Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:09

WildWings schreef:
Ayasha schreef:
Dan moet ie zo kapot zijn dat je er verder geen kosten meer aan hebt. Ik ken eigenlijk weinig kapotte paarden waar verder geen medische kosten meer aan zijn om ze goed te houden eigenlijk.

Dat weet ik niet hoor, er zijn best aandoeningen waarbij een paard beter niet meer gereden kan worden, maar pijnvrij als grasmaaier functioneert. Maargoed, stel dat je geld kwijt bent (aan een bepaald supplement bijvoorbeeld), dan compenseert dat wel weer met het feit dat je je paard een heel stuk goedkoper kan stallen als je geen rijbak of faciliteiten erbij wilt. En daarnaast vraag ik me af: zijn die extra kosten het dan wel waard als je wél nog op je paard zou kunnen rijden?

Ik heb sowieso geen stallingskosten dus dat is bij mij nooit de doorslag om een paard een behandeling te ontzetten. Wat bij mij de doorslag geeft is of de voordelen op wegen tegen de nadelen. However; stel dat ik wel stallingskosten zou moeten betalen; paardrijden is een dure hobby. En wanneer een paard niet meer gereden kan worden kan je hem goedkoper stallen maar dan kan je dus ook niet meer rijden en dan betaal je dus wel erg veel geld om er naar te kijken. Een tweede paard kopen is vaak geen optie dan. Dus dan kan je of stoppen met rijden, of het risico nemen en het dier weg doen als gezelschapsdier, of het dier laten afmaken. Optie nummer 2 is voor mij geen optie dus dan schieten er nog maar twee over. Een paard dat "kapot" is waar je én niks meer mee kan én dat uiteindelijk evenveel kost als een paard op die duurdere stalling wat je wel nog kan rijden én meer zorgen vereisen. Tsja, de schoonheidsprijs verdient het niet maar ergens snap ik wel dat mensen dan de knoop doorhakken. :) Zeker als het zo'n twijfelgeval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:24

WildWings schreef:
Graffi86 schreef:
Wat moet je dan met een kapot paard? Niet iedereen kan het in de achtertuin zetten als grasmaaier, mijn tuin zou binnen 1 maand kaal zijn. De handel in doen zou voor mij geen optie zijn, als zo'n paard überhaupt al te verkopen zou zijn. Aanbieden als gratis grasmaaier is vragen om ellende en doorverkoop, dus ook dat valt af. Dan zou ik mijn verantwoordelijkheid nemen, en het paard laten inslapen/slachten.

Een 'kapot' paard kost toch niet per se meer geld of is toch niet ineens lastiger te houden dan een paard waar je nog wel op kan rijden? Dat laatste is zelfs andersom: met een paard waar je niet op kan rijden, is het makkelijker een plek te vinden (geen buiten- binnenbak of zadelkamer nodig). Of is het dier alleen een leven waard als jij erop kan rijden oid?

Wat naïef gedacht zeg. Een paard dat wat mankeert heeft juist doorgaans wel extra zorg nodig.

Een kennis van mij heeft een paard staan met luchtwegproblemen en artrose. Als je ziet wat zij daar aan extra werk en kosten aan heeft: nat hooi, medicatie voor de luchtwegen, medicatie voor de artrose, pijnstilling, speciaal beslag, houtkrullen in de stal ipv stro of vlas.... Dat is nou niet bepaald goedkoop en ook niet weinig werk.

En het nare: desondanks gaat het steeds verder achteruit. Binnen nu en een jaar is het klaar met dat paard, dat is wel duidelijk. Ik zou het daarom heel goed begrijpen als ze hem nu al liet gaan en niet afwacht tot het echt niet meer gaat. Als dat beest pijnvrij nog jaren meekan snap ik dat je veel wilt proberen. Maar als het pappen en nathouden is en je ziet hem elke dag weer een stukje verder achteruit gaan: wil je dat het dier dan aandoen? En jezelf?

Maar zo denk ik, iedereen heeft er zijn eigen grens in.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:03

WildWings schreef:
Graffi86 schreef:
Wat moet je dan met een kapot paard? Niet iedereen kan het in de achtertuin zetten als grasmaaier, mijn tuin zou binnen 1 maand kaal zijn. De handel in doen zou voor mij geen optie zijn, als zo'n paard überhaupt al te verkopen zou zijn. Aanbieden als gratis grasmaaier is vragen om ellende en doorverkoop, dus ook dat valt af. Dan zou ik mijn verantwoordelijkheid nemen, en het paard laten inslapen/slachten.

Een 'kapot' paard kost toch niet per se meer geld of is toch niet ineens lastiger te houden dan een paard waar je nog wel op kan rijden? Dat laatste is zelfs andersom: met een paard waar je niet op kan rijden, is het makkelijker een plek te vinden (geen buiten- binnenbak of zadelkamer nodig). Of is het dier alleen een leven waard als jij erop kan rijden oid?

Er zijn al een aantal mensen mij voor geweest, maar je quote mij, dus zal ik ook nog even reageren. Als ik kijk naar mijn eigen situatie, een kapot paard wat niet meer kan rijden heeft niets aan de stalling waar ik nu sta. Heerlijke uitrijmogelijkheden, maar weinig weidegang. In de regio waar ik woon kan een paard zowiezo bijna niet het gehele jaar de wei op, of je betaald goud geld voor een van de weinige PP's hier (wat duurder is dan de reguliere stalling). Dat zou betekenen dat ik het paard ver weg moet stallen, voor het paard een hele overgang, en eerlijk is eerlijk, wat heb ik er dan nog aan? Paard kost geld, ik zie het amper (ga niet dagelijks een uur in de auto om 'even te kijken'), dus dan is voor mij het besluit duidelijk. Buiten nog alle kosten aan medicatie, supplementen e.d. die mogelijk nodig zijn om het leven te rekken. Leven waar een paard geen weet van heeft, niet zoals wij mensen in ieder geval.

Let wel, dat is MIJN besluit, als iemand anders anders besluit, prima. Maar laat iedereen in zijn/haar waarde, ook als het gaat om het besluiten omtrent het einde van een leven. Het nemen van het besluit is al moeilijk genoeg, zonder dat je mensen over je geen krijgt dat je het fout doet.

Susanne

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:07

Graffi86, ik begrijp wel wat je bedoeld en als ik naar mijn 13 jarige pony kijk die al jaren stuk is, zou ik willen dat ik meer lef had om hem af te laten maken. Ik betaal elke maand stalgeld etc etc voor een beest wat kapot is en nooit meer beter zal worden ook (voor dat geld kan er ook een gezonde staan). Maar het is me tot nu toe nooit gelukt om de knoop door te hakken, want hij staat er nog paardwaardig bij. Maar ik snap wel je gedachtegang denk ik.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:54

Ayasha schreef:
Dan moet ie zo kapot zijn dat je er verder geen kosten meer aan hebt. Ik ken eigenlijk weinig kapotte paarden waar verder geen medische kosten meer aan zijn om ze goed te houden eigenlijk.

Ik heb hier 3 " kapotte paarden " staan. Ze kosten me beduidend minder dan mijn " niet kapotte " paarden.
1 al vanaf zijn geboorte inmiddels alweer 15 en eentje van 20 en 23. Op hogere leeftijd " stukgegaan" ouderdom kwaaltjes ongeluk gehad etc..

Doordat deze paarden op rust staan kosten ze me minder in voer, minder in materiaal ( dekjes, zadels, wedstrijd en show rommel) Hebben ze gek genoeg ook minder vaak een DA nodig. Je kent de problemen en handelt daar naar.Geen transportkosten meer ( benzine, wedstrijd, shows ) . Geen investeringen in lesgelden en clinics.

Dus kapotte paarden hoeven lang niet altijd MEER te kosten. Ligt aan de situatie. Mensen trekken er naar MIJN mening te snel de stekker eruit. Niet meer onder het zadel kunnen = naar de slager = veelal een economische beslissing geen uit emphatie voor het dier.

Wordt het leven lijden dan is het over en uit. En zo snel mogelijk.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:03

Ik ga ver voor mijn paard, maar moet ook ergens de grens trekken.
voor behandelingen tot 1000 euro ga ik, daarboven moet ik haar laten gaan.
Niet omdat ik het niet voor haar over heb, maar omdat ik als 19 jarige gewoonweg niet genoeg geld voor heb.
Ik schrik ook wel van bepaalde reacties. Ik zou het heel erg vinden als mensen zouden zeggen dat ik moord heb gepleegd op mijn paard. Want ik hou zielsveel van haar en heb heel veel voor haar over.
Maar ik moet realistisch blijven, ik moet ook mezelf kunnen onderhouden.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:09

safina schreef:
WildWings schreef:
O

Wat naïef gedacht zeg. Een paard dat wat mankeert heeft juist doorgaans wel extra zorg nodig.

Een kennis van mij heeft een paard staan met luchtwegproblemen en artrose. Als je ziet wat zij daar aan extra werk en kosten aan heeft: nat hooi, medicatie voor de luchtwegen, medicatie voor de artrose, pijnstilling, speciaal beslag, houtkrullen in de stal ipv stro of vlas.... Dat is nou niet bepaald goedkoop en ook niet weinig werk.

En het nare: desondanks gaat het steeds verder achteruit. Binnen nu en een jaar is het klaar met dat paard, dat is wel duidelijk. Ik zou het daarom heel goed begrijpen als ze hem nu al liet gaan en niet afwacht tot het echt niet meer gaat. Als dat beest pijnvrij nog jaren meekan snap ik dat je veel wilt proberen. Maar als het pappen en nathouden is en je ziet hem elke dag weer een stukje verder achteruit gaan: wil je dat het dier dan aandoen? En jezelf?

Maar zo denk ik, iedereen heeft er zijn eigen grens in.

Stro vervangen door Vlas is geen extra werk dus die argumentatie kan men wegstrepen. Is zelfs ook goedkoper bij juist gebruik. Nat hooi behoeft ook geen extra werk te zijn koop voordroog. Ja dat is dan wel weer duurder. Medicatie toedienen stelt in tijd niets voor.

Mijn 20 jarige heeft dezelfde problematiek. Het kost me 60 euro in de maand extra aan medicatie. Maar omdat hij niet meer in de sport loopt spaar ik minstens het dubbele per maand uit. Natuurlijk levert hij ook ieder jaar een stukje in. Maar zolang hij nog met dikke scheten door de wei raced mag ie blijven. Dat het hem vervolgens een half uur duurt dat ie weer op adem is, tja...het zij zo. Niet leuk om te zien.

In geld kost hij me dus niets meer. In tijd al helemaal niet? Vroeger 2 uur per dag toen hij vol in de sport liep. Nu alles bij elkaar opgeteld 45 minuten. Mensen tellen wel het geld en tijd van de vervelende dingen. Maar nooit van de leuke. Ik wed dat zij nu minder tijd aan het paard kwijt is dat toen hij nog werd bereden.

Mensen klagen zo graag. Het paard is ziek maar zij zijn zielig. Aftakeling, ziekten en ongelukken horen bij het leven. Leuk is het absoluut niet. Maak er het beste van. Ook van een paard met een gebrek kun je vreselijk genieten. Vergelijk het met mensen. De perfecte mens is strontvevelend. Juist de personen met een rafeltje maken je leven kleurrijk.
Laatst bijgewerkt door ariatje op 08-03-16 09:26, in het totaal 2 keer bewerkt

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:14

IsabelHx schreef:
Niet omdat ik het niet voor haar over heb, maar omdat ik als 19 jarige gewoonweg niet genoeg geld voor heb.
Ik schrik ook wel van bepaalde reacties. Ik zou het heel erg vinden als mensen zouden zeggen dat ik moord heb gepleegd op mijn paard. Want ik hou zielsveel van haar en heb heel veel voor haar over.

Verzeker het paard!
1000 voor medische zorg de max dan heb je een totaal verkeerd beeld gehad wat er bij een paard kwam kijken. Om kort te gaan jouw paard heeft een economische waarde van 1000,00 euro.

Hoeveel stalgeld heb je in totaal al uitgegeven? Hoeveel dekjes en prulletjes gekocht? Te dure rijbroeken en overbodige setjes?
je zal zien dat 1000 euro een lachertje is op het geheel van je kosten. Maar omdat het ineens betaald moet is het een probleem. Daar hebben ze iets voor uitgevonden: SPAREN!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:28

Toen mijn zoontje er nog niet was gingen wij ook ver, in de zin van bv een koliekoperatie wat daarna de levensverwachting zou zijn. Rijden heeft voor mij geen prioriteit maar moet wel paardwaardig blijven.

Toen 1 van mijn merrie's koliek had 2 jaar geleden moesten we met spoed naar de kliniek daar zagen ze al dat het eigenlijk hopeloos was. Ze konden opereren maar de overlevingskans was 5%. Die keuze was snel gemaakt.

Nu wil ik best nog onderzoeken doen mocht er iets zijn met mijn paarden maar ik kan het niet maken tegenover mijn zoontje om mijn paarden voorrang te geven. Ik kan geen bedrag neer zetten ligt er gewoon aan wat het evt is en hoe oud het paard is

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:36

ariatje schreef:
IsabelHx schreef:

Verzeker het paard!
1000 voor medische zorg de max dan heb je een totaal verkeerd beeld gehad wat er bij een paard kwam kijken. Om kort te gaan jouw paard heeft een economische waarde van 1000,00 euro.

Hoeveel stalgeld heb je in totaal al uitgegeven? Hoeveel dekjes en prulletjes gekocht? Te dure rijbroeken en overbodige setjes?
je zal zien dat 1000 euro een lachertje is op het geheel van je kosten. Maar omdat het ineens betaald moet is het een probleem. Daar hebben ze iets voor uitgevonden: SPAREN!

Ik vind dit een beetje een aparte reactie, ik koop geen te dure rijbroeken en prulletjes en setjes, daarnaast spaar ik ook. Maar begrijp dat je met een minimum jeugdloon waar stalling en alles ook van betaald moet worden, niet heel veel overhoud om te sparen.
Mijn moeder is uiteraard bereid om voor te schieten, maar een operatie van duizenden euro's gaat hem gewoon niet worden. Dan zou ik nog meerdere jaren een schuld bij haar hebben.

Ik vind het raar dat je zegt dat ik verkeerd beeld heb van wat er bij een paard komt kijken. Want ik denk niet dat jij dit voor mij kan bepalen. Ik zorg dat ze alles heeft wat ze nodig heeft en als er iets is ben ik de eerste die de DA erbij haalt.
Verzekeren heb ik naar gekeken, maar dit vind ik geld afklopperij (lees: je krijgt niet meer uitgekeerd dat de verzekerde waarde van je paard (mijn paard was niet heel duur, dus veel krijg ik niet uitgekeerd) en 25% van elke behandeling zelf betalen en dan ook nog eens een eigen risico)
1000 euro is een groot bedrag en ik zeg niet dat het bij 1001 euro einde verhaal is. Maar ergens moet je een grens trekken. Dus is het 1500 en goede slagingskans, dan doe ik het tuurlijk! Maar ik kan niet oneindig doorgaan helaas.
Laatst bijgewerkt door IsabelHx op 08-03-16 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:42

Poeh goede vraag hoe ver ga je. Deze vraag stel ik de laatste paar weken ook regelmatig aan mezelf. Volgende week worden mijn paard zijn sprongewrichten op de foto gezet ivm met vocht. Hij heeft al artrose in beide voorbenen en is pas 6 jaar. Mocht blijken dat hij ook artrose achter heeft wat doe je dan? Sterkte ts met je beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:54

ariatje schreef:
Stro vervangen door Vlas is geen extra werk dus die argumentatie kan men wegstrepen. Is zelfs ook goedkoper bij juist gebruik. Nat hooi behoeft ook geen extra werk te zijn koop voordroog. Ja dat is dan wel weer duurder. Medicatie toedienen stelt in tijd niets voor.

Mijn 20 jarige heeft dezelfde problematiek. Het kost me 60 euro in de maand extra aan medicatie. Maar omdat hij niet meer in de sport loopt spaar ik minstens het dubbele per maand uit. Natuurlijk levert hij ook ieder jaar een stukje in. Maar zolang hij nog met dikke scheten door de wei raced mag ie blijven. Dat het hem vervolgens een half uur duurt dat ie weer op adem is, tja...het zij zo. Niet leuk om te zien.

Mensen klagen zo graag. Het paard is ziek maar zij zijn zielig. Aftakeling, ziekten en ongelukken horen bij het leven. Leuk is het absoluut niet. Maak er het beste van. Ook van een paard met een gebrek kun je vreselijk genieten. Vergelijk het met mensen. De perfecte mens is strontvevelend. Juist de personen met een rafeltje maken je leven kleurrijk.

Vlas is te stoffig voor dit paard, dus het moet op houtkrullen. En dat is fiks duurder, zeker als je je stro gratis kwijt kunt bij een championkweker. Hun pony staat ernaast, dus die moet ook op houtkrullen. En voor iemand die het paard heeft voor wat recreatieritjes, is geen wedstrijden rijden geen besparing. En geen spullen meer kopen zet ook geen zoden aan de dijk als je iemand bent die het niet nodig vindt om kasten vol dekjes en hoofdstellen te verzamelen. De medicatie die dit dier krijgt is best behoorlijk prijzig, nog los van de veearts. En wat moet je met dikke balen dure voordroog als je slechts een paard en een shetty hebt?

Hoe dan ook: ik vind het een hopeloos gedoe allemaal. Ik zou daar geen trek in hebben. Aangezien het einde er toch aankomt, zou hij bij mij nu al een enkeltje hiernamaals krijgen. Hoe verdrietig ook.

Maar nogmaals: ieder heeft daar z'n eigen grenzen in. En dat lijkt me ook oké. Ik veroordeel mijn vriendin ook niet omdat ze door blijft gaan waar ik al lang gestopt was. Ik ondersteun haar in de keuzes die ze maakt. Als dat voor haar op haar manier goed voelt, moet ze dat vooral doen (zolang het dier nog niet vergaat van de pijn en benauwdheid). Mooi als je dat kunt zien als kleurrijk en genieten. Ik constateer alleen dat het voor mijzelf te ver zou gaan. Ik ervaar dat anders. Voor mij is dat energievretend, geldverslindend en uitzichtloos.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:59

Ik ga als 18 jarige voor wat dan goed voelt.
Behandeling 3000 euro en 100% slagingskans. Ze staat dezelfde dag nog op de kliniek. Ik heb gespaard, heb een potje, koop geen onnodige troep en heb buiten mijn paard geen sociaal leven (<wat me overigens niks uit maakt, hou toch niet zo van stappen)
Ik heb alles over voor mijn paard. Mijn paard staat samen met mijn familie op #1.
Maar ik bekijk het wel realistisch.
Een paard is duur en dat wist ik voordat ik er aan begon, maar ik heb het er dubbel en dwars voor over.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:05

Ik denk dat zo'n antwoord van zoveel verschillende antwoorden afhangt, dat je die keus alleen zelf kunt maken. Jij kent je financiele situatie én je paard.

Een dure operatie kan ik nu prima betalen, maar alles valt of staat met perspectief. Is er daarna maar %-percentage kans op herstel zal ik minder snel mijn knip trekken dan 100% kans.

Zo moest ik laatst 350 euro aftikken voor een wond op het achterbeen. Dan heb ik zelf nog veel gedaan maar anders zit je zo richting de 1000 euro als er een ontsteking oid bij komt. En dan ben ik blij dat ik geen grens trek. Emotionele waarde is ook waarde :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:26

ik heb veel voor mijn paarden over,het is geen ding.als het kapot is en dan weg gooit. het belangrijkste is dat ze geen pijn hebben. ik heb hier een tinker staan die ik een half jaar heb. en al 600 euro heeft gekost. terwijl mijn oudje nooiit wat heeft. heb haar met een verborgen gebrek gekocht. veel mensen hier op bokt verklaren mij voor gek omdat ik haar houd en het haar zo comfortabel mogelijk wil maken. en er zullen vast nog wel meer kosten achterwege komen. dat is mijn keuze. al is daar weinig begrip voor.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:45

safina schreef:
ariatje schreef:

Vlas is te stoffig voor dit paard, dus het moet op houtkrullen. En dat is fiks duurder, zeker als je je stro gratis kwijt kunt bij een championkweker. Hun pony staat ernaast, dus die moet ook op houtkrullen. En voor iemand die het paard heeft voor wat recreatieritjes, is geen wedstrijden rijden geen besparing. En geen spullen meer kopen zet ook geen zoden aan de dijk als je iemand bent die het niet nodig vindt om kasten vol dekjes en hoofdstellen te verzamelen. De medicatie die dit dier krijgt is best behoorlijk prijzig, nog los van de veearts. En wat moet je met dikke balen dure voordroog als je slechts een paard en een shetty hebt?

Hoe dan ook: ik vind het een hopeloos gedoe allemaal. Ik zou daar geen trek in hebben. Aangezien het einde er toch aankomt, zou hij bij mij nu al een enkeltje hiernamaals krijgen. Hoe verdrietig ook.

Maar nogmaals: ieder heeft daar z'n eigen grenzen in. En dat lijkt me ook oké. Ik veroordeel mijn vriendin ook niet omdat ze door blijft gaan waar ik al lang gestopt was. Ik ondersteun haar in de keuzes die ze maakt. Als dat voor haar op haar manier goed voelt, moet ze dat vooral doen (zolang het dier nog niet vergaat van de pijn en benauwdheid). Mooi als je dat kunt zien als kleurrijk en genieten. Ik constateer alleen dat het voor mijzelf te ver zou gaan. Ik ervaar dat anders. Voor mij is dat energievretend, geldverslindend en uitzichtloos.

Dan zou ze toch echt eens een andere DA gaan zoeken als ik haar was. Een paard met longproblemen op houtkrul? Serieus? Op vlas en heel snel! Vlas behoort VOCHTIG gemaakt te worden waardoor je een een soort stofvrij turfbed krijgt. Doe daar stalkalk doorheen tegen schimmelvorming. Houtkrul is het slechtse wat je kunt doen.... Dat gezegd hebbende er bestaan Kleine pakjes kuil. Bijna overal verkrijgbaar of aan huis geleverd. 1 paard + 1 pony = 2 dagen. Heel goed te doen zomer en winter.

Je opmerking: voor mij is dat energie verslindend, geldverslindend en uitzichloos.

Dat = 2x JIJ ! Niets met het paard te maken maar met jou. Het is voor jou lastig, ongemakkelijk dus paard naar de slager. Uitzichtloos? Kan ik niet over oordelen maar zo te horen worden er toch een paar foutjes gemaakt in de verzorging dus wie weet kan daar nog verbetering in komen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:46

OleJon schreef:
ik heb veel voor mijn paarden over,het is geen ding.als het kapot is en dan weg gooit. het belangrijkste is dat ze geen pijn hebben. ik heb hier een tinker staan die ik een half jaar heb. en al 600 euro heeft gekost. terwijl mijn oudje nooiit wat heeft. heb haar met een verborgen gebrek gekocht. veel mensen hier op bokt verklaren mij voor gek omdat ik haar houd en het haar zo comfortabel mogelijk wil maken. en er zullen vast nog wel meer kosten achterwege komen. dat is mijn keuze. al is daar weinig begrip voor.

Dat siert je ! Chapeau!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:50

Grappig dat men er van uit lijkt te gaan dat de mensen die begrip hebben voor de keuze af maken geen empathie hebben voor hun paarden en er niets voor willen doen dat te veel moeite kost. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:51

Geld is voor mij niet de reden tot wel of niet behandelen.
Dat is de slagingskans en kwaliteit van leven daarna.
Leeftijd van het dier speelt daarom ook mee.

Als geld ooit een issue daarin wordt gaan de dieren in de verkoop. Want dan verdienen ze een beter baasje dan dat ik dan ben.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:53

IsabelHx schreef:
ariatje schreef:

Verzeker het paard!

Ik vind dit een beetje een aparte reactie, ik koop geen te dure rijbroeken en prulletjes en setjes, daarnaast spaar ik ook. Maar begrijp dat je met een minimum jeugdloon waar stalling en alles ook van betaald moet worden, niet heel veel overhoud om te sparen.
Mijn moeder is uiteraard bereid om voor te schieten, maar een operatie van duizenden euro's gaat hem gewoon niet worden. Dan zou ik nog meerdere jaren een schuld bij haar hebben.

Ik vind het raar dat je zegt dat ik verkeerd beeld heb van wat er bij een paard komt kijken. Want ik denk niet dat jij dit voor mij kan bepalen. Ik zorg dat ze alles heeft wat ze nodig heeft en als er iets is ben ik de eerste die de DA erbij haalt.
Verzekeren heb ik naar gekeken, maar dit vind ik geld afklopperij (lees: je krijgt niet meer uitgekeerd dat de verzekerde waarde van je paard (mijn paard was niet heel duur, dus veel krijg ik niet uitgekeerd) en 25% van elke behandeling zelf betalen en dan ook nog eens een eigen risico)
1000 euro is een groot bedrag en ik zeg niet dat het bij 1001 euro einde verhaal is. Maar ergens moet je een grens trekken. Dus is het 1500 en goede slagingskans, dan doe ik het tuurlijk! Maar ik kan niet oneindig doorgaan helaas.

Ik bedoel het niet vervelend maar met een minimum jeugdloon kun je niet eens jezelf onderhouden laat staan een paard erbij. De vraag is dus of je een wel overwogen beslissing hebt gemaakt om uberhaubt aan een paard te beginnen. En is het fair een paard te laten inslapen omdat het te duur wordt. Met een minimumloon is alles al heel snel te duur... Om niet voor grote verrassingen te komen staan met DA uitgave is het dus jouw verantwoording het paard te verzekeren zodat je het de juiste zorg kunt geven. Want je weet op voorhand al dat je die niet kunt gaan betalen, niet eerlijk naar het paard, sorry.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:54

Ayasha schreef:
Grappig dat men er van uit lijkt te gaan dat de mensen die begrip hebben voor de keuze af maken geen empathie hebben voor hun paarden en er niets voor willen doen dat te veel moeite kost. :)

Bij sommige heeft dat minstens een serieuze schijn daarvan

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:55

bruintje123 schreef:
Geld is voor mij niet de reden tot wel of niet behandelen.
Dat is de slagingskans en kwaliteit van leven daarna.
Leeftijd van het dier speelt daarom ook mee.

Als geld ooit een issue daarin wordt gaan de dieren in de verkoop. Want dan verdienen ze een beter baasje dan dat ik dan ben.

Applaus voor jezelf!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:03

ariatje schreef:
Ayasha schreef:

Bij sommige heeft dat minstens een serieuze schijn daarvan

Schijn bedriegt. Dat je realistisch bent over behandelingen betekent niet dat je ze als product ziet. :)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:04

Wat is voor jou realistisch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:07

Dat heb ik al een paar keer gezegd; wanneer de nadelen van medicatie en behandelingen niet opwegen tegen de voordelen. :)