Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:58

funnyhorses schreef:
Ik sta echt ervan te kijken hoeveel mensen zich eronderuit praten ipv toe te geven dat een paard (en elk ander dier ook) weldegelijk aandacht nodig heeft en ja dat kost nu eenmaal tijd en energie.

Jammer dat het gros van de tegenwoordige ruiters een paard hebben zoals ze hun gsm hebben, leuk om mee te pronken naar anderen maar verder niks.
Maar ach.........we hebben een paard..........PUNT.

ik zeg niet dat een paard geen aandacht nodig heeft, zeer zeker niet..
als hij snachts in een box staat, dan heeft hij wel degelijk aandacht nodig, wanneer hij dus niet 24/7 de 'vrijheid' heeft. die aandacht is puur om verveling en vervreemding tegen te gaan.

maar TS geeft zelf aan dat zij het dier verzorgd en aandacht geeft..

en dat is ook logisch, ze krijgen aandacht bij het naar buiten doen, naar binnen doen, het voeren, het controleren.. Geen stalhouder die van dieren houdt, flikkert het de box in zonder dat het dier even een woordje of aai krijgt..

maar aandacht in de zin van rijden of uren tutten, dat is wat wij nodig hebben van een paard, dat heeft een paard zelf echt niet nodig om zich goed te voelen.

het paard staat niet in een hok waarvan de sleutel weggegooid.. het dier staat er prima in volpension..

Een paard in een rusthuis doen later mag dus ook niet als het in je eigendom blijft?
of zelf in pensioen zetten in het buitenland,
of opfok?

Ieder paard dat 24/7 buiten staat als grasmaaier op 5 hectare grond is dus dan ook zielig?

want als de eigenaar dan voer komt brengen en de loopstal verschoond krijgt het dier ook geen aandacht hoor, eigenaar rijd dan hooguit die kant een stukje op en als zo'n dier/kudde tevreden staat te grazen, gaat ie er echt niet helemaal heen om te gaan trutten of vlechtjes te maken.

En wat denk je van al die ranches waar paarden gewoon alleen uit de kudde geplukt worden als ze nodig zijn om te werken? soms komen ze er in het voorjaar dan achter dat een paar paarden de winter niet overleefd hebben.. Vreselijk zielig natuurlijk, voor de eigenaar, want die heeft een strop.. beest had een machtig mooi leven tot ie van een klif liep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:11

funnyhorses schreef:
Ik sta echt ervan te kijken hoeveel mensen zich eronderuit praten ipv toe te geven dat een paard (en elk ander dier ook) weldegelijk aandacht nodig heeft en ja dat kost nu eenmaal tijd en energie.

Jammer dat het gros van de tegenwoordige ruiters een paard hebben zoals ze hun gsm hebben, leuk om mee te pronken naar anderen maar verder niks.

Ja, zeker!! Absoluut. Ik doe verder niks met mijn pony, ze is oud, 27. Ik heb haar 9 jaar. Ze heeft cushing. Ze mag hier oud worden.
Ik aai haar elke dag even 10 minuten en eens in de maand poets ik haar. Meer doe ik er niet mee.

Maar ik heb haar alleen maar voor de heb hoor, niet omdat ik van haar houd. Ik kan niks meer met haar, heb er nooit wat mee gekund, peesontsteking zus, hoefbevangenheid zo.
Maar neeeeeeee, ik pronk er alleen maar mee. Want phoe phoe, ik heb een pony.
Ik kan er alleen niks mee en betaal me (met alle liefde!) scheel aan de medicijnen.
Maar ik pronk er alleen maar mee hoor.

Sorry, schiet me echt ff in het verkeerde keelgat zo'n opmerking.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:15

Oke mensen blijven ademen hoor hihi
Waar ik op doel zijn de mensen die zich een paard aanschaffen om mee te rijden end. die zo'n dier dan ergens stallen en dan steeds minder er naar om kijken.
DAT is wat mij ergert! Vaak zijn het ook nog de doe-het-zelf stallen met het gevolg dat ze vaak in hun eigen stront staan te wachten tot die lamlendige eigenaar eens op het idee komt om zijn/haar dier te verzorgen.
Lopen wel in mooie rijbroeken maar rijden/verzorgen ho maar. DAT is het volk waar ik boos van word.

Ik word niet link omdat iemand zijn paard in opfok heeft of iemand zijn oudje verder met rust laat enz maar op de mensen die denken dat een paard een fiets is of een of andere sporttoestel wat ze in de schuur kunnen gooien.

Wie zich nu aangesproken voelt door mijn tekst mag zich dan meteen even afvragen of er niet toch een stukje waarheid in zit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:28

waarom dan funny,

want waarom is het erg voor een paard dat gereden zou kunnen worden.
maar niet voor een paard dat niet meer of nog niet bereden kan worden.

er zijn weinig doe het zelf stallen, met dus danig weinig grond dat paarden in hun eigen stront staan, omdat de eigenaar er niet naar omkijkt.. als je er veel kent, dan wordt het misschien tijd om de dierenbescherming even te bellen over die stallen..

want dan heb je het over nalatig onderhoud en daarmee schade aan het welzijn van een dier..
dat is wat anders als dat een dier gewoon staat te grasmaaien, zijn natje, droogje en medische verzorging krijgt.

ik ken eigenlijk ook niemand, nooit gekend die loopt te paraderen in rijkleding en nooit rijd..
dan ken jij wel alleen maar elite, want dat is nogal een kostbaar geintje.. en elite figuurtjes hebben meestal weer geen doe het zelf stallen, want dat is goedkoop en dan moet je zelf aan het werk, dan is paraderen met dure rijkleding helemaal dom, dan zou ik nog langskomen om ze flink uit te lachen.

je haalt heel veel dingen door elkaar..

-het pronken en duur doen van sommige mensen
-het niet rijden van een paard dat gereden zou kunnen
-het nalaten van de basis verzorging die een paard nodig heeft om mentaal en fysiek gezond te zijn..

alle drie is een heel ander slag mensen en alleen de laatste is iets dat je mensen kunt verwijten..

het eerste is gewoon lachwekkend.. en het paard wordt er niets slechter van.. deze lui staan meestal ook nog eens op dure stallingen en zie je vooral aan de bar zitten af en toe.

het tweede is een eigen keuze.. en het paard wordt er niets slechter van, dit kom je overal tegen, de dieren staan dan ook meestal in vol pension.

En een pony met een wintervacht, moet je ook helemaal niet eens teveel aan willen prutsen..
die wintervacht is de isolatie van een dier.. compleet spotless poetsen en vet weghalen uit de haren is toedeloe isolatie, halo verzwakte weerstand..

dat jij van mening bent dat een paard dat ingereden is, en bereden kan wordt, flink aan het werk gehouden moet worden en doodgeknuffeld.. dat betekent niet dat een paard wat gewoon rustig paard staat te wezen het slecht heeft.. Anders heeft ieder paard in de opfok of op pensioen het ook slecht..

je kunt niet zeggen het is goed voor een veulen, ziek dier, bejaard dier, maar uit den boze voor een gezond dier dat kan werken..

eilleen333

Re: Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 02:13

Wij hebben er eentje op stal, altijd ziek en dwars, tot de eigenaar het zat was en hem met vervroegd pensioen heeft gestuurd. Nooit meer een kuchje gehoord en paard leefde helemaal op. Die heeft gewoon een hekel aan aandacht. Hij komt wel naar je toe in de wei, maar wil liever niet mee, tenzij je aan de hand gaat grazen, maar dat issie na een half uur alweer zat en dan wil hij terug naar de wei.

Moet wel zeggen dat die knol ook niet helemaal spoort hoor... Maar zo zullen er meer zijn, die niet perse aandacht van mensen willen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 02:35

Ik ga mee met enkele in het topic hier. Wij bedenken dat een paard gereden en betutteld moet worden maar een paard kan prima zonder en misschien zelfs wel fijner voor een dier. Lekker alleen maar paard zijn, in een kudde en geen geteut. Als een dier goed gevoerd wordt, de hoefsmid komt, medische zorg zonodig en hij loopt lekker buiten zeg ik helemaal top.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:23

funnyhorses schreef:
Oke mensen blijven ademen hoor hihi
Waar ik op doel zijn de mensen die zich een paard aanschaffen om mee te rijden end. die zo'n dier dan ergens stallen en dan steeds minder er naar om kijken.
DAT is wat mij ergert! Vaak zijn het ook nog de doe-het-zelf stallen met het gevolg dat ze vaak in hun eigen stront staan te wachten tot die lamlendige eigenaar eens op het idee komt om zijn/haar dier te verzorgen.
Lopen wel in mooie rijbroeken maar rijden/verzorgen ho maar. DAT is het volk waar ik boos van word.

Ik word niet link omdat iemand zijn paard in opfok heeft of iemand zijn oudje verder met rust laat enz maar op de mensen die denken dat een paard een fiets is of een of andere sporttoestel wat ze in de schuur kunnen gooien.

Wie zich nu aangesproken voelt door mijn tekst mag zich dan meteen even afvragen of er niet toch een stukje waarheid in zit.

Als je paard zijn basisverzorging niet krijgt omdat je als eigenaar te lui bent zit je met een ander verhaal. Ik heb ook ooit eens op een stal gestaan waar een meisje de regel had, eten en drinken mag mijn paard krijgen maar op de wei zet ik hem wel. Dat liep eerst goed want ze was altijd daar.
Toen kreeg ze een vriendje en was het paard toch minder interessant. Toen moesten mensen haar bellen en smeken om toestemming om het paard even buiten te laten, want hij stond al 3 weken op stal.
Dat is erg, als je een dier hebt moet je er ook voor zorgen.

Maar je kan ook gerust voor die verzorging betalen en uitbesteden. En iemand anders je paard eten laten geven, op de wei zetten, kijken of alles in orde is. En als het paard daarmee alles krijgt maakt het voor een paard echt niet uit dat hij geen eigenaar heeft die knuffeltjes uitdeelt, of dat hij nauwelijks een zadel ziet. De enige verliezer in dat spel is dan je portemonnee, want je hebt wel een dier dat best veel geld kost en je doet er niets mee. Als dat dan al niet tijdelijk is, misschien zit je net in een periode van een jaar waarin je het zo druk hebt met school/werk/familiale omstandigheden, dat je daarna weer stilaan alles oppakt en de zin om verder te gaan terugvindt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:31

Laibadji schreef:
Wat kan ik doen om haar te helpen?

Eerlijk het gesprek met haar aangaan als ze een keer komt kletsen en koffiedrinken: "Joh, ik heb het gevoel dat je er een beetje tegenaan hikt om op je paard te klimmen. Wat kan ik doen om je te helpen?"
En als ze dan 'dat klopt' zegt, of begint over 'druk met studie' dan vraag je gewoon: "heb je het gevoel dat ik je loop te pushen? Want ik begin me te realiseren dat ik dat waarschijnlijk doe..." en dan zie je wel wat er gebeurt.

Ik denk dat ze er niet uit zichzelf over zal beginnen, dus wachten tot zij om hulp gaat vragen kan lang duren. Bovendien kan de drempel daarvoor ondertussen ook al veel te hoog zijn geworden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:33

Ibbel schreef:
Laibadji schreef:
Wat kan ik doen om haar te helpen?

Eerlijk het gesprek met haar aangaan als ze een keer komt kletsen en koffiedrinken: "Joh, ik heb het gevoel dat je er een beetje tegenaan hikt om op je paard te klimmen. Wat kan ik doen om je te helpen?"
En als ze dan 'dat klopt' zegt, of begint over 'druk met studie' dan vraag je gewoon: "heb je het gevoel dat ik je loop te pushen? Want ik begin me te realiseren dat ik dat waarschijnlijk doe..." en dan zie je wel wat er gebeurt.

Ik denk dat ze er niet uit zichzelf over zal beginnen, dus wachten tot zij om hulp gaat vragen kan lang duren. Bovendien kan de drempel daarvoor ondertussen ook al veel te hoog zijn geworden.

Mooie samenvatting van tig pagina's discussie. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:53

funnyhorses schreef:

Mijn paarden komen niks te kort en ik ga door weer en wind voeren, water geven en wat tutten, niet rijden overigens want daar ben ik momenteel te ziek voor en bovendien laat de bodem dat ook nie toe maar ze krijgen wel allen een aai over de bol en dat vinden ze ook prima, ze hebben elkaar en dat vinden ze stiekem minsten zo leuk (wellicht zelfs leuker) als(dan) tutten met baasje. Een paard als pronkstuk en niks meer vind ik niet kunnen máár dit paard staat niet te verpieteren. Hij wordt verzorgt, hij krijgt aandacht van iemand die langer zijn baas geweest is dan het nieuwe meisje. Dus nee, ik kan niet zeggen dat ik dit een zielig paard vind.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:19

Een paard prefereert een paard boven mens...de mens is voer en beloning..aandacht is het vriendje, rennen, kroelen, samen eten, samen dutten, samen kattekwaad uithalen..

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:13

funnyhorses schreef:

Haha kom jij maar eens kennismaken met mijn paard dan. Je gaat even je mening moeten bijstellen dan vrees ik.

Ik heb een merrie die zich nog echt paard voelt. Als ze kan kiezen tussen met haar vriendjes op de wei of met mij gaan poetsen/wandelen/rijden/grondwerken/whatever doen zal ze ALTIJD kiezen voor haar vriendjes. Toch gaat ze, eenmaal ze met me bezig is, door het vuur voor me. We hebben een goede band gesmeed, deels omdat ze 2 keer ziek is geweest met wekenlange intensieve verzorging. Dat schept een band.
Maar zij heeft écht geen behoefte aan een borstel over haar lijf of een uurtje rijden zolang ze met vriendjes op de wei staat... Ík heb daar behoefte aan. Zolang die op de wei staat met eten, drinken en een vriendje is ze heel gelukkig en mensen heeft ze echt niet nodig hoor.
En ik ben er nochtans dagelijks, om te voeren, hooi te voorzien en even te borstelen.

Ocharme al die paarden in het wild, nooit aandacht :')

TS, als ze nog eens een praatje komt maken, zou ik net wel je hulp aanbieden. Ze komt me over als een angstige ruiter en je geeft aan dat het paard soms bokt en zenuwachtig kan zijn. Ik denk dat de kans erin zit dat ze momenteel zichzelf zoveel schrik heeft aangepraat omdat hij al lang stilstaat dat ze er gewoon niet meer op durft.
Ik herken mezelf daar volledig in: als ik een week niet gereden heb, durf ik er ook niet meer op. Dan heb ik even een schop onder mijn kont nodig voor ik erop kruip en wil ik dat er iemand bij aanwezig is. En ik heb dan nog een quasi bomproof paard dat nooit zou bokken. Daarom rijd ik dus ook 5-6x per week.
Eenmaal ze door die angst weer heen is zal het wel terug beter gaan. En ze wilt lessen van jou, dat is toch al een stap in de goede richting?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 15:23

Bedankt voor de tips. Wat het buiten lopen betreft is dat momenteel niet zo evident aangezien onze weide sinds een dikke maand onder gelopen is. Ze mogen van mij nog buiten maar korte stukjes. Dit omdat ze heel diep in de modder zakken en onze weide aan huis niet zo groot is. (in de zomer is dit een ander verhaal dan lopen ze van april tot oktober dag en nacht buiten) De eigenares weet dit maar dit vindt zij niet erg. Onze paddock is in aanbouw maar door het verschrikkelijke natte weer hebben we de werken moeten stil leggen. We wonen beneden aan een heuvel dus wij krijgen al het water te verwerken.

Paardje is ondanks zenuwen bomproof. Durft wel eens bokken maar valt mee. Zoals reeds gezegd is de eigenares hier bang voor en vooral...ze praat zichzelf dt inderdaad aan. Paard is 10 jaar en er is nog maar 1 keer iemand van gevallen. Was jammer genoeg de eigenares dus dit zorgt er voor dat zij nog banger wordt.

Ik heb geen pensionstal. Ik ben gewoon een particulier met een stal in overschot. Eigenares heeft eerst 4 maanden met het paard gereden alvorens te kopen. Nadien heeft ze 2 jaar gratis mogen staan in onze oude stallen en nu betaalt ze het eten en het stro. Mesten doen we ook voor haar.

Eigenares heeft sinds 2 maanden een nieuw op maat gemaakt springzadel. Geen goedkoop! Het ligt hier nog onaangeroerd. De stijgbeugels hangen er zelfs nog niet aan... Ze heeft de duurste spulletjes....(maar ook hier is het niet aan mij om te oordelen.)

Ondanks dat ze geen tijd heeft voor haar paard kan ze wel op cityttrip naar Londen. En binnenkort Spanje... Dit doet ze geregeld eens...

Als ik niet zeg dat de smid moet komen, denkt ze er niet aan. Als ik niet zeg dat ze moeten ingeënt worden gebeurd het niet. Paard zou dringend eens osteo moeten krijgen. Doet ze niet want is duur....

En ook nu weer blijf ik het herhalen. Het is een toffe meid en een lief meisje maar soms mis ik verantwoordelijkheidsgevoel. En als je 20 bent mag je dit toch al hebben of stilaan beginnen krijgen?

joellexangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:31

het is heel banketstaaf!!
als het paard er onverzorgd of ''verwaarloosd'' uitziet kun je paard zoekt baas inschakelen!
groetjes :P

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 15:47

joellexangel schreef:
het is heel banketstaaf!!
als het paard er onverzorgd of ''verwaarloosd'' uitziet kun je paard zoekt baas inschakelen!
groetjes :P

Ja net de reactie die ik effe nodig had. Het loslaten was even moeilijk! :+ Waar maak ik mij druk om. Het paard wordt goed verzorgd en ja waarschijnlijk vindt zij het niet erg om niet te moeten werken.

Het haat mij meer om gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel maar ben ik haar ma? Nee! Is het dan mijn zorg? Nee! Dus ook hier... Los laten die handel! _/-\o_ Jullie doen mij echt nadenken over alles.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:49

door drukte en weer hebben we vorige week zaterdag voor het laatst gereden
ik ging vandaag stalgeld betalen..
je had de blik van mijn pony moeten zien..

'je komt toch zeker niet voor mij he, heb je het weer gezien' :n

draait zich met de kont naar het hek en wandelt naar het midden,
als ik hem dus had willen pakken had ik eerst door de drek bij het hek gemoeten en de halve wei overploegen, terwijl meneer anders gewoon naar het hek komt (hij zal eens wat missen).

en ik was alleen nog maar op het erf (150 meter van zijn wei vandaan).. de boodschap was duidelijk,
als ik al zin had om wat te gaan ondernemen, hij in ieder geval niet :')

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:04

Ik snap je heel goed TS! Het is een kwestie van loslaten, maar het doet emotioneel zoveel met je!

Ik heb een paard bijgereden die in een doe-het-zelf stal stond. Eigenares was meisje van 15 jaar en ouders hadden niet zoveel met paarden. Meisje had totaal geen verantwoordelijkheidsgevoel. Ze had nooit tijd voor haar paard, maar deed wel ondertussen twee andere sporten etc. Als ik een paar dagen niet kwam, stond het arme beest in zijn eigen stront en nog zonder eten ook! Gelukkig waren er andere eigenaren die het dier te eten gaven of mij belde. Ze heeft me zelf ook wel eens een bericht gestuurd met of ik niet kon gaan want ze was het paard VERGETEN! Ik heb me soms groen en geel geërgerd! Hoe kun je nu zo omgaan met een dier? Uiteindelijk is het paard verkocht (naar super mensen) omdat ze zelf ook in begon te zien dat het paard te weinig aandacht/zorg kreeg.

Gelukkig kun jij het paard wel de zorg bieden die het nodig heeft. Maar ik begrijp je dus heel goed dat je haar verantwoordelijkheidsgevoel mist. Opties die ik n.a.v. alle reacties zie:
- Praten met meisje en/of ouders
- Andere bijrijder zoeken die wel tijd voor rijden heeft

En nogmaals; loslaten! Maar dat is heel moeilijk, ik weet het.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:44

Laibadji schreef:
Paardje is ondanks zenuwen bomproof. Durft wel eens bokken maar valt mee. Zoals reeds gezegd is de eigenares hier bang voor en vooral...ze praat zichzelf dt inderdaad aan. Paard is 10 jaar en er is nog maar 1 keer iemand van gevallen. Was jammer genoeg de eigenares dus dit zorgt er voor dat zij nog banger wordt.

Als ik niet zeg dat de smid moet komen, denkt ze er niet aan. Als ik niet zeg dat ze moeten ingeënt worden gebeurd het niet. Paard zou dringend eens osteo moeten krijgen. Doet ze niet want is duur....

En ook nu weer blijf ik het herhalen. Het is een toffe meid en een lief meisje maar soms mis ik verantwoordelijkheidsgevoel. En als je 20 bent mag je dit toch al hebben of stilaan beginnen krijgen?

Daar ga ik al direct duidelijk over zijn: smid, DA etc moeten uiteraard gewoon komen en betaald worden. Daar moet ze tijd voor vrijmaken...

Maar hier zeg je zelf dat ze bang is. Een bang persoon heeft net zéér veel begeleiding nodig. Ik kan er zelf van meespreken... Heb gisteren les gehad en toen ging alles goed (omdat iemand me door de angst doorpraatte), terwijl ik de dag ervoor er van de grote schrik nog was afgesprongen...
Moet je weten dat ik mijn paard bijna 1,5 jaar heb. Ze heeft welgeteld één keer lichtjes gebokt en is een keer of 5 even geschrokken. Als ze schrikt, doet ze drie galoppassen (dan nog niet opzij, gewoon recht vooruit) en gaat ze uit zichzelf weer stilstaan. Mijn paard is dus zo te lezen nog veel braver dan dat paard, en toch zit er een grote angst bij mij. En van dat paard is nog nooit iemand gevallen.

Onderschat alsjeblieft de invloed van angst niet op een persoon. Jij kent dat zo te lezen niet dus je kunt niet weten hoe het aanvoelt. Ik weet exact hoe het voelt, en ik weet ook dat ELK uitvlucht goed genoeg is om niet te hoeven rijden. Ik ga heel vaak naar stal om dan toch niet te rijden. "De piste is te druk, er rijdt iemand die een schrikkerig paard heeft, er staat veel volk aan de bakrand, er staan teveel hindernissen in de weg". ELK argument is goed genoeg om niet te moeten rijden als ik in zo'n bui ben. Gisteren in de stal wou ik zelfs niet eens opzadelen omdat mijn paard wat drukker was dan gewoonlijk, maar ik moest want ik had les. Dat is voor mij de enige motivatie om er toch op te gaan als ik bang ben: dat er iemand bij is die me een beetje dwingt...

Ik denk echt dat dit meisje veel begeleiding nodig heeft nu zodat ze terug leert van haar paard te vertrouwen en weer plezier vinden in het rijden van hem. Dat gaat niet vanzelf komen helaas. En dat kan ook een heel lange weg worden. Maar als ze geen begeleiding/hulp gaat krijgen (van jou, een vriendin, een andere instructrice, ... Eender wie! Als ze er maar genoeg vertrouwen in krijgt om aan het werk te gaan met haar paard) gaat ze excuses en redenen blijven verzinnen om er toch maar niet op te moeten, omdat ze niet durft en schrik ervan heeft.

Jammer dat we haar kant van het verhaal op dat gebied niet kunnen lezen, dat zou heel interessant zijn en misschien zouden we haar kunnen helpen. Misschien het topic eens laten lezen als ze nog eens bij jullie is?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:05

Zolang het paard gewoon lekker het grootste deel van de dag buiten komt en een schone stal heeft en genoeg ruwvoer zou ik me er verder niet zo druk om maken. Wie weet pakt ze het straks allemaal wel weer op als ze het minder druk heeft. Natuurlijk snap ik dat je het jammer vind dat het paard niet echt de aandacht meer krijgt die je zou willen, maar denk dat het paard het zelf niet echt mist, hij krijgt er in ieder geval niets van

Soms zie je wel eens dat een eigenaar echt weken niet komt en dat ze dan ook niet buiten komen en/of uitgemest worden, dat is een heel ander verhaal natuurlijk, dan lijden de beesten er wel onder.
(en vraag ik me serieus af of je niet beter een hobbelpaard had kunnen kopen := , beter voor je portemonnee ook)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:53

TS, het paard gaat je aan het hart. Kun je niet voorstellen het paard over te kopen? Dan kun je zelf zien wat je er mee doet. Andere optie is de huur op te zeggen. Dan is het aan de eigenares wat ze met het paard doet, maar hoef jij je het nier aan te trekken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:16

amoj schreef:
Ja, zeker!! Absoluut. Ik doe verder niks met mijn pony, ze is oud, 27. Ik heb haar 9 jaar. Ze heeft cushing. Ze mag hier oud worden.
Ik aai haar elke dag even 10 minuten en eens in de maand poets ik haar. Meer doe ik er niet mee.

Maar ik heb haar alleen maar voor de heb hoor, niet omdat ik van haar houd. Ik kan niks meer met haar, heb er nooit wat mee gekund, peesontsteking zus, hoefbevangenheid zo.
Maar neeeeeeee, ik pronk er alleen maar mee. Want phoe phoe, ik heb een pony.
Ik kan er alleen niks mee en betaal me (met alle liefde!) scheel aan de medicijnen.
Maar ik pronk er alleen maar mee hoor.

Sorry, schiet me echt ff in het verkeerde keelgat zo'n opmerking.

Nou inderdaad! Heb zelf ook een oud paard, die mag hier zijn oude dag slijten en die vindt het allemaal wel best. Heeft alles al met mij gedaan en gezien. Wat hij nu belangrijk vind zijn zijn weidemaatjes. Ik borstel hem niet. Maar als zijn haren los laten, ga ik er altijd met het zweetmes overheen en dat vindt hij wel fijn.

Mensen overschatten zichzelf. Ze zijn écht niet belangrijk voor een paard. Echt niet. Behalve als een paard niets anders heeft. Het enige waar een mens voor dient is het voeren van een paard en zorgen dat het aan hem niets ontbreekt. Maar aandacht van andere paarden vindt hij echt veel belangrijker. En dat is het verschil tussen een paard en bijvoorbeeld een hond. Bij een hond ligt dat anders.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:10

Eerder zou ik precies zo over denken als TS tot je zelf een studie volgt, werkt en stage loopt wat veel tijd en energie opslokt.

De laatste drie jaar heb ik ook
Nog amper tijd voor mn pony's. Ik vind t heel erg jammer dat ze vrijwel altijd stil staan maar ze staan wel altijd lekker buiten, zie ze vrijwel iedere dag en hebben iig eten, water en ruimte. Het is denk ik niet anders, een studie is heel belangrijk anders zit het er later niet eens in om paarden uberhaupt te kunnen betalen. Ik heb ook heel veel kritiek gekregen van stalgenoten en dat is enorm vervelend maar zolang ze gewoon goed verzorgd wordt zou ik het laten rusten en en de tijd komt wel weer dat hij opgepakt wordt!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:13

HeleneDas schreef:
Eerder zou ik precies zo over denken als TS tot je zelf een studie volgt, werkt en stage loopt wat veel tijd en energie opslokt.

De laatste drie jaar heb ik ook
Nog amper tijd voor mn pony's. Ik vind t heel erg jammer dat ze vrijwel altijd stil staan maar ze staan wel altijd lekker buiten, zie ze vrijwel iedere dag en hebben iig eten, water en ruimte. Het is denk ik niet anders, een studie is heel belangrijk anders zit het er later niet eens in om paarden uberhaupt te kunnen betalen. Ik heb ook heel veel kritiek gekregen van stalgenoten en dat is enorm vervelend maar zolang ze gewoon goed verzorgd wordt zou ik het laten rusten en en de tijd komt wel weer dat hij opgepakt wordt!

Precies, een noodzakelijke investering van tijd. En een dag heeft maar zoveel uur en je moet proberen eerst die studie te halen. Vergeet niet dat een pony verkopen inhoudt dat hij weggehaald wordt van een plek waar hem alles vertrouwd is en dat dit ook stress oplevert.

Ik vind het trouwens wel anders worden als hij zijn stal nooit uit komt. Maar dat vind ik sowieso een slechte zaak.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 12:36

Tja ik vind dat TS los moet laten, ze wordt betaald voor het verzorgen van het paard (eten, drinken, buiten zetten), zijn de kosten van het uitbreken te veel, verhoog de stalling dan of laat haar het kapotte vergoeden.

Maar bemoei je niet met hoe vaak ze borsteld/rijd, het is namelijk haar paard en niet langer jou paard. Erger je er aan dat ze een uur met jou gaat zitten kletsen, zeg dan dat je geen tijd hebt om te kletsen of stel voor samen de paarden te borstelen en ondertussen te kletsen. Want jij zit in dat uur ook op je kont om te kletsen.

Mijn paardjes worden al 4 maanden niks mee gedaan omdat ik zwanger ben van mijn 7de kindje en niet meer rijd/men.Ze krijgen hun dagelijkse verzorging, hun knuffels en hebben 24/7 een uitloop naar buiten aan mijn huis. Ze lijken er absoluut niet minder gelukkig om en gaan er ook niet door uitbreken.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:50

Met mijn pony doe ik ook niets meer, behalve betalen. Die staat op een paardenrusthuis en staat elke dag op de wei in een kudde. Ik kom er één keer in de maand langs, dan kroel ik hem eens en krijgt ie een wortel, maar verder vindt ie het wel best. Zijn vriendjes in de wei vindt hij veel belangrijk dan mij en gelukkig maar :D