Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:07

Inoterry schreef:
Varekaj schreef:
Is het geen idee om het kind gewoon op de pony te zetten (aangezien dat dat moet van de ouders) en verder gewoon niks te doen? Alleen maar lekker rondjes wandelen met de pony en intussen lekker kletsen met het kind?

Dat idee word al bijna wekelijks uitgevoerd :D . En dan kan ze het nog het langste volhouden :j

Probleem opgelost.....

Blijft over: oorzaak........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:08

Waarom daar dan niet mee verder gaan? Als het kind zich hier nog het beste bij voelt... Tuurlijk is dit "saai" voor je kennis en eigenlijk makkelijk verdient, maar als de ouders hier geen punt van maken zou ik het zo voortzetten.

Hoe groot is de pony trouwens? Kan best begrijpen dat zo'n beer van een haflinger imposanter overkomt dan een kleine C-pony.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 22:19

Dit houd ze ongeveer een half uurtje vol en dan blijft er nog 1 kwartier over. Het gaat om een kleine b pony en die is zeker niet te groot maar het is gewoon echt een braaf klein ding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:27

Goh, anders eerst eens bekijken of een half uurtje niet voldoende is voor de ouders ipv 45 minuten? Dan is dat laatste kwartier al een zorg minder.

Wat je eventueel kan doen, is vragen aan het meisje waarom ze zo bang is en daar gewoon over praten. Van daaruit kan je doorgaan en polsen hoe ze dat zelf zou willen oplossen, en wat ZIJ toch graag zou willen proberen met de pony. Laat haar bepalen waar ze heen gaan en op welk tempo. Geef haar het gevoel van controle te hebben.

Marjo89

Re: Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:28

Spelletjes met de pony aan de hand, ?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:29

Misschien is het een idee om er naast te lopen(longeerlijn er aan) en het dan niet over
de pony te hebben maar juist over hele andere dingen.
Gewoon lekker kletsen over vriendinnetjes /hondjes en andere gezellige dingen.
Dat heeft bij mij een meisje heel goed geholpen. Doordat ze zelf ging vertellen ontspande ze zelf
en liet ik de longeerlijn zo per ongeluk :D ietsje langer worden.
We zijn nu 7 maanden verder en het meisje rijd nu helemaal los en galoppeerd zelfs al los.
Meisje is acht jaar en pony 4 jaar. Succes verder !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:48

Niet.
Ik heb2 extreem bange meiden hier op les gehad, liet zr met de les mee borstelen, opzadelen en naar de bak gaan. En ze gingen er pas op als ze zelf wilde, op de manier dat ze wilde.
Als ze pas met het uitstappen er op gingen, prima. Ik moedigde wel aan, maar dwong niet.
Beide meiden zijn echt leuk en stoer gaan rijden, zelfs mijn jonge net zadelmakke pony's. Maar het koste wel ff tijd. Maakt niet uit, lol is het belangrijkste.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:50

Zorg als het net te lang is dat ze dan goed weet hoe lang de tijd is... dus dat ze door heeft hoe lang ze al op de pony zit... en waarschijnlijk dat ze elke week iets langer op de pony zit... en geen druk erop dus gewoon alleen maar stappen aan de hand met pony en haar laten vertellen over wat ze die week gedaan heeft... en andere dingen die haar bezig houdt... zie het dan maar als even 45min. echt één-op-één tijd voor dat meisje... en dat ze dan toevallig op een pony zit is dan maar beetje bijzaak.
Na paar weken dit te doen en wat meer uitleg en vertellen over hoe lief de pony is... en misschien als instructrice ook wat vertellen over je eigen liefde voor paarden dan kan je misschien eens pony aan een halstertouwtje klikken en op meter afstand begeleiden... en zo steeds iets verder .. na paar maand de longe eraan etc. etc.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:59

Na het lezen van de openingspost kan ik maar een ding denken: Waar is jouw vriendin die lesgeeft in godsnaam mee bezig? Je hebt als instructeur een verantwoording naar je leerling. Het kind.
Dus op je vraag "wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil" is mijn antwoord: til haar van de pony af. Dan maar onenigheid met de moeder. Hoe kan je als instructeur hier in mee gaan?

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:02

uit eigen ervaring weet ik dat het helpt om te doen alsof er niets aan de hand is. Natuurlijk niet p een botte en onbeschofte manier maar als ze begint te huilen vragen wat er aan de hand is. Vaak zoiets al hij schudde zijn hoofd, nou prima dan leg je uit dat er een vliegje zat en dat dat kriebelde.
Verder kun je hoofd-schouders-knie en teen te paard doen en op mijn manege hebben ze een variant voor het paard: hals, schouder, kont en staart, kont en staart. Oren, manen onder aan de buik enz.
Gymnastiekles, anne maria koekoek, stoelendans alleen dan met de letters van de bak. Dus in plaats van op een stoel gaan zitten moet je halthouden bij een letter.
Als me nog iets te binnen schiet zal ik het melden maar ik denk dat het belangrijk is dat ze gewoon weet wat er gebeurt en de betekenis van alles wat de pony doet weet.
Succes +:)+

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:09

Inoterry schreef:
Mensen, hoe goedbedoeld ook, dit topic is bedoelt om ideeën op te doen om het voor het kind toch zo leuk mogelijk te maken. Zouden jullie heel erg alstublieft de overige reacties achterwege willen laten aangezien ik verder geen invloed heb op de situatie en ik zo het overzicht kwijt raak op de tips die ons wel kunnen helpen. We weten namelijk zelf ook wel dat dit voor het kind geen wenselijke situatie is dus daar hoef ik verder echt geen discussie over.

Het is al vaker genoemd naar je vriendin werkt door gewoon les te blijven geven mee aan deze situatie. Zelf zou ik gewoon hier echt niet aan mee werken. En een goed gesprek aan gaan met de ouders en vertellen wat het plan van aanpak wordt. Zijn ze het hier niet mee eens jammer maar helaas de laatste keer dat ik ben geweest. Denk dat het erg lastig wordt iemand te vinden die wel op deze manier les wilt geven geloof mij.

Je kan ook nog voorstellen om het een maand op jullie manier te proberen zonder eisen van ouders kant zijn ze dan niet tevreden dan houdt het helaas op.
( en weet niet of je vriendin in dezelfde leeftijd zit als jij maar ik snap echt niet dat jullie je zo laten manipuleren want dat is het eigenlijk )

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:10

Ik wilde vroeger ook niet en was ook letterlijk iedere les bang om paard te rijden. Mijn ma zei dan doodleuk 'nou, als je niet wil of durft, stop je toch gewoon met paardrijden?'
Dat wilde ik dan ook weer niet en dus ging ik maar door :+

Inmiddels nog steeds geen held, maar wel in bezit van een eigen paard :)

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:10

Wat soms helpt is inderdaad er naast te lopen. Rustig in stap, in het tempo wat het kind aangeeft. Onder tussen praten over koetjes en kalfjes. 1op1 met haar. En stappen uitbreiden na midden stap in een paar lessen, maar zodra het kind rustiger wil weer een stapje terug. Geef het kind het gevoel dat zij de touwtjes in handen heeft en jou kan vertrouwen. Als je onder het stappen praat en af en toe de pony los laat. Dan geef je dat aan en beloon je het kind dat zij het zo goed doet. Van midden stap kan je uit werken naar een paar pasjes draf. Wanneer zij terug wil ga je terug naar stap. Soms kan je onder het praten in stap de pony 1pasje laten draven en er dan geel luchtig over doen, ow oeps we waren zo lekker aan het praten de pony wil graag de trein nog halen. (in die trend) als je een kind verplicht wat zo bang is gaat het averechts werken. Geef haar vertrouwen en zorg dat ze het gevoel heeft dat zij de touwtjes in handen heeft heb je een kleine kans van slagen. Maar paard rijden is niet voor iedereen een hobby en sommige maak je er gewoon echt niet blij mee. Het enigste wat dan rust is een goed gesprek met de ouders om dit in te zien

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:12

Stop met lesgeven. Dat is echt het enige wat je als instructie kan doen.
Het is de verantwoording van de instructeur naar het kind toe om hier mee te stoppen.
Waarom het "zo leuk mogelijk maken" voor het kind. Stop er mee.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:15

Wat ik zou doen is er een spelletje van maken. Maak er wedstrijdjes van (wie het eerst bij de letter is, wie de mooiste bocht kan maken) en dan vooral het kind laten winnen. Kinderen willen graag winnen dus het zou kunnen werken! En als ze hier plezier in krijg leert ze ook nog eens kleine dingetjes als sturen etc. Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:18

Britt_Sisi schreef:
Wat ik zou doen is er een spelletje van maken. Maak er wedstrijdjes van (wie het eerst bij de letter is, wie de mooiste bocht kan maken) en dan vooral het kind laten winnen. Kinderen willen graag winnen dus het zou kunnen werken! En als ze hier plezier in krijg leert ze ook nog eens kleine dingetjes als sturen etc. Succes!

Kindje kan niet los of aan een touw (dus ook niet zelfstandig sturen), ook zet ze het na 15 min helemaal op een krijsen.

Dus niet een standaard kindje wat bang is, maar een kindje wat zwaar in paniek raakt.

Ananiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:19

Zoals al eerder is gonoemd zou de instructrice langzaam kunnen afbouwen qua afstand, halstertouw op zijn straks, ietsje losser, halverwege het halstertouw maar wel vlak naast het kind zodat ze altijd kan vastpakken, uiteinde halstertouw, los...
En leuke dingen om te doen zijn: stukje buiten de bak wandelen, parcourtje tussen en over balkjes door in de bak, in dameszit op de pony, afwisselen qua zadel (zadel, singel, zonder zadel), achterstevoren op de pony en dan ook liggen, een andere pony de bak uit drijven (gewoon in stap met iemand ernaast)...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:22

Door dit 'gedwongen' paardrijden, op een pony geplet worden en vast moeten houden aan een zadel omdat je zélf de pony niet kan stoppen en bang bent en maar blijft schreeuwen, is mijn hele paardrijdplezier vroeger naar de kloten gegaan.

Kom op zeg, STOP met lesgeven. Ik durf nu, ruim twaalf jaar later, nog steeds niet op een knol te zitten. Belachelijk dit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:40

Volgens mij worden die lessen gewoon grof betaald. Best leuk als je 50 euries in 3 kwartier kan vangen toch.
Of er is ook dwang naar de instructeur. Heeft die haar paard bij die mensen gestald voor een prikkie inruil voor lessen en kan ze op dit moment geen andere stalling betalen? Door alle opmerkingen en vage dingen die TS om een of andere reden niet wil plaatsen stinkt het zaakje gewoon.

Zijn het soms kinderen van bekende nederlanders ofzo.

Dwingen gaat gewoon niet. Ik kan ook niet iemand met (extreme) vliegangst in een vliegtuig vastbinden en zeggen dat het niet neerstort en er niks aan de hand is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 23:45

Cowgirl schreef:
Volgens mij worden die lessen gewoon grof betaald. Best leuk als je 50 euries in 3 kwartier kan vangen toch.
Of er is ook dwang naar de instructeur. Heeft die haar paard bij die mensen gestald voor een prikkie inruil voor lessen en kan ze op dit moment geen andere stalling betalen? Door alle opmerkingen en vage dingen die TS om een of andere reden niet wil plaatsen stinkt het zaakje gewoon.

Dit is werkelijk de meest zinloze reactie tot nu toe. Je komt in elk geval nog niet in de verste verte in de buurt, integendeel. En met dit soort zinloze dingen is het kind echt niet geholpen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:46

Het kind wordt pas geholpen als er naar t kind wordt geluisterd, kinderen kan je niet dwingen iets leuk te vinden, vooral niet als ze bang zijn

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:50

Inoterry schreef:
Cowgirl schreef:

Dit is werkelijk de meest zinloze reactie tot nu toe. Je komt in elk geval nog niet in de verste verte in de buurt, integendeel. En met dit soort zinloze dingen is het kind echt niet geholpen

Nee zo lekker doorgaan daar is het kind mee geholpen. 8)7 +:)+

Maestro18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:52

Laat zien hoe leuk de paarden of pony's zijn vanop de grond :)
Misschien wilt ze wel eens wat leren naast haar pony en zo het vertrouwen terug opbouwen?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:55

Wat een vervelende situatie zeg.

Misschien een gek idee, maar van tevoren het kind even door de bak laten rennen, wellicht een klein spelletje tikkertje oid, niet paard gerelateerd, zodat ze in ieder geval al niet vol spanning opstapt? Kan me voorstellen dat ze er vanaf begin af aan al tegenop ziet, tegen de tijd dat het moment is om op te stappen, lichamelijk en geestelijk al enorm veel spanning heeft opgebouwd. Door even iets totaal anders te doen kun je wellicht dat stuk wat doorbreken, en door even te rennen ben je daarna sowieso alweer meer ontspannen :)

Of als de pony wel braaf is, ga je met de pony een rondje rennen, weet niet of het meisje dat zelf durft, of dat ze het misschien al leuk vind om te zien als jij dat doet?
Heb je verder eventueel beschikking tot een radio of cd-speler oid? Eventueel kun je vragen welke muziek zij zelf leuk vind, dat je dat opzet wanneer ze gaat rijden. En dan ook vooral lekker meezingen zodat ze haar gedachten niet bij het paardrijden zelf heeft.
Misschien is het een idee om wat vaker gewoon op- en af te stappen aan het begin, een paar keer herhalen, zodat ook die allerergste spanning die ze waarschijnlijk bij het opstappen heeft doorbroken wordt. Of juist tussendoor, even als 'break', en dan misschien nog een rondje lopen oid met de pony, en daarna er weer op. Probeer het allemaal iets minder voorspelbaar te maken voor haar, wat snellere afwisseling, zodat ze ook niet de tijd krijgt om spanning op te bouwen en om teveel na te denken over haar spanning. Probeer haar op die manier dus iets meer 'aan het werk' te zetten.
En verder wat betreft het rijden, iets van een L vorm neerleggen in balkjes en daar tussendoor sturen? Een poortje maken van 2 hindernissen en daar tussendoor rijden? Ik weet niet hoe verkeersmak de pony is of wat voor uitwijkmogelijkheden jullie hebben, maar gewoon een stukje stappen ergens anders dan in de bak?
Hoofd-schouders-knie-en-teen zingen en doen? Gymnastiek oefeningetjes, tenen aanraken, oren, staart, met je armen zwaaien.
Wij hadden vroeger op de manege ook nog een oefeningetje/spelletje, 1: handen aan de achterkant van het zadel, en voeten uit de beugels. 2. knieën omhoog trekken 3. neus tussen je knieen doen. 4. weer met je hoofd omhoog. 5. weer normaal gaan zitten. Geen idee of ze zoiets durft, of dat jullie dat al kennen? Stukje met haar ogen dicht, durft ze dat?

En wat betreft het feit dat de pony zo ongeveer in de wurggreep gehouden moet worden voordat ze een rondje om de wereld durft, is het een idee om op een moment wanneer ze even niet naar jou kijkt de pony wat losser te laten, en dan na afloop te kunnen laten zien dat er niks gebeurt wanneer je de pony niet bijna wurgt. "Kijk nou wat je gedaan hebt, zomaar een rondje om de wereld terwijl de pony gewoon haast los staat, wat stoer van jou zeg!"
Of een soort quizje waarbij ze alle lichaamsdelen van het paard moet aanwijzen, hiermee kun je ook steeds sneller gaan, zodat ze scherp moet opletten, en ook dus minder de tijd heeft om na te denken over haar angst.

En je wil het niet horen, maar toch kan ik niet anders dan aanraden om de les te beginnen met een kwartiertje grondwerk, al die oefeningetjes, slalom, tussen balkjes door, over balkjes heen kan ze ook aan de hand doen, en daarmee kan ze juist echt vertrouwen opbouwen.

Hopelijk heb je er wat aan, ik vind het een nare situatie, vooral voor het meisje. Weet ook niet of ik dit nog had doorgezet als ik jullie was, maar dat is een keuze die je maakt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:00

Maar hoe kun je een kind nou laten zien dat ponies leuk zijn terwijl het de pony's helemaal niet leuk vind en dat al een lange tijd laat merken tot aan het histerisch krijsen aan toe.
Kind word bruut op de pony gezet en moet dan ook nog eens VERPLICHT 45 minuten rondstappen.

Als het kind de paarden niet leuk vind moet dat geaccepteerd worden en laat het kind een sport uitzoeken dat het wel leuk vind.

Paarden en pony's zijn soms gewoon NIET leuk. Ze zijn stom, eng, bijten , ze gaan links als jij rechts wilt , trappen en als je erop zit pleur je er keihard van af.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 20-12-15 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt