorige winter constant een ondertemperatuur. Vermoedelijk was de kudde voor hem te groot en stress vol.

Van die stal is hij naar een dhz gegaan. Met buitenbak waar ze in konden en een inloopstalletje.
Na drie dagen regen glibberden ze over de klei. Na nog een dag regen stonden ze (grote paarden) Tot over de kogels in de bagger. Met als gevolg, een ontzettend ziek paard, mok, schimmels in de hoeven, pezen die bijna stukgetrokken werden. Paarden die enkel nog in een schuilstal wilden staan en letterlijk doodongelukkig waren.

Ik ben letterlijk geknakt toen ik bij de paarden kwam en mijn ruin de bagger drie dingen dik Tot in zijn oren had zitten. Zijn staart was 1 grote kleibonk.

Ze staan nu op een stal met zomers 24/7 buiten en in de winter en uur of 7 buiten. Beide paarden zijn enorm opgeleefd op de nieuwe stal. En ook al was Ik pro 24/7 eigen keus met schuil, als ik mijn paarden zie, hun gezondheid bekijk, ben ik blij dat ik deze beslissing heb genomen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Fijn te lezen dat jullie nu goed staan

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:48

Rocamor schreef:
anniekow schreef:

Slowfeeders kunnen idd schade leveren aan t gebit..Ik zelf wil ze absoluut ook niet gebruiken..Ik heb voor mijn paarden hay barren.. En voor in de paddocks hooibakken..werkt prima!!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:56

Ik ben inderdaad ook blij dat we daar vanaf zijn. Hier nu gewoon hooi op de grond in de stal en op de paddock in hooi bakken

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:57

Mijn paard staat van 7:00 tot 18:00 buiten op een hele grote weide met drie andere paardenvriendjes nu het winter is. Om 18:00 gaat ze haar stal in die net is opgestrooid. Verder krijgt ze meerdere porties hooi op een dag en worden er brokken gevoerd. In mijn ogen komt ze dus niks te kort :o

In de zomer gaat ze ook om 7:00 naar buiten en dan blijft ze langer buiten omdat het langer licht is.

Edit: Toevoeging

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:27

Mijn veulen staat samen met drie andere veulens en een volwassen paard 24/7 eigen keuze. Ze hebben een fijne ruime stal en weiland ter beschikking. Helaas ook hier veel natte grond en hierdoor staan ze toch wel regelmatig binnen. Het hooi en de brokken krijgen ze ook in de stal gevoerd (tevens controle moment).
Voor als ze volwassen is, heb ik een andere stalling op het oog. Paddockstal voor snachts (ruime stal met verharde uitloop) en overdag in een klein groepje (3 à 4) naar buiten. Per groepje een zomer- en een winterweide. Eigen keuze voer (zelf kopen), onbeperkt hooi en stro. Fijne binnenbak, buitenbak en longeercirkel. Niet alleen mijn paard moet het fijn hebben, maar ik ook ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:44

Ben ik even een apart geval want ik voldoe met mijn paarden aan de 2 doelgroepen die vaak lijnrecht tegenover elkaar staan hier op bokt.

Ik heb een eigen stuk weide met stallen waar mijn 11 jarige kwpn'er en mijn 4 jarig shetlanderhengstje 24/7 buiten staan met onbeperkt ruwvoer. Droog verhard afdak en droge stallen maar helaas is de paddock een blubberzooi want ik zit op klei en in een natuurgebied. Geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken om mijn kwpn'er die overigens meer geblesseerd is als iets anders op een pensionstal te gooien waar hij op stal zou moeten voor langer van 20u tot 8u.

Mijn 18 jarig springpaard daarentegen die staat wel op een volpension stal waar ze op dit moment 4 uur per dag buitenkomen in paddocks (soms ook wat langer bijvoorbeeld van 12u tot 18u maar dat is een uitzondering) met een vast vriendje maar zonder schuilstallen. In de zomer komen ze er gemiddeld 8u per dag uit op de weide met datzelfde vriendje en als het echt heel warm is of steekbeesten seizoen gaan ze voor de nacht naar buiten.
Dit paard heeft van april tot januari 24/7 buiten gestaan bij andere eigenaren maar was daarvoor ook een stalleven gewend. Hij stond samen met een Shetlander als gezelschap net zoals mijn andere paard. Ondanks dat hij er uiteindelijk zich wel bij neergelegd had dat hij een leven als buitenpaard tegemoet ging, was hij blijkbaar echt niet happy. Nu hij weer in het "stalleven" meedraait is het gewoonweg een ander paard. Hij is super vrolijk.

Nu kan je roepen dat ze het niet lang genoeg geprobeerd hebben, maar hij had altijd gras of hooi ter beschikking, ook een grote schuilstal met stro waar hij altijd droog kon liggen en deze weide was ook erg lang netjes droog. Hij had het gewoon niet naar zijn zin al zie je dat verschil nu pas wanneer hij weer op stal staat.

Dus nee, voor mijn ene paard wil ik geen pensionstalleven maar de andere zou ik ook geen plezier doen met hem op mijn weide te zetten.

Ben ik blij dat ik op de pensionstal meer mogelijkheden heb als ruiter en luxere faciliteiten heb? Absoluut hoor. Maar dit zou ik nooit doen als mijn paard er niet happy zou zijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:49

Yontheke, ik Denk dat jij de spijker op zijn kop slaat. Naar je beesten kijken is het allerbelangrijkste.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:53

24/7 buiten met schuilstal. Gelukkig wel "luxe" aanwezig. Stromend water, verlichte bak, verwarmde lijdingen, verharde gedeeltes, zadelkamer, poets/zadel plek etc. Ik zou het liefst als het zo waait en regent als het in NL kan doen haar snachts ik stal zette en overdag buiten, maar we hebben nou eenmaal geen stallen en ze doet het prima! In de zomer is het super, als de paarden lekker liggen te zonnen in de paddock en lekker rond ziet rennen op de wei dan denk ik dat mijn paard dat liever heeft dan snachts op stal. Scheelt me ook een hoop geld in de maand!

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:57

Ik had mijn paard zomers 24/7 op het land staan en 's winters het liefst zo veel mogelijk in de bak/paddock.
Had een arabiertje die echt ging stuiteren als ze niet genoeg buiten kwam zoals op mijn eerst stalling, s winters was het altijd een drama (daar stond ze s winters dus alleen maar op stal, een groepje geselecteerde mensen alleen hun paarden kwamen buiten, oftewel wie de grootste bek had..)