Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:53

MorganeR schreef:
Nog tips om het de eigenaresse subtiel duidelijk te maken? Ik wil uiteraard geen ruzie of discussie maar gewoon op een rustige manier duidelijk maken wat ik zou willen.

Begin eens met 'subtiel' los te laten. De eigenares van jouw verzorgfjord klinkt een beetje als een man. Zulke vrouwen heb je ook. Die moet je niet 'subtiel' aanpakken, die moet je gewoon recht door zee klip en klaar zeggen wat je bedoelt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:04

Iris82 schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat de eigenaar zou willen dat jij haar zou kopen want het klinkt niet als een verkoopbaar paard...

Precies dit ja!!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:07

Je hoeft geen schuldgevoel te hebben als je een ander paard koopt.
Het is jouw geld waar je zelf hard voor gespaard hebt. Hier mag je dan ook een paard naar eigen keuze voor kopen.

Ik zou tegen de eigenaresse zeggen dat het je droom is om zelf een jong paard op te voeden.

Misschien is het wel een mogelijkheid als je wilt, om de fjord te blijven rijden, het duurt nog een tijd voor je zelf met een eigen paard kunt rijden

Mioux

Re: Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:09

wat @iris82 ook zegt... zo komt het over.

En schuldig voelen hoezo? jij spaart hard voor een eigen paard, dan is aan jouw te keuze welk paard je wilt kopen. Als jij liever een (jong) paard koopt waarmee je alles kan wat jij wilt, dan moet jij dat doen. Wat de eigenaar van de verzorgpony ook zegt. Daar mag zij ook absoluut niet over bepalen.

Als de eigenaar van de fjord dat niet accepteert zou ik het nogal raar vinden en beetje onbeschoft ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:11

Het klinkt soms alsof de eigenaresse vind dat ik haar over moet nemen omdat ik nu niks betaal. Alsof ik dat dan "goed maak" door haar over te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:13

Volgens mij zijn er al een hoop subtiele opties gegeven om te antwoorden op haar vragen en verkeerde verwachtingen?

Als ik je laatste posts lees dan is de vraag volgens mij vooral hoe jij zelf behandelt wilt worden. Heb je er nou wél een probleem mee dat je zo behandeld wordt en wil je daar iets aan doen, of heb je er misschien toch níet echt een probleem mee aangezien je dit gedrag goedpraat met dat de eigenaresse niet de kwaadste is en dat ze soms gewoon een beetje apart is?

Het maakt mij niet uit welke van de twee het wordt, maar je kunt niet de ene insteek kiezen (het gedrag goedpraten en de confrontatie vermijden), en het andere resultaat willen (namelijk gerespecteerd worden in je keuze doordat je je grenzen aangeeft). Dus wat wil je bereiken en wat heb je daarvoor over?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:18

Laten we het zo zeggen, ik wil ervanaf dat de eigenaresse mij in een richting wil pushen, maar ik wil niet het gehele contact verbreken oid. Gewoon respect voor mijn keuze inderdaad.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:21

gewoon duidelijk zijn lijkt mij beste oplossing. Er niet om heen praten bij de eigenaar maar duidelijk aan geven. "ik wil met mijn gespaarde geld een paardje kopen waar ik meer mee kan om te kopen en mijn toekomst plannen". En als ze dan niet zint ja je bent duidelijk geweest dan toch? En als je van plan ben de fjord nog wel erbij te nemen voor hobby dus verzorgpony, en de eigenaar vind het prima, is het dan ook mooi opgelost toch? En zo niet en de eigenaresse blijft pushen,ja hoe hard ook zou ik zeggen van sorry maar dit gaat zo niet meer, het lijkt me beter als ik stop. Je hebt je keuze dan heel duidelijk aangegeven en dat moet zij dan ook respecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:25

Citaat:
Laten we het zo zeggen, ik wil ervanaf dat de eigenaresse mij in een richting wil pushen, maar ik wil niet het gehele contact verbreken oid. Gewoon respect voor mijn keuze inderdaad.

Als dat is wat je wil, dan ben ik bang dat je dan toch je grenzen moet aangeven - en daar hoort ook bij dat je (subtiel) aangeeft wat er gebeurt als daar overheen gegaan wordt.

Is het zo ondenkbaar om, als ze weer begint over dat je geen nieuw paard 'mag' kopen omdat je haar Fjord 'over zou nemen', tegen haar te zeggen: 'Wat een ontzettend vervelend misverstand. Ik wil met alle liefde je Fjord verder blijven verzorgen, maar als dit voor jou zo zwaar weegt dan snap ik het ook als je liever iemand anders zoekt.'
Je laat zien dat je haar serieus neemt in haar gevoel, maar je laat ook zien dat het ongeremd met gevoelens gooien er ook voor kan zorgen dat ze jou (onbedoeld) wegduwt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:31

Ze begint er eigenlijk nooit over, meestal begin ik er over in een poging het duidelijk(er) te krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:32

Vraag de eigenaresse anders gewoon eens waaróm ze die Fjord aan jou wil geven. Want ze wil 'm kado doen, dus het is geen kwestie van dat jij indirect betaalt voor alle jaren verzorging.
Wil ze jou juist 'betalen' voor al die jaren verzorging?
Denkt ze dat jij helemaal verliefd bent op het paard?
Of wil ze er stiekem zelf van af?

Drie hele verschillende redenen...
Reden 1 kan je simpel uitleggen dat je de eerste optie lief vindt, maar dat dat echt niet nodig is om het dier te blijven verzorgen, reden 2 kan je ook uitleggen. En reden 3 is niet netjes van haar :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:39

Ze vindt dat ik haar inderdaad over zou moeten nemen zodra ik genoeg geld heb, omdat ze zeker wil weten dat mijn eerste paard een goed paard is (zegt ze) en omdat ik haar zo lang gratis heb mogen doen dat dit er nu tegenover staat. Zo zei ze toen ik het over een ander paard kopen had "hoho, maar zo zijn we niet getrouwd"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:42

Citaat:
21 jaar, fjord, zware zomereczeem, weigert vaak te galopperen, tikgeluid bij de achterhand en loopt niet graag/goed op harde bodem.

En dit is de definitie van 'een goed paard'?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:44

Pardon?!

Je hebt geen enkele verplichting hoor! Ik zou mij niet zo laten "chanteren".

Het paard klinkt niet als een gezond paard overigens. Geen hand vol maar een land vol he

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:46

Dat wilde ik net zeggen ja ibbel, welk goed paard?

Fjord kan leuk beestje wezen maar 21 jaar, eczeem en problemen met rijden in galop en al die andere problemen een goed paard noemen ben je wel erg slecht...

Ze kan bedoelen misschien een betrouwbaar paard betreft karakter, maar een goed paardje is het niet sorry...

Ik kan heel goed begrijpen dat als je spaart, je op een gegeven moment een goed gezond paard wilt van welke je nog jaaaaaren kan genieten. En niet een paard die allerlei mankementen heeft....

Dat is zoals een auto uit 1990 kopen die altijd start, maar uiteindelijk je nooit brengt waar je wezen moet

Ik vind het meer overkomen als chanteren en pushen. Zo van je moet maar.. nee je moet niks.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:47

De stal eigenaresse noemt haar ook kerngezond omdat ze nooit langdurig kreupel is geweest oid. Ze heeft wel slechte hoeven (wordt nu beter omdat ze slanker wordt en meer spieren krijgt door onze ritten) en is bij een klein steentje al mank, maar de staleigenaresse haalt dan haar schouders op en zegt "het is nog steeds niks ernstigs"
Laatst bijgewerkt door Nala op 24-01-16 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:48

MorganeR schreef:
Zo zei ze toen ik het over een ander paard kopen had "hoho, maar zo zijn we niet getrouwd"

En wat zeg jij dan in die situatie?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:50

Ik heb me, al sla ik me er nu voor voor m'n kop, toen stil gehouden en van onderwerp veranderd. Ik wou haar niet kwijt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:51

MorganeR schreef:
Ze vindt dat ik haar inderdaad over zou moeten nemen zodra ik genoeg geld heb, omdat ze zeker wil weten dat mijn eerste paard een goed paard is (zegt ze) en omdat ik haar zo lang gratis heb mogen doen dat dit er nu tegenover staat. Zo zei ze toen ik het over een ander paard kopen had "hoho, maar zo zijn we niet getrouwd"

Volgens mij is het wat ik al eerder aangaf in het topic.
Ze wil zelf wel graag van de fjord af, weet dat die moeilijk verkoopbaar zal zijn, en probeert hem zo aan jou door te schuiven.
Dan is zij er vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:51

MorganeR schreef:
Ik wil haar nu niet als boeman hier neerzetten hoor. Ze is een goed mens maar een beetje traag van begrip wat dit betreft.

MorganeR schreef:
Nog tips om het de eigenaresse subtiel duidelijk te maken? Ik wil uiteraard geen ruzie of discussie maar gewoon op een rustige manier duidelijk maken wat ik zou willen.

Traag van begrip zijn gaat meestal niet zo goed samen met subtiel iets duidelijk maken. :+

Schrijf haar een brief. Of zeg dat je met haar wilt praten en dat je daarvoor bij haar thuis langs wilt komen.
En leg het dan rustig en duidelijk uit. Kans dat het dan wel binnen komt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:52

gewoon kort en duidelijk wezen TS. Anders blijft ze door gaan, midden weg is er helaas niet.

Duidelijk wezen in ik ga over poosje bij een aantal paardjes kijken en ga dan serieus op zoek naar een eigen paardje met welke ik ook de sport in kan (bij wijze van). En je gaf aan dat je wel contact wilt blijven houden dan kan je bv ook zeggen ik wil best wel eens bij de fjord komen kijken maar ik heb geen interesse om de fjord over te kopen dus daar hoeven we ook niet meer over te praten.

schijnbaar moet je bij de eigenaresse duidelijk wezen ;)

Lijkt me meer dat ze de fjord bij jouw wilt "dumpen" dan is zij van al het gedoe af wat er met die fjord mee komt om even bot te zeggen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:57

Meis, ik snap precies hoe je je voelt. Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten, maar dan ging het om het overnemen van een jong paard met spat. Een geweldig leuk paard, waar ik een goede band mee had, maar ook nadelen: er wordt gezegd dat het je eigen paard zal zijn, maar je weet van tevoren al dat de huidige eigenaresse er toch aan zal blijven plakken, paard was wat te klein voor mij en dan nog die spat...

Ik heb zo vaak met haar gepraat, maar ze bleef gewoon volhouden dat ik hem over moest nemen, dat ik nooit meer zo'n leuk paard zou vinden, dat ik precies wist wat ik aan hem had en later kreeg ik zelfs te horen dat ik het haar paard niet aan kon doen omdat hij doodongelukkig zou worden en weg zou kwijnen. Toen heb ik ook gezegd dat als ze niet zou stoppen met die opmerkingen, ik per direct zou vertrekken.

Pas toen ik daadwerkelijk mn eigen paard had drong het door dat ik hem echt niet over zou nemen. Ik heb sinds 3 maanden een geweldig leuk paard, hij is 3,5 jaar jong en ik ben hem nu langzaam aan het inrijden (ook western trouwens ;)).

Blijf gewoon duidelijk je grenzen aangeven en volg je droom!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 19:58

Dat is t m juist, als ik haar niet neem krijgt ze gewoon haar oude dagje bij de eigenaresse. Ze heeft haar al vanaf veulen en wilt haar ook niet kwijt. Ook is ze nu gewend aan de kudde dus blijft ze ook daar. Alleen ik zou haar kunnen overnemen.

Joyce2, dat klinkt wel heel gelijk aan mijn situatie haha.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:02

Je mag me altijd pb'en om stoom af te blazen hoor!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:05

joyce2 schreef:
Je mag me altijd pb'en om stoom af te blazen hoor!

Zal ik onthouden, thanks!